A 2010. októberében borízű
kurjongatásoktól hangos Mutěnice környékére a
következő év februárjának végén tértem vissza,
részint a 255-ös menetrendi mezőben található vonal Hodonín
- Mutěnice zastávka szakaszának zavartalanabb -
borvígadalom-mentes - megtekintése, részint pedig a
forgalmat évek óta nem bonyolító, 2012.
januárjától bontás alatt álló, Kyjov felé tartó
257-es belső szakaszának gyalogos bejárása miatt. Az
EC174 2011 február 26-i összeállítása (hátulról
előrefelé haladva): 19-91 504, 18-90 526, 88-91 108,
21-90 914, 20-91 553, 20-91 594, 20-91 545, 20-91 507,
84-91 102, 350 019 (hagyományos kék-fehér-fekete
festésű). Az előző menetrendi időszakéval azonos
összeállítású (DB cégjelű első- és
másodosztályú ülőkocsik, MÁV Start étkező)
Jeszenszky János EuroCity ebben a menetrendi időszakban
Budapest-Keleti hatodik vágányáról indul.
A magyarországi szakaszon, minimális utasterhelés
mellett 0-4 fős utascserék történnek. A Vác-Verőce
állomásközben, alépítmény átázás és a hídfők
elmozdulása miatt a bal vágány 20 km/h ideiglenes
sebességkorlátozását 10 km/h-ra szigorították,
sőt, tehervonatok a balon egyáltalán nem
közlekedhetnek. Az 558-as szelvénynél, a Szent
Mihály-hegyi talajcsúszás helyén épülő, új
bélésfalszakasz szerkezetkész, ám a
sebességkorlátozást az infrastruktúra üzemeltető
nem helyezte érvényen kívül (később sem); Szob
alsó kezdőponti peronvége előtt 200 méter hosszban
60 km/h ideiglenes lassú keletkezett, az Ipoly-híd 60
km/h korlátozást kapott. A 198.990 szelvényértékű
útátjáró garamkövesdi oldalánál közel
pontszerűen kitűzött, alépítmény átázás miatti
50 km/h felszámolása várat magára. Garamkövesd
(Kamenica nad Hronom) állomás megszűnik, de amíg a
váltókörzeteket nem bontják el, a kitérők őrzés
nélkülinek lesznek minősítve, 40 km/h
sebességkorlátozással, illetve a
biztosítóberendezés megfelelő módosításáig
Szobról kézijelzéssel, vörös kijárat mellett
történik a kihaladás - márciustól. Ma még
szerencsére nincsenek bevezetve a menetrendszerűséget
tovább rontó intézkedések, ennek - és az
elegytovábbító szakembernek - köszönhetően
Párkányból (©túrovo), harminc új utassal
gyarapodva, mindössze +2-vel folytathatjuk.
Érsekújváron (Nové Zámky) 120-140 felszálló vár
ránk, Pozsonyban (Bratislava) szokás szerint az elsőre
érkezünk - a késéstől megszabadulva -, majdnem
teljes az utascsere, kétszáz körüli friss
jelentkezővel. Ötpercnyi extra tartózkodást okoz a
kényszerű gépcsere: a 019-es helyébe a
Blonski-színtervű 018-as Gorilla lép. (A 350-es
sorozat ETCS fedélzeti berendezéssel való ellátása
miatt egyelőre csökken a Magyarországra bejárni
képes gépek mennyisége, szorosabbá téve a
fordalehetőségeket. Egy-egy további gép kiesése a
forduló pozsonyi megosztásával orvosolható. Ilyenkor,
ha 350-es végképp nincs, 362-esekkel tudják
kiváltani.) Jókúton (Kúty) húsz leszálló és öt
felszálló az utascsere eredménye. Az ex fűtőháznál
három ČD Cargós 742-es, egy Cargós Búvár, két
ODOS-os 740-es, egy Dispolokos Hercules és egy Cargós
Laminátka figyelhető meg. A Břeclav felőli bejárat
közelében néhány új felsővezeték tartóoszlopot
(kör keresztmetszetű acél) állítottak, a régi,
pörgetett vb. oszlopok a helyükön állnak még, de
tartószerkezet nélkül. Břeclavba +4-gyel érkezünk a
másodikra, a harmadikon várakozó EC104 Sobieski
mellé. Ha a szlovák állami személyszállító
operátornál Gorillákkal variálnak, cseh
kollégáiknak 140 km/h legnagyobb üzemi sebességű,
kétfeszültségű gépből van hiányuk, ezért a
Sobieski a hagyományos kék-fehér festésű 363
169-essel ered útnak. Én pedig megvárom a gyorsot,
hisz' az EC-vel úgysem lennék előbbre. |
|
Az idő derült, a kyjovi térségre
mínusz 9 fokot mondott reggelre a meteorológia
(Břeclavban sincs most melegebb), napközben mínusz hat
fok várható. Az R805-ös szokás szerint az elsőre
érkezik, késése nincs, gépe a kék-fehér 362 123 (a
Sobieskire épp jó lehetett volna, ha a teleportációt
felfedezi az emberiség, persze akkor vasút sem
kellene), a kocsik: 39-41 048, 82-40 087 (hagyományos
zöld-fehérek), 29-41 495 (új személyvasúti
festésű), 20-41 488, 20-41 499 (zöld-fehérek). Húsz
felszálló, tizenöt leszálló, 15% utasterhelés.
Irányváltás és gépcsere után új mozdonyunk a
világoskék-sárga 362 163. A fűtőháznál két
Dispolokos, fekete ES64F4-es (152, 153) ácsorog.
Hodonínban a fő-középperonhoz futunk be, húsz
leszállót és tíz felszállót rögzítek, a 14510-es
személyt alkotó, szóló 810 408 motorkocsi a
középperon végponti végében lévő, 6B jelű
csonkából indul Zaječí felé 9:43-kor. Az
utastelítettség 50% (egy része a gyorsról). A
járaton jegyvizsgáló teljesít szolgálatot: a 2010-es
menetrendi időszakban tervezték a KN-es rendszer
bevezetését (a borvígadalom-mentes, szóló
motorkocsis napokon persze), de ebből a 2011-es
menetrendet böngészve, nem lett semmi. (Feltűnő még
az új menetrendben, hogy az idén október 8-ra eső
borfesztivált alkalmi Hodonín - Mutěnice zastávka
betétjáratokkal támogatták meg.)
A váltókörzettől (36.9) bal ívet veszünk, a
fővonaltól távolodva felújított, egynyílású,
ágyazatátvezetéses betonhídon városi aszfaltutat
metszünk (36.7), az ív végében elhaladunk a bejárat
(36.520) mellett, kezdőpont felől 30 km/h állandó
lassújeles, nem biztosított átjáróban (36.440)
alsóbbrendű aszfaltutat keresztezünk. A
szelvénykövek téglatest formájú, szélesebb fajták,
tetejük ívelt, a kerek kilométereket jelző kövek
zömmel hasonló kialakításúak, szórványosan azonban
megmaradtak a régi, szélesebb talapzatú, hasáb
alakúak is. Az előjelző (36.1) közelében, alacsony
bevágásban kavicsbánya szállítószalagja (35.920)
alatt bújik át a vasút. A bevágásban épített, 2x1
sávos 55-ös főutat többnyílású, felsőpályás,
ágyazatátvezetéses betonhíddal (35.550-35.430)
keresztezzük, jobb ívet kezdünk, baloldalt raktár és
kamionparkoló, illetve motoros tanpálya (35.2) kapott
helyet, onnan megművelt földdarabok láthatók mindkét
oldalon. Bal ívvel (35.1-34.9) érjük el a Mutěnicéig
tartó, erdős térséget. Illesztéses a felépítmény.
Áteresz (34.660) és vízfolyás kisnyílású hídja
(34.460) után, újabb átereszt (34.410) megelőzően,
fény- és motoros sorompós útátjáróban (34.430)
találkozunk a helyi településeket összekötő
közúttal, amely a róla ágazó földút metszésében
kialakított, mechanikus sorompóval üzemszerűen zárt
útátjárónál (34.080) vett bal ív végétől
(33.930) húzódó, hosszú egyenesben végig mellettünk
marad. 15 ezrelékes lejtőben merülünk alá
(33.8-tól) átereszig (33.360), ahonnan egyezrelékesre
mérséklődik a pálya esése. Az út túlsó oldalán,
keskeny sávban hétvégiházak (többségük szerényebb
kategóriájú vityilló) húzódnak végig, egészen a
szakaszosan duzzasztott Kyjovka-patakig. Az erdőből az
aszfaltúthoz vezető, murvás utak nem biztosított
átjárói (32.930, 31.860, 31.170) között 32.4-től
négy, 31.9-től tíz, 31.3-tól kilenc ezrelékes a
lejtő. Baloldalt fából készült esőbeállót látunk
(32.750), de peron nem tartozik hozzá, és az 1988-as
menetrend sem említ itt megállóhelyet. Átereszeket
(30.760, 30.440) követően, fénysorompós
útátjáróban (30.420) ismét átszeljük az
aszfaltutat - a bal oldalunkra kerül és hamarosan balra
eltávolodik -, mögötte nem biztosított átjáróban
(30.390) egy alsóbbrendű aszfaltutat; kissugarú, bal
ívet kezdünk, újabb áteresztől (30.250) jobb ívet,
felsőpályás, egynyílású híd (29.940)
beiktatásával leküzdjük a Kyjovka víziakadályát.
Nem biztosított útátjáró (29.470 - murvás úton),
jobb ív (29.350-től) ötezrelékes lejtőben, két
áteresz (29.230, 28.640), a mutěnicei delta 255-ös
menti, végponti fedezőjelzőjének fény előjelzője
(28.490) és bal ív (28.4-től) a további sorrend. A
Kyjovka-patak hídjától ötezrelékes emelkedőt
tartunk. A delta fedezőjelzője (28.090) mögött
terelőcsonkával jobbra távozik (28.030) az ex 257-es
bekötésének keleti deltaága, kissugarú bal ívbe
fordul a vonalvezetés (27.960-tól), átereszt (27.8)
követően meglépjük Mutěnice (részletes
ismertetését lásd lentebb) bejáratát (27.680),
nem biztosított (betonelemes burkolatú, a
nyomvályúnál profilos fagerendával, a helyi szokás
szerint) átjáróban alsóbbrendű aszfaltutat (27.630)
keresztezünk. Jobbról megérkezik és a faaljas
váltókörzetbe (27.550) torkollik a 257-es nyugati
deltaága. Hárman szállnak le, keresztezünk a 810
223-as szóló motorkocsival, amelyen mindössze nyolcan
utaznak. |
|
Velem együtt hatan fejezik be
utazásukat Mutěnice zastávkán.
Végpont (Hodonín) felé nézve baloldalt
betonszegélyű, zúzalékburkolatú, SK+25 magasságú
peron, a peronközépnél bádog esőbeálló (25.940).
Zúzottkő ágyazatú, UIC S49 sínrendszerű, vasaljas,
Hohenegger feszítőelemes a pálya a megállóhely
környezetében, négylyukú laposhevederekkel az
illesztéseknél. Jobbra sportkomplexum található. A
végponti peronvéget betonozott út átszelésében
létesített, betonelemes burkolatú, a nyomvályúnál
fagerendával ellátott, a környezetében faaljas,
Hoheneggeres pályaszerkezetű, nem biztosított
útátjáró (25.995) határolja. A betonozott úttal
párhuzamosan gyalogutat is építettek,
térkőburkolattal a vasúttól a település hosszában
végigvezető közútig. Elindulok gyalog az állomás
felé. A sportkomplexum után jobbra betonkerítéssel
elkerített építőanyag telep foglal helyet. |
|
Az útátjárótól végpont felé 395
méter sugarú (a vonal átlagos ívviszonyaihoz képest
tehát kedvezőbb), rövid jobb ívet (26.0-26.130) ír
le a vasút. Lengő illesztéseket alkalmaztak, ami a
gyakorlatban inkább úgy fest, hogy az aljtávolság
fix, a sínvégek pedig véletlenszerűen esnek valahova
két alj közé. 26.1 környezetében 40 méter hosszban
ágyazatszennyezés történt, miután sáros lé folyt a
pályára; ugyanitt ágyazatot pótoltak, ideiglenesen
orvosolva a problémát. Az ív végétől betonaljas,
Hoheneggeres a felépítmény, S49 sínrendszerrel,
négylyukú laposhevederekkel, többségében áthidaló
alátétlemezes ikerillesztésekkel, kisebbrészt
lengővel. Az aljak 1965-ös és 1967-es gyártású,
SB3H típusúak. A továbbiakban csőáteresz (26.2),
betonelemes burkolatú, nem biztosított útátjáró
(26.420 - földúton), Mutěnice
kezdőponti fény előjelzője (26.505), áteresz (26.6)
és fénysorompós útátjáró következik aszfaltúton
(26.620), a helyi szokástól eltérően vezetősínes,
aszfaltburkolatú, a környezetében faaljas, GEO-s a
felépítmény. A Mutěnický-patakot (Čejč felé egy
darabon a mélyedését követi a 255-ös) kisnyílású,
felsőpályás, ágyazatátvezetéses híd (26.650)
segítségével szeli át a vágány, a híd
környezetében a pályaszerkezet faaljas, Hoheneggeres,
a folytatásban ismét betonaljas, Hoheneggeres. A
bejárat (26.905) mögött (26.920-tól) bal ív
kezdődik - a jelzőtől 470 méteren át vízszintes a
vonalvezetés -, nem biztosított, aszfaltburkolatú,
vezetősínes útátjáró (26.950 - aszfaltúton)
környezetében faaljas, Hoheneggeres a pálya, az
útátjárót elhagyva visszavált betonaljas,
Hoheneggeresre, de az illesztéseknél ikerbe rakott
faaljakkal, szórványosan további egy-egy faaljjal. |
|
Kóbor kutya szegődik mellém:
meglehetősen koszos, a feje búbjából hiányzik egy
szőrtincs - valószínűleg rivális kutyával vagy más
állattal szemben maradt alul -, ott kilátszik a
rózsaszín bőre. |
|
Négy átmenővágányos az egyéni
kijárati jelzőkkel felszerelt (a kisiklasztósarus 1.
törpe tolatásjelzős, a 4. törpe kijáratikat kapott)
állomás, faaljas váltókörzetekkel (27.110, 27.550),
átmenő fővágánya a második, az ex 257-esre a
harmadikról lehet egyenesben kijárni. Az ágyazati
anyag zúzottkő, az 1. és 3. vasaljas (utóbbi
betonaljas szakasszal), Hoheneggeres, a 2. és 4.
faaljas, Hoheneggeres. A kezdőponti váltókörzetnél
végpont felé nézve baloldalt kamionok parkolnak egy
telepen. Az 1. mellett betonszegélyű, aszfaltozott
rakodóterület fekszik (végponti végében
vissznyereményezett betonaljakat, valamint vélhetően a
257-esből kinyert szelvényköveket tárolják), tőle
kezdőpont felé oldalrakodó és raktár, végül a
háromszintes, előtetős felvételi épület helyezkedik
el. Az 1.-2., 2.-3., 3.-4. közé zúzalékburkolatú, a
külső vágány felé betonszegélyű, keskeny peronokat
építettek. Az elsőn, a felvételi épület kezdőponti
oldalánál a brnói állagú, Mutěnicére kihelyezett
MUV 69 120 pályaszámú jármű tartózkodik. |
|
A negyedik átmenőt a végponti
váltókörzetnél rövid, vasaljas, Hoheneggeres csonka
fejeli meg, itt MUV pótkocsikat, pályás eszközöket
tárolnak. A 255-ös felől a bejárati kitérő újabb
fektetésű. A 257-esre a nyíltvonalon 50 km/h (volt)
érvényes, csakúgy, mint a másik vasút vágányára.
A váltókörzetet követően a kyjovi szárnyvonal
nyugati deltaágának első néhány métere faaljas,
Hoheneggeres, majd betonaljas, Hoheneggeresként
folytatódik (négylyukú laposhevederes, áthidaló
alátétlemezes ikerillesztésekkel); ugyanitt a 255-ös
is betonaljas, Hoheneggeres, a folytatásban pedig
vasaljas. |
|
Az 1900-ban átadott 257-es szerint 0.2
szelvényértékű a váltókörzet vége. Ugyanitt
elkerített birkalegelő bal kéz felől. 243 méteres
sugarú, bal ív veszi kezdetét, benne a bejárattól
(0.370) vasaljas, Hoheneggeres a felépítmény, az aljak
1957-es gyártásúak. A 255-ös által nem biztosított
útátjáróban keresztezett, alsóbbrendű
aszfaltútról murvás út ágazik, amellyel a kyjovi
vasút betonelemes-fagerendás, nem biztosított
útátjáróban (0.420) találkozik, még mindig a bal
ívben. Faaljas, Hoheneggeres a pálya az átjáró
környezetében. Az ív a Mutěnický-patak
egynyílású, felsőpályás, hídfás pályaszerkezetű
acélhídja (0.5) előtt közvetlenül ér véget, a
műtárgytól beton magánaljas (kéttömbös aljas,
négy csavar helyett kettővel (átlósan) felerősített
alátétlemezekkel), Hoheneggeres a pálya,
ikerillesztésekkel, áthidaló alátétlemezek
alkalmazásával. Az egyenesben csőáteresz (0.650)
épült, a végét megelőzően (0.780) a pályaszerkezet
- ötméternyi faaljas, Hoheneggeres szakaszt beiktatva -
visszatér a már látott vasaljas, Hoheneggeres
változathoz. |
|
Alkalmi kutyám most még
rendületlenül kitart mellettem. 200 méteres sugarú
bal ívben (0.8-1.025) jobbról feltűnik a közeledő,
Hoheneggeres, betonaljas keleti deltaág. A
fényjelzőkkel biztosított delta északi csúcsánál
(ahol most járunk) a faaljas kitérővel (1.080),
terelőcsonkával csatlakozó ág mellett régi típusú,
lekerekített főlapú főjelzőt, a 257-esen végpont
felől az univerzális, modulrendszerű főlappal szerelt
jelzőt alkalmazták - tehát egyrészt az
infrastruktúraüzemeltető fontosnak látta már
viszonylag korán fényjelzősíteni a bekötést,
másrészt az üzemeltetés évei során a legalább
részleges korszerűsítést sem hagyták ki. A nyugati
ágban a bal ívet követően, rövid szakaszon beton
magánaljas a felépítményi szerkezet. |
|
A delta fedezőjelzőit, minthogy
forgalom errefelé már nincs, érvénytelenítették
(kivéve a 255-ös Hodonín felőlijét, amely így
funkcionálisan Mutěnice első bejárati jelzőjeként
működik), illetve egyszerűen kikapcsolták (az
érvénytelenítés megjelölése nélkül), bár az
északi deltacsúcsnál a keleti deltaágban lévő
szerkezeten rendületlenül világít egy pótvörös. A
kitérőtől a végponti fedezőjelzőig (1.180)
betonaljas, Hoheneggeres, onnan beton magánaljas,
Hoheneggeres a pálya, négylyukú laposhevederekkel,
ikerbe rakott faaljakon illesztve. Mindkét oldalon sík
mező, azon túl jobbra a Kyjovka halastavait takaró
növénysáv, balra erdőfolt, előttünk
félkilométernyire szintén erdő (vegyesen fenyő és
lombos): a vonal rajta vág majd át, míg ki nem lyukad
a Jarohněvický-halastónál. Itt-ott Hoheneggeres
faaljak vegyülnek a magánaljak közé. Vasaljas
(1956-os gyártású aljakkal), Hoheneggeres a
pályaszerkezet 1.510-1.770 között, két-két faalj
beiktatásával kialakított, lengő illesztésekkel,
kivéve egy áteresz (1.550) közvetlen környezetét,
ahol viszonylag új (vagy újratelített) faaljak,
Hohenegger leerősítések támasztják alá a síneket.
Erre a szakaszra az átereszen kívül nem biztosított
útátjáró (1.520 - földúton), rövid, 300 méteres
sugarú jobb ív (1.520-1.650), a fedezőjelző fény
előjelzője (1.585) és még egy áteresz (1.750) esik.
E második áteresznél bejutunk az erdőbe. |
|
Kezd gazosodni az ágyazat a fák
között. 1.770-től 2.470-ig a felépítmény beton
magánaljas, Hoheneggerrel, egy-egy belevegyülő
Hoheneggeres faaljjal, hol lengő-, hol
ikerillesztésekkel. Több esetben rövid darabokból
hegesztették 25 méteresre a síneket, sőt,
előfordulnak illesztett, rövid darabok. Egy helyütt a
sínszálat átvágták, az átvágás helyén vörös
festékkel jelölést fújtak a sínfejre. Szórványosan
heveder, hevedercsavar, alátétlemez rögzítő csavar,
Hohenegger feszítőelem tűnt el, kifejezetten csak az
erdős szakaszon, ami úgy is magyarázható, hogy a
tettes messziről sem kívánta megmutatni magát a
véletlenül felbukkanó, helyi lakosnak, mégpedig
azért, mert a felbukkanó lakos felismerné
őt. A "jó, akkor lopjunk együtt, hisz múltkor
én láttalak téged" javaslat meg talán túl
meredek a két-három falut magábafoglaló
közösségben. Balra, kétszázméternyire halad,
szintén az erdőben, a Mutěnicét Dubňanyval
összekapcsoló, alsóbbrendű aszfaltút (a
próbálkozók feltételezhezően onnan próbálkoznak,
autóval, az erdőt és a vasutat keresztező földutakon
át). Csőáteresz (1.930), földút átszelésében
betonelemes-fagerendás, nem biztosított útátjáró
(1.990), újabb csőáteresz (2.420) - közben megtörik
az eddigi, enyhe emelkedő. Faaljas, Hoheneggeresre vált
a pálya (2.470-től), többnyire ikerillesztésekkel,
áthidaló alátétlemezek nélkül - szórványosan
viszonylag fiatal aljak fordulnak elő, és az átlagos
aljállapot sem adna még okot komoly aggodalomra 50 km/h
engedélyezett sebesség, valamint gyenge, mellékvonali
forgalom mellett -, kissugarú, jobb ív kezdődik
(2.510-től). |
|
Az ív végénél egynyílású,
felsőpályás, hídfás, Hoheneggeres pályaszerkezetű
acélhídon (2.830) metsszük a Kyjovkát, kiérünk a
halastó partjához, balról, a víz felől a vasút
mellé zárkózik az említett, Dubňanyba tartó,
alsóbbrendű aszfaltút, amely a tavak mentén
folyócska-méretűre szélesített patak akadályát
betonnal jócskán javított, boltíves téglahídon
küzdi le. A híd után befejezve az ívet, a közúttal
párhuzamosan, tőle tízméternyi távolságban
fektették a változatlanul faaljas, Hoheneggeres
vaspályát. Kutyám a híd kezdőponti oldalán
marad, bánatosan ugat, de egy lépést sem hajlandó
tovább megtenni - két-három percnyi ugatást
követően, belátva, hogy az általa nem kedvelt falu
látogatásáról nem mondok le, visszafordul. |
|
A halastó nagyobbik részét jég
borítja, persze ez első ránézésre is messze van a
biztonságos vastagságú és erősségű kéregtől,
ezért ha valaki mégis rámerészkedik, jól teszi, ha
előtte a nem túl rózsás állapotú
téglaépítményre applikált Szent Liborius-képnél
imádkozik egy sort. A tó délkeleti sarkát elérve,
bal ívvel (3.060-3.270) az utat hegyesszögben
keresztező irányt veszünk és nem biztosított,
aszfaltburkolatú, vezetősínes útátjáró (3.220)
segítségével metsszük. A vonal működő korszakában
alkalmazott fénysorompós biztosítás berendezéseit
leszerelték, elszállították, kivéve az üres
konténert. |
|
Az egymástól távolodó út és vasút
közé drótkerítéssel körbevett állattenyésztő
telep ékelődik, ahol vaddisznóból és
házisertésből keresztezettnek tűnő állatok laknak,
kecskék és néhány őrkutya társaságában. Nem
kizárt, hogy alkalmi ebemet vagy a röfik, vagy őrszemélyzetük
tépte meg, ezért nem volt hajlandó átkelni a hídon.
Rövid jobb ívet (3.370-3.470) megelőzően áteresz
(3.350) épült. |
|
A halastó partjára már nem tér vissza
a vonal, helyette Dubňany nyugati szélét közelíti
meg, azonban el nem éri, csupán egy elkülönülő,
apróbb lakóövezetet, Jarohněvice északi részét. A
jobboldalt látható kis árok alján folydogáló vizet
csőáteresz (3.540) segítségével vezették a tóba.
Az ágyazat enyhén-közepesen szennyezett, a forgalom
és a gyomírtózás elmaradásával lágyszárú
növények kezdtek feltörni, télen persze elszáradtak,
de szerves anyaguk halmozódásával nemsokára
törvényszerűen beindulnak majd a fásszárúak.
Alkalmi kutyám dublőreként alkalmi macska jelenik meg
a színen. Nincs nagy bizodalma bennem: körülnéz,
megfordul, elszalad. Bal ívbe fordul a vonalvezetés
(3.790-től) és áteresz (3.820) mögött, nem
biztosított - korábban fénysorompós -,
betonelemes-fagerendás útátjáróban (3.920)
kilyukadunk a nagyközséghez tartozó, külső
lakóövezetnél. A gazból jobb kéz felől beton
ütközőbak emelkedik ki. Irány alapján a mára
elbontott csonka bak mögötti folytatása nem volt más,
mint a kezdőponti váltókörzetbe kötött, ex Május
1. aknához lefektetett, sajátcélú vasút. Az
útátjárónál került a 257-es vágánya mellé.
Nyomát megtaláljuk az átszelt közút burkolatában:
más színű és más jellegű az aszfalt a sínpár
helyén. |
|
Közvetlenül Dubňany
faaljas váltókörzetének bejárati kitérőjét
(3.980) megelőzően végetér az ív. A Május 1. akna
kihúzó csonkává redukált és majdnem a kitérőig
visszabontott vonala a második átmenőbe torkollott a
lírafejben. A faaljas, Hoheneggeres átmenő
fővágánytól (1.) végpont felé nézve jobbra két
átmenő (2., 3.), balra csonka (az első átmenő
szerepét alakíthatta egykor) ágazik. |
|
A harmadik átmenőt kezdőpont felé
betonaljas, részlegesen elbontott, beton ütközőbakban
végződő mozdonykörüljáró csonka fejeli meg. A
kezdőponti váltókörzethez közelebb eső, egyszintes
felvételi épület (végpont felé nézve balra)
kezdőponti oldalát lapostetős, előtetővel
kiegészített szárnnyal toldották meg. Az átmenő
fővágány melletti faaljas, Hoheneggeres csonkát az
épület végponti oldalát követően sínekből
készült bakkal zárták le. Az épület felől beton
járólapos, a vágány felől betonelemes oldalperont
húztak mellé, míg a csonka és az 1. között
zúzalékburkolatú, az 1. felé betonszegélyű, keskeny
peron szolgálta az utascseréket. A váltókörzetnél
betonaljas, Hoheneggeres, majd faaljas, Hoheneggeres
másodikkal párhuzamos, betonaljas, Hoheneggeres
harmadik mentén zúzalékburkolatú rakodóterület
fekszik, az épülettel szemközt pedig beton
ütközőbakos terelőcsonkával sajátcélú,
felhagyott, de el nem bontott sínpár ível belőle
jobbra, a nagyközség Horní Hu» nevű egységében
lévő ipartelephez. |
|
A kezdőponti váltókörzet
környezetét leszámítva a 2. és 3. átmenőket
elbontották. Hasonló sorsra jutottak a helyhezkötött
biztosítóberendezési eszközök. Az átmenő
fővágány a mellette lévő csonka bakjától végpont
felé változatlanul faaljas, Hoheneggeres. |
|
A végponti váltókörzethez közelebb
az 1. bal ívet vesz. Az ív elején, a sínpár jobb
oldalán leszerelt vízdaru maradványait találjuk.
Balra építőanyag telep helyezkedik el,
magábaolvasztva az állomás betonozott oldalrakodóját
- az 1. melletti csonka eredetileg idáig érhetett fel,
és az építőanyag telep túlsó végében
kialakított, végponti váltókörzetnél kötötték
vissza az átmenő fővágányba. A telep közepe táján
a továbbhaladó, rozsdás fejű sínpárt
fémkerítéssel lekerítették, átmászni rajta nem
volna ildomos, a telepet kellene megkerülni, ennek
azonban különösebb értelme akkor volna, ha Kyjovig
meg sem állnék, vállalva egy-egy erdősebb szakaszon
az erőre kapó növényzeten való átgázolást. A
váltókörzeten túl, balra zsákvonal ágazott - a
Jarohněvický-halastótól északra átszelte a
Kyjovkát, ©ardice településnél lyukadt ki -, az ex
257-es pedig jobb ívvel északkeleti irányt vesz és a
Kyjovka közelében maradva folytatja útját a róla
elnevezett kisvároshoz. De térjünk vissza a
helyszínünkhöz. Az építőanyag telep oldalában,
vagyis a Mutěnicét Dubňanyval összekötő útról
leágazó, Jarohněvice északi részét - az állomási
lakóövezetet - feltáró közút végében,
buszfordulót alakítottak ki. A feltáró úttól a
felvételi épület mögé macskakőburkolatú közúti
kapcsolat került, újabb buszmegállóval,
vegyesbolttal. |
|
A halastó sarkáig a feltáró úton,
majd a mutěnicei aszfaltúton indulok vissza. Előbbin,
az útátjáróban megörökítem a Május 1. akna
vasútjának nyomát az aszfaltban, utóbbin szintén, a
dél felé ívelő vasút ugyanis a településeket
felfűző közutat is keresztezte. Alépítményét már
beszántották. Jarohněvice déli részén, ahol az
összekötőút a tóhoz fordul, napelem-tábla mellett
hidraulikus berendezésekkel foglalkozó telep működik.
A telephez első ránézésre tanyaszerűen berendezett
terület tartozik. Merjük remélni, hogy a kapatos
mutěnicei borkóstolók nem vetődnek el ide (de akkor
vajon ki?), mert a "tanyán" mutatkozó,
népviseletbe öltözött, mozdulatlan emberformák,
állatfigurák (köztük bárány, és ha már bárány,
akkor stílszerű mellette a karácsonyi jászol), falusi
használati tárgyak garmadája garantáltan a frászt
hozná az akut kettőslátásban szenvedő, imbolygó
polgárokra. A műtanya műállataira, műembereire az
alkotó rátromfolt és a telek útmenti szélén
megteremtette a műhalastavat, műgólyákkal. A
víztükröt szimbolizáló, áttetsző felületen igazi
vízimadarak - nyilván az igazi halastó mellől -
sétálgatnak a trükköt régtől ismerők nyugalmával
a fagólyák közt. |
|
A műfalu hatását alig megemésztve,
máris a halastónál (az igazinál), illetve a féligvaddisznók
telepénél járunk. Megtermett, a vasút felőli oldalon
látottaknál talán kevésbé vaddisznós alkatú
(csupán a nagymama volt erdőlakó?) anyaröfi alszik
édesdeden egy, a talajnál talán jobban átmelegedett,
sárral borított rétegeltlemez-darabon. Odébb kecskék
nézelődnek. A vasúton folytatom a gyaloglást, elérek
a delta északi csúcsáig, és ezúttal bejárom a
keleti deltaágat, majd pedig a 255-ösnek a deltaág
csatlakozásától az állomásig terjedő szakaszát. A
terelőcsonka kitérője faaljas, Hoheneggeres. A
deltaág UIC S49 sínrendszerű, betonaljas, Hoheneggeres
felépítményű, ikerillesztésekkel, áthidaló
alátétlemezekkel. A síneket nem különösebben régen
cserélték (a betonaljak, kapcsolószerek régebbiek),
alig használták, és most már nem is fogják, hacsak
be nem építik másik helyen, vissznyereményezett
anyagként. Az ág a 255-ös felől szelvényeződik
(irányunk szerint tehát csökkenő értékeket mutat),
számozása alapján a deltacsúcs 0.8-nál található. |
|
Egy darabon jobb (kezdőpont felé
nézve) ívvel követve a nyugati deltaágat, csak
enyhén távolodik tőle, de hamarosan balra ível - az
inflexiós pont (0.450) környezetében magas töltésre
hág -, kisnyílású, ágyazatátvezetéses betonhíd
(0.320) közbeiktatásával metszi a Mutěnický-patakot,
valamint nem biztosított, betonelemes-fagerendás
útátjáróban (0.315) a Mutěnice állomáshoz vezető,
alsóbbrendű aszfaltutat. A végponti hídfőtől az
útátjárót követő tizedik méterig faaljas,
Hoheneggeres a felépítmény, néhány GEO-kengyelnyi
cserével. A 255-ösbe történő, terelőcsonkás
csatlakozásban (28.030 a 255-ös számozása szerint) a
csonka betonaljas, Hoheneggeres, mindkét kitérő
faaljas, Hoheneggeres, a váltóállítás itt és az
északi deltacsúcsban egyaránt elektromos (volt). A
255-ös felépítménye a kitérő környezetében
betonaljas, Hoheneggeres, a Hodonín felőli
fedezőjelzőtől (28.090) - ahol tengelyszámlálót
telepítettek - végpont felé vasaljas (Vítkovice,
1950), Hoheneggeres, faalj-párokon kialakított
ikerillesztésekkel és szokás szerint négylyukú
laposhevederekkel. A kitérőtől az állomás irányába
a 255-ösben 195 méteres sugarú, jócskán túlemelt,
kezdőpont felé nézve bal ív kezdődik (27.960), a
pálya itt is vasaljas (1946-os, 1948-as, 1949-es
vítkovicei aljakkal), Hoheneggeres. |
|
És ismét Mutěnice állomáson vagyunk.
Az aszfaltozott rakodóterületet övező szegély
vissznyereményezett kéttömbös aljakból készült (az
összekötőrudat levágták róluk). Látható, hogy
csupán két fabetétet betonoztak az aljtömbbe
(átlósan), ezért rögzítették négy helyett kettő
csavarral az alátétlemezeket a pályában. |
|
A felvételi épület előtetőjét,
abszolút stílszerűen, szőlőlugassal kombinálták,
amely most, télvíz idején persze csupán összevissza
fonódó tövekként tekint az utasokra, korántsem olyan
borospincébe csalogató módon, mint szüretkor. A
Hodonínra továbbközlekedő, 14513-as személy -
járműve a 810 223, reggel kereszteztünk vele - a
harmadikra érkezik, keresztez a másodikra befutó,
reggel óta jól ismert 810 408-assal. Amarról egy utas
száll le, nálunk egy-egyes döntetlennel zárul az
utasmozgás, a motorkocsi telítettsége tíz fő. |
|
Természetesen Hodonín 6B csonkájára
érkezünk. Az utasok távozásával a motor a végponti
váltókörzetnél kialakított tárolóra gurul. |
|
Az érkezőben-indulóban pontos R808
összeállítása mozdonyostul azonos a reggeli
R805-ösével. Tizenöt leszálló, nyolc felszálló,
20% telítettség. Břeclavban tovább esik a vonat
népszerűsége: a tíz új utas nem tudja ellensúlyozni
a vonatot elhagyó, harminc főt. A két fekete ES64F4
még mindig a fűtőháznál múlatja az időt, közelebb
a reklámfestésű 362 119-es gép 242-essel alkot
párost, és a ČD Cargo sem felejti el megmutatni a
világnak a 230 034 példáján, hogy a Laminátkáknak
voltaképp egyáltalán nincs szükségük
felületbevonatra. |
|
Az EC171 Hungaria az első
középperonhoz érkezik. A peron másik oldalán 362
060-assal (kék-fehér, oldalsó fényszórói LED-esek,
a főfényszóró burkolata mögött csupán egy
világítótest látható, a gyári kettő helyett) az
EC102 Polonia várakozik. Lengyel kocsijai közül a
sötétkék étkező tűnik fel küllemével. A
Hungariára tizenöten gyűlünk össze. Gépe a
kék-fehér-fekete 350 017, MÁV Start cégjelű
kocsijai: 19-91 107, 88-91 101, 21-91 310, 21-91 306,
20-91 109, 20-91 106, 21-91 104, 21-91 103. Huszonöten
szállnak le, a vonat vége meglehetősen üres, +1-gyel
jövünk mozgásba. Jókúton nincs érdemi utascsere,
Pozsonyban majdnem mindenki elhagyja a vonatot,
felszállóból jóval kevesebb van, Érsekújváron és
Párkányban távozik a maradék, Budapestig 10% alatti
az érdeklődés mértéke. Kismaroson a jobb vágányban
60 km/h ideiglenes korlátozás lassítja a haladást.
Verőce kezdőponti váltókörzetétől a jobbon
folytatjuk - miután megvártuk, míg egy páros vonat
kihalad az állomásközből -, hogy ne kelljen tízzel
vánszorognunk. A 402-es szelvénytől 394+20-ig él a 10
km/h (nem sokáig, mert hamarosan Megállj! tábla kerül
rá, határozatlan időre), a jobbon ugyanitt hatvannal
poroszkálunk, Vác végponti váltókörzetében
térünk vissza helyesbe. Ötperces késéssel ússzuk
meg Budapest-Keleti érkezőben. |