A harmadik nap (2011
október 23., vasárnap) terve két szárny-, egyúttal
zsákvonal, a 293-as menetrendi mezővel felölelt
Desná-vasút (®eleznice Desná) Petrov nad Desnou -
Sobotín ága, illetve az azóta a 019-es mezőre
költözött, az utazás idején a 272-es a menetrendi
mezőben szerepelt Rudoltice v Čechách - Lanąkroun
összeköttetés. |
|
Az olomouci reggel köddel riogat,
amiből persze még bármi lehet. A halványan
átszűrődő napfény észrevétlenül elindítja az
optimizmus-programot... |
|
A nagyállomáson 110 045 és 362 159
pózol párosban, négyrészesre kurtított, klasszikus
bézs-zöld festésű Pantográf érkezik
Nezamyslicéről és távozik a vontatási telephelyre, a
002-es Pendolino végez utascserét és folytatja útját
Prága felé. Úticélom ©umperk, mégpedig a 901-es
Praděd gyorssal, amelynek az első két kocsija R1231
számon a Desná-parti városig közlekedik, a többinek
viszont, Zábřeh na Moravě-n dízelmozdonyt kapva
Jeseník a célállomása. A vonat gépe, mint
általában, 362-es, a két közvetlen kocsi 20-41-es (a
második a 366-os, mindkettő zöld-fehér), a többi:
29-41 481, 82-40 107 (zöld-fehérek), 39-41 050
(Najbrt). Harmincfős, vegyes utascsere történik, az
átlagos telítettség 10% sincs; huszonöt percnyi,
folyamatos száznegyvenes sebességgel előadott menet
végén, Zábřeh na Moravě állomáson tíz leszállót
és huszonöt felszállót számolok, az új utasok zöme
a ąumperki kocsikat választja. Postřelmovon egy
felszálló és egy leszálló adódik. Örvendetes
módon a köd itt már feloszlott, szép, derült idő
van, ám változatlanul nulla fok alatti
hőmérséklettel. |
|
Menetrend szerint Os23856 számon
Sobotínra kellene hogy közlekedjen a Veolia Transport
Morava a.s. szóló 810 141-ese, és 13760-as számon
csatlakozna hozzá a Petrov nad Desnou - Kouty nad Desnou
járat, azonban a valóságban pont fordítva történik:
az elágazó állomáson a 23856 szerelvénye vált
vonatszámot és halad tovább, míg a szárnyvonalon a
810 221-es ingázik. Harmincfőnyi utassal vágunk neki.
A jármű ülései 3+2-es elrendezésűek,
szövetbevonatúak (az eredeti, piros műbőr huzatot
csupán kicserélték rajtuk), az utastérben gépihangú
utastájékoztató berendezés üzemel. Vikýřovice u
penzionu megállóhelyen kettő felszálló,
Vikýřovicén kettő leszálló, Vikýřovice-Lesnín
egy leszálló könyvelhető. Petrov nad Desnou-n a
felcserélt-betétjáratra ketten szálltak fel helyben,
a többiek, tizenketten, átszállók a 23856-osról.
Még egy szóló 810-es, valamint a 814 501 + 914 501
RegioNova (valamennyi a magánvasút-társaság egyedi
színtervébe öltözve) mutatkozik a
vicinális-csomóponton. |
|
50 km/h engedélyezett a három
kilométernyi vaspályán, amelyen a Sumperktől vezetett
szelvényszámozás érvényesül, hiszen eredetileg,
1871-ben Zábřeh na Moravě - Sobotín
összeköttetésként építette az StEG, és a Kouty nad
Desnou-i ág később, 1904-ben született. Nem
biztosított útátjáróban (18.660) murvás utat
keresztezünk, a Desná mellékvize, a Merta völgyébe
helyezkedve tízezrelékes emelkedő indul és jobb ív,
az ív második felében alsóbbrendű aszfaltutat
metszünk nem biztosított útátjáró (18.820)
beiktatásával; a 11-es főút aszfaltcsíkja a balunkra
kerül. A hektométerkövek téglatest alakúak,
aránylag nagyméretűek, ívelt tetejűek, a
kilométereket jelzők hasonló kialakításúak, azonban
magasabbak. Elhaladunk Petrov nad Desnou fény bejárati
jelzője (18.940) mellett. Nem biztosított útátjáró
(19.120) a vágány környezetében betonelemes
burkolatot kapott földúton, és a fény előjelző
(19.370) feletti, újabb nem biztosított átjáró
(19.490, földút átszelésében) előzi meg a 17
ezrelékes emelkedőben fekvő Petrov nad
Desnou zastávkát. Felújított, a
vágányhoz közelebbi sávban betonelemes, hátrább
beton járólap burkolatú peronja (peronközép: 19.6) a
bal oldalon található, a vonalcsoport többi
megállójának megfelelő típustervű, üvegfalú
esőbeállóval kiegészítve. Hárman szállnak le. A
végponti peronvéget a 11-es főút fény- és motoros
sorompós átjárója (19.670) határolja, a kaptató
ugyaninnen 18 ezrelékesre nehezedik. |
|
Nem biztosított gyalogosátjáró
(19.730) jön, áteresz (19.780), 14 ezrelékes
emelkedőben felsőpályás, egynyílású híd (19.920)
a Merta és a vele párhuzamos, alsóbbrendű aszfaltút
felett, vízfolyás kisnyílású hídja (20.180),
kisnyílású híd földúton (20.510), halastavak a jobb
oldalon (20.650-20.9). A Merta-híd óta erdős a
vonaltól balra eső terület, jobbra pedig az egymással
összenőtt Petrov nad Desnou és Sobotín házcsoportjai
húzódnak. Nem biztosított útátjárót (20.950,
földúton) követően, jobb kéz felől ipartelep
látszik (21.350-től), az emelkedő háromezrelékesre
szelidül (21.4), a telep végében meglépjük a Sobotín
bejáratát helyettesítő trapéztáblát (21.510). A
faaljas kitérőket tartalmazó váltókörzetet
alsóbbrendű aszfaltút nem biztosított átjárója
(21.580) határolja. A megszokottakól eltérően, hat
ezrelékes emelkedő jellemző az állomás területére,
kezdőpont felől a felvételi épületig. A faaljas,
Hohenegger feszítőelemes sínleerősítésű átmenő
fővágányból (2.) jobbra ágazik a betonaljas,
Hoheneggeres, oldalrakodóval és hullámlemezből
készített áruraktárral ellátott első átmenő,
amelyből homlokrakodós csonka fejlődik. A terméskő
falazatú, kezdőpont felé betonfalazattal
meghosszabbított oldalrakodó végponti végét
követően találjuk a középen
kétszintes-tetőtérbeépítéses, a kezdőponti és
végponti oldalán egyszintes-előtetős szárnyakkal
kiegészített felvételi épületet (forgalmi: 21.880).
Az épülettől a végponti váltókörzetig betonelemes
burkolatú rakodóterület húzódik az itt már faaljas,
Hoheneggeres felépítményű 1. mentén. A faaljas,
Hoheneggeres, kisiklasztósaruval felszerelt, rövidebb
harmadik átmenő a homlokrakodóval szemközt (21.750)
fejlődik a másodikból. A végponti
vágánykapcsolatoktól (2.-3. között: 22.030, 1.-2.
között: 22.1) két, egymással párhuzamos csonkát
fektettek. A bal csonka, hosszú oldalrakodó
segítségével fatelepet szolgál ki, az átmeneti
tároló szerepkörű jobb csonka a balhoz képest
rövidebb. |
|
Az állomás 405 méteres tszf.
magasságon fekszik. A felvételi épülettel szemközti
(a harmadik átmenő balján lévő) vasúti épülettől
végpont felé kisméretű, egyállásos színt látunk,
amelyhez azonban már nem vezet vágány. Széles,
betonelemes, alacsony peron (funkcionálisan oldalperon a
2. felé) fedi le részlegesen az 1. és 2. közötti
területet. Végponti végében, betonelemes burkolatú
átjárókkal (21.905) aszfaltozott, gépkocsiforgalomhoz
elegendően széles aszfaltsávot vezettek a szín
melletti, vasúti tulajdonú, aprócska telephez. |
|
Tizenhárom percnyi tartózkodás
végén, négy utassal fordul a motorkocsi, 23857-es
számon, és ezúttal ©umperkig közlekedik. Petrov nad
Desnou zastávkán, Petrov nad Desnou állomáson és
Vikýřovice-Lesnín nincs utascsere, Vikýřovicén
hárman szállnak fel, Vikýřovice u penzionu
megállóhelyen szintén nincs utascsere. |
|
A rendelkezésemre álló bő
félórában kisétálok ©umperk keleti
váltókörzetének a végébe, ahol megörökítem a
13762 számon Velké Losiny-t megcélzó motorkocsit.
Következő vonatom, a 11:07-kor Zábřeh na Moravě
felé induló 3741-es személy háromrészes RegioNova,
814 243, 014 022, 814 244 összeállításban, kezdeti
telítettsége 10%. Bludovon ketten szállnak fel,
Postřelmovon és Zábřeh na Moravě zastávkán nincs
utascsere. |
|
Szinte egyik pillanatról a másikra
teljesen beborul, bár eső ebből egyelőre nem lesz.
Zábřeh na Moravě állomáson ismét köszönthetjük a
749 250-es Bardotkát: a 362 060-assal érkező R903
utolsó három kocsijának a gépe lesz Jeseník felé
(az első kettő és a villamosmozdony R1233 számon
©umperket veszi célba), harminc felszálló gyűlik
össze rá. Hétperces késéssel fut be a Zsolna-Prága
viszonylatú, Ex146 Hukvaldy, vontatójárműve a 151 049-es,
Studio Najbrt festésű Banán, kocsijai: 10-70 002,
20-38 031, 20-38 010, 20-38 017, 20-70 007, 20-70 010,
20-70 521 (valamennyi Najbrt), 82-70 090 (hagyományos
zöld-fehér), valamint 88-41 008, 10-70 010 - utóbbi
kettő Ing Leasing-es, narancs-fehér. A húsz
felszállót beleszámítva, átlagosan negyedházas
telítettség alakul ki. Česká Třebová-n, ahol +6-tal
fogunk peront az első átmenőn, tízfős, vegyes
utascsere történik. |
|
A 12:08-kor induló 3779-es, Zábřeh na
Moravě-ra tartó személyvonattal folytatom Rudoltice v
Čechách állomásig. A járatot a kétrészes, 814 084
+ 914 084 RegioNovával adták ki, az utat 10% körüli
utasterheléssel kezdjük, Třebovice v Čechách
állomáson négy leszálló és egy felszálló adódik
(a csatlakozó utas jókora horgászbottal jelenik meg).
Rudoltice v Čechách-on szinte mindenki átszáll az
első átmenőn várakozó lanąkrouni, szóló 810
630-asra - a helyben felszállókkal együtt tizenhárman
helyezkedünk el benne -, hatan pedig, akik vele jöttek
Lanąkrounról, a RegioNovával utaznak tovább. A
motorkocsi KN-jelleggel ingázik, üléselrendezése 3+2,
szövethuzattal, egyedi hát- és fejtámlákkal, közös
ülőlappal; az utastérben gépihangú
utastájékoztató rendszer üzemel, az előtérben
jegyautomatát telepítettek. A rövidebb első átmenő
a Zábřeh na Moravě felőli peronvégnél csatlakozik a
másodikba, a továbbhaladó, ötvágányos köteg
(2.-6.) felsőpályás hídon (0.170) metszi a
Lanąkrounra tartó, 43-as főutat, majd áteresz (0.3)
és a bejárati jelző (0.560) után balra ível az
állomástól szelvényszámozódó, 50 km/h
pályasebességű vonal, újabb átereszt (0.7) hagyunk
magunk mögött az ív elejében. 30 km/h állandó
lassújeles, nem biztosított útátjáró (0.920,
alsóbbrendű aszfaltúton), Rudoltice fény előjelzője
(1.0), enyhe lejtőben ismét bal ív, az ív
közepénél kisnyílású híd (1.520) a
Lukávka-patakon, áteresz (1.670) az ív végében -
mögötte bevágásban (1.9-től) emelkedünk ki a patak
lapos völgyéből, jobb ívet (2.350-ig) véve.
Megművelt földterületek húzódnak a vasút mindkét
oldalán. A hektométer- és kilométerjelzések
téglatest alakú kövek (ezen belül vegyesen ívelt és
lapos tetejűek). Áteresz (2.470), bal ív (2.550-től),
alacsony bevágás (2.7-től), töltés (2.8-tól),
töltés aljában áteresz (2.930), az áteresztől jobb
ív (3.2-ig), az ívben, töltés aljában áteresz
(3.120), újabb áteresz (3.440) sorolható, azután
rövid bal ívvel (3.5-től) elérjük a tízezer
lakosú, Zlaté Hory-hoz hasonlóan a XIII. században
keletkezett kisváros területét. |
|
A Lanąkroun
bejáratát helyettesítő trapéztábla (3.750)
közelében, kisnyílású híd (3.840) segítségével
csövet vezettek át a vágány alatt. A 40 km/h
állandó lassújeles váltókörzet vasaljas bejárati
kitérője (3.940) után metszi fénysorompós, Strail
gumielemes burkolatú átjáróban (4.020 - a
környezetében a felépítmény betonaljas, Skl-12
szorítórugós leerősítéssel) a vonalat a 43-as
főút. Az említett bejárati kitérő R65
sínrendszerű, betonaljas, GEO-s, kisiklasztósaruval
ellátott, aszfaltozott rakodóterülethez illeszkedő,
az utóbbi időben forgalommentes (azonban jó
állapotú, fenntartott) csonkát ágaztat balra, amelybe
iparteleptől vasaljas kitérővel betonaljas,
Hoheneggeres (faaljakat és GEO-s betonaljakat is
tartalmazó), sajátcélú, használaton kívüli
sínpár csatlakozik, közvetlenül az útátjárót
megelőzően. A faaljas, GEO-s átmenő fővágányból
(1.) jobbra faaljas, GEO-s, hosszú csonka indul,
amabból pedig faaljas, Hoheneggeres, sajátcélú,
kisiklasztósaruval ellátott (az utóbbi időben
forgalommentes) vasúti kapcsolat ível ugyancsak jobbra,
ágazik ketté vasaljas kitérővel, jobb ága a
szomszédos ipartelepre tér be, bal ága (vasaljas,
Hoheneggeres) az állomás végponti végébe eső,
kockakövezett rakodóterületet szegélyezi. Az átmenő
fővágányból balra, az elsőnek ágazott csonka mellé
faaljas, Hoheneggeres, kisiklasztósarus, használaton
kívüli (fűvel benőtt), homlokrakodós csonkát,
azután faaljas, GEO-s, használatban lévő,
oldalrakodós átmenőt (2.) fektettek. Az 1. melletti,
hosszú csonka, valamint az 1. a kétszintes,
tetőtér-beépítéses felvételi épületnél (4.140,
jobboldalt) betonelemes peronnal rendelkezik, a
felvételi épülethez közelebbi sávban a csonka
peronját és a mögötte lévő területet
térkövezték (padokkal, virágládákkal emelve a
hangulatát). A vágányok között, az 1. peronjához
vezetően két betonelemes gyalogosátjárót
létesítettek, vélhetően a térkövezéssel
egyidőben. A kitérők helyszíni állításúak, és a
három, említett vasaljasat leszámítva faaljasak. |
|
A csatlakozó, nyíltvonali szakasz a
váltókörzethez közelebbi métereken faaljas, GEO-s,
majd kezdőpont felé, dilatációs készüléket (3.910)
követően R65 sínrendszerű, betonaljas (SB8B-86),
GEO-s, utólagosan hegesztett. |
|
A kisváros délnyugati iparnegyedében -
a központhoz képest valamivel magasabb szinten - helyet
kapott állomás környékét élénk csontenyv-szag
járja át. A felvételi épületet követő szakaszon
hamisítatlan, klasszikus ipari miliőbe csöppenünk,
bár látnivaló, hogy a környező építmények
többségére a jelenkor nem tart igényt. Nemkülönben
a vasúti rakodást lehetővé tevő kapacitások
zömére: például a rakodóterületek kamionparkolóvá
avanzsáltak. Az átmenő fővágánytól jobbra eső,
hosszú csonka, miután elhagyta a felvételi épületet,
oldalrakodó, kockakövezett rakodóterület mellett
halad el - immár betonaljas, GEO-s, végül betonaljas,
Hoheneggeres felépítménnyel -, majd homlok- és
oldalrakodóban végződik. |
|
Az 1.-2. közötti, végponti
vágánykapcsolatot (a kitérőknél aránylag friss
ágyazatpótlás fedezhető fel) a 2. egyenes
folytatásakénti csonka fejeli meg, oldalrakodóval egy
többszintes ömlesztettáru-raktár mellett. (Mind az
1., mind a 2. betonaljas, GEO-s a végponti szakaszán,
S49 sínrendszerrel.) Az átmenő fővágányt
mozdonykörüljárásra is alkalmas, faaljas,
Hoheneggeres, rakmintával ellátott, kockakövezett
rakodóterülethez illesztett csonka zárja. |
|
Háromnegyed órát ácsorog a
motorkocsi, mielőtt 23 utassal teljesítené az újabb
menetet, 12738-as számon. (Végpont felé napi 21,
kezdőpont felé 24 vonatot sorol fel a menetrend, ami
természetesen úgy adódik, hogy egyes járatok egymást
kölcsönösen kizáró közeledési időszakúak. Egy
részük nemcsak a szárnyvonalon ingázik, hanem Česká
Třebová-t, és vele az ottani, széles kínálatot
közvetlenül kapcsolja Lanąkrounhoz, ezért a 272-es
menetrendi mező kezdőpontjaként nem Rudoltice v
Čechách, hanem a vasúti csomópont szerepel.) |
|
Rudoltice v Čechách első átmenőjén
fékezünk le, majdnem mindenki a 3780-as személyként
Česká Třebová-ra tartó kétrészes RegioNovára
(ugyanaz, mint ami a 3779-es személy szerelvénye volt)
száll át. Onnan hárman sétálnak a motorkocsihoz.
Česká Třebová-n van fél órám, a nemrég lezajlott
átépítéskor kicsinosított felvételi épülettől
és a mögötte kialakított buszállomástól (a
térről természetesen nem hiányozhat a vízben forgó
kőgolyó - itt földgömböt formázóan) kelet felé
gyalogolok egy keveset a Slovanská utcán, hogy
megörökíthessem a 380 012-essel megjelenő, Ex241
(Prága-Zólyom) Leoą Janáček-et. Aztán irány
vissza, mert máris érkezik az Ex571 Zdeněk Fibich
(Prága-Břeclav), 380 005, 10-70 004 (narancs-fehér),
20-38 029, 20-38 015, 20-38 025 (Najbrt), 20-38 014
(zöld-fehér festésű) összeállításban. Az átlagos
telítettség 60%. Brno első vágányán -3-mal állunk
meg, a többség (köztük sok diák) leszáll, pontosan
indulunk tovább, a felszállókkal együtt 25%-os az
utasterhelés. |
|
Břeclavba -2-vel futunk be. A központi
líra külső vágányainak egyikén a Posázavský
Pacifik két muzeális járműve, a T435.0114 és az
anyátlanabb kinézetű T435.0509 fedezhető fel. A
vontatási telephelynél, kellően festékhiányos
Laminátkák társaságában, az MRCE Dispolok ES64F4-153
(189 153) gépe, valamint a Prüfcenter
Wegberg-Wildenrath fehér 189 846-osa pihen, hamarosan
pedig a ZSSK Blonski-színtervű 362 005-öse jelenik meg
a bécsi/jókúti váltókörzet felől. A 380 005-ös az
Olomoucról 362 159-essel érkezett R810 élén folytatja
hamarosan (a gyorsról legalább százan szállnak le).
Az EC137 Moraviára húsz utaznivágyó gyűlik össze.
380 008 hozza ötperces késéssel, a kocsik sorrendje
előlről hátrafelé: 19-70 006, 20-70 036, 20-70 039
(ZSSK, Blonski-festésűek), 20-91 100 (MÁV Start),
20-41 566 (Najbrt színtervű, a cseh
személyszállítási operátortól). A cseh kocsi
leakad, az összesen nyolcvan leszállót is beleértve,
az átlagos telítettség 50%, bár igen egyenetlenül: a
vonat eleje zsúfolt, a vége jóval kevésbé. A késő
Vindobonáról átszállókkal együtt teltház alakul
ki, +9-cel sikerül megmozdulnunk, a 362 005
vonóerejével megtámogatva. Pozsony (Bratislava)
érkezőben tartjuk a kilencperces elmaradást, szinte
teljes az utascsere, és a népes spanyol illetve japán
turistacsoporttal, valamint ki tudja, honnan szalasztott,
félnomádnak kinéző társasággal együtt újfent
minden ülés gazdára talál. Gépcsere (új mozdonyunk
a retrófestésű 004-es Gorilla) és a 20-70 032-es
(Blonski festésű) kocsival történt kibővülés
műveletének végén 18 perces késéssel folytatjuk. A
vágányzár még mindig fennáll, ezért körbemegyünk,
a rendező oldalában. Érsekújvár (Nové Zámky)
indulóban 24 perc a menetrend előírásaitól való
elmaradásunk, a Pozsonyban felszálltak zöme - a
félnomádokkal együtt - levonul, a turistacsoportok
maradnak, Párkánytól (©túrovo) 20% az átlagos
utasterhelés. Budapest-Keleti kilencedik vágányán
+25-tel fékezünk le. |