A 2010 november 13-i (szombat)
kirándulás a Kárpátok két egysége, a
Fehér-Kárpátok és a Morva-Sziléziai Beszkidek közti
térség 283-as és 282-es menetrendi mezőben
megtalálható vasútjairól szól.
Útvonalam: Budapest - Břeclav (70/130/110/250) -
Staré Město u Uherského Hradiątě (330) - Bylnice
(341) - Horní Lideč (283) - Vsetín (280) - Velké
Karlovice - Vsetín (282) - Hranice na Moravě (280) -
Přerov (270) - Břeclav (330) - Budapest
(250/110/130/70).
Igénybevett járművek: EC174 Jan
Jesenius/Jeszenszky János (Břeclav) - EC104 Sobieski
(Staré Město u Uherského Hradiątě) - Os4309
(Bylnice) - Os23212 (Horní Lideč) - Os3210 (Vsetín) -
Os13271 (Velké Karlovice) - Os13272 (Vsetín) - Os3212
(Hranice na Moravě) - Os3314 (Přerov ) - R812
(Břeclav) - EC175 Jan Jesenius/Jeszenszky János
(Budapest-Keleti). |
|
A Budapest-Keletiből 350 007
(Blonski-festésű), 84-91 106, 20-91 541, 20-91 550,
20-91 553, 20-91 597, 21-90 933, 88-91 104, 18-90 509,
19-91 524 összeállításban, pontosan (5:28) induló
EC174 bőven 10% alatti telítettségű. A magyarországi
területen minimális utascserék tapasztalhatók. A mind
véglegesebbé váló, bár papíron ideiglenes
lassújelek köszönik, megvannak és jól vannak. A
harminc felszállót felmutató Párkányban (©túrovo)
+9 illetve +10 az eredményünk (é/i), Érsekújváron
(Nové Zámky) százhúsz utast veszünk fel, Pozsony
(Bratislava) érkezőben +6-ra csökken a késésünk, a
közönség fele leszáll, az újak létszáma
körülbelül kettőszáz. Jókúton (Kúty) öt
felszállóra, tizenöt leszállóra terjed ki az
utascsere, +5-tel jövünk ismét mozgásba; az ex
fűtőház előtt elhaladva MRCE Dispolokos, fekete
Hercules, ODOS és Unipetrol Doprava 740-esek, 742-esek
figyelhetők meg. A Morva-híd környéki lassújel és
az állomásköz egyébként is szoros menetrendje
következtében Břeclav peronjait +7-tel látjuk meg (40
felszálló várakozik), a Jeszenszky János Eurocityről
tizenöt átszállót fogadó, szomszédos vágányon
várakozó EC104 Sobieski ennek megfelelően kénytelen
lesz párperces csúszást elszenvedni. Gépe a 362 171,
PKP IC cégjelű kocsijai sorrendben: 21-90 016, 21-90
020, 21-90 008, 21-70 148, 88-70 195, 19-90 014, átlagos
telítettsége 30%. Hodonínban harmincfős, vegyes
utascsere történik. Nedakonicénél, a
rendszerhatárnál a vezér kikapcsolja a
főmegszakítót, majd onnan Staré Město u Uherského
Hradiątě-ig folyamatosan kifuttatva, leeresztett
szedővel közlekedik a gép, de ezzel együtt is
pontosan esünk be az állomásra. Húsz felszálló és
öt leszálló könyvelhető. A felvételi épülettel
szemközti oldalon, a rakodóterület felől rönkfa
rakodás folyik, és korántsem hétvégi tempóban. Az
Uherské Hradiątě-i csonkán a brnói 842 motor +
mellék (842 028, 21-29 340 - utóbbi új személyvasúti
festésű) összeállítás sütteti magát az időnként
előbukkanó Napon (összességében tűrhető idő
várható mára, 15 fokos hőmérséklettel, bár élénk
széllel)... |
|
...a menetrend szerint 10:06-kor
Bylnicére közlekedő, 4309-es személy pedig a második
átmenőre a végponti váltókörzet felől becsorgó,
műanyagorrú 842-prototípus lesz, szólóban. Amíg a
csatlakozó járatokat várja, megleshető közelebbről
a luhačovicei gyorsok dízeles szakaszán aktuálisan
szolgáltató Búvárok egyike, a szürke-kék-sárga 754
041-es. Olomoucról 362 124-essel az élén befut az
R804-es, róla és párjáról, az R805-ről húsz-húsz
fő száll át - belőlük és szerény személyemből
alakul ki a kezdeti utasterhelés. A 805-ös
kismértékű késése miatt +5-tel startolunk.
Motorkocsink gépészetileg rendbenlévőnek tűnik,
egyéb berendezései azonban gondokkal küzdenek,
például az ablakok edzettüveg táblái közé
beférkőzött a pára, alig lehet kilátni rajtuk, az
egyiknél tíz centi víz szolgál alkalmi
gyorsítás-lassítás érzékelőként. Utastársunk
megkéri a jegyvizsgálót, hogy nyissa ki az ablakot,
neki ugyanis könnyű kézsérülések árán sem
sikerült - a jegyvizsgáló sikerrel jár, de azután
néhány keresetlen szóval összefoglalja általános
véleményét a prototípus egyedi megoldásairól.
Uherské Hradiątě-n huszonöt fős, vegyes utascsere
(több leszállóval), Kunovicén tíz felszálló az
eredmény, Hradčovicén keresztezünk a luhačovicei
gyorssal (gépe a 754 067), Uherský Brod-on húsz
felszálló és tíz leszálló adódik, Újezdec u
Luhačovic-on nyolc felszálló, harminc leszálló -
gyakorlatilag valamennyien a luhačovicei, 914 133, 814
133 összeállítású RegioNova volt illetve leendő
vendégei. Keresztezünk a 810-melléket cipelő másik
műanyagorrúval, 842 002-essel. Nezdenice öt
leszállót, Záhorovice hét leszállót és egy
felszállót, Bojkovice hét leszállót és öt
felszállót generál. Nyolcan virággal a kezükben
tartanak Bojkovice město-ra: esküvő vagy temetés
lesz. Vagy valami harmadik dolog. Ugyanitt turistacsoport
csatlakozik hozzánk, szintén nyolcfős
különítményként. Bohuslavice nad Vláří-n ötfős,
vegyes utascsere zajlik, Popovon kettővel fogyunk. |
|
Vonatunk közönségének nagyobbik fele
a Vlárský průsmyk-ról érkező és hamarosan
visszaforduló, szóló 810 371-es motorkocsira
pályázik - én pedig hagytam magamnak némi időt a
környék szemrevételezésére, amíg a szóló motor
ismét befut Bylnicére, hogy azután Horní Lideč-nek
vegye az irányt. |
|
Az elágazó állomást az egyesült
Brumov-Bylnice település déli végében, a Vlára
folyócska mellett alakították ki. Személyforgalom
szempontjából a 341-es ideeső szakasznánál
ígéretesebb az 1928-ban megnyitott, Bylnice
kezdőponttal szelvényszámozódó, 283-as menetrendi
mezőben található Bylnice - Horní Lideč vasút,
amely végighalad Brumov mentén és Brumov střed
megállóhelyen illetve Brumov állomáson tud utasokat
gyűjteni. |
|
A váltókörzettől (vonóvezetékes a
váltóállítás) 70 km/h alkalmazható a Horní
Lideč-i vaspályán. A két vonal párhuzamosan halad
egy darabon, a vicinális 15 ezrelékes emelkedővel, a
341-es enyhébb magasságnyeréssel jut ki a Vlára
mellékvizéhez, a Brumovkához, és egynyílású,
rácsos acélhidak beiktatásával - a 341-esé
trapézövű, szegecselt szerkezetű, hídfás (Skl-12),
a 283-asé (közepe: 0.770) párhuzamos övű,
szegecselt, hídfás (GEO) - küzdik le azt. Innen a
283-as kissugarú, jobb ívvel távolodik és folytatja
az emelkedést, felépítménye az ívben betonaljas
(SB8C-87), GEO-s, UIC54 sínrendszerű, hézagnélküli
(a váltókörzettől a hídig faaljas, Hoheneggeres,
szórványosan GEO-s cserékkel, ikerillesztéssel,
négylyukú laposhevederekkel). |
|
A bejárati jelzőket (a 283-as szerint:
0.9) az állomással ellentétes hídfők közelében
állították. A Bylnice nyugati - Uherské Hradiątě
illetve Horní Lideč felőli - váltókörzetét (283-as
szerint: 0.540) megfejelő, csapórudas sorompós
útátjáró (alsóbbrendű aszfaltúton)
szelvényértéke 0.570 a 283-as szerint. A
váltókörzeteket megelőzően két-két alak
csoportkijárati jelzőt állítottak. A nyugati
lírafejből munkagéptároló, kétállásos színhez
ágazik sínpár, a felvételi épület felőli (északi)
oldalon, majd kisméretű fordítókorong segítségével
ágaznak el a szín előtt. További két csonka közül
a belső (átmenő fővágányhoz közelebbi) rakodó
szerepkörű, az első átmenőből indított, rövid
rakodóvágánnyal (betonaljas, Hoheneggeres) együtt
közrefogja az oldalrakodót és raktárat, illetve a
rakodóterületet. A külső a szín mellé érkezik. Ez,
és a fordítókoronghoz fektetett csonka egy-egy alak
tolatásjelzőt kapott. A váltókörzet közelében, a
két, egyesülő vízfolyás és a vasút által
közrefogott fatelep működik, mellette pedig
napelemtáblát alakítottak ki. |
|
A 810 371-es motorkocsival kiadott,
Vlárský průsmyk felől érkező, Horní Lideč-re
továbbközlekedő 23212-es személyre tizenöt utas
kíváncsi. +1-gyel vágunk neki. Túljutva a bejáraton
(0.9) és folytatva a jobb ívet, átbújunk a helyi
településeket összekötő aszfaltút
betonfelüljárója (1.3) alatt. Még mindig a 180 fokos
irányváltoztatásra kényszerítő, jobb ívben,
újfent metszi az út a vasutat, különszintben,
felüljáróval (1.780); az ív végében,
viaduktszerűen magas híddal (1.820) átszeljük a
Brumovkát és a vele párhuzamos közutat. Rövid
darabon 20 ezrelék az emelkedő értéke, azután
tizenöt, majd tíz ezrelékesre szelidül. Bal ívet
kezdünk, magas töltés aljában kisnyílású híddal
(2.280) keresztezzük az 57-es főutat, 15 ezrelékre
növekszik az emelkedő, kisnyílású híddal (2.570)
kelünk át a Bylnička-patakon és a mellette vezetett,
alsóbbrendű úton. A soronkövetkező, alsóbbrendű
utat immár nem a vasút alatt, hanem felette vezették,
beton boltíves felüljáró (2.880) segítségével -
mindinkább úgy tűnik, hogy az Első Csehszlovák
Köztársaság vasútépítéseinek ez a szerkezet a
védjegye lehetne. A vonal a Brumovka völgyének felső
régiójára ült be a település-páros keleti
szélén, 340 méteres szinten, vagyis Bylnice
állomáshoz képest 40 méterrel magasabban. A jobb
oldalunkon is házak jelennek meg (3.0), magas töltés
aljában épített kisnyílású híddal (3.550)
alsóbbrendű utat hagyunk magunk mögött, ezzel
beértünk a baloldalt fából készített
esőbeállóval és oldalperonnal rendelkező Brumov
střed megállóhelyre (3.770). Hárman
szállnak fel. A végponti peronvéget út feletti,
kisnyílású híd zárja (3.850).
A Brumov előjelzőjét
helyettesítő "Figyelem!" táblát (4.080)
követően, bal ívben alacsony bélésfal található
jobbra. Alsóbbrendű közút beton boltíves
felüljárója (4.250) következik, jobb ív vezet a
Tuřícký-patak és a völgyében helyet kapott út
leküzdésére szolgáló, magas töltés aljában
létesített, kisnyílású hídig (4.4), aztán jobb
ívben terméskő falazatú alagút (4.450-4.720) vágja
át az oldalvölgyet északról határoló dombvonulatot.
A műtárgy szokatlanul széles, mégpedig azért, mert a
vágánytengellyel párhuzamosan egy viszonylag nagy
kapacitású folyókát alakítottak ki benne. A
végponti előbevágást áteresz (4.750) határolja, a
bejárati jelzőt helyettesítő tábla (4.770)
szomszédságában. A rugós kitérők (4.850/5.7) miatt
40 km/h állandó korlátozás érvényes. A bejárati
kitérőknél - valószínűleg ellenőrző jelző
szerepkörű - törpe fényjelzőt telepítettek. Az
előtetős-egyszintes, valamint kétszintes szárnnyal
rendelkező felvételi épületet baloldalt látjuk. A
háromvágányos féllíra (átmenő fővágány: 3.) 1.
és 2. átmenői betonaljasak, Hohenegger feszítőelemes
sínleerősítésekkel, az 1. mellett, és az 1.-2.,
2.-3. között SK-szintű zúzalékréteg, a felvételi
épület előtetős része környezetében beton
járólapos terület szolgálja az utascseréket. Ketten
szállnak fel. A felvételi épülettől végont felé
eső fémhulladéktelep anyagát rakodják az elsőn. A
rövidebb 1. csatlakozását követően kisnyílású
híd (5.430) patak vizét bocsátja keresztül a vasút
alatt. A végponti váltókörzettől 60 km/h
engedélyezett, a felépítmény az eddigiekkel
ellentétben illesztéses. Út feletti, kisnyílású
hídtól (5.9) 15 ezrelékes emelkedővel követjük a
völgy szintváltozását. A baloldalt egyszintes,
kisméretű felvételi épülettel és peronnal
felszerelt Návojná
megállóhelyet (6.2) alsóbbrendű közút
fénysorompós átjárója (6.160) vezeti be. Három új
utast veszünk fel. A végponti peronvégtől kissugarú
bal ív kezdődik, felsőpályás híddal (6.250)
keresztezzük a Brumovka mellékvizét, a település
északi szélétől idáig követett, majd most elhagyott
Nedaąovkát; folytatjuk az ívet, a végében, 10
ezrelékes emelkedőt tartva terméskő falazatú, az
első métereket nem számítva egyenes vonalvezetésű
alagútban (6.510-7.370) merülünk el. Az alagúttal
keresztülvágunk a Nedaąovka és a Brumovka közti hegy
belsejében, hogy ismételten kilyukadhassunk Brumov
településrész vízfolyásának völgyében, de immár
némi magasságot (380 m) nyerve. A végponti
előbevágást nem biztosított útátjáró (7.430)
határolja, jobb ívet kezdünk 15 ezrelékes
emelkedőben, a pályasebesség innen 70 km/h, a
felépítmény továbbra is illesztéses. A Brumovka a
balunkon folydogál, jobbról pedig hegyvonulat zárja a
völgyet. Erdősebbre váltott a táj. Három áteresszel
(7.850, 8.390, 8.750 - az utolsó magas töltés aljában
épült) feljebb pontszerű, 30 km/h lassút tűztek ki
(8.950), ágyazatpótlást végeznek. A lassú helyétől
újabb átereszig (9.170) jobbra alacsony bélésfal
húzódik. A Brumovka egy-egy oldalvölgyén viaduktok
segítik át a vasutat: az első 150 méter hosszú,
végponti hídfőjének szelvényértéke 9.580, a
második valamivel rövidebb (10.6-10.730), a kettő
között áteresz (9.9) épült. A pálya változatlanul
illesztéses.
A 40 km/h állandó lassújeles váltókörzetekkel
(11.620/12.4), rugós kitérőkkel, fény ellenőrző
jelzőkkel, előjelzőt illetve bejáratot helyettesítő
jelzésekkel (kezdőpontiak: 10.750/11.470) felszerelt Valaąské
Klobouky, Brumovhoz hasonlóan,
háromvágányos féllíra, átmenő fővágánya a
harmadik, az 1. és 2. faaljas, Hohenegger
feszítőelemes sínleerősítésű. A kezdőponti
váltókörzet alatt, kisnyílású híd (11.620)
segítségével utat bújtattak át, ezt követően
baloldalt rakodóterület, széndepó található,
középtájon áteresszel; raktárral és fateleppel a
folytatásban. A bal kéz felől helyet kapott felvételi
épületet közvetlenül megelőzően sajátcélú
vágány torkollik az első átmenőbe. A kétszintes,
valamint előtetős-egyszintes szárnyakból álló
épület emlékeztet a vrbovcei
"©tefánik-vasútéira", na persze ugyanabból
a korból származnak, ráadásul a tájegység is
lényegében ugyanaz. Hatan fejezik be utazásukat. A
felvételi épület végponti oldalánál az első
átmenő a másodikba csatlakozik, rövid csonkával
fejelték meg, a végponti váltókörzet mögött
közvetlenül (12.410) kisnyílású híd létesült
földút felett. A nyíltvonalon 70 km/h alkalmazható,
tízezrelékes emelkedő kezdődik. Aktuális
magasságszintünk 420 méter. Kisnyílású híd magas
töltés aljában patak és út felett (13.150),
kisnyílású híd aszfaltút metszésében (13.650),
áteresz magas töltés aljában (13.8) - immár Poteč
kistelepülés területén -, ahonnan 15 ezrelékes
emelkedőben jutunk el a soronkövetkező, utat
átvezető kisnyílású hídig (13.980). A baloldalt
elhelyezett peronú, a végponti peronvégnél (14.1)
telepített, fém esőbeállós Poteč
megállóhelyen nincs utascsere. A megálló
környezetében visszafogottabb kaptató magas töltés
aljában kialakított, földút feletti kisnyílású
hídtól (14.7) 15 ezrelékre nő, az előzővel azonos
szerkezetű és feladatkörű kisnyílású hídnál
(15.350) elérjük a 450 méteres tszf. magasságot.
Faaljas, illesztéses a felépítmény. Kisnyílású
híd földút átszelésében (15.580), 10 ezrelékkel
emelkedünk, jobb ív következik, azután kisnyílású
híd földút és patak felett (16.0), 15 ezrelékkel
folytatjuk, beérve a vágány bal oldalára húzott
peronú, kő esőbeállós (16.160) Valaąské
Příkazy megállóba. Utascsere ezúttal
sincs. A végponti peronvégtől (16.2) hézagnélkülire
vált a felépítményi szerkezet, tíz ezrelékkel
kapaszkodunk felfelé, a Brumovka forrásvidékénél
fektetett, bal ívben felettünk alsóbbrendű közút
vasbeton boltíves felüljárója (16.350) látható,
kisnyílású híddal (16.7) metszünk egy kiszáradt
Brumovka-ágat, a vele közösített földúttal. A
következő Brumovka-eret magas töltés aljába
épített áteresszel (17.1) küzdjük le. Beton
boltíves, közúti felüljáró (17.570)
szomszédságában (17.6), 480 méteren elérjük a
nyerget. |
|
Horní Lideč fény előjelzőjét
(17.770) követően, felsőpályás hídon (17.9)
keresztezzük az 57-es főutat, már a település
területén, és 15 ezrelékkel kezdünk ereszkedni a
Senice folyócskához. Alsóbbrendű utat keresztezünk
kisnyílású híddal (18.1), viaduktszerűen magas híd
(18.150) közbeiktatásával leszünk túl a Senicén és
a két partján létesített utakon, feltűnik a
kihúzó-hosszon telepített felsővezeték, meglépjük
a fény bejárati jelzőt (18.4), kisnyílású híd jön
(18.530) az 57-es főút következő metszésénél,
jobbról megjelenik a villamosított, kétvágányú
fővonal Puhó (Púchov) felől, végül csatlakozunk a
váltókörzetbe (18.6).
A visszaforduló motorkocsi alaposan megtelik utasokkal.
Felülök a Vsetín felé közlekedő, 3210-es számú,
460 005, 063 306, 063 305, 460 006 összeállítású
Pantográffal kiadott személyvonatra. Összesen
harmincfős utasterheléssel indulunk - szombati nap
ellenére a többségük diák -, miután felvettük a
Puhóról ingázó ZSSK 813 018 + 913 018 páros tíz
átszállóját. A 280-as menetrendi mező vonalának
ideeső szakaszán a bylnicei szelvényszámozás
érvényesül. Vsetínig százharminc métert fogunk
ereszkedni a Senice szűk völgyének keleti oldalán,
kezdetben jóval a víz szintje felett maradva, majd
fokról-fokra közeledve hozzá. A szomszédos vágányon
a szlovák 131 054 vonó-, és a 130 007 tológép küzd
egy lengyel szénvonattal. Lidečko ves négy, Luľná u
Vsetína nyolc, Valaąská Polanka négy, Leskovec három
felszállóval járul hozzá a személyforgalom
alakulásához. Ústí falu északi végében, a Senice
és a Vsetínská Bečva összefolyásánál, jobbról
megjelenik a 282-es menetrendi mezőben található
mellékvonal, amelyen Velké Karlovice állomást keresem
fel hamarosan. Vágánya betonaljas, Hoheneggeres
felépítményű a 282-es menti Ústí u Vsetína
zastávka környezetében. |
|
Vsetínben nekem és négy utastársamnak
három perc áll a rendelkezésünkre, hogy elfoglaljuk
helyünket a 13271-es számon Velké Karlovicét
felkereső, 814 063 + 914 063 összeállítású
RegioNován. A kezdeti telítettség 90%, a közönség
kerékpárosokból, gyalogos turistákból, diákokból
áll. Negyvennel poroszkálunk a közös, fővonali
szakaszon, balunkon a Vsetínská Bečvával. A 282-es
fényjelzőkkel (végpont felől: 3.050, a Vsetín
kezdőpontú szelvényszámozás szerint) biztosított,
terelőcsonkás kiágazásánál (2.850) balra térünk -
itt baloldalt felhagyott őrház található - és
alsópályás acél gerendahíddal (3.150) átszeljük a
Senicét, Ústí u Vsetína zastávka
kezdőponti peronvégét megelőzően. A megállóban
jobb kéz felől részben betonelemes, részben
térköves burkolatú peron, kő felvételi épület
kapott helyet, a végponti peronvéget 40 km/h állandó
lassújeles, fénysorompós útátjáró (3.390)
határolja, bal ívben, az 57-es főút
keresztezésében. Az itt keletről nyugatra tartó
folyócska déli partja mentén, az öntésterület
szélén haladunk tovább, folyamatosan emelkedve,
egészen Velké Karlovice állomás 520 méteres tszf.
magasságáig. A völgyet jobbról dombvonulat
szegélyezi. A felépítmény az egyenes szakaszokon
hézagnélküli, a kissugarú ívekben azonban
illesztéses. A kiágazás végponti előjelzőjétől
(3.450) jobb ívvel (3.6-ig) a helyi településeket
összekötő út mellé érünk, majd kissé eltávolodva
tőle, befutunk Janová
megállóhelyre. Balra betonelemes peron, a
peronközépnél fém esőbeálló, illetve alsóbbrendű
aszfaltút nem biztosított átjárója (4.6) és
áteresz. Az útátjárótól 50 km/h alkalmazható.
Áteresz (4.7), nem biztosított útátjáró (5.2 -
földúton), áteresz (5.3) - balra a mezőn
modellrepülőgépeket reptetnek -, újabb áteresz
(5.450), nem biztosított átjáró aszfaltút
átszelésében, áteresszel (5.550), további két
áteresz (5.830, 6.3) a sorrend. Az ötszázméteresre
kinyílt öntésterület déli szélén haladunk, a
vonalvezetést sok ív jellemzi. |
|
Balra, drótkerítés mögött csonka
indul (6.550), kettéágazik és áteresztől (6.8)
kezdődő, betonkerítéses telepre tér, ott több ágra
bontakozik. A telepen téglából készült
raktárépületek találhatók. A sajátcélú hálózat
folytatásaként, a vonallal közel párhuzamosan
fektetett vontatóvágány betér a következő telepre,
begyűjti az ottani ágakat, végül Hovězí
áteresszel (7.190) bevezetett, kezdőponti, faaljas
váltókörzeténél (7.350) csatlakozik a harmadik
átmenőbe. Az állomás három átmenővágányos,
középen az átmenő fővágánnyal; a kisiklasztósarus
1. betonaljas, GEO-s, a 3. betonaljas, Hoheneggeres. Az
egyszintes, előtetős felvételi épületet (7.560) a 40
km/h állandó lassújeles, végponti váltókörzetnél
(7.580), jobbra találjuk. Három felszálló, kettő
leszálló alkotja az utascserét. A jegyvizsgáló
besétál az épületbe, vélhetően jelentkezés és az
állomási sorompó kezelése céljából, majd
visszatér és folytatjuk a menetet. A végponti
váltókörzetet aszfaltút átszelésében kialakított,
fénysorompós útátjáró (7.620) követi,
közvetlenül utána kisnyílású híddal metsszük a
Hořanský-patakot, a túlsó parton ismét
fénysorompós útátjárót látunk (7.640 -
aszfaltúton), a végponti bejáratot helyettesítő
tábla (7.650) szomszédságában. Többszintes
lakóépületek sorakoznak a bal oldalon. Betonaljas a
pálya, illesztéses ívekkel, az eddig jellemző,
szerényebb méretű, ívelt tetejű szelvényköveket
nagyobb, téglatest alakúak váltják. Áteresz (7.830)
után (8.050-től) tíz ezrelékkel kezdünk emelkedni. A
település végében, bal kéz felől fatelep működik,
közúti kiszolgálással, területe átereszt (8.350)
követően kezdődik és áteresszel kombinált,
aszfaltutat keresztülbocsátó, nem biztosított
útátjárónál (8.550) ér véget. Ezúttal a
folyócska északi partján nyílik 400-500 méteresre az
öntésterület. Nem biztosított átjáróban (9.170)
alsóbbrendű aszfaltutat metszünk. A vasút és a
településtől szorosan mellette vezetett közút
párosa kijut a Vsetínská Bečva partjára. Kissugarú
ív környezetében (9.5-9.7), 10 ezrelékes emelkedőben
40 km/h állandó sebességkorlátozást tűztek ki, az
ívtől fénysorompós útátjáró (9.720 -
alsóbbrendű aszfaltúton), kisnyílású híd (9.750, a
Zděchovka-patakon) és kissugarú bal ív következik,
benne fénysorompós útátjáróval (9.880 -
aszfaltúton). Alsóbbrendű aszfaltút keresztezésében
kiépített, nem biztosított útátjáró (9.960)
határolja kezdőpont felől a vágány bal oldalához
húzott, betonszegélyű, zúzalékburkolatú
oldalperonnal és kő utastartózkodóval ellátott Huslenky
megállóhelyet. Kettővel fogyunk. A végponti peronvég
közelében nem biztosított útátjárót (10.150 -
aszfaltúton) találunk, azután átereszeket (10.250,
10.260), áteresszel kombinált, nem biztosított
útátjárót (10.5 - aszfaltúton) és megint átereszt
(11.1). A felépítmény betonaljas. Szakaszosan friss
ágyazatpótlás figyelhető meg. 20 km/h ideiglenes
lassújeles, nem biztosított útátjáró-páros (11.280
és 11.350, mindkettő aszfaltúton), illetve végpont
felől 30 km/h állandó lassúval megjelölt, szintén
nem biztosított útátjáró (11.8 - murvás úton)
közé áteresz (11.450) ékelődik. |
|
A Kychová-patak kisnyílású
hídjával, két partján egy-egy fénysorompós,
aszfaltút átszelésében kialakított átjáróval
(11.960 és 11.990) jobb ívben találkozunk; az ív
végétől következik Huslenky zastávka,
betonszegélyű, zúzalék peronnal és téglából
készült, egyszintes felvételi épülettel (12.170) a
bal oldalon. A jelenlegi állapot szerint az előző és
ez egyaránt megállóhely, holott épp a
nyomatékosabban megállónak mondott Huslenky zastávka
lehetett volna a múltban megálló-rakodó vagy akár
kisállomás, az épület és a vágány távolságából
ítélve. Öt leszálló, kettő felszálló
könyvelhető. Pályasebességre, 50 km/h-ra gyorsítunk,
tartjuk. A folytatásban áteresz (12.3), nem
biztosított útátjáró áteresszel (12.590 -
földúton), fény- és motoros sorompós útátjáró
(12.830 - aszfaltúton), közvetlenül mögötte
kisnyílású, felsőpályás acélhíd a Černý-patakon
(12.850), nem biztosított útátjáró (13.020 -
aszfaltúton), majd kinyílik az öntésterület, de
ezúttal a vasutat középtájt vezették végig, nem a
határoló dombvonulat peremén. A mező végében,
áteresszel kombinált, nem biztosított átjáróban
(13.630) aszfaltutat metszünk. A soronkövetkező,
alsóbbrendű aszfaltút nem biztosított átjáróját
(13.9) a Halenkov kezdőponti előjelzőjét
helyettesítő Figyelem! tábla (14.0), áteresz
(14.020), illetve Halenkov zastávka
közelében találjuk. A megálló zúzalék-, és
térkőburkolatú peronját a trendnek megfelelően bal
kéz felől alakították ki, esőbeállóval a
kezdőponti peronvégnél (14.050). A leszállókat öt,
a felszállókat egy fő képviseli. A kaptató mértéke
ismételten a tízezrelékes szintre áll be (14.1-től).
A helyi településeket összekötő, vasúttal
párhuzamos aszfaltutat fénysorompós útátjáróban
(14.220) metsszük, azután kisnyílású acélhíd
következik a Provazný-patakon (14.320), keleti partján
fény- és motoros sorompós útátjáróval (14.330 -
aszfaltúton).
Az újabb fény- és motoros sorompós útátjáró
(14.470 - aszfaltúton) már nem nyíltvonali: Halenkov
kezdőponti, fény bejárati jelzője (14.450) fedezi. 40
km/h állandó lassújeles a vasaljas bejárati
kitérővel (14.7) bevezetett váltókörzet, balra
állomási átmenő (3. - faaljas, GEO-s) ágazik, a
kezdőpont felé állított, útátjáró fedezőjelző
szerepkört is vállaló, közös fény kijárati
jelzőnél. Jobbra telep, oldalrakodóval (parkoló
teherautók, zúzottkődepó), ahonnan kevéssé
használt, sajátcélú vasúti kapcsolat érkezik
(odabenn, drótkerítés mögött kétvágányos
csoportot alkot), távolabbi ága egy másik telepre
tart, a közelebbi áteresz (14.870) után (14.9)
csatlakozik az átmenő fővágányhoz (2.). Jobbra
faaljasként kezdő, betonaljasra váltó, GEO-s
állomási sínpár (1.) fejlődik (14.920). Az 1.-2.,
2.-3. között alacsony, keskeny, betonszegélyű,
zúzalékburkolatú, nemrég felújított-újrarakott
középperonok húzódnak. A jobboldalt látható,
egyszintes, előtetős felvételi épületben (15.150)
forgalmi szolgálattevő tartózkodik. Az épülettől
kezdőpont felé, az 1. mellett rakodóterület,
oldalrakodó és raktár (fából) létesült. Ketten
szállnak le, folytatjuk a menetet: az épületnél az
1.-2. és a 2.-3. között vágánykapcsolatok
történnek, a harmadikból balra betonaljas,
Hoheneggeres sínpár ágazik és párhuzamosan halad
tovább, az 1. használaton kívüli, Megállj! táblás
folytatása nagyméretű fatelepre tér be (igen sok
elázott, megszürkült deszkát látunk ott), miután a
vágányokat alsóbbrendű, macskaköves út metszette
fénysorompós átjáróban (15.2). A 40 km/h állandó
sebességkorlátozású vágánykapcsolatok (többnyire
vasaljasak) és az útátjáró között fény főjelzőt
telepítettek, közös kijárat illetve útátjáró
fedezőjelző szerepkörben. A fateleppel szemközt,
balra két vágányt látunk (az említett külső a
harmadik átmenőből ágazott, a belső szintén
betonaljas, Hoheneggeres), térvilágítással ellátva,
használatmentesen. Az állomás, miután a bal oldali
sínpárok szerves részét alkotják, két részre
oszlik, összesen három váltókörzettel, és a
közbenső váltókörzettől végpont felé eső,
szintén háromvágányos terület 1. és 2. átmenője
eredetileg fatelepi tárolóként működhetett. A nem
biztosított útátjáróval (15.7) megfejelt, végponti
váltókörzettől (15.670) a belső tárolóvágányt
rövid csonka egészíti ki, ezért vasaljas
angolváltót telepítettek a tároló sínpár
bekötésénél. Végponti bejárat gyanánt
megelégedtek a trapéz táblával (15.8 - így azonban a
macskaköves út végponti oldalához szintén járna
fedezőjelző, ám a telepítési helyét nem sikerült
megfigyelni), a vasutat a Vsetínská Bečva felett
átjuttató, egynyílású, alsópályás acél
gerendahíd (15.850) kezdőponti hídfője közelében. A
végponti előjelzőt helyettesítő Figyelem! táblát
(16.2) nem biztosított útátjáró (16.180 -
aszfaltúton) mellett állították. A következő,
aszfalutat átbocsátó, nem biztosított átjáró a
Luąová-patak kisnyílású hídjának (16.430)
végponti hídfőjéhez került. A Luąová erodáló
hatására szélesedett öntésterületet a helyiek
többnyire birkalegelőnek használják.
Földutat metsz a vonal nem biztosított átjáróban
(16.950), azzal beérünk a jobboldalt betonelemes peront
és fa esőbeállót kapott, a végponti peronvégnél
áteresszel (17.420), valamint végpont felől 30 km/h
állandó lassújeles, nem biztosított útátjáróval
(17.430 - aszfaltúton) határolt Nový
Hrozenkov zastávkára. Utascsere nincs. A
nyíltvonali felépítmény változatlanul betonaljas, az
ívekben illesztéses. Közvetlenül a folyócska északi
partjára kerülünk néhányszáz méter erejéig. Az
öntésterület összeszűkülő részein a táj
jellemzően erdősebb. Bal ívvel távolodunk a víztől,
30 km/h állandó sebességkorlátozás veszi kezdetét,
a lassújeles szakaszra nem biztosított útátjárók
esnek (18.050, 18.320, 18.430 - földutak
átszelésében, az első kettő áteresszel
kombinálva), illetve átereszek (18.230, 18.4). A
kiszélesedő öntésterületre összpontosuló Nový
Hrozenkov településtől a megművelt dűlőkre
földutak kapaszkodnak fel, amelyek nem biztosított
útátjárókban (18.550, 18.650, 18.750 - a második
áteresszel kombinált, innentől az emelkedő tíz
ezrelékes) keresztezik a vonalat. Murvás út nem
biztosított átjárójánál (18.840) baloldalt is
lakóházak tűnnek fel. Kissugarú bal ívben
aszfaltutat metsz a vasút, nem biztosított útátjáró
(19.1) segítségével, acélszerkezetű
gyalogosfelüljáró ível át felettünk (19.2) 150
méter hosszú bevágás elején, ahol huszonöt-, a
végében tíz ezrelékesre szelidülő kaptatóval
egyenlíti ki a vaspálya a dűlő szintkülönbségét.
40 km/h állandó lassú érvényes a Brodská-patak és
a vele párhuzamos aszfaltút akadályát leküzdő,
kisnyílású, felsőpályás acélhíd (19.380)
kezdőponti hídfőjétől. Az egyszintes felvételi
épületű Nový Hrozenkov
megálló-rakodót kezdőpont felől nem biztosított
útátjáró (19.430 - alsóbbrendű aszfaltúton)
határolja. Négy felszálló, nyolc leszálló mozog a
vágánytól jobbra létesített, zúzalékburkolatú
peronon. A végponti peronvégnél jobbra, faaljas
kitérő (19.510) segítségével Hoheneggeres, vasaljas,
rakodóterülethez illeszkedő sínpár ágazik. A 40
km/h korlátozású szakaszba még beletartozó, faaljas,
végponti bekötését (19.780) megelőzően, nem
biztosított útátjárón (19.730 - murvás út
metszésében) jutunk túl. A nyíltvonalon, az
eddigiekkel azonos módon 50 km/h alkalmazható, 10
ezrelékes emelkedőbe fordul a vonalvezetés, a
folytatásban nem biztosított átjáró murvás úton
áteresszel (19.880) illetve anélkül (20.030, 20.330),
fény- és motoros sorompós útátjáró alsóbbrendű
aszfaltúton (20.550), fénysorompós útátjáró a
vasúttal párhuzamos közúton (20.760), áteresszel -
jobbra tó látszik -, alsópályás, rácsos,
párhuzamos övű, egynyílású híd a folyócskán
(20.930; ismét a völgy déli oldalára kerülünk),
áteresz (21.020), nem biztosított, kezdőpont felől 30
km/h lassújeles átjáró murvás úton (21.120) a
sorrend. Balra közúti kiszolgálású fatelep foglal
helyet. Megszüntetett, nem biztosított útátjáró
(21.380 - alsóbbrendű aszfaltúton) helyén átérve
(21.4-től) 25 ezrelékesre durvul az emelkedő.
Karolinka többszintes panelházai - elvégre városi
rangú a település - úsznak be a képbe. |
|
Áteresz (21.820) és fénysorompós
útátjáró (21.840 - aszfaltúton) előzi meg a
jobboldalt betonelemes peronnal és kő esőbeállóval
(21.860) rendelkező Karolinka zastávkát.
Hárman fejezik be utazásukat. A peron előtt és után
húsz ezrelékkel emelkedik a pálya. Kisnyílású,
felsőpályás acélhíd út és patak felett (22.070),
valamint két nem biztosított útátjáró (22.4 -
alsóbbrendű aszfaltúton, 22.5 - murvás úton) a
megállót követően. A Karolinka
bejáratát helyettesítő jelzéstől (22.550) jobb kéz
felől rövid bélésfal húzódik, áteresszel
kombinált, nem biztosított útátjáróig (22.670 -
murvás úton). A 40 km/h állandó lassújeles
váltókörzetbe (22.750) balról, ipartelepről beton
magánaljas, sajátcélú sínpár csatlakozik, jobbra a
betonaljas, GEO-s harmadik, balra pedig - vasaljas
kitérővel - a betonaljas, vegyesen GEO-s és
Hoheneggeres, rövid csonkával megfejelt első átmenő
ágazik. A meglehetősen rövid állomáson az első
átmenőhöz raktár és oldalrakodó került, a 40 km/h
állandó sebességkorlátozású végponti
váltókörzet (22.970) mellett (22.930) helyet kapott,
egyszintes-előtetős felvételi épülettől kezdőpont
felé; szemközt, a harmadikhoz ugyancsak oldalrakodót
illesztettek - ez fatelepet szolgál ki. Hét leszálló
és egy felszálló veszi igénybe az 1.-2. átmenőkkel
közrefogott, keskeny, betonszegélyű,
zúzalékburkolatú peront. A végponti váltókörzetet
30 km/h állandó lassújeles, nem biztosított
útátjáró (22.980 - aszfaltúton) zárja, a végponti
bejáratot helyettesítő tábla (23.050) közelében. A
felépítmény továbbra is betonaljas, az igen sok
kissugarú ívben illesztéses, a pályasebesség 50
km/h, akárcsak az alsóbb szakaszokon. Nem biztosított
átjáró aszfaltúton, áteresszel (23.250), kiérünk a
településről (23.5), murvás utakat keresztezünk nem
biztosított átjáróban (23.730, 24.030) - a
másodiknál az emelkedő értéke 15 ezrelék. Átereszt
(24.2) követően az öntésterület déli pereméhez
szorulunk. Áteresz (24.410) és nem biztosított
útátjáró (24.420 - földúton) párosa mögött hét
ezrelék esésben vezették a pályát, de csupán egy
nem biztosított útátjáró (24.740 - aszfaltúton,
végpont felől 15 km/h állandó lassúval) és egy
kisnyílású híd (24.770 - patakon) erejéig: a
folytatásban tizenöt ezrelékes a kaptató. Nem
biztosított útátjáró (24.830 - földúton), végpont
felől 15 km/h állandó korlátozással, áteresz
(24.870) - az emelkedő 24.9-től 20 ezrelékesre
nehezedik -, nem biztosított útátjáró áteresszel,
30 km/h lassúval kezdőpont felől (25.130 -
földúton), ugyanez, de sebességkorlátozás nélkül
(25.430), áteresz nélkül, aszfaltúton (25.520),
áteresz útátjáró nélkül (25.6), nem biztosított
útátjáró (26.050 - földúton), kisnyílású híd
patakon (26.070). A vágánytól jobbra épített,
betonszegélyű, murvás oldalperonos, nemrég
kialakított vagy felújított, kő alapú, fa
utastartózkodós (26.120) Velké Karlovice
zastávkát a kezdőponti peronvéghez
(26.080) közelebb aszfaltút vágja ketté,
fénysorompós átjáróban (26.1). Nincs utascsere. A
nem biztosított útátjárók (26.250, 26.550, 26.8 -
földúton, 26.630 - murvás úton) és átereszek
(26.350, 26.790) sűrűsége az eddigieknek megfelelő.
Az első áteresztől tízezrelékes emelkedőben
követjük a völgy szintváltozását a valamelyest
kiszélesedett öntésterület déli pereménél. |
|
A kerékpáros csapat és a túrázók
többsége a viszonylat végéig a vonaton marad. A Velké
Karlovice előjelzőjét helyettesítő
Figyelem! tábla (26.9) közelében, jobbra
sífelvonókat látunk. Nem biztosított átjáró
murvás úton, áteresszel (26.970), kissugarú jobb ív
- 30 km/h állandó sebességkorlátozás kezdődik - és
még egy nem biztosított útátjáró (27.040 - murvás
úton) vezeti fel a váltókörzetet (27.050). Az
átmenő fővágány (2.) betonaljas, Hohenegger
feszítőelemes sínleerősítésű, az 1. és 3.
átmenők betonaljasak, GEO-val, a sínrendszer UIC49, az
aljak SB8A-85 típusúak. Nemrég felépítménycsere
zajlott, az ágyazat új, a többi felépítményi anyag
vélhetően fővonali vissznyeremény. A faaljas
végponti váltókörzetre (27.380) néző, előtetős,
kétszintes, tetőtérbeépítéses felvételi épületet
(27.350) megelőzően, az 1. mellé raktár (fából) és
oldalrakodó (terméskőből) került. Az utascseréket
az 1.-2. betonszegélyű, zúzalék középperonja
könnyíti meg. |
|
A váltókörzettől a 2. folytatása nem
biztosított átjáróban (27.430) alsóbbrendű
aszfaltutat keresztez, mögötte felsőpályás hídon
(27.440) átszeli a folyócskát és fatelepre tér be.
Ugyancsak a végponti váltókörzetnél, jobbra
kétállásos szín található, de oda már nincs
vágánykapcsolat, a felépítménycsere során a
bekötést elbontották, a két színi sínpár a
kitérőjével együtt csupán dísznek maradt meg.
Jobbjukon, bekötésétől megfosztott vágánydarabon,
kocsik állnak lakó-alkalmatosság és szerszámraktár
funkcióban. |
|
A visszaúton Velké Karlovice
zastávkán kettő felszálló, Karolinkán egy
felszálló és négy leszálló, Karolinka zastávkán
illetve Nový Hrozenkov-on egy-egy felszálló, Nový
Hrozenkov zastávkán kettő felszálló az eredmény.
Halenkovon keresztezünk a 914 077 + 814 077
összeállítású RegioNovával, amely a harmadikra
érkezik, 30% telítettséggel. Sem ott, sem nálunk
nincs utascsere. Halenkov zastávkán hat új utas
mutatkozik, Huslenky zastávkán kettő, egy pedig
befejezi utazását. |
|
Huslenky öttel növeli a létszámot.
Hovězí állomáson tízfős, egyenruha-félébe
öltöztetett csoport várja a vonatot. Janová négy,
Ústí u Vsetína zastávka öt új utast ad. A 280-asba
torkollást követően helytelenben haladunk Vsetínig. |
|
Máris érkezik a Hranice na Moravě
állomásig igénybevenni szándékozott, Střelnától
közlekedő 3212-es személyt alkotó Pantográf (460
014, 063 319, 063 320, 063 321, 460 013). A huszonöt
felszállót (többségük a RegioNováról) figyelembe
véve minden tizedik ülés talál gazdára. |
|
A lanyha utascserék között említhető
Bystřička négy leszállóval, Brňov hat
felszállóval. |
|
Valaąské Meziříčí-n 131 084
várakozik négytengelyes, süllyesztett rakterű, DB
cégjelű pőrékkel, rajtuk a Continental - ránézésre
nem hajós szabványú - csereszekrényeivel. A
világoskék-fehér, meglehetősen kopott 742 064 mutatja
meg magát. Szűk harmincfős utaslétszámmal
folytatjuk, +2-vel - látszólag "a semmiért"
tartózkodtunk túl. ©pičkyn kezd kialakulni a
vöröslő naplemente, és jó darabig kitart, persze
mind kevesebb fénnyel. Hranice na Moravě město
állomás nyolccal csökkenti az utasmennyiséget.
Felsővezetékes szerelvény pihen az elsőn, Tramo
tulajdonú 721-essel és kéttengelyes dízelgéppel.
Hranice na Moravě bejáratát két sárgával lépjük
meg, a peron mellett pontosan a menetrendi idővel
összhangban temünk, ami adott esetben nem jön
rosszul... |
|
...tekintettel a papíron háromperces
átszállásra. A 3314-es, Návsíból beeső személyt -
szerelvénye négyrészes Pantográf, 460 073, 063 410,
063 411, 460 074 összeállításban - ráadásul még
csak nem is közös peronra hozzák a 3212-essel. A tíz
leszállóra és az átszállókkal együtt öt
felszállóra kiterjedő utascsere ennek ellenére a
menetrendszerkesztők elképzelésein belül marad. A 10%
telítettségen Lipník nad Bečvou tíz felszállója
különösebben nem javít, a másutt tapasztalható,
gyér utascserékről nem beszélve. |
|
Přerovra pontosan érkezünk (16:52), a
második átmenőre, a Pantográf tizenhat percet
időzik, azzal visszafordul Střelnára, meglehetősen
üresen. Az immár üres másodikat a jó öreg 812-es
gyors foglalja el legközelebb. A tizenöt felszállót
és húsz leszállót beleértve átlagosan 20%-ra
telítettek a 19-46 001, 82-40 302, 29-41 462, 20-41 472,
29-41 476 kocsik (a 462-es és 472-es új személyvasúti
színtervű, a többi hagyományos zöld-fehér). A 362
019-es gép az elektromos művek narancs-szürke
reklámfestését viseli. Řikovice kezdőponti
váltókörzetében 40 km/h ideiglenes
sebességkorlátozást tűztek ki. Otrokovicén párfős
utascsere zajlik, Staré Město u Uherského Hradiątě-n
valamivel mozgalmasabb a helyzet, tizenöt leszálló
erejéig. A reggel látott, szürke-kék-sárga 754
041-es Búvár ezúttal az elsőn várakozik, a
rakodóvágánynál, 842 001 a másodikon ácsorog,
Bojkovicére tesz még egy fordulót. Moravský Písek-en
810 663 tetszeleg komp-szerepkörben. Nyolc leszálló
utas kíváncsi a szolgáltatására. Hodonínban
negyvenfős, vegyes utascsere történik. Břeclav
vontatásszolgáltatási telephelyénél két fekete
Dispolokos villanygép pihen. A 350 007, 19-91 518, 18-90
526, 88-91 100, 21-90 908, 20-91 557, 20-91 525, 20-91
556, 20-91 540, 84-91 105 összeállítású EC175 hiába
fut be a menetrendi időnél kettő peccel korábban, a
páratlan Sobieski 15 percre kiírt késése miatt
indulóban csúszni fog. A negyven leszálló és húsz
alatti felszálló le- illetve felvonulásának végén
az utolsó két kocsi 30%-os, vagyis az átlagos
hétvéginél gyengébb az érdeklődés Pozsony felé.
Az EC344 Avalát Budapest (Belgrád) felől a
hagyományos festésű 014-es Gorilla hozza. A gép
mögötti, fehér-szürke színtervű szerb kocsit
alaposan összegraffitizték. A postatakarékbankos
reklámfestésű 362 119-essel hozott és Bécsbe az 1116
254-essel továbbítandó Sobieskiről hatan szállnak
át hozzánk, +7-tel állunk tovább, Pozsonytól a vonat
vége csupán 15%-os, késésünk egy perccel csökken,
Párkányig újabb egy percet sikerül faragni. Vác
állomáson két illuminált, fiatal versenyző
karlendítéssel üdvözli a vonatot - tán úgy vélik,
a német kocsiknak 2010-ben is ez jár.
Budapest-Keletiben nyolcpercnyi késéssel végzünk. |