|
2012 szeptember 29-én, szombaton
délelőtt tíz órakor startolt a brnói nagyállomáson
és környékén a Nemzeti Vasútnap. A szervezők három
téma köré csoportosították a látnivalókat:
bőséges anyagot találtak a vasúthistória iránt
fogékony látogatók, az állami személyszállítási
operátor közrebocsátotta az újabbkeletű
beszerzéseket-járműfelújításokat mint a
változás-megújulás ismérveit, végül pedig a
mozdonyokkal, kocsikkal való ismerkedésbe belefáradt
csöppségek és kevésbé csöppségek különféle
szórakoztató programokon pihenhették ki magukat. A
statikus bemutatót vontatási telephelyi körséta
egészítette ki, illetve aki akart, az négy,
különböző összeállítású nosztalgia-fotóvonattal
utazhatott, vagy a fotótehervonatot örökíthette meg a
nyíltvonalon. |
|
A járműparádét a menetrend szerinti
forgalomba kellett illeszteni, az ebből fakadó vonat-,
és tolatómozgási többlet tehát a munkanapokon
jelentkező terhelés felé tolta el a brnói
pirossapkás személyzet műszakját, emellett nem
unatkoztak a biztonsági őrök és rendőrök sem, akik
korrekt módon, nagyfokú türelmet tanúsítva,
változatosabbnál-változatosabb helyekről
tessékelték vissza az Év Képével
kísérletező hobbifotósokat. (Meg kell jegyezni, hogy
a visszatessékeltek túlnyomórészt menetrend szerinti
vonatokkal, illetve a bármely üzemnapon fellelhető
járművekkel próbálkoztak, tehát csupa olyan
témával, aminek semmi köze a Nemzeti Vasútnaphoz.) A
002-es Pendolino Prágából hozott vendégeket, a
továbbiakban egy-egy átállást hajt végre, és amikor
éppen nem mozog, a korszerű vasúti eszközök
csapatának tagjaként fogadja a kíváncsiskodókat. |
|
A historizáló és a korszerű vasút
("a változás világa") témaköre között
nincs szigorú elkülönülés, a kiállítási tárgyak
valamelyest átfedik egymást, ahogy a vontatott
járművek sem képeznek a vontatójárművektől elzárt
kasztokat. Tehát bárhonnan elkezdhetjük a mustrát,
és bármilyen irány(ok)ban folytathatjuk.
Bemelegítésként szerepeljen néhány kocsi a maiak
közül. A 80-30 006 Bfhpvee295 vezérlő
egyike annak a harmincnégynek, amelyeket a
személyszállítási operátor a RegioNovákról ismert
Pars nova cégtől (ex ®OS ©umperk, ©umperki
Járműjavító) szerez be. Az átépítés
"nyersanyagául" az 1980-as évek második
felében forgalomba állt, 21-08 középszámú kocsik
(Bdt279) szolgálnak. A járművek
megjelenésével lényegesen leegyszerűsödik például
a Brno-Olomouc gyorsvonatok břeclavi irányváltása. A
88-81 001 (WRmee816)
étkező a Ruttkai Járműjavítóban (®OS Vrútky)
nyert második életet, 1978-as beszerzésű, bautzeni
étkezőkocsiból. A megkötött szerződés szerint, a
2012-es és 2013-as évben további tizenhét régi-új
járművet vehet át a szlovákiai üzemtől a cseh
szolgáltató. A 10-91 004-es (Ampz146) a
futball Európa-bajnokság szurkolóit Prágából
Varsóba és Wrocławba szállító járatok
reklámfestésébe öltözött. A sorozat az SGP Siemens
és az MSV Studénka (ismertebb nevén Vagónka
Studénka, mai nevén ©koda Vagónka) kooperációjában
készült az 1990-es évek végén. |
|
1971-1979 között a túrócszentmártoni
Turčianske strojárne Martin 304 darab T466.0 sorozatú,
négytengelyes, villamos erőátvitelű (DC/DC) mozdonyt
bocsátott ki. Erőforrásként 12 hengeres Pielstick
PA4-est használtak, 926 kW (tehát a MÁV M41-hez
képest jóval alacsonyabb) teljesítményre beállítva.
A jelenleg használatos rendszerben a gépek a 735-ös
jelölést viselik - pontosabban viselték, a
forgalomból való kivonásukig -, egy részük az
1990-es években motorcserés felújítást kapott és
714-esként folytatta szolgálati idejét. A kiállított
T466.0253-ast (735 253) 1979-ben helyezte üzembe a
Csehszlovák Vasút, az önálló Csehország és
Szlovákia megalakulásakor a szlovák szolgáltató
örökölte, 2000-ben selejtezték, majd muzeális
mozdonyként 2008-ban restaurálták Zólyomban (®OS
Zvolen). A dízelgéppel szemközt a mellékvonalak
legújabb fenegyerekét, a 844 003-as RegioShark-ot
találjuk. A PESA Bydgoszcz LINK II. családjába
tartozó, kétrészes eszköz 120 ülőhelyet képvisel,
legnagyobb üzemi sebessége 120 km/h, a vezetőállások
alatti forgóvázakat egy-egy 390 kW névleges
teljesítményű MTU erőforrás hajtja meg,
hidromechanikus erőátvitelen keresztül. Az állami
személyszállítási operátor harmincegy jármű
beszerzésére kötött szerződést 2011 márciusában. |
|
A ©koda Transportation 109E sorozatának
a tizenegyedik példánya - 380 011 -, akárcsak a
mögötte lévő Ampz kocsi, a 2012-es foci EB
reklámhordozójaként tevékenykedik. Illetve ez a
minősége a brnói rendezvényen háttérbe szorult,
helyette inkább a világ legdrágább játszótéri
mászókája-címért szállt ringbe, és nyert
kiütéssel. A másik mászóka, a T466-os, labdába se
rúghatott mellette - az egy mászóra jutó ár
tekintetében -, főként, hogy a labdát a 380-as jó
előre lefoglalta. A játszótéri rendet a RégióCápa
vigyázza... |
|
|
...időnként eltűnik egy-egy csoportnyi
ember a gyomrában, ám szerencsére hiánytalanul
előbukkannak: ez a nap most nem a mellékvonali utasok
eltüntetéséről szól. |
|
A hatvanas évek nagydízel-projektjei
mindenhol megszülték a maguk emblematikus figuráit. A
kissugarú ívekkel tarkított, hegyi pályaszakaszokban
bővelkedő cseh és szlovák hálózat az átlagosnál
nehezebben viselte a hatlábúakat, ezért amint a
villamosítás előrehaladt, illetve a dízelüzemű
hálózatrészeken a teherforgalom hanyatlásnak indult,
úgy nőtt a négytengelyesek részaránya és
jelentősége. A Szergejek megmaradt példányai a
nosztalgiabizniszbe vonultak vissza, például az
1973-ban épült, T679.1529 (781 529) pályaszámú, Don
Emílio egyéni nevű Letohrad retrómozdony-flottáját
erősíti. Az ívekhez és a kilencvenes évek
változásaihoz jobban alkalmazkodott, több változatot
megért Búvárok közül ketten állnak a kíváncsiak
rendelkezésére: az 1470 kW névleges teljesítményű,
vonatfűtő berendezéssel ellátott 754-es (régi
jelöléssel T478.4-es) sorozat képviselője, az
1978-ban gyártott, brnói állományban lévő 754 012,
és mögötte minden Búvárok Búvárja, az 1325 kW
névleges teljesítményű K12V220DR prototípus-motort
is kipróbált, végül az 1360 kW-s (a 754-esekéhez
képest alacsonyabb feltöltőnyomású) K12V230DR-nél
kikötött, 1968-ban napvilágot látott T478.3001 (753
001). |
|
Ahol felbukkan a Szergej, ott felbukkan
az egykori konkurens-jelöltje - most épp a
tehervonatibb (gőzfűtőberendezés nélküli
változatú) Narancs, a zólyomi illetőségű T678.0012
képében. |
|
Az SR850 sorozatú, 89-24
041-es konferenciakocsit 1975-ben gyártotta a Vagónka
Studénka mint másodosztályú, termes ülőt, 1982-ben
a ®OS České Velenice szalonkocsi jellegűvé
építette át, míg a mai külső és belső
kialakítását az Ateco Praha által végzett, 2009-es
korszerűsítés során nyerte el. Az 1936-ban, Brnóban
épült, Da 6-5030 kalauzkocsi 1971-ig látta el eredeti
feladatát. 2008-tól datálódó, második életében a
ruttkai (Vrútky) modellezőklub TT méretű
terepasztalát hordozza körbe a világban, vagy
legalábbis, amerre 1435 mm-es nyomtávú vágányok
vezetnek. Láthatóan nagy sikerrel teszi mindezt. |
|
A történelmi vasút és a mai vasút
témáját kiegészítő harmadik terület a
szórakoztatásé. Központjául az állomás déli
végéhez közelebb eső áruraktár folytatásakénti,
nagyméretű oldalrakodót választották, hiszen
elhelyezkedésénél fogva kiváló lehetőséget
biztosít színpad berendezésére, fiatal és kevésbé
fiatal előadók produkciójának a megtekintésére. A
Szergej, a Búvárok és további gépek bemutatására
szolgáló raktári csonka külső oldalán, az
áruraktár épületéig egy rövidebb csonka húzódik
fel, amely az épület nélküli oldalrakodó-szakaszhoz
illeszkedik. Ide négy, különböző korból származó
vontatott jármű került, közülük kettő
csehszlovákiai elnökök fuvarozásával töltötte
aktív évtizedeit. A Deutsche Reichspost 4454 Han
jelzésű, kéttengelyes, laternás tetőszerkezetű
postakocsiját a grünbergi (Zielona Góra) Beuchelt cég
építette 1932-ben. A Tomáą Garrigue Masaryk elnök
80. születésnapja alkalmából 1930-ban, Prágában
készült szalonkocsi először Aaz, majd Aza 80 jelet
viselt, napjainkban Salon069-ként 89-00 281 a
középszáma illetve sorszáma - papíron, mert az
alvázán még mindig az eggyel korábbi, 89-40 080-ast
látjuk. Engedélyezett legnagyobb sebessége 140 km/h.
1967-ig töltötte be az elnöki jármű feladatkörét,
majd 1968-ban jött a bautzeni, 160 km/h-ra alkalmas
Görlitz forgóvázakon nyugvó "001-es
szalon", avagy "Gustáv Husák
szalonkocsija", mai jelöléssel 89-80 001 (Salon800).
A sort az 1958-ban kibocsátott, 140 km/h sebességre
engedélyezett, Aa 1142 1.o. fülkés ülőkocsi zárja.
A 001-es szalon előtt krémszínű szettben, fehér
kesztyűben mosolygó hölgy felbukkanása nem véletlen:
a különféle vasúti eszközök környékén
hölgyeket, urakat, párokat, gyerekeket látunk, az
adott korra jellemző ruházatban és kiegészítőkkel.
(A 002-es Pendolino kísérőszemélyzetét szintén
tekinthetjük úgy, mint az adott korra jellemző
(forma)ruhát viselőket, annyi könnyebbséggel, hogy
nekik át sem kellett öltözniük.) Egy átállás
erejéig előkerül a 433.001-es. Az 1'D1'
tengelyképletű, 60 km/h legnagyobb üzemi sebességű,
szertartályos, Skaličák becenevű gőzmozdonysorozat
1948-tól 1980-ig szolgáltatott. Az itt, Brnóban
őrzött és működőképes állapotban tartott
prototípust a ČKD 1948-ban adta át a Csehszlovák
Vasútnak. A gép a 2-es számú fotóvonatot
továbbítja, de nem egész nap, mert délelőtt a jóval
korosabb, 1922-ből való kollégája, a szintén
négycsatlós 423.009 teljesíti a Brno-Pohořelice-Brno
menetet. |
|
A gőzmozdonykorszakot váltó dízel-
és villamosmozdonyok klasszikus darabjai nélkül nagy
hiányérzetünk támadhatna - csakhát a szervezők
ezzel tisztában vannak, és nem feledkeztek meg az
Örök Vágánymezőkön fordajogot nyertek olyan
képviselőiről, mint a Bardotka, vagy a Bobina. A
legtraktorhangúbb-traktorhangúak T478.1001 (751 001)
jelű protopéldánya 1964 végén készült el a ČKD
szerelőcsarnokában, akárcsak társa, a T478.1002. Még
mielőtt a sorozat hangyányit szögletesedett és
olyanná vált volna, amilyennek a Bardotkákat
általában ismerjük, formatervezési díjat nyert. A
T478.1-eseket egységmozdonynak szánták, tehát
igazodva a személyszállító vonatok téli igényeihez,
(gőz)fűtőberendezéssel látták el, nem úgy, mint a
később kibocsátott, gőzfejlesztő kazán nélküli,
tehervonati T478.2-eseket (752). Érdekessége a T478.2
jelzésnek, hogy eredetileg a hidrodinamikus
erőátvitellel szerkesztett változathoz rendelték, ám
az 1950-es évek második felétől a '60-asok első
feléig, német minták alapján, több országban
hódító, "csináljuk meg mindennek a hidraulikus
alteregóját" című felbuzdulás a prágai
gyárban hamar lelohadt. Sorozatgyártásra nem került
eredményét előbb T478.4001-nek, végül T478.4501-nek
számozták át, hogy ne ütközzön a sikeresebbnek
bizonyult megoldásokkal.
A "Bobina 1.0.", vagyis a kerek géptérablakú
E499.0 (gyári jelzéssel 12E) 47-es példánya - a
szlovákiai Ruttkáról (Vrútky) - eredeti színtervvel,
eredeti méretű önkényuralmi jelképpel, a pilzeni
©koda-gyár Leninről elnevezett mivoltát eredeti, fém
gyári táblán hirdetve pózol a közönségnek. A
domború jobb, és a lapos bal oldali ütközőtányér
mint kormotívum, sem itt, sem a Narancsnál nem maradhat
el. A kopottas M131.1448 Hurvínek nem az egyetlen, és
1955-ös gyártási évével nem is a legkorosabb a
muzeális motorkocsik kategóriájában: az 1-es számú
fotóvonatban a 20-29-es melléket (Bmx765)
közrefogó Árpád-kortárstól, az M274.004-estől,
valamint a tizenegynéhány évvel fiatalabb - 1949-ből
való -, bézs-barna színtervű M262.0018-astól
olvadoznak a téma fanatikusai. A mellékvonali
személyforgalmat benzines-, majd dízelüzemre terelő
megoldások sorában az M131.1 sorozat első példányai
viszonylag későn, 1948-ban tűntek fel, amikorra a
Ganz-féle BCmot már egy generációnyi utasból
kirázta a veseköveket. |
|
Persze klasszikus dízelgépek,
villanygépek, motorkocsik ide vagy oda, a gőzt és
füstöt okádó 475.196-os - a ©koda által 1947-1951
között gyártott 475.1 ©lechtična/©µachtičná
sorozat tagja - jön, lát, és azonnal learatja a
népszerűség babérjait. Mindezt könnyen teszi, mert
összesen hárman vannak és egymást váltják: ketten a
4-es számú, Moravský Krumlov-ra és Slavkov u Brna-ra
ingázó fotóvonatot továbbítják, a harmadik eközben
az állomáson játszik közönség kedvencét. |
|
A CZ Loko 719 701-ese a sarokban pihen,
az eddigi trendtől eltérően nem vegyülve a muzeális
darabokkal - igaz, nem is része az alkalmi mászókák,
fényképezkedőhelyek,
légkürtszimfónia-előadótermek halmazának. Az
újépítésű, 403 kW névleges teljesítményű Cat C15
erőforrással ellátott, AC/AC villamos erőátvitelű,
egyedi hajtású, 18 tonna tengelyterhelésű (22
tonnáig ballasztolható) mozdony 80 km/h legnagyobb
üzemi sebessége, a tolatószolgálat mellett, a
könnyű vonali szolgálatot is lehetővé teszi.
Szintén a kiállítástól távolmaradó, egyúttal a CZ
Loko kezenyomát magukon viselő mozdonyok csapatát
erősíti a nemrég átépített 750 712-es. (A 750.7
sorozat a 753-asokból vfb. telepítésével lett
750-esek - a 750 712 esetében például a 750 410 -
további modernizációs lépcsőfokát képezi, ahol a
K12V230DR dízelmotort és a TD802E főgenerátort az
1550 kW névleges teljesítményű Cat 3512C erőforrás
váltotta, Siemens fő- és fűtési generátorral. Az
erőátvitel AC/DC rendszerű maradt. A korszerűsítési
munkák 2010-ben kezdődtek a 750 401-ből
újjávarázsolt 750 701-essel.) |
|
Némi türelemmel viszonylag
látogatómentes felvételek készíthetők az
(elő)széria-Bardotkák egyikéről (T478.1008), a
prototípusról, és a Narancsról... |
|
...bár ha távolabbról próbálnánk
rájuk zoomolni, esélyünk sem volna, tekintettel a
késő délelőttre jócskán felduzzadt vendégseregre.
A déli csonkák peronjaival szemközti áruraktár
épületében berendezett VIP-fogadóhelyiségnél azért
még mindig csend és nyugalom honol, a hölgyek a
protokollnak megfelelő szerelésben várják a
vendégeket. A bejárat előtt viaszba öntött pózt
felvettről már-már azt hinnénk, a Madame Tussaud
panoptikumból hozták - pedig tanúsíthatom, hogy
igazi. |
|
Dongó (Čmelák) nélkül nem élet az
élet, ráadásul a ČKD egykori tömegterméke, a
nehéztolató, átállítós, könnyű vonali
feladatkörű T669-es mászókaként sem utolsó. A 771
172-es (T669.1172) Česká Třebová-ból jött, a
legszebb Dongó-korszakot bemutató, világoskék zakós
jampecgyerek viszont sajnos nem mutatkozott be, ígyhát
az ő szűkebb pátriájáról nem tudok beszámolni.
Mászóka-fronton a T466-os bonyolítja egész nap a
legnagyobb forgalmat, szabályos sorok alakulnak ki
előtte, és igen bölcsen cselekedett az a szervező,
aki felsővezeték nélküli vágányra állíttatta,
tekintettel néhány, a géptérburkolat tetejére
pályázó ifjoncra. |
|
A felvételi épület déli oldalánál
kapott helyet a regionális személyszállítás
korszerűsítését célzó új beszerzés, a
RegioPanther 650 001 pályaszámú példánya. A már
bemutatott, PESA-féle RegioShark-tól (és a jelen nem
lévő, de a ČD által szintén forgalomba állított,
egyrészes Stadler RegioShuttle RS1 - 841-es sorozattól)
eltérően, a villamosított vonalakon kell majd
domborítania. A ©koda Vagónka 7Ev típusba tartozó
járművei közül a 650-esek kétrészesek,
kétfeszültségűek (3 kV=/25 kV~), rajtuk kívül az
állami személyszállítási szolgáltató
háromrészes, kétfeszültségű (640-es sorozat),
valamint háromrészes, 3 kV= feszültségnemű (440-es
sorozat) motorvonatokat is vásárol. A vezetőállásos
és a vezetőállás nélküli kocsik mindegyike
(beleértve a ©koda által ugyancsak kínált négy-,
öt-, és hatrészes konfigurációkat) egy hajtott-, és
egy futóforgóvázzal rendelkezik. A vontatómotorok
teljesítménye 340 kW, tehát a kétrészes motorvonat
1360 kW, a háromrészes 2040 kW névleges
teljesítményű. Az ülőhelyek mennyisége kétrészes
konfigurációban 147, háromrészes esetén 241, a
legnagyobb üzemi sebesség 160 km/h.
Az 1911-ben gyártott, eredetileg a kkStB állományában
szerepelt, jelenleg a strasshofi múzeumban gondozott
310.23 (hadijele szerint III 375 / A1), 1'C2'
tengelyképletű gőzmozdony, mit sem törődve a
mögötte álló száz évvel, az 5-ös számú
fotóvonatot továbbítja Břeclavba, majd vissza.
(Ennek, és a 2-es számú fotóvonatnak a kocsijai az
1930-as, 1940-es évekből származó, kéttengelyes,
Rybák-rendszerű futóműbekötéssel rendelkező -
kétlépcsős rugózású - járművek.) |
|
A statikus és állomási-dinamikus
élményeket nyíltvonaliakkal fokozandó, felülök a
4450-es személyre, búcsút intek a 002-es
Pendolinónak, no meg a császári és királyi,
feledhetetlen 310.23-asnak, azzal Moravské Bránice-ig
vitetem magamat. Leporoszkálok a domboldalról,
erőltetett menetben irány az Ivančicei-viadukt,
pontosabban alatta, az oldalában elterülő
kukoricaföld. Bő órám van a 4-es számú fotóvonat
felbukkanásáig, és merem remélni, hogy még nem
foglaltak pozíciót minden egyes kukoricatőnél a helyi
erők. |
|
Hála az égnek, a mező üres,
zavartalanul kiválaszthatom a legjobbnak ítélt pontot,
és igaz, hogy a kukoricát learatták, viszont
határozottan szakadozik a felhőzet, javulnak az
esélyek a napfényt illetően. Bemelegítésként
megörökítem a 80-29 vezérlő, 842 motor
összeállítású 4408-as személyt, azután már csak
várnom kell a tizenegynéhány perc múlva esedékes
nosztalgiamenetre. Közben előkerül egy autó és
kiönt magából pár, fotómasinával felszerelkezett
vasútbarátot, de a kukoricás közepéből nekik már
nem jut. Bocs srácok, legközelebb korábban tessék...
A 475.196, 475.101 gőzmasinákkal közrefogott, öt
négytengelyes, az 1950-es években gyártott Bai
sorozatú személykocsi végiggurulása a hídon, bizony
nem akármilyen élmény. |
|
Az ivančicei vonal mellől jöhet a
következő beállítás, hiszen a fotóvonat nem tűnik
el az éterben, hanem a közeli Moravský Krumlov-ról,
mindössze ötpercnyi pihenő végén, hamarosan
visszafordul. Persze szemközt lenne az igazi, ahhoz
viszont át kellene rohannom a viadukton, fel az erdőbe,
ott szögesdrót kerítést vágni, helyben tenyésztett,
fiatal vadmalacokat ijesztgetni - vagy fordítva, az
anyjuk ijesztgetne engem -, de különben sincs esélyem
minderre húsz perc alatt, azaz maradok a
megvalósítható megoldásnál. Ezúttal a 475.101-es
néz előre. Bónuszként lekapom a 4411-es személyt... |
|
...és futás Moravské Bránice-re, hogy
elérjem a 4451-est (842 motor, vezérlő). Střelicén
átszállok a 4813-asra (842 motor, mellék, vezérlő),
ám előbb még ráirányítom a kamerámat a keresztező
"mellékvonali fotómenetre", azaz a 2-es
számú vonatra (433.001, négy Rybák-rendszerű,
kéttengelyes személykocsi - két másod-, valamint két
harmadosztályú -, és szintén Rybák-rendszerű
pakli). |
|
Célpontom a Troubsko megállóhelytől
északkeletre eső nyílt terület, Ostopovice
település határában. Itt először a visszatérő,
2-es számú fotóvonat kerül lencsevégre, majd a
Plzeň - České Budějovice - Jihlava - Brno útvonalat
járó gyorsok egyike, végül a 3-as számú dinamikus
kiállítási tárgy, a Naranccsal illetve két
Bardotkával vontatott-tolt fotótehervonat. |
|
Troubskón még épp elég a fény a
Jihlava felé igyekvő 750 712 gyorsvonatához, majd
nemsokára befut a Brnóba szállító, 4815-ös
személy. |
|
Szerencsére nem késik - a menetrend
nyolcperces átszállást biztosít róla az EC175-re,
tehát ha megcsúszna, éjszakára a könnyen elérhető,
bár nem túl olcsó Grand Hotel vendégszeretetét
élvezhetném -, így befér egy utolsó felvétel a
kíváncsiskodók egésznapos karéjából kiszabadult
RégióPárducról. |