Szárnyvonalak, falevelek - harmadik rész

 

A harmadik nap (2011 október 23., vasárnap) terve két szárny-, egyúttal zsákvonal, a 293-as menetrendi mezővel felölelt Desná-vasút (®eleznice Desná) Petrov nad Desnou - Sobotín ága, illetve az azóta a 019-es mezőre költözött, az utazás idején a 272-es a menetrendi mezőben szerepelt Rudoltice v Čechách - Lanąkroun összeköttetés.
Az olomouci reggel köddel riogat, amiből persze még bármi lehet. A halványan átszűrődő napfény észrevétlenül elindítja az optimizmus-programot...
A nagyállomáson 110 045 és 362 159 pózol párosban, négyrészesre kurtított, klasszikus bézs-zöld festésű Pantográf érkezik Nezamyslicéről és távozik a vontatási telephelyre, a 002-es Pendolino végez utascserét és folytatja útját Prága felé. Úticélom ©umperk, mégpedig a 901-es Praděd gyorssal, amelynek az első két kocsija R1231 számon a Desná-parti városig közlekedik, a többinek viszont, Zábřeh na Moravě-n dízelmozdonyt kapva Jeseník a célállomása. A vonat gépe, mint általában, 362-es, a két közvetlen kocsi 20-41-es (a második a 366-os, mindkettő zöld-fehér), a többi: 29-41 481, 82-40 107 (zöld-fehérek), 39-41 050 (Najbrt). Harmincfős, vegyes utascsere történik, az átlagos telítettség 10% sincs; huszonöt percnyi, folyamatos száznegyvenes sebességgel előadott menet végén, Zábřeh na Moravě állomáson tíz leszállót és huszonöt felszállót számolok, az új utasok zöme a ąumperki kocsikat választja. Postřelmovon egy felszálló és egy leszálló adódik. Örvendetes módon a köd itt már feloszlott, szép, derült idő van, ám változatlanul nulla fok alatti hőmérséklettel.
Menetrend szerint Os23856 számon Sobotínra kellene hogy közlekedjen a Veolia Transport Morava a.s. szóló 810 141-ese, és 13760-as számon csatlakozna hozzá a Petrov nad Desnou - Kouty nad Desnou járat, azonban a valóságban pont fordítva történik: az elágazó állomáson a 23856 szerelvénye vált vonatszámot és halad tovább, míg a szárnyvonalon a 810 221-es ingázik. Harmincfőnyi utassal vágunk neki. A jármű ülései 3+2-es elrendezésűek, szövetbevonatúak (az eredeti, piros műbőr huzatot csupán kicserélték rajtuk), az utastérben gépihangú utastájékoztató berendezés üzemel. Vikýřovice u penzionu megállóhelyen kettő felszálló, Vikýřovicén kettő leszálló, Vikýřovice-Lesnín egy leszálló könyvelhető. Petrov nad Desnou-n a felcserélt-betétjáratra ketten szálltak fel helyben, a többiek, tizenketten, átszállók a 23856-osról. Még egy szóló 810-es, valamint a 814 501 + 914 501 RegioNova (valamennyi a magánvasút-társaság egyedi színtervébe öltözve) mutatkozik a vicinális-csomóponton.
50 km/h engedélyezett a három kilométernyi vaspályán, amelyen a Sumperktől vezetett szelvényszámozás érvényesül, hiszen eredetileg, 1871-ben Zábřeh na Moravě - Sobotín összeköttetésként építette az StEG, és a Kouty nad Desnou-i ág később, 1904-ben született. Nem biztosított útátjáróban (18.660) murvás utat keresztezünk, a Desná mellékvize, a Merta völgyébe helyezkedve tízezrelékes emelkedő indul és jobb ív, az ív második felében alsóbbrendű aszfaltutat metszünk nem biztosított útátjáró (18.820) beiktatásával; a 11-es főút aszfaltcsíkja a balunkra kerül. A hektométerkövek téglatest alakúak, aránylag nagyméretűek, ívelt tetejűek, a kilométereket jelzők hasonló kialakításúak, azonban magasabbak. Elhaladunk Petrov nad Desnou fény bejárati jelzője (18.940) mellett. Nem biztosított útátjáró (19.120) a vágány környezetében betonelemes burkolatot kapott földúton, és a fény előjelző (19.370) feletti, újabb nem biztosított átjáró (19.490, földút átszelésében) előzi meg a 17 ezrelékes emelkedőben fekvő Petrov nad Desnou zastávkát. Felújított, a vágányhoz közelebbi sávban betonelemes, hátrább beton járólap burkolatú peronja (peronközép: 19.6) a bal oldalon található, a vonalcsoport többi megállójának megfelelő típustervű, üvegfalú esőbeállóval kiegészítve. Hárman szállnak le. A végponti peronvéget a 11-es főút fény- és motoros sorompós átjárója (19.670) határolja, a kaptató ugyaninnen 18 ezrelékesre nehezedik.
Nem biztosított gyalogosátjáró (19.730) jön, áteresz (19.780), 14 ezrelékes emelkedőben felsőpályás, egynyílású híd (19.920) a Merta és a vele párhuzamos, alsóbbrendű aszfaltút felett, vízfolyás kisnyílású hídja (20.180), kisnyílású híd földúton (20.510), halastavak a jobb oldalon (20.650-20.9). A Merta-híd óta erdős a vonaltól balra eső terület, jobbra pedig az egymással összenőtt Petrov nad Desnou és Sobotín házcsoportjai húzódnak. Nem biztosított útátjárót (20.950, földúton) követően, jobb kéz felől ipartelep látszik (21.350-től), az emelkedő háromezrelékesre szelidül (21.4), a telep végében meglépjük a Sobotín bejáratát helyettesítő trapéztáblát (21.510). A faaljas kitérőket tartalmazó váltókörzetet alsóbbrendű aszfaltút nem biztosított átjárója (21.580) határolja. A megszokottakól eltérően, hat ezrelékes emelkedő jellemző az állomás területére, kezdőpont felől a felvételi épületig. A faaljas, Hohenegger feszítőelemes sínleerősítésű átmenő fővágányból (2.) jobbra ágazik a betonaljas, Hoheneggeres, oldalrakodóval és hullámlemezből készített áruraktárral ellátott első átmenő, amelyből homlokrakodós csonka fejlődik. A terméskő falazatú, kezdőpont felé betonfalazattal meghosszabbított oldalrakodó végponti végét követően találjuk a középen kétszintes-tetőtérbeépítéses, a kezdőponti és végponti oldalán egyszintes-előtetős szárnyakkal kiegészített felvételi épületet (forgalmi: 21.880). Az épülettől a végponti váltókörzetig betonelemes burkolatú rakodóterület húzódik az itt már faaljas, Hoheneggeres felépítményű 1. mentén. A faaljas, Hoheneggeres, kisiklasztósaruval felszerelt, rövidebb harmadik átmenő a homlokrakodóval szemközt (21.750) fejlődik a másodikból. A végponti vágánykapcsolatoktól (2.-3. között: 22.030, 1.-2. között: 22.1) két, egymással párhuzamos csonkát fektettek. A bal csonka, hosszú oldalrakodó segítségével fatelepet szolgál ki, az átmeneti tároló szerepkörű jobb csonka a balhoz képest rövidebb.
Az állomás 405 méteres tszf. magasságon fekszik. A felvételi épülettel szemközti (a harmadik átmenő balján lévő) vasúti épülettől végpont felé kisméretű, egyállásos színt látunk, amelyhez azonban már nem vezet vágány. Széles, betonelemes, alacsony peron (funkcionálisan oldalperon a 2. felé) fedi le részlegesen az 1. és 2. közötti területet. Végponti végében, betonelemes burkolatú átjárókkal (21.905) aszfaltozott, gépkocsiforgalomhoz elegendően széles aszfaltsávot vezettek a szín melletti, vasúti tulajdonú, aprócska telephez.
Tizenhárom percnyi tartózkodás végén, négy utassal fordul a motorkocsi, 23857-es számon, és ezúttal ©umperkig közlekedik. Petrov nad Desnou zastávkán, Petrov nad Desnou állomáson és Vikýřovice-Lesnín nincs utascsere, Vikýřovicén hárman szállnak fel, Vikýřovice u penzionu megállóhelyen szintén nincs utascsere.
A rendelkezésemre álló bő félórában kisétálok ©umperk keleti váltókörzetének a végébe, ahol megörökítem a 13762 számon Velké Losiny-t megcélzó motorkocsit. Következő vonatom, a 11:07-kor Zábřeh na Moravě felé induló 3741-es személy háromrészes RegioNova, 814 243, 014 022, 814 244 összeállításban, kezdeti telítettsége 10%. Bludovon ketten szállnak fel, Postřelmovon és Zábřeh na Moravě zastávkán nincs utascsere.
Szinte egyik pillanatról a másikra teljesen beborul, bár eső ebből egyelőre nem lesz. Zábřeh na Moravě állomáson ismét köszönthetjük a 749 250-es Bardotkát: a 362 060-assal érkező R903 utolsó három kocsijának a gépe lesz Jeseník felé (az első kettő és a villamosmozdony R1233 számon ©umperket veszi célba), harminc felszálló gyűlik össze rá. Hétperces késéssel fut be a Zsolna-Prága viszonylatú, Ex146 Hukvaldy, vontatójárműve a 151 049-es, Studio Najbrt festésű Banán, kocsijai: 10-70 002, 20-38 031, 20-38 010, 20-38 017, 20-70 007, 20-70 010, 20-70 521 (valamennyi Najbrt), 82-70 090 (hagyományos zöld-fehér), valamint 88-41 008, 10-70 010 - utóbbi kettő Ing Leasing-es, narancs-fehér. A húsz felszállót beleszámítva, átlagosan negyedházas telítettség alakul ki. Česká Třebová-n, ahol +6-tal fogunk peront az első átmenőn, tízfős, vegyes utascsere történik.
A 12:08-kor induló 3779-es, Zábřeh na Moravě-ra tartó személyvonattal folytatom Rudoltice v Čechách állomásig. A járatot a kétrészes, 814 084 + 914 084 RegioNovával adták ki, az utat 10% körüli utasterheléssel kezdjük, Třebovice v Čechách állomáson négy leszálló és egy felszálló adódik (a csatlakozó utas jókora horgászbottal jelenik meg). Rudoltice v Čechách-on szinte mindenki átszáll az első átmenőn várakozó lanąkrouni, szóló 810 630-asra - a helyben felszállókkal együtt tizenhárman helyezkedünk el benne -, hatan pedig, akik vele jöttek Lanąkrounról, a RegioNovával utaznak tovább. A motorkocsi KN-jelleggel ingázik, üléselrendezése 3+2, szövethuzattal, egyedi hát- és fejtámlákkal, közös ülőlappal; az utastérben gépihangú utastájékoztató rendszer üzemel, az előtérben jegyautomatát telepítettek. A rövidebb első átmenő a Zábřeh na Moravě felőli peronvégnél csatlakozik a másodikba, a továbbhaladó, ötvágányos köteg (2.-6.) felsőpályás hídon (0.170) metszi a Lanąkrounra tartó, 43-as főutat, majd áteresz (0.3) és a bejárati jelző (0.560) után balra ível az állomástól szelvényszámozódó, 50 km/h pályasebességű vonal, újabb átereszt (0.7) hagyunk magunk mögött az ív elejében. 30 km/h állandó lassújeles, nem biztosított útátjáró (0.920, alsóbbrendű aszfaltúton), Rudoltice fény előjelzője (1.0), enyhe lejtőben ismét bal ív, az ív közepénél kisnyílású híd (1.520) a Lukávka-patakon, áteresz (1.670) az ív végében - mögötte bevágásban (1.9-től) emelkedünk ki a patak lapos völgyéből, jobb ívet (2.350-ig) véve. Megművelt földterületek húzódnak a vasút mindkét oldalán. A hektométer- és kilométerjelzések téglatest alakú kövek (ezen belül vegyesen ívelt és lapos tetejűek). Áteresz (2.470), bal ív (2.550-től), alacsony bevágás (2.7-től), töltés (2.8-tól), töltés aljában áteresz (2.930), az áteresztől jobb ív (3.2-ig), az ívben, töltés aljában áteresz (3.120), újabb áteresz (3.440) sorolható, azután rövid bal ívvel (3.5-től) elérjük a tízezer lakosú, Zlaté Hory-hoz hasonlóan a XIII. században keletkezett kisváros területét.
A Lanąkroun bejáratát helyettesítő trapéztábla (3.750) közelében, kisnyílású híd (3.840) segítségével csövet vezettek át a vágány alatt. A 40 km/h állandó lassújeles váltókörzet vasaljas bejárati kitérője (3.940) után metszi fénysorompós, Strail gumielemes burkolatú átjáróban (4.020 - a környezetében a felépítmény betonaljas, Skl-12 szorítórugós leerősítéssel) a vonalat a 43-as főút. Az említett bejárati kitérő R65 sínrendszerű, betonaljas, GEO-s, kisiklasztósaruval ellátott, aszfaltozott rakodóterülethez illeszkedő, az utóbbi időben forgalommentes (azonban jó állapotú, fenntartott) csonkát ágaztat balra, amelybe iparteleptől vasaljas kitérővel betonaljas, Hoheneggeres (faaljakat és GEO-s betonaljakat is tartalmazó), sajátcélú, használaton kívüli sínpár csatlakozik, közvetlenül az útátjárót megelőzően. A faaljas, GEO-s átmenő fővágányból (1.) jobbra faaljas, GEO-s, hosszú csonka indul, amabból pedig faaljas, Hoheneggeres, sajátcélú, kisiklasztósaruval ellátott (az utóbbi időben forgalommentes) vasúti kapcsolat ível ugyancsak jobbra, ágazik ketté vasaljas kitérővel, jobb ága a szomszédos ipartelepre tér be, bal ága (vasaljas, Hoheneggeres) az állomás végponti végébe eső, kockakövezett rakodóterületet szegélyezi. Az átmenő fővágányból balra, az elsőnek ágazott csonka mellé faaljas, Hoheneggeres, kisiklasztósarus, használaton kívüli (fűvel benőtt), homlokrakodós csonkát, azután faaljas, GEO-s, használatban lévő, oldalrakodós átmenőt (2.) fektettek. Az 1. melletti, hosszú csonka, valamint az 1. a kétszintes, tetőtér-beépítéses felvételi épületnél (4.140, jobboldalt) betonelemes peronnal rendelkezik, a felvételi épülethez közelebbi sávban a csonka peronját és a mögötte lévő területet térkövezték (padokkal, virágládákkal emelve a hangulatát). A vágányok között, az 1. peronjához vezetően két betonelemes gyalogosátjárót létesítettek, vélhetően a térkövezéssel egyidőben. A kitérők helyszíni állításúak, és a három, említett vasaljasat leszámítva faaljasak.
A csatlakozó, nyíltvonali szakasz a váltókörzethez közelebbi métereken faaljas, GEO-s, majd kezdőpont felé, dilatációs készüléket (3.910) követően R65 sínrendszerű, betonaljas (SB8B-86), GEO-s, utólagosan hegesztett.
A kisváros délnyugati iparnegyedében - a központhoz képest valamivel magasabb szinten - helyet kapott állomás környékét élénk csontenyv-szag járja át. A felvételi épületet követő szakaszon hamisítatlan, klasszikus ipari miliőbe csöppenünk, bár látnivaló, hogy a környező építmények többségére a jelenkor nem tart igényt. Nemkülönben a vasúti rakodást lehetővé tevő kapacitások zömére: például a rakodóterületek kamionparkolóvá avanzsáltak. Az átmenő fővágánytól jobbra eső, hosszú csonka, miután elhagyta a felvételi épületet, oldalrakodó, kockakövezett rakodóterület mellett halad el - immár betonaljas, GEO-s, végül betonaljas, Hoheneggeres felépítménnyel -, majd homlok- és oldalrakodóban végződik.
Az 1.-2. közötti, végponti vágánykapcsolatot (a kitérőknél aránylag friss ágyazatpótlás fedezhető fel) a 2. egyenes folytatásakénti csonka fejeli meg, oldalrakodóval egy többszintes ömlesztettáru-raktár mellett. (Mind az 1., mind a 2. betonaljas, GEO-s a végponti szakaszán, S49 sínrendszerrel.) Az átmenő fővágányt mozdonykörüljárásra is alkalmas, faaljas, Hoheneggeres, rakmintával ellátott, kockakövezett rakodóterülethez illesztett csonka zárja.
Háromnegyed órát ácsorog a motorkocsi, mielőtt 23 utassal teljesítené az újabb menetet, 12738-as számon. (Végpont felé napi 21, kezdőpont felé 24 vonatot sorol fel a menetrend, ami természetesen úgy adódik, hogy egyes járatok egymást kölcsönösen kizáró közeledési időszakúak. Egy részük nemcsak a szárnyvonalon ingázik, hanem Česká Třebová-t, és vele az ottani, széles kínálatot közvetlenül kapcsolja Lanąkrounhoz, ezért a 272-es menetrendi mező kezdőpontjaként nem Rudoltice v Čechách, hanem a vasúti csomópont szerepel.)
Rudoltice v Čechách első átmenőjén fékezünk le, majdnem mindenki a 3780-as személyként Česká Třebová-ra tartó kétrészes RegioNovára (ugyanaz, mint ami a 3779-es személy szerelvénye volt) száll át. Onnan hárman sétálnak a motorkocsihoz. Česká Třebová-n van fél órám, a nemrég lezajlott átépítéskor kicsinosított felvételi épülettől és a mögötte kialakított buszállomástól (a térről természetesen nem hiányozhat a vízben forgó kőgolyó - itt földgömböt formázóan) kelet felé gyalogolok egy keveset a Slovanská utcán, hogy megörökíthessem a 380 012-essel megjelenő, Ex241 (Prága-Zólyom) Leoą Janáček-et. Aztán irány vissza, mert máris érkezik az Ex571 Zdeněk Fibich (Prága-Břeclav), 380 005, 10-70 004 (narancs-fehér), 20-38 029, 20-38 015, 20-38 025 (Najbrt), 20-38 014 (zöld-fehér festésű) összeállításban. Az átlagos telítettség 60%. Brno első vágányán -3-mal állunk meg, a többség (köztük sok diák) leszáll, pontosan indulunk tovább, a felszállókkal együtt 25%-os az utasterhelés.
Břeclavba -2-vel futunk be. A központi líra külső vágányainak egyikén a Posázavský Pacifik két muzeális járműve, a T435.0114 és az anyátlanabb kinézetű T435.0509 fedezhető fel. A vontatási telephelynél, kellően festékhiányos Laminátkák társaságában, az MRCE Dispolok ES64F4-153 (189 153) gépe, valamint a Prüfcenter Wegberg-Wildenrath fehér 189 846-osa pihen, hamarosan pedig a ZSSK Blonski-színtervű 362 005-öse jelenik meg a bécsi/jókúti váltókörzet felől. A 380 005-ös az Olomoucról 362 159-essel érkezett R810 élén folytatja hamarosan (a gyorsról legalább százan szállnak le). Az EC137 Moraviára húsz utaznivágyó gyűlik össze. 380 008 hozza ötperces késéssel, a kocsik sorrendje előlről hátrafelé: 19-70 006, 20-70 036, 20-70 039 (ZSSK, Blonski-festésűek), 20-91 100 (MÁV Start), 20-41 566 (Najbrt színtervű, a cseh személyszállítási operátortól). A cseh kocsi leakad, az összesen nyolcvan leszállót is beleértve, az átlagos telítettség 50%, bár igen egyenetlenül: a vonat eleje zsúfolt, a vége jóval kevésbé. A késő Vindobonáról átszállókkal együtt teltház alakul ki, +9-cel sikerül megmozdulnunk, a 362 005 vonóerejével megtámogatva. Pozsony (Bratislava) érkezőben tartjuk a kilencperces elmaradást, szinte teljes az utascsere, és a népes spanyol illetve japán turistacsoporttal, valamint ki tudja, honnan szalasztott, félnomádnak kinéző társasággal együtt újfent minden ülés gazdára talál. Gépcsere (új mozdonyunk a retrófestésű 004-es Gorilla) és a 20-70 032-es (Blonski festésű) kocsival történt kibővülés műveletének végén 18 perces késéssel folytatjuk. A vágányzár még mindig fennáll, ezért körbemegyünk, a rendező oldalában. Érsekújvár (Nové Zámky) indulóban 24 perc a menetrend előírásaitól való elmaradásunk, a Pozsonyban felszálltak zöme - a félnomádokkal együtt - levonul, a turistacsoportok maradnak, Párkánytól (©túrovo) 20% az átlagos utasterhelés. Budapest-Keleti kilencedik vágányán +25-tel fékezünk le.

Vissza a második rész eseményeire

Vissza az utazás főlapjára