A szlovákiai Kassától illetve
Eperjestől keletre változatos tájat és érdekes
vasútvonalakat találunk, amelyeket megéri
közelebbről szemügyre venni. Természetesen itt is el
lehetne tölteni heteket, de annyi szabadidő csak
keveseknek áll rendelkezésére. A terület
bemutatását két és félnapos - 2007 április 28-30.
között végrehajtott - kirándulás keretében kezdem
meg.
Útvonalam. 1. nap:
Budapest - Tótújhely (80) - Tőketerebes (190/191) -
Homonna (191) - Takcsány - Homonna (196) - Tótújhely
(191/190). 2. nap:
Tótújhely - Kassa (190) - Eperjes (188) - Őrmező -
Eperjes (193) - Kassa (188) - Tőketerebes - Tótújhely
(190). 3. nap: Tótújhely -
Felsőmislye - Tótújhely (190) - Budapest (80).
Vonatszámok. 1. nap:
530 "Rákóczi" /5200 (Tótújhely) - Os8806
(Alsómihályi) - Os8937 (Tőketerebes) - Os8907
(Homonna) - Os9413 (Takcsány) - Os9416 (Homonna) -
Os8912 (Alsómihályi) - Os8813 (Tótújhely). 2. nap: R604 "Dargov"
(Kassa) - Os8706 (Eperjes) - Os9107 (Őrmező) - Os9108
(Eperjes) - Os8775 (Kassa) - Zr1907 (Tőketerebes) -
Os8912 (Alsómihályi) - Os8813 (Tótújhely). 3. nap: Os8804 (Garbócbogdány) -
gyalog (Felsőmislye) - Os8803 (Tótújhely) -
5205 (Budapest Keleti). |
|
A Keletiből 6:05-kor induló
"Rákóczi" összeállítása hátulról
előre: (tótújhelyi stokk) 19-37 027, 20-37 362, 29-05
072, 29-05 005, (kassai stokk) 19-41 077, 82-40 342,
20-41 944, 624, 941, 932, 936, V43 1020. Az utasterhelés
- a május 1. miatti hosszú hétvégének
köszönhetően - határozottan nagyobb a szokásosnál:
indulás előtt negyedórával a tótújhelyi kocsikban
átlagosan 40%, a kassai szlovák kocsikban 20%. Indulás
előtt elől már 50-60%-nál tartunk, a hátsó kocsik
telítődnek. Rákoson harmincan, Gödöllőn ötvenen,
Hatvanban a város nevének megfelelő mennyiséget is
meghaladóan szállnak fel. Füzesabonyban százhúszfős
utascsere történik, nagyrészt leszállókkal, a
tótújhelyi kocsikban ennek ellenére maradnak még
álló utasok. Miskolcon mintegy ötvenen várakoznak a
peronon - Bodrog-melléki célpontokhoz tartva -, a
legalább háromszáz leszálló pedig teljesen ellepi
azt. A szlovák BDs kocsi poggyászterét ezúttal
sikerült kihasználni: cserkészcsapat fészkelte be
magát oda, Miskolcig. A kassai rész továbbindulását
követően a 2314-es remot Csörgő jár rá a
maradékra, amely a folyamatosan szállingózó utasoknak
köszönhetően 120%-ra megtelik. Szerencsig csak kb.
10%-kal csökken a tumultus, de onnan már szellősebben,
háromnegyed-házzal folytatjuk. Bodrogkeresztúron és
Sárospatakon remot Csörgős vonatokkal (5217, 525)
keresztezünk. Sárospatakig 40%-ra csökken az
utasmennyiség, Sátoraljaújhelyig 15% utazik.
Az újhelyi delta működő, nyugati ága
Sátoraljaújhely (váltókörzet) kezdőponttal
szelvényszámozódik. A határpont (Ronyva-patak
felsőpályás acélhídja, 5) után 1.3-nál közelíti
meg a szlovákiai 180-as vonalat. Tótújhelyen összesen
hárman fogunk talajt az 1.-nek számozott (tehervonati
vágánycsoportot figyelembe nem vevő) sínpár melletti
alacsonyperonon. A Csörgő körüljárás előtti
megörökítéséhez feltétlenül le kell ugranom a
vonat mellé úgy, hogy a határőrök még nem
végezték el a vizsgálatot - a helyzet az állami
alkalmazottaknak persze nem különösebben tetszik,
engem viszont ez most nem különösebben érdekel. Remot
Szergejes, Magyarországra tartó tehervonat is
várakozik a felvételi épülettel szemközti, utolsó
vágányon. |
|
A 8806-os személyvonattal
(Ágcsernyő-Kassa) Alsómihályi (Michal'any)
állomásig utazom. A 052 és 051 motorkocsikkal, 378,
377 és 376-os mellékekkel rendelkező Pantográfról
tizen szállnak le, tizenöten szállnak fel rá,
telítettsége 30%. A 190-es vonal ezen szakasza 1872-ben
épült, jelenleg 3 kV= feszültségnemmel
villamosított, kétvágányú, felépítménye itt R65
sínrendszerű, betonaljas, GEO sínleerősítésű. A
nyíltvonalon fény- és motoros sorompós
útátjáróval (39.131), majd őrzött, csapórudas
sorompós útátjáróval (41.826, helyből kezelve)
találkozunk.
Csörgő - na nem a hidraulikus, hanem a szlovákiai
Cerhov - eredetileg állomás volt, ma már csak a két
átmenő fővágányát (2. és 3.) használják, ezek
R65 sínrendszerűek, betonaljasak, GEO
sínleerősítésűek. Az 1. mellett oldalrakodó
pusztul, a kassai váltókörzettől a sínpár
kihúzóban folytatódik. A tehervonati vágánycsoport
(4.-6.) fokozatosan elmerül a fűben, miután a kassai
váltókörzettől nem messze, jobboldalt fekvő üzem
feladta a - két iparvágány formájában létezett -
vasúti kapcsolatát. Szolgálat van, mégpedig a
szociális megfontolásokon túl praktikus okokból is:
az ex-állomás a fény bejárati illetve kijárati
jelzőivel kettéosztja a Alsómihályi-Tótújhely
szakaszt, valamint az átmenő fővágányok közötti
kapcsolatok is élnek. A kassai váltókörzetben fény-
és motoros sorompós útátjáró található (43.859),
gumielemes (Matador) burkolattal. Öten szállnak fel.
120 km/h sebesség alkalmazható Alsómihályi
állomásig.
A következő őrzött, csapórudas, helyszínről kezelt
útátjáró 44.605-re esik. A harmadik őrzött,
csapórudas sorompós útátjárótól (48.639)
üzemszerűen zárt helyzetű, földutat átszelő,
csapórudas sorompós útátjárót (46.899) is kezelnek.
Alsómihályi váltókörzete előtt (50.510) fény- és
motoros sorompós útátjáró. Az állomáson tizenöten
szállnak le, tizen fel. Két vágánnyal arrébb áll a
8937-es számú, Tőketerebesig (Trebisov) közlekedő
személyvonat. Indulási ideje - 11:15 - hamarosan
eljön, úgyhogy ezúttal még nem járatjuk körbe
tekintetünket, arra az este sokkal alkalmasabb lesz.
A terebesi vonat összeállítása: 82-48 021, 21-18 885,
21-18 764, 163 058, induló telítettsége 10% alatti. A
Pantográfról leszállók majd' mindegyike vele
folytatja útját. A Zemplén északi nyúlványát a
Slancik folyócska völgye mentén megkerülő fővonal
határozottan emelkedik Kassa felé, ezért a
tehervonatok Alsómihályitól tológépet vesznek
igénybe. Ezúttal két 183-as vár munkára. |
|
A ma 191-es számot viselő,
Alsómihályi-Mezőlaborc vonal Alsómihályi-Homonna
szakasza az 1871. év Karácsonyára készült el,
időben jól illeszkedve a környék 1871-1873 közötti
építkezéseihez. A vasút Alsómihályi (Michal'any)
kezdőponttal szelvényszámozódik.
A felépítmény a váltókörzettől betonaljas, 49-es
sínrendszerű. Jobb ívbe kezdünk (benne nem
biztosított útátjáró), egy negyedkör megtétele
után használaton kívüli és részlegesen elbontott
deltavágány csatlakozik fényjelzőkkel biztosítva a
190-es vonal felől. Ebben a deltavágányban a
csatlakozás szomszédságában (0.083) fény- és
motoros sorompós útátjáró található. A
csatlakozás Lasztóc (Lastovce) megállóhely
alsómihályi peronvégére néz (1.5), ahol őrhely is
található, természetesen eredetileg nem annyira az
utasforgalmat, mint a kiágazást volt hivatott
szolgálni. Mai feladatai azonban némileg
megkérdőjelezhetők. Egy utas száll le.
Egyvágányú, villamosított a vonal (pörgetett
vasbeton felsővezeték tartóoszlopokkal), 49-es
sínrendszerű, betonaljas, GEO-s, az ágyazat jó
minőségű. A jobb ív folytatódik, a betonaljakat az
aljközepeknél ágyazatellenállást növelő
"sarkantyúkkal" látták el. Az ív végéig
(2.250) 50 km/h állandó lassújelet tűztek ki.
Dél-délkeleti irányt veszünk fel, azaz félkört
írtunk le - enyhén emelkedünk egy domb oldalában,
majd bal ívvel eltaláljuk a két domb közötti
nyerget, megnyitva az utat a dombvonulat mögötti,
közel sík terephez. Kisnyílású, felsőpályás
acélhídtól (3.4) nem messze (4.2) végetér az
emelkedő. Fény- és motoros sorompós útátjáróban
haladunk (4.621).
Velejte (Vel'aty) megállóhelyen egy utas száll le.
Eredetileg megálló-rakodó volt: elbontott
rakodóvágányra az oldalrakodó maradványai
emlékeztetnek az épület kezdőponti oldalánál. A
végponti peronvég felett (5.447) fény- és motoros
sorompós útátjáró. 70-es állandó
sebességkorlátozást (kerek táblás 40-essel)
alkalmaznak a kissugarú ívek miatt 6.6-tól kezdőpont
felé. Nem biztosított útátjárók: 6.6 és 8.2.
7.7-7.8 között ideiglenes 30-ast tűztek ki az
eredetileg 60-as szakaszon, amely 8.2-8.6 között
állandó 30-assal is rendelkezik (utóbbi talán az
útátjáró miatt). A dombvonulat keleti oldalán
ereszkedünk, a lejtőszög tartása sok kissugarú ívet
eredményez. 9.9-től üdítő kivételként jelenik meg
egy rövid egyenes, majd ismét ívgyártásba kezd a
vonal. Nem biztosított útátjáró (10.650), innen
kezdőpont felé 70-es, kerek táblás 40-es az állandó
korlátozás. Közút halad át felettünk betonhídon
(10.950), ahonnan 50-es a pálya az illesztéses, jobb
ívben, 40-es ideiglenes lassúval megfejelve Isztáncs
(Stanca) megállóhely peronvégéig. |
|
Isztáncson (11.250) nincs utascsere. A
Helmec (Chlmec) folyócskán felsőpályás acélhíd
segíti át a vasutat (11.8). Bal ívben fény- és
motoros sorompós útátjáró, a falvakat összekötő
közúton át (12.130). A dombvidékről kiérünk a
Bodrog alkotóelemeinek - Ondava, Laborc (Laborec), Ung,
Latorca - széles öntésterületére, a
Kelet-szlovákiai síkságra. 70-es állandó
korlátozás él Upor (Úpor) kezdőponti bejárati
jelzőjéig. Fény- és motoros sorompós útátjáró
földúton (12.790).
Upor állomás (13.080) fény bejárati, egyéni fény
kijárati jelzős (az 1.-ről tolatásjelzőkkel), négy
átmenővágányos, átmenő fővágánya a harmadik -
49-es sínrendszerű, betonaljas, GEO-s. Az 1. és 2.
átmenők szintén betonaljasak, GEO
sínleerősítésekkel. A negyedik faaljas, GEO-s. Az
első mellett rakodóterület, oldalrakodó található.
Az 1.-2. között alacsony, keskeny középperon épült,
de csak a 2. felé rendelkezik betonszegéllyel. A 2.-3.
között szintén alacsony, keskeny középperon
húzódik. Az állomási felsővezeték keretállásos. A
kezdőponti váltókörzettől a felvételi épülettel
szemközti oldalon lévő villanytelepre megy vágány,
az első átmenőből pedig a felvételi épület
oldalán lévő telephez tart. Hatan szállnak fel.
Fény- és motoros sorompós útátjáró a végponti
váltókörzetnél (13.405). A kedvezőbb vonalvezetés
most már a 100-as pályasebességben is megnyilvánul.
14.670, 15.550: nem biztosított útátjárók. A hosszú
egyenest 15.4-től rövid jobb ív követi, majd ismét
hosszabb egyenes szakaszra érünk. 15.6-tól ideiglenes
lassú. Szórványos faaljas cserék jelennek meg a
betonaljak között. 16.950: nem biztosított
útátjáró. Burkolata hosszában lerakott
fagerendákból áll, vezetősín nélkül: ez felettébb
jellemző a környék nem biztosított útátjáróira.
Mellénk ér (17.4) a fővonallal azonos, 190-es
menetrendi mezőben szerepeltetett, Tőketerebes
kezdőponttal szelvényszámozódó,
Tőketerebes-Nagyszalánc (Slanec) vonal villamosított
vágánya (betonaljas, GEO-s). Déli irányban kissé
eltávolodik az eddig vele párhuzamosan haladó,
szélesnyomtávú kassai vasműi vágánytól (SRT),
amely betonhídra kapaszkodik fel, elhalad a fejünk
felett (17.580) és átkerül a vp. felé nézve jobb
oldalunkra. Rövid jobb ív közbeiktatásával a
szélessel párhuzamos irányra állunk, megcélozva
Tőketerebes kezdőponti bejáratát. Baloldalt ötven
méternyire tőlünk használaton kívüli,
szélesnyomtávú vágány rozsdásodik, az
illesztéseinél érdekes módon fehérre festett
hevederekkel - a település szélénél ér véget.
18.380: fénysorompós útátjáró. Közút szeli át
hídon a két normál vágányt (18.9), jobbról itt ér
mellénk a széles - a közúti híd helye 40.2 a saját
(Kassa felé emelkedő) szelvényszámozása szerint. |
|
Tőketerebes (Trebisov) állomás
(20.270) fény bejárati, egyéni fény kijárati
jelzős. A vágányszámozásból kihagyott széles
sínpár a felvételi épület előtt halad el (R65
sínrendszerű, betonaljas, GEO-s), itt nem alkot
vágánycsoportot. Utasvédelmi okokból a forgalmi
irodához nem szabad átmenni, az utasok csak a 2.-3.
közötti, perontetős szélesperonhoz vezető
gyalogosaluljárót, valamint a szélesperontól az 1.-2.
közötti keskeny középperonhoz vezető, szintbeni
átjáró ezen szakaszát használhatják. (Az
épülethez vezető, utasforgalomból kizárt
gyalogátjáró miatt így is kitűztek egy 30-as, kerek
táblás 20-as korlátozást.) Ugyancsak utasvédelmi
okokból, a peronok hosszában a széles vágány
mindkét oldalán kerítést létesítettek, ezen felül
fémkerítéssel szegélyezték az állomást egészen a
végponti váltókörzetig, ahol vasbeton közúti
felüljáró épült. Az Alsómihályi felőli vonal a
második, a Nagyszalánc (Slanec) felőli a harmadik
átmenőben folytatódik. Az első átmenő betonaljas,
Hohenegger-es, a második betonaljas, GEO-s - faaljas,
GEO-s szakasszal -, a harmadik ugyancsak betonaljas,
GEO-s (ez utóbbi R65 sínrendszerű, a többi UIC
49-es). A negyedik átmenő, valamint a tehervonati
vágánycsoport (5.-10.) betonaljas, Hohenegger-es. A
teher-vágányok közül kettő rendelkezik egyéni fény
kijárati jelzővel, a többi fény tolatásjelzőkkel
biztosított. A 3.-4. között egy harmadik utasperont is
találunk, ez az elsőhöz hasonlóan keskeny
középperon. A szélesperon miatt egy vágánytól meg
kellett válni, két csonka maradt belőle. Az
Alsómihályi felőli csonkát elsősorban dízelgépek
átmeneti tárolására használják, a másik - amelyet
a bak előtt a harmadikhoz kapcsoltak kitérőpárral,
így voltaképp rövid átmenő lett belőle - pedig
univerzálisabb szerepkörű, ugyanis a szélesperon
keskeny meghosszabbítása az oldalánál húzódik
végig. Éppen jó lehetett a személyforgalommal 2003
eleje óta ma már nem rendelkező, 192-es számú,
Tőketerebes-Varannó (Vranov nad Topl'ou) vonal
motorvonatainak indításához.
A 8936-os személyvonatot a zsolnai állomásítású,
058-as Bobina viszi majd. A veterán mozdony kompatibilis
a pályamágneses vonatbefolyásoló berendezésekkel: az
akkumulátorszekrény alá szerelték fel a
járműmágnest. A szélesen közben végigballag egy
125-ös sorozatú, kétszekciós villanygép, a 804-es
és 803-as pályaszámú szekciókkal. |
|
8907-es számú vonatom (Kassa-Homonna)
12:14-kor folytatja útját Tőketerebesről. Huszonöten
gyűlnek össze a szélesperonon. A 163 110-es
leeresztett áramszedővel gurul be, mögötte a 29-40
010, 29-40 009, 82-48 017, 20-41 059 kocsikkal. Tizen
szállnak le.
A homonnai váltókörzettől végpont felé nézve balra
ágazik a 192-es vonal, valamint baloldalt a
191-esünkkel párhuzamosan halad egy vágány, majd
balra elfordul. A betonaljas, Hohenegger-es, 49-es
sínrendszerű normál és a betonaljas, R65
sínrendszerű, GEO-s széles egymás mellett folytatja
útját. 20.850: felsőpályás, ágyazatátvezetéses
híd. Fény- és félsorompós útátjáró (széles
szerint 37.976, normál szerint 21.194), rögtön utána
ágyazatátvezetéses betonhíd; tőle nem messze (21.6)
újabb felsőpályás híd, a Trnavka-patak miatt. A
széles vágány jobb oldalán munkagépeket tároló
telep kezdődik a híd mögött (21.7). Üzemszerűen
zárt, csapórudas sorompós útátjáró (a normál
szerint: 21.772). 21.9-ig tartott egy 60-as állandó
lassújel, gyorsítunk. 22.7-tel szemközt ér véget a
széles vonalat kiszolgáló telep. 22.850:
ágyazatátvezetéses betonhíd. A széles forgalmi
kitérőt alkot két villamosított vágánnyal, emiatt
az összesen három sínpár felett keretállásokat
létesítettek. 23.7 a széles forgalmi kitérő
kezdőponti váltókörzetének helye, az egyik vágány
rövid csonkában folytatódik, ahol elfér egy-egy
125-ös sorozatú villanygép. 23.859: üzemszerűen
zárt, csapórudas sorompós útátjáró. Szórványos
faaljas cserék fordulnak elő a normál vágányban.
Hrinište fény bejárati, egyéni fény kijárati
jelzőkkel felszerelt forgalmi kitérő, átmenő
fővágánya a második. Alacsony, fűvel benőtt peron
az 1. mellett és az 1.-2. között. A széles vágány
itt természetesen nem alkot vágánycsoportot. 183-as
gépmenettel keresztezünk, utascsere nincs (a menetrend
nem is ír elő megállást). 80 km/h alkalmazható
Bánócig (Bánovce nad Ondavou). A széles vágány
lassanként távolodni kezd, miközben felsőpályás
betonhídon kisebb vízfolyást szelünk át (25.770).
26.104-nél fénysorompós útátjáró - a széles itt
már több mint száz méterre eltávolodott. Az Ondava
folyón alsópályás, rácsos híd segít át (26.6), a
középső nyílásánál íves a rácsszerkezet. A
sineket hídfák támasztják alá. A széles vágánynak
ágyazatátvezetéses, felsőpályás betonhidat emeltek
az Ondava felett. Kétszáz méterrel a híd mögött
találjuk Hrinište végponti fény előjelzőjét.
27.3-tól a Hohenegger leerősítéseket kb. háromszáz
méteres szakaszon GEO-k váltják fel, majd
visszatérnek a feszítőlemezek. Ágyazatátvezetéses,
kisnyílású híd vízfolyás felett (27.8), és bal
ívvel végleg elválunk a vasműi vonaltól. 28.680:
ágyazatátvezetéses, kisnyílású híd. Fény- és
motoros sorompós útátjáró közúton át (29.694). Az
utóbbi néhányszáz méteren enyhe-közepes
ágyazatszennyezés jelenik meg.
Bánóc (Bánovce nad Ondavou) kezdőponti
váltókörzeténél (30.504) fény- és motoros
sorompós útátjáró épült. Az állomás fény
bejárati, egyéni fény kijárati jelzős, hat
átmenővágányos. A vágányok betonaljasak, GEO
sínleerősítésekkel. A negyedik átmenő a végponti
váltókörzetnél a Nagykaposra (Vel'ké Kapusany)
tartó, 195-ös vonalra néz. Kezdőponti
váltókörzetéhez balról használaton kívüli
vágány csatlakozik, a végponti váltókörzettől
pedig - szintén baloldalt - kihúzó csonkát
építettek. Az első átmenő mellett oldalrakodó
létesült. A homonnai váltókörzetnél jobbra
gáztároló telephez ágazik sínpár. Az 1.-2., 2.-3.
és 3.-4. között alacsony, keskeny középperonok
találhatók, a 4.-5. között sínkoronaszintű
zúzalék feltöltés szolgál szükségperonként. Az
állomási felsővezetékrendszer keretállásos. A
felvételi épülettel szemközti oldalon lévő -
valószínűleg pályás - telephelyen különböző
korokból származó vasúti kocsik ácsorognak. Hatan
szállnak le. Tizenkét percet tartózkodunk, miután
Homonnáig már nincs drót, tehát gépcsere
szükséges. A továbbiakban a 070-es Búvár
szolgáltatja a vonóerőt. A homonnai váltókörzet
mögött ötven méterrel (31.5) áteresz. A nagykaposi
vonal jobbra ível; ritkán használt, északi
deltavágánya 32.280-nál, fényjelzőkkel biztosítva
csatlakozik a 191-esbe. 32.598: fény- és motoros
sorompós útátjáró, ahol a felsővezeték végetér -
a drót tehát a deltára és még egy
kihúzó-hossznyira terjed ki.
Lask (Laskovce) megállóhely kezdőponti peronvége a
delta fedezőjelzőjének fény előjelzője mellett
található. Egy utas száll le. A peront a homonnai
végéhez közelebb fény- és motoros sorompós
útátjáró (33.278) osztja ketté, harminc méterre
tőle áteresz létesült. A következő átereszt
33.6-nál látjuk. Enyhe emelkedővel jutunk a Dusa
csatorna gátjának szintjére; a vizen átvezető,
alsópályás, szegecselt, rácsos híd 33.8-tól
kezdődik, kb. ötven méter hosszú. Lask óta
betonaljas, GEO-s a felépítmény, jó minőségű
ágyazattal, az egykori illesztéseknél többnyire
négy-négy faaljjal. 34.250: áteresz, 34.870: nem
biztosított útátjáró; kétszáz méterre, illetve
újabb száznegyven méterre rá kisnyílású híd.
Nagymihály-megálló (Michalovce zastávka) előtt
fénysorompós útátjáró (37.497), mellette áteresz.
Hárman szállnak fel. A peron közepe táján még egy
fénysorompós útátjáró (37.803), amelyben földút
szeli át a vasutat. A Bánóctól 100-as pálya az
útátjáró miatt 50-es állandó sebességkorlátozást
kapott. 38.620: áteresz. |
|
Baloldalt felhagyott teher tároló
jelenik meg, amelybe balról, teleptől vágány
csatlakozik, azután a tárolótól egy vágány
húzódik a vonallal párhuzamosan. Még egy iparvágány
torkollik bele, amelyen van forgalom. Áteresz
39.370-nél. Fény- és motoros sorompós útátjáró
(39.545). Jobbról, silós teleptől, használaton
kívüli vágány közelít és becsatlakozik a fűben
megbúvó, rézsút jobbról érkező ex-iparvágányba -
a vontatóvágányt Nagymihály (Michalovce) kezdőponti
váltókörzetébe kötötték. Ez 40.0-nál található,
ahonnan kezdőpont felé, az első útátjáróig 70
km/h, tovább 100 km/h a megengedett sebesség. A
váltókörzet felett vasbeton közúti felüljáró
ível át. A balról érkező iparvágány folytatása
mellett oldalrakodó létesült, végponti oldalánál
újabb vágánykapcsolattal, hogy rakodás közben
megkerülhető legyen.
Nagymihály állomás fény bejárati, egyéni fény
kijárati jelzőkkel ellátott. Átmenő fővágánya a
harmadik, betonaljakon, GEO leerősítésekkel. GEO-s,
betonaljas az első és második átmenő is, R65
sínrendszerrel. Az 1. mellett oldalrakodó, raktár, a
felvételi épületnél alacsony oldalperon; az 1.-2. és
a 2.-3. között alacsony, keskeny középperonok. A
3.-4. között sínkoronaszintű murva felszórás
szolgál szükségperon gyanánt. A 4.-7. átmenőket a
tehervonatok céljaira rendezték be, a hetedik mellett
rakodóterület húzódik, és ezt a másik oldaláról
körbeöleli egy nyolcadik. A régi felvételi épület
az új szomszédságában, annak kezdőponti oldalánál
pusztul. Az impozáns új épület árnyéka még egy
vasúti jelzőkiállítást is rejt. Huszonöten
szállnak le, felszállóból csak négy akad. Búvárral
(754 014) vontatott, cseh kocsikból és a végére
ragasztott 810-es motorkocsiból álló vonattal (8908)
keresztezünk.
A homonnai váltókörzetnél fény- és motoros
sorompós útátjáró (41.068) található, a
váltókörzethez balról, telepről vágányok
érkeznek. 41.310: áteresz. A nyíltvonal betonaljas,
GEO-s. Enyhén emelkedni kezdünk a Laborec itt még igen
széles völgyében - a 191-es vonalnak most már
egészen Mezőlaborcig (Medzilaborce) kijut a megtiszteltetés,
hogy ezt a folyót kövesse. 41.550: áteresz.
Nagymihály állomástól a 42-es kilométerig ágyazatot
pótoltak. A végponti előjelző felett közvetlenül
(42.090) kisnyílású, ágyazatátvezetéses betonhíd
vezet át egy csatornát. Két kisnyílású híd
(43.810, 44.030) között fény- és motoros sorompós
útátjáró (43.951). Az enyhe emelkedő az
útátjárónál megtörik, a híd után viszont ismét
emelkedünk. A terep egész enyhén hullámos. 44.6:
áteresz. 45.726: fény- és motoros sorompós
útátjáró földúton, fagerenda burkolattal. 45.850:
kisnyílású híd. Petróc (Petrovce nad Laborcom)
forgalmi kitérő kezdőponti fény bejárati jelzője
(46.3) után, már közvetlenül a váltókörzetnél
fény- és motoros sorompós útátjárót (46.509)
látunk, az első átmenő mellett rögtön az
útátjárótól alacsony oldalperon kezdődik. A
földszintes épület szolgálattevőt rejt, akinek
keresztezés esetén a jelzőkön kívül a helyszíni
állítású váltópárral is foglalkoznia kell.
Kollégája a végponti váltókörzet (47.3) melletti
épületben hasonló tevékenységet végez. Az R65
sínrendszerű, második átmenő terelőcsonkával
csatlakozik, peronja nincs. Egy utas száll le. A
homonnai bejárati jelző (47.5) előtt kisnyílású,
ágyazatátvezetéses betonhíd a közben erőteljesen
lecsökkent méretű Dusa csatorna felett. |
|
A végponti előjelző közelében
(48.210) nem biztosított útátjáró földúton,
szokás szerint fagerenda burkolattal. Nátafalva (Nacina
Ves) megállóhelyen nincs utascsere. Nem biztosított
útátjáró a kezdőponti peronvége alatt, áteresz a
végponti felett (49.170). Enyhe fekszinthibákat érezni
az utóbbi percekben. Egy áteresztől (50.050) már
néminemű ágyazatszennyezésről is beszámolhatok.
Kisnyílású betonhíd (51.250) után a Nagymihálytól
tartó, hosszú egyenest végre rövid jobb ív töri
meg. Márkcsemernye (Pusté Cemerné) megálló
bevezetéseként fény- és motoros sorompós
útátjáró földúton (51.730), fagerenda burkolattal.
A csak esőbeállóval felszerelt megálló háromfős
utascserét generál, két felszállóval. Végponti
peronvége aszfaltutat átszelő, fény- és motoros
sorompós útátjáróra néz (52.236). Itt a
változatosság kedvéért a sínszálak között
aszfaltburkolatot képeztek ki, de a külső oldalon
azért nem mondtak le egy-egy fagerendáról.
Az Őrmező (Strázské) előtti delta
fedezőjelzőjének fény előjelzőjét a megállótól
nem messze (52.5) állították fel. Az Őrmező
állomás előtt megépített, 193-191 vonalak közötti
deltavágányt rég felhagyták, a fényjelzőkkel
biztosított kiágazás (53.350) után a sínpár bokrok
és fák alatt folytatja útját. A deltát és az
állomást majd holnap vesszük alaposabban szemügyre.
Őrmező kezdőponti váltókörzetéhez balról érkezik
a 193-as, eperjesi vonal. Bardotkás (752 024)
tehervonattal keresztezünk, négyen szállnak le. A
homonnai váltókörzetnél fény- és motoros sorompós
útátjárót (55.302) látunk. Az ágyazat itt is
enyhén szennyezett, mint az Őrmező előtti
kilométereken. A felépítmény betonaljas,
Hohenegger-es, továbbra is hézagnélküli - utólag
hegesztett -, és itt ismét sok helyütt faaljak
maradtak a régi illesztések helyén. Bal ív indul
55.9-ig, benne (55.7) áteresszel. A következő
átereszre 56.5-ig várunk. A szelvénykövek
Őrmezőtől megváltoztak: jóval kisebb méretűek, de
továbbra is téglatest-szerű kialakítással. 57.090:
áteresz. A Nagymihályt és Homonnát összekötő
főút betonhídon ível át felettünk (57.390). A
Hohenegger sínleerősítéseket GEO-k váltják fel.
57.870: nem biztosított útátjáró, amely eredetileg
alsóbbrendű aszfaltút átszelési helye volt, mára
megszűnt, ám gyalogosok jól láthatóan azóta is
használják. A síkság lassacskán átadja helyét a
hegyeknek: jobbról a Vihorlát nyugati nyúlványa
közelít, baloldalt pedig a Laborc völgyét nyugatról
szegélyező, hullámos terep kezd egyre határozottabb
dombvidék-formát ölteni. |
|
Barkó (Brekov) megállóhely kezdőponti
peronvégét (58.920) áteresz zárja le. Ketten fejezik
be utazásukat, és miközben végigsétálnak a peronon,
ügyet sem vetnek a baloldalt emelkedő domb tetejét
uraló várromra - nyilván mindennap látják. A vár
persze korántsem véletlenül került ide: a hely
ideális volt a Laborc menti forgalom ellenőrzéséhez,
hiszen a Vihorlát széle és a Brekov-hegy néhány
kilométer erejéig alaposan összeszűkíti a völgyet.
A megálló földszintes épületében szolgálat
tartózkodik. Fény- és motoros sorompós útátjáró
van a végponti peronvég felett (59.143), és - ezen a
vonalon eddig szokatlan módon - a vasút felől fény
fedezőjelzőkkel biztosított. Van egy gyanúm, hogy ez
a két fedezőjelző majdhogynem alibi, vagy
inkább árukapcsolás. Nagyobbrészt arról
lehet szó, hogy az Őrmező-Homonna állomásközt, ahol
a 191-es vonal mellett a 193-as forgalma is megjelenik,
célszerű volt főjelzőkkel két szakaszra bontani.
Barkó megálló útátjárója ehhez remek hely,
épülete pedig remek szolgálati hely. Van még egy
gyanúm: a mai forgalom mellett már nélkülözhető
volna ez a majdnem fiktív állomás - csakhogy
az ügyes árukapcsolás a szolgálatnak egyelőre
meglehetősen jól magyarázható és védhető
munkahelyet hagy. A magyarázatot alátámasztja, hogy az
állomásköz 100 km/h pályasebességű, és
fedezőjelző nélkül valószínűleg az itteni
szabályok szerint is állandó lassújelet kellene
kitűzni.
Az ágyazat a továbbiakban közepesen szennyezett. A
baloldalt fekvő domboktól a Laborcba érkező
vízfolyások több átereszt generálnak (59.450, 59.9,
61.220, 61.9, 62.6, 62.9). Nem biztosított útátjárók
(60.570, 61.180), az első előtt áteresz. Gumielemes
(STRAIL vagy Matador) burkolatú, fénysorompós
útátjárót (63.117) követően baloldalt megjelenik a
homonnai fűtőház, területén Bardotkák, Búvárok,
810-es motorkocsik. A bejárati jelzőnél kisnyílású
híd. A fűtőházi vágány párhuzamosan fut a
vonallal, a váltókörzet előtt balról iparvágány
csatlakozik hozzá. A váltókörzettől kezdőpont felé
90 km/h, a fénysorompós útátjáró után 100 km/h
engedélyezett. |
|
Homonnáig (Humenné) csak tizenöten
utaztak.
Az állomás tizenegy teljes hosszúságú
átmenővágányos, fény bejárati jelzős, ezenkívül
Tőketerebes felé, valamint a másik végén Takcsány
(Stakcin) és Mezőlaborc (Medzilaborce) felé közös
fény kijárati jelzőkkel rendelkezik - bár ezek
funkcionálisan mind útátjáró fedezőjelzők. Az
átmenő fővágány a 191-es vonalhoz képest a
harmadik; a 196-os (takcsányi) vonal pedig a
negyedikből folytatódik. Az első átmenő mellett
oldalrakodó, raktár található, de ezeket már nem
használják, a sínpár jelenleg személykocsik
átmeneti tárolására szolgál. A felvételi
épülettel szemközti oldalon a terebesi
váltókörzethez közelebb gyártelep, középen
rakodóterület található, továbbá a mezőlaborci
váltókörzetnél kocsijavító műhely. A tehervonati
vágánycsoport a kezdőponti váltókörzetnél három -
használaton kívüli - rövid csonkában folytatódik.
Az állomási vágányok betonaljasak, a 2., 4., 5., 6.,
7., 8. GEO, a 3. Hohenegger sínleerősítésű. Az
5.-11. vágányok kitérői helyszíni állításúak. Az
1. mellett alacsony (SK+15) oldalperon, az 1.-2., 2.-3.,
3.-4., 4.-5. között pedig alacsony, keskeny
középperon, betonszegéllyel, díszkő burkolattal. |
|
A felvételi épület város felőli
oldalához kapcsolódó teret tizenhárom kocsiállásos
buszállomás foglalja. A város felől nézve jobboldalt
Svejk nevű sörözőt látunk, maga Svejk pedig -
ezúttal kőszoborként - a söröző és a felvételi
épület közötti fák alatt próbál vizet húzni a
kútból. |
|
Takcsány felől befut a 810 065, 011 001
összeállítású formáció minimális számú utassal
- semmi kétség, hogy ez fordul vissza 9413-asként
14:25-kor. Előbb azonban a motorkocsinak még körül is
kell járnia, csakhogy az túl egyszerű
megoldás volna, ígyhát az állomási tartalék - az
Anca egyéni névre hallgató 721 109-es - veszi
kezelésbe a mellékkocsit. (Meg kell jegyezni, hogy
azért akad megmagyarázhatóbb dolga is - a
tehervonati vágánycsoport környékén.) A mezőlaborci
8965-ös személy (i: 14:35) is elkészült közben:
motorkocsi, két mellékkel. Tőketerebesről megérkezik
a 8911-es személyvonat (810 659 motorkocsi szólóban),
az onnan átszállókkal együtt jó háromnegyed házas
telítettség alakul ki vonatunkon, sok diákkal.
Indulás előtt még vessünk egy pillantást a
vasútbarátok által készíttetett márványtáblára a
felvételi épület falán. A takcsányi vonal eszerint
már XX. századi műszaki alkotás, és elegendő csak
körbefutni tekintetünkkel a környéket, hogy
megállapíthassuk: kezdetben fával foglalatoskodó
vállalkozók indíthatták az építkezés ötletét. A
vaspályához Takcsány és Szinna környékén
keskenynyomközű erdei vasutak csatlakoztak. |
|
A végponti váltókörzet előtt majdnem
sikerül elütni egy öregembert, aki padot próbált
átvonszolni a vasút túloldalára. Az 5.-11. vágányok
váltóinak állítása céljából külön őrhelyet
hoztak létre, ettől Mezőlaborc felé még egy épület
szolgál a többi váltó kezelésére. A takcsányi
vonal vágánya 49-es sínrendszerű, betonaljas,
Hohenegger-es, szelvényszámozása Homonna kezdőpontú,
a váltókörzettől 40 km/h állandó lassújeles. A
mezőlaborci folytatólagosan szelvényszámozódik (azaz
Alsómihályitól), felépítménye betonaljas, GEO-s, 80
km/h alkalmazható rajta. Egymásután két kettős
motoros sorompós útátjáró közvetlenül
Homonna-város (Humenné mesto) megállóhely előtt
(0.810, 0.841), mindkettő Homonna bejárati jelzőivel
fedezve. Huszan várakoznak a megállóban. A két vonal
vágányai mellett egy-egy oldalperonnal és
földszintes, szögletes épületekkel (a mi vonalunk
melletti lényegesen rondább) rendelkezik. Feljebb már
nincs vágánykapcsolat a 191-es és a 196-os között,
azaz ha valaki városi közlekedési eszközként
használná a vonatot, és a nagyállomásig hátralevő
nyolcszáz métert így kívánná megtenni, korántsem
mindegy, melyik peronra áll ki.
A végponti peronvég utca feletti, kisnyílású
betonhídra néz (1.0, a mezőlaborci vonal szerint
65.490). Még a két vonal párhuzamos szakaszán belül
(1.314) újabb fény- és motoros sorompós útátjárót
látunk. 1.4-től viszonylag kissugarú, jobb ívvel
eltávolodunk a mezőlaborci vasúttól. Amaz a Laborc
völgyében marad, a mi vonalunk pedig - miután
nemsokára átszeli a Laborcot - mellékfolyója, a
Ciróka (Cirocha) völgyét választja. Az ív végetér
(1.730), közben 1.660-nál látjuk Homonna végponti
fény előjelzőjét. A Laborc túlpartjára
alsópályás acél gerendahídon kerülünk (2.350),
majd bal ívvel a vasúttal párhuzamos közút mellé
érünk. 2.820: nem biztosított útátjáró. A
felépítmény jó minőségű, hézagnélküli, utólag
hegesztett, a pályasebesség 70 km/h. 3.660: nem
biztosított útátjáró földúton. |
|
A következő nem biztosított (4.350)
Kisgézsény (Hazin nad Cirochou) megállóhely peronját
vágja ketté, erre 30-as állandó lassújelet tűztek
ki. Ágyazatszennyezés mutatkozik a peronnál. Heten
szállnak le. A felső peronvéget kisnyílású
betonhíd zárja (4.510), ezután kissugarú, illesztett
jobb ív jön 4.770-ig, 60 km/h állandó
korlátozással. 4.9-ig nagyobb sugarú, jobb íven
haladunk - itt már nem kellett korlátozni a 70-es
pályasebességet. 4.970: ágyazatátvezetéses betonhíd
földút felett. A megállótól 5.3-ig magas töltésen
haladtunk, a folyóhoz meglehetősen közel, feljebb
először jobboldalt, majd baloldalt is
"szintbe" kerülünk. 5.540: nem biztosított
útátjáró, mögötte áteresz. 5.650: kisnyílású
betonhíd, száz méterrel feljebb nem biztosított
útátjáró földúton. A Kamenica folyócska
felsőpályás acélhídja (6.250) után illesztett a
pálya kissugarú, bal ív miatt 6.4-ig. A minősége
5.540-6.250 között a legjobb, itt nemrég síncsere
történt, és valószínűleg vágányszabályozás is.
Nagykemence (Kamenica nad Cirochou) váltókörzetét nem
biztosított útátjáró előzi meg (6.770).
Az állomás alak bejárati jelzős, három
átmenővágányos, középen az átmenő fővágánnyal.
Az alárendeltebb vonalakon megszokottak szerint a
váltókörzetek 40-esek, közöttük az átmenő
fővágány 60 km/h-val vehető igénybe. Az első
átmenő (faaljas, GEO-s, kisiklasztósaruval ellátott)
mellett két oldalrakodó, közöttük rakodóterület, a
felvételi épülethez közelebbin raktár. A második
oldalrakodó felső vége homlokrakodóként szolgál, az
első vágányba a végponti váltókörzethez közelebb
bekötött csonka ér véget előtte. A második és
harmadik felépítménye betonaljas, Hohenegger-es. A
felvételi épület a kezdőponti váltókörzet mellett
létesült. Szolgálat van. Hárman szállnak le. A
végponti váltókörzet (7.3) felett nem biztosított
útátjáróban (7.330) a településen belüli út szeli
át a vasutat. A végponti bejárat környéke bal ívben
fekszik, az elején (7.4) áteresszel. |
|
Nagykemence-udvar (Kamenica nad Cirochou
dvor) megállóhely a bal ívet követő jobb ív elején
kapott helyet. Heten szállnak le, de három felszálló
erejéig a vonat elővárosi-terítő szerepe megtörik.
A végponti peronvég 30-as lassújeles, nem biztosított
útátjáróra (7.730) néz; rögtön mellette áteresz
szolgál a jobboldalt húzódó dombvonulattól érkező,
számos patak egyikének Cirókába engedésére. Nem
biztosított útátjáró 7.820-nál, amely még mindig
beletartozik a 30-as lassújeles szakaszba: csak ezután
jön egy 60-as (kerek táblás 40-essel fűszerezve), a
7.970-től kezdődő, jobb ívnek köszönhetően.
Nagykemence végponti előjelzője érdekesmód nem
alak-, hanem fényjelző. Nem biztosított útátjáró
és áteresz (8.220), és még egy áteresz (8.660),
ezután az országút a vasút másik oldalát választja
- a gumiburkolatú fény- és motoros sorompós
útátjáróban (9.084) 30-ra lassítunk. Nem kell
sokáig várni a következő átereszre (9.220), és a
nagyobbacska vízfolyások igényeit kielégítő,
kisnyílású ágyazatátvezetéses hidakra (9.410,
9.970) sem.
Modra (Modrá nad Cirochou) megállóhelyen
tizenhárommal fogyunk. Felső peronvégén (10.660) nem
biztosított útátjáró aszfaltúton (vezetősines,
aszfaltburkolatú), 30-as lassújellel. A peronok a
vonalon rendre kb. öt négytengelyes kocsiból álló
vonatokra méretezettek. Csőáteresz 10.850-nél.
Áteresz (11.270) előtt (11.180) telepítették
Cirókahosszúmező (Dlhé nad Cirochou) kezdőponti alak
előjelzőjét. Vízzsák díszeleg 11.710-nél - az
egyébként kielégítő minőségű pályán eddig sem,
és ezután sem jellemző ilyen típusú hiba. A
kezdőponti alak bejárati jelző (11.930) mögött alig
kétszáz méterrel áteresz, közel a váltókörzethez.
Kitérőbe járunk, keresztezünk a 9414-es
személyvonattal (810 004, 011 678). Az állomás három
átmenővágányos, középen az átmenő fővágánnyal.
Szolgálat van, a felvételi épületet itt is a
kezdőponti váltókörzet mellé helyezték. Négyen
szállnak le. A kisiklasztósaruval ellátott,
betonaljas, Hohenegger-es első átmenő mellett
oldalrakodó, raktár, rakodóterület. Rönkfával
foglalkoznak. A második és harmadik átmenő szintén
betonaljas, Hohenegger-es. A váltókörzeteken 40 km/h,
közöttük az átmenő fővágányon 60 km/h
engedélyezett. A felső váltókörzet felett (12.660)
nem biztosított útátjáró, majd áteresz, mögötte a
végponti alak bejáratival. |
|
A teherforgalmat kiszolgáló
állomásokat alaposan körülbástyázták
megállóhelyekkel, igazodva a völgyben elszórt
aprófalvak utasforgalmi igényeihez:
Cirókahosszúmező-falu (Dlhé nad Cirochou obec) alsó
peronvége (13.1) karnyújtásnyira van az állomásról.
Négyen szállnak le, ketten fel. Végponti peronvégén
lassújeles (30 km/h) nem biztosított útátjáró
(13.250), oldalában kisnyílású betonhíd. Konzekvens
módon ezúttal is fény végponti előjelző működik,
hetven méterrel egy csőáteresz (13.470) előtt.
Érdekessége a költségtakarékos telepítési
módjában rejlik: az alak előjelző árbocára
erősítették a jelzőlapot. Nem biztosított
útátjáró 13.760-nál, fagerenda burkolattal. A
Ciróka völgye még meglehetősen széles, de a
folyamatos emelkedés jól érzékelhető. 14.170:
kisnyílású betonhíd. Fagerenda burkolatú, nem
biztosított útátjáróban (14.670) földutat
keresztezünk, feljebb (15.370) viszont ugyanezt tesszük
az országúttal is (vezetősines, aszfaltburkolatú): a
kiváló rálátási lehetőségek megengedték a
biztosítóberendezés mellőzését. Előtte (14.5,
14.9) két csőátereszen haladunk keresztül.
Az országúttal párhuzamosan, 16.0 magasságától
beérünk Cirókabéla (Belá nad Cirochou) település
házai közé. Folytatódik a nem biztosított
útátjárók sora: 16.270 és 16.550, utóbbi csak
gyalogosok részére, a település megállóhelyének
kezdőponti peronvégénél. Tizenketten fejezik be
utazásukat, viszont nyolcan kívánnak továbbutazni - a
faluról tehát elmondhatjuk, hogy a közeli Szinna
(Snina) városkára (is) gravitál. A felső peronvég
vonalában aszfaltutat szel át a vasút, lassújeles (30
km/h) nem biztosított útátjáróban. Az itt már
sekélyebbé, hegyi folyó-szerűvé váló Cirókán
alsópályás, rácsos acélhídon jutunk keresztül
(17.270). Előtte kerek táblás 40 km/h korlátozású,
illesztett jobb ív, az illesztéseknél faaljakkal,
mögötte kétszázötven méterrel (17.520) nem
biztosított útátjáró. 18.5, 18.750: átereszek -
ezúttal a baloldalt kifejlődő hegyekből érkező
patakok miatt. Nem biztosított útátjáró (19.050)
vegyes burkolattal: a sinek oldalai mentén fagerendák,
az aljközepeknél aszfaltkiöntés. |
|
Szinna-alsó (Snina predmestie)
megállóhely (19.560) abszolút hangulatos környezetben
fekszik: baloldalt hatalmas temető terül el a domb
tövében. Igaz, jobbra tartva meg egyenesen a kisváros
külső lakóövezetébe sétálhatunk, vagyis
szolgáltatási pontként az élők számára is teljesen
jó helyen van. Nyolcan szállnak le, hárman fel. Rövid
szakaszon itt faaljas, Hohenegger-es a felépítmény. A
felső peronvéget 20-as lassújeles, nem biztosított
útátjáró zárja (19.580), mögötte áteresszel.
19.780-nál megismétlődik az útátjáró-áteresz
páros. Felsőpályás acélhídon (20.650) kelünk át a
Ciróka mellékfolyócskáján, a Pcolinka-n (a sineket
hídfák támasztják alá). Jobb ívet írunk le,
visszatérve a Ciróka völgyének belsőbb
környezetébe, egyúttal elérve Szinna központi
lakóövezetét. Fény- és motoros sorompós
útátjáró a jobb ívben (20.818), és egy következő,
fény- és kettős félsorompós (21.064) Szinna-város
(Snina mesto) előtt közvetlenül.
Az eredetileg megálló-rakodóként funkcionáló
megállóhelyen öt híján mindenki leszáll, ketten
viszont felszállnak. A végponti peronvégről
nekidőlhetünk Szinna állomás kezdőponti
előjelzőjének. Tíz méterrel fentebb (21.4)
ideiglenes sebességkorlátozás (30 km/h) kezdődik, a
felépítmény pedig faaljas, Hohenegger-esre vált.
21.602: fénysorompós útátjáró aszfaltburkolattal.
Az ideiglenes lassúnak hamarosan (21.930) vége szakad,
a faaljaknak szintúgy. Bal ívvel közelítünk a
bejárati jelzőhöz. |
|
Szinna állomás fény bejárati, egyéni
fény kijárati jelzős, négy átmenővágányos, a
második az átmenő fővágánya. A felvételi
épülettel szemközti oldalon, balra gyártelep,
amelynek egy része talán még működik. A
kisiklasztósarus első átmenő mellett a kezdőponti
véghez közelebb rakodóterület, a felvételi
épülettől végpont felé pedig oldalrakodó, raktár.
A rakodóvágány használatban van, az oldalrakodó
mellett most is áll néhány teherkocsi -
valószínűleg a végponti váltókörzet
magasságában, jobboldalt üzemelő fűrésztelep
áruját várják. Valamennyi állomási vágány
betonaljas, Hohenegger-es, illesztéses. Az 1.-2. és a
2.-3. között sínkoronaszintű murva feltöltés
helyettesíti a keskeny középperonokat, bár a
mérsékeltebb utasforgalomhoz ez is elegendő.
A végponti váltókörzet mögé - de még a bejárati
jelzővel biztosítva - használaton kívüli
iparvágány érkezik, a gyártelepről. Átereszt is
találunk itt (23.230). A bejárati jelző fedezi az
országút átszelési helyét is (23.448), a
fénysorompós útátjáróban fagerendás-aszfaltos
burkolatot alkalmaztak. A Szinna-Takcsány
állomásközben 50 km/h engedélyezett sebességű,
illesztéses a pálya, ám az útátjáró mögött
közvetlenül egy ideiglenes 30-as korlátozás
kezdődik. A folyó és az út közé kerülünk, a
völgy aljától néhány méterrel feljebb.
Kisnyílású betonhíd (23.520) felett kétszáz
méternyi szakaszon faaljak sorakoznak Hohenegger-rel,
majd visszatérnek a Hohenegger-es betonaljak. 23.7-ig
tart a 30-as ideiglenes lassú. Csőátereszt (23.930)
követő, nem biztosított útátjáró
fagerendás-aszfaltos burkolattal (24.020). 24.8-25.0
között még egy ideiglenes 30-as díszeleg, itt az
ágyazat igen szennyezett, mégpedig nem is akármilyen
okból: nemrég földcsuszamlás történt, a baloldalt
emelkedő Magurica-hegy lába indult meg egy szakaszon,
és terítette be talajjal a pályát. Az itt már
csekély személyforgalmú zsákvonalnak Szinna felett
valószínűleg vége lett volna, ha nincs a vasúttal
kiszolgált, takcsányi fatelep. Az eset
megismétlődését elkerülendő, két átereszt (24.9,
25.2) hoztak létre. 25.4-25.5 között újabb
ágyazatszennyezett szakasz. A völgy ezen az oldalon
szűk, ami kissugarú íveket eredményez. Fénysorompós
útátjáróban (25.950) ismét átszeljük az
országutat, ezúttal utolsó alkalommal. Az ágyazat az
útátjáró környezetében is szennyezett, majd
feljebb, egészen az állomás váltókörzetéig.
26.1-től felfelé 40-es a pálya. Takcsány fény
bejárati jelzője (26.370) előtt (26.350) nem
biztosított útátjáró (fagerendás-aszfaltos)
létesült. |
|
Takcsány (Stakcin, 26.820) kezdőponti
váltókörzetéből (26.620) négy 49-es rendszerű
sínpár folytatja útját. Az első átmenő faaljas,
GEO-s (rövid szakaszon Hohenegger-es),
kisiklasztósaruval látták el. Mellette - a felvételi
épülettől végpont felé - sorrendben előbb
oldalrakodóval és raktárral, majd
vágányhídmérleggel, végül térvilágításos,
betonozott rakodóterülettel találkozunk. Betonaljas
(SB5-71), Hohenegger-es a második és a harmadik
(átmenő fővágány) felépítménye. A negyedikből -
faaljas, GEO-s - balra egymásután három vágány
ágazik ki és tart rézsút távolodva az állomás
tengelyétől a tőle nem messze fektő telepre, ahol
rönkfával foglalkoznak. A kezdőponti
váltókörzetnél a negyedik átmenő
megfutamodásgátló csonkában folytatódik (VUS62
betonaljak, Hohenegger) - a túlvégen, végponti
váltókörzet előtt kisiklasztósarut kapott. A
végponti váltókörzet (27.050) felett az átmenő
fővágány egy másik fatelepre fut be és ott ér
véget, a telep kerítése előtt nem biztosított
útátjáróban földutat szel át, a telepen pedig
kettős félsorompós útátjáróban egy másik utat. Az
állomási kitérők közül az alsó váltókörzetiek
többsége faaaljas, a felső váltókörzetiek
vasaljasak, és valamennyi helyszíni állítású. Az
1.-2. és a 2.-3. között alacsony (SK+20), keskeny
középperonokat alakítottak ki betonszegélyekkel és
murva feltöltéssel. Az 1. melletti SK+10 magasságú,
díszkő burkolatú oldalperon le-felszállásra nem,
legfeljebb várakozásra szolgál.
A váltókörzetnél állították fel a fénysorompós
útátjárót is biztosító, állomásköz
fedezőjelzőként funkcionáló fény főjelzőt.
Szolgálat van, jegykiadás viszont nincs. Az állomás
az országút mentén fekvő, hosszúkás település
alsó végében helyezkedik el, így utasforgalom
szempontjából a fentebb élőknek kényelmetlenebb.
Normányomtávú vasút továbbvitele aránytalan
nehézségekbe ütközött volna, ugyanis a Ciróka
völgyének lankásabb szakasza itt véget is ér,
következik a szűk, nagyobb emelkedésű, kanyargósabb
szakasz, ahol már csak magasságnyerő vonalkifejtések,
alagutak, völgyhidak árán juthatnánk előbbre. A
fakitermelés igényeihez erre nem mutatkozott szükség,
a kisvasutak is megfeleltek. |
|
A felvételi épülettel majdnem
szemközt, a negyedik átmenő mellett össze nem
hegesztett, új telítésű faaljas, GEO-s,
vissznyereményezett 49-esekből készült kitérőt
őrizgetnek egy ideje, valószínűleg csereként
beépítésre vár, de körülötte már tör fel a gaz.
Feltételezhető, hogy nem a kezdőponti váltókörzet
egyetlen vasaljasának helyére kerül - azaz a negyedik
átmenőbe, a megfutamodásgátló csonka bekötéséhez
-, mert ott aztán igazán ellesz még egy darabig a
veterán darab. A negyedik átmenő három fatelepi
kiágazása közül a végponthoz közelebbit (faaljas,
Hohenegger-es) nem használják, a másik kettő
(betonalj, Hohenegger) sínfejei azonban fényesek. |
|
A 16:15-kor 9416-osként forduló
motorvonathoz tizenöten szállingóznak az állomásra a
település különböző irányaiból. Szinna
állomáson tizenegyen várakoznak, és ha itt ennyien
vannak, akkor Szinna-városról már lehetnek halvány
elképzeléseink. A megálló valóban megdönt minden
rekordot a vonalon: a néhány takcsányi leszálló
leengedését követően 100%-ra megtelünk. |
|
A temetőnél csak három utas
csatlakozik. Cirókabéla megállóhelyen heten szállnak
le: ismét jól nyomonkövethető a Cirókabéla-Szinna
"mikro-elővárosi" forgalom.
Cirókahosszúmező-falu megállóhelyen heten szállnak
le, ketten fel - az állomáson pedig egy felszálló,
egy leszálló az utascsere. Modra megállóhelyen hatan
várakoznak. |
|
Nagykemence-udvar megállóhelyen
hárommal, Nagykemence állomáson néggyel fogyunk.
Kisgézsényen heten szállnak fel. |
|
Homonna-város megállóhelyen
harmincöten tódulnak ki az ajtókon.
Homonnán ismét az "Anca" terelgeti át a
mellékkocsit a motorkocsi másik végére, az "itt
márpedig minden tolatómozgást a tolatómozdony
csinál" jeligével. Huszonöt percem marad a
Homonna-Alsómihályi viszonylatú, 17:34-kor induló,
8912-es számú személyvonatomig, de különösebb
látnivaló nem akad közben. A 366-os Búvár igazán
megállhatott volna egy kicsit előrébb, bár így
legalább megörökíthető volt a gyalogosfelüljárót
helyettesítő, távhővezeték (vagy mi) átjuttató
szerkezettel együtt.
A személyvonatomon úgy látszik, nem számolnak komoly
utasterheléssel, hiszen mindössze a kora délután már
látott, 810 659-es motorkocsi alkotja szólóban.
Indulás előtt mögénk, foglaltra járatják be a
mezőlaborci 8964-es személyvonatot alkotó
szólómotorkocsit. Kezdeti telítettségünk 17 fő.
Őrmezőn négyen szállnak le, hárman fel. |
|
Petróc (Petrovce nad Laborcom) forgalmi
kitérőben keresztre (Zr1901, Kassa-Homonna) várunk az
átmenő fővágányon: miután csak emellett van peron,
a menetrendszerkesztők két, menetrend szerint megálló
vonatot nem tervezhetnek ide. A sebesvonat - 810-es
motorkocsival és 011-es mellékkel a végében - a
papírformához képest tíz perc többlettel jár
kitérőbe, késéséből nyolc perc ragad ránk.
A forgalmi kitérőben nézelődve feltűnik, hogy az
alépítmény előtte és utána is két vágányra volt
eredetileg méretezve. Őrmező-Nagymihály között
végig ez a helyzet, bár az átereszek, hidak már csak
a meglévő vágányra készültek el. |
|
Nagymihály állomáson majdnem teljes az
utascsere: mindössze négyen maradunk. Tizenkét
felszálló csatlakozik. A kétvágányú alépítmény
továbbra is nyomonkövethető Bánócig, egy-egy rövid
szakasz kivételével. Bánócon hárman szállnak fel.
Szlovák 163-as és cseh Banán ácsorog, tehervonattal
pedig a friss festésű 131 005+006 néz Tőketerebes
felé. Két 183-as is megmutatja magát a homonnai
váltókörzet közelében. A folytatásban az
alépítmény baloldalt - egy bevágás kivételével -
ismét alaposan túlnyúlik a szükséges
padkaszélességen, egészen a széles vágány
érkezéséig - a vasműi vonal tehát Tőketerebesig ki
tudta használni a kétvágányú földmunkát.
Terebesen megismétlődik a nagymihályi koreográfia:
négyen maradunk a motorkocsiban, a többiek leszállnak,
és kb. harmincan tódulnak be az utastérbe. Upor
állomáson öten válnak meg a vonattól, egy személy
várakozik a peronon. A továbbiakban egy-három fős
utascserékkel fogyogatunk. +3-mal érkezünk
Alsómihályi első első teljes hosszúságú
átmenőjére, tizenöten ballagnak vonatunktól a
felvételi épület, illetve a település irányába. |
|
Alsómihályi (Michal'any) állomás
fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzős.
Összesen tíz teljes hosszúságú átmenőt számolok,
plusz még hármat drót nélkül, tárolt
teherkocsikkal. Átmenő fővágánya a második és
harmadik (49-es illetve R65 sinekkel ellátott,
betonaljas, GEO-s). Az első teljes hosszúságú
átmenőből (R65, GEO, betonalj) a felvételi épület
kassai oldalától két rövid átmenő ágazik ki, a
szélső mellett oldalrakodóval - ez utóbbi rövid
csonkával is rendelkezik a felvételi épület
oldaláig. A kassai váltókörzethez közelebb egy
rakodó csonka is megtalálható, amely az átmenő
rakodóba van bekötve. A teljes hosszúságú 1.-ből a
kassai váltókörzet után iparvágány ágazik: a vonal
melletti, silós telepre tart. A felvételi épülettel
szemközti oldalon található a tehervonati
vágánycsoport. A kassai váltókörzetnél -
használaton kívüli - félgurítódombot is látunk,
amelynek kihúzója a 191-es vonal menti deltavágány
mellett halad. A felvételi épülettel szemközti
oldalon, a csernyői váltókörzetnél szín
található; mellette munkagépeket tároló csonkák, a
külső szélen szolgálati helyiségeket rejtő
épület. A csernyői váltókörzethez a 190-esen vp.
felé nézve jobbról, felsővezetékes teleptől
érkezik villamosított vágány. Az első teljes hosszú
átmenő, valamint az egyik rövid átmenő
rakodó-tárolóvágány között rövid,
alacsony-keskeny középperont építettek, díszkő
burkolattal. Alacsony (SK+15), keskeny középperon
létesült az 1.-2., 2.-3. között is (előbbi díszkő
burkolatú, utóbbi betonelemes), valamint murva
burkolatú, csak 4. felé betonszegéllyel rendelkező
alacsony, keskeny szükség-középperon a 3.-4.
között.
A 058-as Bobina egyelőre végzett a terebesi
személyvonatokkal, a tehervonati vágánycsoporton
ácsorog a 183 025-ös társaságában. Közelebbről
fotózva a kora esti szürkületben - viszonylag
egyszerű háttérrel -, meglepően komoly hasonlóságot
mutat saját egykori PIKO modelljével, és ebben a
beállításban a modell icipici hegyi kristályból
készült, szikrázó oldalsó fényszórói is
tökéletesen megérthetőek. Na persze, a
pályaszámtáblán akkoriban még E499.058 állt.
A 20:02-kor Ágcsernyőre továbbközlekedő
Pantográffal (057-es motorkocsival az élén) utazom
Tótújhelyig. Tizenöt leszálló, nyolc felszálló az
utascsere, a telítettség átlagosan 15%. |