2007 május 15-én és 16-án (péntek,
szombat) folytattam Szlovákia keleti végeinek
bejárását. Ezúttal a nagykaposi (Vel'ké Kapusany)
195-ös, valamint a bártfai (Bardejov) 194-es vonal
állt érdeklődésem középpontjában. Az előző
alkalom hagyományát folytatva, ismét
Sátoraljaújhelyen szálltam meg.
Útvonalam. 1. nap:
Budapest Keleti - Tótújhely (80) - Bánóc (190/191) -
Nagykapos (195) - Mátyóc - Nagykapos (ZSR104) - Bánóc
(195) - Tótújhely (191/190). 2.
nap: Tótújhely - Eperjes (190/188) - Bártfa -
Eperjes (194) - Kassa (188) - Budapest Keleti
(169/90/80).
Vonatszámok. 1. nap:
530 "Rákóczi"/5200 (Tótújhely) - Os8806
(Alsómihályi) - Os8937 (Tőketerebes) - Os8907
(Bánóc) - Os9337 (Nagykapos) - gyalog
(Mátyóc) - gyalog (Nagykapos) - Os9338
(Bánóc) - Os8912 (Alsómihályi) - Os8813
(Tótújhely). 2. nap: R604
"Dargov" (Kassa) - Os8706 (Eperjes) - Os9107
(Kapi) - gyalog (Fulyán) - Os9207 (Bártfa) - Os9210
(Eperjes) - Os8771 (Kassa) - R413/531
"Rákóczi" (Budapest Keleti). |
|
A Budapest Keletiből 6:05-kor induló,
530-as számú "Rákóczi" nemzetközi
gyorsvonat összeállítása hátulról előre:
(tótújhelyi stokk, 5200-as vonat közvetlen kocsijai)
19-37 019, 20-37 317, 20-17 084, 29-05 075, (kassai
stokk) 19-41 077, 82-40 342, 20-41 931, 624, 940, 932,
936, V43 1055. A kezdeti telítettség hátul a 100%-ot
közelíti, elől 60%. Rákoson harmincan, Gödöllőn
ötvenen, Aszódon tizenöten szállnak fel, 0-5
leszálló mellett. Tura és Hatvan között helytelenben
közlekedünk. Hatvanban a harminc felszállót tizenöt
leszálló próbálja ellensúlyozni. Vámosgyörkön
hatan, Kál-Kápolnán öten fejezik be utazásukat,
cserébe tizenheten illetve negyvenen szállnak fel.
Ezután már fogyatkozunk: Füzesabonyban nyolcvannal,
Mezőkövesden tizenöttel, Nékládházán hússzal - a
felszállók rendre tizen, tizenöten illetve heten
vannak. Mindenfelé sok a diák, ballagó öltözetben.
Miskolcon ötvenen várakoznak, többségük a
tótújhelyi stokkba száll. A kassain 15%, a
tótújhelyin 80% telítettség alakul ki - utóbbit a
tartózkodás ideje alatt beérkezett, újabb utazni
vágyók növelik, akikkel együtt meglesz a teltház.
A négy tótújhelyi kocsival a 2314-es remot Csörgő 8
perc késéssel startol. A felújított mozdony
ragasztott homlokablakai közül az egyik láthatóan
nemrég cserére szorult, a műhelyben pedig sajnos nem
akadt spakli vagy kartonpapír se, amellyel a
ragasztóanyagot egyenlegesen le lehetett volna
simítani, ígyhát a munka eredménye leginkább egy
erősen ittas fecske fészeképítési próbálkozására
hasonlít. Szerencsig 5-15 fős utascserékkel tovább
nő az utasterhelés. Szerencsen tizenöten szállnak
fel, negyvenen le. Sárospatakig 5-10 fős, inkább
leszállókról szóló utascserékkel a telítettség
40%-ra csökken. Sárospatakon hatan szállnak fel,
ötvenen le. Sátoraljaújhelyen, a bontónál 6 db.
MDmot (köztük 3009, 3019, 3035, 3041, 3011); az
állomás dögsorként használatos, felvételi
épülettel szemközti oldali vágányain többek közt
jónéhány Bx, By várja a lángvágót. Kb. hatvanan
utaznak a határvárosig.
Tótújhely (Slovenské Nové Mesto) állomásig hat
átlépő utas kísér el. Ezúttal a nagyon alacsony
peronos hatodikra érkezünk, úgy, hogy a mozdony
körüljárás után "letakarja" a
váltókörzetnek az 5. és 4. sínpárokhoz vezető
részét, de ez a majdnem üres állomáson most nem
jelent semmiféle gondot. A tizediken remot Szergejes
tehervonat áll Sátoraljaújhely felé. |
|
A 8806-os, Ágcsernyő-Kassa
személyvonat 10:54-es indulásáig nézelődhetünk egy
keveset. A rádióantennákkal és saját aggregáttal
ellátott konténer (emzé per iksz jelentkezz,
jelentkezz!) árnyékából a peronra kisétáló, idős
hölgy sajnos nem tette meg azt a szivességet, hogy
megfordítja a fürdőszobaszőnyegnek szánt talpat,
pedig a rikító sárga másik felével mutatott volna
csak igazán... |
|
A négy perc késéssel érkező, 038,
037 motorkocsikat és a 333, 357, 356 mellékeket
tartalmazó Pantográfhoz ötvenöten gyűlnek össze; a
tíz leszállót is beleszámítva 25% átlagos
utasterhelés alakul ki. Alsómihályiban (Michal'any)
nyolcan várakoznak a peronon és huszan szállnak le.
Három dízelgép - 770-es és két Bardotka - ácsorog a
felvételi épülettel szemközt.
A 8937-es számú, Tőketerebesig (Trebisov) közlekedő
személyvonatot Pershing-ből (163 054), két termes-
(21-18 386 és 882), valamint egy poggyászteres (82-40
353) kocsiból állították ki. A Pantográfról
leszállók fele folytatja útját ezzel a vonattal,
továbbá a Kassáról késve beeső Pantográf nyolc
átszállóval járul hozzá a 20% telítettséghez.
Lasztóc (Lastovce) megállóhelyen tíz felszállót és
hat leszállót számolok. Velejtén (Vel'aty) heten,
Isztáncson (Stanca) öten, Upor (Úpor) állomáson
nyolcan szeretnének utazni - leszállóból
összességében kevesebb van (2, 5, 2). |
|
Terebesen a múltkor látott Bobinának
sajnos se híre, se hamva, a 8936-os személyt Pershing
viszi Alsómihályiba. (Ez is igazolja, hogy a múltkori
kirándulás időzítése a tökéletest
közelítette...) Vonatunk poggyászteres kocsijának
helyzete valami miatt nem tetszik az ittenieknek,
ígyhát, miután a gép lejárt róla, a tartalék (721
107) a szélesperon mögötti rövid átmenő
segítségével a kocsit a termesek másik végére
biggyeszti.
A Tőketerebesről 12:14-kor továbbinduló, 8907-es
számú Kassa-Homonna személyvonat 10 perces
késéséről élőhangos bemondás tájékoztat. Így
viszont a 8936-os az érkezése előtt indul el
Alsómihályiba (12:15) - azaz nem számolnak a két
vonat közötti csatlakozási lehetőséggel. A menetrend
erről bizony nem tájékoztat. A 8907-es gépe a
ZSSK-festésű 163 103, kocsijai: 29-40 010, 82-48 021,
20-48 021, 29-40 009. A végében hozott egy termest is,
amely itt leakadt. Harmincöten szállnak le, tizenöten
fel, a telítettség átlagosan 60%, meglehetősen nagy
szórással (a legüresebb kocsiban 30%-nyi utazó
üldögél). |
|
Bánócon (Bánovce nad Ondavou) már
bent áll a Nagykapos (Vel'ké Kapusany) állomásig
közlekedő, 9337-es személyvonat szerelvénye: 810
158-as motor, 011 876-os mellék. A homonnai személy az
előírt, 11 perces tartózkodás alatt gépet cserél, a
754 070-es Búvár veszi át a 103-as Pershing szerepét.
A hat állomási vágányon kívül még további három
ágazik ki a homonnai váltókörzettől, és tart a
felvételi épülettel szemközt fekvő telepre. A telep
kerítése csak a felvételi épületnél kezdődik, így
a végponti váltókörzet környékéről a telep
vágányai is állomási vágányoknak tűnnek, persze
csak addig, amíg nem nézünk alaposabban körül. A
homonnai váltókörzet mellett, a felvételi épület
oldalán még egy, bádogkerítéssel körbevont terület
található, ahova az első átmenőből R65
sínrendszerű, betonaljas sínpár ágazik.
Használják. Villanytelep, valamint vasúti tulajdonú
telep található a deltán belül, a 191-es és 195-ös
vonalak között, vasúti kiszolgálással.
Bardotkás tehervonat áll Homonna felé, amely a
személy után ered. Tőketerebes irányába a 027+028-as
Dvoicka visz tehervonatot, miután a motorvonat elől a
helyére távozik, tolónak pedig a 183 033-as
villanygép jelentkezik. A Homonnáról hamarosan
megérkező, 8908-as személy előtt gyorsan
felszívódik. |
|
A cseh kocsikból álló, a végében a
810 138-as motort és 011 318-as melléket cipelő,
8908-as vonatot a 754 032-es Búvár hozza. A dízelgép
leakad és egyelőre begurul a nagykaposi motorvonat
melletti vágányra, míg az oldalrakodós első
átmenőn pihenőjét töltő 163 103-as a személy
élére áll. |
|
Nagykaposi vonatunkra maroknyi utas
gyűlik össze, de még várunk a Tőketerebesről
közlekedő, 8911-es személyre, amelynek szerelvénye
nem más, mint a 8908-as végében továbbított
motorkocsi és mellékkocsi. Hat perc késéssel jön -
25% utas ül rajta -, hatan szállnak át hozzánk. A
13:40-es indulásunkból így 13:45 lesz.
A 195-ös vonal az utóbbi időben gyakorlatilag a
teherszállításnak köszönheti létét: a Kassai
Vasműhöz vezető, 1520 mm-essel (SRT) párhuzamosan -
fizikai és logisztikai értelemben egyaránt - bonyolít
forgalmat. A személyszállítás Nagykapos felé négy,
Bánóc felé hat vonatban merül ki, ráadásul ezek is
mind időszakosan (munkanapokon, illetve az iskolai
szünidőt kivéve munkanapokon, vasárnap) közlekednek.
A nyersanyagszállító tehervonatok miatt
villamosították a normálnyomtávú vasutat is, ám a
személyszállítás a drót adta lehetőségeket nem
használja ki.
A szelvényszámozás kezdőpontja az ukrajnai Ungvár
(Uzsgorod) - mégpedig azért, mert 1909-ben innen
épült szárnyvonal Vajánig (Vojany). Trianon
átrajzolta a határokat, és az első Csehszlovák
Köztársaság korai vasútépítési vállalkozásaként
- 1921 október 20-án - becsatlakoztatták az ungvári
összeköttetést a törzshálózatba, Bánóc felől. Az
1520 mm-es hálózat terjeszkedése aztán még egyet
csavart a történeten. 2003 február 2-án az államilag
támogatott személyszállítás leépítésének
keretében, a személyforgalmat az állami operátor
megszüntette, de június 15-én újból felvette.
Bánóc homonnai váltókörzete után, a kissugarú
ívben 60 km/h az engedélyezett sebesség. UIC 49-es
sínrendszer, GEO sínleerősítések, betonaljak
jellemzik a felépítményt, valamint enyhe-közepes
ágyazatszennyezés. Pörgetett vasbeton felsővezeték
tartóoszlopok. A fény bejárati jelzőt (43.9) átresz
(44.1) után állították fel. Az ívben fénysorompós
útátjáró (43.606) létesült, aszfalt burkolattal,
vezetősinekkel, faaljakon. A 191-es és 195-ös
közötti, villamosított deltaág fényjelzőkkel
biztosított csatlakozása (43.420) mögött (43.4)
áteresz található. 80 km/h engedélyezett a
továbbiakban. A kiágazás 195-ös felőli főjelzője
(43.2) és előjelzője (42.2) között áteresz (42.550)
figyelhető meg. Az ágyazat az előjelzőig kitisztul,
de ez csak átmeneti: az egész vonalat tekintve sajnos
több a szennyezett szakasz. Fénysorompós útátjáró
a Gatály (Hatalov) településre tartó, alsóbbrendű
úton át, fagerenda burkolattal (41.803). |
|
Gatály állomás végponti fény
előjelzőjét 41.3-nál találjuk - az ágyazat
innentől mind szennyezettebbé válik. A bejárati
jelző (40.290) fénysorompós útátjárót (40.076) is
fedez, és az átjáró után közvetlenül már a
végponti - faaljas - váltókörzet következik
(40.060). A három állomási vágány közül a
másodikról (átmenő fővágány - betonaljas, GEO-s)
és a harmadikról (szintén betonaljas, GEO-s) egyéni
fény kijárati jelzők vezetnek ki, az elsőről
(betonaljas, Hohenegger-es) fény tolatásjelző.
Mindhárom vágányt használják, az első átmenő
mellett oldalrakodó létesült. A felvételi épülettel
szemközti oldalon silós telep fekszik, innen
betonaljas, GEO-s vágány csatlakozik a nagykaposi
váltókörzethez. A felsővezetékrendszer vegyesen
keretállásos és egyedi oszlopokkal szerelt. Alacsony
utasforgalomra számítanak errefelé, ezért csak
sínkoronaszintű zúzalék feltöltést alkalmaztak
középperon gyanánt az 1.-2. és a 2.-3. között.
Szolgálattevő és kezelő tartózkodik a forgalmi
irodában. Nincs utascsere. A bánóci váltókörzettől
Bánóc felé kerek táblás 70-es sebességkorlátozást
tűztek ki. Nem biztosított útátjáró a nagykaposi
bejárati jelző mellett; az előjelző előtt 50
méterrel (37.7) áteresz. Az állomást követően
(38.3) két rövid bal ívvel simulunk rá a jobbról
közelítő, szélesnyomtávú vasműi vágány (SRT)
által megszabott irányra. Kisnyílású híd (25.0 a
széles szlovák-ukrán határponttól kezdődő
szelvényszámozása szerint, 37.6 a vonalunké szerint)
Dobróka (Dubravka) előtt. Vágányunkon közepes
ágyazatszennyezés mutatkozik, a széles ágyazata
viszont jó minőségű. (Kárpátaljai vasutasok
visszaemlékezése szerint a gabonás kocsikat a
helyzet gyökeres megváltozásáig általában ott
rakták át, ezek tehát a 195-ösön közlekedtek,
apránként szennyezve az ágyazatot. Ma már a gabonás
kocsik átrakóterületei is a múltba vesztek, azonban
az elegyek még mindig vegyesebbek, mint az SRT-n, ahol
nem jellemző a szervesanyag tartalmú szállítmány.)
Dobróka fűvel benőtt, sínkoronaszintű zúzalék
feltöltéssel létrehozott peronját fény- és motoros
sorompós útátjáró (37.302; a széles szerint 24.699,
aszfaltburkolatú, vezetősines) szeli ketté. A
végponti végében álló ex-őrhelyből valószínűleg
nem érdemes esőbeállót kialakítani - legalábbis az
utascsere most egyetlen leszállóra, visszafelé egy
felszállóra korlátozódik. (Hogy valami luxus is
legyen a megállóban, térvilágítással azért
becsületesen ellátták, az útátjáróhoz közelebb.)
Nem messze az elsőtől egy második fény- és motoros
sorompós útátjárót is létrehoztak (36.611), a
falvakat összekötő út átszelésében - itt
vezetősinek helyett hosszában elhelyezett fagerendákat
alkalmaztak, közöttük aszfaltkiöntéssel. Butka
(Budkovce) előtt egy harmadik fény- és motoros
sorompós, vezetősines, aszfaltburkolatú
útátjáróban (35.414) haladunk. A széles vonalon,
pontosan az útátjáró kezdőponti oldalán előjelzőt
állítottak. |
|
Butka állomás fény bejárati
(végponti: 35.2), egyéni fény kijárati jelzős (az
elsőről fény tolatásjelzős), négy
átmenővágányos. Valamennyi állomási vágány
betonaljas, GEO-s, az átmenő fővágány a harmadik
közülük. A második R65 sínrendszerű, a többi
49-es. Az első mellett oldalrakodó, raktár, a
kezdőponti váltókörzethez közelebb betonozott
rakodóterület. A kezdőponti váltókörzetnél az
elsőből homlokrakodós csonka folytatódik. Alacsony,
keskeny középperonok az 1.-2. és a 2.-3. között,
zúzalék burkolattal és betonszegéllyel, de csak az
egyik oldalon (a 2. illetve a 3. felé). Ketten szállnak
le. Fény- és motoros sorompós útátjáró a
kezdőponti váltókörzet mögött (33.981), rögtön
utána áteresz. Az áteresztől kezdődik az SRT
állomása, ugyancsak Budkovce néven, négy vágánnyal,
fény bejárati és egyéni fény kijárati jelzőkkel, a
kezdőponti váltókörzethez közelebb áteresszel
(33.2). A harmadik és a negyedik rakodóterületet fog
közre. 30 km/h engedélyezett a széles állomás
váltókörzetei között.
Kezdőponti bejárati jelzője a saját számozása
szerint 20.0-ra esik (az előjelzőt 18.8-nál látjuk,
vagyis az SRT 60 km/h engedélyezett sebességét
figyelembe véve is 1200 méteres vonali általános
fékúttal számolnak). Tőle 200 méterre kis
márványtábla hirdeti valamelyik ércvonat figyelmetlen
áldozatát. A normál vágányban ezen a környéken
kitisztul az ágyazat, de csak rövid szakaszon, majd
ismét szennyezetté válik. Felsőpályás,
kisnyílású acélhíd (31.9/19.3), majd Deregnyő
(Drahnov) állomás végponti előjelzője (31.2) a
folytatásban. Fény- és motoros sorompós útátjáró
vezetősinekkel és aszfaltburkolattal (31.047), azután
alsópályás acél gerendahíd a normálban, illetve
felsőpályás betonhíd a szélesben a Dusa felett
(30.8/18.2). A következő fény- és motoros sorompós
útátjáró (30.160/17.550) már Deregnyő bánóci
bejárati jelzőjén belülre esik, de csak a normálon.
A váltókörzet az útátjárótól 300 méternyire
kezdődik. A széles vágány jobbra ível, kissé
eltávolodik a normáltól, és az állomás felvételi
épületét hátulról kerüli, részben elejét véve az
utasbiztonsági problémáknak.
Deregnyő fény bejárati, egyéni fény kijárati
jelzős, négy átmenővágányos, átmenő fővágánya
a második. Valamennyi betonaljas, GEO-s, az elsőt nem
használják. Az 1.-2. között sínkoronaszintű
zúzalék feltöltés helyettesíti a peront. Az
állomási felsővezetékrendszer keretállásos. A
felvételi épülettől kissé végpont felé, az 1.-2.
között sűrűn telepítettek néhány fémoszlopot,
amelyeknek most semmiféle funkciója nem érzékelhető
- régebben akár "előre a lenini úton"
típusú felirat betűit is hordozhatták, pl.
fémhálóra erősítve. Nincs utascsere. A kezdőponti
váltókörzet (28.9) után földutat keresztezünk
zúzalék burkolatú fénysorompós útátjáróban
(28.740), majd elhaladunk a kezdőponti bejárati jelző
(28.680) mellett. Az SRT vágánya ellenívvel
visszasorol a vonalunk mellé, az íveiben 50 km/h
állandó korlátozás érvényes (16.0-tól végpont
felé). A vágányok közötti távolság a Deregnyő
előttinél nagyobb, körülbelül még két vágány
férne be középre. A széles 15.0-tól enyhe
emelkedőbe kezd. Deregnyő kezdőponti előjelzője
(27.7) után áteresz (27.630), alsópályás gerendahíd
(27.470), majd Vaján (Vojany) kezdőponti előjelzője
(27.150) következik. A Laborc (Laborec) folyón való
átjutás ára további négy híd. Alsópályás acél
gerendahíd az első (27.1-26.910), kisnyílású,
alsópályás gerendahíd (26.670) a második, a főág
feletti harmadik alsópályás, többnyílású, az első
nyílás felett gerenda-, a második kettő felett
rácsos híd (26.4), végül a negyedik alsópályás
gerendahíd (26.250). A vízi akadályokat a vasműi
vonal felsőpályás, ágyazatátvezetéses betonhidakkal
kezeli le, a főágnál távolodni kezd tőlünk. |
|
A Vaján végponti bejárati jelzője
(25.980) mögötti fény- és motoros sorompós
útátjáró (25.797) a faaljas váltókörzetre néz. Az
állomás fény bejárati, egyéni fény kijárati
jelzős, hét átmenővágányos, átmenő fővágánya a
második. Az első kettő betonaljas, GEO-s, a harmadik
faaljas, GEO-s, a negyedik faaljas, Hohenegger-es, a
kezdőpont felé betonaljas, GEO-sra cserélték. Az
első mellett raktár, majd rakodóterület; 25.4-től, a
raktár mögött kissé eltávolodik a másodiktól, és
itt, 25.2-ig oldalrakodót építettek mellé, amelyet a
betonozott rakodóterület körülölel. A végponti
váltókörzettől kp. felé nézve baloldalt kihúzó
halad végpont felé, 25.950-ig. A felsővezetékrendszer
keretállásos. Szolgálattevő és kezelő tartózkodik
az épületben (25.550). Bardotkás tehervonat ácsorog
Nagykapos felé. Nem volt utascsere. A kezdőponti
váltókörzetből, a felvételi épület oldalán
vágány ágazik, amely eredetileg homlokrakodós
csonkaként funkcionált.
Fény- és motoros sorompós útátjáró (24.696) után
jobbra használatban lévő vágány ágazik (24.6),
fény tolatásjelzővel ellátva - ez a széles
túloldalán található Slovnaft-telepre tart. Az
útátjáróra 60 km/h állandó lassújelet tűztek ki,
tovább Bánóc irányába 80 km/h, illetve kerek
táblás 70 km/h sebességek engedélyezettek,
Nagykaposra pedig 70 km/h. A kezdőponti bejárati
jelzőtől (24.3) nem messze fénysorompós útátjáró
(23.749) épült ki zúzalék burkolattal - földutat
szelünk át. A széles vonal eltávolodott, de közel
párhuzamos irányt tart kb. három-négyszáz
méternyire tőlünk. 23.3 az előjelző felállítási
helye. Mokcsamogyorós (Krisovska Liesková)
megállóhely előtt alsópályás gerendahíd (22.850)
az Udoc folyócskán. A megálló betonelemekből
készült peronnal rendelkezik. Egy utas száll le. A
kezdőponti peronvég fagerenda és zúzalék burkolatú,
fénysorompós útátjáróra (22.705) néz.
22.350-ig kissugarú, jobb ívvel ismét a széleshez
kezdünk közelíteni, miközben a másik oldalon a
temetőt kerüljük. Fény- és motoros sorompós
útátjáró (21.585) után alsópályás gerendahíddal
(21.450) abszolváljuk az Ortov folyócskát. Jobboldalt
megjelenik az SRT, felüljárónyi magasságra emelkedve.
Kissugarú ellenívvel - benne kerek táblás 40 km/h -
előbb mellé érünk, majd felsőpályás,
ágyazatátvezetéses betonhídja alatt átbújunk
(20.4). Nagykapos előjelzőjét pontosan a híd előtt
helyezték el. A műtárgytól nem messze (20.050)
hozták létre Nagykapos megállót (Vel'ké Kapusany
zastávka), ahol szintén betonelemes a peron, és a
kezdőponti peronvég szintén útátjáróhoz
csatlakozik - ez most fény- és motoros sorompós,
gumielemes burkolatú (20.014). Az esőbeálló azonban
itt nem kőből épült, hanem fémvázas, hullámlemez
borítással. Öten szállnak le, az üdvözlésükre
kilátogatott néhány rokon vagy ismerős.
Nem biztosított útátjáró 19.5-nél, Nagykapos fény
bejárati jelzőjétől harminc méterre. Ismét
megközelítjük a széles vágányt, de jobb ívvel
mindjárt távolodunk is tőle. Az ívre 70 km/h
állandó lassújelet tűztek ki. Fénysorompós
útátjáróban (19.201) alsóbbrendű út szeli át a
vasutat, ezt követően már Nagykapos végponti
váltókörzetében vagyunk. |
|
Nagykapos (Vel'ké Kapusany) állomás
(18.450) fény bejárati, egyéni fény kijárati
jelzős, váltókörzetei között 60 km/h
engedélyezett. Átmenő fővágánya a második. A
rövidebb (18.7-nél kiágazó) első mellett, a
váltókörzetet követő bal ívben silók, illetve
kőből készült tárolóépület (18.6) látott jobb
napokat, ezektől surrantós átrakóberendezés vezetett
eredetileg a rakodás céljából ide állított
kocsikhoz. Mostanában nem használják. A
tárolóépület előtt oldalrakodó is volt, de ezt már
igencsak elrejti a növényzet. Az első átmenő a
felvételi épület mátyóci oldala után előbb
oldalrakodó előtt halad, azután aszfaltburkolatú
rakodóterület húzódik mellette. A kezdőponti
váltókörzetnél az elsőbe kötötték be azt a
csonkát, amely az elsővel közrefogja a
rakodóterületet. A 2.-7. átmenővágányok
villamosítottak, betonaljasak, GEO leerősítésekkel
rendelkeznek. Az első Hohenegger-es a végponti felén,
GEO-s a kezdőpontin. Érdekesmód csak egy rövid
szakaszon, a felvételi épület előtt villamosított. A
negyedikben R65-ös szakasz is van, ezt leszámítva a
sinek UIC 49-esek. A hetedikből a végponti
váltókörzetet követően használaton kívüli, fűvel
benőtt sínpár vezet a baloldalt mintegy
százméternyire haladó széles SRT irányába. Az 1.-2.
között a felvételi épület végponti oldalánál még
egy vágánykapcsolat létesült (ide csatlakozik az 1.
rövid villamosított szakasza), abból a célból, hogy
a silóknál a teljes vágány elfoglalása nélkül is
lehessen rakodni. Ezt a szakaszt már nem használják; a
kezdőponthoz közelebb eső szakaszon jelenleg
tehervágánygépkocsit tárolnak. A második
vágánykapcsolat közelében (18.5) felhagyott
vágányhídmérleget találunk az első átmenőben. A
2.-6. vágányok alatt beton áteresz (18.870) vezet át
egy kisebb vizet. Az 1.-2. között keskeny, alacsony,
zúzalék burkolatú, a 2. felé betonszegélyes
középperon szolgálja az utasokat. Szolgálat
természetesen van, de jegykiadás nincs.
Heten szállunk le a végállomáson. |
|
A motorkocsi körüljáratása helyett
egy olyan módszert választ a helyi személyzet,
amelyhez igaz, hogy nem szükséges újabb állomási
vágány felhasználása, viszont kell egy
tolatómozdony. A művelethez rendelt gép a fiatalnak
nem mondható, és stílusosan a régi festésmintát
viselő 721 008-as. Ez a kezdőponti váltókörzettől
balra ágazó átkötővágány elejébe húzza ki a
melléket, miután a motor kisietett a váltókörzeten
kívülre, megcserélt és visszagurult. Majd a tartalék
rázárja a melléket a motorra.
A kezdőponti váltókörzet (17.9) után nem sokkal a
bejárati jelzővel fedezett, fénysorompós
útátjáróban (17.689) - a sinek két oldalán
fagerendával, középen aszfalt kiöntéssel - metszi a
vasút az ettől kezdve vele párhuzamos közutat. A
vonal a váltókörzettől is villamosított, a
felépítmény 49-es sínrendszerű, betonaljas, GEO-s,
az alkalmazható sebesség 80 km/h. Menetrend szerinti
személyforgalom nincs rajta, ezért a ZSR-féle
számozást alkalmazhatjuk rá, miszerint a száma
104-es. |
|
Az ukrán határ előtt átrakókörzet
létesült, amely méretben nem éri el az ágcsernyőit
vagy a záhonyit, de érdemes egy pillantást vetni rá.
A túloldalon nem is olyan rég még volt
normálnyomtávú kapcsolat a Csap-Ungvár
összeköttetés mentén, az SRT (ZSR-száma 102-es)
Ungvár alatti becsatlakozásáig. Erről ki lehetett
jutni a munkácsi vonalra, és természetesen Ágcsernyő
vagy Záhony felé is. Az ungvári vonalig Nagykapos
felől megvolt a normálnyomtávú vágány, vagyis
összességében a 195-ösről Ukrajnán keresztül át
lehetett állni a 190-esre. A vasúton szállított,
átrakást igénylő áruféleségek drasztikus
visszaszorulásával az átrakókapacitások közötti
elosztás lehetőségei feleslegessé váltak, ígyhát a
két szlovákiai átrakókörzet immár önálló életet
él. A kisebbik, a ZSR 104-es vonal menti három
kilométerre Nagykapostól, Mátyócvajkóc (Mat'ovské
Vojkovce) település területén fekszik, és az innen
távolabb eső településrész, Mátyóc (Mat'ovce)
nevét viseli. Normál- és szélesnyomtávú
pályaudvar, valamint átrakópályaudvar tartozik
hozzá. A 104-es vonal és az SRT egymástól mintegy
százötven méterre húzódik, az átrakót közöttük
építették fel, a Nagymihály (Michalovce) felé
vezető közúttól keletre, vagyis a 104-es 17.0
szelvénye magasságától. (Az út az átkötőt
csapórudas sorompós útátjáróban, az SRT-t fény-
és motoros sorompós útátjáróban metszi.) Az
átrakóhoz Nagykapostól normálnyomtávú
átkötővágány vezet - az, amelynek elejét a 721
008-as nemrég igénybevette a motorvonatunk
átrendezéséhez -, az SRT-ről pedig vágányok
ágaznak le. Mátyóc normálnyomtávú pályaudvarának
első vágányához, a nagykaposi váltókörzethez
közelebb, villamosított sínpár csatlakozik az
átrakótól - ez a közutat fénysorompós
útátjáróban metszi, vezetősines, aszfaltburkolatú
megoldással.
Az objektum legegyszerűbben a vasúttal párhuzamos
úton közelíthető meg - ez az út egészen az ukrán
határig követi a 104-est és az SRT-t, azután Ungvárt
célozza meg - aprócska probléma viszont, hogy
határátkelő nyitásával az érintett hatóságok
azóta sem foglalkoztak. Nagykapostól tehát
végigtrappoltam a tűző napon a távot, és örömmel
konstatáltam, hogy a normál pályaudvar vágányai
felett gyalogosfelüljáró ível át - na nem az utasok,
hanem a szolgálatok miatt -, innen legalább körül
lehet nézni. |
|
Fény bejárati, egyéni fény kijárati
jelzős, tíz átmenővágányos az állomás,
felsővezetékrendszere keretállásos. 60 km/h
engedélyezett a váltókörzetek között. Valamennyi
vágány felett drótot húztak ki. A sínpárok 49-es
rendszerűek, betonaljakon, GEO sínleerősítésekkel. A
tizediken, és részben a kilencediken is
közvetítőkocsik sorakoznak, egy részük tartósan
kihasználatlan. A felvételi épület akár rendszeres
személyforgalomra is megnyitható lenne: várótermet,
rendőrségi ügyeletet tartalmaz. A közútnak a kp.
felé nézve bal oldalán fekszik, vagyis a
normálnyomtávú pályaudvar és az átrakó között.
Az SRT is alkot itt egy szélesnyomtávú pályaudvart,
az átrakásra váró, vagy átrakás után
összegyűjtött, széles kocsik átmeneti tárolása
céljából.
A felvételi épület végponti oldala előtt ér véget
egy villamosított csonkavágány - az utóbbi időben
már nem használják. (Ha lehet tippelni: a múltban
innen indult illetve ide érkezett az átrakókörzet
dolgozóit szállító munkásvonat.) |
|
Mátyóc végponti váltókörzeténél
(16.6) nem biztosított útátjáróban alsóbbrendű,
úgy-ahogy aszfaltozott út vezet a túloldalt haladó,
falvakat összekötő közútig.
A végponti váltókörzettől végpont felé a vonallal
párhuzamosan (vp. felé nézve a bal oldalán)
villamosított kihúzóvágány halad, amely a Nagykapos
előtti útátjáró előtti ív elejéig tart. A
végponti bejárati jelző16.8-ra esik. |
|
A ZSR 104-es és az SRT között
húzódó átrakópályaudvar területén több
portáldarut üzemeltetnek. |
|
Mielőtt még teljesen megfőnék a
napon, visszasétálok Nagykaposra. Szerencsére az
állomás mögött söröző üzemel, ahol igen hideg
italok segítségével próbálok életet lehelni
magamba. A felvételi épülettel szemközt egykori
személykocsit találok - ez szolgálati
tartózkodóként, vagy szerszámraktárként szolgált,
de úgy tűnik, mostanság senkinek sem kell. Néhány
lépéssel tovább megtaláljuk a fűben a hetedikből
kiágazó vágányt, amely az SRT felé ment valaha,
talán a kezdőponti váltókörzetből ágazó
átkötőt lehetett rajta keresztül megközelíteni, az
állomás kikerülésével. |
|
Vetek egy pillantást a Barbie-baba
színvilága után szabadon megálmodott váróteremre,
közben 9339-esként megérkezik a jól ismert motorkocsi
és a mellék, ugyanazzal a személyzettel, mint az
előző fordulóban. Kihasználtsága ezúttal jobb: kb.
harminc utas száll le róla, döntő többségük diák.
9338-asként, 17:43-kor fordul Bánócra - ami számomra
a lehető legmegfelelőbb. Ezúttal elmarad a
tolatómozdony bevetésével zajló körüljárás, és
csak annyi történik, amennyi ilyenkor általában
történni szokott. Bánóc felé nem utaznak diákok,
ígyhát a kezdeti telítettség mindössze négy fő
velem együtt. Ez általános lehet, ugyanis a
jegyvizsgáló hölgy - egyszerűsítendő saját dolgát
- lezárja a mellékkocsit. Kérésemre az egyik ajtót
kinyitja. |
|
Nagykapos megállóban (Vel'ké Kapusany
zastávka) és Mokcsamogyoróson ketten-ketten szállnak
fel. Vajánon Dvoickás tehervonattal keresztezünk, egy
leszálló akad.
A Laborc főágának hídja az "ahány nyílás,
annyi szerkezet" jegyében fogant. A másik,
előjelzővel megfejelt híd a folyó itt kiszélesedő
árterén biztosítja a megfelelő keresztmetszetet
akkor, amikor a Laborc vagy az Ung, vagy a kettő
egyszerre megmutatja, hogy a víz az úr. |
|
Deregnyő és Butka állomásokon nincs
utascsere. A szélesen sajnos teljes csend és nyugalom
honol, a Vasmű tehát pillanatnyilag bővében van a
nyersanyagnak.
Dobróka megállóban egy személy várakozik, és
Gatály állomáson is csak a szolgálatából hazatérő
vasutashölgy áll a peronon. |
|
Bánócra pontosan érkezünk, és ebbe
még belefért némi lassú gurulgatás is. Az első
átmenőn cseh Banán (150 005) és szlovák Pershing
(163 055) alkot pihenő duót - a Banán az 1901-es
számú, Kassa-Homonna sebest hozta idáig, Búvárnak
adva át a stafétát. A felvételi épület előtt
nyíló, szines virágokkal könnyedén
összekombinálható a két mozdony, amíg a 8912-es,
Homonna-Alsómihályi vonatomat várom. |
|
A 158-as motor és a 876-os mellék mára
befejezte ténykedését a 195-ös vonalon.
A három perc késéssel érkező 8912-es a szokásos
módon szóló motorkocsi, a ma már látott 810 138.
Négyen szállnak le róla, rajtam kívül még egy utas
képviseli a felszállókat, valamint három vasutas,
köztük a nagykaposi vonat jegyvizsgálója; a
telítettség csupán 30%. Hriniste forgalmi kitérőben
még egy vasutas csatlakozik, és begyűjtünk egyet
Tőketerebes széles forgalmi kitérőjénél is, a
felsővezetékes telep mellett. A másik, a
Trnavka-patakhoz közelebbi, munkagépes telepnél nincs
jelentkező. Terebesen hatunk kivételével a többi utas
leszáll, de a peronon toporgó ötven felszálló
alaposan megtelíti a motorkocsit. Upor állomáson egy
felszálló, kilenc leszálló az utascsere, Isztáncson
heten várakoznak és hatan fejezik be utazásukat.
Velejtére csak egy felszálló jut, viszont öten
indulnak a vonattól a településre. Lasztócon nyolcan
szállnak le, a szolgálatváltás pedig egy felszállót
eredményez. |
|
Alsómihályiban a forgalmi
szolgálattevő magasra tartott, pálcikás jégkrémmel
üdvözli a Kassa felé áthaladó tehervonatot,
183-assal az élén. Esti Pantográfom - a 8813-as,
Kassa-Ágcsernyő személy - 10 perc késéssel érkezik,
a 042-es motorkocsival az élén, hátul a 041-essel,
köztük igencsak összegraffitizett mellékekkel.
Nyolcan szállnak fel, kb. negyvenen szállnak le, az
utasterhelés ezek után még mindig elég magas, 50%
körüli. Csörgő (Cerhov) állomáson, valamint a kp.
váltókörzettől kp. felé egy darabon a páros
vágány R65 sínrendszerű, betonaljas, Skl-12
sínleerősítésű. 11 perc késéssel, 20:24-kor
érkezünk Tótújhelyre, ahol nyolcan szállnak le,
hárman fel.
A gyalogos határátkelőn átjutva elsétálok a
szállásig, ahol - a mátyóci aszfaltkoptatás után -
igazán jólesik egy hűvös zuhany. |