Milan Rastislav ©tefánikról, a francia
meteorológusról és csehszlovák tábornokról, az I.
Világháború-környéki és azt követő események
kultikus figurájáról már volt szó korábban, a
©tefánik-vasút (Vágújhely (Nové Mesto nad Váhom) -
Veselí nad Moravou), valamint az ott épült, 2421
méter hosszú ©tefánik- (Pod Poµanou-) alagút
kapcsán. Az 1898-ban megnyílt Nagyszombat-Jókút
(Trnava-Kúty) vonal Jablánc (Jablonica) állomásától
vaspályát fektettek a kezdőponttól északkeletre
lévő Berezó (Brezová pod Bradlom) településig. 1899
szeptemberében vették fel a forgalmat a tizenkét
kilométeres vicinálison. A 2003-as "nagy
mellékvonal-írtás" - az államilag támogatott
személyszállítás leállítása huszonöt regionális
vasúton - óta csupán gyér mennyiségű teherforgalmat
látnak a berezói sínek, ablakos vonat már nem jár
erre. ©tefánik témája könnyen összefüggésbe
hozható a 117-es menetrendi mező egykori
szereplőjével, hiszen a végpont, illetve a tábornok
szülőfaluja, Kosaras (Koąariská) között találjuk a
Brádló-hegyet (Bradlo), ahová az Első Csehszlovák
Köztársaság őrzői a mauzóleumát álmodták. 2012
augusztus 19-én jártam be gyalogszerrel a
szárnyvonalat, egy héttel később, augusztus 25-én
pedig a Brádló tetején készítettem néhány
felvételt.
Útvonalam: Budapest - Jókút/Kúty (70/130/110)
- Jablánc/Jablonica (116) - Brezová pod Bradlom /
Berezó - Jablánc (117) - Jókút (116)
- Budapest (110/130/70).
Igénybevett járatok: EC174 Jan
Jesenius/Jeszenszky János (Kúty) - Os2607 (Jablonica) -
gyalog (Brezová pod Bradlom) - helyközi
busz (Jablonica) - Os2614 (Kúty) - EC137 Moravia
(Budapest-Keleti). |
|
Az EC174 összeállítása augusztus
19-én: 10-91 101, 19-91 103, 88-91 102, 21-91 106, 21-91
102, 21-91 326, 20-91 100, 20-91 108, 20-91 115, 95-91
102, 350 018. A kocsikat a MÁV Start, a - Blonski
színtervű - mozdonyt a ®SSK biztosítja, a vontatott
járművek sorában kerékpárszállító-teres
termeskocsi helyett pakli közlekedik, az előző
menetrendi időszakénál kényelmetlenebb
megoldásként. A kezdeti telítettség a szokásosnál
valamivel nagyobb, eléri a 10%-ot. A Vác-Verőce
állomásköz, további intézkedésig, immár
hivatalosan is egyvágányú (az árvíz-sújtotta balt
kizárták), ideiglenes lassú tűnt fel Fenyveshegy
közelében, 40 km/h engedélyezett Nagymaros jobb
átmenő fővágányán, Dömösi átkelés megállóhely
végponti peronvégétől az 561-es szelvényig 20
km/h-ra kényszerít a sebességkorlátozásra utaló
jelzés (az új bélésfal-szakaszt kikerülve, nemrég
sárlavina zúdult a pályára a Szent Mihály-hegyről).
Zebegényt elhagyva 80 km/h-ig mérséklendő a tempó,
Szobról változatlanul vörös kijárat mellett,
kézijelzéssel indulnak a vonatok. A felsorolt
nehezítések elégségesek lennének ahhoz, hogy
veszélybe kerüljön a jókúti (Kúty) csatlakozásom,
azonban a Gorillákkal évtizedek óta szimbiózisban
élő vezérünk Párkány (©túrovo) érkezőben nem
több mint egy perccel marad el a menetrend
előírásaitól. Csekély tizenöt felszálló
mutatkozik a peronon. A lévai (Levice) személy szóló
812 041-esének a népszerűsége a nullát közelíti. A
Szob felőli váltókörzetnél szürke, CFR Marfa
tulajdonú, hattengelyes, míg a pozsonyi lírafejhez
közelebb két magánvasúti, négytengelyes Asea-licenc
mozdony pihen. Érsekújváron (Nové Zámky) három,
pillanatnyilag munkanélküli Szili figyelhető meg,
illetve egy mozdonyvontatta CityElefant szerelvény
(vezérlő, két mellékkel). Nyolcvan-kilencven új utas
foglal helyet, ami elmarad a szokásostól, akárcsak a
pozsonyi (Bratislava), bő kétszáz helyetti,
körülbelül százötven utaznivágyó. Az érkezőben
felmutatott, kettőperces késést eggyel megtoldva, de
legalább extra gépcsere nélkül folytatjuk. A
nagyállomáson kibontakoztak a felsővezetékrendszer
felújítási munkálatai, az új oszlopok
betontalapzatait a régiek mellett látjuk - a már
felállított acélszerkezetekből ítélve, a rácsosak
aránya visszaszorul, és ahol csak lehetséges,
változó keresztmetszetű acélcső oszlopok
szolgálják a következő évtizedek vasúti forgalmát.
Dévényújfalu (Devínska Nová Ves) végponti
váltókörzetétől a Jókút felé helyes vágány
felépítménycseréje - a dévénytói (Devinske
Jazero), leendő nyomvonalkorrekció helyét leszámítva
- befejeződött, a szabványárok kialakítása és a
tereprendezés folyik, a munkaterület miatt 40 km/h
ideiglenes sebességkorlátozás van érvényben a
bejárat környezetében. A nyíltvonali
felsővezetékrendszer szintén megújult, a bal
vágányét beleértve: változó keresztmetszetű
acélcső oszlopokat, illetve pörgetett vb. oszlopokat
telepítettek. A jelenkori trendnek megfelelően, a
szelvényjelzéseket az oszlopokra erősítették. A
munkaterület utáni szakaszon egyelőre 120 km/h a
megengedett legnagyobb sebesség. |
|
Jókút (Kúty) érkezőben tartjuk a
háromperces késést. A 9:01-kor Nagyszombatra (Trnava)
induló, 240 084, 22-44 002, 21-08 123 összeállítású
(a gép és a kocsik Blonski színtervűek, a második
kocsit alaposan összegraffitizték), 2607-es személyre
nyolcan szállunk át az EuroCityről, velünk együtt
adódik a tizennégy fős, kezdeti létszám.
Sasvár-Morvaőrön (©aątín-Stráľe) a közönség
fele távozik, Sajdikhumenecen (©ajdíkove Humence,
avagy Királymajor, Sajdikkemence) hét felszálló és
egy leszálló, Szenicén (Senica) hat felszálló és
három leszálló az utascsere eredménye. A járási
központ állomásának a felvételi épülete
homlokzatfelújítást kap: a munkálatok nagyját
elvégezték, hátravan még az előtető új
burkolóelemeinek a rögzítése és a lapostetős,
egyszintes pénztárcsarnok vakolásának a befejezése.
A szintén Laminátkás, kétkocsis, Jókút felé tartó
személlyel keresztezünk - a várakozó utasok
többsége arra a vonatra kíváncsi. |
|
Jabláncon (Jablonica) csupán én
koptatom a peront. Legutóbbi, 2006-os ittjártam óta
kivágták az épület jókúti oldalánál árnyékot
adó fát, újabban ablaktok-cserébe kezdtek és a
település felé néző oldalon vakolatjavítás nyomai
fedezhetők fel. |
|
A Nap zavartalanul süt, kora délutánra
harminc fok feletti hőmérséklet várható, ezért
célszerű mielőbb nekivágnom, kihasználva a még nem
annyira izzasztó órákat. A vonal keresztülvág az
állomástól keletre eső településen, lapos
dombháton át közelíti meg a Brezovský-patak
völgyét, és a vízfolyás mellett marad egészen a
fejállomásig. Három megálló, egy megálló-rakodó,
valamint egy nyíltvonali elágazás esik a nyúlfarknyi
távra, említésreméltó műtárgyból mindössze
kettő beépítésére volt szükség, éspedig két
felsőpályás hídra, a Brezovský-patak
átszelésében. A Jablonica állomás Nagyszombat
(Trnava) felőli váltókörzetét határoló,
üzemszerűen zárt, mechanikus sorompós,
fagerendás-betonelemes-zúzottköves burkolatú
útátjárót (0.205, murvás úton) követően a
vicinális vágánya bal ívet kezd. |
|
Faaljas, Hohenegger feszítőelemes
leerősítésű a felépítmény az útátjáróban, a
folytatásban pedig illesztéses (négylyukú
laposhevederekkel, áthidaló alátétlemezzel), VÚS-62
betonaljas, Hoheneggeres, M48 sínrendszerű. Áteresz
(0.260) előzi meg a bejárati jelzőt (0.360), a
szomszédságában (0.380) 30 km/h engedélyezett
legnagyobb sebességre utaló jelzést tűztek ki - ennyi
a pályasebesség a személyforgalom feladása óta.
Kihúzó-hosszon még többé-kevésbé rendszeres
használat jelei mutatkoznak a sínfejeken, a folytatás
azonban inkább alkalomszerű forgalomról árulkodik. A
zúzottkő ágyazat itt-ott enyhe szennyezettséget
mutat, bár összességében kielégítő minőségű,
valószínűleg rendszeresen gyomírtózzák. Az egész
vonalra jellemzően, a szelvényjelzések aránylag
nagyméretűek, ívelt tetejűek, téglatest alakúak. |
|
Murvás út nem biztosított,
fagerendás-zúzottköves burkolatú (a nyomvályút is
adó gerendák zúzottkővel feltöltött keretet
alkotnak) átjárója (0.505), illetve a Hodonský-patak
kisnyílású hídja (0.520) szomszédságában (0.580)
befejezzük a bal ívet. Ötvenméternyi szakaszon
(0.6-tól) a VÚS-62-höz képest újabb gyártású,
SB4-O-69 betonaljak kerültek az ívet követő
egyenesre, ahol a síneket utólagosan
termithegesztették. Az egyenes vége felé (0.7-től)
százméternyi hosszban fektették az újabb
betonaljakat. Az előjelző (0.760) mellől (0.770)
illesztéses (négylyukú laposhevederekkel, áthidaló
alátétlemezekkel) jobb ív veszi kezdetét. |
|
Fénysorompós, fagerenda burkolatú
gyalogosátjárót (1.180) követően, az ív végénél,
az 51-es főút átszelésében fény- és motoros
sorompós, Strail gumielemes burkolatú útátjáró
(hivatalosan 1.205, azonban ha az 1.2 szelvényjelzés
telepítését megfelelőnek feltételezzük, akkor
1.210) működik, a környezetében betonaljas
(SB8P-A-01), Skl-12 szorítórugós sínleerősítésű a
pálya. A gyalogosátjárónál, balra találjuk a
település három kocsiállásos buszállomását. Az
51-es út aszfaltcsíkja határolja kezdőpont felől a
vágány baljára került, betonszegélyű,
zúzalékburkolatú peronos Jablonica obec
megállóhelyet. Magántulajdonba adott, egyszintes
épülete (1.220) - a valamikori sorompóőrház - a
kezdőponti peronvéghez közelebb kapott helyet, és
ugyanitt ér véget a jobb ív. A végponti peronvéget
(1.3) megelőzően (1.260-tól) bal ívbe fordul a
vonalvezetés, áteresztől (1.550) alacsony bevágás
kezdődik, enyhe emelkedőben. Jobbra, a vasút
közelében fatelepet látunk. |
|
Az ív vége (1.690) szomszédságában
(1.740) kijutunk a bevágásból - az utolsó
illesztések hevedercsavarjaiba beleloptak a helyi erők
-, az emelkedőben törés következik be, ám még nem
értünk fel a lapos domb tetejére. A bevágás
végponti végéig tart a gyomírtózott,
többé-kevésbé tiszta ágyazatú szakasz, onnantól
nagymértékű szennyezés mutatkozik, és a sínfejekre
pillantva egyértelmű, hogy a hátralevő kilométereken
még epizodikusabb a forgalom. A fatelep közelében
nyíltvonali rakodás folyhat, a fás vonatok idáig
húznak fel. Faaljas, Hoheneggeresre vált a
felépítmény (1.780), áteresz (1.810) előtt
közvetlenül már ismét VÚS-62 betonaljas, és az
eddigiekkel azonosan, Hohenegger leszorítóelemes
sínleerősítésű. Hézagnélküli, utólagosan
hegesztett a mezőn átvágó, hosszú egyenes, dacára
annak, hogy a lassanként termőtalajjá alakuló
ágyazati anyagban az oldal-, és hosszirányú
ellenállás ki tudja, mennyit romolhatott - nyilván nem
keveset -, a sínek pedig ívből származó,
megfordított vissznyeremények. A VÚS-62 közé a
fentebb már említett, későbbi gyártású, SB4-O-69
betonalj-csoportok vegyülnek. |
|
Áteresz (2.1) környezetében
(2.070-2.2) kevésbé szennyezett az ágyazat. Ugyanitt
felérünk a dombtetőre és enyhe lejtőben
közelítünk a Brezovský-patakhoz, valamint a
Jabláncról Berezóra tartó, 501-es jelzésű úthoz.
Jobb ív (2.490-2.710) elejében, földút
átszelésében nem biztosított, fagerendás-zúzalékos
burkolatú útátjáró (2.520) létesült, az ágyazat
kitisztul, ám csupán az egyenes elejéig. A közút
mellé kerülünk, az ágyazatszennyezés-helyzet a
következő, nem biztosított útátjáró (2.970,
földúton, fagerendás-zúzalékos burkolattal) előtti
hektométeren (2.9-től) átmenetileg javul. Az 501-es
hegyesszögben Aszós (Osuské) kistelepülés felé
távolodik, rövid, illesztéses bal ívvel (3.120-3.295)
valamelyest követjük, bár csupán annyira, amenyivel
megcélozzuk a patakmélyedést. Kitisztul (3.2-től) az
ágyazat. Az ívben siklásnyom látszik a betonaljak
felületén. Erdősávban, kisnyílású híddal (3.295)
metsszük a Brezovský-patak mellékvizét... |
|
...onnan hézagnélküli, utólagosan
hegesztett felépítményű egyenes vezet át a patak
öntésterületén, közben két oszlopsornyi,
magasfeszültségű távvezeték (3.350, 3.450)
keresztezi a vonalat. Megművelt, ám meglehetősen
gyomos földterületek szegélyezik a vonalat. Az Aszóst
egykor kiszolgált Osuské
megállóhely rövid, zúzalékburkolatú peront kapott a
bal oldalra, a magántulajdonba adott
ex-sorompóőrháznál (3.6). Az épület elé régi
fedett teherkocsi-váz került - nem egyedi
megoldásként, hiszen a nagyszombati vasúton láthatunk
még így felszerelt megállót. Az utasközönség az
utolsó években kénytelen volt megelégedni az
ex-őrház végponti oldalánál telepített, fém
esőbeállóval (3.620). A központi lakóövezetet a
megálló-környéki, néhány házzal összekapcsoló,
alsóbbrendű aszfaltút 20 km/h állandó lassújeles,
nem biztosított, fagerenda burkolatú átjárója
(3.636) határolja a peront (illetve ami még
érzékelhető belőle), azután egynyílású,
felsőpályás, gerinclemezes híd következik a
Brezovský-patakon (3.650), hídfás, Hoheneggeres
pályaszerkezettel. Jobb ívvel (3.770-3.940) sorol a
vágány az öntésterület pereméhez - jobbra, a patak
mellé méhkaptárakat telepítettek a helyi lakosok -,
földutat metszünk, a szokásos burkolatú, nem
biztosított útátjáróban (3.840). Egy-egy
szervesanyag-folttól eltekintve, még mindig
kielégítő az ágyazat állapota. |
|
Ismét párméternyit (4.0-tól)
fektettek az SB4-O-69 betonaljakból. Bal ívvel
(4.080-4.2) facsoporton vág át a vonal - itt két
helyen is bekerültek a pályába SB4-O-69-esek, egy-egy
vágánymezőnyi mennyiségben -, nagymérvű
ágyazatszennyezés jellemző (4.3-4.4); áteresz (4.360)
után, rövid, de az eddigieknél nagyobb sugarú,
hézagnélküli felépítményű bal ívben (4.370-4.450)
nem biztosított útátjáró (4.390) következik, a
szokásos fagerenda nyomvályúval és fagerenda-keretbe
foglalt zúzalékréteggel, alsóbbrendű aszfaltút
keresztezésében. Balra, tíz-tizenöt méternyire fut
párhuzamosan az 501-es közút. 600 méter sugarú,
hézagnélküli jobb ívre (4.490-4.670) nem biztosított
útátjáró esik (4.620, földúton,
fagerendás-zúzalékos burkolattal), a környezetében,
harmincméternyi hosszban szennyezett az ágyazat.
SB4-O-69-ből vágánymezőnyi vagy rövidebb csoportok
jelentkeznek szórványosan, de alapvetően VÚS-62
betonaljakat alkalmaztak, a sínleerősítések minden
esetben Hohenegger feszítőelemesek. Bal ívet
(4.970-5.080) ír le a vágány - szennyezett az ágyazat
az ideeső szakaszon (4.930-tól) -, a párhuzamos út
ötven-száz méternyire távolodik, fák és bokrok
sorakoznak a bal oldalon, jobb kéz felől pedig, az
öntésterületen haszonnövényeket termesztenek.
Mindkét vége felől átereszekkel (5.220 és 5.5)
megfejelt, jobb ívben (5.340-5.470), alsóbbrendű
aszfaltút metszésében nem biztosított,
fagerendás-zúzalékos burkolatú útátjárót (5.360)
létesítettek: ez, illetve az előző aszfaltcsík
patakmenti házcsoportokat köt össze az 501-essel. Az
SB4-O-69 aljcsoportok felszaporodnak, már az állomány
felét teszik ki, sőt, ötvenméternyi, tisztán ezekkel
a keresztaljakkal fektetett szakasz (5.550-5.6)
jelentkezik. Áteresszel (5.750) megelőzött bal ívben
(5.810-5.930) jobbra, a patakon túlra tekintve
előbukkannak a hatszázötven lakosú Harádics
(Hradiąte pod Vrátnom) községet nyugatról határoló
mezőgazdasági épületek, míg balra, a közút mentén
lakóház-csoport húzódik. |
|
Fagerendás-zúzalékos burkolatú, nem
biztosított útátjárót (6.090, földúton)
tartalmazó, illesztéses jobb ív (6.020-6.170) vezet Hradiąte
pod Vrátnom megálló-rakodó áteresszel
(6.2) megfejelt, kezdőponti vágánykapcsolatáig
(6.220). Balra sportpálya kapott helyet. A vasaljas,
egyszerű leszorítóelemes, helyszíni állítású
kitérőtől 20 km/h állandó sebességkorlátozás
érvényes. Az átmenő fővágány és a tőle jobbra
fejlődő, kisiklasztósaruval ellátott, átmenő
rakodóvágány egyaránt illesztéses, VÚS-62
betonaljas, Hoheneggeres. Előbbinek közepesen,
utóbbinak nagymértékben szennyezett az ágyazata.
Ipari épületet látunk jobb kéz felől, a közte és a
rakodóvágány között lévő sávot
rakodóterületként használhatták régebben, a
terület végponti végéhez rövid, terméskőből
kialakított oldalrakodó és faszerkezetű áruraktár
került. Az egyszintes, nyeregtetős felvételi
épületnél (6.396, jobbra) a rakodóvágány és az
átmenő fővágány közét SK-szintig zúzalékkal
töltötték fel peron gyanánt, a zúzalék talajjal
erőteljesen szennyeződött. Az épület ablakára
kifüggesztett írás szerint, 2009-ben az árufeladás
is megszűnt. |
|
A végponti, vasaljas, 1966-os
gyártású, helyszíni állítású kitérőt (6.480) az
501-es út nem biztosított, fagerenda nyomvályús,
aszfaltburkolatú átjárója (6.487) határolja -
mostantól egészen Berezó széléig a közút a
jobbunkon, a völgy déli pereménél halad. A közeli
vendéglőben pótlom valamelyest az italkészletemet,
gondolva arra, hogy a zavartalan napsütés hatására
mindinkább eldurvuló hőség csak még rosszabb lesz az
előttem álló két órában, "menetből"
megörökítem a falusi hagyományőrző gyűlésre
igyekvő, népviseletbe öltözött hölgyeket, azzal
irány vissza a vasútra. Illesztéses felépítményű,
bal ívbe fordul a vonalvezetés az útátjárótól,
végetér a 20 km/h állandó lassú, illetve a csak az
útátjáróra és csak végpont felől kitűzött, 10
km/h állandó korlátozás (a megengedett legnagyobb
sebesség újfent 30 km/h); átereszek (6.5, 6.660)
után, rövid, hézagnélküli egyenes beiktatásával
(6.750-6.880) jobb ívet kezdünk, a közepe táján
szennyezett az ágyazat (6.950-7.0). A völgyet
északról lezáró, alacsony dombvonulathoz szorul a
vasút. |
|
Rövid egyenessel (7.050-7.2)
megelőzött, illesztéses, jobb-bal ívkombinációban
(bal: 7.350-7.620) erdősávon vágunk keresztül. A jobb
elején, harmincméternyi hosszban szennyezett az
ágyazat - kisebb sárfolyam lepte el majdnem sínkoronaszintig
a pályát -, áteresz (7.260) közelében (7.340)
vaddisznók határoztak meg maguknak átvonulási helyet
és sároztak össze mindent. SB4-O-69 aljcsoportok még
mindig akadnak, azonban a megálló-rakodó óta a
VÚS-62 típus dominál. Az erdősávot áteresz (7.550)
szomszédságában kialakított, nem biztosított,
fagerendás-zúzalékos útátjárónál (7.570, murvás
úton) hagyjuk el. Áteresszel (7.660) bevezetett,
negyven méternyi (7.7-ig) ágyazatszennyezés
figyelhető meg a hézagnélküli egyenes végében,
azután 600 méteres sugarú, hézagnélküli bal ív
jön (7.720-7.970), az ágyazat enyhe-közepes
szennyezettségig tisztul, ugyanakkor az ív második
fele ágyazathiányos. A településtől jellemző,
füves-bokros mezők helyett, a valamivel szélesebbé
vált öntésterületen - a vasúttól jobbra, földúton
és bokorsávon túl - mg. művelésbe vett földterület
húzódik. Rövid, nagysugarú, hézagnélküli
felépítményű jobb ívben (8.320-8.520) áteresz
(8.380) és áteresszel kombinált, nem biztosított,
fagerendás-zúzalékos burkolatú útátjáró (8.460)
található, földút metszésében. Jobbra-előre
ipartelep téglakéménye magasodik. Szennyezett az
ágyazat az egyenesben (8.550-8.6), míg előtte és
utána szinte teljesen mentes az oda nem tartozó
anyagoktól. Illesztéses bal ív (8.790-8.920), áteresz
(9.030), kisebb sárfolyam miatti ágyazatszennyezés
(9.050-9.150), illesztéses jobb ív (9.1-9.3) a további
sorrend. |
|
A két ívet letudva újból látszik a
téglakémény, persze immár jóval közelebbről, és a
kéménytől jobbra, a távolban megvillan az innen
egészen fehérnek tűnő ©tefánik-emlékhely
kőhalmaza. Rövid, nagysugarú, hézagnélküli jobb
ívvel (9.630-9.760) célozzuk meg az ipartelep
mellékét, kisnyílású híddal (9.640) leszünk túl a
Brezovský-patak mellékvizén, pár méterrel feljebb
vízmű létesítményei láthatók a patak mentén, az
ív végében földutat szelünk át, nem biztosított,
fagerendás-zúzalékos burkolatú útátjáró (9.720)
beiktatásával. |
|
Az ív végében fűlepte, faaljas,
Hoheneggeres terelőcsonka veszi kezdetét bal kéz
felől (9.760), faaljas, a váltórésznél Hoheneggeres,
a keresztezési részig GEO-s, helyszíni állítású
kitérő (9.850) segítségével ágazik a telep
sajátcélú sínpárja, és az 501-esbe torkolló
közút betonfelüljárója (9.910) alól kibújva az
iparvágány - vasaljas kitérővel - két ágra
bontakozik. A bal ág a telep belsejébe hatol, a jobb
ág párhuzamos marad a vonallal, kissé eltávolodik, a
telep oldalában létesített, betonozott oldal- és
homlokrakodónál végződik (10.060). Egyik ágat sem
használják. A homlokrakodótól végpont felé, az
ipartelep főbejárata mellett, a vonal vágányának a
bal oldalához illesztették Brezová pod
Bradlom zastávka (táblás megállóhely)
zúzalékburkolatú peronját. A végponti peronvéget
aszfaltút nem biztosított, fagerenda nyomvályús,
aszfaltburkolatú átjárója (10.110) határolja. A
peronnal szemközt, valamint a főbejáratnál parkolók
kaptak helyet. Az ipartelep bizonyos részei még
működőnek tűnnek, bár nem annyira termelési, mint
inkább értékesítési tevékenységet végezhetnek a
gazdáik. A Brezovský-patak másik mellékvizének a
kisnyílású hídja (10.160) mögött illesztéses jobb
ívet (10.190-10.5) veszünk. Az ágyazat
enyhén-közepesen szennyezett. |
|
A bal kéz felől a vasúthoz laposan
lefutó, mezőgazdasági művelésbe vett földterület
egy részére napelemtáblákat telepítettek. A földek
mögött húzódó hegyvonulat tetején lévő,
túlméretezett síremlékre teljes rálátás nyílik. |
|
Szakadjunk el most az augusztus 19-i
kirándulástól, és az egy héttel későbbi
felvételeket segítségül hívva lessük meg, hogy fest
ugyanez a beállítás "visszafelé", tehát a
©tefánik-síremlék mellől, az 543 méter magas
Brádló-hegy (Bradlo) tetejéről lenézve. A képen a
hegy lábánál Berezó település lakóövezete
húzódik, a háttérben jobbra az ipartelep kéménye ad
orientációs lehetőséget, tőle balra, közelebb a
lapos dűlőt látjuk - annak a tövében halad a vasút,
és ér véget a bal oldali, csúcsos, erdőborította
hegy mögött. |
|
Az 1928-ban épített kompozíció
közelről még meghökkentőbb, hiszen egy
kellemes-erdős középhegységben sétálva, várromot
csak-csak maga elé képzel az ember, de várnyi méretű
(93 méter hosszú, 62 méter széles), ugyanakkor
gyakorlati funkcióktól mentes terméskő-kolosszust
jóval kevésbé. A sarkokban álló, tizenkét méteres
kőoszlopok... |
|
...és középen a kőkoporsó végképp
száműzi a látvány várrom-hatását. Megalomán
kulturális vonásokkal megérintett helyeken, mint
például Oroszországban, vagy Kínában, vagy akár az
Egyesült Államokban, talán fel sem tűnne mindez.
Csakhogy a kicsi, szűk Közép-Európában járunk. |
|
Gondolatban helyezzük vissza
magunkat a hegyről a vasúti pályára, a
megállót megfejelő, jobb ív végére (10.5). Áteresz
(10.550) szomszédságában (10.6-tól) a VÚS-62
betonaljak SB4-O-69-eseknek adják át a helyüket, még
egy jobb ívet veszünk (10.7-10.950), amelynek a
kezdőponti harmada hézagnélküli - az ívben mind
szennyezettebbé válik az ágyazat. Az SB4-esek közé
rövid VÚS-62 szakasz (10.750 környezetében) és
néhány faalj (10.820) keveredik, utóbbi helyén
valószínűleg útátjáró lehetett (művelésbe vett
földek közötti közlekedés céljából). Áteresz
(10.9) és fénysorompó ex-behatási pontja (10.920,
négy faaljon) esik még az ívre. Az utolsó
nyíltvonali egyenest a Brezovský-patak egynyílású,
felsőpályás, ágyazatátvezetéses betonhídja
(11.150) határolja, és még a műtárgyon megkezdjük
az utolsó - illesztéses, és a változatosság
kedvéért zömében VÚS-62, kisebbrészt SB4 betonaljas
- bal ívet. (A patakot felduzzasztották, a gát
pontosan a híd alá került.) A Brezová pod
Bradlom kezdőponti bejáratát
helyettesítő trapéztábla (11.310) után, nem
biztosított - a személyforgalom idején fénysorompós
- átjáróban (11.320) keresztezi a vonal az 501-es
utat. Az útátjáró fagerenda nyomvályús,
aszfaltburkolatú, alatta a felépítmény faaljas,
Hoheneggeres; a további métereken szennyezett az
ágyazat. A vasaljas bejárati kitérőt (11.410) az
ívet lezáróan fektették. |
|
Három átmenővágányos az állomás,
középen az átmenő fővágánnyal, mindhárom sínpár
felépítménye SB4 betonaljas, Hoheneggeres, třineci
M48 sínekkel. A balra ágazó, kisiklasztósaruval
ellátott 1. mellé aszfaltozott illetve betonozott
rakodóterület, azután oldalrakodó és faszerkezetű
áruraktár, végül a kétszintes, nyeregtetős
felvételi épület (11.669) került. Az épület
mögött halad el az 501-es út. A harmadik átmenőn
túl sportpálya kapott helyet, fedett lelátóval. Az
elsőt a vasaljas kitérőkkel fektetett, végponti
váltókörzetben (11.790) rövid csonka egészíti ki.
Az 1., azután a 3. az átmenő fővágányba
csatlakozik, amelyet SB4 betonaljas, Hoheneggeres
mozdonykörüljáró csonka fejel meg (bak: 11.870). |
|
A mozdonykörüljáró csonka bakja a
szemközti, természetesen ©tefánikról elnevezett
középiskola aszfaltozott parkolójára néz. A
parkolóról betonozott rakodóterület nyílik, ahol
szenet deponálnak. Az iskola felőli sarokban az
1903-ban, 3313-as gyári számon Budapesten készült,
Hofherr&Schrantz mezőgazdasági gőzvontatót
állítottak ki szoborként. |
|
A korábbi évek menetrendjeivel alaposan
összeragasztgatott buszmegállóban megállapítom, hogy
amíg volt vasúti személyszállítás, addig bizony
ritkábban járt a busz, de ezzel együtt sem
játszhatott alárendelt szerepet a környék falvainak a
közösségi közlekedésében. A SAD Trnava sárga-kék
színtervű járata pontosan a menetrend szerint, 15
órakor megjelenik a megállóban. Egyedül képviselem
az utascserét végzőket, a járművön hat utas
tartózkodik, a teljesárú jegy Jablánc (Jablonica)
autóbuszállomásig 90 eurócentbe kerül. Harádicson
(Hradiąte pod Vrátnom) nagyban folyik a népviseletes
hagyományőrző rendezvény, komoly
nézőközönséggel, tévéstábbal, beszédet mondó
polgármesterrel. Eggyel fogyunk az I. Világháborús
emlékmű tövében lévő buszmegállóban. Aszós
(Osuské) templománál (a helyi I. Világháborús
emlékművel szemben) egytucatnyi ember csoportosul, ők
is rendezvényt tartanak, csak a harádicsinál jóval
visszafogottabbat, mellőzve a népviseletet és a
tévéstábot. Egy felszálló mutatkozik. Jabláncon
kettő leszálló és öt felszálló alkotja az
utascserét. Egykilométernyit kutyagolhatok az
állomásig, de ezúttal nem a pályán teszem, hanem a
vele gyakorlatilag párhuzamos aszfaltúton - ott
gyorsabb. |
|
A jókúti vonatomig bőven maradt idő,
amit többé-kevésbé alkalmas fotóhely keresésével
próbálok agyonütni, a 116-os menetrendi mező
vonalánál. De még mielőtt pozíciót foglalnék,
háromnegyed négykor, Jókút (Kúty) felől váratlanul
előkerül az EC171 Hungaria, élén a
Blonski-színtervű 362 005-össel, és tovatűnik
Nagyszombat (Trnava) irányában. Elég hamar leesik,
hogy nem a szomolányi alagút és a pazar vonalvezetés
miatt jött erre, hanem mert a 110-esen valami nagyon
nincs rendjén. Mivel az ottani eseményeket nem
befolyásolhatom, egyelőre jobb híján letáborozok az
ív környékén. Sajnos hiába, mert a háromnegyed
órát késő, egy szem nagyszombati személyen kívül
nincs egy fia mozgás se. A 240 130 (hagyományos
festésű), 22-44 069 (Blonski), 22-44 041 (hagyományos
zöld) összeállítású 2614-es személy csupán kettő
percet csúszik az előírásokhoz képest. Öt
felszálló és hat leszálló alkotja az utascserét, a
telítettség 15%. Szenicén (Senica) harmincöt fős,
vegyes utascsere figyelhető meg, Sajdikhumenecen
(©ajdíkove Humence) tíz leszálló és öt
felszálló, Búrszentmiklóson (Borský Mikuláą)
kettő felszálló, Sasvár-Morvaőrön
(©aątín-Stráľe) három leszálló és öt
felszálló mozog a peronon. Jókút (Kúty) érkezőben
pontosak vagyunk. A vörös-szürke, 749 181-es Bardotka
várakozik az állomáson, illetve autószállító elegy
élén a ČD Cargós 230 164-es, és 18:12-es indulási
időpontot írtak ki a vizuális utastájékoztatón a
Pozsony felé néző, 362 009-essel vontatott
formációra, amelyről hamar kiderül, hogy nem más,
mint az EC137 Moravia (kocsijai elölről hátrafelé:
19-70 009 (Studio Najbrt-színtervű), 88-91 105 (MÁV
Start), 82-70 057 (hagyományos zöld-fehér), 20-70 531
(Najbrt), 20-70 021 (ING Leasing, narancs-fehér), 20-70
026 (Najbrt)). Egyórás késésben van, de nekem pont
kapóra jött, ráadásul a 110-esen folytatja, nem pedig
a 116-oson, mint előző EuroCity-társa - tehát
remélhetőleg nem tesz hozzá az egy órájához még
egyet. Egyúttal a 110-est használhatatlanná tevő
jelenség visszaszorulóban lehet. Az utasterhelés kb.
120%, Pozsonyig személyvonatként közlekedünk.
A zavar forrása hamar kiderül, a jegyvizsgálók által
adott információ alapján: Nagylévárdtól (Veµké
Leváre) két állomásközben ég(ett) az erdő a vonal
közelében, tehervonat fékhibás (feloldani
elfelejtett) kocsijának köszönhetően.
Pozsonyzávodnál (Závod) már érezni a füstszagot, a
35.8-as szelvényben, ötven méter hosszban
pörkölődött meg a Jókút felé helyes sínpár menti
sáv, a tüzet eloltották. Nagylévárdtól a Jókút
felé helyes vágány használható, itt a pozsonyi
váltókörzet közelében akadt dolguk a tűzoltóknak.
A balt azért zárták ki, mert a tömlőket rajta
illetve az aljak között vezették át, és még nem
végeztek az eszközök szétszerelésével,
elszállításával. Malackán (Malacky) visszatérünk
helyesbe, ám csupán a rendkívüli megállás erejéig,
mert a nyíltvonalon ismét helytelenben közlekedünk,
az előző állomásköznek megfelelő okok miatt.
Zohorig több tűzfészek keletkezett, ráadásul
mindkét oldalon (jó messze repültek a szikrák!), a
lefeketítés mostanra megtörtént, néhány helyütt
(pl. 19.8-nál) a még forró, füstölő pontokra
locsolnak - 30-40 km/h-ra csökkentjük a sebességet a
munkaterületnek minősített szakaszokon. Zohor
állomáson huszan szállnak fel, ismét átállunk
helytelenbe, de ezúttal nem a tűz miatt, hanem mert a
vonalfelújítás munkálatainak a sorában a bal
felsővezetékrendszerét itt még nem adták át a
forgalomnak. Pozsonyba (Bratislava) +92-vel érkezünk,
azaz harminckét percet veszítettünk Jókúttól (mint
később kiderült, a Hungária +70-nel végzett a
Keletiben, vagyis igen hamar eszmélhettek a terelését
illetően). A közönség zöme leszáll, a felszállók
mennyisége minimális (a többiek rég elmentek másik
vonattal, egyéb közlekedési eszközzel), innentől
nagyon kényelmesen utazom. Gépcsere (350 016, Blonski
festésű) miatt +108-cal folytatjuk, Párkányig
(©túrovo) nem változik az eredményünk, a
magyarországi szakasz lassújelei azonban rontanak
rajta, így 22:30-kor, +115-tel fékezünk le a budapesti
fejállomás tizenegyedik vágányán. |