A szlovákiai 150-es vonal
(Érsekújvár-Zólyom) az alsó szakaszán,
Zsitvafödémes (Ul'any nad Zitavou) és Léva (Levice)
között - vagyis a Garam és a Nyitra folyók által
bezárt területen - alacsony dombvidéken halad
keresztül. Néhány kilométeren át ívkombinációk
és emelkedők tarkítják a vonalvezetést, a
tehervonatokhoz tológépet alkalmaznak. 2006. szeptember
23-án, szombaton szép tiszta időre volt kilátás -
éppen megfelelő ehhez a kiránduláshoz. |
|
Útvonalam: Budapest - Érsekújvár (70/130)
- Felsőpél - Érsekújvár (150) - Budapest (130/70). Vonatszámok:
2122 (Érsekújvár) - Os5715 (Felsőpél) - gyalog
(Barsbese) - Os5702 (Érsekújvár) - 2121 (Budapest
Nyugati).
A Papagájok és Szilik egyenletesen terültek a Nyugati
pályaudvaron. A helyzetet a 2122-es számú,
Érsekújvárig közlekedő zónázó (Vácig nem áll
meg) Papagája sem borítja fel, ugyanis menetrend
szerinti elődje (2147) Szilivel jön. A
8:55-kor induló vonat szlovák fülkés kocsikat
tartalmaz, összeállítása: 82-40 343, 20-41 982, 955,
987, 751, 859, valamint V43 2264. |
|
A kezdeti utasterhelés közelíti a 100%-ot,
rengeteg börzsönyi kirándulóval. Vácon hatan
szállnak fel, hetvenen le - utóbbiak döntő hányada a
balassagyarmati Bz-vel folytatja útját. A verőcei
mérsékeltebb utascsere után Kismaroson kb.
százötvenen fejezik be utazásukat ezzel a vonattal,
zömük a királyréti kisvasút állomása felé
igyekszik. Nagymaros-Visegrádon nyolcvan, Nagymaroson
öt leszálló akad - hiába, az utóbbi hely nem kurrens
a kirándulók számára.
A Szent Mihály-hegyet kerülő ívben a lassújel még
mindig megvan. Dömösi átkelés megállóhelyen - sok
év kihagyás után - megállunk, két ember és egy
kutya száll le. |
|
Zebegényt negyvenen választották túrájuk
kiindulópontjának, Szobon tizen szállnak le. Ha
Dömösi átkelést nem hagyjuk ki, akkor Helembát
(Chl'aba) se: egy felszálló akad. Párkányba öt perc
késéssel érkezünk, négyen szállnak le és nyolcan
várnak a vonatra, amely gépcsere után a viszonylag
friss festésű, cseh 238-as Pleháccsal folytatja
útját. A 2135-ös, Érsekújvár-Budapest személy a
043-as Laminátkával és négy MÁV-os 20-35-össel esik
be, szinte üresen (a Papagájunk viszi majd tovább).
Érsekújvárig kis utascserék több felszállóval; a
végére nyolc utas marad. A menetrend laza: Párkányban
induláskor tartottuk az öt perc késést, de már a
harmadik állomás után 60 km/h vánszorgással és az
állomásokon eltöltött, két-három percekkel tudtuk elégetni
a felesleges időt. |
|
Az 5715-ös számú lévai személy indulásáig
másfél óra áll rendelkezésemre - ezalatt az
állomás végponti (párkányi) végében, vagyis a
130-as és 135-ös (révkomáromi) vonalak
elágazásánál sétálgatok. A váltókörzetnél
egymásután két híd található: 145.9-től kezdődik
az első - a Nyitra folyó pangó vízű régi medre
felett -, a főágon átívelő másodiknak a közepe
pedig 146.1-re esik.
Mindkettő ágyazatátvezetéses, betonból készült,
három vágányt hordoznak: a 130-as vonaléit, valamint
a révkomáromi 135-ösét. A váltókörzet első
vágánykapcsolatai a második hídon kezdődnek. |
|
A révkomáromi vonal 35.0-s szelvénykövét
(145.7+80 a 130-as vonal szerint) az utasperonok
párkányi vége mögött 150 méterrel vesszük észre.
A 135-ös a hidak után, 34.4-nél fordul dél-délkeleti
irányba, az ívben 80 km/h engedélyezett. Az ív
végét 34.1+50-nél fénysorompós útátjáró zárja
(ugyanez az összekötő közút a 130-as vonalat
146.5+80-nál metszi, fény- és motoros sorompós
útátjáróban). Az útátjáró mögött
tárolóvágány ágazik ki, Révkomárom (Komárno)
felé nézve baloldalt ipari telep fekszik. A
kitérőtől 100 km/h az engedélyezett sebesség. A
felépítmény betonaljas, GEO-s, az útátjáró alatt
GEO-s, faaljas. |
|
Járművekből megvan a felhozatal: teher
Párkány (Sturovo) felé a 130-ason, motorkocsi
Révkomárom (Komárno) felől a 135-ösön, gyorsvonati
kocsikkal a 4207-es személy ismét a 130-ason, majd a
váltókörzetnél az egyik helyi tartalék mozgása is
lencsevégre kapható. |
|
A 12:32-kor induló, 5715-ös számú lévai személy
Laminátka három kocsival, összeállítása hátulról
előre: 21-08 093, 82-40 354, 21-08 097, 240 134.
"ZSSK Cargo RD Nové Zámky" felirat díszeleg
a villanygépen, ami vagy a teljes fűtőház
Cargo-alárendeltségére, vagy csak a mozdonyéra utal,
mindenesetre se így, se úgy nem személyfordás. A
"Hungáriát" a 003-as Gorilla hozza, :35-kor
érkezik, huszan várnak rá. A késése miatt
személyvonatunk is késve indul (+6), telítettsége 40%
(ketten szálltak át). Bánkeszin (Bánov) hárman
szállnak le, Nagysurányban (Surany) 15 felszálló, 25
leszálló - itt Nyitráról Búváros (750 056) személy
érkezik éppen, két termes és egy poggyászteres
kocsival. Nagysurány "felsőn" (Surany
zastávka) 3 le/2 fel, Zsitvafödémesen (Ul'any nad
Zitavou) 6 le. Hull (Hul) állomáson hét a leszállók
száma, nyolcan várnak a keresztező, szintén
Laminátkás személyre. |
|
Rendve (Radava) megállóhelyen tíz utastól válunk
meg. Kisbelleg (Podhájska) állomás fény bejárati,
egyéni fény kijárati jelzős, átmenő fővágánya a
harmadik. Az 1. és 2. GEO-s, betonaljas, az 1. mellett
oldalrakodó, rakodóterület. A 4. átmenő ugyancsak
betonaljas, GEO-s. Az 1.-2. és a 2.-3. között SK+15
magasságú, keskeny középperonok, az 1. mellett
SK+10-es oldalperon. Nagysurányi bejáratánál
fénysorompós, zólyomi bejáratánál fény- és
motoros sorompós útátjáró. Kb. harmincan szállnak
le. A 4. vágányon a 041-es Laminátka ácsorog -
később még visszatérünk rá.
Pozba megállóhelyen hatan szállnak le. Bal ívben
fekszik, épülete a nagysurányi peronvégre esik, ahol
fénysorompós útátjáró található. |
|
A mára tervezett, rövid gyalogos vonalbejárás
célpontján, Barsbese (Besa) állomáson hárman
szállnak fel, tizenhatan le. A harmadik az átmenő
fővágánya, az első mellett oldalrakodó, raktár,
rakodóterület. A 2. és 4. átmenővágány betonaljas,
GEO-s. Az 1.-2. és a 2.-3. között alacsony, keskeny
középperonok. Az 1.-2. között az épület zólyomi
oldala után vágánykapcsolat létesült, feljebb az 1.
csonkaként folytatódik. Fény bejárati, egyéni fény
kijárati jelzők, miként a vonal többi állomásán.
19.832-nél, a zólyomi váltókörzet felett fény- és
motoros sorompós útátjáró. Működő mivolta
ellenére, illetve lassújel híján is 15 km/h-val
jutunk át rajta. |
|
A dombvidék érdemi része Barsbese után kezdődik,
és igazán nem hosszú: Felsőpél (Horny Pial)
megállóhelynél, nyolc kilométerrel arrébb már
véget is ér. Tervem szerint odáig utazom a
személyvonattal, azután gyalog visszatérek
Barsbesére, miközben remélem, sikerül lefotóznom
néhány vonatot kinn a nyíltvonalon.
Személyszállítókat biztosan, mert azokból három is
lesz - a tehervonatokat illetően pedig majd
meglátjuk... Jesenské Udolie megállóhelyen ketten
szállnak le.
|
|
Felsőpél (Horny Pial) megállóhely zólyomi
peronvége felett (14.792) fény- és motoros sorompós
útátjárót létesítettek. Amikor előreszaladtam
lefotózni a vonatot, a vezér mosolyogva leszólt, hogy
"pockaj!". Visszaintettem, de nem igazán
értettem, mire kellene figyelnem a szokásos dolgokon
túl. A vonat elhaladása után észrevettem:
széttrancsírozott, kettévágott kutya maradványain
hízott éppen vagy fél kilónyi döglégy. A tetem
hátsó fele a sinek között, az elülső fele a peron
felől, a fűben - talán tíz centivel hibáztam el,
amikor elfutottam mellette... |
|
A nyíltvonal itt 49-es sínrendszerű, GEO-s,
betonaljas. A megállóhely egyértelműen
megálló-rakodó volt a közelmúltig: a raktárépület
és az oldalrakodó még épségben van, de a hozzájuk
tartozó vágányt már elbontották. A nagysurányi
peronvégtől nem messze, 15.1+90-nél találjuk a
szomszéd állomás bejárati jelzőjét - ez az
állomás utasokat nem szolgál ki. (A mai 150-es vonal
Léva-Zsitvafödémes szakasza a csatlakozó, egykori
vicinálisokhoz képest később, 1914-ben épült. Léva
(Levice) kezdőponttal szelvényszámozódik.)
|
|
Jelenleg a 041-es Laminátka az ide rendszeresített
tológép - Kisbelleg (Podhájska) állomásról indult
el nemrég. Egyedül van, tehát a helyzete alapján
könnyű kitalálni, honnan jön nemsokára komolyabb
tehervonat, ezúttal például a következő Léva felől
várható. Felsőpél szomszédságában állomást
hoztak létre. A neve Vyhybna Pial - vagyis eredeti
rendeltetése szerint forgalmi kitérő volt. Azóta
háromvágányos állomás lett belőle, utasforgalmi
létesítmények nélkül.
|
|
15.390-nél, közvetlenül a zólyomi
váltókörzet mögött fénysorompós útátjáró
létesült. Vyhybna Pial jelenleg háromvágányos
féllíra, betonaljas, GEO-s állomási vágányokkal.
Mindhármat használják. Az 1. vágány valamivel
rövidebb, a zólyomi váltókörzettől nem messze
elhelyezett épületnél csatlakozik a másodikba. A
második a váltókörzet után rövid csonkában ér
véget, az útátjárónál. Az útátjárótól nem
messze ágyazatátvezetéses, beton átereszt
létesítettek a Vrbovec patak felett. A
váltókörzettől Zólyom felé 80 km/h alkalmazható. |
|
Az állomás nagysurányi végénél kapom el a
Pozsonyból Zólyomon át Kassára tartó R803 Gemeran
gyorsvonatot, a 274-es Pleháccsal az élén. Némileg
későn kap kijáratot, rá is fékez egy kicsit, majd a
jelző, mintha csak erre várt volna, kizöldül. A
váltókörzettől Nagysurány felé 70 km/h
engedélyezett, emelkedőben fekvő, kissugarú ív
miatt. Az ív számomra kellemetlen helyen van: nemhogy
látni nem fogom elég messziről a közeledő vonatot,
de a dombok jó eséllyel le is fogják a zaját,
amennyiben gépmenetről vagy valamilyen kisebb tömegű
formációról van szó. Természetesen magamra
öltöttem a jólláthatósági mellényt.
|
|
A dombok között fekvő ívkombinációk rossz
beláthatósága és a korlátozott hangterjedés a
vonalszakasznak legalább a felére jellemző. A
tehervonatokat szerencsére messziről hallani, csakhogy
a szomszéd dombon aratást végző kombájnok zaja ezt
most alaposan tompítja és torzítja. Így a Léva
felől érkező hangokra figyelek ugyan, de mire
egyértelműsítem, hogy tehervonatról van szó, már
sietős tempóban kell felmásznom a bevágás oldalán. Az
időzítés jó: feljutok a magas fűben gázolva,
kifújom magamat, a körülményekhez képest tűrhető
fotóhelyet foglalok. Megjelenik a tehervonat, amelyért
nemrég felment a kopottas festésű tológép - 042-es
Laminátkája pályaszámban teljesen jól illik a 041-es
tolóhoz.
|
|
A Nagysurány felé nézve bal ívet jobb ív
követi, azután - Jesenské Udolie megállónál -
ismét bal ív következik. A tehervonat végig
látható, amint átkígyózik a dombok között, ám a
párás levegő és a napállás egyáltalán nem kedvez
a távolodó vonat lefotózásának.
A füves dombról a vasúttal párhuzamosan
leereszekedem, majd egy nemrég learatott kukoricaföld
széle mentén haladok. Átjutok a vasút másik
oldalára, ahol ugyancsak frissen aratott
kukoricatáblán át levágom a vasút ívét, így
kiérek Jesenské Udolie megálló mögé-fölé. |
|
A megállóhely épülete már nem vasúti
tulajdonú. Négy kisméretű kutya vigyázza, az
állatok a közeledő majd távolodó hivatlan
vendégre vagy negyedórán keresztül képesek
folyamatosan ugatni - kitartásban és hangban nyilván
egyik sem akar lemaradni a másiktól.
A megálló nagysurányi peronvégénél nem biztosított
útátjáróban gyalogösvény szeli át a vasutat. Az
útátjárótól Nagysurány felé a bal ív belső
oldalán betonaljakból rótt támfallal fogták meg az
ágyazatszélt. A vágányban 1979-es gyártású SB6
betonaljak fekszenek (itt-ott néhány 1980-as, 1973-as,
1970-es is becsúszik), a felépítmény illesztett,
hatlyukú hevederekkel. |
|
A bal ív felénél letáborozom - itt
úgy-ahogy rálátni a vasútra, a bokrok egy rövid
szakaszon szabadon hagyják a pályát. Nagysurány
irányából toló nélküli, rövidebb tehervonat fordul
a domb mögé, néhány perc múlva pedig a tológép
csoportosítja át önmagát. |
|
Zólyom felől megjelenik a páros Gemeran (R802), a
frissen festett 010-es Hercegnővel - nos,
kétségkívül dekoratívabb, mint nemrég látott
párja a Cseh Vasút kopott 242-esével.
Barsbese felé a terep túlságosan tüskés-bokros,
ezért inkább a vasutat választom. Az viszont
többszáz méteren keresztül itt is nulla rálátással
kecsegtet, ívekkel tűzdelve, úgyhogy fülelnem kell. A
tehervonatot szerencsére idejében meghallom, de
fotópozíció elfoglalására már nincs időm.
Szederbokrokon gázolok át, a nadrágom szára
valamiféle véres csatajelenet kellékére emlékeztet.
A felépítmény itt és a következő, nagyobb sugarú
ívben hosszúsínes: 75 méteresre hegesztették össze
a sínszálakat, az illesztéseket négylyukú
hevederrel, ikerbe rakott betonaljakon, hosszú
alátétlemezzel készítették. |
|
Barsbese lévai előjelzőjénél (18.9)
kinéztem egy helyet a bokrok között. Ez csak a Léva
felőli vonatokra nyújt rálátást, ehhez képest
mostanában éppenhogy a másik irányból várható
vonat, az R831 Dumbier (Pozsony-Zólyom). De
próba-szerencse alapon reméltem, hátha mégis lesz
valami Léváról (annak ellenére, hogy a toló most
Kisbellegen tartózkodik). Nem jött semmi, de a
látványt a Dumbier mégis megmentette azzal, hogy -
gépmenet-takarékossági okokból - a végében cipelte
a 132-es műanyagipari terméket.
A lejtő itt éppen szelídebb, 7 ezrelékkel ereszkedik
a vonal Barsese felé. |
|
A 19.832-nél létrehozott
útátjáróban a fénysorompót kettős félsorompó
egészíti ki. Itt már kiérünk a dombok közül, bár
az állomás alatt még a vonal közelébe kerül egy-egy
lefutó dombhát.
A bejárati jelzőt 20.0-nál telepítették.
Felsőpéltől egészen idáig igen jó minőségű az
ágyazat, még a szakaszos ágyazatpótlással nem
érintett helyeken is. Az útátjárótól a
váltókörzet felé azonban közepes gazosodás
kezdődik. A célig még hátravan egy jobb ív, a
váltókörzettől pedig bal ív jön, majd a felvételi
épület környezete már egyenesben fekszik. |
|
20.1+90-nél ágyazatátvezetéses beton áteresz a
Bese (Besa) -patak mellékvize miatt. 20.3+90-re esik a
váltókörzet eleje, 20.4+80-nál átereszt építettek
a patak felett. A felsővezeték tartóoszlopok
földelése a környéken vastag huzallal történik,
amelyet a legközelebbi sínleerősítés GEO
kengyeléhez hegesztenek. Az 5703-as személy Lévára
veszi az irányt - Barsbese lévai váltókörzetétől
készítettem egy utánlövést a 22-44-es kocsival
megerősített vonatra.
|
|
Az 1. vágány SB8PB 1991-es aljakon nyugszik, csonka
folytatása, valamint a vágánykapcsolat után R65
sínrendszerű. Az átmenő fővágány betonaljas,
Hohenegger sínleerősítésű., a többi (1., 2., 4.)
betonaljas, GEO-s. Az állomás fény bejárati, és a
2., 3., 4. vágányokról - amelyek 49-es
sínrendszerűek - egyéni fény kijárati jelzős. A
nagysurányi végében az 1.-ről fény tolatásjelző
vezet ki (a 2. mellett itt törpe kijárati jelzőt
állítottak). A sinek termithegesztettek, a 4.
vágányban lévőkben egy-egy illesztés található, az
1. illesztéses (négylyukú hevederrel). Az ágyazat
enyhén, egyes szakaszokon közepesen szennyezett, ebből
a szempontból az átmenő fővágány helyzete a
legrosszabb - abban két kisebb vízzsák is található,
egyet pedig felületi "kapirgálással"
korrigáltak, pénztelibb időkre hagyva a tartósabb
beavatkozást. |
|
A képen Barsbese felvételi épülete
(20.7+30) a település illetve a vágányok felől. Az
1.-2. és a 2.-3. vágányok között keskeny
középperonok találhatók, utóbbi SK+25 magasságú. |
|
Megérkezik az 5702-es személy (Barsbese i. 17:04),
amellyel legurulok Érsekújvárig. Mi más is lehetne az
összeállítása, mint Laminátka két termeskocsival
(21-19 282, 21-19 429), közöttük poggyászteressel
(82-40 369). Rajtam kívül még egy felszálló akad, az
utasterhelés 10%.
Pozba megállóhelyen négyen szállnak fel - ők
Kisbellegig utaznak, ahol huszan pályáznak a
személyvonatra. A toló a mellettünk lévő vágányon
pihen, a teherforgalom intenzitásából ítélve
néhény fellépése lesz még ma. Rendve
(Radava) megállóhelyen nyolcan szállnak fel, ennek
nagysurányi peronvégénél fénysorompós útátjáró
található. |
|
Hull (Hul) állomás fény bejárati, egyéni fény
kijárati jelzős, átmenő fővágánya a második.
Felvételi épülete a nagysurányi végében
található, ahol a váltókörzet előtt fénysorompós
útátjáró létesült. Első átmenője (GEO-val,
betonaljakon) rakodó, oldalrakodóval,
rakodóterülettel - használaton kívül. A zólyomi
váltókörzetnél ez a vágány kihúzó csonkaként
folytatódik. Az 1.-2. és a 2.-3. között SK+10
magasságú, aszfaltozott középperon. A 3. és 4.
faaljas, GEO-s, rajtuk kívül még két teher
tárolóvágányt építettek. A nagysurányi
váltókörzetből iprvágány ágazik jobbra, a
vasúttól nem messze lévő telepre. A vágányok
közül csak a 2., 3., 4. teljes hosszúságú. Nyolcan
szállnak fel, négyen le. Hull nagysurányi
váltókörzete alatt alsópályás, rácsos acélhídon
szeljük át a Zsitvával összeszabályozott
Bese-patakot. |
|
Zsitvafödémesen (Ul'any nad Zitavou) néhány perc
pihenő adódik, amíg az aranyosmaróti (Zlaté Moravce)
motorkocsi rázár a vonat végére. (Jó időzítéssel,
szinte egyszerre érkezünk.) Heten szállnak fel, hatan
le. 242 246-ossal előz az R832 Slatina gyorsvonat, majd
a lévai 5721-es személy keresztez, azután elindulunk.
Surany Zastávkán hárman szállnak le, Nagysurányban
tizennégyen (Laminátkás teherrel keresztezünk),
Bánkeszin három utastól válunk meg, Érsekújvárig
huszan utaznak.
A 18:43-kor induló, Budapest Nyugatiig közlekedő
személlyel megyek haza. Négy magyar 20-35-ös, egy
19-35-ös, a szlovák 20-41 873-as, valamint a 238-as
Plehács alkotja, az induló telítettség 10%. |
Párkányig 2-12 fős utascserékkel
kilencen maradunk, nyolcan leszállnak, négyen
felszállnak. A szlovák kocsi leakad, az 1287-es
Szilivel folytatjuk a menetet. Helembán ismét
megállunk, két utas kedvéért. Szobon 18, Szob alsón
7, Zebegényben 9, Nagymaroson 9, Nagymaros-Visegrádon
35, Kismaroson 20, Verőcén 12, Vácon 30 felszálló,
0-4 leszálló mellett. Innen 10-25 fős, vegyes
uascserék, majd Dunakeszi gyártelepen 44 felszálló,
Dunakeszin 12 fel és 10 le, Rákospalota-Újpesten 40
leszálló. |