|
A harmadik napra vonalbejárást nem
terveztem, csupán Garbócbogdány (Bohdanovce),
Felsőmislye (Vysná Mysl'a) környékére szeretnék
eljutni, és ha rám mosolyog a szerencse, akkor
lefotózhatok egy széles ércvonatot. Tótújhely
állomásra nem kell annyira sietnem reggel, ugyanis a
"Dargov" mögött poroszkáló 8804-es
személyt (Ágcsernyő-Kassa) néztem ki magamnak. Az
idő egyelőre tiszta, nem úgy, mint az előző két
napban.
Négy vágányon állnak teherkocsik Tótújhelyen, az
előző napitól eltérő leosztásban: a napról-napra
változó kép alapján látszik, hogy a Dvoickás
tranzittehereken kívül akad némi helyi tehervonati
élet, illetve Magyarországra vagy -ról is megy ez-az.
Na persze, édeskevés ahhoz, hogy a magyarországi 80-as
vonal felső végén megfordítsa a trendet, amely
alapján ott jelenleg bátran kijelenthető, hogy a
személyforgalom dominál.
A raktári vágányból folytatódó csonkán álló
tehervágánygépkocsit a vezető beindítja, átáll
vele az első átmenőre, majd a pályamunkás csapat
kiballag mellé és beszáll. Az indulással még
várnak. Megjön a vonatom: Pantográf a 032-es és
031-es motorkocsikkal. Tizenöt leszállóval és két
felszállóval 20% utasterhelés alakul ki. |
|
Az eseménydúsabb napokat is látott
Csörgő (Cerhov) állomáson öten szállnak fel.
Alsómihályi (Michal'any) húsz felszállót és
tizenöt leszállót generál. Garbócbogdányig 4-10
fős utascserék jellemzők, szinte kizárólag
felszállókkal - azaz folyamatosan gyűlnek a Kassára
tartók. (Hétfő munkanap Szlovákiában, a május 1.
előtti hosszú hétvége megszervezésével csak
Magyarországon foglakoztak, a vendéglátósok
nyilvánvaló örömére.)
Garbócbogdány (Bohdanovce, 79.8) megállóhelyen
egyedül szállok le. A 190-es vonal vágányai itt
betonaljasak (SB6-80 illetve SB8P-92), GEO
sínleerősítéssel, a bal UIC54-es (1982-es gyártású
sinekkel), a jobb R65 sínrendszerű (1992-es a
gyártási év). A betonszegélyű, zúzalék burkolatú,
alacsony oldalperonok közül a páros vágány mellettin
hullámlemez esőbeálló, a páratlanon földszintes,
lepusztult téglaépület áll. Utasvédelmi okokból a
széles melletti vágány peronjának külső oldalán
kerítés húzódott végig, amelyből csupán a vasbeton
oszlopok maradtak meg, a többi valószínűleg
fémhulladék-átvevőhelyen végezte, nem túl legális
körülmények között. A megálló kassai
peronvégétől határozott lejttörés tapasztalható: a
vonal erőteljesebben kezd ereszkedni, közelítve az
Olsava folyócska szintjét. |
|
Nézelődésre nem marad időm, ugyanis
Kassa felől széles vonat tűnik fel az SRT vágányán.
Kifutok a peron vége mögé - nagy-nagy szerencsémre a vaskígyó
megáll körülbelül két perc erejéig, azután
megindul és fokozatosan sebességet gyűjt az
emelkedőn. A hely sajnos távolról sem nevezhető
tökéletesnek, de ez van: a következő, jó oldalról
érkező vonatra három-négy órát is várhatnék.
Ahhoz most a legkevésbé sincs kedvem - majd máskor, ha
csak ezzel a céllal jövök.
Az elegy ezúttal nem mondható nagynak: 52 kocsi, ami
rakottan az ötezer tonnát sem érné el, így üresen
pedig igazán pehelysúlyú, alig több ezernél.
Egyetlen kétszekciós is bőven megbírkózna a
feladattal, a második vontatásával valószínűleg
pusztán gépmenetet takarítanak meg. |
|
A széles vágány felsővezetéke nagy
áramterhelésekre méretezett, az ércvonaok és a 3 kV=
feszültségnem követelményei szerint. A munkavezeték
nem kettős, csak a nagyobb keresztmetszetű változat
(mint a normálnyomtávú vágányok felett), azonban az
emelkedős szakasz keleti felén (a rakott vonatok
közlekedtetése felől) három megerősítővezeték
függ az oszlopok külső oldalán. Oszlopközönként
két sodronnyal kapcsolták össze a megerősítő- és a
tartóvezetéket, valamint hat helyen külön (a
függesztőkön felüli), nagykeresztmetszetű sodronnyal
a munka- és a tartóvezetéket. Meg kell jegyezni, hogy
például a Kisszolyvai-hágó fővonalán, Ukrajnában
kettős munkavezeték használatos, valamint kettős
megerősítővezeték - gyakorlatilag a 3 kV=-os
fővonalak standard megoldása. A vasműi vonalon, bár a
munkavezeték-keresztmetszet kisebb, de ezzel együtt
jóval több extra vezetékkapcsolattal dolgoznak a
hosszláncban.
A széles vágány itt betonaljas (SRB6A-95 és -96), R65
sínrendszerű, GEO-s. |
|
Alig csörömpölt tova a széles teher,
a normálon lentről jellegzetes röfögő hangokat
hallottam. A gépesített vaddisznót egy Bardotka (751
085) alakította, és ahogy az ívből egyre több
teherkocsit cipelt elő, méghozzá az emelkedőhöz
képest felettébb lendületes tempóban, úgy vált
egyre biztosabbá bennem a felismerés, hogy itt mágia
szemtanúi lehetünk. Végül a 183 029-es toló
képében megjelent Red Bull unokatestvére, Green Bull
mester, aki a dízelmozdonynak rövid időre szárnyakat
adott.
80.1-től vp. felé nézve bal ív indul, de még nem ez
visz be a vonalkifejtésbe, mindössze a Hradisko
mögötti Bradlo-hegy lábát kerüli a vonal a
folyamatos esés érdekében. |
|
Ágcsernyő felől az előbbi Green Bull
közeli hozzátartozója, a 025-ös sietett lefelé, mint
nemsokára látni fogjuk, némi tehervonatért.
81.620: beton áteresz a Garbovsky-patakon keresztül. Az
egyenesben a széles mind lejjebb kerül a 190-es
vonalhoz képest, és lassacskán távolodik tőle.
Biztosítóberendezés karbantartás folyik a vonalon -
mire odaérek a térközjelzőhöz, az oszlopra mászó
ember már nem szív magaslati levegőt, így azonos
szintről köszönünk egymásra. |
|
81.8-tól kezdődik Felsőmislye
megállóhely (82.0) csernyői peronvége, és innen
indul egy újabb bal ív, amely már bevisz az Olsava
által alkotott mélyedés oldalába. A megállóban a
bal vágány UIC49-es sínrendszerű, a jobb R65-ös. A
kassai peronvégnél betonhíd alatt a faluból
levezető, alsóbbrendű út bújik át. |
|
A falu szélén, a mélyedés peremén
megállok. Akár a szélesen, akár a normálon jön
valami, néhány tucat méternyi sétával fotózható
lesz. Nos, a várva-várt nagy forgalom a
rendelkezésemre álló időkeretben sajnos elmarad,
mindössze a "rosszabbik" oldalról, Kassa
felől érkezik 183 025 az üres tehervonatával. Előbb
a völgyön keresztülfotózva kapom el, amint
Alsómislye állomáson halad, majd a csúcsfordulóból
kijövet lövök róla egy sorozatot.
A 190-es vonalkifejtés segítségével gyűjt
magasságot, a széles vágánynak viszont egyszerűbb
dolga van: tekintettel arra, hogy kelet felé csak üres
elegyek mozognak, vállalható volt egy erőteljesebb
emelkedő. Ezért a széles vonal Felsőmislye
település vonalától nem jut délebbre, azaz még
Alsómislye elérése előtt bal ívet kezd. Az Olsava-t
ezáltal több mint egy kilométerrel északabbra metszi,
felsőpályás betonhídon. Hogy ne távozzak félig
üres kézzel, azért egy felsővezetékes
munkagépet sikerül megörökítenem a széles hídon. |
|
A Felsőmislyéről 10:30-kor
továbbinduló, 8803-as számú vonatom
(Kassa-Ágcsernyő) természetesen Pantográf, a 068-as
motorkocsival az élén. Utastelítettsége 20%, ami -
terítő jelleggel - fokozatosan fogy. Alsómihályiban
előkerült egy 770-es, a 105-ös pályaszámú. Innen
már vegyesebbé válnak az utascserék, azaz Kassa
vonzáskörzetéből kikerülünk.
Tótújhelyből 11:30-kor indul az 5205-ös számmal
közlekedő vonat, amely a reggeli "Rákóczi"
újhelyi közvetlen kocsijait tartalmazó 5200-ból
fordul. Ezúttal a 2323-as remot Csörgő adja a
vonóerőt, a MÁV-os kocsik: 19-37 020, 20-37 200, 20-37
078, 29-05 059. |
|
A sátoraljaújhelyi kiágazásban még
megvan Sátoraljaújhely egykori alak előjelzője -
mögötte százötven méterrel állították fel az
üzemelő fény előjelzőt (az alak bejárati
felállítási helye: 1.090). A pálya illesztéses.
Kisnyílású, felsőpályás acélhíd alatt kiszáradt
medret látok (0.630). A határt jelentő Ronyva-patakot
ugyancsak felsőpályás acélhídon szeljük át (5) - a
hídnál állították fel Tótújhely alak
előjelzőjét -, százötven méterrel kezdőpont felé
(3+50) pedig fény- és félsorompós útátjáróban
keresztezi a vasút a Berecki utcát. A váltókörzet
betonhídra került, alatta a Bodrog utcával.
Teher keresztre várunk Sátoraljaújhelyen: a 328-as
remot Szergejjel végre beesik a Szlovákiába
továbbinduló, vegyes összeállítású teher, és
+4-gyel elindulhatunk. Közben a végállomásnál még
majdnem üres vonatra kb. harmincan szállingóznak fel.
Sárospatakon huszonöttel, Szerencsen hússzal
növekszik a létszám, másutt kis utascserék
tapasztalhatók. Emellett Sárospatakon nyolcan
leszállnak, vagyis mini-elővárosi forgalom is
megfigyelhető.
Felsőzsolcán a felvételi épület tövében
árválkodik a "Szipák Büfé" - sem oda-, sem
visszaúton nem tapasztaltam körülötte élet jeleit.
Valószínű, hogy a "Megint Tanu" című film
nagyvállalkozója, Szipák Béla nem bírt a
konkurrenseivel, és a libamáj meg a politikacsinálás
szép napjai után már egy talponálló fenntartása is
nehézségekbe ütközik nála...
Miskolcon a többség leszáll, kb. százan szállnak
fel. Négy kocsival egészül ki a vonat az elején:
20-37 367, 20-37 348, 20-17 405, 19-37 008, a gép innen
V43 1027. A felszállók száma visszafogott:
Mezőkövesden húsz, Füzesabonyban ötven,
Vámosgyörkön és Hatvanban huszonöt-huszonöt. |