Iparzug, harmadik nap

 

A harmadik napon - 2007 augusztus 19-én, vasárnap - a Vlárský průsmyk-i (vláraszorosi) cseh-szlovák határátkelő érintésével utazom haza. Két gyorsvonat visz a nagy levegővel kimondható nevű állomásig (Staré Město u Uherského Hradiątě), onnan személyvonatok lesznek segítségemre a szlovákiai Trencsénhőlakig (Trenčianska Teplá); Hőlaktól "ami jön"-alapon, Pozsonyon át már egyenes az út.
Álmosságűzésként reggel legyaloglom a két és fél villamosmegállónyi távolságot, közben lencsevégre kapom a városi, közösségi közlekedés napszámosainak egyikét. Ostrava főpályaudvarán van időm nézelődni, míg megérkezik a tegnap már kipróbált R440 "Beskyd" gyorsvonat. 8:03-kor a lengyel 151-es vonalon fekvő Racibórz-ba indul személy, járműve a sötétszürke-vörös-fehér színtervű EN57-1952 villamos motorvonat (3 részes). A peronok végponti (Bohumín felőli) vége (267.490) környezetében az Skl-14 sínleerősítéseket hordozó betonaljak 1995-ös gyártásúak, típusjelük B91S. 267.570-től (váltókörzet eleje) 100 km/h engedélyezett Bohumín felé. Az 1. számot viselő középperon felvételi épület felé néző vágánya betonaljas, Hohenegger-es, az aljtípus SB5.0-70. A gyalogosfelüljárónál az első teljes hosszúságú átmenőből végpont felé nézve jobbra (a felvételi épület irányába) rövid átmenő ágazik, tőle jobbra csonka, rajta a cseh posta által már nem használt, 90-40 középszámú (Ostrava állomásítású, 140 km/h sebességű, 2001-es fővizsgadátumú) kocsik várnak sorsukra. Tetőelemeiket már kikezdte a rozsda.
A Beskyd cseh gépe és cseh kocsijai: 362 175, 20-41 524, 20-41 903, 20-41 840, 20-41 822, 20-41 905, 82-70 088, 19-51 010. A tíz leszállót és huszonöt felszállót követően 70% átlagos utasterhelés alakul ki. Ostrava-Svinov kétszáz utassal járul hozzá a hering-effektushoz. Studénka és Suchdol nad Odrou állomáson ötven- illetve negyvenfős, vegyes utascsere történik. Suchdol nad Odrou kezdőponti váltókörzetétől (232.2) Hohenegger-es, betonaljas, 49-es sínrendszerű vágányként indul a 276-os vonal jobbra, magasabb szintre emelkedik (50-es állandó lassújeles a bejárati jelzőtől kifelé). Jobboldalt telep iparvágánya csatlakozik hozzá, a vonal lassacskán távolodik, majd elmarad jobbra. Hranice na Moravě peronján negyvenen várakoznak. Itt-ott már kisebb fekszinthibák érzékelhetők az átépített vágányban.
A Přerov-i delta északi ága - az áteresztőképesség növelése céljából - Prosenice állomás kezdőponti váltókörzetétől indul. Jobbra Pandrol FastClip-es, a delta bekötésétől (Prosenice = kb. 8.0) szelvényszámozódó vágány ágazik, majd halad párhuzamosan. Balra ugyancsak kiágazik egy sínpár, emelkedik és hídon átszeli a vonalunkat (a deltavágány szelvényszámozása szerint 4.8, a vonalunké szerint 187.4). Innen a felépítmények régebbiek: a jobb oldalon haladó deltaág faaljas, GEO-s, a mi két sínpárunk betonaljas, GEO-s. Jobb ívet (4.0/186.6) követően (3.0/185.6) mellénk ér a deltaág hídon átjött, másik vágánya (betonaljas, GEO-s) - azaz a négy sínpár egymás mellett halad. 2.5/185.1-től az északi deltaág vágányai távolodnak, jobb ívvel elmaradnak. A nyugati deltaág a bejárati jelzőknél (184.3) közelít: kétvágányú, betonaljas, GEO-s, R65 sínrendszerű. A hídfás, Hohenegger-es pályaszerkezetű, felsőpályás Bečva-hídról (184.0) Přerov lírájára gurulunk. +2-vel érkezünk, kb. 120 fős utascsere történik, a többség leszálló.
A gyalogosaluljárón át irány a szomszéd peron, ahol perceken belül megjelenik az R802 (Olomouc-Břeclav viszonylatú) gyorsvonat. Gépe a négylevelű lóherés reklámfestésű 362 121, a kocsik: 39-41 016, 82-40 000, 20-41 272, 20-41 269, 20-41 278. A kb. hatvan felszálló többsége a "Beskyd" gyorsvonatról jött, velük - azaz velünk - együtt átlagosan 30% az utastelítettség. Hulín-on hatvan utas mozog, valamivel több a felszálló. Otrokovice neve mellett most kb. huszonöt felszállót és kb. hetven leszállót jegyezhetünk fel.
Staré Město u Uherského Hradiątě állomásra pontosan érkezünk. A huszonöt leszálló bolyban vonul a 10:11-kor a Bojkovice állomás feletti Bojkovice město megállóhelyig közlekedő, 4335-ös számú személyvonatra. A 810-es motorkocsiban és mellékkocsiban szinte a teljes utaslétszámot az átszállók adják ki.
A fővonal szelvényszámozása szerint 137.050-nél fordulunk balra, az ívben ágyazatátvezetéses betonhidat (5.930) építettek út felett. 341-es számmal jelölt vonalunk ezen a szakaszon Kunovice kezdőponttal szelvényszámozódik. Egyvágányú, nem villamosított, UIC49-es sínrendszerű, hézagnélküli, betonaljas, GEO-s a pálya. A kissugarú bal ívben hullámos sínkopás jelentkezik. 15 ezrelékkel ereszkedünk a Morava folyóhoz. A bejárati jelző (5.2) alatt (4.3) második bal ív indul - az aljakra ágyazatellenállást növelő "sarkantyúkat" szereltek -, az ív végére közel 180 fokot fordulunk, azaz a fővonal végponti irányára állunk. 4.0-tól ágyazatot pótoltak. Staré Město település déli szélén visz a vasút, miközben jobb ívekkel fokozatosan megközelítjük a folyót. Aszfaltút átszelésében létesített, betonelemes, nem biztosított útátjáró (3.550) és kisnyílású gerendahíd (3.370) után már Uherské Hradiątě fény előjelzője következik (3.060). A Morava alsópályás, rácsos, a medernyílás felett csonkaszegmens övű hídja (2.9-2.8) előtt 50 méterrel nem biztosított útátjáró található; a híd után a felépítmény faaljas, GEO-s, illesztett. Uherské Hradiątě végponti váltókörzete (2.450) előtt mindössze százméternyire állították fel a fény bejárati jelzőt, amelyet áteresz előz meg (2.560).
A Staré Město-tól csak a folyóval elválasztott város vasútállomása fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzős (végpont felé az első kettőről törpe, a 3-5-ről árbocos csoportkijáratival), négy átmenő- és egy csonkavágányos, átmenő fővágánya a második (betonaljakon, GEO sínleerősítésekkel). Az első átmenő betonaljas, GEO-s, a harmadik és negyedik faaljas, GEO-s, az ötödik csonka betonaljas, Hohenegger-es. Tizennégyen szállnak le, ketten fel. A kiváló állapotú, aprólékos gonddal díszített felvételi épület előtetője alatt - az első átmenő mellett - oldalperon, az 1.-2., 2.-3., 3.-4. között betonelemes, keskeny középperonok szolgálják az utasforgalmat. Az első átmenőt az épület előtt betonelemekkel burkolták, megkönnyítve az utazók számára a vonatok megközelítését. A váltókörzettől Staré Město u Uherského Hradiątě felé 50 km/h engedélyezett.
Uherské Hradiątě alatt, a Kunovice-i delta közreműködésével kettéágazik a vasút: a 340-es Veselí nad Moravou-ra tart a 330-as fővonallal (a Nordbahn-nal) közel párhuzamosan, a Morava bal partján, míg a 341-es Vlárský průsmyk-on (Vláraszoroson) át a szlovákiai Trencsénhőlakra, ahol a 120-as fővonalhoz kapcsolódik. Az egymáshoz közel fekvő kisvárosok, illetve a 330-as fővonal helyzete figyelemreméltó személyforgalmat generál, és Uherské Hradiątě adja magát, hogy ott egymáshoz csatlakozó, különböző irányokba induló vonatok jelenjenek meg, azaz "pókok" alakuljanak ki. Tízperces tartózkodásunk alatt ezúttal - rajtunk kívül - Veselí nad Moravou felől a 2207-es személy (összeállítása: 842-es motorkocsi, 011-es és 021-es mellék), illetve Luhačovice felől az R706 "Hradią»an" (Búvár, fülkés kocsikkal) gyors érkezik. Előbbi nem közlekedik tovább, tizenöten szállnak le róla, utóbbi viszont még csak az útja elején jár: célpontja Prágán át az északnyugat-csehországi Cheb városa. A gyorsra harmincan várnak.
A kezdőponti váltókörzet végén (1.830) kisnyílású híd közút felett. 1.830-1.7 között faaljas a pálya, azután betonaljas, GEO-s. A bejárati jelzőn (1.450) kívül (1.170) aszfaltburkolatú, vezetősines, fénysorompós útátjáró aszfaltúton, majd kisnyílású híd (1.030). A Kunovice-i delta déli elágazásának előjelzőjétől (1.050) nem messze (0.8) állították fel az északi elágazást fedező főjelzőt. A kitérőt (0.650) követően a 340-es vonalhoz tartó, egyenes nyugati ág betonaljas; a bal ívben fekvő, 60 km/h-val igénybevehető északi ág (amelyen haladunk) faaljas, Hohenegger-es. A 60 km/h, kerek táblás 40 km/h állandó lassújeles déli ág csatlakozása előtt (0.3) betonhídon közutat szelünk át, a kezdőponti hídfő mellett nem biztosított gyalogos átjáró létesült betonelemes burkolattal, rögtön utána Kunovice váltókörzetére érünk. A váltókörzetből balra csatornacsövekkel foglalkozó telepre megy vágány.
Kunovice állomás fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzős, öt átmenővel. Első átmenője faaljas, Hohenegger-es, mellette díszkövet formázó betonelemes oldalperon. A második (a déli deltaág folytatása) és a harmadik (az északi deltaág folytatása) szintén faaljas, Hohenegger-es. A felújított, kiszélesített oldalperon miatt az eredeti első átmenőből a Bylnice-i váltókörzetbe kötött rakodó csonka maradt, oldalrakodóval. Belőle Bylnice felé nézve jobbra még egy csonka ágazik, amellyel együtt rakodóterületet fognak közre. Az 1.-2. között keskeny középperon, a 2.-3. között széles középperon található; a szélesperon miatt még egy átmenőtől meg kellett válni: a Bylnice-i váltókörzetbe kötött csonkává egyszerűsödött. Nincs utascsere. Vált a szelvényszámozás, mely szerint Kunovice 102 kilométerre fekszik a kezdőponttól. A nyíltvonal a 3. átmenővágány folytatása. Fénysorompós gyalogátjáró (102.150) mögött emelkedőbe kezdünk, átereszen haladunk (102.320). Betonaljas, Hohenegger-es a nyíltvonal, közepes ágyazatszennyezéssel. A Bylnice-i bejárati jelzőt 102.470-nél, az előjelzőjét 103.170-nél telepítették.
A továbbiakban az Oląava folyócska mentén emelkedünk egészen Bojkovice településig. Fekszint- és irányhibás a pálya. Vésky megállóhelyet áteresz (103.850) és gumielemes burkolatú, fénysorompós útátjáró (103.950) előzi meg. Egy utas száll fel. Kisnyílású híd (104.480) az Oląava mellékvize, az Oląovec felett. 5 ezrelékkel emelkedünk. 105.5 magasságában néhány faalj csúszik be a betonaljak közé. Popovice u Uherského Hradiątě megálló kezdőponti peronvége előtt (105.710) és alatt (105.990) áteresz. Három utassal gyarapodunk. A végponti peronvéget gumiburkolatú, fénysorompós útátjáró zárja (106.170). Átereszekkel (106.550, 106.630) bevezetve alsópályás, rácsos híd (106.9) az Oląava-n: a parton emelkedő domb miatt választotta a vasút a túloldalt. A híd után bal ív, a végétől (107.5) kezdőpont felé kerek táblás 70 km/h állandó korlátozást tűztek ki. Kisnyílású híd (107.860) és nem biztosított, betonelemes útátjáró (108.2) előzi meg Hradčovice kezdőponti előjelzőjét (108.350). Alsópályás gerendahíd (108.580) közreműködésével visszatérünk a folyócska (folyásirány szerinti) jobb partjára. A bejárati jelző (109.050) előtt nem biztosított útátjáró (108.890), mögötte két áteresz (109.2, 109.250).
Hradčovice állomást fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzőkkel látták el. A kezdőponti váltókörzetnél áteresz létesült az állomási vágányok alatt (109.720). Két átmenővágányt (az első az átmenő fővágány), illetve a végponti váltókörzet közelében fekvő felvételi épület oldalán csonkát látunk, amelynek bakjától a kezdőponti váltókörzetig száz méter hiányzik. A csonkát és rakodóterületét egy ideje már nem használják. A faaljas, GEO-s szakasz után vasaljas csonka és a betonaljas, Hohenegger-es első átmenő, valamint az első és a faaljas, Hohenegger-es második között betonszegélyű (csak a felvételi épülettel szemközti széleken), murvaburkolatú peron húzódik. Egy utas száll le. A csonkát eredetileg vagy a végponti váltókörzetet záró, fénysorompós útátjáró (109.990) mögött kötötték vissza, vagy végpont felé is rendelkezett ággal, legalábbis a felvételi épület melletti, funkcióját vesztett oldalrakodó erről tanúskodik.
Hohenegger-es, betonaljas a nyíltvonal továbbra is, 80 km/h az engedélyezett sebesség. A végponti bejárati jelzőn (110.170) kívül (110.470) fénysorompós útátjáró, előtte áteresz, utána 30 méterrel kisnyílású híd. A végponti előjelző (110.950) és kisnyílású híd (111.2) esik a Holomňa patak alsópályás gerendahídja (111.550) elé. Fénysorompós útátjárótól (111.630) nem messze illesztéses, iker faaljas, kissugarú ellenív (112.3) a folyópart közelében. A folyócska a vasúttól jobbra, az országút balra halad végpont felé nézve. Két áteresz (113.030, 113.130) és kisnyílású híd (113.510) fekszik Havřice megállóhely kezdőponti peronvégét megfejelő, nem biztosított, betonelemes gyalogátjáró (113.910) előtt.
A megálló aszfaltozott, betonszegélyű oldalperonnal rendelkezik. Egy utas száll le, a peronon ketten már a húsz perc múlva esedékes, 4324-es vonatot várják. A végponti peronvégen (114.1) és a közelében (114.350) egy-egy áteresz. Vezetősines, aszfaltburkolatú fénysorompós útátjáró (114.410). Jobboldalt használaton kívüli iparvágány jelenik meg, majd eltávolodik. 114.9-től kezdőpont felé 70 km/h alkalmazható. Jobboldalt fatelep, kétvágányos tárolóval (115.1) - az imént látott iparvágány-szakasz valószínűleg jobbról csatlakozik hozzá.
Uherský Brod kezdőponti fény bejárati jelzőjét (115.230) kétszázötven méterre állították fel a váltókörzettől (115.480), amelybe tolatásjelzővel biztosítva csatlakozik az iparvágány. Fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzős, hat átmenővágányos az állomás, a váltókörzetek faaljasak, a váltóállítás vonóvezetékes. Baloldalt a kezdőponti váltókörzet közelében pályás telep található, majd aszfaltozott rakodóterület, mini-konténerterminál, oldalrakodó, raktár. Jobboldalt rakodóterület: a felvételi épülettel szemközti, két utolsó állomási vágány (5., 6.) fogja közre. Az első átmenőből a rakodóterület elejétől a felvételi épület kezdőponti oldaláig rövid átmenő rakodóvágány ágazik. Az első átmenőt egyenes geometriájú betonaljakkal fektették, a második, negyedik, ötödik, hatodik vasaljas, a harmadik (átmenő fővágány) betonaljas, Hohenegger-es. Acélszerkezetű, íves gyalogosfelüljáró a felvételi épület kezdőponti oldalánál a vágányok felett. A felvételi épület hasonlóan díszes, mint Uherské Hradiątě városában. Rácsos mintájú betonelemekből kirakott oldalperon az első mellett; betonszegélyű, aszfaltburkolatú, keskeny középperon az 1.-2., 2.-3., 3.-4. között. Tizenhárman szállnak le, azaz majdnem mindenki. Gyártelep (Zbrojovka) a jobb oldalon, vasúttal kiszolgálva, az iparvágány a végponti váltókörzethez jön fel, tolatásjelzővel biztosítva.
A végponti váltókörzetből jobbra, az állomás melletti telepre két vágány ágazik. Innen 70 km/h engedélyezett végpont felé, 80 km/h kezdőpont felé. Fény- és motors sorompós, gumiburkolatú útátjáró (116.580) után, ív miatt 70-es állandó lassújel. A két kiágazott vágány közül az egyik a bejárati jelzőnél jobbra fordul, hídon átszeli a folyót és a város déli pereménél található telephez tart.
Áteresz (116.990) közelében (117.150) a vonalunk is metszi az Oląava-t, a híd alsópályás, rácsos acélszerkezetű. Közúti felüljárón (117.340) összekötőút jut át a vasút felett. Az ágyazatszennyezés most csak enyhe mértékű, jobb, mint az eddigi átlag.
A terep hullámos, távolabb nagyobb dombokkal. Újezdec u Luhačovic kezdőponti előjelzője (118.050) és bejárati jelzője (118.780) kisnyílású hidat fog közre (118.380). A váltókörzetet egy újabb, alsópályás, rácsos Oląava-híd (118.870), illetve fénysorompós útátjáró (118.940) előzi meg. Az állomás fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzős, tolatóvágányutas biztosítóberendezésű. Három teljes hosszúságú átmenővágánya van, az első betonaljas, GEO-s, a második betonaljas, Hohenegger-es, a harmadik faaljas, Hohenegger-es, valamennyi (az eddigi állomásokkal azonos módon) UIC49-es sínrendszerű. Rövidebb oldalrakodós, rakodóterületes sínpár ágazik a kezdőponti váltókörzettől 300 méternyire, a végponti váltókörzetnél csatlakozik vissza. A rövidebb átmenő mellett oldalperon húzódik (a felvételi épület előtt); eközött és az első teljes hosszúságú átmenő között pedig murvaburkolatú, betonszegélyű szélesperon. Az 1.-2. és 2.-3. átmenők közé betonszegélyű, murvaburkolatú keskeny középperonok kerültek. Hárman szállnak le. A 810 408-as motorkocsi átszálló utasokra vár a szomszéd vágányon, 14321-es személyvonatként öt perc múlva indul Luhačovice-re. Keresztezünk a 810 628, 010 416 összeállítású, Veselí nad Moravou-ra közlekedő, 4324-es személlyel.
A végponti váltókörzet mellett létesített, fény- és motoros sorompós útátjárótól (119.845) balra ágazik az Újezdec u Luhačovic kezdőponttal szelvényszámozódó, Luhacovice-i 346-os vonal. Alsópályás gerendahídon (119.950) átszeljük az Oląava mellékfolyóját, a ©»ávnice-t (a 346-os ennek mentén kapaszkodik fel), a végponti hídfőhöz állították a bejárati jelzőt. A két folyócska köze eredetileg öntésterület volt, most napraforgótábla sárgállik rajta. Hullámos sínkopású, jobb ívvel követjük az Oląava-t. Nem biztosított, betonelemes útátjáró (120.350) és áteresz (120.620) jegyezhető még fel a végponti előjelzőig (120.670). Az öntésterület szélén lapos domb emelkedik, déli oldala a folyópartot közelíti, ezért a vasút építésekor rövid bélésfalra volt szükség (121.0) a lefaragott területen. Nemrég ágyazatot pótoltak. Áteresz (121.150) felett illesztéses ívkombináció (121.4) állandó lassújellel, azután nem biztosított betonelemes útátjáró földúton (121.670) és kisnyílású híd földút felett (121.970).
©umice megállóhelyen (122.6) két utas száll le, egy fel. Fény- és motoros sorompós útátjáró a végponti peronvégén (122.660). Erősebb emelkedő kezdődik, az ágyazat közepesen szennyezett. Még egy fény- és motoros sorompós útátjáró, betonelemes-fagerendás burkolattal, ugyancsak a településen belüli közút átszelésében (122.830). A közelében (122.9) egy vágánymező erejéig faaljakat látunk. Illesztéses a pálya.
Nezdenice előjelzője (123.2) és bejárati jelzője (123.920) közé három áteresz került (123.220, 123.430 123.590), illetve az országút átszelésében (123.290) fény- és motoros sorompós, gumiburkolatú útátjáró. Az ágyazat a bejárat előtt kitisztul. A kezdőponti váltókörzet (124.150) áteresszel (124.130) nőtt össze. Az állomás (forgalmi iroda: 124.750) fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzős, két teljes hosszúságú, valamint egy rövidebb átmenővágányos. A felvételi épület oldalán húzódó, rövidebb átmenő az épület kezdőponti oldalánál, illetve a végponti váltókörzetnél rendelkezik vágánykapcsolattal az első teljes hosszúságú átmenővel. A felvételi épület előtti vágánykapcsolattól kezdőponti felé csonkaként folytatódik. Faaljas, Hohenegger-es. Az első és második teljes hosszúságú átmenő GEO-s, betonaljas. A rövidebb átmenő mellett oldalperon; közötte és az első, illetve az első és a második között egy-egy murvás, betonszegélyű keskeny középperon. Egy utas fejezi be útját.
A végponti váltókörzettől (125.0) kisnyílású híddal (125.110) folytatódik a most már GEO-s, betonaljas pálya. A végponti bejárati jelző (125.4) a vezetősines, aszfaltburkolatú, fénysorompós útátjáró (125.270) vasút felőli biztosítását is ellátja. Alsópályás gerendahíd a Kladenka folyócskán (125.5), előtte-utána rövid faaljas szakasz. Az ívben illesztéses, majd 125.8-tól termithegesztett a vágány, de nem sokáig, mert a végponti előjelző (126.1) közelében ismét illesztett ívet (126.4) tartalmaz a vonalvezetés. Fagerendás-aszfaltos, fénysorompós útátjárótól (126.610) hézagnélküli a felépítmény.
Záhorovice megállóhelyen egy utas száll le. A végponti peronvég fagerendás-aszfaltos burkolatú, fénysorompós útátjáróra (127.180) néz . Illesztett az útjárót követő bal ív, az eddigiekhez hasonlóan négylyukú laposhevederekkel. A terep egyre erdősebbé válik, a dombok szaporodnak, az Oląava követése mind több és mind kisebb sugarú íveket igényel. Fénysorompós útátjáró betonelemes-fagerendás burkolattal, aszfaltúton (127.630). Bojkovice kezdőponti fény előjelzője (128.040) környezetében jobbról kerüljük a települést. Illesztéses ívkombináció (128.250-ig bal, 128.4-től jobb), csőáteresszel (128.5). A bejárati jelző (128.760) mögött is illesztéses ív építésére volt szükség. A váltókörzetet az országút átszelése miatt fénysorompós útátjáró előzi meg (128.990).
Bojkovice állomás (forgalmi iroda: 129.4) fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzős, vonóvezetékes váltóállítású, öt átmenővágányos, átmenő fővágánya a második. Az 1.-4. sínpárok betonaljasak, GEO sínleerősítésekkel, az ötödik Hohenegger-es. Az első mellett oldalperon (illetve oldalrakodó és rakodóterület), az 1.-2., 2.-3., 3.-4. között a felvételi épülettel szemközti széleken betonszegélyű, murvaburkolatú, alacsony keskeny középperon. Fény tolatásjelző vezet ki az 1-ről és az 5-ről; egy-egy szerelvényre való, termes négytengelyes kocsit helyeztek el ezeken a vágányokon - valószínűleg a napi több sebesvonatpár (pl. Bojkovice-Brno) némelyikének járművei. A végponti váltókörzetnél baloldalt egyállásos színhez illetve telepre ágazik két sínpár az ötödikből. A váltókörzet előtt, a váltóállító toronynál (129.640) üzemszerűen zárt, csapórudas sorompós útátjáró aszfaltúton, aszfaltburkolattal. A rakodóvágányból jobbra fatelepet szolgál ki egy Hohenegger-es, betonaljas vágány. Balra csonka ágazik, eredetileg kihúzó volt, jelenleg Megállj! táblás. Végpont felé 60 km/h, kezdőpont felé 70 km/h sebesség megengedett.
Kiürült vonatunk Bojkovice-n negyedórát tartózkodik, keresztez a Veselí nad Moravou-ra közlekedő 4306-ossal, azután a motorkocsi a mellékét otthagyva elgurul Bojkovice město megállóhelyre és szerelvénymenetben visszatér. A megállóig felgyalogolok és ott várom be a Vlárský průsmyk-ra tartó, 4371-es személyvonatot. A felvételi épület környékével hamar végzek: Bojkovice nem éppen világváros, és a jellegtelen épület mögötti, öt kocsiállásos buszállomásban, valamint egy kocka-szocreál jellegű, "Vagon" nevű vendéglőben kimerülnek a látnivalók. A vendéglő a gasztronómiai élvezetek első helyén a Hot Dogot említi - a kevésbé fontosnak ítélt fogásokat el lehet képzelni, már ha egyáltalán vannak ilyenek...
A 810-es motor és mellék összeállítású 4306-ossal nem túl fotogén helyen találkozom, és a vészesen romló időjárás a megállóhoz induló, 810 627-es motorkocsinknak sem biztosít jó fényeket. A váltókörzet után erős emelkedő kezdődik. A felépítmény illesztéses, UIC49 sínrendszerű, faaljas, GEO-s. A jobb ívben áteresz (129.860) és a végponti bejárati jelzővel (130.060) biztosított, fénysorompós útátjáró (130.010) található. Az útátjáró burkolata aszfalt, a nyomvályú fagerendából készült. A jobb ív végétől (130.170) ágyazatátvezetéses betonhíd ível át az Oląava felett, majd alsópályás, gerinclemezes acél gerendahídon (130.230) metsszük a település részeit összekötő közutat. A pályalemezre acélbakokat hegesztettek, amelyekre gumiágyazással erősítették fel a bordás GEO alátétlemezeket. 130.280-tól illesztéses, betonaljas (SB8PD-90 típusú), GEO-s a felépítmény. Bal ív indul (130.3), alacsony bevágásba kerülünk, az elejétől (130.570) 70 km/h engedélyezett a végpont felé.
Fény- és motoros sorompós útátjáró (130.750, fagerenda nyomvályús, aszfaltburkolatú) fejeli meg Bojkovice město megállóhely kezdőponti peronvégét. A peron átépített, a belső sávban díszkő burkolatú, a vágány mellett díszkövet mintázó betonelemes. Hossza a személyvonatokhoz elegendő, de a sebesek némelyikénél a menetrendben megjegyzést tesznek, miszerint fel- és leszállásra csak az első három kocsi használható. A peron közepétől végpont felé 15 ezrelékkel emelkedik a vonal. A végponti peronvégtől 30 méterre (130.870) telepítették Bojkovice végponti előjelzőjét. Húsz méterrel feljebb áteresz található. Az útátjáróhoz közel üvegfalú esőbeállót létesítettek, trendi rozsdamentes ülőalkalmatossággal - az esőbeállóra most felettébb nagy szükségem támad, ugyanis az egyre komorabb felhőkből eső kezd cseperegni, aztán alaposan rá is zendít. A megálló a település lakóövezetének közvetlen közelében fekszik, így a vasúti személyszállítás itt jó esélyekkel száll ringbe a közlekedési piacon - természetesen nem véletlen, hogy a 341-es vonal betétjáratai pontosan eddig, és nem az állomásig közlekednek. Kurrensebb fekvésben az állomáson sem negyedóra a tartózkodás, hanem csak 1-6 perc.
A 12:29-kor továbbinduló, 4371-es számú személyvonat, amellyel a határállomásig utazom, 810 455, 011 617 összeállításban jelenik meg. Öten várunk rá, hárman szállnak le róla, telítettsége 10% alatti. Az eső lassacskán eláll.
Előbb betonhíd alatt út bújik át (131.150), azután szintben metszünk egy közutat (131.390, fény- és motoros sorompós útátjáró, gumiburkolattal). Ív miat 60 km/h állandó korlátozás 132.130-ig - a kissugarú ívekben a nyombővítés miatt faaljas, GEO-s a felépítmény, másutt betonaljas. Az erős emelkedő hatására most tizenöt-húsz méterrel haladunk magasabban a völgy aljához képest. 132.3-tól az erdős terület száz méter hosszan szennyezi az ágyazatot. 133.1: áteresz.
A betonelemes oldalperonnal rendelkező Pitín zastávka kezdőponti peronvége gumiburkolatú fénysorompós útátjáróra néz (133.450 ). Hárman szállnak le. Az erdős területről kiérünk. Betonelemes-fagerendás burkolattal nem biztosított (133.750), majd fénysorompós (134.030) útátjárót építettek, mindkettő mellett áteresszel. Száz méter hosszan (134.2-134.3) ágyazatot pótoltak. Az ív ezúttal betonaljas, ikerillesztésekkel, ikeralátétlemezek alkalmazásával.
Az Oląava völgye már nem sokáig felel meg a vasútvonal céljainak, ideje mást keresni. Pitín település valójában a csúcsfordulóját (134.2-135.5) jelenti a vonalkifejtésnek, amelyet magasságnyerés céljából alkalmaztak a vonal építői. A völgytől északra eső, kopasz domb körül ismét 180 fokot fordul a pálya, fokozatosan feljutva az Oląava mellékvizéből szétágazó patakok szintjére. A csúcsfordulóban betonelemes nem biztosított gyalogátjáró (134.530), a folyócska feletti gerendahíd (134.550), fénysorompós, betonelemes-fagerendás útátjáró (134.670) két áteresz (134.750, 134.910) és út feletti betonhíd (135.3) található. 135.030-tól 60 km/h engedélyezett. Jól érzékelhető a magasságnyerésünk, amint letekintünk a völgy közepén fekvő Pitín házaira. Bojkovice 277 méteres tszf. magasságához képest a kis falu 324 méteren fekszik, mi pedig innen még körülbelül 360 méterig emelkedünk. A völgy feletti domb oldalában rövid íveket ír le a vonal, majd indul a dombkerülő jobb ív faaljakon (136.050), előtte áteresszel (135.9), az elején fény előjelzővel (136.1). Magas töltés aljában áteresz (136.6), felette (136.870) betonaljasra vált a pálya. Főjelzőket helyeztek el mindkét irányban (136.950), fiktív állomást képezve. Valóságos állomást itt már ne várjunk: Pitín felvételi épülete (137.130) ugyan létezik, de magántulajdonként - a család éppen szalonnát süt az árnyas fák alatt -, az állomási vágányokból csak az átmenő fővágány maradt. Eredetileg nyilván forgalmi kitérő, illetve az emelkedő tetőpontjának közelében puffer-állomás volt, de a mérsékelt teherforgalom céljainak ma már a két főjelző is tökéletesen megfelel.
Kisnyílású híd (137.770), magas töltés aljában áteresz (138.4), acélszerkezetű közúti felüljáró (138.530) jön sorban. Jó fotóhelyek kínálkoznak a füves dombokon, de türelemmel és szabadidővel valószínűleg alaposan fel kellene fegyverkezni egy-egy érdekesebb képhez. Illesztéses, betonaljas ellenív (inflexiós pontja: 139.8) felett magas töltés aljában áteresz (139.050), majd alacsony bevágás 139.150-ig, ahol beérünk Hostětín megállóba. A hozzátartozó, apró települést a végponti peronvéget záró, nem biztosított útátjáróban keresztező földúton érhetjük el, hat-nyolcszáz méternyire innen. Nincs utascsere - itt a semmi közepén inkább az ellenkezőjén csodálkoznék. A dombról-dombra jellegű vonalvezetésben bevágás (139.7-től) és töltés (140.0-tól) váltakozik. Bal ívben közel 180 fokot fordulunk, miközben sorban keresztezzük az Oląava mellékvizének legyezőszerűen szétágató patakjait. Betonfelüljárón közút ível át felettünk (140.5), ex-őrházat látunk egy áteresz (140.670) szomszédságában. Erdős területek, füves domboldalak váltakoznak. Nem biztosított, betonelemes gyalogátjáró ösvényen (141.530), azután áteresz (141.880), és feljutva a tetőpontra, megkezdjük az ereszkedést (142.1). Slavičín kezdőponti előjelzője (142.5) előtt lapos bevágás ér véget (142.450), mögötte töltés indul, áteresszel az aljában (142.570). Végetér a 60 km/h állandó korlátozású szakasz (142.730). Az országutat fény- és motoros sorompós, gumiburkolatú, áteresszel megtoldott útátjáróban keresztezzük (142.830). A bejárati jelzőtől 410 méternyire (143.610), a váltókörzet elején kisnyílású híd út felett.
Slavičín állomás fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzőkkel ellátott, három teljes hosszúságú és egy rövidebb átmenővágányos. Az első teljes hosszúságú átmenő, a belőle kiágazó, rövid átmenő és a második teljes hosszúságú átmenő betonaljas, GEO-s; a harmadik teljes hosszúságú átmenő faaljas, vegyesen Hohenegger és közvetlen sínleerősítésű, Megállj! táblás. A rövid átmenő mellett beton oldalperon, illetve raktár, oldalrakodó, rakodóterület található. A rövid átmenő és az első, valamint az első és a második teljes hosszúságú átmenő közé murvás, betonszegélyű, keskeny középperon került. Megfutamodásgátló csonkát építettek a rövid átmenő végponti végéhez. A végponti váltókörzetben fény- és motoros sorompós útátjáró működik (144.170), a forgalomból kizárt, harmadik átmenő mögötte csatlakozik vissza. Nincs utascsere. Az állomáson kihelyezett irányjelző tábla itt már nem Bylnice-t jelzi végpont felé, hanem Trencsénhőlakot.
Erős lejtő kezdődik a betonaljas, GEO-s a nyíltvonalon, ahogy délről fokozatosan megközelítjük a Říka folyócska völgyét. A végponti bejárattól 50 méterre végpont felé kisnyílású híd (144.550), 144.8-ig rövid ellenív, az egyenes szakaszon is illesztett. A végponti előjelző (145.170) előtt közvetlenül fagerendás, nem biztosított útátjáró; négyszáz méternyire tőle (145.480) alsópályás gerendahíd az országút, majd felsőpályás gerendahíd a Říka (145.610) felett. Keveset időzünk a túlsó parton, de az ott emelkedő dombba így is 200 méternyi bevágást kellett építeni 146.0 környezetében. Földutat keresztezünk fagerenda burkolatú, fénysorompós útátjáróban (146.2), mögötte 40 méterrel felsőpályás gerendahídon ismét a Říka jobb partját választjuk. Nem biztosított betonelemes útátjáró (146.480) közelében rövid bélésfal a jobb oldali, lapos domb miatt (146.6). Térvilágítással ellátott ösvény (földútnak sem nevezhető) visz a faluból Divnice megállóhoz és (147.010) betonelemes nem biztosított útátjárón keresztül a peronhoz csatlakozik. Ketten várakoznak a fém esőbeálló előtt. (A térkép alapján a megállót áthelyezték: eredetileg a falunak nem az északi, hanem a déli csücskénél volt, az országút átszelése közelében.)
A végponti peronvégtől 30 méterre (147.250) található Bohuslavice nad Vláří kezdőponti előjelzője. 147.4-től kezdőpont felé 70 km/h, végpont felé 60 km/h engedélyezett. A Říka folyását követve, lapos domboldal körül jobbra ível a vonal - a megállótól összességében ismét 180 fokot fordulunk. A bejárati jelző (147.950) előtt felsőpályás gerendahídon (147.870) átkelünk a folyócskán, de ezúttal még kevesebbet időt töltünk a másik parton: aszfaltburkolatú illetve fagerendás, fénysorompós útátjáró (148.1) mellett máris ott a következő, felsőpályás gerendahíd (148.130), és jön a váltókörzet (148.2 ).
Bohuslavice nad Vláří állomás - a Říka és a Vlára folyók egyesülésénél - fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzős, öt átmenővágányos, átmenő fővágánya a harmadik (Hohenegger-es, betonaljas). A negyedik és ötödik átmenő Megállj! táblás, közülük a negyediken tárolt teherkocsik állnak. Az első és második átmenő betonaljas, GEO-s, valamennyi állomási vágány UIC49-es sínrendszerű. Az első mellett beton járólapokból oldalperont raktak, az 1.-2. közét sínkoronaszintig zúzalékkal töltötték fel, a 2.-3. között betonelemes, a 3. felé betonszegélyű, a 2. felé zúzaléksávval rendelkező középperont húztak. A kezdőponti váltókörzethez balról, a Vlára völgye felől használaton kívüli vágány csatlakozik. Az első mellé oldalrakodót is építettek, mögötte két, felhagyott sínpár ágazik ki az elsőből - a bal oldalihoz oldalrakodó, rakodóterület tartozik. Megfutamodásgátló csonka található az első folytatásában. A végponti váltókörzetben (149.050) a település központjába tartó közút keresztez vezetősines, aszfaltburkolatú, fénysorompós útátjárban. A nyíltvonal Hohenegger-es, betonaljas, illesztéses.
A végponti bejárati jelző (149.290) után alsópályás rácsos hídon (149.330) átjutunk a Vlára bal partjára. Nem biztosított útátjáró (149.640) alatt (149.8) megszűnik az ívek miatti, 60 km/h állandó korlátozás: 70 km/h engedélyezett. A végponti előjelző (150.0) előtt áteresz található. Hullámos sínkopás. A lapos domboldalon igazán idilli látványt nyújtanak a tarka színű, legelésző-heverésző tehenek. Kevésbé idilli a kép a vágánytengelyben: őzet gázolt valamelyik előző vonat, pontosan a fejét vágta le. Betonelemes-fagerendás nem biztosított útátjáró földúton (151.730), 152.0-tól bal ívben bevágás. Alsópályás gerendahídon (152.650) visszatérünk a jobb partra. Fagerendás-betonelemes, nem biztosított útátjáró (153.030) felett jobb ív kezdődik, 60 km/h állandó lassújellel (153.170). Popov megállóhely betonszegélyű, murvaburkolatú peronját kisnyílású híd előzi meg (153.360). A peronon egy érdeklődő mutatkozik.
Folytatódik a jobb ív, melyben alsópályás gerendahíd (153.560) közreműködésével megint a bal parton találjuk magunkat, de most már tartósabban. Aszfaltburkolatú, betongerendás nyomvályúval rendelkező, fénysorompós útátjáró (153.950), azután kissugarú bal ív, benne földút felett kisnyílású betonhíddal (153.410). A falvakat összekötő közút acélszerkezetű hídon szeli át a vasutat (154.560) egy 200 méteres bevágás környezetében. Kisnyílású betonhíd földút felett (154.730), és annak örömére, hogy túljutottunk a folyóvölgy szeszélyesen kanyargó szakaszán, 70 km/h engedélyezett végpont felé 154.820-tól.
Továbbra is illesztéses a vonal, az egyeneseket beleértve. Két áteresz (155.450, 156.070) közé aszfaltburkolatú, fagerenda nyomvályús nem biztosított útátjáró (155.880) esik. Bylnice fény előjelzője fény- és motoros sorompós, fagerendás-aszfaltos burkolatú útátjáró (156.120) mögé került 30 méterrel. A bejárati jelző magasságában (156.860) balról érkezik a Horní Lideč-i 283-as vonal vágánya. A Brumovka folyócskán egy-egy alsópályás, rácsos híd vezeti át a vágányokat (157.040). A tolatóváltók előtt csapórudas sorompós útátjáró aszfaltúton (157.180 ).
Bylnice állomás (forgalmi iroda: 157.750) a hosszúkás Brumov-Bylnice település déli szélén helyezkedik el. Fény bejárati, alak csoportkijárati (2-2 db.) jelzők működnek rajta, öt átmenővágánnyal rendelkezik. Az 1., 2., 3. felépítménye betonaljas, Hohenegger-es, a többi kettő faaljas, Hohenegger-es. Az első átmenőből a kezdőponti váltókörzet és a felvételi épület között rövid átmenő rakodóvágány ágazik ki, raktárral és oldalrakodóval. Ebből még egy csonka is fejlődik végpont felé nézve balra, a rövid átmenővel együtt rakodóterületet fognak közre. Mindkettőt alak tolatásjelzővel látták el kezdőponti irányban. A felvételi épület végponti oldalát követően az első átmenőből pályás telepre is ágazik egy csonka. Az első átmenő mellett beton járólapos oldalperon található, az 1.-2., 2.-3. és 3.-4. között pedig zúzalékburkolatú, egyoldali betonszegélyű, keskeny középperon.
Tizennégy percet tartózkodunk, miközben Vlárský průsmyk-ról befut az Sp1730 számú, Brno-ba tartó sebesvonat - 754 008-as Búvár és négy 22-44 középszámcsoportú kocsi -, Horní Lideč-ről pedig a 23213-es személy, 810-es motor és mellék összeállításban. A sebesre tizen várnak az állomáson. Vonatunkra újabb felszálló nincs, Bylnice-n rajtam kívül a maradék is leszáll.
A végponti váltókörzetet két áteresz (158.120, 158.3) és a kezdőpontihoz hasonlóan, csapórudas sorompós (fagerendás burkolatú) útátjáró (158.370) zárja, közvetlenül mögötte a végponti fény bejárati jelzővel. A nyíltvonal illesztéses, Hohenegger-es, betonaljas.
Áteresz jön (159.020), azután a végponti fény előjelző (159.1). Előbb alsóbbrendű aszfaltút (159.170), egy kilométerrel lejjebb az országút halad át felettünk betonfelüljárón (160.2). Hullámos sínkopás itt is. Baloldalt bélésfal, 160.510-nél kisnyílású acél felsőpályás híd földút felett. Svatý ©těpán megállóhelyen (160.8) nincs utascsere. Peronja zúzalék burkolatú, az apró település jobboldalt, a Vlára másik oldalán fekszik. Kisnyílású hídtól (160.970) nem messze már a határállomás fény előjelzője (161.5) mellett haladunk el. Fénysorompós, aszfaltburkolatú útátjáróban (161.770) átszeljük az országutat, amely ezután baloldalt kissé feljebb hág a domb oldalára. A bejárati jelzőtől (162.2) kissugarú jobb ívbe kezdünk a váltókörzetig (162.5).
A fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzős, négy átmenővágányos Vlárský průsmyk kezdőponti váltókörzeténél baloldalt fatelep húzódik. Valamennyi állomási vágány Hohenegger sínleerősítésű. A betonaljas első mellett oldalrakodó (rönkfa feladás) található. A második faaljas, ebben közvetlen leerősítések is előfordulnak. A harmadik és a negyedik betonaljas. Egyoldali betonszegélyű, zúzalék burkolatú, keskeny középperonokat építettek az átmenők közé.
Miután túl sok látnivaló itt nincs - legfeljebb a felvételi épület előtti padon unatkozó, cseh és szlovák határőrökkel lehet egyet diskurálni, útlevélkezelési téren ugyanis már nagyon Schengen-ben érzik magukat -, felszállok a negyedóra múlva Trencsénhőlakra induló, 3515-ös személyre. Szerelvénye a szlovák 811 020-as motorkocsiból és a 011 258-as mellékből áll. Rajtam kívül nincs utas Felsőszernye (Horné Srnie) állomásig.
A határpontra eső, végponti váltókörzet (163.270) előtt csapórudas sorompós útátjáró (163.020), mellette kisnyílású híd. Közvetlenül a végponti fény bejárati jelző (163.5) után rácsos, alsópályás híd a Vlára-n (12.980). A térkép szerint már bőven szlovák területen fekvő hídon vált a szelvényszámozás: innen Trencsénhőlak kezdőpontú. Nem biztosított útátjáró (12.350), Vlárský průsmyk felé 65 km/h engedélyezett (a hídtól 70 km/h). Betonaljas, az útátjáróig Hohenegger-es, onnan GEO-s a felépítmény. Vlárský průsmyk előjelzőjét (11.9) két kisnyílású híd (11.670, 11.130) és két nem biztosított útátjáró (11.550, 10.795) követi. A Vlára most baloldalt folyik, egészen az impozáns küllemű, csonkaszegmens övű, alsópályás, rácsos, kerékpárúttal is ellátott hídig (10.550), ahol jobbra tér. Baloldalt halad az országút. Illesztéses a pálya: hol betonaljakon, hol iker faaljakon helyezkednek el az illesztések. Betonelemes nem biztosított útátjáró (9.930), 9.7-től bélésfal baloldalt. Folyamatosan enyhe-közepes ágyazatszennyezés mutatkozik a határállomás óta. Hosszúsínesre vált a pálya, az illesztéseket iker faaljon végezték. Felsőszernye fény előjelzője (9.2), betonelemes nem biztosított útátjáró aszfaltúton (8.970), kisnyílású híd (8.870), terméskő hídfős, közúti felüljáró (8.7) következik sorban a bejárati jelző (8.480) előtt.
Kitérőbe járunk, de valaki valamit elnézett: 60-70 körüli tempóban vágódunk balra a 40-es váltón. A siklás és a szemközti oldalon sorakozó cementszállító kocsikkal való, közelebbi ismerkedés szerencsére elmarad. Még jó, hogy a hátsó oldalablakra éppen nem támaszkodom - ha azt tettem volna, jó esélyekkel a kezemben marad...
Felsőszernye végponti (Vlárský průsmyk felőli) váltókörzete előtt baloldalt kihúzó kezdődik, innen az állomás teljes bal oldalát uraló cementipari cég telephelyére ágaznak vágányok. Fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzős, négy átmenővágányos, átmenő fővágánya a harmadik. A felvételi épület végponti oldalánál betonelemes burkolatú, csapórudas sorompós útátjáróban aszfaltút keresztez. Az átmenők közül a második és harmadik betonaljas, GEO-s, az első és a negyedik faaljas, Hohenegger-es - ez utóbbiakat cementszállító kocsik átmeneti tárolására használják. Az 1. mellett beton járólapokból rakott oldalperon (illetve a felvételi épület után raktár, oldalrakodó és rakodóterület), az 1.-2. között SK-szintű zúzalékréteg, a 2.-3. között egyoldali betonszegélyű, zúzalék burkolatú, keskeny középperon található. Húsz percet tartózkodunk az állomáson - ami még az eredetileg útlevélvizsgálatra szánt idővel együtt is bőségesnek tűnik -, közben keresztezünk a Vlárský průsmyk-ra közlekedő 3514-es személlyel, amely a 811 014-es motorkocsi szólóban. (Egyéni neve "Evička".) Meglehetősen üresen érkezik, öten szállnak le róla, így három perccel később még üresebben indul tovább. A hosszú tartózkodás alatt összesen tizen szállingóznak fel a vonatunkra.
A cementműtől a kezdőponti váltókörzethez is csatlakoznak vágányok. A váltókörzet (7.370) alatt terméskő hídfőjű felüljárón (7.2) ismét a bal oldalunkra kerül az országút. A kezdőponti bejárati jelző (7.130) közelében kisnyílású hidat (6.960) és nem biztosított, betonelemes útátjárót (6.830) látunk. GEO-s, betonaljas, közepesen szennyezett ágyazatú a pálya. Az előjelző (6.450) áteresszel együtt szerepel. 6.1-től 100 méter hosszan némi faalj vegyül a betonaljak közé. Lapos dombot kerülünk, a szabványárkot meglehetősen komoly vízelvezetésre méretezték. Kisnyílású híd (5.450) látóterében máris feltűnik Nemsó (Nemąová) végponti fény előjelzője (5.2).
Jobboldalt vasúttal kiszolgált üveggyár működik, iparvágányok jönnek fel onnan. Az áteresz mellett felállított bejárati jelzőhöz (4.5) ismétlőjelző (4.730) is tartozik. Az üveggyár iparvasúti mozdonya formabontó módon egy román hidraulikus gép. Gumielemes burkolatú fény- és motoros sorompós útátjáró (4.323). Balról, 40 km/h állandó lassújeles, kissugarú ívben érkezik a menetrend szerinti személyforgalommal nem rendelkező, ránézésre nem túl gyakran használt 124-es vonal; a tolatóváltókat 4.1-nél kötötték be.
Nemsó fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzőkkel ellátott állomás, négy teljes hosszúságú átmenővágánnyal. Tizenegyen szállnak fel. A végponti váltókörzettől a felvételi épületig rövid átmenő rakodóvágány tart rakodóterülettel, oldalrakodóval, raktárral. Az első teljes hosszúságú átmenő illesztéses, igen elhasznált állapotú. A második (átmenő fővágány) és a harmadik átmenő betonaljas, GEO-s. A kezdőponti váltókörzet előtt az elsőből jobbra pályás telepre fordul vágány. Gumielemes burkolatú, fény- és kettős motoros sorompós útátjáró működik a kezdőponti váltókörzetnél (3.527). Az átmenő fővágányon 742-es dízelgéppel tehervonat áll Trencsénhőlak felé (cementszállító és önürítős kocsik - nyilván a két gyártól), tehát kitérőbe jártunk itt is, de most szerencsére a megfelelő sebességgel. A nyíltvonal GEO-s, betonaljas.
A bejárati jelzőt (3.120) kisnyílású híd (3.080) követi. A Vág folyó hídja (2.7-2.9) alsópályás, trapézövű, rácsos, többnyílású. A második, kisebb híd (a Kočkovsky-csatorna felett, 2.3) szerkezetileg hasonló az elsőhöz. Kezdőponti hídfője Nemsó kezdőponti előjelzőjével osztozik a helyen. A két acélhíd között betonhídon szeli át a vasutat az autópálya. Az 1.850-től induló jobb ívvel közelítjük a 120-as vonalat, 1.580-nál (=132.8 a 120-as vonal szerint) kerülünk a fővonal mellé, itt kisnyílású híd található. A bejáraton egy perc pihenőre kényszerülünk.
Trencsénhőlak (Trenčianska Teplá) állomás falán 226.2 méteres tszf. magasságra utaló táblát helyeztek el. Vláraszoros 288 méteres magassága óta tehát már nem ereszkedtünk sokat. Termeskocsikkal a 362 015-ös ázik az esőben - reklámfestését már tisztességesen kiszívta a Nap, ha így halad tovább, lassan narancslevet hirdethet... A borongós időben azért a Hőlaktujáról is csinálok egy gyors képet: a 902-es kocsi épp most érkezett Teplicről.
Befut az R606 "Liptov" gyorsvonat, amely Pozsonyig éppen megfelel a céljaimnak. Élén a ZSSK-festésű 011-es Gorilla, a kocsijai: 21-38 070, 21-70 051, 21-38 041, 029, 064, 066, 82-70 075, 85-30 003, 19-70 021. Odabenn teltház van, amin a harmincöt fős, vegyes utascsere nem változtat. Trencsénben 80 fős utasmozgás történik, több felszállóval. Vágújhely (Nové Mesto nad Váhom) bejáraton tíz percet állunk - az átépítés miatt most ugyanis egyvágányozás van a következő állomásközben. Negyven utas száll fel és le. Szerkezetkész a 2-es számot viselő, perontetős, díszkő burkolatú, emelt középperon. A kezdőponti váltókörzetből kiágazó 121-es vonal vágányát egy darabon átépítették. 60 km/h sebességgel teljesítjük az állomásközt a munkaterület miatt. Pöstyén (Pieą»any) előbbre tart, de az új állomási biztosítóberendezés nincs üzembehelyezve, a kezdőponti váltókörzethez sem nyúltak még. Nagykosztolány (Veµké Kostoµany) előtt (73.5) a nyíltvonalon munkaterület miatt 60 km/h, a végponti bejáratot megelőző 500 méteren a jobb (vp. felé nézve!) vágány hiányzik, a bal vendégsines. Az állomás fele már a szerkezetkész állapot felé halad, a másik fele atomjaira bontva. A kezdőponti váltókörzetben a cseh pályaépítő cég által használt, ZSS logo-val ellátott 742 537-es dolgozik. Lipótvárra (Leopoldov) a várakozások és lassújelek ellenére csak +9-cel érkezünk: úgy tűnik, a vágányzárak továbbra is aránylag jól harmonizálnak a vágányzári menetrenddel. Az állomáson ránézésre kevés hiányzik a készültséghez, bár a végponti váltókörzet még tartalmaz egy ideiglenes 40-es korlátozást, nyilván nem véletlenül. Alsószil (Brestovany) átmenő fővágányait korábban már felújították Skl-14 sínleerősítésűekre, ennek ellenére ezeket most elbontották és újraépítik. Azért itt feltételezhetünk némi kivitelezési meggondolatlanságokat... Senkőc (Senkvice) állomás a februári, álmatag állapotához képest most igencsak a műtőasztalon fekszik: a vágányhálózat egy része elbontva, az új alágyazat részlegesen elterítve, a felvételi épület már új tetőt és új ablakokat kapott.
Vinohrady-n kb. hatvanan szállnak le. A pozsonyi főpályaudvarra 11 perc késéssel, 16:50-kor érkezünk.
Pozsonyból 16:52-kor Laminátkával az élen indul a 4217-es, Érsekújvárig közlekedő személy (240 129, 21-08 216, 21-08 246, 21-08 250). Ezzel elérem az Érsekújvár-Budapest Nyugati viszonylatú 2121-est (összeállítása: 242 229, 19-35 002, 20-35 002, 20-35 044, 20-35 070), és bár utazási kényelem szempontjából a két személyvonat távolról sem nevezhető ideális megoldásnak, a ronda időben nincs kedvem várakozni sem Pozsonyban, sem Újváron, sem máshol - így legalább tető van a fejem felett és ülés a fenekem alatt.
Az újvári személyen a pozsonyi elővárosi megállásokkal 50%-ra növekszik az utasterhelés, majd lassú terítés következik: a telítettség a közben felszálló utasokkal együtt is 25%-ra csökken a végére. A 2121-es személyre 35 utas gyűlik össze. 4-15 fős, vegyes utascserékkel Párkányig szokás szerint alig maradunk. V43 1157 biztosítja a vonóerőt Párkánytól. Helembán ezúttal nincs utascsere, Szobon és Szob alsón huszonöt-huszonöt felszálló jelentkezik, Zebegényben tizenegyen, Nagymaros-Visegrádon huszonöten várakoznak. Kismaroson tíz, Verőcén tizenöt a felszállók száma, Vácon a húsz felszállót a tizenöt leszálló majdnem kompenzálja. A továbbiakban 40%-ra növekszik a telítettség, Rákospalota-Újpesten tizenöten szállnak le.

Vissza a második rész eseményeire

Vissza az utazás főlapjára