Ostrava III. - első rész

 

Az Ostrava-bázisú utazások harmadik körében újabb csokor mellékvonal-zsákvonal kerül terítékre, kitekintővel a lengyelországi Głuchołazy állomásra, a szolgálati helyre, amely réges-rég elszunnyadt és azóta úgy maradt. (Óvatosan közelítsük meg, nehogy felébresszük!)

Útvonalam. 1. nap: Budapest - Břeclav (70/130/110/250) - Otrokovice (330) - Vizovice - Otrokovice (331) - Hulín (330) - Valaąské Meziříčí (303) - Roľnov pod Radhoątěm - Valaąské Meziříčí (281) - Ostrava (323). 2. nap: Ostrava - Studénka (270) - Veřovice - Studénka (325) - Bílovec - Studénka (279) - Suchdol nad Odrou (270) - Fulnek - Suchdol nad Odrou (277) - Budiąov nad Budiąovkou - Suchdol nad Odrou (276) - Ostrava (270). 3. nap: Ostrava - Opava východ (270/321) - Krnov (310) - Głuchołazy - Zábřeh na Moravě (292) - Přerov (270) - Břeclav (330) - Budapest (250/110/130/70).
Igénybevett járművek. 1. nap: EC174 Jan Jesenius/Jeszenszky János (Břeclav) - EC 104 Sobieski (Otrokovice) - Os14217 (Vizovice) - Os14222 (Zlín střed) - Os14224 (Otrokovice) - R809 (Hulín) - Os3915 (Valaąské Meziříčí) - Os13225 (Roľnov pod Radhoątěm) - Os13224 (Valaąské Meziříčí) - Os3917 (Frenątát pod Radhoątěm) - Os3135 (Ostrava hl.n.). 2. nap: Os2904 (Studénka) - Os23130 (©tramberk) - Os23144 (Veřovice) - Os23105 (Studénka) - Os23314 (Bílovec) - Os23317 (Studénka) - Os3310 (Suchdol nad Odrou) - Os23364 (Fulnek) - Os23367 (Suchdol nad Odrou) - Os13310 (Budiąov nad Budiąovkou) - Os13317 (Suchdol nad Odrou) - Os3319 (Ostrava hl.n.). 3. nap: Sp1610 (Opava východ) - Os3556-pótlóbusz (Skrochovice) - Os3556 (Krnov) - R882 (Jeseník) - R902 Praděd (Zábřeh na Moravě) - Os3749 (Olomouc hl.n.) - R812 (Břeclav) - EC175 Jan Jesenius/Jeszenszky János (Budapest-Keleti).

A kirándulás első napja (2010 augusztus 20., péntek) a jó öreg EC174-essel kezdődik, összeállítása ezúttal 19-91 194, 18-90 355, 88-91 108, 21-90 908, 20-91 507, 20-91 556, 20-91 525, 20-91 537, 84-91 107, 350 013 (kék-fehér-fekete színtervű). Pontos indulás, az átlagosnál nagyobb, 15%-ot alulról közelítő utasterhelés - nyilván az augusztus 20-i hosszú hétvége megdobja a forgalmat, amiből a vasútra is jut valamennyi. Nagymarostól szórványos aljcserét végeznek (LM-eket építenek be), az 558-as szelvénynél (Dömösi átkelés mh. felett) bekövetkezett hegycsúszás változatlanul lassújeles, és ideiglenes sebességkorlátozást kapott a Garamkövesdet (Kamenica nad Hronom) megelőző két, fény- és motoros sorompós útátjáró közül a Szobhoz közelebbi, a kezdőponti oldalánál. A nem túl erős teherforgalomban a szén a sláger: Szobon MÁVC cégjellel ellátott, RCHUN Eas-ok állnak tojásbrikettel rakva, gép nélkül, Párkányban (©túrovo) PKP Cargós szénvonat várja a menet folytatását. Párkányból, hetven felszállóval gyarapodva, +2-vel mozdulunk ki. Udvard (Dvory nad ®itavou) végponti váltókörzete 40 km/h-s ideiglenes lassújeles. Érsekújváron néhány leszállóra erős százötven felszálló jut, Pozsonyban a párkányiak és az újváriak egy része megválik az Eurocitytől, a háromszáz új utassal együtt azonban a vonat eleje tisztességesen megtelik. +4-gyel folytatjuk. Dévényújfaluban (Devínska Nová Ves) a felhozatal kék, ČD Cargós Laminát konténervonattal, szürke, Dispolokos ER20 és BRKS-es 740. Székelyfalván (Sekule) ČD Cargós Laminátka halad magasoldalfalúakkal Pozsony irányába. Jókúton (húsz felszálló és tizenöt leszálló az utascsere) a másodikra ČD Cargós 363-assal vontatott, DB-s eltolható oldalfalúakból álló teher járt be. Az ex-fűtőház előtt többnyire magánvasúti 740-esek, 771-esek pihennek. A Břeclav felőli bejárat-környéki, erdős szakaszon ráférne egy gyomírtózás a pályára. Unipetrol Dopravás Búvár várja tartálykocsikkal a bejárat megzöldülését. Břeclavban ötperces késéssel fogunk peront, tizenöt felszálló mutatkozik és hatvanan szállnak le, köztük (velem együtt) tizenöten az EC104 Sobieskire pályáznak. Összeállítása hátulról előre: 21-70 160, 21-70 145, 21-70 074, 21-70 174, 88-70 183, 19-90 007, 362 161 (kék-bézs színtervű). A kocsik HCP gyártásúak, a PKP Intercity színeiben, átlagos telítettségünk 40% körüli, de nagyon egyenetlenül: sok diák összezsúfolódott a vonat elejében, míg a vége aránylag üres. Az EC174 csúszása miatt indulóban 5 perc a menetrendtől való eltérésünk. Hodonín húsz, Staré Město u Uherského Hradiątě tíz felszállót eredményez.
Otrokovicén tízfős, vegyes utascsere történik - itt leszállok és utamat majd Zlín illetve Vizovice irányába folytatom, a 331-es menetrendi mezőben szereplő vasúton. A felvételi épület přerovi oldalánál található tárolóvágányon 810-es motorkocsikat, 010-es mellékeket és RegioNovát készítettek be, erősítésül a Vizovicében zajló zenei fesztivál (Vizovické Trnkobraní) miatt. Otrokovice próbál megfelelni a jelentésének (kb. "sarjfalva"), ezért a gyerekekre már a vasútállomás 2001-ben átépült aluljárójában is gondoltak, a falakra festett dekoráció formájában. A közel nyolcvanezer lakosú, egykor igen fontos ipari központként működött Zlínből (1949-1989 között Gottwaldov néven futott) ©koda trolik járnak át és a felvételi épület mögött kialakított végállomáson fordulnak vissza. Négy kocsiállásos buszállomás egészíti ki a ráhordó közösségi közlekedési infrastruktúrát az állomás mögötti téren. (A zlíniek Otrokovicét tekintik nagyállomásnak, és a ráhordásban szerephez jut a 331-es vonal, 2010-ben 27, 2011-ben 35, javarészt munkanapokon közlekedő vonatpárral, persze a közúti megoldások alaposan megcsapolják az utasbázist. Mellesleg a két települést nemcsak a közlekedők kapcsolják össze, hanem például Otrokovicében működik a Zlín Aircraft, régebbi nevén Moravan Repülőgépgyár.)
A rendezettség, a nagyonélhető-nagyoneurópai jelleg természetesen az állomás környékén sem mellőzhető. A Nordbahnon zajlik a forgalom: Břeclavról ČD Cargós Búvárral vegyes összeállítású tehervonat esik be, a Búvár leakad róla és távozik; 10:15-kor mindkét irányban lesz személyszállító vonat, ezért körülbelül harmincan gyűltek össze a fő-középperonnál és hasonló utasmennyiség ácsorog a felvételi épület előtetője alatt.
Břeclavba a 363 102-es gép továbbít három termeskocsit - a középső már az új személyvasúti színterv szerinti -, negyvenen kászálódnak le róla és többségük az előtető alatt várakozókhoz csatlakozik. A Vizovicéről 14216-os számmal érkező és 10:20-kor 14217-esként forduló személy a fesztivál miatt megerősített, 810 271, 24-29 400, 24-29 835, 24-29 176, 810 519 összeállításban közlekedik (valamennyi kocsi hagyományos vörös színtervű, a 271-es motor azonban nem bézs, hanem sárga sávot kapott). Hatvanan szállnak le, fordulás után a kezdeti telítettség 30%, sok a hátizsákos fiatal, akik kifejezetten a koncertek miatt jöttek. A 331-es menetrendi mezőben említett zsákvonal Otrokovice kezdőponttal szelvényszámozódik, egyvágányú, dízelüzemű, betonaljas, útja során először a Dřevnice folyócskát, majd annak mellékvizét, a Lutoninkát követi, a huszonöt kilométeren összesen közel száz métert emelkedik. Belső szakasza Zlín és csatolt területei végigjárásáról szól, ennek megfelelően összesen tíz megálló és állomás kezdődik a város nevével. +2-vel sikerül megmozdulnunk. Az első átmenő břeclavi peronvégétől, még a lírafej előtt balra ágazik sínpárunk, az ívben illesztéses, 40 km/h állandó sebességkorlátozású a pálya, a végétől (0.4) tíz ezrelékkel emelkedünk, 60 km/h a megengedett maximális sebesség. Az aszfaltút átszelésében létesített, fénysorompós átjárót (0.630) végpont felől a bejárati jelző (0.680), kezdőpont felől a kiágazás után telepített főjelző (0.3) fedezi. Jobbunkon a Zlínbe és tovább Vizovicébe tartó, Zlínig troli-felsővezetékkel ellátott, 49-es számú főút halad párhuzamosan. Rövid bal ív 0.920-ig, áteresz (1.180), és máris Otrokovice-Trávníky megállóhelyen vagyunk. Baloldalt elhelyezett, betonelemes peronját kezdőpont felől nem biztosított gyalogosátjáró (1.3) határolja. Ugyanitt a főút mentén busz- és trolimegálló működik. Két utassal gyarapszunk. Illesztéses a felépítmény, bal ívet veszünk 1.750-ig, felettünk közúti csomópontról történő, két felüljárós leágazás (1.850) keresztezi a vasutat, jobb ív elejében. Áteresz (2.120), kisnyílású híd (2.140), nem biztosított útátjárók (2.180, 2.7 - alsóbbrendű aszfaltúton) - jobbra 3.2 magasságában bevásárlóközpont - és aszfaltút fénysorompós átjárója (3.4) előzi meg a bal kéz felől fektetett, betonelemes peronú, nagyobb méretű, íves tetejű esőbeállós Zlín-Malenovice zastávkát (végponti peronvég: 3.550). Balra ipari üzemeket látunk. Jobbra vágány húzódhatott régebben, a szélesebb alépítményből ítélve. Hatfős, vegyes utascsere történik.

Kisnyílású híd vízfolyáson (3.650) és fénysorompós útátjáró (3.9 - aszfaltúton) a megálló felett, majd balról egymásután három, használaton kívüli, sajátcélú sínpár közeledik, kapcsolatuk van a vonallal (4.1), és ugyanitt balra háromvágányos, betonaljas, Hohenegger feszítőelemes sínleerősítésű csoport alakul, nincs használatban. A csoporttal szemközt alakították ki a betonelemes oldalperonú Zlín-U mlýna megállóhelyet (peronközép: 4.250). Ketten szállnak fel. Az errefelé osztottpályás szerkezetű 49-es főút mentén itt is találunk buszmegállót. A háromvágányos csoport Zlín-Malenovice kezdőponti, fény előjelzője (4.6) közelében egybecsatlakozik (4.650), kihúzó halad tovább a vonallal párhuzamosan, kisnyílású híd (4.680) segítségével vízfolyást metsz mindkét sínpár és aszfaltút keresztezésében épített, fény- és motoros sorompós útátjárót (4.790) megelőzően a kihúzót bak zárja le. A faaljas váltókörzetig (5.150) a kezdőponti, fény bejárati jelző (4.970), bukóaknás áteresz (5.050), fénysorompós útátjáró és kisnyílású híd párosa (5.1) van hátra. Balra faaljas csonka, jobbra vasaljas átmenő ágazik, mindkettő Hohenegger leerősítésű, a két átmenő egyéni fény kijárati jelzőket kapott, az egyszintes felvételi épületet baloldalt találjuk, a csonka és az átmenő fővágány (1.) közé betonelemes, keskeny peront húztak. Egy utassal leszünk többen. A csonka mentén, az állomás végponti végéhez közelebb kockaköves ex-rakodóterület figyelhető meg. A forgalmi szolgálattevő írásbelit nyújt át a vezérnek. A végponti váltókörzet (5.850) és a bejárat (6.0) között átereszt (5.930) találunk. A hektométerkövek felső felülete ívelt, az egész kilométereket jelölők hasonlóak, de nagyobbak, a számérték után pontot tüntettek fel rajtuk (például "6."). A végponti előjelzőnél (6.4) balra barkácsáruház, közelebb hipermarket kapott helyet, jobb kéz felől folytatódik a lakóövezet, a 49-esről leágazó aszfaltutat fénysorompós átjáróban (6.570) keresztezzük; patak kisnyílású hídja (6.7) és áteresz (6.9) a további sorrend. A következő fénysorompós útátjáróban (7.250 - aszfaltúton) 10 km/h sebességet alkalmazunk, folyamatos kürtjelzéssel, azonban úgy tűnik, a berendezés működőképes. (A csökkentett sebességről az írásbeli szólhatott, és ez szintén a fesztivállal lehet kapcsolatban, a megnövekedett és az átlaghoz képest felelőtlenebb gyalogosforgalom miatt.) Az útátjáró a bal oldalra illesztett, betonelemes oldalperonú, fém esőbeállós Zlín-Louky megállóhelyet (végponti peronvég: 7.430) határolja kezdőpont felől. Egy leszállóra és kettő felszállóra korlátozódik az utascsere. A peronvég után balra ipartelepek következnek, 7.7 magasságában vasszerelvényeket állítanak össze az egyiken. Áteresz és nem biztosított gyalogosátjáró (7.9) párosától végpont felé is folytatódik az ipari üzemek sora, míg a jobb oldalon változatlanul a 49-es utat szegélyező lakóházak uralják a látványt. A három felszállót produkáló, jobboldalt fém esőbeállós, betonelemes peronnal rendelkező Zlín-Prątné megállóhely (kezdőponti peronvég: 8.5) felett, aszfaltút fénysorompós átjáróját (8.660) közvetlenül megelőzően, az ipartelepek egyikétől faaljas, Hoheneggeres, használaton kívüli sínpár csatlakozik. Az útátjárónál hipermarket terpeszkedik, a szomszédságában pedig, ugyancsak bal kéz felől, közel merőlegesen ér véget bakban egy sínpár, azután a vonaltól távolodva több ágra szakad: az itteni ipartelepeket ellátó, Zlín střed állomáshoz kijutó, sajátcélú hálózat ágainak egyesítését szolgáló kihúzó.
A bal oldalt ipartelepek uralják, köztük a nagy területet foglaló, széntüzelésű hőerőmű, jobbra pedig Zlín střed kezdőponti fény előjelzőjének (8.850) közelében (8.8) háromvágányos csoport indul, egybecsatlakozik (9.0), később ismét szétbontakozik egy ex-gyárkomplexumnál. Mellettünk faaljas, a baktól távolodva vasaljasra váltó, Hohenegger feszítőelemes sínleerősítésű csonka veszi kezdetét a fény bejárati jelző (9.2) mögött (9.3). Az előjelző környezetében, a bal oldalon, az erőmű kerítése mögött is megjelenik egy sínpár, fűben elmerülve, 9.3-tól jobban megfigyelhető, ezen a szakaszon már használják: betonaljas, Hoheneggeres. A telepen, balról újabb vágány csatlakozik hozzá. 711-es és 740-es mozdonyok mutatkoznak a kerítés mögül. A gyárkomplexumi csoport ritkán, valószínűleg kihúzóként használatos vontatóvágányba torkollik, és a csonkával, illetve az erőművi hálózat sínpárjával együtt a fénysorompós útátjáró (9.6) szomszédságában fektetett, kezdőponti váltókörzetbe (9.7) olvadnak bele. A hat átmenő közül az 1.-5. rendelkezik egyéni fény kijárati jelzővel. Az elsőt ritkán használják, oldalrakodót és a felvételi épülettel egybeépített raktárat illesztettek hozzá, a raktár mögött betonelemes burkolatú rakodóterület található, amelyet a kezdőponti váltókörzetbe kötött, oldal- és homlokrakodós, jelenleg teherkocsik tárolására (vagy arra se) szolgáló csonka szegélyez. A szénnel rakott magasoldalfalúakkal foglalt hatodikat a végponti váltókörzetben rövid csonka fejeli meg. Az átmenő fővágány (3.) betonaljas, GEO-s, az 1. betonaljas, Hoheneggeres, a többi faaljas, Hoheneggeres, szórványos GEO-s cserékkel. A jobboldalt helyet kapott felvételi épület (forgalmi iroda: 10.1) hosszú, egyszintes, a kezdőponti oldalánál kétszintes szárnnyal, fém- és faszerkezetű (a fémszerkezet sínekből készült, ránézésre 30 kiló körüliekből) előtetővel, alatta vizuális utastájékoztató berendezéssel. Az 1. mellé az épületnél beton járólap burkolat került, a vágány mentén sínkoronaszintű zúzalékréteggel; ugyancsak SK-szintű zúzalékréteg szolgál középperon gyanánt az 1. és 2. közében, a 2.-3. pedig betonelemes, keskeny középperont határol. Tizenöten szállnak le. A végponti váltókörzet (vége: 10.4) felett troliközlekedéses városi út ível át betonfelüljáró segítségével. Fénysorompós gyalogosátjárót (10.450) követően balra csonka ágazik és fokozatosan néhány méternyire távolodik a vonaltól, bakját (10.7) a végponti bejárat (10.650) és nem biztosított gyalogosátjáró (10.730) fogja közre - itt ér balról a közelünkbe a folyócska. A felépítmény a nyíltvonalon változatlanul illesztéses. A végponti előjelzőt (11.1) troliközlekedéses utat különszintben metsző, kisnyílású híd (11.080) mellé telepítették. 15 ezrelékkel emelkedünk.

A jobboldalt elhelyezett, esőbeállós, betonelemes oldalperonú Zlín-Dlouhá megállóhely (kezdőponti peronvég: 11.180) csövet átvezető, kisnyílású híd (11.150), valamint aszfaltút metszésében kialakított, fénysorompós útátjáró (11.330) és nem biztosított gyalogosátjáró (11.5) közé került. Két felszálló akad. Az útátjáró berendezése nem működik, 10 km/h-val haladunk, kürtjelzést alkalmazva - az írásbeli nyilván erre is kitért. Mindkét oldalon lakóházak sorakoznak. Kissugarú, rövid ívek sorozata jellemző erre a vonalszakaszra. A szintén nem működő fénysorompójú, következő útátjárónál (12.0 - aszfaltúton) és a továbbiakban dísztégla falú, egy- és kétszintes, azonos szerkezetű lakóépületek sorozatai figyelhetők meg. Nem biztosított gyalogosátjáró (12.350) előzi meg és aszfaltút keresztezésében épített, fénysorompós útátjáró (12.750) határolja végpont felől a vágány jobb oldalához illesztett, zúzalékburkolatú peronos, esőbeállós Zlín-Podvesná megállóhelyet (peronközép: 12.650), ahol nyolcan szállnak fel. Az emelkedő 15 ezrelékes. Nem biztosított gyalogosátjáró (12.950), áteresz (13.170), nem biztosított útátjárók (13.220 és 13.330 - murvás úton), fénysorompós útátjáró (13.450) - baloldalt építőanyag telepet látunk -, nem biztosított útátjáró (14.080 - murvás úton, a 49-esről leágazó szakasza aszfaltozott) - balról mellénk ér a folyócska (14.4) -, és fénysorompós útátjáró (14.520 - aszfaltúton) a folytatásban. Az első fénysorompós útátjáró 40 km/h állandó lassújeles, most azonban 10 km/h-val haladjuk meg, tekintettel a berendezés működésképtelenségére. (A helyzet, súlyosbítva a fesztivál miatti elővigyázatosságokkal, előrevetíti a vonatok tömeges késését, amit majd tapasztalni is fogunk.) A második, biztosított útátjáró Zlín-Příluky megállóhelyet (végponti peronvég: 14.650) határolja kezdőpont felől. Betonelemes peron baloldalt, esőbeállóval a kezdőponti végében. Nincs utascsere. 14.6-14.8 között a vasúthoz képest valamivel magasabban vezetett 49-es főút felől alacsony bélésfalat alkalmaztak (az úttól távolodva enyhén emelkedik a terep, és a völgyet lezáró dombvonulat sem mondható meredeknek). Elfogynak a lakóházak, csupán balra, a folyócska túlpartján találhatók építmények. 15.4-től 40 km/h állandó sebességkorlátozás veszi kezdetét. Kertesházak csoportja jelenik meg balra (15.9), nem biztosított útátjárót (16.005 - murvás úton) hagyunk magunk mögött, és 16.2 magasságában beérünk a Zlín utáni első településre. Aszfaltút nem biztosított átjáróját (16.560) követi a sínkoronaszintű zúzalékrétegből képezett peronú, esőbeállós, ®elechovice nad Dřevnicí megállóhely (kezdőponti peronvég: 16.650). Az utasperont fémkorlát határolja, ugyanis töltésoldalba épült, ezért a külső élénél körülbelül kettő méteres a szintkülönbség. Négy felszálló és öt leszálló az utascsere mérlege. A megállótól végpont felé 10 ezrelékesre szelidül az emelkedő. Felsőpályás acélhíd (16.970) beiktatásával aszfaltutat keresztezünk, valamint a Dřevnice mellékvizét, azután 40 km/h állandó lassújeles, áteresszel kombinált, nem biztosított útátjáróban (17.430) ipartelep aszfaltútját metsszük.

A bal oldalon vasúti kiszolgálású konténerterminál hasít ki magának területet, aszfaltút fénysorompós átjárójától (17.720) végpont felé, két áteresszel (17.950, 18.050) feljebb a terminál vágányhálózatának egyik sínpárja a vonal mellé kerül, vágánykapcsolat történik hozzá (18.080), háromvágányos tároló csoport alakul (a közelebbi sínpár faaljas, Hoheneggeres, a második betonaljas, GEO-s). A csoport egybecsatlakozik, a betonaljas, Hoheneggeres vágány, balról érkező, további sajátcélú sínpárokkal együtt, Lípa nad Dřevnicí 40 km/h állandó lassújeles, kezdőponti váltókörzetébe (18.550) torkollik - ugyanitt átereszt találunk -, ahonnan kialakul a második, központi líra. A 742 134-es dízelgép áll a közelben, konténerszállító pőrékkel. A konténerterminál szinte körülölel egy vasúti kapcsolattal ugyancsak rendelkező, silós telepet. Az első átmenő vasaljas, a váltókörzethez közel telepített felvétel épületnél (18.650) SK-szintű zúzalékréteget terítettek mellé, a végpont felé eső szakaszán oldalrakodót kapott. Az 1. és a betonaljas, GEO-s átmenő fővágány (2.) között a 2. felé betonszegélyű, keskeny, zúzalékburkolatú középperont húztak, a 2.-3. között SK-szintű zúzalékréteggel elégedtek meg. Egyéni fény kijárati jelzőket állítottak. Hárman pályáznak a vonatunkra. A végponti váltókörzetet (18.930) fénysorompós útátjáró (18.950 - aszfaltúton) zárja. A nyíltvonalon illesztéses a felépítmény. Vízfolyás feletti, kisnyílású hidat (19.150) útbaejtve jutunk el a 491-es számú közút osztottpályás betonfelüljárója (19.350) alá. Az állomás bejáratát (19.360) a felüljáró végponti oldalához állították. Tíz ezrelékes emelkedőben átereszt (19.550) és murvás út nem biztosított átjáróját (20.450) vesszük sorra, közöttük a végponti, fény előjelzőt (19.750) - jellegzetesen csekély az előjelző-főjelző távolság a vonalon, valószínűleg annak köszönhetően, hogy a nem túl magas sebességgel közlekedő, könnyű motorvonatokon kívül a vaspályát koptató tehervonatok sebessége még kevésbé magas. Bal-jobb ívkombináció fogja közre a Dřevnice mellékvize, a Lutoninka alsópályás, acél gerendahídját (20.860), nem biztosított útátjáró jön (21.060 - murvás úton), baloldalt lakóházak jelennek meg, nem biztosított átjáróban (21.3) aszfaltutat keresztezünk. Kissugarú, bal ívben faaljas a felépítmény, az ív végétől ismét betonaljas, és megérkezünk a bal kéz felől betonelemes, fém esőbeállós oldalperonnal felszerelt Zádveřice megállóhelyre (kezdőponti peronvég: 21.650). Tizen szállnak le. A végponti peronvéget fénysorompós útátjáró (21.770 - aszfaltúton) és áteresz (21.790) határolja. Földutat metsző, nem biztosított átjárónál (22.270) ér véget a falu, megművelt földterületek következnek, balra a helyi településeket összekötő út látszik, a 49-es pedig kissé eltávolodott, a dombvonulat aljához szorult a Lutoninka déli oldalán. Áteresz (22.910) - baloldalt, feljebb kertes házak csoportja -, még egy áteresz (23.150) és nem biztosított útátjáró (23.3 - betonúton) a sorrend.
Fénysorompós átjáró aszfaltúton (23.6), bal ív betonaljakon, ipartelep jobbra, lakóházak balra, nem biztosított, betonelemes illetve a nyomvályúnál fagerendás burkolatú átjáró murvás úton (23.840). Az ipartelepen és azt követően színpadok, a fesztivál fő kellékeiként, bal kéz felől körhinta, sörsátrak és társai, a koncertek közötti-utáni pihenést célozva. 40 km/h állandó sebességkorlátozás érvényes 24.2-től végpont felé, amelyen belül 10 km/h ideiglenes korlátozást tűztek ki, előjelző nélkül. A Vizovice bejárati jelzőjét helyettesítő táblát (24.260) fény főjelző egykori árbocára erősítették fel, és mögötte (24.3) törik meg az utolsó szakasz 15 ezrelékes emelkedője. Folyamatos kürtjelzést alkalmaz a vezér. (Otrokovicétől kezdve nem fukarkodott a hangjelzéssel, nyilván szintén a rendezvény kapcsán, bár a vonal jellegéből adódóan sűrűn telepítették a biztosított és nem biztosított útátjárókat, ahol a gépjárművek mellett sok gyalogos is előfordul.) A váltókörzetet (24.430) nem biztosított, a nyomvályúnál fagerendával kiegészített, aszfaltburkolatú útátjáró (24.420 - aszfaltúton) határolja. Mindössze tizen helyezkednek el a 11:20-kor forduló anakondán. A következőig, az egy órával későbbi 14222-esig körül tudok nézni. A fejállomás háromvágányos, baloldalt kétszintes felvételi épülettel, amely mögött a rendezvényhez kapcsolódóan, néhány körhintát állítottak, nem mintha nem volna veszélyes az ilyesmi az odalenn bámészkodókra, amennyiben a hintán ülők előtte végigkóstolták a helyi Rudolf Jelínek művek pálinkáit és likőrjeit, szétcsapatva a végtelen sörválasztékkal.

A kitérők helyszíni állításúak. Vizovicén helyhezkötött biztosítóberendezés nincs. A kezdőponti váltókörzetet határoló, nem biztosított útátjáró környezetében faaljas, GEO-s a felépítmény, a folytatásban hézagnélküli, utólag hegesztett, betonaljas (1980-as gyártású PB-2-D típus), GEO-s, R65 sínrendszerű. A betonaljas, GEO-s, R65 sínrendszerű átmenő fővágánytól (2.) balra a szinte teljes hosszában talajjal szennyezett ágyazatú, betonaljas, Hohenegger sínleerősítésű 1., jobbra pedig a betonaljas, Hoheneggeres 3. ágazik, illetve a felvételi épülettel szemközt működő, fűrészteleppel kiegészített fatelep betonaljas, GEO-s, oldalrakodós, a 3. mellett végighúzódó csonkája. (A fatelep területén betonaljakat és faaljakat is tárolnak.) Az elsőt az utóbbi időben nem használják, a harmadikat ritkán, a fatelepi csonkán rönkök vendégeskednek, az áruszállítás tehát közúton bonyolódik. A második vágányt leszámítva a sínrendszer UIC49. A vasaljas kitérőkkel fektetett végponti váltókörzetnél először a harmadik csatlakozik a másodikba, majd vágánykapcsolást képeztek az 1. és 2. között (24.750), és a két sínpár külön-külön bakban ér véget (24.8). Az elsőben gumiburkolatú, Staąa gyártmányú, a másodikban fagerenda burkolatú gyalogosátjárót telepítettek a felvételi épület közelében. Az 1. és 2. zúzalékburkolatú, mindkét sínpár felé betonszegéllyel rendelkező peront, a 2.-3. sínkoronaszintű zúzalékréteget fog közre, az 1. mellé zúzalék sáv, illetve a felvételi épülettől kezdőpont és végpont felé egy-egy aszfaltozott rakodóterület került, amelyeket erre a célra már legfeljebb csak alkalomszerűen használnak, viszont remekül elfér rajtuk a csecsebecseárus-stand, a sörsátor és a körhinta.
A fesztivál kapcsán két színpadot rendeztek be, egy kisebbet és egy nagyobbat. A hangosítók beállításokat végeznek, ehhez időnként zeneszám-részleteket játszanak le, falrengető hangerővel. Az utolsó fénysorompós útátjáró (23.6) vezetősínes, aszfaltburkolatú, a nyomvályúban szintbehozott gumicsővel, hogy a szennyeződés ne tömítse el. Faaljas, Skl-12 szorítórugós a sínleerősítés a környezetében, frissen cserélt ágyazattal. Innen kezdőpont felé változatlanul betonaljas, GEO-s, R65 sínrendszerű a felépítmény, az ívben illesztéses, négylyukú laposhevederrel, 11 ezrelékes lejtőben. A 14222-esnek forduló 14219-es személy tizenegy percet késik. Összeállítása négyrészes 810-010 formáció, kétrészes RegioNovával megtoldva: 810 520, 24-29 186, 24-29 018, 24-29 188, 914 052, 814 052. Negyven-ötven leszálló mutatkozik. Összességében alacsony még a vonatok kihasználtsága, a vasúttársaság tehát némileg túlbiztosította magát, illetve nem volt pontos információja arról, mikor indul be a rendezvénylátogatók rohama. Vagy csak egyszerűbb volt az adott napon üzemkezdettől üzemzárásig, folyamatosan járatni a megerősített vonatokat, napközbeni átrendezés nélkül. Lefelé hétperces késéssel és tizenöt utassal kezdünk.
Zádveřice megállóban hárman várnak ránk, Lípa nad Dřevnicí állomáson kitérőbe járunk, jobbra, a harmadikra, egyetlen új utas csatlakozik hozzánk.
®elechovice nad Dřevnicí és Zlín-Příluky szintén egy-egy felszállót eredményez. Zlín-Podvesnán ezúttal is komolyabb az utascsere a környékbeli megállókhoz képest, nyolc leszállóval és négy felszállóval. Zlín-Dlouhán tizenheten várakoznak, de többségük a sárga csíkos motorkocsijú, negyedórát késő, ötrészes anakondára pályázik, amellyel majd Zlínben keresztezünk - négy utastól viszont megválunk. Délelőtt óta Zlín střed végponti csonkájába kitoltak két Eas kocsit. Az állomáson majdnem teljes utascsere történik, húsz felszállóval; egy idősebb hölgy nehézkesen kapaszkodik fel a lépcsőre, végül erőfeszítését siker koronázza. A menetrendhez képest tízpercnyi elmaradással folytatja a menetet a 14222-es, én viszont a soronkövetkező vonatig szemrevételezem a kellemes, erdőborította dombok közepén kinőtt iparvárost.
Az erőművel szegélyezett állomás felvételi épülete mögötti rakodóterület egy részét parkolónak használják, pár lépésnyire innen 78 kocsiállásos buszállomás működik és a szomszédságában egy másodiknak is jutott hely, bár az jóval kisebb. A városi társaság sárga-kék buszai többnyire Renault típusok, a trolik általában ©kodák, csuklósok. Még a déli (a vasút mentén végpont felé nézve jobb) oldalnál maradva, a völgy fentebbi részén a zlíni ipart egykor megalapozó cipőgyár komplexuma hasít ki területet, bár ennek a nagyobbik része kereskedőházzá alakult az utóbbi időben, igaz, ezzel együtt sem csorbul különösebben az ipari település-jelleg. Ellensúlyozzák ugyanis a folyómenti, termelő létesítmények, köztük a vasútnak is munkát biztosító erőmű. Az állomás végponti váltókörzetén túli csonkába állítják a kirakott szénszállító kocsikat - most a szlovák AXbenet s.r.o. magasoldalfalúit szabadítják meg egymásután az eltüzelésre váró terhüktől.
A vizovicei személyre tizenöt, az otrokoviceire (14424) tízperces késést írnak ki, tehát az előző körhöz hasonló eredmény várható. Az előtető alatt összegyűlt negyven utasból körülbelül huszonöten várnak a vizoviceire. A lentről jött, 25-30%-os telítettségű RegioNovás formációról a közönség fele leszáll. Közben az otrokovicei késését a vizuális utastájékoztatón tizenöt percre korrigálják. Végre befut az anakonda, kár, hogy nem néhány másodperccel korábban, akkor ugyanis összejött volna az együttállás a felüljárón áthaladó trolival. 10% telítettséggel, +12-vel vágunk neki. Csekély a vasút iránti igény ebben az időszakban a város nyugati nyúlványában: Zlín-Prątné egy leszállót, Zlín-U mlýna két felszállót, Zlín-Malenovice zastávka öt leszállót, Otrokovice-Trávníky három leszállót tud felmutatni, a többi helyen nincs utascsere. A 49-es főúton, velünk párhuzamosan troli halad, ez viszont nem ©koda, hanem Iveco. Zlín "kihelyezett állomásán", Otrokovicén a 122 030-as, zöld színtervű ČD Cargós gép mutatkozik. Sajnos fotózás szempontjából igen rossz helyen. A fesztiválozók rohama beindulni látszik, mert immár több mint százan sorakoztak ki az első átmenő peronjához. 362 174 (kék-fehér), 20-41 399, 20-41 370, 20-41 486 (új színtervű), 82-40 311, 39-40 269, 39-40 150 összeállítású, R809-es számú gyorsom (Brno-Olomouc) bevárja a késett személyt, nyolc percet kap tőle, telítettsége 20%.
Hulínban ötvenfős, vegyes utascsere végén +6-tal sikerül a gyorsnak továbbállnia. Végpont felől megjelenik a 202-es Banán vontatta R707 Hradią»an vonat, előtte viszont - sajnos épp a másik, rossz napállásos oldalról - 380-as gép PKP Cargós önürítősökkel haladt, impozáns tempóban. A péntekenként útrakelő, Kojetín-Ostrava viszonylatú 1445-ös gyors Búvárból és négy, hagyományos zöld-fehér festésű kocsiból áll, de nem ezzel, hanem a negyedórával későbbi, 3915-ös személlyel készülök bejárni a 303-as menetrendi mezőben szereplő vonal hosszabbik, keleti részét. A 303-as vonatai a szigetszerűen elhelyezkedő felvételi épülettől (szelvényértéke az itteni számozás szerint 16.8) keletre eső, térkőburkolatú oldalperonnal és két betonelemes, keskeny középperonnal ellátott, háromvágányos (mindhárom betonaljas, GEO-s, az 1. R65, a többi UIC49 sínrendszerű) csoportot érintik. Kroměříľ állomásról Valaąské Meziříčí-ig szolgáltató vonatom összeállítása 810 181 motor és 24-29 191 mellék, Hulín érintése gyakorlatilag teljes utascserét eredményez, kevés felszállóval, az utasterhelés 15% körüli. A háromvágányos csoport a vonal kezdőpontja, vagyis Kojetín felé nézve, faaljas kitérőkkel egybecsatlakozik, összekötő tart a Nordbahnhoz (330), mindkét vasút metszi a Rusava folyócskát, a kojetíni kezdőpont felé nézve jobb ívet vesz, emelkedik, bal ívvel ráhalad a 330-ast különszintben metsző hídra és északról körbekerülve Hulínt, megcélozza Kroměříľ elágazó állomást. (Az eredeti, 1880-as változat szerint Hulín déli váltókörzetéből ágazott a vaspálya Kroměříľ felé, de a Hulín-Holeąov összeköttetés átadását követően módosították a nyomvonalat. Az eredeti megoldást megtartva, irányváltás és keresztbejárás lett volna az ára a Nordbahn metszésének.) A nyugati szakaszt egy későbbi utazáskor ismertetem, most pedig merüljünk el a végpont felé tartó szakasz részleteiben! Indulásunk előtt még keresztezünk a 3944-es személyt (Bystřice pod Hostýnem - Kroměříľ) alkotó, kétrészes RegioNovával (914 063, 814 063) - a várakozó utasok többségre rá kíváncsi, nem ránk. A fővonali csatlakozó vonatok késése miatt +6-tal vágunk neki.

A felvételi épülettől végpont felé nézve, a harmadikból egy (felsővezeték nélkül), az elsőből négy sínpár fejlődik, így összesen nyolcvágányossá duzzad a csoport. Faaljas, GEO-s kitérők segítségével először a bal külső csatlakozik (17.2), hamarosan követi a többi (17.350); bal ívben, balról, telepről faaljas, GEO-s, sajátcélú sínpár közeledik és fénysorompós útátjáró (17.420) mögött csatlakozik (17.530). Vágányunk faaljas, GEO-s, illesztéses az útátjáróig, onnan betonaljas, Hoheneggeres. Egyvágányú, dízelüzemű a vonal. Hulín végponti bejárata (17.770) után nagyfeszültségű távvezeték ível át felettünk (17.9), betonelemes, nem biztosított átjáróban (18.0) földutat keresztezünk, az épülő R55 autópálya felüljárója (18.1), újabb nagyfeszültségű távvezeték (18.2) és Hulín végponti előjelzője (18.450) a további sorrend. 60 km/h-t tartunk. A hézagnélküli felépítményű egyenest megtörve, balra ível (18.6) a vonal, ikerbe rakott betonaljakon, laposhevederekkel képezték az illesztéses szakaszt, az ív elején az engedélyezett 70 km/h-ra gyorsítunk, jobb ívet kezdünk (18.9). Művelésbe vett földek mindkét oldalon. Fénysorompós, betonelemes burkolatú útátjáró (19.120 - földúton), áteresz (19.390), Třebětice előjelzője (19.450) - a település házai közé jutunk (20.2) -, bejárat (20.130), fénysorompós átjáró alsóbbrendű úton (20.2), és a fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzős állomás váltókörzete (20.210) következik. A két átmenő betonaljas, Hoheneggeres, az 1. hézagnélküli, a 2. ikerillesztéses, mindkettő betonelemes oldalperont kapott (kezdőponti peronvégek: 20.3), a másodikat a kezdőponti váltókörzetnél rövid csonka fejeli meg. A felvételi épület egyszintes, nyeregtetős és lapostetős résszel, az állomás kezdőponti végéhez közelebb fekszik. Nincs utascsere. A faaljas végponti váltókörzethez (20.970) meglehetősen közel esik a bejárat (21.050). Betonaljas, Hoheneggeres a nyíltvonal. Vezetősínes, aszfaltburkolatú, fénysorompós útátjáró (21.270 - aszfaltúton) közelében, faaljas kitérő segítségével (21.630) balra faaljas, Hoheneggeres, használaton kívüli állomási vágány (ex 1.) alakul. Az egykori Vąetuly szolgálati hely kétszintes, nyeregtetős épületénél az ex-elsőből használaton kívüli, sajátcélú sínpár ível balra, az ex-1. és az átmenő fővágány között kitérőpárt (22.050) fektettek, aszfaltút fény- és motoros sorompós átjáróját (22.1) magunk mögött hagyva az ex-1. folytatása sajátcélú, nem használt vasúti kapcsolatként balra távozik, ugyanakkor jobbra újépítésű, betonaljas sínpár ágazik terelőcsonkával és rézsút távolodni kezd.
Holeąov fény előjelzője (22.6) és fénysorompós, betonelemes burkolatú útátjáró (23.3 - alsóbbrendű úton) a folytatásban, illetve a bejárat (23.5), jobbra használaton kívüli, magas csonka indul, háromfelé ágazik. Balra szintén csonka veszi kezdetét (23.650), és a közös fény kijárati jelzős, öt átmenővágányos állomás váltókörzeténél (23.8) a magas csonka bal ága, valamint a bal csonka a lírába olvad. A magas csonka másik két ága a végponti váltókörzethez közelebb elhelyezkedő, kétszintes, nemrég felújított felvételi épülettel szemközti ipartelepre tér be. Bal kéz felől homlokrakodó (felhagyott csonkával) és az 1. mentén fából készült raktárral kiegészített oldalrakodó sorakozik - rakodási célt nem szolgálnak. Az ötödik átmenőt rakodóterület határolja, az ipartelep és a rakodóterület közé a kezdőponti váltókörzetből ágaztatott, két sínpár került, ezeket használják, ugyanakkor a negyedik átmenőre az utóbbi időben szemlátomást nincs szükség. Az 1. mellett és az 1.-2. között sínkoronaszintű zúzalékréteg, a 2.-3. (utóbbi az átmenő fővágány) által közrefogva betonszegélyű, zúzalék utasperon segíti az utascseréket. Hat felszálló és öt leszálló az utascsere eredménye. A végponti váltókörzetet aszfaltút fénysorompós átjárója (24.270) határolja, jobb ívet kezdünk, a váltókörzetből balra nem használt iparvágány ágazik, jobboldalt pedig, a rakodóterületen kívüli sínpárokat elnyeli egy ipartelep. Holeąovtól a mellékvonali jellegű, kisméretű, alacsony, nehezen leolvasható szelvénykövek jellemzők. A nyíltvonali felépítmény betonaljas, GEO-s, UIC49 sínrendszerű, az engedélyezett sebesség 70 km/h (nem használjuk ki, 50 km/h körül teljesítünk). Az útátjáró és a végponti bejárat (24.5) között, bal kéz felől egykor vasúti, ma már közúti kiszolgálású malom működik. Fény- és motoros sorompós útátjáró (24.7 - aszfaltúton), a végponti előjelző (25.2), vezetősínes, aszfaltburkolatú, fény- és motoros sorompós útátjáró (25.270 - aszfaltúton), Strail gumielemes burkolatú, fény- és motoros sorompós útátjáró (25.430 - aszfaltúton), kissugarú, illesztéses, 60 km/h állandó lassújeles bal ív, fény- és motoros sorompós, vezetősínes, aszfaltburkolatú útátjáró (25.830) és nagyobb sugarú, hézagnélküli jobb ív a település területén. Az utolsó ívvel letudjuk Holeąov lakóövezetét, ugyanakkor megközelítjük a helyi településeket összekötő, balra haladó, 2x1 sávos aszfaltutat. Kőbányához vezető aszfaltút metszésében betonelemes burkolatú, nem biztosított útátjáró (26.810), kisnyílású híd vízfolyáson (26.920), áteresz (27.1) és kisnyílású, felsőpályás acélhíd út felett (27.3).
Jobbra megművelt dűlő, balra házak tűnnek fel, fénysorompós, betonelemes burkolatú útátjáró (27.860) mögött Dobrotice megállóhely (végponti peronvég: 28.0) betonszegélyű, zúzalék (leginkább füves) peronja húzódik bal kéz felől, egyszintes, nemrég cserélt ablakú, virágokkal és kertitörpe-gyűjteménnyel díszített épülettel körítve. A viszonylag hosszú utasperon felvételi épület előtti szakaszát úgy-ahogy karbantartják, vagy csak az utasok járják össze, a többit lassacskán visszahódítja a természet. Menetrend szerinti megállásunk kettő leszállót eredményez. A településeket összekötő út néhányszáz méternyire távolodik. Emelkedésbe fogunk, ahogy a vonal valamelyest feljebb helyezkedik a Hostýnské Vrchy vonulatának lábán. Áteresz (28.110), egy-egy betonelemes, nem biztosított átjáró (28.570, 28.9), murvás úton, az elsőt áteresszel egészítették ki a végponti oldalán, jobb ív (29.0-tól) miatt illesztéses (ikerillesztések betonaljakon) a vágány, a 70 km/h pályasebességet 65 km/h állandó korlátozású szakasz követi (29.3-tól). Az öt leszállót és egy felszállót produkáló Jankovice megállóhely (végponti peronvég: 29.6) bal ívben fekszik, peronját baloldalt találjuk, nemrég átépítették, SK+25 körüli magasságú lett, a vágány felé térkőutánzatú betonelemes, befelé térkőburkolatú, üveg esőbeállós. Kezdőpont felől vezetősínes, aszfaltburkolatú, fénysorompós útátjáró (29.470 - aszfaltúton) határolja. Az ív végétől ismét 70 km/h az alkalmazható sebesség, a felépítmény hézagnélküli; kisnyílású híddal (29.750) metsszük a Zhrta-patakot, nem biztosított átjáró (30.110) jön murvás úton, egynyílású, alsópályás, szegecselt szerkezetű gerendahíd (30.150) beiktatásával leküzdjük a Hulíntól többé-kevésbé követett Rusavát. Hlinsko pod Hostýnem közelében áteresz (30.450) - 30.7-nél ágyazatszennyezés jellemző -, illetve fénysorompós útátjárók (32.520, 33.150) találhatók, alsóbbrendű aszfaltutak keresztezésében (az első betonelemes burkolatú). Jelenleg megálló-rakodóként funkcionál, a baloldalt, kissé feljebb helyet kapott, egyszintes, nyeregtetős, nyerstégla felvételi épületet követően (31.4) balra használatban lévő, oldalrakodós, betonaljas, GEO-s csonka ágazik (bak: 31.6), amely korábban átmenő volt, az egykori visszakötése (31.640) helyén faaljas az átmenő fővágány. Biztosítóberendezéseit (fény előjelzők 30.2 és 32.8, fény főjelzők 31.220 és 31.8) úgy helyezték el, hogy azok a kezdőponti mögötti, fény- és motoros sorompós, Strail-gumiburkolatú útátjárót (31.3), valamint a kiágazásokat fedezzék, jelenlegi funkciójuk szerint azonban csupán útátjáró-fedezőjelzők és/vagy állomásköz fedezőjelzők, ugyanakkor a telepítési pontjaikon nem változtattak. Egy leszálló és kettő felszálló mozog a zúzalékburkolatú peronon. Változatlanul betonaljas, GEO-s, a kissugarú íveket kivéve hézagnélküli a pálya. A megálló-rakodó utáni, második fénysorompós útátjáró már Bílavsko falu területére esik, ahol nincs vasúti megállóhely.
Bystřice pod Hostýnem fény előjelzője (33.670), áteresz (34.030), kissugarú, állandó sebességkorlátozással ellátott, bal ív illesztéses (négylyukú laposhevederes) felépítménnyel a sorrend - a folytatásban (34.3) újfent 70 km/h alkalmazható -, azután balra kihúzó indul (34.3-tól), a bejáratnál (34.4) kettéágazik - nincs forgalom az ágakon -, a faaljas váltókörzetben (34.6) kapcsolat történik feléjük, egy harmadik, nem használt ág válik ki, és a szétbontakozó lírához képest valamennyi balra ível. Az egyéni fény kijárati jelzős állomás lapostetős, előtetővel felszerelt, kétszintes felvételi épületét bal kéz felől találjuk. A bal és a jobb külső vágányok csonkák, bakkal lezárva a végponti váltókörzet közelében, a bal faaljas, Hohenegger feszítőelemes sínleerősítésű, ritkán használják (vagy egyáltalán nem), a jobb betonaljas, GEO-s, mellette oldalrakodó húzódik, hosszú raktárral, illetve rakodóterület, előbbieket már felhagyták. Az első átmenő R65 sínrendszerű, betonaljas, GEO-s, a 2. (átmenő fővágány) betonaljas, Hoheneggeres, a 3., 4., 5. betonaljas, GEO-s. A bal csonkához sínkoronaszintű zúzalékréteg került, a bal csonka és az 1., illetve az 1.-2. közé pedig betonszegélyű, zúzalékburkolatú, keskeny peron, oldalperonként a külső sínpár felé. Szinte teljes utascsere történik, hét új utassal, keresztezünk az elsőre befutó, 810 373, 24-29 413, 24-29 057 formációval (3910-es személy). A 60 km/h állandó lassújeles, felújított, betonaljas kitérőkkel fektetett, végponti váltókörzetet Strail gumiburkolatú, fénysorompós útátjáró (35.3) határolja, majd erős emelkedő kezdődik. A folyópálya betonaljas, Hoheneggeres. Mindkét oldalon lakóházak csoportosulnak, jobbra aszfaltút halad a vasúttal párhuzamosan, a végponti bejárat (35.650) mögött betonelemes, nem biztosított gyalogosátjáró (35.850) és áteresz (36.0) következik, azután jobb ív, és 36.1-től bal. Felújított, Strail burkolatú, fény- és kettős motoros sorompós átjáró aszfaltúton (36.2), Strail burkolatú, fénysorompós átjáró aszfaltúton (36.350), végponti fény előjelző (36.360), kisnyílású híd vízfolyáson (36.370), egynyílású, felsőpályás, acél gerendahíd út felett (36.670), majd egy hasonló, valamivel hosszabb (36.720), patakon. Rövid, faaljas szakaszt iktattak a vágányba (36.8). Magas töltés aljába épített, földutat átbújtató, kisnyílású hídtól (37.150) betonaljas, GEO-sra vált a felépítmény, elérjük a 350 méteres tszf. magasságot, erdősávot keresztezünk, benne felhagyottnak, de legalábbis elhanyagoltnak tűnő, vasbeton szekérút-felüljárót (37.450) látunk. Ívkombinációban a pálya illesztéses, hol iker faaljakkal, hol lengő, betonaljakon, a táj szabaltabbá válik, jobboldalt mind markánsabb a Hostýnské Vrchy vonulata, amelynek a lábánál halad a vasút.

A Kozinec-patak mélyedése miatt átmenetileg lejtőt kezdünk (38.2-től), gyorsulunk, elhaladunk Loukov fény előjelzője (38.450) mellett, bal ív után betonelemes, nem biztosított átjáróban (38.820) földutat metszünk. Az egyenesben hézagnélküli a vágányunk. Az előjelzőkhöz tartozó táblák alapján a főjelzők (39.130, 39.990), amelyek eredetileg bejárati jelzőkként szerepeltek, jelenleg útátjáró-fedezőjelzők, de sokkal inkább állomásköz-fedezőjelzők. (Az ex-állomáson nincs forgalmi szolgálat.) Aszfaltút átszelésében kialakított, fénysorompós, vezetősínes útátjáró (39.2) végponti oldalán, jobbra egy homlok- és egy oldalrakodós csonka indul, a kettő között rakodóterülettel - nemrég építve vagy átépítve, használatban van. A homlokrakodós csonkával létesített vágánykapcsolástól kialakul a második átmenő, majd az oldalrakodós csatlakozik hozzá, innentől ismét oldalrakodó húzódik a 2. mellett. Az 1. (átmenő fővágány) zúzalékburkolatú oldalperont kapott a végponti váltókörzetnél (39.6), ahol jobbra egyszintes, lapostetős felvételi épület foglal helyet. Egy utas száll le. A végponti váltókörzetet (39.6) fénysorompós útátjáró követi alsóbbrendű aszfaltúton (39.650), a másodikat itt rövid csonka fejeli meg, rövid bal ívet veszünk, emelkedőbe fogunk és a végponti ex-bejárattól kissugarú, illesztéses, jobb ívbe fordul a vonalvezetés (40.5-ig), bal ívvel folytatódik (40.6-tól). Betonaljas, GEO-s a felépítmény. Loukov végponti előjelzőjével megegyező szelvényértéknél (40.720) telepítették a fény bejárati és egyéni fény kijárati jelzős, 380 méteres magasságszinten fekvő Osíčko kezdőponti, fény előjelzőjét. Betonelemes, nem biztosított útátjáró (40.890 - földúton) szomszédságában (41.0) ér véget az ívkombinációra kitűzött, 60 km/h állandó lassú. Áteresz (41.270) és vezetősínes, aszfaltburkolatú, fénysorompós útátjáró (41.450 - aszfaltúton) sorolható a bejáratig (41.530), jobboldalt használaton kívüli csonka indul (41.7), bal kéz felől rövid csonka veszi kezdetét, mindkettő a faaljas váltókörzetbe (41.850) torkollik. A kitérők alatt kisnyílású híd épült. Kitérőbe járunk, jobbra, a harmadikra. Az 1. faaljas, Hoheneggeres, a 2. (átmenő fővágány) és a 3. faaljas, GEO-s, a negyedik külső oldalán a kezdőponti váltókörzethez jobbról érkezett, sajátcélú vasúti kapcsolatból fejlődött, háromvágányos csoportot helyeztek el párhuzamosan. A csoportot a líra végponti végénél mozdonykörüljáró csonka fejeli meg. Az egy- és kétszintes, lapostetős építményekkel kiegészített, nyeregtetős, kétszintes felvételi épület (forgalmi: 42.250) közelében az 1. mellett sínkoronaszintű zúzalékréteget terítettek, az 1.-2. és 2.-3. között zúzalékburkolatú, betonszegélyű, keskeny peront képeztek. A 842-es motorból és két 010-es mellékből összeállított 3912-es személlyel keresztezünk, amely az AWT-s (OKD Doprava felirat rajta maradt), sárga-kék színtervű 753 725 tartályvonatát előzi. Áll benn még egy AWT-s Búvár, szintén sárga-kék: vélhetően kettő hozta a tartálykocsikat, míg a lefelé tartó folytatásban elegendő lesz egy is. Előbb két átmenőre zsugorodik a líra, aztán fénysorompós, betonelemes útátjáró (42.5 - aszfaltúton) szomszédságában (42.6) egyesülnek; a nyíltvonal betonaljas, GEO-s, a kissugarú bal ív elején állított, végponti bejáratot (42.930) megelőzően nem biztosított, betonelemes útátjáróban (42.870) haladunk. A folytatásban kisnyílású híd (43.250), igen könyökös jobb ív, benne betonelemes burkolatú, fénysorompós átjáró földúton (43.450), a végponti előjelző (43.7), bal ív (43.9-től) - a táj dombos, megművelt dűlőkkel -, áteresz (44.3), nem biztosított, betonelemes útátjáró (44.480), áteresz (44.550), jobb ív. Jobb kéz felől ott a jócskán megnőtt hegyvonulat. Nem biztosított, betonelemes útátjáró (45.150 - földúton) környezetében egy-egy lakóház mindkét oldalon, majd még néhány, az erdősávok mögött. Négylyukú laposhevederekkel illesztett, kissugarú bal ív (45.6-tól), nem biztosított, betonelemes útátjáró (45.750 - földúton) és a Juhyně-patak feletti egynyílású, felsőpályás acélhíd (45.950).
A patakvölgyet elhagyva (46.1-től) kaptató jön, és fénysorompós, vezetősínes, aszfaltburkolatú útátjáró (46.3 - alsóbbrendű úton) szomszédságában, faaljas kitérő (46.550; alatta áteresz) segítségével jobbra, fatelep mellé ágazik Rajnochovice megálló-rakodó rövid, oldalrakodós 2. átmenője. Az átmenő fővágány (1.) betonaljas, GEO-s. Baloldalt egyszintes, lapostetős felvételi épület (46.6) és betonszegélyű, aszfaltburkolatú peron. Négyen szállnak fel. A rakodóvágány visszakötését fénysorompós, vezetősínes, aszfaltburkolatú útátjáró (46.680 - alsóbbrendű aszfaltúton) határolja. A nyíltvonali felépítmény az eddigieknek megfelelően betonaljas, GEO-s, az egyenes szakaszokon (amelyekből errefelé kevés jut) hézagnélküli. A fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzős (előjelzők: 47.1 és 49.8, bejáratok: 47.790 és 49.090), impozáns szabad vágányhosszakkal rendelkező Kunovice-Loučka (faaljas váltókörzetek: 47.9 és 48.850 - a kezdőponti alatt áteresszel) négy átmenővágányos, az 1. vasaljas, Hoheneggeres, ritkán használt, a 4. faaljas, Hoheneggeres - eltolható oldalfalú kocsikat tárolnak rajta -, a 3. betonaljas, GEO-s, a 2. faaljas, Hoheneggeres a kezdőponti szakaszon, később pedig betonaljas, GEO-s. A rakodóterületes-oldalrakodós-raktáras 1. kezdőponti végét rövid csonka fejeli meg. Az 1.-2., 2.-3. közé zúzalékburkolatú, betonszegélyű, keskeny peront építettek. A kezdőponti váltókörzetnél nem biztosított, betonelemes útátjáró (47.850) található, murvás út átszelésében. Egy utassal gyarapodunk. A végponti váltókörzetet kissugarú, bár 70 km/h-ra engedélyezett, jobb ív, kisnyílású híd (49.0) és fénysorompós, vezetősínes, aszfaltburkolatú útátjáró (49.060 - aszfaltúton) követi; kissugarú ballal folytatódik az ívkombináció (49.3-tól), fénysorompós, betonelemes útátjárót (49.5 - földúton) magunk mögött hagyva elfogy az emelkedő, a motorkocsi növelni tudja a tempót. Enyhe-közepes ágyazatszennyezés mutatkozik a jobb ívbe került, nem biztosított, betonelemes útátjárónál (49.980 - földúton), ahonnan szakaszos sebességszabályozó fékezésekkel, 70 km/h-t tartva megindulunk lefelé. Illesztéses bal (50.5-től) - jobb (51.0-tól) ívkombináció.
Áteresz (52.560) és aszfaltút keresztezésében létesített, fénysorompós útátjáró (52.570) párosa mögött kezdődik Police u Valaąského Meziříčí betonszegélyű, zúzalékburkolatú utasperonja, a bal oldalon. A peronmenti, két vasúti épület közül a régebbi - eredetileg valószínűleg a sorompóőr szolgálati tartózkodójaként - az útátjárónál, a másik, ugyancsak egyszintes, nyeregtetős, a peronközépnél található. Egyetlen leszálló akad. A Loučka mellékvize, a megállótól pedig a Loučka mentén ereszkedünk a Bečva felé. Kisnyílású hídon (53.120) metsszük a patakot, a folytatásban közepes ágyazatszennyezés mutatkozik, egy-egy nem biztosított, betonelemes burkolatú útátjárót (53.370 és 53.650 - mindkettő földúton) érintünk.
A fény bejárati és egyéni fény kijárati jelzős Branky na Moravě előjelzője (54.370), fénysorompós, vezetősínes, aszfaltburkolatú útátjáró (54.7 - aszfaltúton), a bejárat (55.080) és fénysorompós, betonelemes burkolatú útátjárók (55.130 és 55.480 - alsóbbrendű úton) jönnek a betonaljas, kezdőponti váltókörzet (55.5) előtt. A földmunka szélességéből ítélve négy átmenővágányos volt az állomás, az ex-negyediket és az ex-elsőt azonban elbontották, az átmenő fővágány (jelenlegi 2.) és a jelenlegi 1. felépítménye betonaljas, GEO-s. Az ex-elsőhöz egykor hozzátartozott, a jobboldalt lévő, felújított, kétszintes felvételi épület (55.660) végponti oldala utáni raktárt és oldalrakodót még a helyén találjuk. Sínkoronaszintű zúzalékréteget terítettek az 1. mellé, valamint az 1.-2. közé. Ezúttal két leszálló és három felszálló használja. A végponti váltókörzet szintén felújított, betonaljas (55.870), a nyíltvonali felépítmény megfelel az előző állomásközének. A végponti bejárat (56.270) környezetében közepes ágyazatszennyezés tapasztalható. Elgázolt kutya holtteste hever a vágánytengelyben, a vonatnak pontosan a fejét sikerült levágnia, és nem ez az egyetlen, szerencsétlenül járt állat: Hulín óta két elgázolt őz mellé iratkozhat(na) fel harmadiknak. Áteresszel megtoldott, fénysorompós útátjáró (56.7 - aszfaltúton), a végponti előjelző (56.970) - illesztéses ív végétől hézagnélküli egyenessel folytatjuk -, áteresz (57.230) és betonelemes, nem biztosított útátjáró (57.450 - földúton) a sorrend. Az útátjárótól kőhajításnyira ott a negyedik elgázolt állat a sínek közt. Kisnyílású híd patakon (57.760), betonelemes, nem biztosított átjáró aszfaltúton (58.130) - már Valaąské Meziříčí település területén -, egynyílású, felsőpályás acélhíd aszfaltút felett (58.310), átereszek (58.550, 58.6), fénysorompós útátjáró (58.630 - aszfaltúton), acélszerkezetű, régi építésű gyalogosfelüljáró felettünk (59.030), és utat átbújtató, kisnyílású híd (59.280). A fénysorompós útátjárót megelőző, második áteresznél 60 km/h állandó sebességkorlátozást tűztek ki végpont felé. Valaąské Meziříčí fény előjelzője (59.530) mellett elhaladva, felkerülünk a Vsetínská Bečva háromnyílású, alsópályás acélhídjára (59.6). Az első és harmadik nyílásban gerenda-, a középsőben párhuzamos övű, rácsos felszerkezetet alkalmaztak. Széles bal ívvel fokozatosan felvesszük a 280-as fővonal itteni, észak-déli irányát. Áteresz és fénysorompós útátjáró (59.940 - aszfaltúton) az ívben; a 280-as hídja (60.020) alól kibújva, befejezzük a bal ívet (60.3), majd megközelítjük a fővonalat és a bejáratot (60.380) meglépve, mellé érünk (60.5). Immár a 280-assal közösen, utat keresztezünk felsőpályás, ágyazatátvezetéses hídon (60.520), vágánykapcsolatok történnek, felsőpályás híd beiktatásával (60.580) túljutunk a Roľnovská Bečva folyócskán, majd kinyílik a terjedelmes líra.

A 13222-ként befutott, csatolt kétrészes RegioNova 16:10-kor fordul Roľnov pod Radhoątěm felé 13225-ként, azonban csak fele kapacitással, a 914 091 + 814 091 párossal, a másik ugyanis leakad. Egy késve érkezett Pantográf átszállóival együtt 80% a telítettségünk. +3-mal mozdulunk meg. Az 1892-ben megnyílt, vagyis a 303-as ideeső folytatásánál, a 323-as nyugati szakaszánál négy, a 280-as déli szakaszánál hét évvel fiatalabb vonal Valaąské Meziříčí-től szelvényszámozódik. Egyvágányú, dízelüzemű, végig a Roľnovská Bečva völgyében halad, és a tizenhárom kilométerre lévő fejállomás 375 méteres tszf. magasságáig 85 métert emelkedik. A 281-esen a személyszállítás megszüntetés-esélyes, pedig szemlátomást van utas, pénteken legalábbis, ugyanakkor a vonallal végig párhuzamos, és - a vasúttól eltérően - kelet felé is hálózatot alkotó, végpont felé nézve jobboldalt futó 35-ös főutat nemrég felújították, a meglévőkön felül néhány buszt gond nélkül elbír. A vaspálya eredeti funkciója, a teherfuvarozás megcsappant, de meg nem szűnt. Ez talán életben tartja valameddig. Illesztéses, meglehetősen könyökös, kissugarú jobb ívet kezdünk, párhuzamosan az ostravai 323-as vonallal, térkő-, illetve Strail gumiburkolatú, fénysorompós gyalogosátjárótól (0.430) tíz ezrelékes az emelkedő, az ív végében a 35-ös főút nemrég épült, osztottpályás felüljárója (0.6) alatt haladunk. 60 km/h az engedélyezett legnagyobb sebesség. Az előjelző (1.050) mögött a 323-as rézsút távolodik, és immár elkülönül szintben: feljebb halad hozzánk képest. Földút keresztezésében kialakított, nem biztosított útátjárónál (1.150) csövet (valószínűleg távfűtésit) vezettek át felettünk, a következő nem biztosított átjáróban (1.350) aszfaltutat keresztezünk - itt a 323-as egy ív erejéig újból megközelíti a 281-est. Jobbról, a város ipari övezetétől használaton kívüli, betonaljas, Hoheneggeres, sajátcélú vágány érkezik és Krhová megállóhely baloldalt létesített, térvilágításos, zúzalékburkolatú, ívelt tetős esőbeállóval kiegészített peronja közepénél csatlakozik. A három leszálló nem csökkenti érdemben az utastér telítettségét. A kezdőponti peronvégtől 2.5-ig, útátjáró - és valószínűleg az őrzés nélküli kitérő - miatt, 40 km/h állandó sebességkorlátozás érvényes. A végponti peronvéget a lassújeles, fénysorompós útátjáró (2.250 - aszfaltúton) határolja, egynyílású, felsőpályás acélhíddal (2.3 - patak felett) a szomszédságában. Az ívekben illesztéses, egyenesekben utólag termithegesztett a pálya, a szelvénykövek kisméretű, mellékvonali jellegűek. Kissugarú ívkombináció elejétől (3.0) 50 km/h állandó lassú veszi kezdetét. Hrachovec megálló-rakodó kezdőponti váltókörzete (3.2) jobb ívben fekszik, balra faaljas, GEO-s, rövid átmenő (2.) ágazik, jobboldalt egyszintes, nyeregtetős épület található, 40 km/h állandó lassújeles, betonelemes burkolatú, nem biztosított útátjáró (3.3 - aszfaltúton) határolja kezdőpont felől az 1. mellé jobb kéz felől húzott, zúzalékburkolatú oldalperont. Nincs utascsere. A 2. helyszíni állítású kitérővel csatlakozik (3.4), azonban egy másik kitérő segítségével, sajátcélú sínpárként továbbágaztatott, faaljas, GEO-s folytatása újabb és régebbi raktárépületet, fatelepet tartalmazó iparterületre tér be. A vasúti kapcsolatot ritkán használják - az ipartelepek tehát elsősorban közúton fuvaroztatnak.

Jobboldalt párhuzamosan halad a 35-ös főút, azon túl a folyócska, amelyen szép hidat vertek, a 35-ösből ágazó közút átjuttatására. A 40 km/h lassú által átfogott szakaszon belülre esik az ipartelep-fatelep komplexumot a főúttal összekötő kapcsolat nem biztosított átjárója (3.770), majd 10 ezrelékesre fokozódik a megálló-rakodónál enyhült emelkedő. A korlátozás a soronkövetkező, nem biztosított útátjáróig (4.150 - aszfaltúton) tart. Kisnyílású híd patakon (4.190), nem biztosított átjárók aszfaltúton (4.4 és 4.940 - az első 40 km/h állandó lassújeles), áteresz (5.7) - 15 ezrelékes az emelkedő, nemrég újraépítették a szabványárkot, betonelemekből -, egynyílású, felsőpályás acélhíd (6.0 - patak felett), majd következik Zaąová megálló-rakodó, baloldalt elhelyezett, betonszegélyű, zúzalékburkolatú peronnal. Tizen szállnak le. A peron mögé benyúlik a végpont felől bekötött, aszfaltozott rakodóterülettel rendelkező, betonaljas, Hoheneggeres, használaton kívüli rakodó csonka (bak: 6.050, kitérő: 6.230). A csonka bekötését fénysorompós útátjáró (6.250 - aszfaltúton) zárja. Áteresz (6.280), nem biztosított átjáró aszfaltúton (7.2) és ismét áteresz (7.230) a sorrend. Stříteľ nad Bečvou szerkezetileg hasonó Hrachovechez - két rövid átmenő, a kiágazott végponti folytatásaként sajátcélú kapcsolatot fektettek -, azonban a baloldalt helyet kapott, egyszintes ex-felvételi épület szomszédságában lévő szolgálati tartózkodóban telepített, a mozdonyvezető által kezelt telefonberendezés lehetővé teszi a vonatkeresztek lebonyolítását. A 2010-es menetrendben a személyszállító vonatok ezt nem használják ki. A váltókörzetek (7.670, 7.950) 30 km/h állandó lassújelesek. Rendszeresen csak az átmenő fővágány (2.) bonyolít forgalmat, az oldalrakodós-rakodóterületes fatelepre vezető, faaljas, Hoheneggeres, sajátcélú kapcsolatot pedig egyáltalán nem veszik igénybe az utóbbi időben. Az 1. felépítménycserélt, vissznyereményezett anyagból, betonaljas, GEO-s. Betonszegélyű, zúzalékburkolatú peron az 1. mellett és az 1.-2. között. A vezér leszáll és besétál a szolgálati tartózkodóba, engedélyt kér a továbbhaladásra. A nyitott ajtón átható trágyaszag árad be, szerencsére nem kell sokáig szagolni, az elegytovábbító szakember hamar végez a teendőjével. Kisnyílású hidakkal (8.1 és 8.3) vízfolyásokat keresztezünk. A fatelep végében lévő mezőn tehenek legelnek. A városi iskolákból hazavonatozó ifjúság kétliteres, műanyagpalackos borokkal csillapítja hirtelen támadt alkoholszomját. Egyikük magában próbálkozik a kétliteressel, aminek hamar megvan az eredménye: az ablakon keresztül próbál szóba elegyedni a tehenekkel, viszonylag csekély eredményességgel.

Aszfaltút nem biztosított átjáróját (9.2) magunk mögött hagyva ipari épületek közé érünk be, Zubří település nyugati szélén, és az újabb, nem biztosított (9.8 - aszfaltúton) átjárónál megközelítjük a Stříteľ nad Bečvou tükörképeként létesült, 40 km/h állandó lassújeles Zubří megálló-rakodót. Itt a kiágazó, használaton kívüli, faaljas, Hoheneggeres első átmenőbe a kezdőponti váltókörzetnél (9.950), vasaljas kitérővel kötötték be a bal kéz felőli ipartelepek kapcsolatát. A kezdőponti kitérők után, fénysorompós átjáróban (10.0) aszfaltút szeli át a két sínpárt. Egyszintes, lapostetős felvételi épület baloldalt, zúzalékburkolatú peronok az 1. mellett és az 1.-2. között. Tizenöt utassal fogyunk. A 35-ös mentén buszmegállót látunk a megálló-rakodóval szemközt. A végponti váltókörzettől (10.270) 60 km/h alkalmazható. Kisnyílású híd patakon (11.2), azután derítőtó balra, Roľnov pod Radhoątěm település területén találjuk magunkat, áteresztől (12.050) 50 km/h állandó lassú veszi kezdetét, kissugarú bal-jobb ellenív inflexiós pontjában fénysorompós átjáró (12.2) működik aszfaltút keresztetésében. Balról, iparteleptől sajátcélú vágányok egyesülnek és csatlakoznak (12.630), betonozott falú gyalogosaluljárót (12.7) építettek a vasút alatt, majd elérjük Roľnov pod Radhoątěm váltókörzetét (12.850). Helyhezkötött biztosítóberendezés itt sincs. A négy állomási vágány közül az 1. (nem használják) és 3. betonaljas, GEO-s, a 4. betonaljas, Hohenegger feszítőelemes, a 2.-3. közös bakban ér véget, az 1. és 4. pedig külön bakban. A végponti váltókörzethez közelebb, jobboldalt helyet foglaló, kétszintes, előtetős felvételi épületnél az 1. aszfaltozott oldalperont illetve sínkoronaszintű zúzalékréteget kapott, az 1.-2. és a 2.-3. közé betonszegélyű, zúzalékburkolatú, keskeny utasperonok ékelődnek, a negyediknél rakodóterület fekszik, rönkfa feladással. Vonatunk 13224-ként fordul, menetrend szerint ötpercnyi tartózkodás végén, de az érkezőben meglévő csúszás miatt kevesebbet várunk. Körülbelül annyi felszálló van, ahányan leszálltak, tehát maradhatok a vonaton, hiszen máskülönben visszafelé nem lesz lehetőségem a másik oldal megfigyelésére. A járműves fotó ennek megfelelően elmarad.
Zubříban tizenkét leszálló jegyezhető fel. Stříteľ nad Bečvou nem generál utascserét, a vezér ismét befárad a bódéba, kezelni a készüléket. A kezdőponti váltókörzet alatti, nem biztosított útátjárót (7.2) bőséges légsíp- és légkürtkoncerttel közelítjük meg. Zaąován egy felszálló adódik, a soronkövetkező, nem biztosított útátjáró (4.940) szintén bőséges légkürtöt kap, Hrachovecen nincs utascsere, végül Krhován egy utas vár ránk. +3-mal gurulunk be a végállomás első átmenőjére.
A Valaąské Meziříčí harmadik vágányáról - menetrend szerint - 17:13-kor továbbinduló, 3917-es számú, 810 444, 24-29 284 összeállítású személlyel célzom meg Frenątát pod Radhoątěm állomást, ahol majd átszállok az Ostraváig továbbító 3135-ösre. A szintén 810-es motorból és mellékből álló 3916-os ugyancsak 17:13-kor fut ki Kojetín irányába. A Prágából érkező, Horní Lídečre közlekedő, három percet késő R629 Portáąt (1.o., két poggyászteres - új színtervű - és négy 2. o. fülkés kocsi) a 150 210-es Banán hozza. A Prágát megcélzó, EC126 Fatra (150 205-ös gép, 1.o., poggyászteres, étkező (narancs-fehér), öt 2.o. kocsi a cseh állami szolgáltatótól, egy kivételével hagyományos zöld-fehérek) Zsolnáról tíz percet késik. 3917-esem a menetrendhez képest hatpercnyi elmaradással fékez le a peron mellett. Megállapítható, hogy ma a személyszállító vonatoknak csak a kisebbik hányada pontos. Az EC126 harminc átszállójával együtt csaknem teltház alakul ki, míg a kojetíni személy jóval kevésbé népszerű. A vörös-fehér festésű, ostravai állomásítású 110 001-es Vasaló végez tolatómozgást, a ČD Cargós 181 084 ČD Cargós önürítősöket hoz Szlovákia felől, de a pók teljessé válásával be kell fejeznem az állomás napi életének megfigyelését, ugyanis +11-gyel, végre sikerül elstartolnunk.
A vágányunk fővonali vissznyereményből felújított, hézagnélküli, betonaljas, GEO-s, R65 sínrendszerű; a 60 km/h állandó lassújeles, kissugarú jobb ívben minden aljon oldalirányú ellenállást növelő, az aljközépnél felerősített fémkonzollal. A 281-es vonalnál már említett, Strail-burkolatú, fénysorompós gyalogosátjáró (61.930, ami 0.430 a 281-es szerint) és a 35-ös főút osztottpályás felüljárója (62.050) esik az íves szakaszra, túljutunk a bejáraton (62.270) és távolodunk-emelkedünk a másik vasúthoz képest. Kissugarú bal ívet kezdünk (62.4-től), minden negyedik alj közepére oldalirányú ellenállást növelő konzolt erősítettek fel, fénysorompós, Strail burkolatú gyalogosátjáró (62.630) mögött - a szabványárkot szintén újraépítették, betonelemekkel - a balt jobb ív követi, ugyancsak minden negyedik aljon a hézagnélküli felépítményt lehetővé tevő fémkonzollal. Az előjelző (63.0) telepítési helyét megelőzően, felújított, ágyazatátvezetéses betonhíddal (62.850) utat keresztezünk. Bal ívvel (63.3-63.9) - minden negyedik aljon fémkonzol található - végleg eltávolodunk a 281-estől, miközben már több méterrel felette járunk; az ívben áteresz (63.850) épült, a bal utáni, rövidebb jobb (64.050-től) magas töltés aljában létesített, kisnyílású hidat (64.130) és Strail burkolatú, fénysorompós útátjárót (64.220 - alsóbbrendű aszfaltúton) tartalmaz. Az útátjáró mögé gabion technológiával bélésfalat emeltek a bal oldalon. Áteresz (64.5), bal ív (64.650-ig) minden negyedik aljon konzollal, áteresz (64.7), jobb ív, ugyancsak konzolokkal minden negyedik alj közepén. Ahogy elrugaszkodunk a Roľnovská Bečva-tól, folyamatosan emelkedünk a Krhovský-patak völgyének nyugati oldalában, magasságot nyerve a vízszinthez képest is. Alacsony bevágásban (64.9-65.020) a szabványárkot képezték ki gabionos mederben, mindkét oldalon. Valaąské Meziříčí 290 méteréről a soronkövetkező áteresznél (65.110) 350 közelébe emelkedtünk, és még mindig nincs vége, Hostaąovice ugyanis háromszázkilencvenen fekszik. Strail burkolatú, fénysorompós átjáró alsóbbrendű aszfaltúton (65.480), jobb ív, és fedezőjelzős (előjelzők: 65.170, 66.610, főjelzők: 65.850, 65.9), fény- és motoros sorompós, Strail-burkolatú átjáró az 57-es főúton (65.880), ahol végetér az átépített szakasz: hézagnélküli (utólag termithegesztett), betonaljas, Hoheneggeres a felépítményi szerkezet a folytatásban, mellékvonali, apró szelvénykövekkel. A főút most a vasúttól jobbra helyezkedik el, domboldalban haladunk, erdős területen, 50-60 km/h sebességgel. Áteresz (66.320), betonelemes burkolatú, fénysorompós átjáró aszfaltúton (66.6), 66.7-től közepes ágyazatszennyezés, továbbra is erdős területen. Az ívben megszakították a pálya hézagnélküli jellegét és ikerbe rakott faaljakon, négylyukú laposhevederekkel képezték az illesztéseket. Két kisnyílású híd (67.7 és 67.850) mögött feltűnik Hostaąovice fény előjelzője (68.0). 68.3-tól illesztéses, faaljas, Hoheneggeres a pálya, áteresz (68.450) közelében meglépjük a bejáratot (68.660), amely az 57-es főút fény- és motoros sorompós útátjáróját (68.680) is fedezi. A faaljas váltókörzetben (eleje: 68.920) két kisnyílású híd (68.950 és 69.050, a második út felett) épült. Négy felszálló és egy leszálló az utascsere eredménye.

A 323-as Hostaąovicétől keletre eső szakaszának részletes ismertetésére korábban már sor került, ezúttal tehát mellőzöm. Mořkov hlavny tra» megállóhelyen hatan fejezik be utazásukat. A Veřovice kezdőponti váltókörzetét megelőző, másfél kilométeres szakaszt nemrég hézagnélküli, betonaljas, Skl-15 szorítórugós felépítményűre, az útátjárókat Strail gumiburkolatúra építették át. Öten szállnak fel és harmincan szállnak át a kirándulás második napján meglátogatni szándékozott 325-ösön közlekedő személyre, Kopřivnice felé. A rakodóterületen további vágánymezőket készleteztek, a felépítménycsere tehát folytatódik. Frenątát pod Radhoątěm állomáson átnyergelek a 750 308 (1976-as gyártású, 9851-es gyári számú, bordó-sárga színtervű), 21-08 278, 20-19 179, 21-08 286 összeállítású, 3135-ös számú ostravai személyre. Az utastársak nagyobbik része ugyanígy tesz, és a vasúti utazásukat helyből megkezdőkkel együtt 15-20% telítettség alakul ki. Valaąské Meziříčí irányába a két 010-es mellékkel kiegészített 842 010-es motorkocsi közlekedik (3106-os személy). Kunčice pod Ondřejníkem állomáson tizenöten csatlakoznak és keresztezünk a 754 086-os, személyvasúti színtervű (felújított, LED-es fényszórós) Búvár vontatta, három termeskocsis, 3132-es személlyel, átadva neki az előző vonatunktól kapott, tízperces késést. Čeladnán felszáll egy hölgy és a fényes papírra nyomtatott, Čeladná news című újságjába mélyed. Ez már valami... Frýdlant nad Ostravicí-n az ostravicei vonal kétrészes RegioNovájáról ötvenen csatakoznak hozzánk, igaz, előbb huszonöttel csökken a létszámunk; Baąkán tizenöt fős, vegyes utascsere történik, 3:1 arányban az új jelentkezők javára, keresztezünk a zöld-fehér színtervű, 754 047-es Búvárral és három termeskocsijával (3154-es személy). Frýdek-Místek-en tizenöt leszálló és ötven felszálló az eredmény - a 322-es vonalról érkezett, új személyvasúti színtervű 810 015-ös motor áll a közelben -, Paskovon a 842 motor + 010 mellék formációval (3184-es személy) keresztezünk, Vratimovon tízzel fogyunk, Ostrava-Kunčicén öttel. Ostrava-Kunčičky-n Búvár halad három termessel (3134-es személy) a szomszédos vágányon.
Ostrava střed harminc, Ostrava-Stodolní tíz leszállóval járul hozzá a közönség radikális fogyásához. A nagyállomás 4-es középperonja belső vágányára, vagyis a kiágazó csoport elsőjére +6-tal gurulunk be. A peronfelújítással tavaly óta végeztek, új a perontető és a lépcsők is, a fém tartószerkezetet viszont nem látták szükségesnek kicserélni. Holnapra-holnaputánra a mai napon jellemző, 25 fok körüli hőmérséklethez és minimális felhőzethez képest még melegebbet és derültebbet mond a meteorológia - reméljük, bejön.

Tovább a második rész eseményeire

Vissza az utazás főlapjára