Dombok és Laminátkák

 

A szlovákiai 150-es vonal (Érsekújvár-Zólyom) az alsó szakaszán, Zsitvafödémes (Ul'any nad Zitavou) és Léva (Levice) között - vagyis a Garam és a Nyitra folyók által bezárt területen - alacsony dombvidéken halad keresztül. Néhány kilométeren át ívkombinációk és emelkedők tarkítják a vonalvezetést, a tehervonatokhoz tológépet alkalmaznak. 2006. szeptember 23-án, szombaton szép tiszta időre volt kilátás - éppen megfelelő ehhez a kiránduláshoz.
Útvonalam: Budapest - Érsekújvár (70/130) - Felsőpél - Érsekújvár (150) - Budapest (130/70). Vonatszámok: 2122 (Érsekújvár) - Os5715 (Felsőpél) - gyalog (Barsbese) - Os5702 (Érsekújvár) - 2121 (Budapest Nyugati).
A Papagájok és Szilik egyenletesen terültek a Nyugati pályaudvaron. A helyzetet a 2122-es számú, Érsekújvárig közlekedő zónázó (Vácig nem áll meg) Papagája sem borítja fel, ugyanis menetrend szerinti elődje (2147) Szilivel jön. A 8:55-kor induló vonat szlovák fülkés kocsikat tartalmaz, összeállítása: 82-40 343, 20-41 982, 955, 987, 751, 859, valamint V43 2264.
A kezdeti utasterhelés közelíti a 100%-ot, rengeteg börzsönyi kirándulóval. Vácon hatan szállnak fel, hetvenen le - utóbbiak döntő hányada a balassagyarmati Bz-vel folytatja útját. A verőcei mérsékeltebb utascsere után Kismaroson kb. százötvenen fejezik be utazásukat ezzel a vonattal, zömük a királyréti kisvasút állomása felé igyekszik. Nagymaros-Visegrádon nyolcvan, Nagymaroson öt leszálló akad - hiába, az utóbbi hely nem kurrens a kirándulók számára.
A Szent Mihály-hegyet kerülő ívben a lassújel még mindig megvan. Dömösi átkelés megállóhelyen - sok év kihagyás után - megállunk, két ember és egy kutya száll le.
Zebegényt negyvenen választották túrájuk kiindulópontjának, Szobon tizen szállnak le. Ha Dömösi átkelést nem hagyjuk ki, akkor Helembát (Chl'aba) se: egy felszálló akad. Párkányba öt perc késéssel érkezünk, négyen szállnak le és nyolcan várnak a vonatra, amely gépcsere után a viszonylag friss festésű, cseh 238-as Pleháccsal folytatja útját. A 2135-ös, Érsekújvár-Budapest személy a 043-as Laminátkával és négy MÁV-os 20-35-össel esik be, szinte üresen (a Papagájunk viszi majd tovább). Érsekújvárig kis utascserék több felszállóval; a végére nyolc utas marad. A menetrend laza: Párkányban induláskor tartottuk az öt perc késést, de már a harmadik állomás után 60 km/h vánszorgással és az állomásokon eltöltött, két-három percekkel tudtuk elégetni a felesleges időt.
Az 5715-ös számú lévai személy indulásáig másfél óra áll rendelkezésemre - ezalatt az állomás végponti (párkányi) végében, vagyis a 130-as és 135-ös (révkomáromi) vonalak elágazásánál sétálgatok. A váltókörzetnél egymásután két híd található: 145.9-től kezdődik az első - a Nyitra folyó pangó vízű régi medre felett -, a főágon átívelő másodiknak a közepe pedig 146.1-re esik.
Mindkettő ágyazatátvezetéses, betonból készült, három vágányt hordoznak: a 130-as vonaléit, valamint a révkomáromi 135-ösét. A váltókörzet első vágánykapcsolatai a második hídon kezdődnek.
A révkomáromi vonal 35.0-s szelvénykövét (145.7+80 a 130-as vonal szerint) az utasperonok párkányi vége mögött 150 méterrel vesszük észre. A 135-ös a hidak után, 34.4-nél fordul dél-délkeleti irányba, az ívben 80 km/h engedélyezett. Az ív végét 34.1+50-nél fénysorompós útátjáró zárja (ugyanez az összekötő közút a 130-as vonalat 146.5+80-nál metszi, fény- és motoros sorompós útátjáróban). Az útátjáró mögött tárolóvágány ágazik ki, Révkomárom (Komárno) felé nézve baloldalt ipari telep fekszik. A kitérőtől 100 km/h az engedélyezett sebesség. A felépítmény betonaljas, GEO-s, az útátjáró alatt GEO-s, faaljas.
Járművekből megvan a felhozatal: teher Párkány (Sturovo) felé a 130-ason, motorkocsi Révkomárom (Komárno) felől a 135-ösön, gyorsvonati kocsikkal a 4207-es személy ismét a 130-ason, majd a váltókörzetnél az egyik helyi tartalék mozgása is lencsevégre kapható.
A 12:32-kor induló, 5715-ös számú lévai személy Laminátka három kocsival, összeállítása hátulról előre: 21-08 093, 82-40 354, 21-08 097, 240 134. "ZSSK Cargo RD Nové Zámky" felirat díszeleg a villanygépen, ami vagy a teljes fűtőház Cargo-alárendeltségére, vagy csak a mozdonyéra utal, mindenesetre se így, se úgy nem személyfordás. A "Hungáriát" a 003-as Gorilla hozza, :35-kor érkezik, huszan várnak rá. A késése miatt személyvonatunk is késve indul (+6), telítettsége 40% (ketten szálltak át). Bánkeszin (Bánov) hárman szállnak le, Nagysurányban (Surany) 15 felszálló, 25 leszálló - itt Nyitráról Búváros (750 056) személy érkezik éppen, két termes és egy poggyászteres kocsival. Nagysurány "felsőn" (Surany zastávka) 3 le/2 fel, Zsitvafödémesen (Ul'any nad Zitavou) 6 le. Hull (Hul) állomáson hét a leszállók száma, nyolcan várnak a keresztező, szintén Laminátkás személyre.
Rendve (Radava) megállóhelyen tíz utastól válunk meg. Kisbelleg (Podhájska) állomás fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzős, átmenő fővágánya a harmadik. Az 1. és 2. GEO-s, betonaljas, az 1. mellett oldalrakodó, rakodóterület. A 4. átmenő ugyancsak betonaljas, GEO-s. Az 1.-2. és a 2.-3. között SK+15 magasságú, keskeny középperonok, az 1. mellett SK+10-es oldalperon. Nagysurányi bejáratánál fénysorompós, zólyomi bejáratánál fény- és motoros sorompós útátjáró. Kb. harmincan szállnak le. A 4. vágányon a 041-es Laminátka ácsorog - később még visszatérünk rá.
Pozba megállóhelyen hatan szállnak le. Bal ívben fekszik, épülete a nagysurányi peronvégre esik, ahol fénysorompós útátjáró található.
A mára tervezett, rövid gyalogos vonalbejárás célpontján, Barsbese (Besa) állomáson hárman szállnak fel, tizenhatan le. A harmadik az átmenő fővágánya, az első mellett oldalrakodó, raktár, rakodóterület. A 2. és 4. átmenővágány betonaljas, GEO-s. Az 1.-2. és a 2.-3. között alacsony, keskeny középperonok. Az 1.-2. között az épület zólyomi oldala után vágánykapcsolat létesült, feljebb az 1. csonkaként folytatódik. Fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzők, miként a vonal többi állomásán. 19.832-nél, a zólyomi váltókörzet felett fény- és motoros sorompós útátjáró. Működő mivolta ellenére, illetve lassújel híján is 15 km/h-val jutunk át rajta.
A dombvidék érdemi része Barsbese után kezdődik, és igazán nem hosszú: Felsőpél (Horny Pial) megállóhelynél, nyolc kilométerrel arrébb már véget is ér. Tervem szerint odáig utazom a személyvonattal, azután gyalog visszatérek Barsbesére, miközben remélem, sikerül lefotóznom néhány vonatot kinn a nyíltvonalon. Személyszállítókat biztosan, mert azokból három is lesz - a tehervonatokat illetően pedig majd meglátjuk...

Jesenské Udolie megállóhelyen ketten szállnak le.

Felsőpél (Horny Pial) megállóhely zólyomi peronvége felett (14.792) fény- és motoros sorompós útátjárót létesítettek. Amikor előreszaladtam lefotózni a vonatot, a vezér mosolyogva leszólt, hogy "pockaj!". Visszaintettem, de nem igazán értettem, mire kellene figyelnem a szokásos dolgokon túl. A vonat elhaladása után észrevettem: széttrancsírozott, kettévágott kutya maradványain hízott éppen vagy fél kilónyi döglégy. A tetem hátsó fele a sinek között, az elülső fele a peron felől, a fűben - talán tíz centivel hibáztam el, amikor elfutottam mellette...
A nyíltvonal itt 49-es sínrendszerű, GEO-s, betonaljas. A megállóhely egyértelműen megálló-rakodó volt a közelmúltig: a raktárépület és az oldalrakodó még épségben van, de a hozzájuk tartozó vágányt már elbontották.

A nagysurányi peronvégtől nem messze, 15.1+90-nél találjuk a szomszéd állomás bejárati jelzőjét - ez az állomás utasokat nem szolgál ki. (A mai 150-es vonal Léva-Zsitvafödémes szakasza a csatlakozó, egykori vicinálisokhoz képest később, 1914-ben épült. Léva (Levice) kezdőponttal szelvényszámozódik.)

Jelenleg a 041-es Laminátka az ide rendszeresített tológép - Kisbelleg (Podhájska) állomásról indult el nemrég. Egyedül van, tehát a helyzete alapján könnyű kitalálni, honnan jön nemsokára komolyabb tehervonat, ezúttal például a következő Léva felől várható.

Felsőpél szomszédságában állomást hoztak létre. A neve Vyhybna Pial - vagyis eredeti rendeltetése szerint forgalmi kitérő volt. Azóta háromvágányos állomás lett belőle, utasforgalmi létesítmények nélkül.

15.390-nél, közvetlenül a zólyomi váltókörzet mögött fénysorompós útátjáró létesült. Vyhybna Pial jelenleg háromvágányos féllíra, betonaljas, GEO-s állomási vágányokkal. Mindhármat használják. Az 1. vágány valamivel rövidebb, a zólyomi váltókörzettől nem messze elhelyezett épületnél csatlakozik a másodikba. A második a váltókörzet után rövid csonkában ér véget, az útátjárónál. Az útátjárótól nem messze ágyazatátvezetéses, beton átereszt létesítettek a Vrbovec patak felett. A váltókörzettől Zólyom felé 80 km/h alkalmazható.
Az állomás nagysurányi végénél kapom el a Pozsonyból Zólyomon át Kassára tartó R803 Gemeran gyorsvonatot, a 274-es Pleháccsal az élén. Némileg későn kap kijáratot, rá is fékez egy kicsit, majd a jelző, mintha csak erre várt volna, kizöldül.

A váltókörzettől Nagysurány felé 70 km/h engedélyezett, emelkedőben fekvő, kissugarú ív miatt. Az ív számomra kellemetlen helyen van: nemhogy látni nem fogom elég messziről a közeledő vonatot, de a dombok jó eséllyel le is fogják a zaját, amennyiben gépmenetről vagy valamilyen kisebb tömegű formációról van szó. Természetesen magamra öltöttem a jólláthatósági mellényt.

A dombok között fekvő ívkombinációk rossz beláthatósága és a korlátozott hangterjedés a vonalszakasznak legalább a felére jellemző. A tehervonatokat szerencsére messziről hallani, csakhogy a szomszéd dombon aratást végző kombájnok zaja ezt most alaposan tompítja és torzítja. Így a Léva felől érkező hangokra figyelek ugyan, de mire egyértelműsítem, hogy tehervonatról van szó, már sietős tempóban kell felmásznom a bevágás oldalán.

Az időzítés jó: feljutok a magas fűben gázolva, kifújom magamat, a körülményekhez képest tűrhető fotóhelyet foglalok. Megjelenik a tehervonat, amelyért nemrég felment a kopottas festésű tológép - 042-es Laminátkája pályaszámban teljesen jól illik a 041-es tolóhoz.

A Nagysurány felé nézve bal ívet jobb ív követi, azután - Jesenské Udolie megállónál - ismét bal ív következik. A tehervonat végig látható, amint átkígyózik a dombok között, ám a párás levegő és a napállás egyáltalán nem kedvez a távolodó vonat lefotózásának.
A füves dombról a vasúttal párhuzamosan leereszekedem, majd egy nemrég learatott kukoricaföld széle mentén haladok. Átjutok a vasút másik oldalára, ahol ugyancsak frissen aratott kukoricatáblán át levágom a vasút ívét, így kiérek Jesenské Udolie megálló mögé-fölé.
A megállóhely épülete már nem vasúti tulajdonú. Négy kisméretű kutya vigyázza, az állatok a közeledő majd távolodó hivatlan vendégre vagy negyedórán keresztül képesek folyamatosan ugatni - kitartásban és hangban nyilván egyik sem akar lemaradni a másiktól.
A megálló nagysurányi peronvégénél nem biztosított útátjáróban gyalogösvény szeli át a vasutat. Az útátjárótól Nagysurány felé a bal ív belső oldalán betonaljakból rótt támfallal fogták meg az ágyazatszélt. A vágányban 1979-es gyártású SB6 betonaljak fekszenek (itt-ott néhány 1980-as, 1973-as, 1970-es is becsúszik), a felépítmény illesztett, hatlyukú hevederekkel.
A bal ív felénél letáborozom - itt úgy-ahogy rálátni a vasútra, a bokrok egy rövid szakaszon szabadon hagyják a pályát. Nagysurány irányából toló nélküli, rövidebb tehervonat fordul a domb mögé, néhány perc múlva pedig a tológép csoportosítja át önmagát.
Zólyom felől megjelenik a páros Gemeran (R802), a frissen festett 010-es Hercegnővel - nos, kétségkívül dekoratívabb, mint nemrég látott párja a Cseh Vasút kopott 242-esével.
Barsbese felé a terep túlságosan tüskés-bokros, ezért inkább a vasutat választom. Az viszont többszáz méteren keresztül itt is nulla rálátással kecsegtet, ívekkel tűzdelve, úgyhogy fülelnem kell. A tehervonatot szerencsére idejében meghallom, de fotópozíció elfoglalására már nincs időm. Szederbokrokon gázolok át, a nadrágom szára valamiféle véres csatajelenet kellékére emlékeztet. A felépítmény itt és a következő, nagyobb sugarú ívben hosszúsínes: 75 méteresre hegesztették össze a sínszálakat, az illesztéseket négylyukú hevederrel, ikerbe rakott betonaljakon, hosszú alátétlemezzel készítették.
Barsbese lévai előjelzőjénél (18.9) kinéztem egy helyet a bokrok között. Ez csak a Léva felőli vonatokra nyújt rálátást, ehhez képest mostanában éppenhogy a másik irányból várható vonat, az R831 Dumbier (Pozsony-Zólyom). De próba-szerencse alapon reméltem, hátha mégis lesz valami Léváról (annak ellenére, hogy a toló most Kisbellegen tartózkodik). Nem jött semmi, de a látványt a Dumbier mégis megmentette azzal, hogy - gépmenet-takarékossági okokból - a végében cipelte a 132-es műanyagipari terméket.
A lejtő itt éppen szelídebb, 7 ezrelékkel ereszkedik a vonal Barsese felé.
A 19.832-nél létrehozott útátjáróban a fénysorompót kettős félsorompó egészíti ki. Itt már kiérünk a dombok közül, bár az állomás alatt még a vonal közelébe kerül egy-egy lefutó dombhát.
A bejárati jelzőt 20.0-nál telepítették. Felsőpéltől egészen idáig igen jó minőségű az ágyazat, még a szakaszos ágyazatpótlással nem érintett helyeken is. Az útátjárótól a váltókörzet felé azonban közepes gazosodás kezdődik. A célig még hátravan egy jobb ív, a váltókörzettől pedig bal ív jön, majd a felvételi épület környezete már egyenesben fekszik.
20.1+90-nél ágyazatátvezetéses beton áteresz a Bese (Besa) -patak mellékvize miatt. 20.3+90-re esik a váltókörzet eleje, 20.4+80-nál átereszt építettek a patak felett. A felsővezeték tartóoszlopok földelése a környéken vastag huzallal történik, amelyet a legközelebbi sínleerősítés GEO kengyeléhez hegesztenek.

Az 5703-as személy Lévára veszi az irányt - Barsbese lévai váltókörzetétől készítettem egy utánlövést a 22-44-es kocsival megerősített vonatra.

Az 1. vágány SB8PB 1991-es aljakon nyugszik, csonka folytatása, valamint a vágánykapcsolat után R65 sínrendszerű. Az átmenő fővágány betonaljas, Hohenegger sínleerősítésű., a többi (1., 2., 4.) betonaljas, GEO-s. Az állomás fény bejárati, és a 2., 3., 4. vágányokról - amelyek 49-es sínrendszerűek - egyéni fény kijárati jelzős. A nagysurányi végében az 1.-ről fény tolatásjelző vezet ki (a 2. mellett itt törpe kijárati jelzőt állítottak). A sinek termithegesztettek, a 4. vágányban lévőkben egy-egy illesztés található, az 1. illesztéses (négylyukú hevederrel). Az ágyazat enyhén, egyes szakaszokon közepesen szennyezett, ebből a szempontból az átmenő fővágány helyzete a legrosszabb - abban két kisebb vízzsák is található, egyet pedig felületi "kapirgálással" korrigáltak, pénztelibb időkre hagyva a tartósabb beavatkozást.
A képen Barsbese felvételi épülete (20.7+30) a település illetve a vágányok felől. Az 1.-2. és a 2.-3. vágányok között keskeny középperonok találhatók, utóbbi SK+25 magasságú.
Megérkezik az 5702-es személy (Barsbese i. 17:04), amellyel legurulok Érsekújvárig. Mi más is lehetne az összeállítása, mint Laminátka két termeskocsival (21-19 282, 21-19 429), közöttük poggyászteressel (82-40 369). Rajtam kívül még egy felszálló akad, az utasterhelés 10%.
Pozba megállóhelyen négyen szállnak fel - ők Kisbellegig utaznak, ahol huszan pályáznak a személyvonatra. A toló a mellettünk lévő vágányon pihen, a teherforgalom intenzitásából ítélve néhény fellépése lesz még ma. Rendve (Radava) megállóhelyen nyolcan szállnak fel, ennek nagysurányi peronvégénél fénysorompós útátjáró található.
Hull (Hul) állomás fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzős, átmenő fővágánya a második. Felvételi épülete a nagysurányi végében található, ahol a váltókörzet előtt fénysorompós útátjáró létesült. Első átmenője (GEO-val, betonaljakon) rakodó, oldalrakodóval, rakodóterülettel - használaton kívül. A zólyomi váltókörzetnél ez a vágány kihúzó csonkaként folytatódik. Az 1.-2. és a 2.-3. között SK+10 magasságú, aszfaltozott középperon. A 3. és 4. faaljas, GEO-s, rajtuk kívül még két teher tárolóvágányt építettek. A nagysurányi váltókörzetből iprvágány ágazik jobbra, a vasúttól nem messze lévő telepre. A vágányok közül csak a 2., 3., 4. teljes hosszúságú. Nyolcan szállnak fel, négyen le. Hull nagysurányi váltókörzete alatt alsópályás, rácsos acélhídon szeljük át a Zsitvával összeszabályozott Bese-patakot.
Zsitvafödémesen (Ul'any nad Zitavou) néhány perc pihenő adódik, amíg az aranyosmaróti (Zlaté Moravce) motorkocsi rázár a vonat végére. (Jó időzítéssel, szinte egyszerre érkezünk.) Heten szállnak fel, hatan le. 242 246-ossal előz az R832 Slatina gyorsvonat, majd a lévai 5721-es személy keresztez, azután elindulunk. Surany Zastávkán hárman szállnak le, Nagysurányban tizennégyen (Laminátkás teherrel keresztezünk), Bánkeszin három utastól válunk meg, Érsekújvárig huszan utaznak.
A 18:43-kor induló, Budapest Nyugatiig közlekedő személlyel megyek haza. Négy magyar 20-35-ös, egy 19-35-ös, a szlovák 20-41 873-as, valamint a 238-as Plehács alkotja, az induló telítettség 10%.
Párkányig 2-12 fős utascserékkel kilencen maradunk, nyolcan leszállnak, négyen felszállnak. A szlovák kocsi leakad, az 1287-es Szilivel folytatjuk a menetet. Helembán ismét megállunk, két utas kedvéért. Szobon 18, Szob alsón 7, Zebegényben 9, Nagymaroson 9, Nagymaros-Visegrádon 35, Kismaroson 20, Verőcén 12, Vácon 30 felszálló, 0-4 leszálló mellett. Innen 10-25 fős, vegyes uascserék, majd Dunakeszi gyártelepen 44 felszálló, Dunakeszin 12 fel és 10 le, Rákospalota-Újpesten 40 leszálló.

Vissza a főlapra