Folytatva a nyugat-szlovákiai vasutak
bejárását, 2006. június 9-én és 10-én (péntek,
szombat) kétnapos kirándulás keretében látogatást
tettem a 143-as (Trencsén-Kinorány) és a 151-es
(Érsekújvár-Aranyosmarót) vonalakon. Érsekújváron
foglaltam szállást egy éjszakára. |
|
Útvonalam. 1. nap:
Budapest - Nyitra (70/130/140) - Kinorány (busz)
- Trencsén - Kinorány (143) - Érsekújvár (140). 2. nap: Érsekújvár -
Zsitvafödémes (140/150) - Aranyosmarót -
Zsitvafödémes (151) - Érsekújvár (150/140) -
Budapest Keleti (130/70). Vonatszámok. 1. nap: EC174 (Érsekújvár) -
Os5065 (Nyitra) - 403503 3 busz (Kinorány) -
Os5411 (Trencsén) - Os5412 (Kinorány) - Os5008 (Nyitra)
- Os5064 (Érsekújvár). 2. nap:
Os5713 (Zsitvafödémes) - Os5805 (Aranyosmarót) - gyalog
(Slepcany) - Os5806 (Nagysurány) - Os5062
(Érsekújvár) - Os4211 (Párkány) - EC171 (Budapest
Keleti). Az első nap a Keleti
pályaudvaron kezdődött. A 6:50-kor induló, EC174
összeállítása hátulról előre: 19-91 101, 10-91
104, 88-91 107, 21-91 104, 110, 20-91 103, 106, 21-91
102, 350 015.
|
|
A kezdeti utasterhelés kis jóindulattal eléri a
10%-ot, egy népesebb csoportnak is köszönhetően.
Párkányban hatvanöten szállnak fel. Az Amicus-ra az
1205-ös Szili vár, a Svatopluk-ot a Brno-i 221-es
Plehács viszi majd. Érsekújváron kb. 140 felszálló
növeli a vonat kihasználtságát, én pedig - néhány
utastárssal egyetemben - idáig vettem igénybe az
EuroCity-t. Az 5065-ös számú, 8:43-kor Nyitrára
induló személyvonattal folytatom utamat.
Motor+mellék+mellék+motor konfigurációban
állították ki (810 525, 011 348, 011 034, 810 450),
telítettsége 15%.
|
|
A Bánkeszi (Bánov) állomáson épített minivárat
leginkább délután és vonatmentes időben lehet jól
fotózni - most érjük be ennyivel, az ablakból. Négy
felszálló, egy leszálló. Nagysurányban (Surany) 16
felszálló és 13 leszálló, Ondrohópusztán
(Ondrochov) 5 fel/2 le. Komjáton (Komjatice) tizen le-,
tizennégyen pedig felszállnak. Búváros (750 201),
négy termes (két-két 21-18 illetve 21-19)- és egy
poggyászteres (82-40) kocsiból álló személlyel
keresztezünk, amelyre kb. huszan várakoznak. Nagykéren
(Vel'ky Kyr) 8 leszálló és 3 felszálló, Berencsen
(Branc) 1 fel/1 le, Nyitraivánkán (Ivanka pri Nitre) 1
felszálló, Alsóköröskényben (Dolné Krskany) 4
fel/2 le.
|
|
Nyitra vasútállomásának felvételi épülete
ezúttal hátulnézetből szerepel a képen. Az
állomáson egy-egy ötkocsis, Búváros személyvonat
áll Érsekújvár illetve Privigye felé, arrébb 742-es
pihen kalauzkocsival. Komótos tempóban két,
motor+mellék összeállítású szerelvényt alakítanak
az 5065-ösünk járműveiből, motorkocsijaik egymással
szembe néznek. Felújított, 812-es motorkocsi várja a
menetrendben előírt időpontok közeledtét. A
gyalogosfelüljáró tövében létesített bodega
kinyitott, a padon ülve hárman bámulják a sörük
lassan leülő habját. Egyszóval meglehetősen nyugodt
ez a péntek reggeli, csúcs utáni időszak.
|
|
Búcsút intünk a vasútnak egy időre, ugyanis
Kinorány (Chynorany) délelőtt menetrendszerinti
személyszállító vonattal elérhetetlen. Marad a busz.
A vasút szomszédságában települ a jelentős
területű buszállomás, harminc kocsiállással. A
vasútállomáshoz közelebbi oldalát a távolsági
viszonylatok állásai szegélyezik, közülük
kitüntetett helyet foglalnak a pozsonyiak. A
buszállomás zömén a helyközi állások osztoznak,
egymással párhuzamos utak mentén.
|
|
Még egy kis vasúti idill, azután
irány a gumikerekű világ. |
|
A 10:45-kor Zsolnára közlekedő Karosa Irisbus
kezdeti telítettsége 120%, sok fiatallal-diákkal. A
nagytapolcsányi (Topolcany) leszállók után 80% utas
marad, ehhez jön tizenöt felszálló, többségük igen
szemrevaló diáklány. Az ablakon kívüli és az
utastéren belüli látványosságok, valamint a busz
kényelmesnek mondható berendezése és lendületes
tempója kellemessé teszi az utazást. Kinorányban
(pontosabban, a falut épphogycsak érintő főúton
létesített megállóban) négyen szállnak le, hatan
fel.
|
|
A falun tíz perces sétával átvágva, megérkezem
az állomás privigyei váltókörzeténél létesített,
csapórudas sorompós útátjáróhoz. A 140-es vonalból
itt ágazik ki - a képen balra - a trencséni 143-as,
amellyel ezúttal közelebbről is megismerkedhetünk. Az
állomás közvetlen közelében, frissen felújított
épületben, CBA üzlet nyílt - érdemes belátogatni
egy-egy hideg ital vagy valami harapnivaló beszerzése
céljából. A trencséni vonalon az ívben 60 km/h
engedélyezett, a 140-es pedig ezen a szakaszon 80 km/h
állandó lassújelet kapott. Kinorány (Chynorany)
területén a másodrendű fővonalak, mellékvonalak
állomásaira jellemző, 40 km/h sebesség
engedélyezett.
|
|
Az állomás alak bejárati jelzős,
féllíra, három teljes hosszúságú
átmenővágánnyal és az elsőből a felvételi
épület nyitrai oldalánál kiágazó, rövidebb
átmenő rakodóval (mnellette oldalrakodó,
rakodóterület és vágányhídmérleg - mindennek
láthatóan nem veszik hasznát mostanság). A felvételi
épülettel szemközti, utolsó vágánya a 140-es vonali
átmenő fővágány, az előtte fekvő pedig a
143-asként folytatódik. A három, teljes hosszúságú
átmenő hézagnélküli, a rakodóvágány illesztett.
Az ágyazat enyhén illetve közepesen szennyezett,
aminek itt elsősorban a pipacsok örülnek. A kezdőpont
felé tekintve, jól látható a szomszédos Nagybossány
(Bosany) állomás fény előjelzője. |
|
A 143-as szelvényszámozása nem Kinorány, hanem
Nagybossány (Bosany) kezdőpontú, így az
útátjárónál már 3.2 értéket mutató követ
veszünk észre, a bejárati jelző 3.3+70-re esik.
Betonaljas, Hohenegger sínleerősítésű a
felépítmény, az alátétlemezek a szélesebb, az
aljhoz négy síncsavarral kapcsolódó fajták. Az
ágyazatszennyezés (ideiglenes) eltüntetésének
szokványos módszereként, itt is ágyazatpótlást
alkalmaztak. Az ív illesztéses (iker-faaljas és
lengő-betonaljas megoldás egyaránt előfordul).
3.5+50-nél ágyazatátvezetéses, beton áteresz egy kis
patak felett.
3.7+60-nál csatlakozott egykor a ma már részlegesen
elbontott, gazzal borított, 316-os számot viselő
deltavágány Zsombokrétről (Zabokreky nad Nitrou). A
kitérő helyén faaljakat találunk, Hohenegger
leerősítéssel. |
|
Az ex-deltavágányt elhagyva, Trencsén irányában
70 km/h alkalmazható. Az ágyazat enyhén-közepesen
szennyezett, a folytatásban ugyancsak betonaljas,
Hohenegger-es a felépítmény, de már a keskenyebbik,
egy-egy síncsavaros alátétlemezzel és másik típusú
aljjal. Eredetileg illesztett volt, utólag hegesztették
össze termitvarratokkal. 4.0+90-nél a vasút
fénysorompós útátjáróban metszi 64-es, Privigyére
tartó főutat, majd a lapos domb pereméről enyhén
ereszkedni kezd. 4.1-től 5.7-ig 80 km/h engedélyezett,
azután az ívekre 70-es állandó lassújelet tűztek
ki.
|
|
Visszaúton megszemlélhető a kinorányi sorompó
szerkezete: a kezelő tartózkodójának közelsége
miatt a kézi sorompómotor olyannyira helyből
kezelt, hogy a meghajtásából a vonóvezetékes
közvetítést teljesen el lehetett hagyni. Az
állványról leolvashatjuk az útátjáró helyét:
77.467. Mint tudjuk, a 140-es vonal
szelvényszámozását illetően nem szabad bedőlni a
térképnek: ez a hetvenhét és fél kilométer nem
Érsekújvártól, hanem Tótmegyertől (Palárikovo)
értendő.
A 143-as vonalat 1901-ben nyitották meg. Az állami
vasúttársaság 2003. február 2-án - sok más
mellékvonalhoz hasonlóan - felfüggesztette a
személyszállítást, majd ugyanezen év június 15-től
ismét felvette.
|
|
Délután negyed kettő körül szerény méretű,
háromlábú "pók" keletkezik Kinorányban: az
5027-es számú, Nagytapolcsány-Privigye személy
keresztezi az 5024-es, ellentétes viszonylatú vonatot,
az előbbi végéről pedig leakad a 13:17-kor, 5411-es
számon induló, trencséni személy. Huszonöt utas
gyűlt össze a vonatokhoz, valamint négy, ZSR-logós
ruhába öltözött, kaszákkal felszerelkezett
pályamunkás.
Az 5027-es vonat élén a 750 365 pályaszámú gép
szerepel, két termes és egy poggyászteres kocsi
tartozik hozzá, illetve az 5411-es vonat szerelvénye.
(Az ellenvonat a 750 092 vonóerejét élvezi, a
"hosszú", vagyis két termes, poggyászteres,
két termes összeállításban.) |
|
A jellegzetes küllemű, jó öreg 850-es motorkocsi,
és nem kevésbé jellegzetes mellékkocsija helyett
manapság kénytelenek vagyunk beérni a 810-es
felújított, villamos erőátvitelű változatával, a
811-essel és mellékkocsijaival. Változnak az idők és
a járművek...
Az 5027-esről harmincöten szállnak le, közülük
tizen sietnek az eddig lezárt, trencséni motorvonatra.
Összeállítása: 811 026, 011 878, 011 642, 811 015. A
811-esek női egyéni neveket viselnek, így a 026-osban Olineckát,
a 015-ösben Ludmilát (egy l-lel)
tisztelhetjük. A hátsó két kocsi lezárva marad
(belőlük lesz a Trencsénből visszaforduló, 5412-es
vonat), az első kettőben 15% utas gyűlik össze. |
|
Gyorsítás közben előjön a 811-es
jellegzetessége, vagyis a motorkocsi alapváltozatától
merőben idegen hanghatás: a dízelmotor zúgása,
ötvözve a villamos hajtás egyre emelkedő
sivításával. 4.6-nál az ív illesztéses. 5.2 és
5.4 között ágyazatpótlás, szakaszosan feljebb is.
7.3+50-ben fénysorompós útátjáró, 7.4-nél
áteresz. Nagysándori (Ostratice) megállóhely
korábban megálló-rakodó volt: a felvételi
épülethez közelebb eső rakodóvágánya faaljas,
Hohenegger-es, rakodóterülettel és oldalrakodóval.
Hárman szállnak le. A váltókörzetekben 40 km/h,
közöttük 60 km/h, a folytatásban a nyíltvonal 80-as.
Amint majd megfigyelhetjük, a vonal megállói
eredetileg mind megálló-rakodók voltak.
|
|
8.4+10-nél fénysorompós, 9.6+50-nél fény- és
motoros sorompós útátjáró. Ribény (Rybany)
állomás fény bejárati jelzős, váltókörzetei
40-esek, közöttük 60 km/h engedélyezett. A
kezdőponti váltókörzetből jobbra iparvágány
ágazik, silós telephez. Valamennyi vágánya
betonaljakon nyugszik, az első (oldalrakodóját és
rakodóterületét Tüzép-telep tulajdonosa használja)
GEO, a többi Hohenegger sínleerősítésű. A 3. az
átmenő fővágány. Az 1. mellett, valamint az 1-2.,
2-3., 3-4. között sk+15-ös keskenyperon húzódik.
10.3-nál, állomási területen (a kezdőponti
váltókörzet mögött) motoros sorompós útátjáró.
Szolgálat van. Ketten szállnak fel, hárman le.
|
|
A nyíltvonal 80 km/h-s, közepesen szennyezett
ágyazattal. 11.9+70-nél fénysorompós útátjáró.
Alsóneszte (Dolné Nastice) ugyancsak ex
megálló-rakodó, a rakodóvágánya faaljas,
Hohenegger-es, nagyméretű, betonburkolatú
rakodóterülettel. A már megszokott módon,
váltókörzetei 40-esek, közöttük 60 km/h-val
haladhatunk. A többi mrh.-tól eltérően azonban, az
utasperont és a felvételi épületet a végponti
váltókörzet mögé telepítették. 2 felszálló, 1
leszálló. Kezdőponti peronvégénél (13.0+50)
fénysorompós útátjáró. Lapos dombok váltakoznak,
amelyek között néhány ezrelékes emelkedőket
hasonlóan enyhe lejtők követnek. A felépítmény
néhány ívben illesztéses, egyébként utólagosan
termithegesztett. Szórványosan szennyezett az ágyazat.
|
|
15.5+90-ben fénysorompós útátjáró, majd
jobboldalt teher tároló jelenik meg, eleinte kissé
lejjebb a vonal szintjénél, az állomás felőli
végénél oldalrakodós csonkával. A tároló Bán
kezdőponti váltókörzetébe csatlakozik, ahol nem
biztosított útátjárót létesítettek.
Bán (Bánovce nad Bebravou) állomáson gyakorlatilag
teljes utascsere történik, tizen szállnak fel. Első
vágánya betonaljas, GEO-s, a második és negyedik
Hohenegger-es. Az átmenő fővágány a harmadik
(betonaljakon, Hohenegger sínleerősítéssel), végül
az 5., 6. és 7. tehervonati fogadó-indító. A
rakodóvágány (1.) rövidebb, mellette oldalrakodó,
raktár, rakodóterület található. A kezdőponti
váltókörzetnél két rakodó csonka ágazik belőle.
Fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzők. Egyes
vágányokban "VUS-62" aljakat fedezünk fel,
akárcsak a megálló-rakodók felhagyott vágányainak
némelyikében. |
|
Bán végponti váltókörzetét szegecselt acél
gerendahíd követi (17.0) a Bebrava folyócska felett.
17.1-nél nem biztosított útátjáró, majd felhagyott,
részben elbontott vágány ágazik jobbra,
érvénytelenített tolatásjelzővel határolva.
17.9-ben fénysorompós útátjáró. Felsőozor (Horné
Ozorovce) ex mrh. használaton kívüli rakodóvágánya
(1.) betonaljas, Hohenegger-es, oldalrakodója van. Egy
utas száll fel. Emelkedni kezdünk, az ex-mrh. után
illesztett a felépítmény (vegyesen faaljas iker és
betonaljas lengő módszerrel). Baloldalt erdővel
borított dombvonulat tűnik fel, bár a terep
szabdaltsága még mindig visszafogott. A folyócska nem
rendelkezik határozott völggyel.
|
|
Bánruszkóc (Ruskovce) megállóhelyen (ex mrh.) 2
felszálló, 4 leszálló. Ezúttal balra ágazik az
egykori rakodóvágány (betonaljakon, Hohenegger-rel),
és ugyanitt húzták fel az egyszerű épületet is. A
nyíltvonal 60-as állandó lassújellel folytatódik -
ív miatt -, azután 80 km/h. Most már határozottan
emelkedünk, 6-8 ezrelékekkel, szaporodnak az erdős
területek. 25.1+50-nél áteresz, innen Bercsény
bejáratig közepesen szennyezett az ágyazat. A vonal
egyik jellegzetessége a nagyszámú, nem biztosított
útátjáró. Amelyeken rendszeres forgalom zajlik, azok
az ex megálló-rakodók, állomások környezetében
találhatók, így a váltókörzetekre kitűzött, 40-es
lassújelek egyúttal az útátjárók biztonságát is
növelik.
|
|
Bercsény (Svinná) bejáratnál 60 km/h-s az ív. Az
ex-állomás váltókörzetei a szokásos módon 40-esek,
az állomási terület 60-as. Három átmenővágányt
látunk féllíra formában. Mindhárom betonaljas, az 1.
GEO sínleerősítésekkel (rakodóvágány
oldalrakodóval és rakodóterülettel), a 2. és az
átmenő fővágány Hohenegger-es. Az 1.-ből a
trencséni végénél rakodó csonka ágazik ki,
közrefogják a rakodóterületet. A
jelzőberendezéseket elbontották. Négyen szállnak le,
ketten fel. A nyíltvonal már csak 70-es - ezzel is
aláhúzva a vonalvezetés dombvidékivé válását -,
ugyanakkor Bercsénytől hézagnélküli. A Nyitra és a
Vág folyók völgye közötti hegylánc gerince egyre
közelebb kerül. 28.2-nél patakot szelünk át egy
kisebb hídon. A Bebrava mellékfolyásainak völgyétől
feljebb húzódó, hosszú domb derekán haladunk.
|
|
Trencianské Jastrabie ex mrh. rakodóvágánya
faaljas, Hohenegger-es, oldalrakodóval. Váltókörzetei
40-esek, közöttük 60 km/h engedélyezett - mint az
összes többi ex megálló-rakodónál. Ketten szállnak
fel, heten le. 50 km/h állandó lassújel-elejét
tűztek ki a váltókörzet után. Egyre inkább
megközelítjük a borult, esőfelhős térséget -
néhány percre itt-ott el is ered az eső, szerencsére
nem komoly.
|
|
Nekifogunk az emelkedő utolsó, egyben legmeredekebb
szakaszának. A hegyláncot pontosan felettünk nyereg
szakítja meg, amely lényegesen alacsonyabb a gerinc
szintjénél, ám addig is számottevő
szintkülönbséget kell leküzdenünk. Az 50-es
jelzésű főút kissé lejjebb halad, de neki még onnan
is elegendő az egyenes vonalvezetés a nyeregig. A
vasútnak azonban magasságnyerésre van szüksége, amit
a nyereg mindkét oldalán vonalkifejtéssel old meg. A
vonalkifejtés előtt kissugarú jobb, majd bal ív (50
km/h), folyamatos emelkedővel. Rövid, faaljas szakasz
31.2-nél, majd fénysorompós útátjáró 31.6-nál,
azután 60 km/h alkalmazható. Az útátjárót is
magába foglalóan, 100 méter hosszú a 30-as ideiglenes
lassújel. Ezután, folytatva a bal ívet, a
hegygerinccel párhuzamos irányt veszünk fel.
|
|
32.6-nál, a csúcsfordulóban fénysorompós
útátjáró, itt jobboldalt kőbánya található. 35.0
magasságában, Barátszabadi bejárat előtt beérünk
az erdőbe. Egy sárgával fogadnak - az utolsó
pillanatban kizöldül. Barátszabadi (Mnichova Lehota)
állomás a nyeregnél létesült, két
átmenővágánnyal, fény bejárati és egyéni fény
kijárati jelzőkkel. A kp.-i váltókörzetet követően
bal ívben, majd egyenesben fekszik, átmenő
fővágánya a második. Vonatkereszthez aktívan
felhasználják, így szolgálat is van. A váltók
helyszíni állításúak, a kezelők számára egy-egy
téglából készült tartózkodó áll rendelkezésre. A
felvételi épület a végponti váltókörzethez
közelebb helyezkedik el, ettől a váltókörzettől
jobbra, terelőcsonkán keresztül bekötve
háromvágányos tároló húzódik, kőrakodóval. Úgy
tűnik, igen ritkán használják.
|
|
Az 1. vágány faaljas, a 2. betonaljas, mindkettő
Hohenegger sínleerősítésű. Keresztezünk a
motor+mellék összeállítású 5410-es
személyvonattal, motorokcsija a Jana egyéni
nevű 811 021-es, mellékkocsija pedig a 011 258-as. Kb.
60% utast visz. Elindulunk lefelé, a háromvágányos
tároló a vonalhoz képest mind magasabbra kerül.
37.6-nál áteresz, 37.8-tól 40.8-ig 40-es ideiglenes
lassújel, amely kissé meghosszabbítja a 39.4+50-ig
tartó, állandó 40-est. Az ívek meglehetősen
kissugarúak, az illesztések enyhén könyökösek. A
gerinccel közel párhuzamosan ereszkedünk.
|
|
Helyenként jól rálátni a hegyvonulat aljában, a
Vág széles völgyében húzódó településekre,
jobbra előtűnnek a Trencsént szegélyező panelházak.
A Vág völgyének túloldalán a Fehér-Kárpátok
határolják a horizontot és egyúttal Szlovákiát -
ott már Csehország kezdődik. (Pontosabban,
Morvaország. A csehszlovák időkből származik a vicc:
milyen a morva himnusz? A csehszlovák himnusz cseh és
szlovák népdalból áll. A kettő közötti szünet
a morva himnusz.) Szórványosan faaljas cserék
fordulnak elő a betonaljas, Hohenegger
sínleerősítésű felépítményben. 41.0-42.0
között, bal ívvel a hegyvonulat aljába érünk, ezen
az oldalon azonban a magasságnyeréses szakasz nem veszi
fel egy klasszikusabb vonalkifejtés alakját, mint
Trencianské Jastrabie felől. 41.4 körül közepesen
szennyezett az ágyazat, nyilván az erdőség hatása
miatt.
|
|
42.5-nél található Cobolyfalu (Soblahov)
megállóhely, ahol menetrend szerint nem állunk meg. A
többi megálló-rakodótól eltérően, itt nincs
külön rakodóvágány, azonban egy fűvel benőtt
oldalrakodó-maradvány elárulja a többi mrh.-éhoz
hasonló múltját. 45.0-nál hídon szeljük át a
Trencsénbe tartó országutat. A lejtős pályaszakasz
Tornyos kezdőponti váltókörzetéig tart, előtte,
45.3-nál ér véget az illesztéses szakasz, a sineket
innentől utólagosan termithegesztették.
|
|
Tornyos (Trencianská Turna) állomás fény
bejárati jelzős. Kezdőponti váltókörzetétől a
kezdőpont felé jobboldalt rövid csonka húzódik,
végponti irányban pedig iparvágány ágazik, fatelepre
tart. A váltókörzetekben 40 km/h, az állomási
területen 60 km/h alkalmazható. Az 1. vágány kissé
rövidebb, a kezdőponti váltókörzethez közelebb
fekvő felvételi épületnél ágazik ki, oldalrakodó
és rakodóterület van mellette. Az átmenő fővágány
a harmadik, betonaljas, Hohenegger-es. Alacsony
keskenyperon található a 2-3. és a 3-4. vágányok
között. A 4. vágánytól jobbra csonkák tartanak a
végponti váltókörzethez közelebb eső, használaton
kívüli, kétállásos színhez. A végponti
váltókörzetnél csapórudas sorompós útátjárót
(46.5+50) létesítettek.
|
|
48.4+20-nál, már Trencsén város területén,
fény- és motoros sorompós útátjáró, 49.1+30-nál
út bújik át a vasút alatt. Trencsén Alsóváros
(Trencin Predmestie) megállóhelyen 6 felszálló, 9
leszálló. Ezúttal "valódi" megállóról
van szó, nem megálló-rakodóról, mint a vonal egyéb
helyein. A felépítmény innen illesztéses, általában
iker faaljakon. 49.7-nél baloldalt összerombolt telepet
látunk: eredetileg előregyártott betonelemekből
rakták össze. Utána már feltűnik a Vág folyó,
ugyancsak baloldalt. 50.3+50-nél a folyót, majd a
vasútvonalat is átíveli az a híd, amelyen keresztül
a 61-es jelű főút bejut a városba. 50.5-től felfelé
50 km/h-s állandó lassújelet tűztek ki.
|
|
50.8+50-nél ér mellénk a 120-as fővonal, mindkét
vágánya betonaljas, GEO sínleerősítésű. Nem messze
innen acélszerkezetű, rácsos hidakon kerül át a Vág
túlsó oldalára. A bejárati jelzőtől 40 km/h az
alkalmazható sebesség a vonalunk vágányán, a
váltókörzet után pedig 100 km/h.
|
|
3 perc késéssel érkezünk az első vágányra, ám
a szomszéd peron felől ennél komolyabb problémák
szele fújdogál. Ami ott áll, az R1503 számú,
Zsolnáig közlekedő "Inovec" gyorsvonat
lehetne, ámde nem az, hanem a több mint egy órát
késő, R607 "Liptov".
Motorvonatunkat szét kell hogy akasszák, hogy az
elülső fele 14:41-kor - csak munkanapokon, azaz ma is -
nekivághasson a Trencsénhőlakig (Trencianská Teplá)
hátralévő útnak. A hátsó fele helyben marad,
azután 14:57-kor, 5412-es számon Kinorányt veszi
célba. A gyorsnak néhány perc után sikerül elhagynia
az állomást, Olinecka a mellékével azonban
csúnyán ittragad - de ne szaladjunk ennyire előre. |
|
Amikor az Interneten kerestem néhány támpontot
Trencsén vasútállomásához, legelőször
esős-viharos időben készült képek kerültek a szemem
elé. Mármost, itt vagy mindig esik az eső, vagy csak
akkor, ha az állomást fotózzák...
Trencsén (Trencin) állomás fény bejárati, egyéni
fény kijárati jelzős. A 120-as vonal felőli, két
átmenő fővágánya az 5. és az 6., ezektől jobbra
illetve balra egy-egy széles középperon helyezkedik
el, perontetővel ellátva. A 3. átmenő amolyan
"szervízvágány", utasperon nélkül.
Szélesperon épült a felvételi épület melletti, 2.
vágánynál - ebből az épület zsolnai oldalától a
zsolnai váltókörzetig rövidebb, átmenő
rakodóvágány (1.) húzódik, oldalrakodóval és
raktárral. Valamennyi utasperont, illetve a felvételi
épületet az állomás pozsonyi-kinorányi végéhez
közelebb keressük. A második középperon két
vágánya (6., 8.) között a zsolnai váltókörzettől
csonka jön (7.) a peronig, a bal (Zsolna, azaz végpont
felé nézve) szélen további négy sínpár (9.-12.)
szolgálja a tehervonatokat. |
|
Trencséntől Zsolna (Zilina) felé nagyon úgy
tűnik, hogy jelenleg csak egy vágány használható a
nyíltvonalon, mert "mindenki vár mindenkire".
A felvételi épület mellett immár két vonat áll,
amelyek közül az egyiknek el kellett volna mennie. Az
utastájékoztató berendezés nem képes egyszerre két
vonatot kiírni, ezért 5412-esünk az érdeklődő
utasok számára egyelőre "láthatatlan",
ehhez képest pontosan neki van több esélye az időben
való indulásra.
Jelentős késéssel beesik az "Inovec"
gyorsvonat, hogy első adandó alkalommal folytathassa
útját. A trencsénhőlaki személy - tizenöt
reménykedő utasával - legkorábban ezután indulhat.
Egyelőre kihúz a zsolnai váltókörzetig, majd átáll
a negyedikre - így az 1. vágányra legalább kiírható
az 5412-es. |
|
A kirándulás ezen részének egy csepp
akciófilm-jelleget kölcsönözve, vonatos üldözéses
jelenet következik. Fehéres füstpamacsot eresztve,
motorkocsink 3 perc késéssel mozgásba lendül, ám a
negyediken is tolatómozgásba kezd a trencsénhőlaki
vonat szerelvénye - ahelyett, hogy menetrend szerint,
már rég Trencsénhőlakon ácsorogna, utasaitól
megszabadulva. Az elhúzódó műveletet a hátul ülő
gyerekek nyilván élvezik - hazafelé igyekvő szüleik
valószínűleg sokkal kevésbé. |
|
Induló utasterhelésünk visszafelé
25%, Trencsén Alsóváros megállóhelyen heten
szállnak fel. 44.0 körül a vasút két oldalán 3-4
méter magas karókra komlót futtatnak fel, óriási
területen. Tornyos (Trencianská Turna) állomáson
öten fejezik be utazásukat.
A leggyengébb láncszem, avagy a hegylánc
legalacsonyabb pontja - a jobb oldali képen a nyereg,
ahol a vasút (és a közút is) átbújik a túloldalra. |
|
Barátszabadi (Mnichova Lehota) állomáson egy
leszálló akad. Tolatós teherrel keresztezünk, élén
a 742 389-es géppel, mögötte a kalauzkocsival.
Néhány rakott négytengelyes kocsi mutatkozik, de az
ív miatt egyelőre nem látni, hol a vonat vége. Időközben
a Vág völgyében gomolygó esőfelhők közül
kiszabadulunk, idefenn és a hegylánc másik oldalán
bíztatóbb az időjárási helyzet.
|
|
A tolatós teher rakott négytengelyesei az ív után
is folytatódnak, úgy tizenöt van belőlük összesen.
Ezt a durván ezer tonnát a 742-es - belevaló
tolatógéphez illően - a fennálló tapadási viszonyok
között fel tudná ugyan szenvedni a hegyre, bár jó
korán el kellene indulnia, hogy idejében
keresztezhessen a vonatunkkal. A minden időjárási
körülményt figyelembe vevő, és egyébként sem
túlzottan kihegyezett, itteni vasútüzem persze
tológépet alkalmaz: a 071-es Bardotkát. Az
állomáson keresztülívelő, betonszerkezetű híd az
50-es főúthoz tartozik, amely szintén Trencsénből
jön.
|
|
Trencianské Jastrabie-n 3 leszálló. Innen lefelé
az első két ív illesztett, az egyenesek
hézagnélküliek, 28.0-tól már az ívekben is
utólagosan terminthegesztettek a vágánymezők.
Bercsény (Svinná) trencséni váltókörzete előtt kb.
400 méter hosszan szennyezett az ágyazat, ez a közeli
facsoport éppen idehulló leveleinek évről-évre
kumulálódó hatása. Bercsény ex-állomáson ketten
szállnak fel. A rakodóvágányán alkalmi használat
nyomai láthatók - ez persze nem is indokolná az
állomási szolgálatot. Bánruszkócon (Ruskovce)
kettő, Felsőozoron (Horné Ozorovce) három leszálló.
|
|
Bán (Bánovce nad Bebravou) végponti végénél
hatalmas kéményt hagytak meg reklámhordozóként: ma
már nem ont magából semmiféle füstöt, hanem a
túloldalon települő cipőgyárat hirdeti. Az
állomáson ezúttal hatan szállnak le, öten pedig fel.
Keresztezünk a 811 021-es motorkocsival és a 011 258-as
mellékkel képviselt, 5415-ös személlyel. Az
átmenő rakodóvágányból (1.) a kezdőponti
váltókörzetnél rakodó csonka ágazik, amely az
elsővel együtt rakodóterületet fog közre. Kissé
fentebb homlokrakodó csonkát is belekötöttek. A
környékbeli állomásokon előszeretettel alkalmazzák
azt a kisiklasztósaru-fajtát, amelynek tömbjébe
szükség esetén Megállj! tábla rúdja is
beletűzhető. Az állomás kinorányi bejárata előtt
gerendahídat fektettek át az itt több ágra szakadó
Bebrava mellékfolyásán, a Radisán.
|
|
Alsónesztén (Dolné Nastice) 2 leszálló, Ribény
(Rybany) állomáson 1 felszálló. Nagysándori
(Ostratice) trencséni váltókörzetén gyorsfékkel
állunk meg, látható külső okok nélkül. Rövidesen
begurulunk az ex megálló-rakodóra, ahol hatan
várakoznak.
|
|
Kinorányba érkezésünkkor feltűnik a
Pozsony-Privigye viszonylatú, péntekenként
közlekedő, R1521 "Tribec" gyorsvonat: a két
végén "Z" alakban felemelkedő, széles
sárga sávval díszített, 750 183-as Búvár vontatja a
hat fülkés kocsit. Mögötte befut a szintén
Privigyére igyekvő, 5003-as személy, gépe a 750
201-es Búvár, két-két termes és egy poggyászteres
kocsit húz. Huszan szállnak le róla, 10%
utasterheléssel indul tovább. A trencsénhőlaki
állomásítású Ludmila egyelőre az 1.
vágányon marad a mellékével, a vonatmozgások
levonultával majd nyilván körüljár, hogy végül
17:25-kor, 5417-es személyvonatként hazamehessen.
|
|
Privigyéről közlekedő, 5008-as személyvonatomra
negyedóra késést mond be az élőhangú
utastájékoztató - Nyitrán ezzel együtt is laza lesz
az átszállásom. A 15 perc 11-re csökkent, a
szolgálat pedig igencsak az utolsó pillanatban
varázsolt bejáratot a vonat elé. (A váltókörzet
melletti épületből a hölgy nagyon ráérősen
sétált ki, de mikor megfordulva, meglátta a távolból
rákacsintó főfényszórót, kissé meglepetten szaladt
a sorompóhoz, azzal villámgyors tekerésbe fogott.) Meglehetősen
csúnya felhők gyülekeznek a háttérben, de most még
meg tudok lépni előlük. A vonatom késése a képnek
sajnos nem tett jót: tíz perccel ezelőtt viharfelhős és
napsütéses felvételre adódott volna lehetőség.
|
|
A személy összeállítása: 750 198, 21-19 418,
21-19 419, 82-40 114, 21-18 844, 21-18 674. Tizen
szállnak le, tizenöten fel, telítettsége 10% alatti.
Nagybossány (Bosany) és Nyitrakoros (Krusovce) kis
utascseréi után Nagytapolcsányban tizenöten fejezik
be utazásukat, harmincöten szállnak fel. Keresztezünk
az 5005-ös személlyel (750 129, két termes,
poggyászteres, két termes). A keresztre tervezett 8
perc jótékony hatással van késésünkre, és mivel a
páratlan vonatnak 4 perccel elcsúsztatva szintén 8
perc tartózkodást szabtak, még amazt sem verjük el. |
|
Kálmánfalváig (Kamanová) gyenge terítő hatás
volt megfigyelhető az utasforgalomban, majd 8-10 fős,
vegyes utascserék jönnek. Nyitraegerszegen (Jelsovce)
nincs utascsere, keresztezünk a késő 5055-ös
személlyel (750 031 vontatja a szokásos, 2+1+2 kocsit).
A várakozás hatására az immár teljesen lefaragott
késésünk újfent megjelenik: 7 percet kapunk.
|
|
Csekej (Cakajvce) megállóhelyen egyelőre még a
régi sorompókat kezelik - a két fény- és motoros
sorompós szerkezet, valamint a vasút felől a fény
útátjárójelző telepítése befejeződött, már csak
a beüzemelés maradt hátra. Négyen szállnak le,
ketten fel. Sarlókajszán (Luzianky) hárman szállnak
le - hasonló utascserék jellemzők Nyitráig, ahová +9
perccel érkezünk, tizenöt utassal.
|
|
Nyitra felvételi épületében - számos más
szlovákiai állomás épületéhez hasonlóan - az
utóbbi időben burjánzanak a kávéautomaták. Az
egyiknél 7 koronáért forró banánkoktélt
vásároltam, mert a kávé túl kézenfekvő lett volna.
Sétálgattam az állomáson, várva, hogy a piszokforró
ital, közepesen szőrös torok mellett elviselhetőre
hűljön, aztán megláttam a két Búvár a
gyalogosfelüljáró alatt -kompozíciót. A poharat
viszont nem tudtam hová tenni. Végül a jobb oldali
Búvár mellgerendáját neveztem ki poháralátétnek -
hiába, egy mozdony, amilyen drága, olyan sokoldalú. |
|
A Nyitráról 18:18-kor Érsekújvárra közlekedő,
5064-es személyt figyelmet érdemlően állították ki.
Élén az előző felvétel jobb oldalán szereplő,
166-os Búvár, mögötte hat fülkés kocsi (20-48 036,
025, 037, 024, 009, 026) következik, vélhetően a
Pozsony-Nyitra viszonylatú, Zr1733 "Nitran"
sebesvonatból. Újabb, tehát közbesorozott Búvár
(750 365) vezeti be a vonat második felét, a végén
poggyászteres- (82-40 117) és két termeskocsival
(21-18 673, 21-19 412). Megvárjuk a szintén
Búváros, 5057-es személyt (így egyszerre már négy
750-es tartózkodik Nyitrán), aztán a
"duplavonatunk" elindul. Utazás céljából az
elülső vonatrész első öt kocsija vehető igénybe,
de még ez is túlméretezett ehhez a viszonylathoz.
|
|
Az utasterhelés 10% alatti. Mindkét
gép vontat, a nyitrai induláskor az elülső gép
vezére kissé le is marad, ami némi rángatásban
nyilvánul meg. A továbbiakban már kialakul az
összhang. 5-10 fős, vegyes utascserék, Komjáton
(Komjatice) Búváros személlyel (5007) keresztezünk.
Nagysurányban (Surany) tizen szállnak fel, tizenöten
le. |
|
Az érsekújvári érkezést követően a 166-os
Búvár hamar távozik a formáció éléről, a többi
egyelőre helyben marad. Én is távozom - a
szállodába.
|