Az Ostrava-bázisú utazások harmadik
körében újabb csokor mellékvonal-zsákvonal kerül
terítékre, kitekintővel a lengyelországi Głuchołazy
állomásra, a szolgálati helyre, amely réges-rég
elszunnyadt és azóta úgy maradt. (Óvatosan
közelítsük meg, nehogy felébresszük!)
Útvonalam. 1. nap:
Budapest - Břeclav (70/130/110/250) - Otrokovice (330) -
Vizovice - Otrokovice (331) - Hulín (330) - Valaąské
Meziříčí (303) - Roľnov pod Radhoątěm - Valaąské
Meziříčí (281) - Ostrava (323). 2.
nap: Ostrava - Studénka (270) - Veřovice -
Studénka (325) - Bílovec - Studénka (279) - Suchdol
nad Odrou (270) - Fulnek - Suchdol nad Odrou (277) -
Budiąov nad Budiąovkou - Suchdol nad Odrou (276) -
Ostrava (270). 3. nap:
Ostrava - Opava východ (270/321) - Krnov (310) -
Głuchołazy - Zábřeh na Moravě (292) - Přerov (270)
- Břeclav (330) - Budapest (250/110/130/70).
Igénybevett járművek. 1.
nap: EC174 Jan Jesenius/Jeszenszky János
(Břeclav) - EC 104 Sobieski (Otrokovice) - Os14217
(Vizovice) - Os14222 (Zlín střed) - Os14224
(Otrokovice) - R809 (Hulín) - Os3915 (Valaąské
Meziříčí) - Os13225 (Roľnov pod Radhoątěm) -
Os13224 (Valaąské Meziříčí) - Os3917 (Frenątát
pod Radhoątěm) - Os3135 (Ostrava hl.n.). 2. nap: Os2904 (Studénka) -
Os23130 (©tramberk) - Os23144 (Veřovice) - Os23105
(Studénka) - Os23314 (Bílovec) - Os23317 (Studénka) -
Os3310 (Suchdol nad Odrou) - Os23364 (Fulnek) - Os23367
(Suchdol nad Odrou) - Os13310 (Budiąov nad Budiąovkou)
- Os13317 (Suchdol nad Odrou) - Os3319 (Ostrava hl.n.). 3. nap: Sp1610 (Opava východ) - Os3556-pótlóbusz
(Skrochovice) - Os3556 (Krnov) - R882 (Jeseník) - R902
Praděd (Zábřeh na Moravě) - Os3749 (Olomouc hl.n.) -
R812 (Břeclav) - EC175 Jan Jesenius/Jeszenszky János
(Budapest-Keleti).
A kirándulás első napja (2010
augusztus 20., péntek) a jó öreg EC174-essel
kezdődik, összeállítása ezúttal 19-91 194, 18-90
355, 88-91 108, 21-90 908, 20-91 507, 20-91 556, 20-91
525, 20-91 537, 84-91 107, 350 013 (kék-fehér-fekete
színtervű). Pontos indulás, az átlagosnál nagyobb,
15%-ot alulról közelítő utasterhelés - nyilván az
augusztus 20-i hosszú hétvége megdobja a forgalmat,
amiből a vasútra is jut valamennyi. Nagymarostól
szórványos aljcserét végeznek (LM-eket építenek
be), az 558-as szelvénynél (Dömösi átkelés mh.
felett) bekövetkezett hegycsúszás változatlanul
lassújeles, és ideiglenes sebességkorlátozást kapott
a Garamkövesdet (Kamenica nad Hronom) megelőző két,
fény- és motoros sorompós útátjáró közül a
Szobhoz közelebbi, a kezdőponti oldalánál. A nem túl
erős teherforgalomban a szén a sláger: Szobon MÁVC
cégjellel ellátott, RCHUN Eas-ok állnak
tojásbrikettel rakva, gép nélkül, Párkányban
(©túrovo) PKP Cargós szénvonat várja a menet
folytatását. Párkányból, hetven felszállóval
gyarapodva, +2-vel mozdulunk ki. Udvard (Dvory nad
®itavou) végponti váltókörzete 40 km/h-s ideiglenes
lassújeles. Érsekújváron néhány leszállóra erős
százötven felszálló jut, Pozsonyban a párkányiak
és az újváriak egy része megválik az Eurocitytől, a
háromszáz új utassal együtt azonban a vonat eleje
tisztességesen megtelik. +4-gyel folytatjuk.
Dévényújfaluban (Devínska Nová Ves) a felhozatal
kék, ČD Cargós Laminát konténervonattal, szürke,
Dispolokos ER20 és BRKS-es 740. Székelyfalván (Sekule)
ČD Cargós Laminátka halad magasoldalfalúakkal Pozsony
irányába. Jókúton (húsz felszálló és tizenöt
leszálló az utascsere) a másodikra ČD Cargós
363-assal vontatott, DB-s eltolható oldalfalúakból
álló teher járt be. Az ex-fűtőház előtt többnyire
magánvasúti 740-esek, 771-esek pihennek. A Břeclav
felőli bejárat-környéki, erdős szakaszon ráférne
egy gyomírtózás a pályára. Unipetrol Dopravás
Búvár várja tartálykocsikkal a bejárat
megzöldülését. Břeclavban ötperces késéssel
fogunk peront, tizenöt felszálló mutatkozik és
hatvanan szállnak le, köztük (velem együtt)
tizenöten az EC104 Sobieskire pályáznak.
Összeállítása hátulról előre: 21-70 160, 21-70
145, 21-70 074, 21-70 174, 88-70 183, 19-90 007, 362 161
(kék-bézs színtervű). A kocsik HCP gyártásúak, a
PKP Intercity színeiben, átlagos telítettségünk 40%
körüli, de nagyon egyenetlenül: sok diák
összezsúfolódott a vonat elejében, míg a vége
aránylag üres. Az EC174 csúszása miatt indulóban 5
perc a menetrendtől való eltérésünk. Hodonín húsz,
Staré Město u Uherského Hradiątě tíz felszállót
eredményez. |
|
Otrokovicén tízfős, vegyes utascsere
történik - itt leszállok és utamat majd Zlín illetve
Vizovice irányába folytatom, a 331-es menetrendi
mezőben szereplő vasúton. A felvételi épület
přerovi oldalánál található tárolóvágányon
810-es motorkocsikat, 010-es mellékeket és RegioNovát
készítettek be, erősítésül a Vizovicében zajló
zenei fesztivál (Vizovické Trnkobraní) miatt.
Otrokovice próbál megfelelni a jelentésének (kb.
"sarjfalva"), ezért a gyerekekre már a
vasútállomás 2001-ben átépült aluljárójában is
gondoltak, a falakra festett dekoráció formájában. A
közel nyolcvanezer lakosú, egykor igen fontos ipari
központként működött Zlínből (1949-1989 között
Gottwaldov néven futott) ©koda trolik járnak át és a
felvételi épület mögött kialakított végállomáson
fordulnak vissza. Négy kocsiállásos buszállomás
egészíti ki a ráhordó közösségi közlekedési
infrastruktúrát az állomás mögötti téren. (A
zlíniek Otrokovicét tekintik nagyállomásnak, és a
ráhordásban szerephez jut a 331-es vonal, 2010-ben 27,
2011-ben 35, javarészt munkanapokon közlekedő
vonatpárral, persze a közúti megoldások alaposan
megcsapolják az utasbázist. Mellesleg a két
települést nemcsak a közlekedők kapcsolják össze,
hanem például Otrokovicében működik a Zlín
Aircraft, régebbi nevén Moravan Repülőgépgyár.) |
|
A rendezettség, a
nagyonélhető-nagyoneurópai jelleg természetesen az
állomás környékén sem mellőzhető. A Nordbahnon
zajlik a forgalom: Břeclavról ČD Cargós Búvárral
vegyes összeállítású tehervonat esik be, a Búvár
leakad róla és távozik; 10:15-kor mindkét irányban
lesz személyszállító vonat, ezért körülbelül
harmincan gyűltek össze a fő-középperonnál és
hasonló utasmennyiség ácsorog a felvételi épület
előtetője alatt. |
|
Břeclavba a 363 102-es gép továbbít
három termeskocsit - a középső már az új
személyvasúti színterv szerinti -, negyvenen
kászálódnak le róla és többségük az előtető
alatt várakozókhoz csatlakozik. A Vizovicéről
14216-os számmal érkező és 10:20-kor 14217-esként
forduló személy a fesztivál miatt megerősített, 810
271, 24-29 400, 24-29 835, 24-29 176, 810 519
összeállításban közlekedik (valamennyi kocsi
hagyományos vörös színtervű, a 271-es motor azonban
nem bézs, hanem sárga sávot kapott). Hatvanan
szállnak le, fordulás után a kezdeti telítettség
30%, sok a hátizsákos fiatal, akik kifejezetten a
koncertek miatt jöttek. A 331-es menetrendi mezőben
említett zsákvonal Otrokovice kezdőponttal
szelvényszámozódik, egyvágányú, dízelüzemű,
betonaljas, útja során először a Dřevnice
folyócskát, majd annak mellékvizét, a Lutoninkát
követi, a huszonöt kilométeren összesen közel száz
métert emelkedik. Belső szakasza Zlín és csatolt
területei végigjárásáról szól, ennek megfelelően
összesen tíz megálló és állomás kezdődik a város
nevével. +2-vel sikerül megmozdulnunk. Az első
átmenő břeclavi peronvégétől, még a lírafej
előtt balra ágazik sínpárunk, az ívben illesztéses,
40 km/h állandó sebességkorlátozású a pálya, a
végétől (0.4) tíz ezrelékkel emelkedünk, 60 km/h a
megengedett maximális sebesség. Az aszfaltút
átszelésében létesített, fénysorompós átjárót
(0.630) végpont felől a bejárati jelző (0.680),
kezdőpont felől a kiágazás után telepített
főjelző (0.3) fedezi. Jobbunkon a Zlínbe és tovább
Vizovicébe tartó, Zlínig troli-felsővezetékkel
ellátott, 49-es számú főút halad párhuzamosan.
Rövid bal ív 0.920-ig, áteresz (1.180), és máris Otrokovice-Trávníky
megállóhelyen vagyunk. Baloldalt elhelyezett,
betonelemes peronját kezdőpont felől nem biztosított
gyalogosátjáró (1.3) határolja. Ugyanitt a főút
mentén busz- és trolimegálló működik. Két utassal
gyarapszunk. Illesztéses a felépítmény, bal ívet
veszünk 1.750-ig, felettünk közúti csomópontról
történő, két felüljárós leágazás (1.850)
keresztezi a vasutat, jobb ív elejében. Áteresz
(2.120), kisnyílású híd (2.140), nem biztosított
útátjárók (2.180, 2.7 - alsóbbrendű aszfaltúton) -
jobbra 3.2 magasságában bevásárlóközpont - és
aszfaltút fénysorompós átjárója (3.4) előzi meg a
bal kéz felől fektetett, betonelemes peronú, nagyobb
méretű, íves tetejű esőbeállós Zlín-Malenovice
zastávkát (végponti peronvég: 3.550).
Balra ipari üzemeket látunk. Jobbra vágány
húzódhatott régebben, a szélesebb alépítményből
ítélve. Hatfős, vegyes utascsere történik.
Kisnyílású híd vízfolyáson (3.650) és
fénysorompós útátjáró (3.9 - aszfaltúton) a
megálló felett, majd balról egymásután három,
használaton kívüli, sajátcélú sínpár közeledik,
kapcsolatuk van a vonallal (4.1), és ugyanitt balra
háromvágányos, betonaljas, Hohenegger feszítőelemes
sínleerősítésű csoport alakul, nincs használatban.
A csoporttal szemközt alakították ki a betonelemes
oldalperonú Zlín-U mlýna
megállóhelyet (peronközép: 4.250). Ketten szállnak
fel. Az errefelé osztottpályás szerkezetű 49-es
főút mentén itt is találunk buszmegállót. A
háromvágányos csoport Zlín-Malenovice
kezdőponti, fény előjelzője (4.6) közelében
egybecsatlakozik (4.650), kihúzó halad tovább a
vonallal párhuzamosan, kisnyílású híd (4.680)
segítségével vízfolyást metsz mindkét sínpár és
aszfaltút keresztezésében épített, fény- és
motoros sorompós útátjárót (4.790) megelőzően a
kihúzót bak zárja le. A faaljas váltókörzetig
(5.150) a kezdőponti, fény bejárati jelző (4.970),
bukóaknás áteresz (5.050), fénysorompós útátjáró
és kisnyílású híd párosa (5.1) van hátra. Balra
faaljas csonka, jobbra vasaljas átmenő ágazik,
mindkettő Hohenegger leerősítésű, a két átmenő
egyéni fény kijárati jelzőket kapott, az egyszintes
felvételi épületet baloldalt találjuk, a csonka és
az átmenő fővágány (1.) közé betonelemes, keskeny
peront húztak. Egy utassal leszünk többen. A csonka
mentén, az állomás végponti végéhez közelebb
kockaköves ex-rakodóterület figyelhető meg. A
forgalmi szolgálattevő írásbelit nyújt át a
vezérnek. A végponti váltókörzet (5.850) és a
bejárat (6.0) között átereszt (5.930) találunk. A
hektométerkövek felső felülete ívelt, az egész
kilométereket jelölők hasonlóak, de nagyobbak, a
számérték után pontot tüntettek fel rajtuk
(például "6."). A végponti előjelzőnél
(6.4) balra barkácsáruház, közelebb hipermarket
kapott helyet, jobb kéz felől folytatódik a
lakóövezet, a 49-esről leágazó aszfaltutat
fénysorompós átjáróban (6.570) keresztezzük; patak
kisnyílású hídja (6.7) és áteresz (6.9) a további
sorrend. A következő fénysorompós útátjáróban
(7.250 - aszfaltúton) 10 km/h sebességet alkalmazunk,
folyamatos kürtjelzéssel, azonban úgy tűnik, a
berendezés működőképes. (A csökkentett
sebességről az írásbeli szólhatott, és ez szintén
a fesztivállal lehet kapcsolatban, a megnövekedett és
az átlaghoz képest felelőtlenebb gyalogosforgalom
miatt.) Az útátjáró a bal oldalra illesztett,
betonelemes oldalperonú, fém esőbeállós Zlín-Louky
megállóhelyet (végponti peronvég: 7.430) határolja
kezdőpont felől. Egy leszállóra és kettő
felszállóra korlátozódik az utascsere. A peronvég
után balra ipartelepek következnek, 7.7 magasságában
vasszerelvényeket állítanak össze az egyiken.
Áteresz és nem biztosított gyalogosátjáró (7.9)
párosától végpont felé is folytatódik az ipari
üzemek sora, míg a jobb oldalon változatlanul a 49-es
utat szegélyező lakóházak uralják a látványt. A
három felszállót produkáló, jobboldalt fém
esőbeállós, betonelemes peronnal rendelkező Zlín-Prątné
megállóhely (kezdőponti peronvég: 8.5) felett,
aszfaltút fénysorompós átjáróját (8.660)
közvetlenül megelőzően, az ipartelepek egyikétől
faaljas, Hoheneggeres, használaton kívüli sínpár
csatlakozik. Az útátjárónál hipermarket
terpeszkedik, a szomszédságában pedig, ugyancsak bal
kéz felől, közel merőlegesen ér véget bakban egy
sínpár, azután a vonaltól távolodva több ágra
szakad: az itteni ipartelepeket ellátó, Zlín střed
állomáshoz kijutó, sajátcélú hálózat ágainak
egyesítését szolgáló kihúzó. |
|
A bal oldalt ipartelepek uralják,
köztük a nagy területet foglaló, széntüzelésű
hőerőmű, jobbra pedig Zlín střed
kezdőponti fény előjelzőjének (8.850) közelében
(8.8) háromvágányos csoport indul, egybecsatlakozik
(9.0), később ismét szétbontakozik egy
ex-gyárkomplexumnál. Mellettünk faaljas, a baktól
távolodva vasaljasra váltó, Hohenegger feszítőelemes
sínleerősítésű csonka veszi kezdetét a fény
bejárati jelző (9.2) mögött (9.3). Az előjelző
környezetében, a bal oldalon, az erőmű kerítése
mögött is megjelenik egy sínpár, fűben elmerülve,
9.3-tól jobban megfigyelhető, ezen a szakaszon már
használják: betonaljas, Hoheneggeres. A telepen,
balról újabb vágány csatlakozik hozzá. 711-es és
740-es mozdonyok mutatkoznak a kerítés mögül. A
gyárkomplexumi csoport ritkán, valószínűleg
kihúzóként használatos vontatóvágányba torkollik,
és a csonkával, illetve az erőművi hálózat
sínpárjával együtt a fénysorompós útátjáró
(9.6) szomszédságában fektetett, kezdőponti
váltókörzetbe (9.7) olvadnak bele. A hat átmenő
közül az 1.-5. rendelkezik egyéni fény kijárati
jelzővel. Az elsőt ritkán használják, oldalrakodót
és a felvételi épülettel egybeépített raktárat
illesztettek hozzá, a raktár mögött betonelemes
burkolatú rakodóterület található, amelyet a
kezdőponti váltókörzetbe kötött, oldal- és
homlokrakodós, jelenleg teherkocsik tárolására (vagy
arra se) szolgáló csonka szegélyez. A szénnel rakott
magasoldalfalúakkal foglalt hatodikat a végponti
váltókörzetben rövid csonka fejeli meg. Az átmenő
fővágány (3.) betonaljas, GEO-s, az 1. betonaljas,
Hoheneggeres, a többi faaljas, Hoheneggeres,
szórványos GEO-s cserékkel. A jobboldalt helyet kapott
felvételi épület (forgalmi iroda: 10.1) hosszú,
egyszintes, a kezdőponti oldalánál kétszintes
szárnnyal, fém- és faszerkezetű (a fémszerkezet
sínekből készült, ránézésre 30 kiló
körüliekből) előtetővel, alatta vizuális
utastájékoztató berendezéssel. Az 1. mellé az
épületnél beton járólap burkolat került, a vágány
mentén sínkoronaszintű zúzalékréteggel; ugyancsak
SK-szintű zúzalékréteg szolgál középperon gyanánt
az 1. és 2. közében, a 2.-3. pedig betonelemes,
keskeny középperont határol. Tizenöten szállnak le.
A végponti váltókörzet (vége: 10.4) felett
troliközlekedéses városi út ível át
betonfelüljáró segítségével. Fénysorompós
gyalogosátjárót (10.450) követően balra csonka
ágazik és fokozatosan néhány méternyire távolodik a
vonaltól, bakját (10.7) a végponti bejárat (10.650)
és nem biztosított gyalogosátjáró (10.730) fogja
közre - itt ér balról a közelünkbe a folyócska. A
felépítmény a nyíltvonalon változatlanul
illesztéses. A végponti előjelzőt (11.1)
troliközlekedéses utat különszintben metsző,
kisnyílású híd (11.080) mellé telepítették. 15
ezrelékkel emelkedünk.
A jobboldalt elhelyezett, esőbeállós, betonelemes
oldalperonú Zlín-Dlouhá
megállóhely (kezdőponti peronvég: 11.180) csövet
átvezető, kisnyílású híd (11.150), valamint
aszfaltút metszésében kialakított, fénysorompós
útátjáró (11.330) és nem biztosított
gyalogosátjáró (11.5) közé került. Két felszálló
akad. Az útátjáró berendezése nem működik, 10
km/h-val haladunk, kürtjelzést alkalmazva - az
írásbeli nyilván erre is kitért. Mindkét oldalon
lakóházak sorakoznak. Kissugarú, rövid ívek sorozata
jellemző erre a vonalszakaszra. A szintén nem működő
fénysorompójú, következő útátjárónál (12.0 -
aszfaltúton) és a továbbiakban dísztégla falú, egy-
és kétszintes, azonos szerkezetű lakóépületek
sorozatai figyelhetők meg. Nem biztosított
gyalogosátjáró (12.350) előzi meg és aszfaltút
keresztezésében épített, fénysorompós útátjáró
(12.750) határolja végpont felől a vágány jobb
oldalához illesztett, zúzalékburkolatú peronos,
esőbeállós Zlín-Podvesná
megállóhelyet (peronközép: 12.650), ahol nyolcan
szállnak fel. Az emelkedő 15 ezrelékes. Nem
biztosított gyalogosátjáró (12.950), áteresz
(13.170), nem biztosított útátjárók (13.220 és
13.330 - murvás úton), fénysorompós útátjáró
(13.450) - baloldalt építőanyag telepet látunk -, nem
biztosított útátjáró (14.080 - murvás úton, a
49-esről leágazó szakasza aszfaltozott) - balról
mellénk ér a folyócska (14.4) -, és fénysorompós
útátjáró (14.520 - aszfaltúton) a folytatásban. Az
első fénysorompós útátjáró 40 km/h állandó
lassújeles, most azonban 10 km/h-val haladjuk meg,
tekintettel a berendezés működésképtelenségére. (A
helyzet, súlyosbítva a fesztivál miatti
elővigyázatosságokkal, előrevetíti a vonatok
tömeges késését, amit majd tapasztalni is fogunk.) A
második, biztosított útátjáró Zlín-Příluky
megállóhelyet (végponti peronvég: 14.650) határolja
kezdőpont felől. Betonelemes peron baloldalt,
esőbeállóval a kezdőponti végében. Nincs utascsere.
14.6-14.8 között a vasúthoz képest valamivel
magasabban vezetett 49-es főút felől alacsony
bélésfalat alkalmaztak (az úttól távolodva enyhén
emelkedik a terep, és a völgyet lezáró dombvonulat
sem mondható meredeknek). Elfogynak a lakóházak,
csupán balra, a folyócska túlpartján találhatók
építmények. 15.4-től 40 km/h állandó
sebességkorlátozás veszi kezdetét. Kertesházak
csoportja jelenik meg balra (15.9), nem biztosított
útátjárót (16.005 - murvás úton) hagyunk magunk
mögött, és 16.2 magasságában beérünk a Zlín
utáni első településre. Aszfaltút nem biztosított
átjáróját (16.560) követi a sínkoronaszintű
zúzalékrétegből képezett peronú, esőbeállós, ®elechovice
nad Dřevnicí megállóhely (kezdőponti
peronvég: 16.650). Az utasperont fémkorlát határolja,
ugyanis töltésoldalba épült, ezért a külső
élénél körülbelül kettő méteres a
szintkülönbség. Négy felszálló és öt leszálló
az utascsere mérlege. A megállótól végpont felé 10
ezrelékesre szelidül az emelkedő. Felsőpályás
acélhíd (16.970) beiktatásával aszfaltutat
keresztezünk, valamint a Dřevnice mellékvizét,
azután 40 km/h állandó lassújeles, áteresszel
kombinált, nem biztosított útátjáróban (17.430)
ipartelep aszfaltútját metsszük.
A bal oldalon vasúti kiszolgálású konténerterminál
hasít ki magának területet, aszfaltút fénysorompós
átjárójától (17.720) végpont felé, két
áteresszel (17.950, 18.050) feljebb a terminál
vágányhálózatának egyik sínpárja a vonal mellé
kerül, vágánykapcsolat történik hozzá (18.080),
háromvágányos tároló csoport alakul (a közelebbi
sínpár faaljas, Hoheneggeres, a második betonaljas,
GEO-s). A csoport egybecsatlakozik, a betonaljas,
Hoheneggeres vágány, balról érkező, további
sajátcélú sínpárokkal együtt, Lípa nad
Dřevnicí 40 km/h állandó lassújeles,
kezdőponti váltókörzetébe (18.550) torkollik -
ugyanitt átereszt találunk -, ahonnan kialakul a
második, központi líra. A 742 134-es dízelgép áll a
közelben, konténerszállító pőrékkel. A
konténerterminál szinte körülölel egy vasúti
kapcsolattal ugyancsak rendelkező, silós telepet. Az
első átmenő vasaljas, a váltókörzethez közel
telepített felvétel épületnél (18.650) SK-szintű
zúzalékréteget terítettek mellé, a végpont felé
eső szakaszán oldalrakodót kapott. Az 1. és a
betonaljas, GEO-s átmenő fővágány (2.) között a 2.
felé betonszegélyű, keskeny, zúzalékburkolatú
középperont húztak, a 2.-3. között SK-szintű
zúzalékréteggel elégedtek meg. Egyéni fény
kijárati jelzőket állítottak. Hárman pályáznak a
vonatunkra. A végponti váltókörzetet (18.930)
fénysorompós útátjáró (18.950 - aszfaltúton)
zárja. A nyíltvonalon illesztéses a felépítmény.
Vízfolyás feletti, kisnyílású hidat (19.150)
útbaejtve jutunk el a 491-es számú közút
osztottpályás betonfelüljárója (19.350) alá. Az
állomás bejáratát (19.360) a felüljáró végponti
oldalához állították. Tíz ezrelékes emelkedőben
átereszt (19.550) és murvás út nem biztosított
átjáróját (20.450) vesszük sorra, közöttük a
végponti, fény előjelzőt (19.750) - jellegzetesen
csekély az előjelző-főjelző távolság a vonalon,
valószínűleg annak köszönhetően, hogy a nem túl
magas sebességgel közlekedő, könnyű motorvonatokon
kívül a vaspályát koptató tehervonatok sebessége
még kevésbé magas. Bal-jobb ívkombináció fogja
közre a Dřevnice mellékvize, a Lutoninka
alsópályás, acél gerendahídját (20.860), nem
biztosított útátjáró jön (21.060 - murvás úton),
baloldalt lakóházak jelennek meg, nem biztosított
átjáróban (21.3) aszfaltutat keresztezünk.
Kissugarú, bal ívben faaljas a felépítmény, az ív
végétől ismét betonaljas, és megérkezünk a bal
kéz felől betonelemes, fém esőbeállós oldalperonnal
felszerelt Zádveřice
megállóhelyre (kezdőponti peronvég: 21.650). Tizen
szállnak le. A végponti peronvéget fénysorompós
útátjáró (21.770 - aszfaltúton) és áteresz
(21.790) határolja. Földutat metsző, nem biztosított
átjárónál (22.270) ér véget a falu, megművelt
földterületek következnek, balra a helyi
településeket összekötő út látszik, a 49-es pedig
kissé eltávolodott, a dombvonulat aljához szorult a
Lutoninka déli oldalán. Áteresz (22.910) - baloldalt,
feljebb kertes házak csoportja -, még egy áteresz
(23.150) és nem biztosított útátjáró (23.3 -
betonúton) a sorrend. |
|
Fénysorompós átjáró aszfaltúton
(23.6), bal ív betonaljakon, ipartelep jobbra,
lakóházak balra, nem biztosított, betonelemes illetve
a nyomvályúnál fagerendás burkolatú átjáró
murvás úton (23.840). Az ipartelepen és azt követően
színpadok, a fesztivál fő kellékeiként, bal kéz
felől körhinta, sörsátrak és társai, a koncertek
közötti-utáni pihenést célozva. 40 km/h állandó
sebességkorlátozás érvényes 24.2-től végpont
felé, amelyen belül 10 km/h ideiglenes korlátozást
tűztek ki, előjelző nélkül. A Vizovice
bejárati jelzőjét helyettesítő táblát (24.260)
fény főjelző egykori árbocára erősítették fel,
és mögötte (24.3) törik meg az utolsó szakasz 15
ezrelékes emelkedője. Folyamatos kürtjelzést alkalmaz
a vezér. (Otrokovicétől kezdve nem fukarkodott a
hangjelzéssel, nyilván szintén a rendezvény kapcsán,
bár a vonal jellegéből adódóan sűrűn
telepítették a biztosított és nem biztosított
útátjárókat, ahol a gépjárművek mellett sok
gyalogos is előfordul.) A váltókörzetet (24.430) nem
biztosított, a nyomvályúnál fagerendával
kiegészített, aszfaltburkolatú útátjáró (24.420 -
aszfaltúton) határolja. Mindössze tizen helyezkednek
el a 11:20-kor forduló anakondán. A
következőig, az egy órával későbbi 14222-esig
körül tudok nézni. A fejállomás háromvágányos,
baloldalt kétszintes felvételi épülettel, amely
mögött a rendezvényhez kapcsolódóan, néhány
körhintát állítottak, nem mintha nem volna veszélyes
az ilyesmi az odalenn bámészkodókra, amennyiben a
hintán ülők előtte végigkóstolták a helyi Rudolf
Jelínek művek pálinkáit és likőrjeit, szétcsapatva
a végtelen sörválasztékkal.
A kitérők helyszíni állításúak. Vizovicén
helyhezkötött biztosítóberendezés nincs. A
kezdőponti váltókörzetet határoló, nem biztosított
útátjáró környezetében faaljas, GEO-s a
felépítmény, a folytatásban hézagnélküli, utólag
hegesztett, betonaljas (1980-as gyártású PB-2-D
típus), GEO-s, R65 sínrendszerű. A betonaljas, GEO-s,
R65 sínrendszerű átmenő fővágánytól (2.) balra a
szinte teljes hosszában talajjal szennyezett ágyazatú,
betonaljas, Hohenegger sínleerősítésű 1., jobbra
pedig a betonaljas, Hoheneggeres 3. ágazik, illetve a
felvételi épülettel szemközt működő,
fűrészteleppel kiegészített fatelep betonaljas,
GEO-s, oldalrakodós, a 3. mellett végighúzódó
csonkája. (A fatelep területén betonaljakat és
faaljakat is tárolnak.) Az elsőt az utóbbi időben nem
használják, a harmadikat ritkán, a fatelepi csonkán
rönkök vendégeskednek, az áruszállítás tehát
közúton bonyolódik. A második vágányt leszámítva
a sínrendszer UIC49. A vasaljas kitérőkkel fektetett
végponti váltókörzetnél először a harmadik
csatlakozik a másodikba, majd vágánykapcsolást
képeztek az 1. és 2. között (24.750), és a két
sínpár külön-külön bakban ér véget (24.8). Az
elsőben gumiburkolatú, Staąa gyártmányú, a
másodikban fagerenda burkolatú gyalogosátjárót
telepítettek a felvételi épület közelében. Az 1.
és 2. zúzalékburkolatú, mindkét sínpár felé
betonszegéllyel rendelkező peront, a 2.-3.
sínkoronaszintű zúzalékréteget fog közre, az 1.
mellé zúzalék sáv, illetve a felvételi épülettől
kezdőpont és végpont felé egy-egy aszfaltozott
rakodóterület került, amelyeket erre a célra már
legfeljebb csak alkalomszerűen használnak, viszont
remekül elfér rajtuk a csecsebecseárus-stand, a
sörsátor és a körhinta. |
|
A fesztivál kapcsán két színpadot
rendeztek be, egy kisebbet és egy nagyobbat. A
hangosítók beállításokat végeznek, ehhez időnként
zeneszám-részleteket játszanak le, falrengető
hangerővel. Az utolsó fénysorompós útátjáró
(23.6) vezetősínes, aszfaltburkolatú, a nyomvályúban
szintbehozott gumicsővel, hogy a szennyeződés ne
tömítse el. Faaljas, Skl-12 szorítórugós a
sínleerősítés a környezetében, frissen cserélt
ágyazattal. Innen kezdőpont felé változatlanul
betonaljas, GEO-s, R65 sínrendszerű a felépítmény,
az ívben illesztéses, négylyukú laposhevederrel, 11
ezrelékes lejtőben. A 14222-esnek forduló 14219-es
személy tizenegy percet késik. Összeállítása
négyrészes 810-010 formáció, kétrészes
RegioNovával megtoldva: 810 520, 24-29 186, 24-29 018,
24-29 188, 914 052, 814 052. Negyven-ötven leszálló
mutatkozik. Összességében alacsony még a vonatok
kihasználtsága, a vasúttársaság tehát némileg
túlbiztosította magát, illetve nem volt pontos
információja arról, mikor indul be a
rendezvénylátogatók rohama. Vagy csak egyszerűbb volt
az adott napon üzemkezdettől üzemzárásig,
folyamatosan járatni a megerősített vonatokat,
napközbeni átrendezés nélkül. Lefelé hétperces
késéssel és tizenöt utassal kezdünk. |
|
Zádveřice megállóban hárman várnak
ránk, Lípa nad Dřevnicí állomáson kitérőbe
járunk, jobbra, a harmadikra, egyetlen új utas
csatlakozik hozzánk. |
|
®elechovice nad Dřevnicí és
Zlín-Příluky szintén egy-egy felszállót
eredményez. Zlín-Podvesnán ezúttal is komolyabb az
utascsere a környékbeli megállókhoz képest, nyolc
leszállóval és négy felszállóval. Zlín-Dlouhán
tizenheten várakoznak, de többségük a sárga csíkos
motorkocsijú, negyedórát késő, ötrészes
anakondára pályázik, amellyel majd Zlínben
keresztezünk - négy utastól viszont megválunk.
Délelőtt óta Zlín střed végponti csonkájába
kitoltak két Eas kocsit. Az állomáson majdnem teljes
utascsere történik, húsz felszállóval; egy idősebb
hölgy nehézkesen kapaszkodik fel a lépcsőre, végül
erőfeszítését siker koronázza. A menetrendhez
képest tízpercnyi elmaradással folytatja a menetet a
14222-es, én viszont a soronkövetkező vonatig
szemrevételezem a kellemes, erdőborította dombok
közepén kinőtt iparvárost. |
|
Az erőművel szegélyezett állomás
felvételi épülete mögötti rakodóterület egy
részét parkolónak használják, pár lépésnyire
innen 78 kocsiállásos buszállomás működik és a
szomszédságában egy másodiknak is jutott hely, bár
az jóval kisebb. A városi társaság sárga-kék buszai
többnyire Renault típusok, a trolik általában
©kodák, csuklósok. Még a déli (a vasút mentén
végpont felé nézve jobb) oldalnál maradva, a völgy
fentebbi részén a zlíni ipart egykor megalapozó
cipőgyár komplexuma hasít ki területet, bár ennek a
nagyobbik része kereskedőházzá alakult az utóbbi
időben, igaz, ezzel együtt sem csorbul különösebben
az ipari település-jelleg. Ellensúlyozzák ugyanis a
folyómenti, termelő létesítmények, köztük a
vasútnak is munkát biztosító erőmű. Az állomás
végponti váltókörzetén túli csonkába állítják a
kirakott szénszállító kocsikat - most a szlovák
AXbenet s.r.o. magasoldalfalúit szabadítják meg
egymásután az eltüzelésre váró terhüktől. |
|
A vizovicei személyre tizenöt, az
otrokoviceire (14424) tízperces késést írnak ki,
tehát az előző körhöz hasonló eredmény várható.
Az előtető alatt összegyűlt negyven utasból
körülbelül huszonöten várnak a vizoviceire. A
lentről jött, 25-30%-os telítettségű RegioNovás
formációról a közönség fele leszáll. Közben az
otrokovicei késését a vizuális utastájékoztatón
tizenöt percre korrigálják. Végre befut az anakonda,
kár, hogy nem néhány másodperccel korábban, akkor
ugyanis összejött volna az együttállás a
felüljárón áthaladó trolival. 10% telítettséggel,
+12-vel vágunk neki. Csekély a vasút iránti igény
ebben az időszakban a város nyugati nyúlványában:
Zlín-Prątné egy leszállót, Zlín-U mlýna két
felszállót, Zlín-Malenovice zastávka öt leszállót,
Otrokovice-Trávníky három leszállót tud felmutatni,
a többi helyen nincs utascsere. A 49-es főúton,
velünk párhuzamosan troli halad, ez viszont nem ©koda,
hanem Iveco. Zlín "kihelyezett állomásán",
Otrokovicén a 122 030-as, zöld színtervű ČD Cargós
gép mutatkozik. Sajnos fotózás szempontjából igen
rossz helyen. A fesztiválozók rohama beindulni
látszik, mert immár több mint százan sorakoztak ki az
első átmenő peronjához. 362 174 (kék-fehér), 20-41
399, 20-41 370, 20-41 486 (új színtervű), 82-40 311,
39-40 269, 39-40 150 összeállítású, R809-es számú
gyorsom (Brno-Olomouc) bevárja a késett személyt,
nyolc percet kap tőle, telítettsége 20%. |
|
Hulínban ötvenfős, vegyes utascsere
végén +6-tal sikerül a gyorsnak továbbállnia.
Végpont felől megjelenik a 202-es Banán vontatta R707
Hradią»an vonat, előtte viszont - sajnos épp a
másik, rossz napállásos oldalról - 380-as gép PKP
Cargós önürítősökkel haladt, impozáns tempóban. A
péntekenként útrakelő, Kojetín-Ostrava viszonylatú
1445-ös gyors Búvárból és négy, hagyományos
zöld-fehér festésű kocsiból áll, de nem ezzel,
hanem a negyedórával későbbi, 3915-ös személlyel
készülök bejárni a 303-as menetrendi mezőben
szereplő vonal hosszabbik, keleti részét. A 303-as
vonatai a szigetszerűen elhelyezkedő felvételi
épülettől (szelvényértéke az itteni számozás
szerint 16.8) keletre eső, térkőburkolatú
oldalperonnal és két betonelemes, keskeny
középperonnal ellátott, háromvágányos (mindhárom
betonaljas, GEO-s, az 1. R65, a többi UIC49
sínrendszerű) csoportot érintik. Kroměříľ
állomásról Valaąské Meziříčí-ig szolgáltató
vonatom összeállítása 810 181 motor és 24-29 191
mellék, Hulín érintése gyakorlatilag teljes
utascserét eredményez, kevés felszállóval, az
utasterhelés 15% körüli. A háromvágányos csoport a
vonal kezdőpontja, vagyis Kojetín felé nézve, faaljas
kitérőkkel egybecsatlakozik, összekötő tart a
Nordbahnhoz (330), mindkét vasút metszi a Rusava
folyócskát, a kojetíni kezdőpont felé nézve jobb
ívet vesz, emelkedik, bal ívvel ráhalad a 330-ast
különszintben metsző hídra és északról
körbekerülve Hulínt, megcélozza Kroměříľ
elágazó állomást. (Az eredeti, 1880-as változat
szerint Hulín déli váltókörzetéből ágazott a
vaspálya Kroměříľ felé, de a Hulín-Holeąov
összeköttetés átadását követően módosították a
nyomvonalat. Az eredeti megoldást megtartva,
irányváltás és keresztbejárás lett volna az ára a
Nordbahn metszésének.) A nyugati szakaszt egy későbbi
utazáskor ismertetem, most pedig merüljünk el a
végpont felé tartó szakasz részleteiben! Indulásunk
előtt még keresztezünk a 3944-es személyt (Bystřice
pod Hostýnem - Kroměříľ) alkotó, kétrészes
RegioNovával (914 063, 814 063) - a várakozó utasok
többségre rá kíváncsi, nem ránk. A fővonali
csatlakozó vonatok késése miatt +6-tal vágunk neki.
A felvételi épülettől végpont felé nézve, a
harmadikból egy (felsővezeték nélkül), az elsőből
négy sínpár fejlődik, így összesen
nyolcvágányossá duzzad a csoport. Faaljas, GEO-s
kitérők segítségével először a bal külső
csatlakozik (17.2), hamarosan követi a többi (17.350);
bal ívben, balról, telepről faaljas, GEO-s,
sajátcélú sínpár közeledik és fénysorompós
útátjáró (17.420) mögött csatlakozik (17.530). Vágányunk
faaljas, GEO-s, illesztéses az útátjáróig, onnan
betonaljas, Hoheneggeres. Egyvágányú, dízelüzemű a
vonal. Hulín végponti bejárata (17.770) után
nagyfeszültségű távvezeték ível át felettünk
(17.9), betonelemes, nem biztosított átjáróban (18.0)
földutat keresztezünk, az épülő R55 autópálya
felüljárója (18.1), újabb nagyfeszültségű
távvezeték (18.2) és Hulín végponti előjelzője
(18.450) a további sorrend. 60 km/h-t tartunk. A
hézagnélküli felépítményű egyenest megtörve,
balra ível (18.6) a vonal, ikerbe rakott betonaljakon,
laposhevederekkel képezték az illesztéses szakaszt, az
ív elején az engedélyezett 70 km/h-ra gyorsítunk,
jobb ívet kezdünk (18.9). Művelésbe vett földek
mindkét oldalon. Fénysorompós, betonelemes burkolatú
útátjáró (19.120 - földúton), áteresz (19.390), Třebětice
előjelzője (19.450) - a település házai közé
jutunk (20.2) -, bejárat (20.130), fénysorompós
átjáró alsóbbrendű úton (20.2), és a fény
bejárati, egyéni fény kijárati jelzős állomás
váltókörzete (20.210) következik. A két átmenő
betonaljas, Hoheneggeres, az 1. hézagnélküli, a 2.
ikerillesztéses, mindkettő betonelemes oldalperont
kapott (kezdőponti peronvégek: 20.3), a másodikat a
kezdőponti váltókörzetnél rövid csonka fejeli meg.
A felvételi épület egyszintes, nyeregtetős és
lapostetős résszel, az állomás kezdőponti végéhez
közelebb fekszik. Nincs utascsere. A faaljas végponti
váltókörzethez (20.970) meglehetősen közel esik a
bejárat (21.050). Betonaljas, Hoheneggeres a
nyíltvonal. Vezetősínes, aszfaltburkolatú,
fénysorompós útátjáró (21.270 - aszfaltúton)
közelében, faaljas kitérő segítségével (21.630)
balra faaljas, Hoheneggeres, használaton kívüli
állomási vágány (ex 1.) alakul. Az egykori Vąetuly
szolgálati hely kétszintes, nyeregtetős épületénél
az ex-elsőből használaton kívüli, sajátcélú
sínpár ível balra, az ex-1. és az átmenő
fővágány között kitérőpárt (22.050) fektettek,
aszfaltút fény- és motoros sorompós átjáróját
(22.1) magunk mögött hagyva az ex-1. folytatása
sajátcélú, nem használt vasúti kapcsolatként balra
távozik, ugyanakkor jobbra újépítésű, betonaljas
sínpár ágazik terelőcsonkával és rézsút
távolodni kezd. |
|
Holeąov fény
előjelzője (22.6) és fénysorompós, betonelemes
burkolatú útátjáró (23.3 - alsóbbrendű úton) a
folytatásban, illetve a bejárat (23.5), jobbra
használaton kívüli, magas csonka indul, háromfelé
ágazik. Balra szintén csonka veszi kezdetét (23.650),
és a közös fény kijárati jelzős, öt
átmenővágányos állomás váltókörzeténél (23.8)
a magas csonka bal ága, valamint a bal csonka a lírába
olvad. A magas csonka másik két ága a végponti
váltókörzethez közelebb elhelyezkedő, kétszintes,
nemrég felújított felvételi épülettel szemközti
ipartelepre tér be. Bal kéz felől homlokrakodó
(felhagyott csonkával) és az 1. mentén fából
készült raktárral kiegészített oldalrakodó
sorakozik - rakodási célt nem szolgálnak. Az ötödik
átmenőt rakodóterület határolja, az ipartelep és a
rakodóterület közé a kezdőponti váltókörzetből
ágaztatott, két sínpár került, ezeket használják,
ugyanakkor a negyedik átmenőre az utóbbi időben
szemlátomást nincs szükség. Az 1. mellett és az
1.-2. között sínkoronaszintű zúzalékréteg, a 2.-3.
(utóbbi az átmenő fővágány) által közrefogva
betonszegélyű, zúzalék utasperon segíti az
utascseréket. Hat felszálló és öt leszálló az
utascsere eredménye. A végponti váltókörzetet
aszfaltút fénysorompós átjárója (24.270)
határolja, jobb ívet kezdünk, a váltókörzetből
balra nem használt iparvágány ágazik, jobboldalt
pedig, a rakodóterületen kívüli sínpárokat elnyeli
egy ipartelep. Holeąovtól a mellékvonali jellegű,
kisméretű, alacsony, nehezen leolvasható
szelvénykövek jellemzők. A nyíltvonali felépítmény
betonaljas, GEO-s, UIC49 sínrendszerű, az
engedélyezett sebesség 70 km/h (nem használjuk ki, 50
km/h körül teljesítünk). Az útátjáró és a
végponti bejárat (24.5) között, bal kéz felől
egykor vasúti, ma már közúti kiszolgálású malom
működik. Fény- és motoros sorompós útátjáró
(24.7 - aszfaltúton), a végponti előjelző (25.2),
vezetősínes, aszfaltburkolatú, fény- és motoros
sorompós útátjáró (25.270 - aszfaltúton), Strail
gumielemes burkolatú, fény- és motoros sorompós
útátjáró (25.430 - aszfaltúton), kissugarú,
illesztéses, 60 km/h állandó lassújeles bal ív,
fény- és motoros sorompós, vezetősínes,
aszfaltburkolatú útátjáró (25.830) és nagyobb
sugarú, hézagnélküli jobb ív a település
területén. Az utolsó ívvel letudjuk Holeąov
lakóövezetét, ugyanakkor megközelítjük a helyi
településeket összekötő, balra haladó, 2x1 sávos
aszfaltutat. Kőbányához vezető aszfaltút
metszésében betonelemes burkolatú, nem biztosított
útátjáró (26.810), kisnyílású híd vízfolyáson
(26.920), áteresz (27.1) és kisnyílású,
felsőpályás acélhíd út felett (27.3). |
|
Jobbra megművelt dűlő, balra házak
tűnnek fel, fénysorompós, betonelemes burkolatú
útátjáró (27.860) mögött Dobrotice
megállóhely (végponti peronvég: 28.0)
betonszegélyű, zúzalék (leginkább füves) peronja
húzódik bal kéz felől, egyszintes, nemrég cserélt
ablakú, virágokkal és kertitörpe-gyűjteménnyel
díszített épülettel körítve. A viszonylag hosszú
utasperon felvételi épület előtti szakaszát
úgy-ahogy karbantartják, vagy csak az utasok járják
össze, a többit lassacskán visszahódítja a
természet. Menetrend szerinti megállásunk kettő
leszállót eredményez. A településeket összekötő
út néhányszáz méternyire távolodik. Emelkedésbe
fogunk, ahogy a vonal valamelyest feljebb helyezkedik a
Hostýnské Vrchy vonulatának lábán. Áteresz
(28.110), egy-egy betonelemes, nem biztosított átjáró
(28.570, 28.9), murvás úton, az elsőt áteresszel
egészítették ki a végponti oldalán, jobb ív
(29.0-tól) miatt illesztéses (ikerillesztések
betonaljakon) a vágány, a 70 km/h pályasebességet 65
km/h állandó korlátozású szakasz követi
(29.3-tól). Az öt leszállót és egy felszállót
produkáló Jankovice
megállóhely (végponti peronvég: 29.6) bal ívben
fekszik, peronját baloldalt találjuk, nemrég
átépítették, SK+25 körüli magasságú lett, a
vágány felé térkőutánzatú betonelemes, befelé
térkőburkolatú, üveg esőbeállós. Kezdőpont felől
vezetősínes, aszfaltburkolatú, fénysorompós
útátjáró (29.470 - aszfaltúton) határolja. Az ív
végétől ismét 70 km/h az alkalmazható sebesség, a
felépítmény hézagnélküli; kisnyílású híddal
(29.750) metsszük a Zhrta-patakot, nem biztosított
átjáró (30.110) jön murvás úton, egynyílású,
alsópályás, szegecselt szerkezetű gerendahíd
(30.150) beiktatásával leküzdjük a Hulíntól
többé-kevésbé követett Rusavát. Hlinsko
pod Hostýnem közelében áteresz (30.450)
- 30.7-nél ágyazatszennyezés jellemző -, illetve
fénysorompós útátjárók (32.520, 33.150)
találhatók, alsóbbrendű aszfaltutak keresztezésében
(az első betonelemes burkolatú). Jelenleg
megálló-rakodóként funkcionál, a baloldalt, kissé
feljebb helyet kapott, egyszintes, nyeregtetős,
nyerstégla felvételi épületet követően (31.4) balra
használatban lévő, oldalrakodós, betonaljas, GEO-s
csonka ágazik (bak: 31.6), amely korábban átmenő
volt, az egykori visszakötése (31.640) helyén faaljas
az átmenő fővágány. Biztosítóberendezéseit (fény
előjelzők 30.2 és 32.8, fény főjelzők 31.220 és
31.8) úgy helyezték el, hogy azok a kezdőponti
mögötti, fény- és motoros sorompós,
Strail-gumiburkolatú útátjárót (31.3), valamint a
kiágazásokat fedezzék, jelenlegi funkciójuk szerint
azonban csupán útátjáró-fedezőjelzők és/vagy
állomásköz fedezőjelzők, ugyanakkor a telepítési
pontjaikon nem változtattak. Egy leszálló és kettő
felszálló mozog a zúzalékburkolatú peronon.
Változatlanul betonaljas, GEO-s, a kissugarú íveket
kivéve hézagnélküli a pálya. A megálló-rakodó
utáni, második fénysorompós útátjáró már
Bílavsko falu területére esik, ahol nincs vasúti
megállóhely. |
|
Bystřice pod Hostýnem
fény előjelzője (33.670), áteresz (34.030),
kissugarú, állandó sebességkorlátozással ellátott,
bal ív illesztéses (négylyukú laposhevederes)
felépítménnyel a sorrend - a folytatásban (34.3)
újfent 70 km/h alkalmazható -, azután balra kihúzó
indul (34.3-tól), a bejáratnál (34.4) kettéágazik -
nincs forgalom az ágakon -, a faaljas váltókörzetben
(34.6) kapcsolat történik feléjük, egy harmadik, nem
használt ág válik ki, és a szétbontakozó lírához
képest valamennyi balra ível. Az egyéni fény
kijárati jelzős állomás lapostetős, előtetővel
felszerelt, kétszintes felvételi épületét bal kéz
felől találjuk. A bal és a jobb külső vágányok
csonkák, bakkal lezárva a végponti váltókörzet
közelében, a bal faaljas, Hohenegger feszítőelemes
sínleerősítésű, ritkán használják (vagy
egyáltalán nem), a jobb betonaljas, GEO-s, mellette
oldalrakodó húzódik, hosszú raktárral, illetve
rakodóterület, előbbieket már felhagyták. Az első
átmenő R65 sínrendszerű, betonaljas, GEO-s, a 2.
(átmenő fővágány) betonaljas, Hoheneggeres, a 3.,
4., 5. betonaljas, GEO-s. A bal csonkához
sínkoronaszintű zúzalékréteg került, a bal csonka
és az 1., illetve az 1.-2. közé pedig betonszegélyű,
zúzalékburkolatú, keskeny peron, oldalperonként a
külső sínpár felé. Szinte teljes utascsere
történik, hét új utassal, keresztezünk az elsőre
befutó, 810 373, 24-29 413, 24-29 057 formációval
(3910-es személy). A 60 km/h állandó lassújeles,
felújított, betonaljas kitérőkkel fektetett,
végponti váltókörzetet Strail gumiburkolatú,
fénysorompós útátjáró (35.3) határolja, majd erős
emelkedő kezdődik. A folyópálya betonaljas,
Hoheneggeres. Mindkét oldalon lakóházak
csoportosulnak, jobbra aszfaltút halad a vasúttal
párhuzamosan, a végponti bejárat (35.650) mögött
betonelemes, nem biztosított gyalogosátjáró (35.850)
és áteresz (36.0) következik, azután jobb ív, és
36.1-től bal. Felújított, Strail burkolatú, fény-
és kettős motoros sorompós átjáró aszfaltúton
(36.2), Strail burkolatú, fénysorompós átjáró
aszfaltúton (36.350), végponti fény előjelző
(36.360), kisnyílású híd vízfolyáson (36.370),
egynyílású, felsőpályás, acél gerendahíd út
felett (36.670), majd egy hasonló, valamivel hosszabb
(36.720), patakon. Rövid, faaljas szakaszt iktattak a
vágányba (36.8). Magas töltés aljába épített,
földutat átbújtató, kisnyílású hídtól (37.150)
betonaljas, GEO-sra vált a felépítmény, elérjük a
350 méteres tszf. magasságot, erdősávot
keresztezünk, benne felhagyottnak, de legalábbis
elhanyagoltnak tűnő, vasbeton szekérút-felüljárót
(37.450) látunk. Ívkombinációban a pálya
illesztéses, hol iker faaljakkal, hol lengő,
betonaljakon, a táj szabaltabbá válik, jobboldalt mind
markánsabb a Hostýnské Vrchy vonulata, amelynek a
lábánál halad a vasút.
A Kozinec-patak mélyedése miatt átmenetileg lejtőt
kezdünk (38.2-től), gyorsulunk, elhaladunk Loukov
fény előjelzője (38.450) mellett, bal ív után
betonelemes, nem biztosított átjáróban (38.820)
földutat metszünk. Az egyenesben hézagnélküli a
vágányunk. Az előjelzőkhöz tartozó táblák
alapján a főjelzők (39.130, 39.990), amelyek
eredetileg bejárati jelzőkként szerepeltek, jelenleg
útátjáró-fedezőjelzők, de sokkal inkább
állomásköz-fedezőjelzők. (Az ex-állomáson nincs
forgalmi szolgálat.) Aszfaltút átszelésében
kialakított, fénysorompós, vezetősínes útátjáró
(39.2) végponti oldalán, jobbra egy homlok- és egy
oldalrakodós csonka indul, a kettő között
rakodóterülettel - nemrég építve vagy átépítve,
használatban van. A homlokrakodós csonkával
létesített vágánykapcsolástól kialakul a második
átmenő, majd az oldalrakodós csatlakozik hozzá,
innentől ismét oldalrakodó húzódik a 2. mellett. Az
1. (átmenő fővágány) zúzalékburkolatú oldalperont
kapott a végponti váltókörzetnél (39.6), ahol jobbra
egyszintes, lapostetős felvételi épület foglal
helyet. Egy utas száll le. A végponti váltókörzetet
(39.6) fénysorompós útátjáró követi alsóbbrendű
aszfaltúton (39.650), a másodikat itt rövid csonka
fejeli meg, rövid bal ívet veszünk, emelkedőbe fogunk
és a végponti ex-bejárattól kissugarú, illesztéses,
jobb ívbe fordul a vonalvezetés (40.5-ig), bal ívvel
folytatódik (40.6-tól). Betonaljas, GEO-s a
felépítmény. Loukov végponti előjelzőjével
megegyező szelvényértéknél (40.720) telepítették a
fény bejárati és egyéni fény kijárati jelzős, 380
méteres magasságszinten fekvő Osíčko
kezdőponti, fény előjelzőjét. Betonelemes, nem
biztosított útátjáró (40.890 - földúton)
szomszédságában (41.0) ér véget az ívkombinációra
kitűzött, 60 km/h állandó lassú. Áteresz (41.270)
és vezetősínes, aszfaltburkolatú, fénysorompós
útátjáró (41.450 - aszfaltúton) sorolható a
bejáratig (41.530), jobboldalt használaton kívüli
csonka indul (41.7), bal kéz felől rövid csonka veszi
kezdetét, mindkettő a faaljas váltókörzetbe (41.850)
torkollik. A kitérők alatt kisnyílású híd épült.
Kitérőbe járunk, jobbra, a harmadikra. Az 1. faaljas,
Hoheneggeres, a 2. (átmenő fővágány) és a 3.
faaljas, GEO-s, a negyedik külső oldalán a kezdőponti
váltókörzethez jobbról érkezett, sajátcélú
vasúti kapcsolatból fejlődött, háromvágányos
csoportot helyeztek el párhuzamosan. A csoportot a líra
végponti végénél mozdonykörüljáró csonka fejeli
meg. Az egy- és kétszintes, lapostetős
építményekkel kiegészített, nyeregtetős,
kétszintes felvételi épület (forgalmi: 42.250)
közelében az 1. mellett sínkoronaszintű
zúzalékréteget terítettek, az 1.-2. és 2.-3.
között zúzalékburkolatú, betonszegélyű, keskeny
peront képeztek. A 842-es motorból és két 010-es
mellékből összeállított 3912-es személlyel
keresztezünk, amely az AWT-s (OKD Doprava felirat rajta
maradt), sárga-kék színtervű 753 725 tartályvonatát
előzi. Áll benn még egy AWT-s Búvár, szintén
sárga-kék: vélhetően kettő hozta a tartálykocsikat,
míg a lefelé tartó folytatásban elegendő lesz egy
is. Előbb két átmenőre zsugorodik a líra, aztán
fénysorompós, betonelemes útátjáró (42.5 -
aszfaltúton) szomszédságában (42.6) egyesülnek; a
nyíltvonal betonaljas, GEO-s, a kissugarú bal ív
elején állított, végponti bejáratot (42.930)
megelőzően nem biztosított, betonelemes
útátjáróban (42.870) haladunk. A folytatásban
kisnyílású híd (43.250), igen könyökös jobb ív,
benne betonelemes burkolatú, fénysorompós átjáró
földúton (43.450), a végponti előjelző (43.7), bal
ív (43.9-től) - a táj dombos, megművelt dűlőkkel -,
áteresz (44.3), nem biztosított, betonelemes
útátjáró (44.480), áteresz (44.550), jobb ív. Jobb
kéz felől ott a jócskán megnőtt hegyvonulat. Nem
biztosított, betonelemes útátjáró (45.150 -
földúton) környezetében egy-egy lakóház mindkét
oldalon, majd még néhány, az erdősávok mögött.
Négylyukú laposhevederekkel illesztett, kissugarú bal
ív (45.6-tól), nem biztosított, betonelemes
útátjáró (45.750 - földúton) és a Juhyně-patak
feletti egynyílású, felsőpályás acélhíd (45.950). |
|
A patakvölgyet elhagyva (46.1-től)
kaptató jön, és fénysorompós, vezetősínes,
aszfaltburkolatú útátjáró (46.3 - alsóbbrendű
úton) szomszédságában, faaljas kitérő (46.550;
alatta áteresz) segítségével jobbra, fatelep mellé
ágazik Rajnochovice
megálló-rakodó rövid, oldalrakodós 2. átmenője. Az
átmenő fővágány (1.) betonaljas, GEO-s. Baloldalt
egyszintes, lapostetős felvételi épület (46.6) és
betonszegélyű, aszfaltburkolatú peron. Négyen
szállnak fel. A rakodóvágány visszakötését
fénysorompós, vezetősínes, aszfaltburkolatú
útátjáró (46.680 - alsóbbrendű aszfaltúton)
határolja. A nyíltvonali felépítmény az eddigieknek
megfelelően betonaljas, GEO-s, az egyenes szakaszokon
(amelyekből errefelé kevés jut) hézagnélküli. A
fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzős
(előjelzők: 47.1 és 49.8, bejáratok: 47.790 és
49.090), impozáns szabad vágányhosszakkal rendelkező Kunovice-Loučka
(faaljas váltókörzetek: 47.9 és 48.850 - a
kezdőponti alatt áteresszel) négy átmenővágányos,
az 1. vasaljas, Hoheneggeres, ritkán használt, a 4.
faaljas, Hoheneggeres - eltolható oldalfalú kocsikat
tárolnak rajta -, a 3. betonaljas, GEO-s, a 2. faaljas,
Hoheneggeres a kezdőponti szakaszon, később pedig
betonaljas, GEO-s. A
rakodóterületes-oldalrakodós-raktáras 1. kezdőponti
végét rövid csonka fejeli meg. Az 1.-2., 2.-3. közé
zúzalékburkolatú, betonszegélyű, keskeny peront
építettek. A kezdőponti váltókörzetnél nem
biztosított, betonelemes útátjáró (47.850)
található, murvás út átszelésében. Egy utassal
gyarapodunk. A végponti váltókörzetet kissugarú,
bár 70 km/h-ra engedélyezett, jobb ív, kisnyílású
híd (49.0) és fénysorompós, vezetősínes,
aszfaltburkolatú útátjáró (49.060 - aszfaltúton)
követi; kissugarú ballal folytatódik az
ívkombináció (49.3-tól), fénysorompós, betonelemes
útátjárót (49.5 - földúton) magunk mögött hagyva
elfogy az emelkedő, a motorkocsi növelni tudja a
tempót. Enyhe-közepes ágyazatszennyezés mutatkozik a
jobb ívbe került, nem biztosított, betonelemes
útátjárónál (49.980 - földúton), ahonnan szakaszos
sebességszabályozó fékezésekkel, 70 km/h-t tartva
megindulunk lefelé. Illesztéses bal (50.5-től) - jobb
(51.0-tól) ívkombináció. |
|
Áteresz (52.560) és aszfaltút
keresztezésében létesített, fénysorompós
útátjáró (52.570) párosa mögött kezdődik Police
u Valaąského Meziříčí
betonszegélyű, zúzalékburkolatú utasperonja, a bal
oldalon. A peronmenti, két vasúti épület közül a
régebbi - eredetileg valószínűleg a sorompóőr
szolgálati tartózkodójaként - az útátjárónál, a
másik, ugyancsak egyszintes, nyeregtetős, a
peronközépnél található. Egyetlen leszálló akad. A
Loučka mellékvize, a megállótól pedig a Loučka
mentén ereszkedünk a Bečva felé. Kisnyílású hídon
(53.120) metsszük a patakot, a folytatásban közepes
ágyazatszennyezés mutatkozik, egy-egy nem biztosított,
betonelemes burkolatú útátjárót (53.370 és 53.650 -
mindkettő földúton) érintünk. |
|
A fény bejárati és egyéni fény
kijárati jelzős Branky na Moravě
előjelzője (54.370), fénysorompós, vezetősínes,
aszfaltburkolatú útátjáró (54.7 - aszfaltúton), a
bejárat (55.080) és fénysorompós, betonelemes
burkolatú útátjárók (55.130 és 55.480 -
alsóbbrendű úton) jönnek a betonaljas, kezdőponti
váltókörzet (55.5) előtt. A földmunka
szélességéből ítélve négy átmenővágányos volt
az állomás, az ex-negyediket és az ex-elsőt azonban
elbontották, az átmenő fővágány (jelenlegi 2.) és
a jelenlegi 1. felépítménye betonaljas, GEO-s. Az
ex-elsőhöz egykor hozzátartozott, a jobboldalt lévő,
felújított, kétszintes felvételi épület (55.660)
végponti oldala utáni raktárt és oldalrakodót még a
helyén találjuk. Sínkoronaszintű zúzalékréteget
terítettek az 1. mellé, valamint az 1.-2. közé.
Ezúttal két leszálló és három felszálló
használja. A végponti váltókörzet szintén
felújított, betonaljas (55.870), a nyíltvonali
felépítmény megfelel az előző állomásközének. A
végponti bejárat (56.270) környezetében közepes
ágyazatszennyezés tapasztalható. Elgázolt kutya
holtteste hever a vágánytengelyben, a vonatnak pontosan
a fejét sikerült levágnia, és nem ez az egyetlen,
szerencsétlenül járt állat: Hulín óta két
elgázolt őz mellé iratkozhat(na) fel harmadiknak.
Áteresszel megtoldott, fénysorompós útátjáró (56.7
- aszfaltúton), a végponti előjelző (56.970) -
illesztéses ív végétől hézagnélküli egyenessel
folytatjuk -, áteresz (57.230) és betonelemes, nem
biztosított útátjáró (57.450 - földúton) a
sorrend. Az útátjárótól kőhajításnyira ott a
negyedik elgázolt állat a sínek közt. Kisnyílású
híd patakon (57.760), betonelemes, nem biztosított
átjáró aszfaltúton (58.130) - már Valaąské
Meziříčí település területén -, egynyílású,
felsőpályás acélhíd aszfaltút felett (58.310),
átereszek (58.550, 58.6), fénysorompós útátjáró
(58.630 - aszfaltúton), acélszerkezetű, régi
építésű gyalogosfelüljáró felettünk (59.030), és
utat átbújtató, kisnyílású híd (59.280). A
fénysorompós útátjárót megelőző, második
áteresznél 60 km/h állandó sebességkorlátozást
tűztek ki végpont felé. Valaąské Meziříčí fény
előjelzője (59.530) mellett elhaladva, felkerülünk a
Vsetínská Bečva háromnyílású, alsópályás
acélhídjára (59.6). Az első és harmadik nyílásban
gerenda-, a középsőben párhuzamos övű, rácsos
felszerkezetet alkalmaztak. Széles bal ívvel
fokozatosan felvesszük a 280-as fővonal itteni,
észak-déli irányát. Áteresz és fénysorompós
útátjáró (59.940 - aszfaltúton) az ívben; a 280-as
hídja (60.020) alól kibújva, befejezzük a bal ívet
(60.3), majd megközelítjük a fővonalat és a
bejáratot (60.380) meglépve, mellé érünk (60.5).
Immár a 280-assal közösen, utat keresztezünk
felsőpályás, ágyazatátvezetéses hídon (60.520),
vágánykapcsolatok történnek, felsőpályás híd
beiktatásával (60.580) túljutunk a Roľnovská Bečva
folyócskán, majd kinyílik a terjedelmes líra.
A 13222-ként befutott, csatolt kétrészes RegioNova
16:10-kor fordul Roľnov pod Radhoątěm felé
13225-ként, azonban csak fele kapacitással, a 914 091 +
814 091 párossal, a másik ugyanis leakad. Egy késve
érkezett Pantográf átszállóival együtt 80% a
telítettségünk. +3-mal mozdulunk meg. Az 1892-ben
megnyílt, vagyis a 303-as ideeső folytatásánál, a
323-as nyugati szakaszánál négy, a 280-as déli
szakaszánál hét évvel fiatalabb vonal Valaąské
Meziříčí-től szelvényszámozódik. Egyvágányú,
dízelüzemű, végig a Roľnovská Bečva völgyében
halad, és a tizenhárom kilométerre lévő fejállomás
375 méteres tszf. magasságáig 85 métert emelkedik. A
281-esen a személyszállítás megszüntetés-esélyes,
pedig szemlátomást van utas, pénteken legalábbis,
ugyanakkor a vonallal végig párhuzamos, és - a
vasúttól eltérően - kelet felé is hálózatot
alkotó, végpont felé nézve jobboldalt futó 35-ös
főutat nemrég felújították, a meglévőkön felül
néhány buszt gond nélkül elbír. A vaspálya eredeti
funkciója, a teherfuvarozás megcsappant, de meg nem
szűnt. Ez talán életben tartja valameddig.
Illesztéses, meglehetősen könyökös, kissugarú jobb
ívet kezdünk, párhuzamosan az ostravai 323-as
vonallal, térkő-, illetve Strail gumiburkolatú,
fénysorompós gyalogosátjárótól (0.430) tíz
ezrelékes az emelkedő, az ív végében a 35-ös főút
nemrég épült, osztottpályás felüljárója (0.6)
alatt haladunk. 60 km/h az engedélyezett legnagyobb
sebesség. Az előjelző (1.050) mögött a 323-as
rézsút távolodik, és immár elkülönül szintben:
feljebb halad hozzánk képest. Földút
keresztezésében kialakított, nem biztosított
útátjárónál (1.150) csövet (valószínűleg
távfűtésit) vezettek át felettünk, a következő nem
biztosított átjáróban (1.350) aszfaltutat
keresztezünk - itt a 323-as egy ív erejéig újból
megközelíti a 281-est. Jobbról, a város ipari
övezetétől használaton kívüli, betonaljas,
Hoheneggeres, sajátcélú vágány érkezik és Krhová
megállóhely baloldalt létesített, térvilágításos,
zúzalékburkolatú, ívelt tetős esőbeállóval
kiegészített peronja közepénél csatlakozik. A három
leszálló nem csökkenti érdemben az utastér
telítettségét. A kezdőponti peronvégtől 2.5-ig,
útátjáró - és valószínűleg az őrzés nélküli
kitérő - miatt, 40 km/h állandó sebességkorlátozás
érvényes. A végponti peronvéget a lassújeles,
fénysorompós útátjáró (2.250 - aszfaltúton)
határolja, egynyílású, felsőpályás acélhíddal
(2.3 - patak felett) a szomszédságában. Az ívekben
illesztéses, egyenesekben utólag termithegesztett a
pálya, a szelvénykövek kisméretű, mellékvonali
jellegűek. Kissugarú ívkombináció elejétől (3.0)
50 km/h állandó lassú veszi kezdetét. Hrachovec
megálló-rakodó kezdőponti váltókörzete (3.2) jobb
ívben fekszik, balra faaljas, GEO-s, rövid átmenő
(2.) ágazik, jobboldalt egyszintes, nyeregtetős
épület található, 40 km/h állandó lassújeles,
betonelemes burkolatú, nem biztosított útátjáró
(3.3 - aszfaltúton) határolja kezdőpont felől az 1.
mellé jobb kéz felől húzott, zúzalékburkolatú
oldalperont. Nincs utascsere. A 2. helyszíni
állítású kitérővel csatlakozik (3.4), azonban egy
másik kitérő segítségével, sajátcélú
sínpárként továbbágaztatott, faaljas, GEO-s
folytatása újabb és régebbi raktárépületet,
fatelepet tartalmazó iparterületre tér be. A vasúti
kapcsolatot ritkán használják - az ipartelepek tehát
elsősorban közúton fuvaroztatnak.
Jobboldalt párhuzamosan halad a 35-ös főút, azon túl
a folyócska, amelyen szép hidat vertek, a 35-ösből
ágazó közút átjuttatására. A 40 km/h lassú által
átfogott szakaszon belülre esik az ipartelep-fatelep
komplexumot a főúttal összekötő kapcsolat nem
biztosított átjárója (3.770), majd 10 ezrelékesre
fokozódik a megálló-rakodónál enyhült emelkedő. A
korlátozás a soronkövetkező, nem biztosított
útátjáróig (4.150 - aszfaltúton) tart. Kisnyílású
híd patakon (4.190), nem biztosított átjárók
aszfaltúton (4.4 és 4.940 - az első 40 km/h állandó
lassújeles), áteresz (5.7) - 15 ezrelékes az
emelkedő, nemrég újraépítették a szabványárkot,
betonelemekből -, egynyílású, felsőpályás
acélhíd (6.0 - patak felett), majd következik Zaąová
megálló-rakodó, baloldalt elhelyezett,
betonszegélyű, zúzalékburkolatú peronnal. Tizen
szállnak le. A peron mögé benyúlik a végpont felől
bekötött, aszfaltozott rakodóterülettel rendelkező,
betonaljas, Hoheneggeres, használaton kívüli rakodó
csonka (bak: 6.050, kitérő: 6.230). A csonka
bekötését fénysorompós útátjáró (6.250 -
aszfaltúton) zárja. Áteresz (6.280), nem biztosított
átjáró aszfaltúton (7.2) és ismét áteresz (7.230)
a sorrend. Stříteľ nad Bečvou
szerkezetileg hasonó Hrachovechez - két rövid
átmenő, a kiágazott végponti folytatásaként
sajátcélú kapcsolatot fektettek -, azonban a baloldalt
helyet kapott, egyszintes ex-felvételi épület
szomszédságában lévő szolgálati tartózkodóban
telepített, a mozdonyvezető által kezelt
telefonberendezés lehetővé teszi a vonatkeresztek
lebonyolítását. A 2010-es menetrendben a
személyszállító vonatok ezt nem használják ki. A
váltókörzetek (7.670, 7.950) 30 km/h állandó
lassújelesek. Rendszeresen csak az átmenő fővágány
(2.) bonyolít forgalmat, az
oldalrakodós-rakodóterületes fatelepre vezető,
faaljas, Hoheneggeres, sajátcélú kapcsolatot pedig
egyáltalán nem veszik igénybe az utóbbi időben. Az
1. felépítménycserélt, vissznyereményezett
anyagból, betonaljas, GEO-s. Betonszegélyű,
zúzalékburkolatú peron az 1. mellett és az 1.-2.
között. A vezér leszáll és besétál a szolgálati
tartózkodóba, engedélyt kér a továbbhaladásra. A
nyitott ajtón átható trágyaszag árad be,
szerencsére nem kell sokáig szagolni, az
elegytovábbító szakember hamar végez a teendőjével.
Kisnyílású hidakkal (8.1 és 8.3) vízfolyásokat
keresztezünk. A fatelep végében lévő mezőn tehenek
legelnek. A városi iskolákból hazavonatozó ifjúság
kétliteres, műanyagpalackos borokkal csillapítja
hirtelen támadt alkoholszomját. Egyikük magában
próbálkozik a kétliteressel, aminek hamar megvan az
eredménye: az ablakon keresztül próbál szóba
elegyedni a tehenekkel, viszonylag csekély
eredményességgel.
Aszfaltút nem biztosított átjáróját (9.2) magunk
mögött hagyva ipari épületek közé érünk be,
Zubří település nyugati szélén, és az újabb, nem
biztosított (9.8 - aszfaltúton) átjárónál
megközelítjük a Stříteľ nad Bečvou
tükörképeként létesült, 40 km/h állandó
lassújeles Zubří
megálló-rakodót. Itt a kiágazó, használaton
kívüli, faaljas, Hoheneggeres első átmenőbe a
kezdőponti váltókörzetnél (9.950), vasaljas
kitérővel kötötték be a bal kéz felőli ipartelepek
kapcsolatát. A kezdőponti kitérők után,
fénysorompós átjáróban (10.0) aszfaltút szeli át a
két sínpárt. Egyszintes, lapostetős felvételi
épület baloldalt, zúzalékburkolatú peronok az 1.
mellett és az 1.-2. között. Tizenöt utassal fogyunk.
A 35-ös mentén buszmegállót látunk a
megálló-rakodóval szemközt. A végponti
váltókörzettől (10.270) 60 km/h alkalmazható.
Kisnyílású híd patakon (11.2), azután derítőtó
balra, Roľnov pod Radhoątěm település területén
találjuk magunkat, áteresztől (12.050) 50 km/h
állandó lassú veszi kezdetét, kissugarú bal-jobb
ellenív inflexiós pontjában fénysorompós átjáró
(12.2) működik aszfaltút keresztetésében. Balról,
iparteleptől sajátcélú vágányok egyesülnek és
csatlakoznak (12.630), betonozott falú
gyalogosaluljárót (12.7) építettek a vasút alatt,
majd elérjük Roľnov pod Radhoątěm
váltókörzetét (12.850). Helyhezkötött
biztosítóberendezés itt sincs. A négy állomási
vágány közül az 1. (nem használják) és 3.
betonaljas, GEO-s, a 4. betonaljas, Hohenegger
feszítőelemes, a 2.-3. közös bakban ér véget, az 1.
és 4. pedig külön bakban. A végponti
váltókörzethez közelebb, jobboldalt helyet foglaló,
kétszintes, előtetős felvételi épületnél az 1.
aszfaltozott oldalperont illetve sínkoronaszintű
zúzalékréteget kapott, az 1.-2. és a 2.-3. közé
betonszegélyű, zúzalékburkolatú, keskeny utasperonok
ékelődnek, a negyediknél rakodóterület fekszik,
rönkfa feladással. Vonatunk 13224-ként fordul,
menetrend szerint ötpercnyi tartózkodás végén, de az
érkezőben meglévő csúszás miatt kevesebbet várunk.
Körülbelül annyi felszálló van, ahányan leszálltak,
tehát maradhatok a vonaton, hiszen máskülönben
visszafelé nem lesz lehetőségem a másik oldal
megfigyelésére. A járműves fotó ennek megfelelően
elmarad. |
|
Zubříban tizenkét leszálló
jegyezhető fel. Stříteľ nad Bečvou nem generál
utascserét, a vezér ismét befárad a bódéba, kezelni
a készüléket. A kezdőponti váltókörzet alatti, nem
biztosított útátjárót (7.2) bőséges légsíp- és
légkürtkoncerttel közelítjük meg. Zaąován egy
felszálló adódik, a soronkövetkező, nem biztosított
útátjáró (4.940) szintén bőséges légkürtöt kap,
Hrachovecen nincs utascsere, végül Krhován egy utas
vár ránk. +3-mal gurulunk be a végállomás első
átmenőjére. |
|
A Valaąské Meziříčí harmadik
vágányáról - menetrend szerint - 17:13-kor
továbbinduló, 3917-es számú, 810 444, 24-29 284
összeállítású személlyel célzom meg Frenątát pod
Radhoątěm állomást, ahol majd átszállok az
Ostraváig továbbító 3135-ösre. A szintén 810-es
motorból és mellékből álló 3916-os ugyancsak
17:13-kor fut ki Kojetín irányába. A Prágából
érkező, Horní Lídečre közlekedő, három percet
késő R629 Portáąt (1.o., két poggyászteres - új
színtervű - és négy 2. o. fülkés kocsi) a 150
210-es Banán hozza. A Prágát megcélzó, EC126 Fatra
(150 205-ös gép, 1.o., poggyászteres, étkező
(narancs-fehér), öt 2.o. kocsi a cseh állami
szolgáltatótól, egy kivételével hagyományos
zöld-fehérek) Zsolnáról tíz percet késik. 3917-esem
a menetrendhez képest hatpercnyi elmaradással fékez le
a peron mellett. Megállapítható, hogy ma a
személyszállító vonatoknak csak a kisebbik hányada
pontos. Az EC126 harminc átszállójával együtt
csaknem teltház alakul ki, míg a kojetíni személy
jóval kevésbé népszerű. A vörös-fehér festésű,
ostravai állomásítású 110 001-es Vasaló végez
tolatómozgást, a ČD Cargós 181 084 ČD Cargós
önürítősöket hoz Szlovákia felől, de a pók
teljessé válásával be kell fejeznem az állomás napi
életének megfigyelését, ugyanis +11-gyel, végre
sikerül elstartolnunk. |
|
A vágányunk fővonali
vissznyereményből felújított, hézagnélküli,
betonaljas, GEO-s, R65 sínrendszerű; a 60 km/h
állandó lassújeles, kissugarú jobb ívben minden
aljon oldalirányú ellenállást növelő, az
aljközépnél felerősített fémkonzollal. A 281-es
vonalnál már említett, Strail-burkolatú,
fénysorompós gyalogosátjáró (61.930, ami 0.430 a
281-es szerint) és a 35-ös főút osztottpályás
felüljárója (62.050) esik az íves szakaszra,
túljutunk a bejáraton (62.270) és
távolodunk-emelkedünk a másik vasúthoz képest.
Kissugarú bal ívet kezdünk (62.4-től), minden
negyedik alj közepére oldalirányú ellenállást
növelő konzolt erősítettek fel, fénysorompós,
Strail burkolatú gyalogosátjáró (62.630) mögött - a
szabványárkot szintén újraépítették,
betonelemekkel - a balt jobb ív követi, ugyancsak
minden negyedik aljon a hézagnélküli felépítményt
lehetővé tevő fémkonzollal. Az előjelző (63.0)
telepítési helyét megelőzően, felújított,
ágyazatátvezetéses betonhíddal (62.850) utat
keresztezünk. Bal ívvel (63.3-63.9) - minden negyedik
aljon fémkonzol található - végleg eltávolodunk a
281-estől, miközben már több méterrel felette
járunk; az ívben áteresz (63.850) épült, a bal
utáni, rövidebb jobb (64.050-től) magas töltés
aljában létesített, kisnyílású hidat (64.130) és
Strail burkolatú, fénysorompós útátjárót (64.220 -
alsóbbrendű aszfaltúton) tartalmaz. Az útátjáró
mögé gabion technológiával bélésfalat emeltek a bal
oldalon. Áteresz (64.5), bal ív (64.650-ig) minden
negyedik aljon konzollal, áteresz (64.7), jobb ív,
ugyancsak konzolokkal minden negyedik alj közepén.
Ahogy elrugaszkodunk a Roľnovská Bečva-tól,
folyamatosan emelkedünk a Krhovský-patak völgyének
nyugati oldalában, magasságot nyerve a vízszinthez
képest is. Alacsony bevágásban (64.9-65.020) a
szabványárkot képezték ki gabionos mederben, mindkét
oldalon. Valaąské Meziříčí 290 méteréről a
soronkövetkező áteresznél (65.110) 350 közelébe
emelkedtünk, és még mindig nincs vége, Hostaąovice
ugyanis háromszázkilencvenen fekszik. Strail
burkolatú, fénysorompós átjáró alsóbbrendű
aszfaltúton (65.480), jobb ív, és fedezőjelzős
(előjelzők: 65.170, 66.610, főjelzők: 65.850, 65.9),
fény- és motoros sorompós, Strail-burkolatú átjáró
az 57-es főúton (65.880), ahol végetér az
átépített szakasz: hézagnélküli (utólag
termithegesztett), betonaljas, Hoheneggeres a
felépítményi szerkezet a folytatásban, mellékvonali,
apró szelvénykövekkel. A főút most a vasúttól
jobbra helyezkedik el, domboldalban haladunk, erdős
területen, 50-60 km/h sebességgel. Áteresz (66.320),
betonelemes burkolatú, fénysorompós átjáró
aszfaltúton (66.6), 66.7-től közepes
ágyazatszennyezés, továbbra is erdős területen. Az
ívben megszakították a pálya hézagnélküli
jellegét és ikerbe rakott faaljakon, négylyukú
laposhevederekkel képezték az illesztéseket. Két
kisnyílású híd (67.7 és 67.850) mögött feltűnik
Hostaąovice fény előjelzője (68.0). 68.3-tól
illesztéses, faaljas, Hoheneggeres a pálya, áteresz
(68.450) közelében meglépjük a bejáratot (68.660),
amely az 57-es főút fény- és motoros sorompós
útátjáróját (68.680) is fedezi. A faaljas
váltókörzetben (eleje: 68.920) két kisnyílású híd
(68.950 és 69.050, a második út felett) épült. Négy
felszálló és egy leszálló az utascsere eredménye.
A 323-as Hostaąovicétől keletre eső szakaszának
részletes ismertetésére korábban már sor került,
ezúttal tehát mellőzöm. Mořkov hlavny tra»
megállóhelyen hatan fejezik be utazásukat. A Veřovice
kezdőponti váltókörzetét megelőző, másfél
kilométeres szakaszt nemrég hézagnélküli,
betonaljas, Skl-15 szorítórugós felépítményűre, az
útátjárókat Strail gumiburkolatúra építették át.
Öten szállnak fel és harmincan szállnak át a
kirándulás második napján meglátogatni
szándékozott 325-ösön közlekedő személyre,
Kopřivnice felé. A rakodóterületen további
vágánymezőket készleteztek, a felépítménycsere
tehát folytatódik. Frenątát pod Radhoątěm
állomáson átnyergelek a 750 308 (1976-as gyártású,
9851-es gyári számú, bordó-sárga színtervű), 21-08
278, 20-19 179, 21-08 286 összeállítású, 3135-ös
számú ostravai személyre. Az utastársak nagyobbik
része ugyanígy tesz, és a vasúti utazásukat helyből
megkezdőkkel együtt 15-20% telítettség alakul ki.
Valaąské Meziříčí irányába a két 010-es
mellékkel kiegészített 842 010-es motorkocsi
közlekedik (3106-os személy). Kunčice pod
Ondřejníkem állomáson tizenöten csatlakoznak és
keresztezünk a 754 086-os, személyvasúti színtervű
(felújított, LED-es fényszórós) Búvár vontatta,
három termeskocsis, 3132-es személlyel, átadva neki az
előző vonatunktól kapott, tízperces késést.
Čeladnán felszáll egy hölgy és a fényes papírra
nyomtatott, Čeladná news című újságjába
mélyed. Ez már valami... Frýdlant nad Ostravicí-n az
ostravicei vonal kétrészes RegioNovájáról ötvenen
csatakoznak hozzánk, igaz, előbb huszonöttel csökken
a létszámunk; Baąkán tizenöt fős, vegyes utascsere
történik, 3:1 arányban az új jelentkezők javára,
keresztezünk a zöld-fehér színtervű, 754 047-es
Búvárral és három termeskocsijával (3154-es
személy). Frýdek-Místek-en tizenöt leszálló és
ötven felszálló az eredmény - a 322-es vonalról
érkezett, új személyvasúti színtervű 810 015-ös
motor áll a közelben -, Paskovon a 842 motor + 010
mellék formációval (3184-es személy) keresztezünk,
Vratimovon tízzel fogyunk, Ostrava-Kunčicén öttel.
Ostrava-Kunčičky-n Búvár halad három termessel
(3134-es személy) a szomszédos vágányon. |
|
Ostrava střed harminc, Ostrava-Stodolní
tíz leszállóval járul hozzá a közönség radikális
fogyásához. A nagyállomás 4-es középperonja belső
vágányára, vagyis a kiágazó csoport elsőjére
+6-tal gurulunk be. A peronfelújítással tavaly óta
végeztek, új a perontető és a lépcsők is, a fém
tartószerkezetet viszont nem látták szükségesnek
kicserélni. Holnapra-holnaputánra a mai napon
jellemző, 25 fok körüli hőmérséklethez és
minimális felhőzethez képest még melegebbet és
derültebbet mond a meteorológia - reméljük, bejön. |