A kontinens végén - hetedik rész

 

Néhány órával később - még mindig 2010. június 18-án, pénteken -, szikrázóan tiszta égbolttal a háttérben, mennyire más a novoszibirszki távolsági felvételi épület hangulata...
...és nemkülönben a szomszédságában helyet foglaló elővárosié. Forró, friss, marhahúsos beljas, kellemesen hűvös kvász: minden adott a gondtalan időtöltéshez. A kéthetes vasútmustra végére nem is terveztem semmi komolyabbat, a nagyállomás és Inszkaja rendező néhány pillanatképének felvillantását követően egy kis céltalan lődörgésre vágyom a városban, de legfőképpen jó hosszú és zavartalan alvásra. Kezdjük az elején, a pillanatképekkel.
Az első átmenőről régi ismerősünk, a Nyugat-Szibériai Vasút márkaterméke, a Novoszibirszk-Moszkva viszonylatú Szibirjak távolsági gyors indul, élén a vadonatúj EP2k-061-essel, mögötte csupa egyedi, Szibirjak-színtervű kocsival. A személyszállítási társaság helyi képviselői tehát egyelőre sikerrel verték vissza az egységes vállalati jármű-arculat híveinek támadását.
Két másik EP2k (egyikük a 052-es) társaságában a Nyugat-Szibériai Vasút főnökének szolgálati járműve pihen. A szürke-vörös festésű eszköz 2008-ban készült Altajszkaja telephelyen az ED2t-0053 villamos motorvonat egyik motorkocsijának átépítésével, és hogy a déli ág 25 kV~ feszültségnemű Irtisszkoje - Altajszkaja - Artista szakaszát se kelljen elkerülnie, kétfeszültségűre konstruálták. A felszabadult első vágányra CsSz3-70 oson be a végponti váltókörzet felől. A 2008. március elején Novoszibirszk-Juzsnij állomáson fotózott társához hasonlóan, bár elvileg alkalmas maradt rövidebb személyszállító vonatok továbbítására, ilyesmire üzemszerűen rég nem használják, ehelyett főnöki-szolgálati járműként éli másodvirágzását. A kétfeszültségű luxushintónál lényegesen szerényebb kivitelű, bár ne feledjük: egy mozdonyban sokkal nagyobb kihívás irodai tereket létrehozni az önjáróképesség fenntartása mellett, mint az ilyesmire eleve alkalmasabb motorkocsikban. A CsSz3-70 1961-ben gördült ki Plzen szerelőcsarnokából 4214-es gyári számon, 29E típusú, tehát az E499.1-hez (30E) hasonló jellegű mozdonyként.
A Rosszija mellett egy másik személyszállító vonatpár is végigmegy a Moszkva-Vlagyivosztok távon, a június elejétől szeptember végéig másnaponként közlekedő 240-es illetve 239-es. Benéz Kosztromára - a kitérőt leszámítva az északi Transzsziben marad -, a Rosszijánál lényegesen több helyen végez utascserét, ennek megfelelően a menettartama 160 óra. A hagyományos zöld és új RZsD-festésű kocsik élén EP2k-059 szerepel.

A 8a vágányról 10:49-kor a Kuzbassz-vasút menti Togucsinba induló, 6809-es számú elővárosival Inszkajáig vitetem magamat. Szerelvénye a nyolcrészes, novoszibirszki elővárosi színtervű - az ablakoknál bézs, alatta-felette zöld - ED4m-0196. Alacsony utasterheléssel kezdünk. Centr megállóhelyen (ahol a személyszállító vonatok által használt, régi Transzszib-ág az Ob folyóra merőleges irányt vesz és hídon átszeli) harminc utas csatlakozik, a metrókapcsolattal rendelkező Recsnoj Vokzal megállóhelyen azután betódul a tömeg, kialakul a teltházas állapot. Többségük hétvégiház-tulajdonos, akik a pénteki napot hamar befejezik (vagy el se kezdték) a munkahelyükön és rohannak a dácsájukra. Középkorú házaspár telepszik mellém, a férfi szemlátomást túlvan jópár kupica vodkán, félhangosan morog valamit maga elé, felesége időnként kilátásba helyezi, hogy elviteti a rendőrökkel. Mindezt úgy adja elő, mint amikor az ötéves gyereket fenyegetik a zsákos emberrel. A szembenülő fickó (később kiderül róla, hogy rendőrtiszt) beharapja a szája szélét, a padlót próbálja bámulni, nehogy kibuggyanjon belőle a nevetőgörcs.
Inszkaján leszállok. Az állomás nevét viselő hely funkcionálisan megálló - állomási megállóhely, akárcsak Pervomajszkaja és Novogodnyjaja -, mégpedig Inszkaja rendező páratlan fogadó-, valamint tranzit-csoportja mellett. A két csoporttól délre, a páros indító csoporttal határolva a teherkocsijavító műhelyt és a tehervonati villamosmozdonyok karbantartásával foglalkozó TCsR-5 telephelyet (ex TCs-5) találjuk. Inszkaja eredeti, 1936-os keltezésű felvételi épülete már nincs meg, helyét 1975-ben lapostetős, meglehetősen funkcionalista jellegű, üveg-homlokzatú betontömb foglalta el, a végponti (keleti) oldala szomszédságába pedig a kocsijavító műhely ugyancsak világos-türkízre festett irodaépületét költöztették. A város délkeleti szélén, Pervomajszkij (május elsejei) kerület akkori határában, 1928-ban kezdték kialakítani az állomást és 1934. elején nyitották meg. Az északi Transzszib tranzit-tehervonala, az Altáj-vasút és a Kuzbassz-vasút metszéspontja a létező legideálisabb hely egy ilyesfajta objektum megszületéséhez. Jelenlegi állapotában kétirányú, irányonként folytatólagos (soros) rendezőként működik, napi teherforgalma a tranzitvonatokkal együtt 23-25 ezer kocsi. A páratlan (kelet-nyugat irányú) rendező fogadó és indító csoportja tíz-tíz vágányos - a tranzit csoport öt sínpárja a fogadó csoporttal párhuzamos -, dombjáról 36 irányrendező vágányra gurítanak, míg a páros (nyugat-keleti irányú) rendező fogadó csoportja hat, indító csoportja nyolc vágányt számlál, a gurítás 24 irányvágányra történik. Mindkét rendezőben a nagyteljesítményű KSzAU-SzP rendszer vezérli a műveleteket. A leguruló kocsik sebességszabályozását a páratlan rendezőben négy, a párosban három pozícióba telepített, pneumatikus vágányfékek hajtják végre. A vonókészülékek szétkapcsolását nem automatizálták (bár léteznek ilyesfajta megoldások), ember végzi a műveletet a szokásos, villás végű fémrúddal (ezzel kényelmesebb, mint a kocsivégeken rendszeresített karral).

A páratlan gurítódombon folyik a munka: TEM18dm-264 fogása épp elfogyott, az irányvágányok felől TEM18dm-316 kerül elő, összezárnak, valószínűleg a soronkövetkező fogás nem a könnyebbeket képviselő lesz. A három gurítóvágány közül a délin máris kezdődik az újabb műveletsor. A közelmúltig CsME3-asokkal dolgoztak, de itt és Novoszibirszk-személyen egyaránt a TEM18dm sorozat példányai szorítják ki viharsebesen az idősebb, cseh nehéztolató mozdonyokat. A TCsR-5 telephely területén Tajga, Omszk és Belovo VL10, VL10k, VL10u gépei sorakoznak. A Szinara átmeneti generációs 2ESz6 példányainak egyike némi változatosságot csempész a megszokott zöld dobozok közé, bár a kisebbik orosz gyártó-konzorcium mozdonyát nem itt, hanem szűkebb pátriájában, az Urál környékén érdemes fotózni.
Helyette egészen másra, a Transzmasholding konkurens konstrukciójára, a 2ESz4k Doncsakra vágynék, csakhogy jelenleg mind Szénországban tevékenykedik valahol, idáig egy darab se jutott el. Pedig nem volnának rosszak az esélyeim, hiszen a Kuznyecki-szénmedencéből az északi Transzszibre továbbított, nyugat felé tartó szénvonatok bármelyike élvezheti a Doncsak vontatásszolgáltatásait. Kivéve az itt-tartózkodásom idejét... A déli gurítóvágányon fogyóban a fogás, látóterünkbe úszik a vontatójármű - ha a kígyó végén TEM18dm-et lelnénk, semmi meglepő nem volna benne, na de VL10-essel (adott esetben az omszki 272-essel) gurítani, az már a perverzió nem is túl alacsony fokozata! A 25 kV feszültségnemű vonalak rendezőin láttunk példát a VL60k alkalmazására, a hattengelyesnek azonban egyenfeszültségű pandantja nincs (a VL22m, VL23 más generáció), ígyhát az innovatív helyi erők választása a Tizesekre esett. A KSzAU-SzP rendszer járműoldali berendezést követel meg, ezért a VL10-272 sem véletlen beugróként tevékenykedik, annak rendje-módja szerint ellátták a GALSz-R nevű, rendezőpályaudvari vonatbefolyásoló eszközzel.
Az állomást északról a Pervomajszkaja (május elseje) utca határolja, északabbra találjuk az Inja folyócskát, a kettő közé esik Pervomajszkij kerület lakóövezete. Az inszkajai gyalogosfelüljáró tövében tenyésző bodegasornál beszerzek egy palack ásványvizet - iszonyú meleg van -, azzal lekutyagolom a távot Pervomajszkaja megállóhelyig. A felüljáró közelében, Inszkaja megnyitásának 50. évfordulója alkalmából, vagyis 1984-ben helyezték posztamensre az FD20-2610 gőzmozdonyt. A márványtábla tanúsága szerint a beosztott személyzete Solkin főmozdonyvezetőből (a szocialista munka hőséből), Ionov és Gurszkij mozdonyvezetőkből, Pupkov, Csizsikov és Koseljov segédekből, valamint Szirih, Liszicin és Korotkevics fűtőkből állt.
Pervomajszkaja megállóhely szomszédságában az RZsD egészen jól felszereltnek ható, helyi sportkomplexuma biztosít aktív kikapcsolódási lehetőséget a vasutasoknak. A stadion neve természetesen Lokomotív. A peronoktól, a páratlan rendező irányvágányainak nyugati kitérőkörzete, illetve a páros gurítódomb alatti elosztókörzet magasságában, gyalogosfelüljáró vezet az állomás déli oldalához. Nyugat felé nézve balra a páros fogadó csoport, jobbra a páratlan indító csoport foglal helyet, közöttük megfelelő formára nyírt bokrokból állították össze a "Nyugat-Szibériai Vasút, Inszkaja állomás" feliratot, sok rövidítéssel, mert anélkül vagy hat sorba férne el a szöveg. Alatta felfedezhetjük a régi, kalapácsos-franciakulcsos vasutas logo nyomait. Úgy tűnik, utóbbiról lemondott a vállalati arculat-felelős. A páros rendezőn most ugyancsak egy "GALSz-R-esített" VL10-essel folyik a gurítás. Mindkét áramszedője folyamatosan fent van, ami érthető, hiszen hiába képesek az igen széles palettával ellátott szerkezetek akár 3000 Amper körüli áramok tartós levételére, a gurítódombi szolgálatra jellemző, nagyon alacsony sebességekkor a munkavezeték nem elhanyagolható mértékben melegszik egy efféle "nagyfogyasztó" hatására. A két szedővel feleződik a hőterhelés. Keletre tekintve, az északi (bal) oldalon a páratlan irányrendező vágánycsoport torkolata figyelhető meg. A nyári, valamivel kisebb forgalmat kihasználva, kitérőcserével egybekötött felépítménycserébe bocsátkozott az infrastruktúra-kezelő.
Továbbállok a páratlan indító, illetve páros fogadó csoport nyugati végébe, Novogodnyjaja megállóhelyen túl, az Akszjonov utca közúti felüljárójához. Futójavítások végrehajtása miatt kivonuló Pft-s csapat tart az állomás végébe. Két sínpár közében olajfogó textília itatja fel a megkerülőről a vonatukra visszafogó mozdonyok átmeneti tartózkodásakor előforduló csöpögéseket. VL10-1419 kerül elő Tajga telephely állományából, pár percet tölt az olajfogó textília felett - a felsővezetékrendszer dzsungelében idefentről pont olyannak tűnik, mint a saját pókhálójában pihenő, elégedett pók. Bár menettérti jegyet vásároltam (58 rubelbe került a teljesárú), de a visszaútról kénytelen vagyok lemondani, mert a Nap annyira tűz, hogy újabb gyalogtúrát nem vállalok be egy alkalmas vasúti megállóhelyig. Ennyit a messzi tájakon élő emberek elképzeléseiről, miszerint Szibériában csak hideg tud lenni. A közeli buszmegállótól az 1221-es járattal célzom meg Recsnoj Vokzal-t. A NefAZ típusú járművet magánszolgáltató üzemelteti, a viteldíj városon belül 14 rubel, a közigazgatási határon kívüli végállomástól 16 rubel, tehát Omszkhoz hasonlóan, egyes járatokon a helyi és helyközi közlekedést kombinálják, két tarifa alkalmazásával. Rosszabbul jártam a busszal az elektricskához képest - leszámítva a napszúrás kockázatát -, mert a bevezető úton, a Műszergyártól kezdve hatalmas dugó alakult, araszolással, sűrű megállásokkal fűszerezve. Látnivaló, hogy a 2x3 sávos út kapacitása csúcsidőszakban elégtelen. Recsnoj Vokzaltól metrózom: idén 14 rubelbe kerül a zseton.

Másnap, 2010. június 19-én, szombaton, a kirándulás tizenötödik napján hajnalban taxit rendelek a szállodában - 600 rubel, de más lehetőségem nincs, a közösségi közlekedés éppenhogy ébredezik - és a reptérre vitetem magamat. Az Aeroflot 810-es számú, moszkvai járata (A321-200) teltházas, aránylag sok, angolul beszélő külföldivel. Ablak melletti helyet kértem (és kaptam), az idő felhőtlen, tiszta, odafentről mégsem tudok fotózni, mert az ablakomat apró baleset érte: a két üvegréteg közé pára csapódott le, penészedni kezdett, a felület nagyobbik része opálossá vált. Moszkvában bezzeg nincs olyan hőség, mint Szibéria közepén. Aeroexpresszel (szerelvénye ED4mkm-Aero-0007, telítettsége mindössze 10%) beugrom a városba egy gyors körülnézés erejéig, és már fordulok is (ED4mkm-Aero-0006, 80% utasterheléssel), helyet foglalok az erős háromnegyed házas MA101-es járaton (B737-700), amely a szokásos, szűk két és félórás út végén Budapest nemzetközi repterén tesz le.

Vissza a hatodik rész eseményeire

Vissza az utazás főlapjára