Egy kellemes őszi nap - 2010. október
31., vasárnap - éppen megfelelő Znojmo új vasúti
viaduktjának körbefotózásához, vagy a jemnicei
vicinális meglátogatásához, úgy pedig még jobb, ha
a mindkettő belefér a programba.
Útvonalam. Budapest - Břeclav (70/130/110/250) -
Znojmo (250) - Moravské Budějovice (241) - Jemnice
(243) - Břeclav (243/241/246) - Budapest
(250/110/130/70).
Igénybevett járművek. EC174 Jan
Jesenius/Jeszenszky János (Břeclav) - Os4508 (Znojmo) -
Os24838 (Jemnice) - Os24839 (Znojmo) - Os4559/4523
(Břeclav) - EC175 Jan Jesenius/Jeszenszky János
(Budapest-Keleti). |
|
Jó öreg EC174-esünk ezúttal
(hátulról előrefelé nézve) 19-91 518, 18-90 526,
88-91 100, 21-90 908, 20-91 557, 20-91 525, 20-91 556,
20-91 540, 84-91 105, 350 005 (kék-fehér-fekete
színtervű) összeállításban vonult fel. A kezdeti
utasterhelés eléri a 10%-ot. Rákospalota-Újpest
bejáraton három percet időzünk egy Flirt
társaságában, utasvédelem miatt, amíg el nem húz
mellettünk a Nyugatiba tartó Hernyó - hatperces
elmaradással fékezünk le a muzeális
biztosítóberendezésű állomáson -, Verőce-Nagymaros
között helytelenben közlekedünk, pályamunkák miatt.
Verőce végponti váltókörzettől a 447-es szelvényig
(Kismaros peronján túl) 60 km/h, a 489-es szelvényben
80 km/h ideiglenes lassú, valamint a pályásoknak
fenntartott munkaterület növeli a késést. Nagymaroson
ágyazatrostálógép figyelhető meg. A hegycsúszás
helyén (558) a 60 illetve 40 km/h, szlovák területen a
198.990-es útátjáró utáni 50 km/h változatlanul
tartja magát. Mindezek Párkány (©túrovo) érkezőben
18 perccé adódnak össze. +16-tal folytatjuk, miután a
csupán 13 felszálló elhelyezkedett. Érsekújváron
(Nové Zámky) százhúsz, Pozsonyban (Bratislava)
háromszáz a friss utasok száma, a szokásos
leszállómennyiség mellett, és sajnos további kettő
perccel romlik az EuroCity menetrendszerűsége. Fekete
színű, Dispolokos Hercules vontat négytengelyes
magasoldalfalúakat Jókút (Kúty) irányába, a
szelvényszámozás szerinti bal (nagyállomás felől
nézve jobb oldali) alagútba térítik a váltók,
velünk pedig a helytelen sínpár alagútját
választatja a forgalmi szolgálat - de nem alakul ki
párhuzamos menet, a teher ugyanis lefékez az északi
kapuzatot követő fedezőjelzőnél, hogy vonatunk az
ott létesített kitérőpáron a helyesre kerülhessen
át. Jókúton kilenc felszálló, hét leszálló,
Břeclavban tizenöt leszálló, harminc felszálló a
mérleg, tizenhét perces csúszásunkkal az EC104
Sobieskit is elverjük némileg.
Papíralapú jegyet szerzek be, mégpedig egynapos,
hétvégi hálózatit (SONE+), 150 cseh koronáért.
Kár, hogy ezt az olcsóságot a vasúttársaság már
nem támogatja sokáig: a következő menetrendi
időszaktól ennyi pénzért egy-egy régióra sem kapni
efféle jegyet. Znojmo állomásra a 9:31-kor induló,
4508-as személlyel - szerelvénye a Petra egyéni nevű
842 003 szóló motorkocsi - utazom. Kezdeti
telítettségünk 60%. Boří les megállóhely egy
felszállóval, Valtice město hat leszállóval és öt
felszállóval, Valtice egy leszállóval, Sedlec u
Mikulova két leszállóval és két felszállóval
járul hozzá az utasközönség fluktuációjához.
Mikulov na Moravě állomás persze kimagasló értéket
generál a tizenöt leszállóra és tíz felszállóra
kiterjedő utascserével. A 842 032, 80-29 306 (Obelix)
összeállítású, 4509-es személlyel keresztezünk. |
|
Březín nyolc leszálló, öt
felszálló, Dobré Pole-n kettő felszálló, Novosedlyn
három leszálló és egy felszálló könyvelhető. A
gyenge napsugarak határozottan kiemelik az
eltávolított önkényuralmi jelkép helyét a
felvételi épület homlokzatán. Jeviąovkán, miközben
három utas hagyja el a motorkocsit, megcsodálható a
hangyányit meghökkentő, gólyás kompozíció a
peronnal átellenes oldalon. Hruąovany nad Jeviąovkou
tizenkét felszállójának és négy leszállójának
többségét a szomszédos vágányon várakozó,
Miroslavig ingázó 809 232-es motor hozta illetve viszi.
(A Hruąovany nad Jeviąovkou - Znojmo - Jemnice
szakaszokat részletesebben ismertetem.)
A 244-es menetrendi mező vonalának jobbra távozását
követően, a bejárati kitérőt (0.6) alsóbbrendű
aszfaltút fénysorompós útátjárója (0.650) fejeli
meg. Új, a forgalmi irodától jegyzett
szelvényszámozás veszi kezdetét (a Znojmóig terjedő
távon 1870-ben kezdett szolgáltatni az StEG, míg a
Břeclav - Hruąovany vaspálya két évvel fiatalabb).
80 km/h-ra gyorsítunk az utólagosan hegesztett
felépítményen, magunk mögött hagyjuk a Znojmo
felőli, fény bejárati jelzőt (1.0), illetve a
részben elbontott, téglaboltozatos felüljáró (a
hídfőket meghagyták) végponti oldalán állított
ismétlőjelzőt (1.350). Mindkét oldalon fák sávja
szegélyezi a vasutat. A végponti fény előjelzőt
(1.950) földút átszelésében kialakított, nem
biztosított útátjáró (2.4) követi. Északról a
Jeviąovka, délről a Dyje folyócskákkal határolt,
200-220 méteres tengerszint feletti magasságú, nyugat
felé enyhén emelkedő, lapos, apró hullámokat mutató
dombháton vonatozunk. Az erdősávból kibújva mindkét
oldalon mezőgazdasági művelés alá vont földek
bukkannak elő. A vonaltól jobbra esőt éppen
pihentetik. Földút nem biztosított átjárójától
(4.290) jobb kéz felől, 5.5-től mindkét oldalon
erdősre vált a táj. |
|
Baloldalt faaljas, Hoheneggeres csonka
indul (6.320), vasaljas kitérővel (6.4) a vonallal
párhuzamos, térvilágításos, kétvágányos csoport
alakul belőle, balról szállítószalag ér véget a
külső sínpárja mellett, de ezt a rakodási módot nem
mostanában használták utoljára ezen a helyen: a
közeli zúzottkődepó közúti szállításra
térhetett át. Egy percet állunk az alak bejárati
jelzős Boľice u Znojma
kezdőponti bejáratán (6.7). A váltókörzettel (6.8)
szemközt a kétvágányos csoport egybecsatlakozik és
terelőcsonkával a lírafej bal szélébe torkollik. A
mindössze két, teljes hosszúságú átmenőtől (1. -
átmenő fővágány és 2. - betonaljas, GEO-s) balra a
kétszintes, aránylag nagyméretű felvételi
épülettel (7.3) szemközt a másodikba visszakötött
faaljas, Hoheneggeres, jobbra betonaljas, Hoheneggeres
(belső) és betonaljas, GEO-s (külső),
oldalrakodós-raktáras, rövidebb átmenő fejlődik.
Utóbbiakat az épületet közvetlenül megelőzően
kötötték az átmenő fővágányba. Homokdeponálós
ipartelepek szegélyezik az állomást.
Zúzalékburkolatú peronokat létesítettek az 1.
mellett és az 1.-2. között. A bal oldali, rövidebb
átmenő csatlakoztatása után közvetlenül
oldalrakodós-raktáras, használaton kívüli csonka
ágazik az itteni telephez, ahol kamionok parkolnak.
Négy személy fejezi be vasúti utazását. A végponti
váltókörzetet (7.450) fénysorompós útátjáró
(7.5) határolja, majd a végponti alak bejárat (7.7)
és az alak előjelző (8.450) következik. Nyolcvanas
tempóra gyorsítunk ismét. A vasúttól balra,
százméternyire feltűnik az állomás melletti
ipartelepek anyagutánpótlását biztosító homokbánya
(8.9). Nem biztosított átjáróban földutat
keresztetünk (9.7). A megművelt földek közé bal kéz
felől gyümölcsfaültetvény (10.7) ékelődik.
Murvás, helyenként aszfaltot is látott utat metszünk
nem biztosított átjáróban (13.260), az út a
továbbiakban párhuzamosan halad, jobbra még egy
gyümölcsfaültetvény (14.3) látható, a párhuzamos
útba torkolló, alsóbbrendű aszfaltút nem
biztosított átjárója (14.550) után a gumikerekes
összeköttetés hamarosan (15.150) balra fordul,
balra-előre gyártelep (15.8) úszik be a képbe. A
Jeviąovkától mind távolabbra, a Dyje (németül
Thaya) folyócskához pedig mind közelebb kerülünk a
lapos dombháton.
A jobboldalt lévő napelemtáblát határoló,
alsóbbrendű aszfaltút nem biztosított
átjárójától (15.7) töltésre emelkedünk,
egynyílású, felsőpályás betonhídon (16.0)
aszfaltutat szelünk át, elérjük a balra, kétszáz
méternyire helyet foglaló, második ipartelepet (16.3).
A fény bejárati jelzős Hodonice
kezdőponti váltókörzetéből (16.380) balra rakodó
csonka (külső) és rövid átmenő (belső) ágazik,
mindkettő mellé raktár került, a külsőhöz
oldalrakodó is. Az átmenőt (belső) a baloldalt helyet
kapott, kétszintes, Boľicééhez képest régebbi
vakolatú, zöldre festett felvételi épületet (16.720)
megelőzően visszakötötték az átmenő fővágányba
(1.). A váltókörzetből jobbra két átmenő (2., 3. -
mindkettő faaljas, GEO-s) fejlődik, valamint a
felvételi épülettel szemközti területet uraló,
silós telep vasúti kapcsolata. A telepen négytengelyes
gabonaszállítókkal foglalt csoport alakul. Az
utascseréket - jelen esetben hat felszálló adódik -
az 1. betonszegélyű, zúzalékburkolatú oldalperonja
és az 1.-2. hasonló szerkezetű középperonja hivatott
segíteni. A végponti peronvégek közelében
acélszerkezetű gyalogosfelüljáró (16.9) ível át a
sínpárok felett, jobbra üveggyár tárolóépítménye
(17.0) látszik, a silós teleptől ide folytatódik a
sajátcélú vasúti kapcsolat, százméternyire az
üveggyár további objektumait fedezzük fel. A
végponti váltókörzetet aszfaltút fénysorompós
átjárója (17.2) határolja. A szokásos nyolcvanas
sebességgel távozunk Hodonicéről. A végponti
bejárati jelző (17.450) és előjelző (18.150) közé
fénysorompós útátjáró (17.9 - földúton) került,
az előjelzőnél balra, százméternyire homokbánya
működik, azután nagyfeszültségű távvezeték
(18.750) keresztezi a vonalat és ismét földút,
fénysorompós átjáróban (19.0). Dyje
megállóhely (20.150) jobboldalt elhelyezett,
betonelemes peronjához jó állapotú, sárgára
festett, téglából készült felvételi épület
tartozik. Nincs utascsere. A végponti peronvéget fény-
és motoros sorompós útátjáró (20.2) követi a helyi
településeket összekötő aszfaltúton, külön,
térkövezett gyalogosátjáróval, a közelben
áteresszel (20.230). Elérjük a 250 méteres tszf.
magasságot, a terep szabdaltabbá kezd válni,
növekszik az erdő részaránya. Szerényebb méretű
iparteleptől (21.3), balról használaton kívüli,
sajátcélú sínpár csatlakozik nyíltvonalon (21.6),
felsőpályás hídon (végponti hídfő: 21.9)
keresztezzük az 53-as főutat, alsóbbrendű közutat
metszünk fénysorompós útátjáróban (22.4), két
átereszt (22.410, 22.480) megelőzően. Folyamatosan
vontat a motorkocsi az eddigiekhez képest valamelyest
erősebb emelkedőn. Balra-előre feltűnik Znojmo,
amelynek a történelmi belvárosától kissé délre
fogunk kilyukadni, 90 fokos irányváltozást okozó bal
ívekkel. Aszfaltút fény- és motoros sorompós
átjárójánál (23.680) belemerülünk a település
hétvégiházas övezetébe. |
|
A Dyje mellékvize, a Leska-patak
völgyét leküzdő, négynyílású, 30 méter magas,
téglaboltozatos viadukt (24.6-24.7, Červený most)
előzi meg Znojmo bejáratát
(24.8). Baloldalt kihúzó csonka veszi kezdetét, jobbra
a znojmói vontatási telephely területének végében,
a fordítókorongnál RegioNova és kéttengelyes
dízelgép pihen, átbújunk egy városi út
felüljárója (24.9) alatt, a bejárati kitérővel
(24.950) balra, a csonkához vágánykapcsolat
történik, a csonka folytatásaként ipartelephez
ágaznak sajátcélú sínpárok. A telephely utolsó
szín-épületei mögül, jobbra kibukkan a 241-es
menetrendi mező vonala (Znojmo-Okříąky,
üzembeállítója az Österreichischen Nordwestbahn
(ÖNWB) volt, 1871. április 23-án), balra pedig,
közvetlenül mellettünk Skl-12 leerősítésű,
betonaljas, rövid tároló csonka jelenik meg. Vonalunk
vágánya, a csonka, valamint a 241-es elmerül a
kibontakozó (25.050) lírában. A harmadikra járunk be,
foglaltra, a peron másik, Retz felőli végében ugyanis
ex 021-es, 28-29 középszámú mellék (Btx763)
áll lezárva. Motorkocsink a leszállóktól
megszabadulva és húsz új utassal gyarapodva, hat perc
elteltével, 4553-as személyként visszafordul, azonban
nem zár rá a mellékre, az tehát változatlanul a
harmadikon marad.
A fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzős
állomás fűtőházzal ellentétes végi
váltókörzetétől a 248-as menetrendi mező
egyvágányú vonala vezet ©atov, majd az ausztriai Retz
felé. 1871. november elsejei megnyitását követően
Bécs-Berlin vasúti összeköttetés részeként
szerepelt. 2009-ben a Dyje hamarosan ismertetendő
viaduktjára, a vonalra és az állomás jelentős
részére (vágányzat, biztosítóberendezés,
építmények) kiterjedően korszerűsítés,
átépítés fejeződött be, villamosítással
egybekötve. A német rendszerű, 15 kV, 16,67 Hz
feszültségnemmel táplált, keretállásos állomási
felsővezetékrendszer a betonaljas, Skl-15
sínleerősítésű, olajfogó textíliával ellátott 1.
és 2. átmenőkre terjed ki, fűtőház felőli
lírafejtől a 241-es mentén halad tovább annyira, hogy
a mozdonykörüljárást lehetővé tegye. Az elsőhöz
típusterv szerinti, SK+55 magasságú, a vágány
felőli szélen térkőutánzatú betonelemes, belül
pedig térkőburkolatú oldalperont, a 2., valamint a
betonaljas, Skl-15 leerősítésű, szintén olajfogó
textíliás 3. közé széles, perontetős, az előzőnek
megfelelő szerkezetű középperont illesztettek. (A
középperon két sínpárját másodiknak és
negyediknek számozzák, tehát az eredeti harmadikat
feláldozták a kényelmesebb utaskiszolgálás
érdekében.) A középperont nem aluljáró kapcsolja az
épülethez, hanem pedeStrail burkolatú
gyalogosátjáró, kihasználva, hogy itt az elsőn és a
másodikon gyakorlatilag nincs a vágány teljes
hosszára kiterjedő vonatmozgás. Az oldalperon
esővédelmét a felújított, meglehetősen
nagyméretű, egy-, két- és háromszintes egységekből
kialakított, a vágányok felőli oldalon sajátságos
kékeslila színűre festett felvételi épülettel
érintkező, vasbeton perontető adja. Retz felé nézve
az épület a jobb oldalra esik. (Önműködő bejárati
ajtókkal felszerelt, nagyméretű pénztárcsarnokot
találunk benne.) A 248-as Bécs kezdőpontú
szelvényszámozásának megfelelően a forgalmi iroda
szelvénypontja 100.150. Az utasok eligazodását
vizuális és gépihangú, nemzetközi vonatok esetében
két nyelven (cseh, német) működő utastájékoztató
berendezés segíti. A fűtőház felőli peronvégeknél
(100.250 a 248-as szerint) a felújítás során szép
kivitelezésű, acélszerkezetű kötélhíd jellegű
gyalogosfelüljáró létesült, ahonnan jól belátható
az állomás. |
|
A retzivel ellentétes váltókörzettől
a gyalogosfelüljáróig két, egymás mellett futó
csonkát vezettek - a külsőhöz oldalrakodó és
nagyméretű raktár tartozik -, valamint egy harmadikat,
az előző kettőtől elkülönülve. E csonka a
raktárival együtt macskaköves rakodóterületet fog
közre. Rakodás céljára egyiket sem használják,
helyette személykocsitárolóként szolgálnak: a már
említett 28-29 középszámú, valamint 84-29-es (ex
022, Bdtx766) mellékek várják rajtuk az
utasforgalom hullámhegyeit. A retzi váltókörzetnél
az elsőbe kötve postai csonka kapott helyet. A 4.-8.
átmenő tehervonati indító-fogadó szerepkörű.
Felépítményük a faaljas, Hoheneggeres szakasszal
bíró 6. kivételével betonaljas, GEO-s. A
kilencedikhez oldalrakodó, raktár, rakodóterület
(buszparkolónak használják leginkább), a retzi
váltókörzethez közelebb egy második rakodóterület
(jelenleg kamionparkoló) és ex gázolajkút tartozik. A
retzivel ellentétes váltókörzetnél a kilencedikből,
az ipartelepi kiágazás közelében oldalrakodóval,
raktárral is rendelkező, a buszpakolós
rakodóterületet kívülről határoló csonka ágazik.
A fűtőház felé néző peronvégek közelében
vágánykapcsolatokat képeztek a 246-os sínpárja,
valamint a 2.-3.-4.-5. között (az első két kitérő
faaljas, a többi betonaljas, Skl-12 leerősítéssel),
amelyeken át a harmadiktól az ötödikig biztosított a
visszafogásmentes kijárási lehetőség a 241-esre. A
folyópálya 241-es és a 248-as felől egyaránt az
első átmenőhöz illeszkedik közvetlenül. A 246-os
helyzete összetettebb: az eredeti harmadikról lehetett
rá egyenesből kijárni, annak felszámolását
követően azonban a 2.-5. sínpárok
vágánykapcsolataiba torkolltatták, a 2.-3.
csatlakoztatását megoldó kitérőpár közé. Az
állomás Moravské Budějovice illetve Břeclav felé
néző, telephelyes végében a 241-es bal ívet vesz a
közelebbi szín-épület oldalában, északnyugati
irányt véve eltávolodik a 246-ostól és a Leska-patak
völgyének pereméhez helyezkedik. |
|
A felvételi épület felújítva is sok
stílusjegyében megőrizte hatvanas-hetvenes éveket,
beleértve a falról letekintő munkásférfit és
parasztnőt ábrázoló féldomborművet. Az épület
mögött térkőburkolatú, négy kocsiállásos, a retzi
vonalhoz és az állomáshoz hasonlóan EU-s
társfinanszírozással felújított buszállomás
található. A Retz felőli oldalnál kialakított
postán túl egy második, jóval nagyobb, tizenöt
kocsiállásos, ugyancsak felújított buszállomás
működik. |
|
A retzi (248-as és 241-es szerint:
kezdőponti) váltókörzetet követően 80 km/h
engedélyezett a nyíltvonalon. Az innenső lírafejet
városi utat keresztező, egynyílású, felsőpályás,
rácsos acélszerkezetű, vasbeton pályalemezzel
kiegészített híd fejeli meg. (A vonatkozó felirat
tanúsága szerint a felszerkezet festését ProfiColor
jelű festékanyaggal, 2009. májusában végezték.)
Innen a vonal egyenesen kifut a Dyje magas partjára,
viadukt segítségével leküzdi a völgyet, majd
(kezdőpont felé nézve) bal ívvel rásimul a másik
part hétvégiházakkal tarkított, bokros-facsoportos
dombvonulatára. Az eredeti híd 1871-ben épült.
1992-ben a terméskő támaszokra párhuzamos övű,
alsópályás, rácsos provizórium került, végül
2009. november 12-én az első vonat áthaladhatott az
új, végleges műtárgyon. A felsőpályás,
folytatólagos rácsos acélszerkezet 220 méter hosszú,
nyílásai rendre 49,95, 59,94, 59,94, 49,95 méteresek,
vízszint feletti magassága 43 méter, a pálya Skl-15
sínleerősítésekkel épült, az engedélyezett
legnagyobb sebesség 80 km/h. A felsővezetéket
keretállások hordozzák. A kezdőponti bejárati
jelzőt a retzi hídfőhöz állították. Lejjebb
ereszkedem a partra, ahol egy gyalogoshíd újabb
nézőponthoz ad kiváló lehetőséget. |
|
A gyalogoshídtól északra a
történelmi belváros uralja a magas partot, persze
régi hangulatú házakért, utcákért odáig sem kell
sétálni, akad belőlük néhány a közelben. |
|
A járműves kép természetesen nem
hagyható ki, főleg, hogy ezekben a percekben a
felhőzeten átszűrődő napfény egészen érdekes,
rózsaszínbe hajló árnyalatokat produkál. A Wien
Meidling - Znojmo viszonylatú, 2226-os számon
közlekedő, Taurusos Menyétke megörökítéséhez a
város felőli partoldalt választom. |
|
Ismét az állomás a helyszín. A bécsi
inga - gépe 1116 029, kocsijai: 26-33 033, 26-33 094,
26-33 100, 26-33 242, 86-33 110 - az első átmenő retzi
peronvégéhez (99.9) közelebb, a felvételi épület
kijáratától jobbra várja az indulási idejét,
2241-ként 12:57-kor fordul Payerbach-Reichenau (illetve
Wien Floridsdorf) felé. Az épülettel szemközt, a
gázolajkútból hagyott hullámlemez tető alatt-mellett
hagyományos (428) és új (328) színtervű, Cargós
742-es várakozik. Břeclavból befut a 4510-es számú
személyt alakító, reggel látott 842 032, 80-29 306
formáció. Moravské Budějovice felől megjelenik a
szóló 810 569-es motor (hagyományos színtervű, 3+2
elrendezésű, műbőr fejtámos szövetülésekkel), az
első bal oldalán fékez le és hamarosan 24838-ként
fordul Jemnicére, velem együtt hét utassal. A
fűtőházat elérve 60 km/h állandó lassújeles, bal
ívvel távolodunk a 246-os vonaltól. A
szelvényszámozás Retz (illetve Bécs) felől
folytatólagos, a hektométerjelzések aránylag
kisméretű kőhasábok, a kerek kilométerek kövei
ugyancsak hasáb alakúak, nagyobb méretben, felül
ferdén lecsapva. Az engedélyezett legnagyobb sebesség
80 km/h. Az ívben felüljáró (100.850) segítségével
áthalad felettünk ugyanaz a közút, amely a 246-ost is
különszintben keresztezi, a bejárattal (101.170)
fedezett, fény- és kettős motoros sorompós
útátjáró (101.150 - aszfaltúton), valamint áteresz
párosa mögött befejezzük a körülbelül 90 fokos
irányváltozást okozó bal ívet, rövid jobbot
veszünk, fény- és motoros sorompós útátjáróban
(101.390) újabb, városi aszfaltutat szelünk át.
Znojmo városának északi szélén halad végig a vonal,
a településről kiérve majd az első kilométereken a
Leska illetve a Gránický-patak mentén emelkedünk és
fokozatosan távolodunk a Dyje folyócskától. Fény-
és kettős motoros sorompós útátjáró aszfaltúton
(102.280), kisnyílású híd alsóbbrendű út felett
(102.5) - itt majdnem sikerül elgázolnunk egy kutyát
-, bal ív indul (102.6-tól) a jobboldalt lévő
Leska-patak mélyedésének peremén, az ív végét
közúti felüljáró (103.020) határolja. Kissugarú
bal ív miatt, átereszt (103.430) megelőzően 70 km/h
állandó lassút (103.4-től) tűztek ki. Betonaljas,
utólag hegesztett a felépítmény. Téglaboltozatos
szekérút-felüljáró (103.6) után sziklás bevágás
jön, a 38-as főutat harmincméternyi (103.8-103.830)
hosszúságú, terméskő falazatú, alagút-szerű
műtárgy tetején, vízfolyás kisnyílású hídja
(103.870) szomszédságában vezették; jobb ívvel
sziklás domboldalt kerülünk, rövid ívekkel
követjük a megközelített Gránický-patak völgyének
felső régióit. A terep közepesen szabdalt, a völgy
felől (balra) erdős. Bal ívben alak előjelző
maradványai (104.5) láthatók, a romos alak főjelző
(105.2) sem hiányzik a pálya mellől, sőt, fellelhető
a végpont felőli árboc is - állomás helyének vagy
legalább nyíltvonali kiágazásnak nyoma sincs, talán
állomásköz-megosztó jelzők lehettek egy (vasút
szempontjából) boldogabb korban. Két áteresz (105.5,
105.850), kisnyílású híd magas töltés aljában,
patakon (106.1) - a hídtól 15 ezrelék az emelkedő
értéke -, megint két áteresz (106.620, 106.9). Mióta
elhagytuk a város hétvégiházas övezetét, a
vasúttól jobb kéz felé szintén erdő utalja a
tájat. A Gránický-patakon jobb ívben épített,
kisnyílású híd (108.220) közelében alakították ki
Citonice megállóhelyet
(végponti peronvég: 108.5), zúzalékburkolatú
peronnal és kisméretű, téglából épített
utastartózkodóval a bal oldalon. A helyi graffitisek,
kezében tárcsát tartó forgalmi szolgálattevőt
festettek az épületkére. Az utastartózkodó mögül
alsóbbrendű aszfaltút vezet a faluba. Ketten szállnak
fel. A továbbiakban, feladva a patak követését,
dombtól-dombig haladva érjük el Moravské
Budějovicét, ismét közelítve a Jeviąovkához, sőt,
átkelve rajta.
Citonice végponti peronvégétől sziklás bevágásba
kerülünk, innen az engedélyezett legnagyobb sebesség
75 km/h, ívkombináció miatt. A helyi településeket
összekötő, 408-as számú közút átvezetéséhez,
akárcsak a 38-aséhoz, harmincméternyi hosszúságú,
terméskő falazatú, mesterséges alagutat
(108.620-108.650) képeztek. Kiérünk az erdősávból
(109.0) - megművelt földek helyezkednek el mindkét
oldalon, kisnyílású híddal (109.190) alsóbbrendű
aszfaltutat bújtattak át a vasút alatt - és hamarosan
elérjük Olbramkostel
előjelzőjét (111.1), valamint a bejáratot (112.1),
ötezrelékes emelkedős szakaszon. A fény bejárati,
egyéni fény kijárati jelzős, négy átmenővágányos
állomás faaljas, kezdőponti váltókörzetét (112.3)
út feletti, kisnyílású híd (112.250), a szintén
faaljas végpontit (113.0) alsóbbrendű aszfaltút
metszésében kialakított, a bejárattal (113.250)
fedezett, fénysorompós útátjáró (113.1)
szomszédságában fektették. A ritkán használt,
faaljas, GEO-s 1. (jobb oldalon) a kétszintes lakó-,
illetve egyszintes-előtetős szolgálati és
utastartózkodós szárnnyal rendelkező felvételi
épülettől (112.6) végpont felé betonozott
rakodóterületet, azután oldalrakodót és raktárt
kapott. A kezdőponti szakaszán faaljas, GEO-s, az
épület vonalától kezdve faaljas, Hoheneggeres
második átmenőn rendszeresen bonyolítanak forgalmat.
Az átmenő fővágánytól (3.) balra eső negyedik
átmenő betonaljas, GEO-s, R65 sínrendszerű.
Négytengelyes fedett teherkocsikat tárolnak rajta. A
kezdőponti váltókörzetből balra, a vasúttól
százméternyire lévő telephez terelőcsonkával
sajátcélú sínpár ágazik. Zúzalék burkolatú,
keskeny középperonokat határol az 1.-2. illetve a
2.-3. Utascsere nincs, ami nem csoda, hisz' az
állomással azonos nevű település két kilométerre
van ide és a 38-as főút a vasúthoz képest jobban
kiszolgálja. A vaspályának csak egy kisebb
lélekszámú, egykilométerre eső falucska, ®erůtky
marad, illetve maradna, ha a közút nem volna még ahhoz
is közelebb. A végponti váltókörzettől
tízezrelékes kaptató veszi kezdetét, 114.0-tól 80
km/h engedélyezett, kétszáz méterrel feljebb nem
biztosított átjáróban (114.2) földúttal
találkozunk, újabb kétszáz méterrel tovább (114.4)
erdősre vált a táj. A folytatásban áteresz (114.6),
alsóbbrendű közút acélszerkezetű felüljárója
felettünk (115.0) - itt elérjük a 400 méteres tszf.
magasságot -, ismét áteresz (115.2) és nem
biztosított útátjáró (116.1 - földúton). 70 km/h
állandó lassújeles, bal ív (117.4-117.8) után az
emelkedő megtörik, ahogy megközelítjük a
Plenkovický-patak mélyedését. |
|
©umná alak
előjelzőjét (118.2; végponti: 121.1) üzemszerűen
zárt, csapórudas sorompós útátjáró (118.120 -
földúton) szomszédságában állították. Jobb ív
végénél, az alak bejárati jelző (118.920; végponti:
120.3) mögött, áteresz (119.0) segítségével
metsszük a Plenkovický-patakot, aszfaltút
fénysorompós átjárójától (119.210) szétbontakozik
a faaljas váltókörzet, jobbra, kerítéssel övezett
telepre használaton kívüli vágány távozik. A
baloldalt helyet kapott, kétszintes felvételi épület
(119.450) irányába két átmenő (1. - faaljas,
Hoheneggeres, kisiklasztósaruval; 2. - betonaljas,
Hoheneggeres), jobbra egy (4. - betonaljas, GEO-s, R65
sínrendszerű, nincs használatban) ágazik, az
elsőhöz a felvételi épület végponti oldalánál
oldalrakodó, raktár, rakodóterület tartozik -
zúzottkőszállító kocsik foglalják ezt a
vágányszakaszt -, a végponti váltókörzetnél
ömlesztettáru rakodós csonkát illesztettek hozzá. A
váltóállítás vonóvezetékes. Az alak bejárati
jelzőkön kívül közös alak kijáratikat is tartalmaz
az állomási biztosítóberendezés. Betonelemes,
keskeny középperon került az 1.-2. és 2.-3. közé.
Az utascsere kettő leszállóra és három felszállóra
korlátozódik. A végponti váltókörzet (119.9) után
(120.0-tól) 75 km/h engedélyezett ívkombináció
miatt, 10 ezrelékes lejtőben. A folyópálya
betonaljas. Jobb ívekkel dombot kerülünk, balra lejt a
terep, ott megművelt földterület látható, a
túloldalon pedig erdő. Bal ívekkel folytatjuk az erdő
és a mező határán, az ívkombináció végétől
(121.4) ismét 80 km/h alkalmazható, fénysorompós
útátjárót (121.750 - alsóbbrendű aszfaltúton)
követően bejutunk az erdőbe. Áteresz (123.420)
közelében ritkul a lombtakaró, nem biztosított
útátjáró (123.8 - földúton) és áteresz (123.820)
következik, 10 ezrelékkel lejt a pálya 125.0-tól,
alsóbbrendű aszfaltutat metszünk nem biztosított
átjáróban (125.1).
A fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzős Greąlové
Mýto előjelzőjén (125.670) túljutva
(125.8-tól) tizenöt ezrelékkel ereszkedünk
kettőszáz méternyit, azzal tízezrelékesre csökken
az esés (126.0-tól), kisnyílású híddal (126.350)
küzdjük le a Doubravka-patakot, és máris
(126.450-től) csupán öt ezrelékkel haladunk lefelé,
a bejáratot (126.5) közvetlenül megelőző,
üzemszerűen zárt, csapórudas sorompós, földút
metszésében létesített útátjáróhoz. A faaljas
váltókörzetig (bejárati kitérő: 126.750)
ötezrelékes kaptató váltja a lejtőt. Balra ágazik a
negyedik átmenő, a Ctidruľický-patak kisnyílású
hídja (126.820) és aszfaltúton létesített,
fénysorompós útátjáró (126.850) között pedig
jobbra a második (betonaljas, Hohenegger feszítőelemes
sínleerősítésű), végül a rövid csonkával
bevezetett, faaljas, GEO-s első - rakodóterülettel,
majd oldalrakodóval és raktárral, az egyszintes
szárnnyal megtoldott, kétszintes felvételi épület
kezdőponti oldalánál. Az R65 sínrendszerű,
betonaljas, Hoheneggeres negyediket tárolt
négytengelyes magasoldalfalúak foglalják. A felvételi
épület közelében használaton kívüli vízházat
látunk. Az első átmenő végponti váltókörzethez
közelebb eső szakasza mentén használaton kívüli,
fűvel benőtt rakodóterület húzódik. Kettő
felszálló és egy leszálló mozog a 2.-3. átmenőket
kiszolgáló, betonelemes, keskeny középperonon (a
keresztező személyszállító vonatok számára az
1.-2. zúzalékburkolatú peronját tartják fenn). Az
áteresszel (127.550) megfejelt, faaljas végponti
váltókörzettől (127.5) 70 km/h engedélyezett.
Üzemszerűen zárt, csapórudas sorompós
útátjárónál (127.810 - földúton) jobbra ipartelep
helyezkedik el. Hullámos, nyílt terepen hagyjuk magunk
mögött a végponti bejáratot (127.9) és az
előjelzőt (128.550). A baloldalt elhelyezett,
betonelemes peronú Blíľkovice
megállóhely (kezdőponti peronvég: 130.0) végében
sárga színű, tégla utastartózkodó, pénztár
épült. A végponti peronvéget fénysorompós
útátjáró (130.1 - a faluba vezető aszfaltúton)
zárja. Két utassal gyarapodunk. Ismét 400 méteres
tengerszint feletti magasságon járunk, a továbbiakban
enyhén emelkedünk Moravské Budějovice 455 méteréig;
a terep hullámossága csökkent, de síkságnak nem
nevezhető, a vasút két oldalán megművelt
földterületek láthatók. A soronkövetkező,
szakaszunkon egyben az utolsó, Vesce
nevű megállóhely (132.5) baloldalt épített, az
előzőhöz hasonló utastartózkodóval ellátott,
betonelemes, térvilágításos oldalperonját
alsóbbrendű aszfaltút átszelésében létesített,
fénysorompós útátjáró (132.450) határolja
kezdőpont felől. Egy személy fejezi be utazását. A
folytatásban kisnyílású híd földút felett (133.6),
75 km/h állandó lassújel ív miatt (134.2-től), 13
ezrelékes emelkedőben, azután bevágásba jutunk
(134.6-134.8), magas töltés aljában lévő
kisnyílású híddal (135.080) vízfolyást és
földutat bújtattak át a vasút alatt, új építésű
közúti felüljáró (135.350) beiktatásával
keresztezi különszintben a vonalat a 38-as főút
Moravské Budějovicét elkerülő ága, jobbra
megjelennek a kisváros első kertesházai (136.0),
átereszen (136.750) leszünk túl. |
|
Egy-egy aszfaltút (136.970, 137.250) és
a Rokytka-patak (137.180) feletti, kisnyílású hidak, a
patakot bevezető áteresz (137.130), valamint közúti
felüljáró (137.570) műtárgy-sorozata közé vegyül Moravské
Budějovice alak előjelzője (137.220). Az
alak bejárat (137.940) elé (137.9) 70 km/h állandó
sebességkorlátozásra utaló jelzést állítottak.
Balról megjelenik a 243-as menetrendi mezőbe tartozó,
jemnicei vonal vágánya. Jobb ív végében,
kisnyílású híd (138.180) segítségével bújtatták
át a két vonal vágánya alatt a 38-as főutat, a
végponti hídfőtől fektették a faaljas
váltókörzetet (138.2) - 75 km/h sebesség
alkalmazható a bejárati kitérőtől -, a 243-as
sínpárja a nyíltvonal utolsó szakaszán betonaljas,
GEO-s, a jobb ívben illesztéses, négylyukú
laposhevederekkel. Jobbra oldalrakodóval-raktárral
ellátott, betonaljas, Hoheneggeres csonka indul,
vágánykapcsolat történik hozzá vasaljas
kitérőkkel, így alakul ki a betonaljas, GEO-s, a
többihez képest rövidebb (a végponti váltókörzet
előtt a másodikba visszakötött) első átmenő. A
faaljas, Hoheneggeres második és hatodik kivételével
a többi betonaljas, GEO-s, a 3., 4. (átmenő
fővágány a 241-es vonalon), 5. (ide csatlakoztatták a
243-as sínpárját) R65 sínrendszerű. Kezdőponti
irányban illetve a jemnicei vonal felé alak
csoportkijárati jelzőket alkalmaztak. Szemrevaló
kialakítású tornyokból történik a vonóvezetékkel
állított kitérők és a jelzők kezelése.
Kétszintes, szépen tatarozott felvételi épület
(138.5) kapott helyet a jobb oldalon.
Zúzalékburkolatú, a külső vágány felé
betonszegélyű, keskeny középperonokkal látták el a
2.-3., 3.-4., 5.-6. átmenőket, térkőburkolatú
oldalperonnal az elsőt, SK-szintű zúzalékréteg
került az 1.-2. határolta területre. A felvételi
épülettől végpont felé az elsőhöz oldalrakodót
és rakodóterületet illesztettek - utóbbit a másik
oldaláról a terület végponti végében az elsőbe
kötött rakodó csonka határolja. Az épülettel
szemközt kerítéssel övezett, gabonasilós telep
található, vasúti kiszolgálással, a sínpárokat
mindkét váltókörzet felé bekötötték. Kezdőponti
végében egyállásos szín létesült a telephez
tartozóan, a közcélú hálózat területén ugyancsak
látunk egyállásos színt, a kezdőponti
váltókörzetnél, végpont felé tekintve baloldalt.
Kitérőbe járunk, jobbra, a másodikra, mindenki
leszáll, új utasból egyelőre csupán kettő akad. A
motorkocsi menetrend szerint 7 percet tartózkodik, majd
irányváltás után célbaveszi Jemnicét. Az
Okříąkybe közlekedő, szóló 810 222-es várakozik
az állomáson, kisvártatva Okříąky felől RegioNova
fut be, hárman szállnak át onnan hozzánk, összesen
tehát hatfős utaslétszámmal lendülünk mozgásba.
Az 1896-ban a KkStB által üzembehelyezett,
egyvágányú, dízelüzemű, 50 km/h pályasebességű
mellékvonal Moravské Budějovice kezdőponttal
szelvényszámozódik, a szelvényjelzések végpont
felé nézve a jobb oldalon találhatók, ívelt tetejű
kövek formájában, a szórványos cserék teteje pedig
lapos. A váltókörzettől (0.3, ami a 241-es szerint
138.2) egy darabon a másik vasúttal párhuzamosan
haladunk, fokozatosan magasságot nyerve hozzá képest.
A váltókörzet közelében áteresz (0.350) épült. A
felépítmény faaljas. Kamionparkoló mellett
konyhakertek szerénykednek az állomás alak
bejáratánál (0.560 - egyvonalban a 241-es felőlivel).
Jobb ívvel (0.8-1.0) eltávolodunk a znojmói
vasúttól, murvás utat metszünk nem biztosított
átjáróban (0.980), balról alsóbbrendű aszfaltút
kerül mellénk, elhagyjuk az előjelzőt (1.020),
fénysorompós útátjáróban (1.090) városi utat
keresztezünk, az emelkedő megtörik (1.2). Bal ív
(1.3-tól) végében, nem biztosított útátjáróban
(1.430) találkozunk a párhuzamos útról ágazó,
aszfaltozott kapcsolattal, majd az itteni épületeknél
a párhuzamos összeköttetés elfogy. Jobbra tavacska
(1.5) látható. A Rokytkát leküzdő, kisnyílású
híd (1.850) mellől alsóbbrendű aszfaltút nem
biztosított átjárójához (1.880) jutunk, ugyanitt
halad át felettünk az új elkerülőút
betonfelüljárója, egy-egy rövid jobb ívvel - a
második (2.250-2.5) eleje közelében áteresz (2.230)
létesült - felvesszük a balról érkező, 2x1 sávos,
aszfaltburkolatú 152-es út irányát. Nem biztosított
útátjárót (3.260 - földúton) követő áteresznél
(3.5), rövid jobb ívvel távolodni kezdünk a
152-estől, jobbra az elkerülőút óta megművelt
földterületek uralják a tájat, baloldalt azonban most
gyümölcsös ékelődik a gabonatáblák közé, Jackov
falu első házaival. 460 méteres magasságról
ereszkedni kezdünk a Jeviąovka mélyedéséhez.
Áteresz (4.050) és nem biztosított útátjáró (4.070
- földúton) a sorrend a Jackov
megállóhelyet kezdőpont felől határoló
fénysorompós útátjáróig (4.420 - aszfaltúton).
Betonelemes oldalperon és fém esőbeálló a
vágánytól balra. Egy utassal fogyunk. Erdősávnál,
bal-jobb ellenív inflexiós pontjában kisnyílású
híd (4.650) segítségével gurulunk keresztül az itt
már apró Jeviąovkán és a mellette futó földúton,
megközelítjük a 152-es utat, a völgyet elhagyva
emelkedünk. A folytatásban áteresz (5.1) és nem
biztosított útátjáró (5.440 - a párhuzamos
összeköttetésről nyíló földúton) következik, bal
ívben bevágásba jutunk (5.7), a bevágás végében 20
km/h állandó lassújeles (facsoport és a bevágás
miatti, kedvezőtlen rálátás miatt), nem biztosított
útátjáró (6.340) létesült, földút
keresztezésében. Jobb ívvel távolodunk a 152-estől,
két áteresz (6.440, 6.7) között (6.6) megtörik az
emelkedő, nem biztosított útátjáró (7.220) és
áteresz (7.250) következik, valamint Dědice
feltételes megállóhely, balra földszintes épülettel
(7.530) és peronnal - nincs utascsere, haladunk. |
|
Áteresztől (7.620) 120-120 fokos
irányváltozásokat okozó, bal-jobb ellenívet írunk
le, faaljas, illesztéses felépítményen. A balban nem
biztosított útátjáró (7.730) közbeiktatásával
alsóbbrendű aszfaltutat keresztezünk, kisnyílású
híddal (8.010) pedig a Syrovický-patakot, befejezzük a
bal ívet (8.1), földút feletti, kisnyílású híd
(8.130) mögött (8.150) belekezdünk a párjába, 20
km/h állandó lassújeles, nem biztosított
útátjárót (8.350 - földúton) elhagyva, még mindig
az ívben, bevágásba merülünk. Szintbeérve immár
500 méteres tszf. magasságon a pálya, balról
harmincméternyire felzárkózik a 152-es számú
közúti kapcsolat, földút áteresz (9.050) melletti,
nem biztosított átjárójától (9.0) kezdve erdővel a
balján. A terephullámokat követjük többé-kevésbé,
persze kiegyenlítve a vasútüzemi igények szerint
töltésekkel, bevágásokkal. Vízszintes a
vonalvezetés két nem biztosított útátjáró erejéig
(9.650 - földúton, 10.1 - murvás úton), majd
tízezrelékesnél meredekebb (a lejtjelzések igen
kopottak, nehezen leolvashatók) lejtőt kezdünk,
szakaszos sebességszabályozó fékezésekkel tartva az
ötvenes tempót. Jobb ívvel (10.350-10.670)
eltávolodunk a 152-es úttól, magas töltés aljában
kialakított, kisnyílású híddal (10.8) vízfolyást
szelünk át, a lejtő tíz ezrelék alattira enyhül
(11.0-tól), átereszt (11.310) megelőzően (11.2) pedig
megszűnik. Rácovice
feltételes megállóhely jobboldalt elhelyezett, fém
esőbeállós, zúzalékburkolatú oldalperonját
kezdőpont felől alsóbbrendű út nem biztosított
átjárója (11.320) határolja. (Balról, a falu felől
aszfaltburkolatú, míg jobbra, a mezőgazdasági
területek felé burkolatlan az út.) Haladunk, nincs
utascsere. Jobb ívet veszünk alacsony bevágásban
(11.6-tól), balra halastó látszik, bal ívvel
folytatjuk (11.8-tól), miközben magas töltésre
hágunk, körbekerüljük a Bihanka-patak mélyedését,
a magas töltés aljában létesített kisnyílású
híddal (12.0) keresztezzük a halastavat tápláló
vízfolyást. A töltés elfogy (12.2), emelkedünk
(12.450-től), jobb ív elejénél nem biztosított
útátjáró (12.590 - murvás úton) környezetében
ismét vízszintesbe kerülünk, ahonnan 16 ezrelék az
emelkedő 13.0-ig. Třebelovice település házai a
vasúttól balra csoportosulnak, mezőgazdasági
területen túl. Murvás út nem biztosított
átjárójától (13.120) bal ívvel kerüljük a falu
északi lakóövezetét, földút nem biztosított
átjárója (13.310) esik az ív közepére, magas
töltés aljában kialakított áteresz (13.380) a
végére; állandó lassújeles, nem biztosított
útátjáró (13.450) beiktatásával alsóbbrendű
aszfaltutat, fénysorompós útátjáróval (13.580, jobb
ívben) pedig a 152-est keresztezzük. Az utolsó
útátjárót 10 km/h-ig fékezve tudjuk le.
Enyhe emelkedőben haladjuk meg az elkülönülő
településrész peremén fekvő Třebelovice
ex-állomás bejárati jelzőjét helyettesítő táblát
(13.750). A váltókörzetből (13.830) jobbra ágazik a
faaljas, Hoheneggeres, használaton kívüli első
átmenő, romos oldalrakodóval, fából épített
raktárral, jobb oldalán két- és háromszintes
szárnnyal rendelkező felvételi épülettel (13.9).
Nincs utascsere, a vezér azonban bemegy az épületbe
és telefonon engedélyt kér a menet folytatására. A
végponti váltókörzettől (14.1) vízfolyás
kisnyílású hídjáig (14.2) tart az első átmenőből
továbbágazó rakodó csonka. Áteresszel kombinált,
nem biztosított útátjáróban (14.4 - aszfaltúton)
bőséges légkürt kíséretében haladunk, és nem
véletlenül, tekintettel az út szélén állított fakeresztre
(gázolás helyén). Tovább emelkedünk (14.7-ig),
átereszen (14.950) túlig (15.1) vízszintesben
fektették a pályát, a továbbiakban lejtő kezdődik,
áteresz (15.590), nem biztosított útátjáró
földúton áteresszel (15.750) és újabb áteresz
(16.5) jegyezhető fel a 152-essel párhuzamos szakaszon,
majd bal ívvel (16.6-tól) eltávolodunk az úttól és
immár Jemnicéig nem látjuk viszont. Nem biztosított
útátjárót (16.860 - földúton), kisnyílású
hidakat (17.520, 17.570 - vízfolyások felett) elhagyva,
vízszintes vonalvezetéssel (17.6-tól) közelítjük
északról Lhotice falut. Lhotice u Jemnice
feltételes megállóhely - haladunk, nincs utascsere -
bal kéz felől betonelemes peronnal, beton
esőbeállóval rendelkezik, a végponti peronvéget
áteresz (17.880) illetve alsóbbrendű aszfaltút
fénysorompós átjárója (17.9) zárja - itt ugyancsak
10 km/h-ig fékezünk, persze az emberi felelőtlenség
mementója, a kereszt a pálya mellett virít. Bal ívben
ereszkedünk (18.050-ig), patakot metszünk kisnyílású
híddal (18.120), emelkedő indul (18.2), benne nem
biztosított útátjáró (18.330 - földúton),
kisnyílású híd (18.850 - mg. járművek és/vagy
esővizek átjuttatására), átereszek (19.1, 19.710)
sorolhatók. Jobb ív végében megközelítjük a 408-as
számú (Znojmo-Jemnice) aszfaltutat. Betonelemes
burkolatú, nem biztosított útátjárónál (19.920 -
földúton) megtörik az emelkedő. |
|
Jemnice
bejárati jelzőjét helyettesítő tábla (20.040)
mögött (20.1), baloldalt fémhulladéktelep felhagyott,
fűvel benőtt, betonaljas, Hoheneggeres, oldalrakodós
csonkája veszi kezdetét és ugyanitt lejtőbe fordul a
vonal sínpárja. A fémhulladéktelep végében lévő
mg. gépállomásnál vasaljas vágánykapcsolat
történik a vonalhoz (20.380), míg a telepi sínpár
folytatása oldalrakodó-raktár mentén fut tovább és
a bukóaknás áteresz (20.420) szomszédságában
fektetett, 40 km/h állandó lassújeles, kezdőponti
váltókörzetbe (20.450) csatlakozik. A háromvágányos
féllíra átmenő fővágányán (3.) maradunk,
lefékezünk a baloldalt látható,
tetőtérbeépítéses szárnyakkal körített,
kétszintes felvételi épülettel (20.780) szemközt, a
vezér és a vjv. bemasírozik a forgalmi irodába,
rádión jelentkeznek, azzal elhagyják a helyiséget,
bezárják maguk után az ajtót és a fordulásig
hátralevő, bő órát többnyire a településen
töltik. Az épület falán lévő márványtábla
szövegét elolvasva megtudhatjuk, hogy 1996-ban, vagyis
az üzembehelyezés századik évfordulóján a vonalat
kulturális műemlékké nyilvánították, a kisebbik
táblán emellett apró - mindössze egy helyiértéknyi
- tévedés szúrható ki, a vasút hosszát illetően.
(Csak aztán ne erre hivatkozva szüntessenek meg belőle
tizennyolc kilométert, egyetlen tollvonással, ha az
infrastruktúrakezelő további megtakarítások
kimutatására kényszerül...) |
|
A kitérők (a kezdőponti
váltókörzetben lévő vasaljak gyártási éve 1969)
helyszíni állításúak. A bejárati jelzőt
helyettesítő táblát leszámítva helyhezkötött
jelzőberendezés nincs az állomáson. Mindhárom
átmenő UIC S49 sínrendszerű, illesztéses
(négylyukú laposhevederekkel), faaljas, Hoheneggeres.
Az első mentén, a felvételi épülettől kezdőpont
felé oldalrakodó, raktár található, a
váltókörzethez közelebb pedig kőépület,
ömlesztettáru (gabona) rakodóval. Gabonát vélhetően
nem, de egyebet rakodnak ezen a sínpáron - jelenleg
három kéttengelyes magasoldalfalú (Es) tartózkodik az
áruraktárnál -, a végponti szakaszát azonban
rendszeresen nem használják, miként a másodikét sem.
A harmadikon, a motorkocsi megállási helye alá
olajfogó textíliát terítettek. Az 1. mellé, az 1.-2.
és a 2.-3. közé SK-szintű zúzalékréteget húztak,
utóbbinál a 3. felé betonszegélyt is fektettek. A
kezdőponti váltókörzethez közelebb, végpont felé
nézve a harmadiktól jobbra, két egyállásos szín
kapott helyet. Egybecsatlakozó vasúti kapcsolatukat
vasaljas kitérővel (20.6) kötötték a harmadikba,
végpont felé. A távolabbi (a másiknál szélesebb)
színhez tartó sínpárt benőtte a fű. A vasaljas
végponti váltókörzetben (20.850) egybecsatlakozik a
három átmenő, a mozdonykörüljáró vágányt
meghosszabbították (a bak helye 20.950), rakodó
csonkaként is felhasználható módon. A csonka
melletti, háromszintes betonépület részekénti
oldalrakodón rendszeresen folyik áruátvételi
tevékenység. A felvételi épület végponti
oldalánál kialakított utas-WC tízméteres
körzetében orrfacsaró bűz teszi egyértelművé a
helyiségek rendeltetését, illetve a
takarítószemélyzet hiányát. |
|
Előző életében főként a
mezőgazdasági termények elszállítása volt a vonal
elsődleges profilja, azóta pedig minimális
teherforgalmú vicinálissá fokozta le a motorizáció.
Az egyszerűbb, olcsóbb közösségi közlekedési
eszköz csendben vár a sorára a felvételi épület
mögött. |
|
Zúzottkő ágyazatú (enyhén illetve
közepesen szennyezett), faaljas, Hoheneggeres a
folyópálya, ikerillesztéseket alkalmaztak, négylyukú
laposheveredekkel. A rendszeresen előforduló, rossz
állapotú aljak között szórványosan friss cserék
figyelhetők meg. Kisétálok a mg. célú kapcsolatot
keresztülvezető, nem biztosított, betonelemes
útátjáróig (19.920), majd a 408-as úton (a
település területére eső részét - érthető módon
- Znojemská utcának hívják) térek vissza az
állomásra. Az út a felvételi épület mögött halad
el. Az épület közelében, balra hangulatos kis parkot
létesítettek, gondozott fákkal, padokkal,
játszótérrel, tavacskával. |
|
A menetrendi idő előtt negyedórával a
vezér motort indít. A forgó alkatrészek felől
nyugtalanító, nyikorgó-csikorgó hangok keltenek
figyelmet alapjáratban, állóhelyzetben. A kezdeti
utasterhelés tizennégy fő, többségük diák, akik
valószínűleg kollégisták és a falujukból térnek
vissza a koleszba. Lhotice u Jemnicén haladunk, nincs
utascsere. Třebelovicén kettő felszálló, egy
leszálló akad, a vezér az épületbe távozik
bejelentkezni, de előbb még közelebbről megszemléli
a zajok forrásának környékét, mert amit hall, az őt
sem hagyja nyugodni. Rácovicén és Jackovon egy-egy
felszálló mutatkozik, Dědicén haladunk, nincs
utascsere, Jackovot követően lassacskán balra-előre
feltűnik Moravské Budějovice: úgy fest, legalább
odáig azért csak-csak elvergődik a jármű. |
|
A másodikra járunk be. A negyediken az
Okříąkybe közlekedő, 914 067 + 814 067
összeállítású RegioNova gyűjti utasait - tíz
leszállóra és négy felszállóra kiterjedő
utascserénk nagyobbik részét ez a formáció nyeli el
-, keresztezünk az útját Jemnicéig folytató, szóló
810 222-essel, a menetrend szerinti nyolcperces
tartózkodást vonatunk vezére a gépezet
tanulmányozásával tölti. Mindjobban aggasztják a
padló alól hallható, üzemszerűnek a legkevésbé sem
nevezhető hangok. De még működik a szerkezet...
Vescén egy, Blíľkovicén nyolc utaznivágyó foglal
helyet a motorkocsin, utóbbi megállóban egyikük
kerékpárt vonszol az előtérbe. Többen felfigyelnek a
mind határozottabb, égett gumiszagra és szurkolnak,
hogy Znojmóig lehetőleg még ne adja fel a küzdelmet
Studénka névjegye. Greąlové Mýto állomáson három
felszálló és egy leszálló, ©umnán kilenc
felszálló, Olbramkostelen kettő felszálló
könyvelhető, Citonicén nincs utascsere. Az égett
gumiszag és a rendellenes csörömpölések
állandósulnak. |
|
Znojmóba pontosan, és az utastársak
reményeivel összhangban, egy darabban érkezik meg a
motorkocsi, az első átmenőre, az épület
kijáratától balra. Hamar a fűtőházba távozik,
helyette 810 097 kerül elő, hogy 17:04-kor Moravské
Budějovice felé vegye az irányt. A reggel látott,
konténerszállítós-önürítősös tehervonat,
742-essel az élén, nem mozdult egy tapodtat se. A jobb
oldalon várakozó, 16:57-kor Wien Meidling-et
célbavevő, Taurusos, emeletes ingára átszállnak
páran, de a zöm a 4-es számú vágányról (felvételi
épülethez képest harmadik, a középperon külső
oldalán) 17 órakor felkerekedő, 4559/4523 számú,
břeclavi személyre - szerelvénye 80-29 306 + 842 032 -
pályázik. Körülbelül ötvenen gyűlnek össze a
középperonon, többségük diák. Dyje megállóhelyen
kettő felszálló, Hodonicén tizenöt felszálló és
két leszálló, Boľice u Znojma-n három felszálló
adódik. A 244-esen ingázó 809 232 "felelős"
a Hruąovany nad Jeviąovkou-n tapasztalt, nyolc
felszállót és húsz leszállót számláló utascsere
nagyobbik feléért. Jeviąovkán kettő felszálló,
Novosedlyn négy leszálló és nyolc felszálló, Dobré
Pole-n kettő felszálló, Březín három felszálló,
valamint kettő leszálló a mérleg. Mikulov na Moravě
állomáson 714-es dízelgépből és két 28-29
középszámú mellékből álló formációval (4522-es
személy) keresztezünk, amott húsz leszálló és
tizenöt felszálló, nálunk tizenkét leszálló és
duplaannyi felszálló mozog a peronon. Sedlec u Mikulova
hét felszállót, négy leszállót generál, Valticén
szokás szerint síri csend honol, Valtice město
megállóhelyen - az utasforgalom szempontjából
kedvezőbb fekvésnek hála - huszonöt fős az
utascsere, tíz leszállóval, Boří les senkit sem
érdekel ebben az időszakban.
Břeclav-érkezőben pontosak vagyunk. A szomszédos
csonkáról, 4530-as személyként reggeli ismerősünk,
842 003 lép meg két 28-29 mellékkel kiegészítve. A
812-es gyorsot (Olomouc-Brno) 362-es gép hozza, alaposan
összegraffitizett 242-es viszi tovább, igencsak
talponállósan, a szokásos ötkocsis konfigurációban.
A Sobieski késése miatt tíz perc extra várakozásra
kényszerül, és az érkezőben pontos EC175-öshöz -
összeállítása 350 005, 19-91 757, 18-90 509, 88-91
104, 21-90 933, 20-91 597, 21-91 526, 20-91 541, 20-91
537, 84-91 106 - a vizuális utastájékoztatókra
szintén felkerül a tizes szám. Harminc leszálló,
tíz alatti mennyiségű felszálló figyelhető meg, a
vonat vége 50%-os telítettségű, a Sobieski
előkerülését és néhány utas átszállását
követően +11-gyel sikerül továbbállni. Pozsonytól
egyharmados, Érsekújvártól 10%-os a vonat vége,
Párkánytól szokás szerint az első néhány kocsiban
marad öt-tizenöt utazó. +10-zel hagyjuk el a szlovák
határállomást. A Verőce-Vác állomásközben a balon
vergődünk hússzal az átázott alépítményű
szakaszon. Budapest-Keleti első vágányán +8-cal
jelenünk meg. |