A szlovákiai Zólyom (Zvolen) és
Besztercebánya (Banská Bystrica) között az elmúlt
év végén fejezték be a vasútvillamosítási
munkálatokat, Zólyom felől bővítve a 25 kV~
feszültségnemű hálózatot. Az idővel különösebben
nem takarékoskodó, egynapos kirándulással
megleshetjük a drót végét, menetközben pillantást
vetve a besztercebányai új Garam-hídra. 2007. február
harmadikán ültem vonatra. Borult időre, fagypont és
plusz néhány fok közötti hőmérsékletre
számíthattam.
Útvonalam: Budapest - Érsekújvár (70/130) -
Zólyom (150) - Besztercebánya - Zólyom (170) -
Érsekújvár (150) - Budapest (130/70). Vonatszámok:
EC174 (Érsekújvár) - Os5053 (Nagysurány) - R831
"Slatina" (Zólyom) - Zr1842 "Turcan"
(Besztercebánya) - gyalog (Banská Bystrica
mesto) - Zr1841 "Strecno" (Zólyom) - R832
"Slatina" (Nagysurány) - Os5702
(Érsekújvár) - Os2121 (Budapest Nyugati). |
|
A Budapest Keletiből 5:50-kor induló
EC174-es német (DB) kocsijai hátulról előre: 19-91
506, 18-90 338, 88-90 511, 21-90 933, 20-91 557, 20-91
550, 20-91 551, 20-91 558, 84-91 904, a mozdony a 007-es
Gorilla. Az előző úthoz hasonlóan, Szob alsónál
helytelenben előzzük a 2130-as személyt, Szob
kezdőponti végében térünk vissza a helyes
vágányra. Párkányban tizennégy felszálló, három
leszálló az utascsere a még szinte teljesen üres
vonaton. Érsekújváron +5-tel fékezünk le (magyar
területen szedtük össze a késést), a peronon
harmincan várakoznak, a leszállók tizen sincsenek.
Besztercebányára mostanság semmiféle vonat nincs,
így dönthetek, hogy Nagysurányban (Surany) legyen-e
sok ténferegnivaló időm, avagy megosszam Surány és
Újvár között. Az első verziónál maradok, ezért a
7:54-kor Nagytapolcsányra (Topol'cany) induló, 5053-as
személyvonaton foglalok helyet, amelynek
összeállítása: 21-19 016, 21-19 425, 82-48 028,
valamint a 750 183-as Búvár. A kezdeti átlagos
telítettség 25%. Nagysurányban tizennégyen
számítanak a járat szolgáltatásaira. A szomszéd
vágányra járt be Zólyom felől a keresztező 5700-as
- Laminátka, két termes és egy poggyászteres 2. o.
kocsi, valamint kéttengelyes postakocsi -, amelyre
Nyitráról a szerelvénymenetben érkező, 812 030, 011
210, 810 581 (utóbbi igen kopott) formáció zár rá.
Közülük a mellék és a hátsó motor leakad,
később, a 810-es körüljárását követően,
Újvárra távoznak. |
|
A kényszerpihenőt sétálással
töltöm. Először a lévai/nyitrai váltókörzet
környékére vetek pillantást - a nem villamosított a
Nyitra (Nitra), Privigye (Prievidza) célpontú 140-es, a
villamosított pedig a Léva (Levice), Zólyom (Zvolen)
irányába tartó 150-es.
A közúti felüljáróról letekintve Nagysurány
állomást óriási tűpárnához hasonlíthatjuk: a
térvilágítási oszlopokat ugyancsak bőven mérték
errefelé. Fény bejárati és egyéni fény kijárati
jelzős; teljes hosszúságú átmenővágányból
nyolcat számolhatunk össze. Rövid átmenő rakodók
ágaznak ki az elsőből a felvételi épület mindkét
oldalánál (az érsekújvári oldalon egy, a másikon
kettő). Az érsekújvári váltókörzetből Újvár
felé nézve balra, többvágányos tárolóhoz ágazik
sínpár (a cukorgyár felé); a nyitrai
váltókörzettől pedig Nyitra felé nézve balra
szintén iparvágányt ágaztattak, ez utóbbi
villamosított. Nem használják már. Az állomási
vágányok 49-es sínrendszerűek, betonaljasak, GEO
sínleerősítéssel; a váltókörzeteken 40 km/h
engedélyezett, közöttük 60 km/h alkalmazható az
átmenő fővágányokon. |
|
A település érdekes színfoltja a
Tesco-val szemközt felállított, szovjet hősi
emlékmű, mögötte repedező panelházzal. |
|
Visszatérek a felvételi épület
környékére: épp egy Laminátkás teher folytatja
útját Érsekújvárra. |
|
Most a másik váltókörzethez sétálok
ki, ahol a képen látható perspektívából nézve
balra ágazik a 130-as menetrendi mező részét
képező, Nagysurány-Tótmegyer (Palárikovo)
összeköttetés - mondhatnánk kis túlzással azt is,
hogy a mai időkben Érsekújvár deltapótló vágánya.
A kissugarú ívben 40 km/h engedélyezett, 7.7+50-től
(a kezdőpont Tótmegyer) 50 km/h; az egyenesben már
80-ra lehet gyorsítani. Jobboldalt a 140-es illetve
150-es folytatása Érsekújvárt célozza meg, 100 km/h
sebesség alkalmazható rajta. A környékre való
rálátást a volt cukorgyári kisvasút fennmaradt
hídfőinek egyike könnyíti meg számomra, no meg az a
körülmény, hogy szorgos kezek nemrég kiírtották a
két-két földhalom tetején az utóbbi években
elburjánzó, tüskés növényzetet. |
|
Az erős szélben kis időre kitisztul az
ég, de mire a Pozsony-Zólyom viszonylatú vonatom
megjelenik a színen, ismét teljesen beborul. A
"Slatina" gyorsvonat a 229-es Pleháccsal jön,
kocsijai: 82-48 025, 20-41 435, 20-41 143, 20-48 055,
11-38 001. Négyen szállunk fel rá, átlagos
utasterhelése 25%. Kisbellegen (Podhájska) tehert
előzünk - Nagysurányban húsz perccel haladt a gyors
előtt, a 029-es Laminátkával az élén -, a
dombvidéken átsegítő toló (041-es) már rajta van.
Kicsit várunk a keresztező R804 "Sitno"-ra,
melyet szintén műanyagvonóerővel
fegyvereztek fel. Léván (Levice) harmincöten szállnak
le, tizenhatan fel. A fővonallá tett 150-es millió
kissugarú íve 70, 80 km/h-s sebességkorlátozások
sorozatát okozza; Léva után átmenetileg kiegyenesedik
a vonal - egészen Nagykoszmály (Velké Kozmálovce)
zólyomi váltókörzetéig -, 100 km/h alkalmazható. A
továbbiakban 80-as korlátozás ív miatt, majd
11.0+20-nál (a szelvényszámozás ezen a szakaszon
Léva kezdőpontú) a Garam - felfelé nézve - bal
oldalára kerülünk, alsópályás, rácsos híd
segítségével. A Garamig kifutó, rá közel merőleges
dombvonulat mögött, balról megjelenik a csak
teherforgalmat ellátó, 141-es vonal (betonaljas,
Hohenegger-es), Garamkovácsi (Kozárovce) lévai
váltókörzetébe csatlakoztatva. Az idő továbbra is
borult, időnként rákezd az eső, szép szivárvány
alakul ki a dombok felett.
Garamszentbenedek (Hronsky Benadik) állomástól nem
messze, baloldalt erődített templom (bencés kolostor)
vigyázza a völgyet - a Garam mentén errefelé több
várromot találunk, ami hűen mutatja a közlekedési
útvonal múltban betöltött szerepét. Újbányán
(Nová Bana) egy felszálló, egy leszálló.
31.2 - 33.6 között (Garamrudnó (Rudno nad Hronom)
megálló vp. peronvég - Garamrév (Voznica) ex forgalmi
kitérő kiz.) nemrég felépítménycserét végeztek,
itt a vasúttal párhuzamosan haladó közút újabb
szakaszát szélesítették osztottpályás autóúttá.
(Érdekes, hogy a fény bejárati, egyéni fény
kijárati jelzős Garamréven annak ellenére szolgálat
tartózkodik, hogy az első átmenővágánya rég nem
látott vonatot. Talán az Újbánya-Zsarnóca
állomásköz kettéosztásának még mindig van forgalmi
szerepe, vagy csak egyszerűen szociális okok lapulnak
meg a háttérben.) A felépítménycsere az
útbővítés miatti, kismértékű nyomvonalkorrekció
eredménye. Alsóhámor (Dolné Hámre) megállóhely
előtt betonhídon tér át az autóút a jobb
oldalunkra. Zsarnóca (Ziarnovica) lévai váltókörzete
38.6-ra esik, acél gerendahídon metsszük a K'lak
folyócskát. Nincs utascsere. Az állomás felett az
autóút ismét a bal oldalra kerül, betonhíd
közreműködésével. Zsarnócától Garamszentkeresztig
két állomásközben kétvágányú a pálya, 49-es
sínrendszerrel, betonaljakon, GEO sínleerősítéssel.
Egy-egy rövidebb szakasz faaljas, GEO-s. 42.6-nál
felsőpályás hídon szeljük át a Garamot, itt balra
újabb várromra téved a tekintetünk, a túloldalon
pedig andezitet bányásznak a hegy oldalából. |
|
A Garam jobbra, kelet-északkeletnek
fordul, a völgy kinyílik, Garamszentkereszt (Ziar nad
Hronom) település ennek a széles szakasznak a felső
végében található. 52.2 magasságában baloldalt
meddőhányó csúfítja el a környéket.
Garamszentkereszt előtt mindkét oldalon kiterjedt
ipartelep, a bal oldalin villamosított teher tárolóval
- a vágányok a lévai váltókörzethez csatlakoznak.
Egy felszálló, kettő leszálló akad. Saskőváralja (Sasovské
Podhradie) megállót megelőzően acél gerendahíd
segít át a Körmöcbányától ereszkedő
Kremnica-patakon, majd betonhídon halad át felettünk a
zólyomi országút. A gerendahíd előtt baloldalt
fatelep működik, vasúti kiszolgálással. Balra fent,
a Klincok-hegy oldalában megjelenik a magasságot
nyerő, 171-es körmöcbányai vonal, a "hogyan
építsünk vasutat lehetetlen helyen" cím
egyik méltó várományosa.
Felsőbesenyő (Hronská Dúbrava) zólyomi
váltókörzetétől ágyazatcserét és
vágányszabályozást végeztek, 221.8-ig (itt már az
egykori Magyar Északi Vasút budapesti kezdőpontú,
Körmöcbánya felé folytatódó szelvényszámozása
érvényesül). A kétvágányú Felsőbesenyő - Zólyom
állomásközben R65 sínrendszert alkalmaztak
betonaljakon, GEO sínleerősítéssel. A jobbra
kiágazó, besenyői kezdőponttal szelvényszámozódó,
selmecbányai (Banská Stiavnica) vonal 49-es
sínrendszerű, faaljas, GEO-s. A közlekedés
Felsőbesenyő - Zólyom között is
állomástávolságú, de a 11 kilométeres
állomásközt főjelzőkkel két szakaszra bontották, a
120-as vonal néhány pontján alkalmazott megoldásnak
megfelelően. A pálya mentén errefelé is nemrég
sövény-ritkítást végeztek. Hó sajnos még 280-290
méteres magasságon sincs, bár Besztercebánya ehhez
képest még hetven méterrel feljebb fekszik, szóval
reménykedhetünk. |
|
Zólyomba +2-vel érkezünk, alig
néhány utas marad a végére. A "Slatina"
csak hétköznap kapaszkodik fel Besztercéig - a kalauz
előzékenyen figyelmeztetett erre a körülményre,
látva a jegyemen szereplő célállomás nevét -,
ezért meg kell elégednem a bő félóra múlva
(13:08-kor) induló, "Turcan" névre hallgató
sebesvonattal. A fennmaradó időben megpróbálkozom egy
"füstön átszűrődő téli napfény" című
témával, a peron másik oldaláról induló, 6209-es
füleki személy Búvárjának hathatós
támogatásával. |
|
A "Slatina" gépének festése
meglehetősen jó állapotot mutat, de így sem
említhető egy napon a zólyomi 300-as Búvár
nyíregyházi festőművészeket
megszégyenítő küllemével. A mozdony természetesen
nem véletlenül kerül elő... |
|
...hanem azért, hogy a Zr1842
"Turcan"-t Zsolnára vigye. Zólyom szépe
szlovák poggyászteres (82-70 016), valamint három cseh
fülkés (20-70 533, 20-70 020, 20-70 021) kocsi élére
áll - tehát sebesvonatunkat IC-minőségű kocsikkal
látták el. Közben Kassa, Fülek felől beállít az
R802 "Gemeran", a 036-os, új (személyfordás)
festésű Búvárral.
A kezdeti utasterhelésünk 20%, Zvolen mesto-n kb.
huszonöten szállnak fel. A megállóhely
épületecskéjének burkolatát a villamosítással
párhuzamosan kijavították, újrafestették - de a
graffitizésben önmagukat kiélők sem tétlenkedtek. Az
oldalperon díszkő burkolatot kapott. A besztercei
peronvégénél fény- és kettős motoros sorompós
útátjáróban keresztezi a vasút a városon
kelet-nyugati irányban keresztülhaladó főutat.
Az 1873. szeptember 3-án megnyílt vonal
szelvényszámozása Zólyom (Zólyom-teher)
kezdőpontú. A villamosítási munkákat 2006. december
10-én fejezték be, az új felsővezetékrendszert a
nyíltvonalon rácsos acéloszlopokkal, műanyag
szigetelőelemekkel szerelték. Szliács (Sliac kúpele)
állomás keretállásokat kapott, acélcső
tartóoszlopokkal. A felvételi épülettel szemközti
oldalon több helyütt táblák hívják fel a figyelmet:
a vágányok között átjárni veszélyes - ez nyilván
hatósági előírás volt, mert egyébként a kitaposott
ösvények használatában semmiféle változás nem
tapasztalható. Nyolc felszálló akad, valamint hasonló
mennyiségű leszálló. A talajon itt-ott hófoltok
fehérlenek, azonban összefüggő hótakaró csak a két
város között jelentősen kiszélesedő völgyet
övező hegyekben látszik.
Farkaspetőfalva (Vlkanová) állomás - amelyen
menetrend szerint áthaladunk - zólyomi
váltókörzetéhez balról csatlakozik a katonai
repülőtértől, illetve a Garam túloldalán
létesített telepről érkező vágány. A besztercei
váltókörzetéhez közelebb baloldalt fatelep
működik. Banská Bystrica mesto megállóhelyen
tizenöten szállnak le. |
|
Besztercebánya (Banská Bystrica)
állomás fény bejárati, egyéni fény kijárati
jelzős, elektromos váltóállítású. Tizennégy
teljes hosszúságú átmenővágánnyal rendelkezik;
most már mindegyik villamosított. Az átmenő
fővágány a negyedik, ez azonban - az eredeti
szelvényszámozással ellentétben - nem a vereskői
(Cervená Skala), hanem a túrócdivéki (Diviaky)
vonalra néz. A vereskői 172-es vonal az ötödik
átmenőből folytatódik, amely a zólyomi
váltókörzetnél rövid kihúzóban ér véget.
A felvételi épülettel szemközti oldalon, a végponti
váltókörzethez közelebb ipartelep húzódik, előtte
még a Csehszlovák Vasút logóját viselő,
kéttengelyes tartálykocsi rozsdásodik. |
|
A végponti váltókörzet után,
végpont felé nézve balra folytatja útját a 170-es
vonal - új, Besztercebánya kezdőpontú
szelvényszámozással -; Csremosna (Cremosné)
állomásig huszonkét alagutat és még néhány
viaduktot is begyűjt, miközben majd' háromszáz
métert emelkedik a hegyek között. A "hogyan
építsünk vasutat lehetetlen helyen" díj
másik méltó várományosa. Faaljas, GEO
sínleerősítésű, illesztéses, az
ikerillesztéseknél négylyukú laposhevedereket
alkalmaztak. Egyenesen, kissé jobbra tart a 172-es - a
Garam völgyében, folytatólagos szelvényszámozással
-, ez betonaljas, Hohenegger sínleerősítésű. A
felsővezeték a váltókörzet (22.6) felett hamar
végetér, a 172-esnél jobboldalt villanytelepet hoztak
létre (előtte fény- és motoros sorompós útátjáró
található). A váltókörzet faaljas, GEO
sínleerősítésű. Mindkét oldalon egy-egy - most már
villamosított - kihúzóvágány létesült. |
|
A tehervonati vágánycsoport faaljakon
nyugszik, GEO sínleerősítések segítségével. A
kezdőponti váltókörzethez közelebb eső felvételi
épület környezetében, az 1. vágány mellett
oldalperon, a 3.-4. és az 5.-6. között középperon
szolgálja az utasokat, díszkő burkolattal. A széles
középperonok miatt egy-egy átmenőt fel kellett
áldozni, ezekből a végponti váltókörzetbe
bekötött, villamosított csonkák alakultak. A
személyszállító vonatok által járt, illetve a
felvételi épülettel azonos oldalon fekvő,
raktári-rakodó-, tárolóvágányok betonaljasak,
részben Hohenegger, részben GEO sínleerősítéssel.
Mindenütt UIC 49-es sineket használtak fel. A
felvételi épület oldalán oldalrakodó, raktár
ralálható, az átmenő rakodóvágányból két
homlokrakodós csonka is ágazik. A rakodóterületen
jelenleg jobbára összeaprított fényjelzőket,
vissznyereményként kitermelt vágánymezőket, aljakat
tárolnak. A rakodóterületet a másik oldaláról
közrefogó csonkán lakójárműnek átminősített
személykocsik állnak. A zólyomi váltókörzet (21.1),
illetve az innen ágazó, két rövidebb kihúzó
felépítményét a villamosítási munkákkal
egybekötve, kicserélték. A kitérők alatt nem
erőltették a betonaljakat, GEO-s faaljakat alkalmaztak.
A cserélt vágányszakaszok SB8P betonaljakat és GEO
sínleerősítést kaptak. A sinek 49-esek.
A 011-es Vasaló - munka híján - egy mobilszolgáltató
épületének színével próbál harmonizálni a
végponti váltókörzethez közelebb. A
kihúzóvágányok fényességéből ítélve azért
általában nem piheni túl magát. A 14:27-kor Zólyomon
át Érsekújvárra induló, 5702-es személyvonat a
051-es Laminátkával, valamint két termes (21-19 247,
21-19 456) és egy poggyászteres (82-40 234) kocsival
várja az idejét - Nagysuránytól Érsekújvárig majd
ezt a vonatot veszem igénybe. |
|
A Garam-híd állomás felőli hídfője
a kezdőponti (zólyomi) váltókörzet előtt (21.010)
található. Alsópályás, rácsos acélszerkezetű
(hegesztéssel illetve csavarkötésekkel készült), ám
egy korrekt műtárgyon kívül ne várjunk tőle még
divatirányzatokat is: a vágány hídfákon nyugszik,
GEO sínleerősítések felhasználásával. Terelősín
szerepkörében szögacél. Semmi ragasztott, kiöntött,
gumit gumi hátára halmozó megoldás. Igaz, a városnak
olyan részén fekszik, ahol a zajelnyelés másodlagos:
a közvetlen közelében nincs lakóház. Továbbá a
domborzati viszonyok belátható időn belül nem teszik
lehetővé az emelt- vagy nagysebességű közlekedést:
a híd szerkezetileg 120 km/h-re méretezett, ám még
ennek kihasználására sem manapság kerül sor. Az
oldalára gyalogjárdát szereltek, a korlátait zöldre
festették, így az egész híd most meglehetősen kirí
a szürke környezetéből -, de a gyalogos átkelést
szolgáló, csatlakozó szakaszok (ha ugyan lesznek) még
nem készültek el. A zólyomi hídfőnél (20.9+20-nál)
megtaláljuk a gyári táblát. A szerkezet 90 méter
hosszú, középen 17 méter magas, tömege 600 tonna.
A régebbi műtárgy szintén alsópályás, rácsos
acél építmény volt, 80 km/h-ra alkalmas. Elégtelen
szerkezeti magassága nem tette lehetővé a
felsővezeték kialakítását. |
|
A zólyomi hídfő után még hetven
méter hosszan cserélt a felépítmény: kb. 40 méteren
faaljas, GEO-s, benne dilatációs készülékkel, majd
SB8P betonaljas, GEO-s. 20.8+50-től már az eredeti
pályát láthatjuk: ez szintén 49-es sínrendszerű,
betonaljas (SB8), GEO leerősítésű. A sinek 1981-es,
az aljak 1980-as gyártásúak. Az eredetileg
ikerillesztett (hosszú alátétlemezekkel) pálya
minőségét utólag termithegesztéssel emelték,
jelenleg tehát hézagnélküli.
20.6+80-nál ágyazatátvezetéses betonhíd a
Jesenského utca felett - kissé elsárosodott rajta az
ágyazat -, előtte (20.6+40) állították fel a
zólyomi bejárati jelzőt. 20.3+80-nál alsópályás
acél gerendahíd (Május 9. út), ahol ugyancsak
szögacélt használtak terelősinek helyett. Hídfás,
GEO sínleerősítésekkel, a csatlakozó szakaszokon
faaljas, GEO-s. Banská Bystrica mesto megállóhely
besztercei peronvégét ágyazatátvezetéses betonhíd
előzi meg, 20.0+70-nél (Národná utca). A pálya
összességében jó minőségű, azonban előfordul
benne egy-egy komolyabban sérült betonalj. |
|
A 7356-os személy drót alatt
közlekedik Zólyomtól dízelvontatással, mégpedig
azért, mert munkanapokon nem Besztercebánya, hanem
Breznóbánya (Brezno) a végállomása, és úgy tűnik,
a gépcserével vagy a munkaszünetes napokat figyelembe
vevő fordaszervezéssel nem éri meg foglalkozni. Kb.
tizenöten szállnak le róla: a hegyoldalban megbúvó
megállótól (20.0+70) a városközpont jobban
elérhető, mint az állomástól. |
|
Az oldalperon SK+30 magasságú, a
vágány felőli egyméteres sávja előregyártott
betonelemekből áll, a belső terület díszkő
burkolatot kapott. A felvételi épület zólyomi
oldalánál egy kápolna található, épülete sajnos
erősen vizesedik, és a graffiti-fanok sem kímélik. A
zólyomi peronvég után bal ív kezdődik, amelynek
elejénél helyezték el Radvány (Radvan) besztercei
fény előjelzőjét.
A "Strecno" nevű, 1841-es számot viselő
sebesvonatra (Zsolna-Zólyom) tizennégyen várakozunk. A
754 069-es Búvár vontatja, a kocsik szlovák
fülkések: 20-48 002, 20-48 001, 20-41 229 (új
színterv szerinti), 82-78 017. Átlagos telítettsége
15%. A pályára engedélyezett, 80 km/h sebesség a
kissugarú íveknek köszönhető, amelyekkel a
Farkaspetőfalva felett egyre jobban összeszűkülő
völgyben a vasút a dombvonulat szélét követi. A
Zólyom-Besztercebánya autópálya építői bátrabbak
voltak: az öntésterület belsőbb részeit használták
fel, de vélhetően komolyabb anyagi fedezet állt
rendelkezésükre, mint egykor a vaspályásoknak. |
|
Szliács állomáson nyolcan szállnak
le, öten fel. Átmenő fővágánya a harmadik, az 1.,
2. és 4. betonaljas, GEO sínleerősítésű. Az
átmenő rakodóvágány mellett oldalrakodó, raktár
található. Keskeny középperonnal látták el az 1.-2.
illetve a 2.-3. vágányokat. A zólyomi
váltókörzetnél fény- és kettős motoros sorompós
útátjáró létesült.
Zvolen mesto megállóhelyen tizenöten fejezik be
utazásukat, a következő vonatra (amely a Zr1844
"Rozsutec" lesz) nyolcan várakoznak. |
|
A nevem Saló. Va Saló - mondaná
Zólyom mindenütt jelen levő különleges ügynöke, a
210 007-es. Munkáját megfigyelve, időnként az az
érzésünk támad, hogy egyszerre van több helyen...
A "Strecno" szerelvényéből, a 240 119-es
Laminátkából és az általa hozott, 11-38 001-esből
máris kialakul a 15:43-kor induló, R832
"Slatina" gyorsvonat. A kezdeti utasterhelés
30%. Garamszentkereszt állomáson Laminátkás
személyvonattal keresztezünk, a felvételi épülettel
szemközti oldali, tehervonati vágánycsoport végében
LTE Hercules ácsorog. Újbányán (Nová Bana) öt,
Garamkovácsin (Kozárovce) tíz felszálló. Léván
(Levice) tizenöten szállnak fel, nyolcan le. Az
atomerőművi iparvágányáról nevezetes Kálna (Kalná
nad Hronom) állomáson (ahol a menetrend nem ír elő
megállást) megfognak, Laminátkás személyvonattal
keresztezünk. Pél forgalmi kitérőben (Vyhybna Pial)
teher vár ránk az átmenő fővágányon. Barsbesén
(Besa) előzzük a tolót; a tehervonattal, amelynek
segíteni fog, Kisbellegen (Podhájská) keresztezünk.
Tizenöten szállnak fel. Zsitvafödémesen (Ul'any nad
Zitavou) tízzel növekszik a létszám, az
aranyosmatóri motorkocsi benn áll. Nagysurányba
(Surany) pontosan érkezünk, tizen szállnak le, nyolcan
fel. Átugrom a várakozó besztercei személyre, az öt
átszállóval együtt 15% utas várja a
továbbindulást. Bánkeszin (Bánov) hatan várakoznak
és öten indulnak el hazafelé. |
|
Az Érsekújvárról Budapest Nyugatiba
18:43-kor induló, 2121-es számú nemzetközi személy
MÁV-os 20-35 063, 062, 045, 19-35 002 kocsijait a 262-es
Plehács vontatja. A kezdeti telítettség 10%. 3-14 fős
utascserék (Kürt (Strekov) állomást kivéve több
leszállóval) végén Párkányban tizenhárman válnak
meg a kiürült vonattól. Az 1336-os Szili kerül az
élre. Szobon tizenöt utas áll a peronon, Vácig 2-10
fős utascserék során több a felszálló. Vácon
tizenöten csatlakoznak, de majdnem ugyanennyien
szállnak le. 7-15 fős, vegyes utascserék következnek,
valamivel több felszállóval. Dunakszei-Gyártelepen
tizenhatan szállnak fel és nyolcan le, Dunakeszin nyolc
a felszállók, kilenc a leszállók száma. Dunakeszi
alsón hatan várakoznak, egy utas leszáll. A hetedik
felszálló későn fut át a páros vágány túloldala
felől, az érkező váci személy Szilijét úgy húsz
méterrel hibázza el. Kap még egy életet.
Rákospalota-Újpesten tizenhattal csökken a létszám,
a Nyugatiig még nyolccal leszünk kevesebben. |