|
A harmadik napon - 2007 augusztus 19-én,
vasárnap - a Vlárský průsmyk-i (vláraszorosi)
cseh-szlovák határátkelő érintésével utazom haza.
Két gyorsvonat visz a nagy levegővel kimondható nevű
állomásig (Staré Město u Uherského Hradiątě),
onnan személyvonatok lesznek segítségemre a
szlovákiai Trencsénhőlakig (Trenčianska Teplá);
Hőlaktól "ami jön"-alapon, Pozsonyon át
már egyenes az út.
Álmosságűzésként reggel legyaloglom a két és fél
villamosmegállónyi távolságot, közben lencsevégre
kapom a városi, közösségi közlekedés
napszámosainak egyikét. Ostrava főpályaudvarán van
időm nézelődni, míg megérkezik a tegnap már
kipróbált R440 "Beskyd" gyorsvonat. 8:03-kor
a lengyel 151-es vonalon fekvő Racibórz-ba indul
személy, járműve a sötétszürke-vörös-fehér
színtervű EN57-1952 villamos motorvonat (3 részes). A
peronok végponti (Bohumín felőli) vége (267.490)
környezetében az Skl-14 sínleerősítéseket hordozó
betonaljak 1995-ös gyártásúak, típusjelük B91S.
267.570-től (váltókörzet eleje) 100 km/h
engedélyezett Bohumín felé. Az 1. számot viselő
középperon felvételi épület felé néző vágánya
betonaljas, Hohenegger-es, az aljtípus SB5.0-70. A
gyalogosfelüljárónál az első teljes hosszúságú
átmenőből végpont felé nézve jobbra (a felvételi
épület irányába) rövid átmenő ágazik, tőle
jobbra csonka, rajta a cseh posta által már nem
használt, 90-40 középszámú (Ostrava
állomásítású, 140 km/h sebességű, 2001-es
fővizsgadátumú) kocsik várnak sorsukra.
Tetőelemeiket már kikezdte a rozsda.
A Beskyd cseh gépe és cseh kocsijai: 362 175, 20-41
524, 20-41 903, 20-41 840, 20-41 822, 20-41 905, 82-70
088, 19-51 010. A tíz leszállót és huszonöt
felszállót követően 70% átlagos utasterhelés alakul
ki. Ostrava-Svinov kétszáz utassal járul hozzá a
hering-effektushoz. Studénka és Suchdol nad Odrou
állomáson ötven- illetve negyvenfős, vegyes utascsere
történik. Suchdol nad Odrou kezdőponti
váltókörzetétől (232.2) Hohenegger-es, betonaljas,
49-es sínrendszerű vágányként indul a 276-os vonal
jobbra, magasabb szintre emelkedik (50-es állandó
lassújeles a bejárati jelzőtől kifelé). Jobboldalt
telep iparvágánya csatlakozik hozzá, a vonal
lassacskán távolodik, majd elmarad jobbra. Hranice na
Moravě peronján negyvenen várakoznak. Itt-ott már
kisebb fekszinthibák érzékelhetők az átépített
vágányban.
A Přerov-i delta északi ága - az áteresztőképesség
növelése céljából - Prosenice állomás kezdőponti
váltókörzetétől indul. Jobbra Pandrol FastClip-es, a
delta bekötésétől (Prosenice = kb. 8.0)
szelvényszámozódó vágány ágazik, majd halad
párhuzamosan. Balra ugyancsak kiágazik egy sínpár,
emelkedik és hídon átszeli a vonalunkat (a
deltavágány szelvényszámozása szerint 4.8, a
vonalunké szerint 187.4). Innen a felépítmények
régebbiek: a jobb oldalon haladó deltaág faaljas,
GEO-s, a mi két sínpárunk betonaljas, GEO-s. Jobb
ívet (4.0/186.6) követően (3.0/185.6) mellénk ér a
deltaág hídon átjött, másik vágánya (betonaljas,
GEO-s) - azaz a négy sínpár egymás mellett halad.
2.5/185.1-től az északi deltaág vágányai
távolodnak, jobb ívvel elmaradnak. A nyugati deltaág a
bejárati jelzőknél (184.3) közelít: kétvágányú,
betonaljas, GEO-s, R65 sínrendszerű. A hídfás,
Hohenegger-es pályaszerkezetű, felsőpályás
Bečva-hídról (184.0) Přerov lírájára gurulunk.
+2-vel érkezünk, kb. 120 fős utascsere történik, a
többség leszálló.
A gyalogosaluljárón át irány a szomszéd peron, ahol
perceken belül megjelenik az R802 (Olomouc-Břeclav
viszonylatú) gyorsvonat. Gépe a négylevelű lóherés
reklámfestésű 362 121, a kocsik: 39-41 016, 82-40 000,
20-41 272, 20-41 269, 20-41 278. A kb. hatvan felszálló
többsége a "Beskyd" gyorsvonatról jött,
velük - azaz velünk - együtt átlagosan 30% az
utastelítettség. Hulín-on hatvan utas mozog, valamivel
több a felszálló. Otrokovice neve mellett most kb.
huszonöt felszállót és kb. hetven leszállót
jegyezhetünk fel. |
|
Staré Město u Uherského Hradiątě
állomásra pontosan érkezünk. A huszonöt leszálló
bolyban vonul a 10:11-kor a Bojkovice állomás feletti
Bojkovice město megállóhelyig közlekedő, 4335-ös
számú személyvonatra. A 810-es motorkocsiban és
mellékkocsiban szinte a teljes utaslétszámot az
átszállók adják ki. |
|
A fővonal szelvényszámozása szerint
137.050-nél fordulunk balra, az ívben
ágyazatátvezetéses betonhidat (5.930) építettek út
felett. 341-es számmal jelölt vonalunk ezen a szakaszon
Kunovice kezdőponttal szelvényszámozódik.
Egyvágányú, nem villamosított, UIC49-es
sínrendszerű, hézagnélküli, betonaljas, GEO-s a
pálya. A kissugarú bal ívben hullámos sínkopás
jelentkezik. 15 ezrelékkel ereszkedünk a Morava
folyóhoz. A bejárati jelző (5.2) alatt (4.3) második
bal ív indul - az aljakra ágyazatellenállást növelő
"sarkantyúkat" szereltek -, az ív végére
közel 180 fokot fordulunk, azaz a fővonal végponti
irányára állunk. 4.0-tól ágyazatot pótoltak. Staré
Město település déli szélén visz a vasút,
miközben jobb ívekkel fokozatosan megközelítjük a
folyót. Aszfaltút átszelésében létesített,
betonelemes, nem biztosított útátjáró (3.550) és
kisnyílású gerendahíd (3.370) után már Uherské
Hradiątě fény előjelzője következik (3.060). A
Morava alsópályás, rácsos, a medernyílás felett
csonkaszegmens övű hídja (2.9-2.8) előtt 50 méterrel
nem biztosított útátjáró található; a híd után a
felépítmény faaljas, GEO-s, illesztett. Uherské
Hradiątě végponti váltókörzete (2.450) előtt
mindössze százméternyire állították fel a fény
bejárati jelzőt, amelyet áteresz előz meg (2.560). |
|
A Staré Město-tól csak a folyóval
elválasztott város vasútállomása fény bejárati,
egyéni fény kijárati jelzős (végpont felé az első
kettőről törpe, a 3-5-ről árbocos csoportkijáratival),
négy átmenő- és egy csonkavágányos, átmenő
fővágánya a második (betonaljakon, GEO
sínleerősítésekkel). Az első átmenő betonaljas,
GEO-s, a harmadik és negyedik faaljas, GEO-s, az
ötödik csonka betonaljas, Hohenegger-es. Tizennégyen
szállnak le, ketten fel. A kiváló állapotú,
aprólékos gonddal díszített felvételi épület
előtetője alatt - az első átmenő mellett -
oldalperon, az 1.-2., 2.-3., 3.-4. között betonelemes,
keskeny középperonok szolgálják az utasforgalmat. Az
első átmenőt az épület előtt betonelemekkel
burkolták, megkönnyítve az utazók számára a vonatok
megközelítését. A váltókörzettől Staré Město u
Uherského Hradiątě felé 50 km/h engedélyezett.
Uherské Hradiątě alatt, a Kunovice-i delta
közreműködésével kettéágazik a vasút: a 340-es
Veselí nad Moravou-ra tart a 330-as fővonallal (a
Nordbahn-nal) közel párhuzamosan, a Morava bal
partján, míg a 341-es Vlárský průsmyk-on
(Vláraszoroson) át a szlovákiai Trencsénhőlakra,
ahol a 120-as fővonalhoz kapcsolódik. Az egymáshoz
közel fekvő kisvárosok, illetve a 330-as fővonal
helyzete figyelemreméltó személyforgalmat generál,
és Uherské Hradiątě adja magát, hogy ott egymáshoz
csatlakozó, különböző irányokba induló vonatok
jelenjenek meg, azaz "pókok" alakuljanak ki.
Tízperces tartózkodásunk alatt ezúttal - rajtunk
kívül - Veselí nad Moravou felől a 2207-es személy
(összeállítása: 842-es motorkocsi, 011-es és 021-es
mellék), illetve Luhačovice felől az R706
"Hradią»an" (Búvár, fülkés kocsikkal)
gyors érkezik. Előbbi nem közlekedik tovább,
tizenöten szállnak le róla, utóbbi viszont még csak
az útja elején jár: célpontja Prágán át az
északnyugat-csehországi Cheb városa. A gyorsra
harmincan várnak. |
|
A kezdőponti váltókörzet végén
(1.830) kisnyílású híd közút felett. 1.830-1.7
között faaljas a pálya, azután betonaljas, GEO-s. A
bejárati jelzőn (1.450) kívül (1.170)
aszfaltburkolatú, vezetősines, fénysorompós
útátjáró aszfaltúton, majd kisnyílású híd
(1.030). A Kunovice-i delta déli elágazásának
előjelzőjétől (1.050) nem messze (0.8) állították
fel az északi elágazást fedező főjelzőt. A
kitérőt (0.650) követően a 340-es vonalhoz tartó,
egyenes nyugati ág betonaljas; a bal ívben fekvő, 60
km/h-val igénybevehető északi ág (amelyen haladunk)
faaljas, Hohenegger-es. A 60 km/h, kerek táblás 40 km/h
állandó lassújeles déli ág csatlakozása előtt
(0.3) betonhídon közutat szelünk át, a kezdőponti
hídfő mellett nem biztosított gyalogos átjáró
létesült betonelemes burkolattal, rögtön utána
Kunovice váltókörzetére érünk. A váltókörzetből
balra csatornacsövekkel foglalkozó telepre megy
vágány.
Kunovice állomás fény bejárati, egyéni fény
kijárati jelzős, öt átmenővel. Első átmenője
faaljas, Hohenegger-es, mellette díszkövet formázó
betonelemes oldalperon. A második (a déli deltaág
folytatása) és a harmadik (az északi deltaág
folytatása) szintén faaljas, Hohenegger-es. A
felújított, kiszélesített oldalperon miatt az eredeti
első átmenőből a Bylnice-i váltókörzetbe kötött
rakodó csonka maradt, oldalrakodóval. Belőle Bylnice
felé nézve jobbra még egy csonka ágazik, amellyel
együtt rakodóterületet fognak közre. Az 1.-2.
között keskeny középperon, a 2.-3. között széles
középperon található; a szélesperon miatt még egy
átmenőtől meg kellett válni: a Bylnice-i
váltókörzetbe kötött csonkává egyszerűsödött.
Nincs utascsere. Vált a szelvényszámozás, mely
szerint Kunovice 102 kilométerre fekszik a
kezdőponttól. A nyíltvonal a 3. átmenővágány
folytatása. Fénysorompós gyalogátjáró (102.150)
mögött emelkedőbe kezdünk, átereszen haladunk
(102.320). Betonaljas, Hohenegger-es a nyíltvonal,
közepes ágyazatszennyezéssel. A Bylnice-i bejárati
jelzőt 102.470-nél, az előjelzőjét 103.170-nél
telepítették. |
|
A továbbiakban az Oląava folyócska
mentén emelkedünk egészen Bojkovice településig.
Fekszint- és irányhibás a pálya. Vésky
megállóhelyet áteresz (103.850) és gumielemes
burkolatú, fénysorompós útátjáró (103.950) előzi
meg. Egy utas száll fel. Kisnyílású híd (104.480) az
Oląava mellékvize, az Oląovec felett. 5 ezrelékkel
emelkedünk. 105.5 magasságában néhány faalj csúszik
be a betonaljak közé. Popovice u Uherského Hradiątě
megálló kezdőponti peronvége előtt (105.710) és
alatt (105.990) áteresz. Három utassal gyarapodunk. A
végponti peronvéget gumiburkolatú, fénysorompós
útátjáró zárja (106.170). Átereszekkel (106.550,
106.630) bevezetve alsópályás, rácsos híd (106.9) az
Oląava-n: a parton emelkedő domb miatt választotta a
vasút a túloldalt. A híd után bal ív, a végétől
(107.5) kezdőpont felé kerek táblás 70 km/h állandó
korlátozást tűztek ki. Kisnyílású híd (107.860)
és nem biztosított, betonelemes útátjáró (108.2)
előzi meg Hradčovice kezdőponti előjelzőjét
(108.350). Alsópályás gerendahíd (108.580)
közreműködésével visszatérünk a folyócska
(folyásirány szerinti) jobb partjára. A bejárati
jelző (109.050) előtt nem biztosított útátjáró
(108.890), mögötte két áteresz (109.2, 109.250). |
|
Hradčovice állomást fény bejárati,
egyéni fény kijárati jelzőkkel látták el. A
kezdőponti váltókörzetnél áteresz létesült az
állomási vágányok alatt (109.720). Két
átmenővágányt (az első az átmenő fővágány),
illetve a végponti váltókörzet közelében fekvő
felvételi épület oldalán csonkát látunk, amelynek
bakjától a kezdőponti váltókörzetig száz méter
hiányzik. A csonkát és rakodóterületét egy ideje
már nem használják. A faaljas, GEO-s szakasz után
vasaljas csonka és a betonaljas, Hohenegger-es első
átmenő, valamint az első és a faaljas, Hohenegger-es
második között betonszegélyű (csak a felvételi
épülettel szemközti széleken), murvaburkolatú peron
húzódik. Egy utas száll le. A csonkát eredetileg vagy
a végponti váltókörzetet záró, fénysorompós
útátjáró (109.990) mögött kötötték vissza, vagy
végpont felé is rendelkezett ággal, legalábbis a
felvételi épület melletti, funkcióját vesztett
oldalrakodó erről tanúskodik. |
|
Hohenegger-es, betonaljas a nyíltvonal
továbbra is, 80 km/h az engedélyezett sebesség. A
végponti bejárati jelzőn (110.170) kívül (110.470)
fénysorompós útátjáró, előtte áteresz, utána 30
méterrel kisnyílású híd. A végponti előjelző
(110.950) és kisnyílású híd (111.2) esik a Holomňa
patak alsópályás gerendahídja (111.550) elé.
Fénysorompós útátjárótól (111.630) nem messze
illesztéses, iker faaljas, kissugarú ellenív (112.3) a
folyópart közelében. A folyócska a vasúttól jobbra,
az országút balra halad végpont felé nézve. Két
áteresz (113.030, 113.130) és kisnyílású híd
(113.510) fekszik Havřice megállóhely kezdőponti
peronvégét megfejelő, nem biztosított, betonelemes
gyalogátjáró (113.910) előtt.
A megálló aszfaltozott, betonszegélyű oldalperonnal
rendelkezik. Egy utas száll le, a peronon ketten már a
húsz perc múlva esedékes, 4324-es vonatot várják. A
végponti peronvégen (114.1) és a közelében (114.350)
egy-egy áteresz. Vezetősines, aszfaltburkolatú
fénysorompós útátjáró (114.410). Jobboldalt
használaton kívüli iparvágány jelenik meg, majd
eltávolodik. 114.9-től kezdőpont felé 70 km/h
alkalmazható. Jobboldalt fatelep, kétvágányos
tárolóval (115.1) - az imént látott
iparvágány-szakasz valószínűleg jobbról csatlakozik
hozzá.
Uherský Brod kezdőponti fény bejárati jelzőjét
(115.230) kétszázötven méterre állították fel a
váltókörzettől (115.480), amelybe tolatásjelzővel
biztosítva csatlakozik az iparvágány. Fény bejárati,
egyéni fény kijárati jelzős, hat átmenővágányos
az állomás, a váltókörzetek faaljasak, a
váltóállítás vonóvezetékes. Baloldalt a
kezdőponti váltókörzet közelében pályás telep
található, majd aszfaltozott rakodóterület,
mini-konténerterminál, oldalrakodó, raktár.
Jobboldalt rakodóterület: a felvételi épülettel
szemközti, két utolsó állomási vágány (5., 6.)
fogja közre. Az első átmenőből a rakodóterület
elejétől a felvételi épület kezdőponti oldaláig
rövid átmenő rakodóvágány ágazik. Az első
átmenőt egyenes geometriájú betonaljakkal fektették,
a második, negyedik, ötödik, hatodik vasaljas, a
harmadik (átmenő fővágány) betonaljas,
Hohenegger-es. Acélszerkezetű, íves
gyalogosfelüljáró a felvételi épület kezdőponti
oldalánál a vágányok felett. A felvételi épület
hasonlóan díszes, mint Uherské Hradiątě városában.
Rácsos mintájú betonelemekből kirakott oldalperon az
első mellett; betonszegélyű, aszfaltburkolatú,
keskeny középperon az 1.-2., 2.-3., 3.-4. között.
Tizenhárman szállnak le, azaz majdnem mindenki.
Gyártelep (Zbrojovka) a jobb oldalon, vasúttal
kiszolgálva, az iparvágány a végponti
váltókörzethez jön fel, tolatásjelzővel
biztosítva.
A végponti váltókörzetből jobbra, az állomás
melletti telepre két vágány ágazik. Innen 70 km/h
engedélyezett végpont felé, 80 km/h kezdőpont felé.
Fény- és motors sorompós, gumiburkolatú útátjáró
(116.580) után, ív miatt 70-es állandó lassújel. A
két kiágazott vágány közül az egyik a bejárati
jelzőnél jobbra fordul, hídon átszeli a folyót és a
város déli pereménél található telephez tart. |
|
Áteresz (116.990) közelében (117.150)
a vonalunk is metszi az Oląava-t, a híd alsópályás,
rácsos acélszerkezetű. Közúti felüljárón
(117.340) összekötőút jut át a vasút felett. Az
ágyazatszennyezés most csak enyhe mértékű, jobb,
mint az eddigi átlag.
A terep hullámos, távolabb nagyobb dombokkal. Újezdec
u Luhačovic kezdőponti előjelzője (118.050) és
bejárati jelzője (118.780) kisnyílású hidat fog
közre (118.380). A váltókörzetet egy újabb,
alsópályás, rácsos Oląava-híd (118.870), illetve
fénysorompós útátjáró (118.940) előzi meg. Az
állomás fény bejárati, egyéni fény kijárati
jelzős, tolatóvágányutas biztosítóberendezésű.
Három teljes hosszúságú átmenővágánya van, az
első betonaljas, GEO-s, a második betonaljas,
Hohenegger-es, a harmadik faaljas, Hohenegger-es,
valamennyi (az eddigi állomásokkal azonos módon)
UIC49-es sínrendszerű. Rövidebb oldalrakodós,
rakodóterületes sínpár ágazik a kezdőponti
váltókörzettől 300 méternyire, a végponti
váltókörzetnél csatlakozik vissza. A rövidebb
átmenő mellett oldalperon húzódik (a felvételi
épület előtt); eközött és az első teljes
hosszúságú átmenő között pedig murvaburkolatú,
betonszegélyű szélesperon. Az 1.-2. és 2.-3.
átmenők közé betonszegélyű, murvaburkolatú keskeny
középperonok kerültek. Hárman szállnak le. A 810
408-as motorkocsi átszálló utasokra vár a szomszéd
vágányon, 14321-es személyvonatként öt perc múlva
indul Luhačovice-re. Keresztezünk a 810 628, 010 416
összeállítású, Veselí nad Moravou-ra közlekedő,
4324-es személlyel.
A végponti váltókörzet mellett létesített, fény-
és motoros sorompós útátjárótól (119.845) balra
ágazik az Újezdec u Luhačovic kezdőponttal
szelvényszámozódó, Luhacovice-i 346-os vonal.
Alsópályás gerendahídon (119.950) átszeljük az
Oląava mellékfolyóját, a ©»ávnice-t (a 346-os
ennek mentén kapaszkodik fel), a végponti hídfőhöz
állították a bejárati jelzőt. A két folyócska
köze eredetileg öntésterület volt, most
napraforgótábla sárgállik rajta. Hullámos
sínkopású, jobb ívvel követjük az Oląava-t. Nem
biztosított, betonelemes útátjáró (120.350) és
áteresz (120.620) jegyezhető még fel a végponti
előjelzőig (120.670). Az öntésterület szélén lapos
domb emelkedik, déli oldala a folyópartot közelíti,
ezért a vasút építésekor rövid bélésfalra volt
szükség (121.0) a lefaragott területen.
Nemrég ágyazatot pótoltak. Áteresz (121.150) felett
illesztéses ívkombináció (121.4) állandó
lassújellel, azután nem biztosított betonelemes
útátjáró földúton (121.670) és kisnyílású híd
földút felett (121.970).
©umice megállóhelyen (122.6) két utas száll le, egy
fel. Fény- és motoros sorompós útátjáró a
végponti peronvégén (122.660). Erősebb emelkedő
kezdődik, az ágyazat közepesen szennyezett. Még egy
fény- és motoros sorompós útátjáró,
betonelemes-fagerendás burkolattal, ugyancsak a
településen belüli közút átszelésében (122.830).
A közelében (122.9) egy vágánymező erejéig
faaljakat látunk. Illesztéses a pálya. |
|
Nezdenice előjelzője (123.2) és
bejárati jelzője (123.920) közé három áteresz
került (123.220, 123.430 123.590), illetve az országút
átszelésében (123.290) fény- és motoros sorompós,
gumiburkolatú útátjáró. Az ágyazat a bejárat
előtt kitisztul. A kezdőponti váltókörzet (124.150)
áteresszel (124.130) nőtt össze. Az állomás
(forgalmi iroda: 124.750) fény bejárati, egyéni fény
kijárati jelzős, két teljes hosszúságú, valamint
egy rövidebb átmenővágányos. A felvételi épület
oldalán húzódó, rövidebb átmenő az épület
kezdőponti oldalánál, illetve a végponti
váltókörzetnél rendelkezik vágánykapcsolattal az
első teljes hosszúságú átmenővel. A felvételi
épület előtti vágánykapcsolattól kezdőponti felé
csonkaként folytatódik. Faaljas, Hohenegger-es. Az
első és második teljes hosszúságú átmenő GEO-s,
betonaljas. A rövidebb átmenő mellett oldalperon;
közötte és az első, illetve az első és a második
között egy-egy murvás, betonszegélyű keskeny
középperon. Egy utas fejezi be útját.
A végponti váltókörzettől (125.0) kisnyílású
híddal (125.110) folytatódik a most már GEO-s,
betonaljas pálya. A végponti bejárati jelző (125.4) a
vezetősines, aszfaltburkolatú, fénysorompós
útátjáró (125.270) vasút felőli biztosítását is
ellátja. Alsópályás gerendahíd a Kladenka
folyócskán (125.5), előtte-utána rövid faaljas
szakasz. Az ívben illesztéses, majd 125.8-tól
termithegesztett a vágány, de nem sokáig, mert a
végponti előjelző (126.1) közelében ismét
illesztett ívet (126.4) tartalmaz a vonalvezetés.
Fagerendás-aszfaltos, fénysorompós útátjárótól
(126.610) hézagnélküli a felépítmény.
Záhorovice megállóhelyen egy utas száll le. A
végponti peronvég fagerendás-aszfaltos burkolatú,
fénysorompós útátjáróra (127.180) néz . Illesztett
az útjárót követő bal ív, az eddigiekhez hasonlóan
négylyukú laposhevederekkel. A terep egyre erdősebbé
válik, a dombok szaporodnak, az Oląava követése mind
több és mind kisebb sugarú íveket igényel.
Fénysorompós útátjáró betonelemes-fagerendás
burkolattal, aszfaltúton (127.630). Bojkovice
kezdőponti fény előjelzője (128.040) környezetében
jobbról kerüljük a települést. Illesztéses
ívkombináció (128.250-ig bal, 128.4-től jobb),
csőáteresszel (128.5). A bejárati jelző (128.760)
mögött is illesztéses ív építésére volt
szükség. A váltókörzetet az országút átszelése
miatt fénysorompós útátjáró előzi meg (128.990). |
|
Bojkovice állomás (forgalmi iroda:
129.4) fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzős,
vonóvezetékes váltóállítású, öt
átmenővágányos, átmenő fővágánya a második. Az
1.-4. sínpárok betonaljasak, GEO
sínleerősítésekkel, az ötödik Hohenegger-es. Az
első mellett oldalperon (illetve oldalrakodó és
rakodóterület), az 1.-2., 2.-3., 3.-4. között a
felvételi épülettel szemközti széleken
betonszegélyű, murvaburkolatú, alacsony keskeny
középperon. Fény tolatásjelző vezet ki az 1-ről és
az 5-ről; egy-egy szerelvényre való, termes
négytengelyes kocsit helyeztek el ezeken a vágányokon
- valószínűleg a napi több sebesvonatpár (pl.
Bojkovice-Brno) némelyikének járművei. A végponti
váltókörzetnél baloldalt egyállásos színhez
illetve telepre ágazik két sínpár az ötödikből. A
váltókörzet előtt, a váltóállító toronynál
(129.640) üzemszerűen zárt, csapórudas sorompós
útátjáró aszfaltúton, aszfaltburkolattal. A
rakodóvágányból jobbra fatelepet szolgál ki egy
Hohenegger-es, betonaljas vágány. Balra csonka ágazik,
eredetileg kihúzó volt, jelenleg Megállj! táblás.
Végpont felé 60 km/h, kezdőpont felé 70 km/h
sebesség megengedett.
Kiürült vonatunk Bojkovice-n negyedórát tartózkodik,
keresztez a Veselí nad Moravou-ra közlekedő
4306-ossal, azután a motorkocsi a mellékét otthagyva
elgurul Bojkovice město megállóhelyre és
szerelvénymenetben visszatér. A megállóig
felgyalogolok és ott várom be a Vlárský průsmyk-ra
tartó, 4371-es személyvonatot. A felvételi épület
környékével hamar végzek: Bojkovice nem éppen
világváros, és a jellegtelen épület mögötti, öt
kocsiállásos buszállomásban, valamint egy
kocka-szocreál jellegű, "Vagon" nevű
vendéglőben kimerülnek a látnivalók. A vendéglő a
gasztronómiai élvezetek első helyén a Hot Dogot
említi - a kevésbé fontosnak ítélt fogásokat el
lehet képzelni, már ha egyáltalán vannak ilyenek... |
|
A 810-es motor és mellék
összeállítású 4306-ossal nem túl fotogén helyen
találkozom, és a vészesen romló időjárás a
megállóhoz induló, 810 627-es motorkocsinknak sem
biztosít jó fényeket. A váltókörzet után erős
emelkedő kezdődik. A felépítmény illesztéses, UIC49
sínrendszerű, faaljas, GEO-s. A jobb ívben áteresz
(129.860) és a végponti bejárati jelzővel (130.060)
biztosított, fénysorompós útátjáró (130.010)
található. Az útátjáró burkolata aszfalt, a
nyomvályú fagerendából készült. A jobb ív
végétől (130.170) ágyazatátvezetéses betonhíd
ível át az Oląava felett, majd alsópályás,
gerinclemezes acél gerendahídon (130.230) metsszük a
település részeit összekötő közutat. A pályalemezre
acélbakokat hegesztettek, amelyekre gumiágyazással
erősítették fel a bordás GEO alátétlemezeket.
130.280-tól illesztéses, betonaljas (SB8PD-90
típusú), GEO-s a felépítmény. Bal ív indul (130.3),
alacsony bevágásba kerülünk, az elejétől (130.570)
70 km/h engedélyezett a végpont felé. |
|
Fény- és motoros sorompós útátjáró
(130.750, fagerenda nyomvályús, aszfaltburkolatú)
fejeli meg Bojkovice město megállóhely kezdőponti
peronvégét. A peron átépített, a belső sávban
díszkő burkolatú, a vágány mellett díszkövet
mintázó betonelemes. Hossza a személyvonatokhoz
elegendő, de a sebesek némelyikénél a menetrendben
megjegyzést tesznek, miszerint fel- és leszállásra
csak az első három kocsi használható. A peron
közepétől végpont felé 15 ezrelékkel emelkedik a
vonal. A végponti peronvégtől 30 méterre (130.870)
telepítették Bojkovice végponti előjelzőjét. Húsz
méterrel feljebb áteresz található. Az
útátjáróhoz közel üvegfalú esőbeállót
létesítettek, trendi rozsdamentes
ülőalkalmatossággal - az esőbeállóra most
felettébb nagy szükségem támad, ugyanis az egyre
komorabb felhőkből eső kezd cseperegni, aztán
alaposan rá is zendít. A megálló a település
lakóövezetének közvetlen közelében fekszik, így a
vasúti személyszállítás itt jó esélyekkel száll
ringbe a közlekedési piacon - természetesen nem
véletlen, hogy a 341-es vonal betétjáratai pontosan
eddig, és nem az állomásig közlekednek. Kurrensebb
fekvésben az állomáson sem negyedóra a tartózkodás,
hanem csak 1-6 perc.
A 12:29-kor továbbinduló, 4371-es számú
személyvonat, amellyel a határállomásig utazom, 810
455, 011 617 összeállításban jelenik meg. Öten
várunk rá, hárman szállnak le róla, telítettsége
10% alatti. Az eső lassacskán eláll. |
|
Előbb betonhíd alatt út bújik át
(131.150), azután szintben metszünk egy közutat
(131.390, fény- és motoros sorompós útátjáró,
gumiburkolattal). Ív miat 60 km/h állandó korlátozás
132.130-ig - a kissugarú ívekben a nyombővítés miatt
faaljas, GEO-s a felépítmény, másutt betonaljas. Az
erős emelkedő hatására most tizenöt-húsz méterrel
haladunk magasabban a völgy aljához képest. 132.3-tól
az erdős terület száz méter hosszan szennyezi az
ágyazatot. 133.1: áteresz.
A betonelemes oldalperonnal rendelkező Pitín zastávka
kezdőponti peronvége gumiburkolatú fénysorompós
útátjáróra néz (133.450 ). Hárman szállnak le. Az
erdős területről kiérünk. Betonelemes-fagerendás
burkolattal nem biztosított (133.750), majd
fénysorompós (134.030) útátjárót építettek,
mindkettő mellett áteresszel. Száz méter hosszan
(134.2-134.3) ágyazatot pótoltak. Az ív ezúttal
betonaljas, ikerillesztésekkel, ikeralátétlemezek
alkalmazásával.
Az Oląava völgye már nem sokáig felel meg a
vasútvonal céljainak, ideje mást keresni. Pitín
település valójában a csúcsfordulóját
(134.2-135.5) jelenti a vonalkifejtésnek, amelyet
magasságnyerés céljából alkalmaztak a vonal
építői. A völgytől északra eső, kopasz domb
körül ismét 180 fokot fordul a pálya, fokozatosan
feljutva az Oląava mellékvizéből szétágazó patakok
szintjére. A csúcsfordulóban betonelemes nem
biztosított gyalogátjáró (134.530), a folyócska
feletti gerendahíd (134.550), fénysorompós,
betonelemes-fagerendás útátjáró (134.670) két
áteresz (134.750, 134.910) és út feletti betonhíd
(135.3) található. 135.030-tól 60 km/h engedélyezett.
Jól érzékelhető a magasságnyerésünk, amint
letekintünk a völgy közepén fekvő Pitín házaira.
Bojkovice 277 méteres tszf. magasságához képest a kis
falu 324 méteren fekszik, mi pedig innen még
körülbelül 360 méterig emelkedünk. A völgy feletti
domb oldalában rövid íveket ír le a vonal, majd indul
a dombkerülő jobb ív faaljakon (136.050), előtte
áteresszel (135.9), az elején fény előjelzővel
(136.1). Magas töltés aljában áteresz (136.6),
felette (136.870) betonaljasra vált a pálya.
Főjelzőket helyeztek el mindkét irányban (136.950),
fiktív állomást képezve. Valóságos állomást itt
már ne várjunk: Pitín felvételi épülete (137.130)
ugyan létezik, de magántulajdonként - a család éppen
szalonnát süt az árnyas fák alatt -, az állomási
vágányokból csak az átmenő fővágány maradt.
Eredetileg nyilván forgalmi kitérő, illetve az
emelkedő tetőpontjának közelében puffer-állomás
volt, de a mérsékelt teherforgalom céljainak ma már a
két főjelző is tökéletesen megfelel. |
|
Kisnyílású híd (137.770), magas
töltés aljában áteresz (138.4), acélszerkezetű
közúti felüljáró (138.530) jön sorban. Jó
fotóhelyek kínálkoznak a füves dombokon, de
türelemmel és szabadidővel valószínűleg alaposan
fel kellene fegyverkezni egy-egy érdekesebb képhez.
Illesztéses, betonaljas ellenív (inflexiós pontja:
139.8) felett magas töltés aljában áteresz (139.050),
majd alacsony bevágás 139.150-ig, ahol beérünk
Hostětín megállóba. A hozzátartozó, apró
települést a végponti peronvéget záró, nem
biztosított útátjáróban keresztező földúton
érhetjük el, hat-nyolcszáz méternyire innen. Nincs
utascsere - itt a semmi közepén inkább az
ellenkezőjén csodálkoznék. A dombról-dombra jellegű
vonalvezetésben bevágás (139.7-től) és töltés
(140.0-tól) váltakozik. Bal ívben közel 180 fokot
fordulunk, miközben sorban keresztezzük az Oląava
mellékvizének legyezőszerűen szétágató patakjait.
Betonfelüljárón közút ível át felettünk (140.5),
ex-őrházat látunk egy áteresz (140.670)
szomszédságában. Erdős területek, füves domboldalak
váltakoznak. Nem biztosított, betonelemes
gyalogátjáró ösvényen (141.530), azután áteresz
(141.880), és feljutva a tetőpontra, megkezdjük az
ereszkedést (142.1). Slavičín kezdőponti előjelzője
(142.5) előtt lapos bevágás ér véget (142.450),
mögötte töltés indul, áteresszel az aljában
(142.570). Végetér a 60 km/h állandó korlátozású
szakasz (142.730). Az országutat fény- és motoros
sorompós, gumiburkolatú, áteresszel megtoldott
útátjáróban keresztezzük (142.830). A bejárati
jelzőtől 410 méternyire (143.610), a váltókörzet
elején kisnyílású híd út felett.
Slavičín állomás fény bejárati, egyéni fény
kijárati jelzőkkel ellátott, három teljes
hosszúságú és egy rövidebb átmenővágányos. Az
első teljes hosszúságú átmenő, a belőle kiágazó,
rövid átmenő és a második teljes hosszúságú
átmenő betonaljas, GEO-s; a harmadik teljes
hosszúságú átmenő faaljas, vegyesen Hohenegger és
közvetlen sínleerősítésű, Megállj! táblás. A
rövid átmenő mellett beton oldalperon, illetve
raktár, oldalrakodó, rakodóterület található. A
rövid átmenő és az első, valamint az első és a
második teljes hosszúságú átmenő közé murvás,
betonszegélyű, keskeny középperon került.
Megfutamodásgátló csonkát építettek a rövid
átmenő végponti végéhez. A végponti
váltókörzetben fény- és motoros sorompós
útátjáró működik (144.170), a forgalomból kizárt,
harmadik átmenő mögötte csatlakozik vissza. Nincs
utascsere. Az állomáson kihelyezett irányjelző tábla
itt már nem Bylnice-t jelzi végpont felé, hanem
Trencsénhőlakot. |
|
Erős lejtő kezdődik a betonaljas,
GEO-s a nyíltvonalon, ahogy délről fokozatosan
megközelítjük a Říka folyócska völgyét. A
végponti bejárattól 50 méterre végpont felé
kisnyílású híd (144.550), 144.8-ig rövid ellenív,
az egyenes szakaszon is illesztett. A végponti
előjelző (145.170) előtt közvetlenül fagerendás,
nem biztosított útátjáró; négyszáz méternyire
tőle (145.480) alsópályás gerendahíd az országút,
majd felsőpályás gerendahíd a Říka (145.610)
felett. Keveset időzünk a túlsó parton, de az ott
emelkedő dombba így is 200 méternyi bevágást kellett
építeni 146.0 környezetében. Földutat keresztezünk
fagerenda burkolatú, fénysorompós útátjáróban
(146.2), mögötte 40 méterrel felsőpályás
gerendahídon ismét a Říka jobb partját választjuk.
Nem biztosított betonelemes útátjáró (146.480)
közelében rövid bélésfal a jobb oldali, lapos domb
miatt (146.6). Térvilágítással ellátott ösvény
(földútnak sem nevezhető) visz a faluból Divnice
megállóhoz és (147.010) betonelemes nem biztosított
útátjárón keresztül a peronhoz csatlakozik. Ketten
várakoznak a fém esőbeálló előtt. (A térkép
alapján a megállót áthelyezték: eredetileg a falunak
nem az északi, hanem a déli csücskénél volt, az
országút átszelése közelében.)
A végponti peronvégtől 30 méterre (147.250)
található Bohuslavice nad Vláří kezdőponti
előjelzője. 147.4-től kezdőpont felé 70 km/h,
végpont felé 60 km/h engedélyezett. A Říka
folyását követve, lapos domboldal körül jobbra ível
a vonal - a megállótól összességében ismét 180
fokot fordulunk. A bejárati jelző (147.950) előtt
felsőpályás gerendahídon (147.870) átkelünk a
folyócskán, de ezúttal még kevesebbet időt töltünk
a másik parton: aszfaltburkolatú illetve fagerendás,
fénysorompós útátjáró (148.1) mellett máris ott a
következő, felsőpályás gerendahíd (148.130), és
jön a váltókörzet (148.2 ).
Bohuslavice nad Vláří állomás - a Říka és a
Vlára folyók egyesülésénél - fény bejárati,
egyéni fény kijárati jelzős, öt átmenővágányos,
átmenő fővágánya a harmadik (Hohenegger-es,
betonaljas). A negyedik és ötödik átmenő Megállj!
táblás, közülük a negyediken tárolt teherkocsik
állnak. Az első és második átmenő betonaljas,
GEO-s, valamennyi állomási vágány UIC49-es
sínrendszerű. Az első mellett beton járólapokból
oldalperont raktak, az 1.-2. közét sínkoronaszintig
zúzalékkal töltötték fel, a 2.-3. között
betonelemes, a 3. felé betonszegélyű, a 2. felé
zúzaléksávval rendelkező középperont húztak. A
kezdőponti váltókörzethez balról, a Vlára völgye
felől használaton kívüli vágány csatlakozik. Az
első mellé oldalrakodót is építettek, mögötte
két, felhagyott sínpár ágazik ki az elsőből - a bal
oldalihoz oldalrakodó, rakodóterület tartozik.
Megfutamodásgátló csonka található az első
folytatásában. A végponti váltókörzetben (149.050)
a település központjába tartó közút keresztez
vezetősines, aszfaltburkolatú, fénysorompós
útátjárban. A nyíltvonal Hohenegger-es, betonaljas,
illesztéses. |
|
A végponti bejárati jelző (149.290)
után alsópályás rácsos hídon (149.330) átjutunk a
Vlára bal partjára. Nem biztosított útátjáró
(149.640) alatt (149.8) megszűnik az ívek miatti, 60
km/h állandó korlátozás: 70 km/h engedélyezett. A
végponti előjelző (150.0) előtt áteresz található.
Hullámos sínkopás. A lapos domboldalon igazán idilli
látványt nyújtanak a tarka színű,
legelésző-heverésző tehenek. Kevésbé idilli a kép
a vágánytengelyben: őzet gázolt valamelyik előző
vonat, pontosan a fejét vágta le.
Betonelemes-fagerendás nem biztosított útátjáró
földúton (151.730), 152.0-tól bal ívben bevágás.
Alsópályás gerendahídon (152.650) visszatérünk a
jobb partra. Fagerendás-betonelemes, nem biztosított
útátjáró (153.030) felett jobb ív kezdődik, 60 km/h
állandó lassújellel (153.170). Popov megállóhely
betonszegélyű, murvaburkolatú peronját kisnyílású
híd előzi meg (153.360). A peronon egy érdeklődő
mutatkozik.
Folytatódik a jobb ív, melyben alsópályás
gerendahíd (153.560) közreműködésével megint a bal
parton találjuk magunkat, de most már tartósabban.
Aszfaltburkolatú, betongerendás nyomvályúval
rendelkező, fénysorompós útátjáró (153.950),
azután kissugarú bal ív, benne földút felett
kisnyílású betonhíddal (153.410). A falvakat
összekötő közút acélszerkezetű hídon szeli át a
vasutat (154.560) egy 200 méteres bevágás
környezetében. Kisnyílású betonhíd földút felett
(154.730), és annak örömére, hogy túljutottunk a
folyóvölgy szeszélyesen kanyargó szakaszán, 70 km/h
engedélyezett végpont felé 154.820-tól. |
|
Továbbra is illesztéses a vonal, az
egyeneseket beleértve. Két áteresz (155.450, 156.070)
közé aszfaltburkolatú, fagerenda nyomvályús nem
biztosított útátjáró (155.880) esik. Bylnice fény
előjelzője fény- és motoros sorompós,
fagerendás-aszfaltos burkolatú útátjáró (156.120)
mögé került 30 méterrel. A bejárati jelző
magasságában (156.860) balról érkezik a Horní
Lideč-i 283-as vonal vágánya. A Brumovka folyócskán
egy-egy alsópályás, rácsos híd vezeti át a
vágányokat (157.040). A tolatóváltók előtt
csapórudas sorompós útátjáró aszfaltúton (157.180
).
Bylnice állomás (forgalmi iroda: 157.750) a hosszúkás
Brumov-Bylnice település déli szélén helyezkedik el.
Fény bejárati, alak csoportkijárati (2-2 db.) jelzők
működnek rajta, öt átmenővágánnyal rendelkezik. Az
1., 2., 3. felépítménye betonaljas, Hohenegger-es, a
többi kettő faaljas, Hohenegger-es. Az első
átmenőből a kezdőponti váltókörzet és a
felvételi épület között rövid átmenő
rakodóvágány ágazik ki, raktárral és
oldalrakodóval. Ebből még egy csonka is fejlődik
végpont felé nézve balra, a rövid átmenővel együtt
rakodóterületet fognak közre. Mindkettőt alak
tolatásjelzővel látták el kezdőponti irányban. A
felvételi épület végponti oldalát követően az
első átmenőből pályás telepre is ágazik egy
csonka. Az első átmenő mellett beton járólapos
oldalperon található, az 1.-2., 2.-3. és 3.-4.
között pedig zúzalékburkolatú, egyoldali
betonszegélyű, keskeny középperon. |
|
Tizennégy percet tartózkodunk,
miközben Vlárský průsmyk-ról befut az Sp1730
számú, Brno-ba tartó sebesvonat - 754 008-as Búvár
és négy 22-44 középszámcsoportú kocsi -, Horní
Lideč-ről pedig a 23213-es személy, 810-es motor és
mellék összeállításban. A sebesre tizen várnak az
állomáson. Vonatunkra újabb felszálló nincs,
Bylnice-n rajtam kívül a maradék is leszáll.
A végponti váltókörzetet két áteresz (158.120,
158.3) és a kezdőpontihoz hasonlóan, csapórudas
sorompós (fagerendás burkolatú) útátjáró (158.370)
zárja, közvetlenül mögötte a végponti fény
bejárati jelzővel. A nyíltvonal illesztéses,
Hohenegger-es, betonaljas. |
|
Áteresz jön (159.020), azután a
végponti fény előjelző (159.1). Előbb alsóbbrendű
aszfaltút (159.170), egy kilométerrel lejjebb az
országút halad át felettünk betonfelüljárón
(160.2). Hullámos sínkopás itt is. Baloldalt
bélésfal, 160.510-nél kisnyílású acél
felsőpályás híd földút felett. Svatý ©těpán
megállóhelyen (160.8) nincs utascsere. Peronja
zúzalék burkolatú, az apró település jobboldalt, a
Vlára másik oldalán fekszik. Kisnyílású hídtól
(160.970) nem messze már a határállomás fény
előjelzője (161.5) mellett haladunk el. Fénysorompós,
aszfaltburkolatú útátjáróban (161.770) átszeljük
az országutat, amely ezután baloldalt kissé feljebb
hág a domb oldalára. A bejárati jelzőtől (162.2)
kissugarú jobb ívbe kezdünk a váltókörzetig
(162.5).
A fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzős, négy
átmenővágányos Vlárský průsmyk kezdőponti
váltókörzeténél baloldalt fatelep húzódik.
Valamennyi állomási vágány Hohenegger
sínleerősítésű. A betonaljas első mellett
oldalrakodó (rönkfa feladás) található. A második
faaljas, ebben közvetlen leerősítések is
előfordulnak. A harmadik és a negyedik betonaljas.
Egyoldali betonszegélyű, zúzalék burkolatú, keskeny
középperonokat építettek az átmenők közé.
Miután túl sok látnivaló itt nincs - legfeljebb a
felvételi épület előtti padon unatkozó, cseh és
szlovák határőrökkel lehet egyet diskurálni,
útlevélkezelési téren ugyanis már nagyon
Schengen-ben érzik magukat -, felszállok a negyedóra
múlva Trencsénhőlakra induló, 3515-ös személyre.
Szerelvénye a szlovák 811 020-as motorkocsiból és a
011 258-as mellékből áll. Rajtam kívül nincs utas
Felsőszernye (Horné Srnie) állomásig. |
|
A határpontra eső, végponti
váltókörzet (163.270) előtt csapórudas sorompós
útátjáró (163.020), mellette kisnyílású híd.
Közvetlenül a végponti fény bejárati jelző (163.5)
után rácsos, alsópályás híd a Vlára-n (12.980). A
térkép szerint már bőven szlovák területen fekvő
hídon vált a szelvényszámozás: innen Trencsénhőlak
kezdőpontú. Nem biztosított útátjáró (12.350),
Vlárský průsmyk felé 65 km/h engedélyezett (a
hídtól 70 km/h). Betonaljas, az útátjáróig
Hohenegger-es, onnan GEO-s a felépítmény. Vlárský
průsmyk előjelzőjét (11.9) két kisnyílású híd
(11.670, 11.130) és két nem biztosított útátjáró
(11.550, 10.795) követi. A Vlára most baloldalt folyik,
egészen az impozáns küllemű, csonkaszegmens övű,
alsópályás, rácsos, kerékpárúttal is ellátott
hídig (10.550), ahol jobbra tér. Baloldalt halad az
országút. Illesztéses a pálya: hol betonaljakon, hol
iker faaljakon helyezkednek el az illesztések.
Betonelemes nem biztosított útátjáró (9.930),
9.7-től bélésfal baloldalt. Folyamatosan
enyhe-közepes ágyazatszennyezés mutatkozik a
határállomás óta. Hosszúsínesre vált a pálya, az
illesztéseket iker faaljon végezték. Felsőszernye
fény előjelzője (9.2), betonelemes nem biztosított
útátjáró aszfaltúton (8.970), kisnyílású híd
(8.870), terméskő hídfős, közúti felüljáró (8.7)
következik sorban a bejárati jelző (8.480) előtt. |
|
Kitérőbe járunk, de valaki valamit
elnézett: 60-70 körüli tempóban vágódunk balra a
40-es váltón. A siklás és a szemközti oldalon
sorakozó cementszállító kocsikkal való, közelebbi
ismerkedés szerencsére elmarad. Még jó, hogy a
hátsó oldalablakra éppen nem támaszkodom - ha azt
tettem volna, jó esélyekkel a kezemben marad...
Felsőszernye végponti (Vlárský průsmyk felőli)
váltókörzete előtt baloldalt kihúzó kezdődik,
innen az állomás teljes bal oldalát uraló cementipari
cég telephelyére ágaznak vágányok. Fény bejárati,
egyéni fény kijárati jelzős, négy
átmenővágányos, átmenő fővágánya a harmadik. A
felvételi épület végponti oldalánál betonelemes
burkolatú, csapórudas sorompós útátjáróban
aszfaltút keresztez. Az átmenők közül a második és
harmadik betonaljas, GEO-s, az első és a negyedik
faaljas, Hohenegger-es - ez utóbbiakat cementszállító
kocsik átmeneti tárolására használják. Az 1.
mellett beton járólapokból rakott oldalperon (illetve
a felvételi épület után raktár, oldalrakodó és
rakodóterület), az 1.-2. között SK-szintű
zúzalékréteg, a 2.-3. között egyoldali
betonszegélyű, zúzalék burkolatú, keskeny
középperon található. Húsz percet tartózkodunk az
állomáson - ami még az eredetileg
útlevélvizsgálatra szánt idővel együtt is
bőségesnek tűnik -, közben keresztezünk a Vlárský
průsmyk-ra közlekedő 3514-es személlyel, amely a 811
014-es motorkocsi szólóban. (Egyéni neve
"Evička".) Meglehetősen üresen érkezik,
öten szállnak le róla, így három perccel később
még üresebben indul tovább. A hosszú tartózkodás
alatt összesen tizen szállingóznak fel a vonatunkra.
A cementműtől a kezdőponti váltókörzethez is
csatlakoznak vágányok. A váltókörzet (7.370) alatt
terméskő hídfőjű felüljárón (7.2) ismét a bal
oldalunkra kerül az országút. A kezdőponti bejárati
jelző (7.130) közelében kisnyílású hidat (6.960)
és nem biztosított, betonelemes útátjárót (6.830)
látunk. GEO-s, betonaljas, közepesen szennyezett
ágyazatú a pálya. Az előjelző (6.450) áteresszel
együtt szerepel. 6.1-től 100 méter hosszan némi faalj
vegyül a betonaljak közé. Lapos dombot kerülünk, a
szabványárkot meglehetősen komoly vízelvezetésre
méretezték. Kisnyílású híd (5.450) látóterében
máris feltűnik Nemsó (Nemąová) végponti fény
előjelzője (5.2). |
|
Jobboldalt vasúttal kiszolgált
üveggyár működik, iparvágányok jönnek fel onnan.
Az áteresz mellett felállított bejárati jelzőhöz
(4.5) ismétlőjelző (4.730) is tartozik. Az üveggyár
iparvasúti mozdonya formabontó módon egy román
hidraulikus gép. Gumielemes burkolatú fény- és
motoros sorompós útátjáró (4.323). Balról, 40 km/h
állandó lassújeles, kissugarú ívben érkezik a
menetrend szerinti személyforgalommal nem rendelkező,
ránézésre nem túl gyakran használt 124-es vonal; a
tolatóváltókat 4.1-nél kötötték be.
Nemsó fény bejárati, egyéni fény kijárati
jelzőkkel ellátott állomás, négy teljes
hosszúságú átmenővágánnyal. Tizenegyen szállnak
fel. A végponti váltókörzettől a felvételi
épületig rövid átmenő rakodóvágány tart
rakodóterülettel, oldalrakodóval, raktárral. Az első
teljes hosszúságú átmenő illesztéses, igen
elhasznált állapotú. A második (átmenő fővágány)
és a harmadik átmenő betonaljas, GEO-s. A kezdőponti
váltókörzet előtt az elsőből jobbra pályás
telepre fordul vágány. Gumielemes burkolatú, fény-
és kettős motoros sorompós útátjáró működik a
kezdőponti váltókörzetnél (3.527). Az átmenő
fővágányon 742-es dízelgéppel tehervonat áll
Trencsénhőlak felé (cementszállító és önürítős
kocsik - nyilván a két gyártól), tehát kitérőbe
jártunk itt is, de most szerencsére a megfelelő
sebességgel. A nyíltvonal GEO-s, betonaljas.
A bejárati jelzőt (3.120) kisnyílású híd (3.080)
követi. A Vág folyó hídja (2.7-2.9) alsópályás,
trapézövű, rácsos, többnyílású. A második,
kisebb híd (a Kočkovsky-csatorna felett, 2.3)
szerkezetileg hasonló az elsőhöz. Kezdőponti
hídfője Nemsó kezdőponti előjelzőjével osztozik a
helyen. A két acélhíd között betonhídon szeli át a
vasutat az autópálya. Az 1.850-től induló jobb ívvel
közelítjük a 120-as vonalat, 1.580-nál (=132.8 a
120-as vonal szerint) kerülünk a fővonal mellé, itt
kisnyílású híd található. A bejáraton egy perc
pihenőre kényszerülünk. |
|
Trencsénhőlak (Trenčianska Teplá)
állomás falán 226.2 méteres tszf. magasságra utaló
táblát helyeztek el. Vláraszoros 288 méteres
magassága óta tehát már nem ereszkedtünk sokat.
Termeskocsikkal a 362 015-ös ázik az esőben -
reklámfestését már tisztességesen kiszívta a Nap,
ha így halad tovább, lassan narancslevet hirdethet... A
borongós időben azért a Hőlaktujáról is
csinálok egy gyors képet: a 902-es kocsi épp most
érkezett Teplicről. |
|
Befut az R606 "Liptov"
gyorsvonat, amely Pozsonyig éppen megfelel a
céljaimnak. Élén a ZSSK-festésű 011-es Gorilla, a
kocsijai: 21-38 070, 21-70 051, 21-38 041, 029, 064, 066,
82-70 075, 85-30 003, 19-70 021. Odabenn teltház van,
amin a harmincöt fős, vegyes utascsere nem változtat.
Trencsénben 80 fős utasmozgás történik, több
felszállóval. Vágújhely (Nové Mesto nad Váhom)
bejáraton tíz percet állunk - az átépítés miatt
most ugyanis egyvágányozás van a következő
állomásközben. Negyven utas száll fel és le.
Szerkezetkész a 2-es számot viselő, perontetős,
díszkő burkolatú, emelt középperon. A kezdőponti
váltókörzetből kiágazó 121-es vonal vágányát egy
darabon átépítették. 60 km/h sebességgel
teljesítjük az állomásközt a munkaterület miatt.
Pöstyén (Pieą»any) előbbre tart, de az új
állomási biztosítóberendezés nincs üzembehelyezve,
a kezdőponti váltókörzethez sem nyúltak még.
Nagykosztolány (Veµké Kostoµany) előtt (73.5) a
nyíltvonalon munkaterület miatt 60 km/h, a végponti
bejáratot megelőző 500 méteren a jobb (vp. felé
nézve!) vágány hiányzik, a bal vendégsines. Az
állomás fele már a szerkezetkész állapot felé
halad, a másik fele atomjaira bontva. A kezdőponti
váltókörzetben a cseh pályaépítő cég által
használt, ZSS logo-val ellátott 742 537-es dolgozik.
Lipótvárra (Leopoldov) a várakozások és lassújelek
ellenére csak +9-cel érkezünk: úgy tűnik, a
vágányzárak továbbra is aránylag jól harmonizálnak
a vágányzári menetrenddel. Az állomáson ránézésre
kevés hiányzik a készültséghez, bár a végponti
váltókörzet még tartalmaz egy ideiglenes 40-es
korlátozást, nyilván nem véletlenül. Alsószil
(Brestovany) átmenő fővágányait korábban már
felújították Skl-14 sínleerősítésűekre, ennek
ellenére ezeket most elbontották és újraépítik.
Azért itt feltételezhetünk némi kivitelezési
meggondolatlanságokat... Senkőc (Senkvice) állomás a
februári, álmatag állapotához képest most igencsak a
műtőasztalon fekszik: a vágányhálózat egy része
elbontva, az új alágyazat részlegesen elterítve, a
felvételi épület már új tetőt és új ablakokat
kapott.
Vinohrady-n kb. hatvanan szállnak le. A pozsonyi
főpályaudvarra 11 perc késéssel, 16:50-kor
érkezünk. |
|
Pozsonyból 16:52-kor Laminátkával az
élen indul a 4217-es, Érsekújvárig közlekedő
személy (240 129, 21-08 216, 21-08 246, 21-08 250).
Ezzel elérem az Érsekújvár-Budapest Nyugati
viszonylatú 2121-est (összeállítása: 242 229, 19-35
002, 20-35 002, 20-35 044, 20-35 070), és bár utazási
kényelem szempontjából a két személyvonat távolról
sem nevezhető ideális megoldásnak, a ronda időben
nincs kedvem várakozni sem Pozsonyban, sem Újváron,
sem máshol - így legalább tető van a fejem felett és
ülés a fenekem alatt.
Az újvári személyen a pozsonyi elővárosi
megállásokkal 50%-ra növekszik az utasterhelés, majd
lassú terítés következik: a telítettség a közben
felszálló utasokkal együtt is 25%-ra csökken a
végére. A 2121-es személyre 35 utas gyűlik össze.
4-15 fős, vegyes utascserékkel Párkányig szokás
szerint alig maradunk. V43 1157 biztosítja a vonóerőt
Párkánytól. Helembán ezúttal nincs utascsere, Szobon
és Szob alsón huszonöt-huszonöt felszálló
jelentkezik, Zebegényben tizenegyen,
Nagymaros-Visegrádon huszonöten várakoznak. Kismaroson
tíz, Verőcén tizenöt a felszállók száma, Vácon a
húsz felszállót a tizenöt leszálló majdnem
kompenzálja. A továbbiakban 40%-ra növekszik a
telítettség, Rákospalota-Újpesten tizenöten
szállnak le. |