Nyugat-szlovákiai dízelvilág, 1. nap

 

Folytatva a nyugat-szlovákiai vasutak bejárását, 2006. június 9-én és 10-én (péntek, szombat) kétnapos kirándulás keretében látogatást tettem a 143-as (Trencsén-Kinorány) és a 151-es (Érsekújvár-Aranyosmarót) vonalakon. Érsekújváron foglaltam szállást egy éjszakára.
Útvonalam. 1. nap: Budapest - Nyitra (70/130/140) - Kinorány (busz) - Trencsén - Kinorány (143) - Érsekújvár (140). 2. nap: Érsekújvár - Zsitvafödémes (140/150) - Aranyosmarót - Zsitvafödémes (151) - Érsekújvár (150/140) - Budapest Keleti (130/70). Vonatszámok. 1. nap: EC174 (Érsekújvár) - Os5065 (Nyitra) - 403503 3 busz (Kinorány) - Os5411 (Trencsén) - Os5412 (Kinorány) - Os5008 (Nyitra) - Os5064 (Érsekújvár). 2. nap: Os5713 (Zsitvafödémes) - Os5805 (Aranyosmarót) - gyalog (Slepcany) - Os5806 (Nagysurány) - Os5062 (Érsekújvár) - Os4211 (Párkány) - EC171 (Budapest Keleti).

Az első nap a Keleti pályaudvaron kezdődött. A 6:50-kor induló, EC174 összeállítása hátulról előre: 19-91 101, 10-91 104, 88-91 107, 21-91 104, 110, 20-91 103, 106, 21-91 102, 350 015.

A kezdeti utasterhelés kis jóindulattal eléri a 10%-ot, egy népesebb csoportnak is köszönhetően. Párkányban hatvanöten szállnak fel. Az Amicus-ra az 1205-ös Szili vár, a Svatopluk-ot a Brno-i 221-es Plehács viszi majd. Érsekújváron kb. 140 felszálló növeli a vonat kihasználtságát, én pedig - néhány utastárssal egyetemben - idáig vettem igénybe az EuroCity-t.

Az 5065-ös számú, 8:43-kor Nyitrára induló személyvonattal folytatom utamat. Motor+mellék+mellék+motor konfigurációban állították ki (810 525, 011 348, 011 034, 810 450), telítettsége 15%.

A Bánkeszi (Bánov) állomáson épített minivárat leginkább délután és vonatmentes időben lehet jól fotózni - most érjük be ennyivel, az ablakból. Négy felszálló, egy leszálló.

Nagysurányban (Surany) 16 felszálló és 13 leszálló, Ondrohópusztán (Ondrochov) 5 fel/2 le. Komjáton (Komjatice) tizen le-, tizennégyen pedig felszállnak. Búváros (750 201), négy termes (két-két 21-18 illetve 21-19)- és egy poggyászteres (82-40) kocsiból álló személlyel keresztezünk, amelyre kb. huszan várakoznak. Nagykéren (Vel'ky Kyr) 8 leszálló és 3 felszálló, Berencsen (Branc) 1 fel/1 le, Nyitraivánkán (Ivanka pri Nitre) 1 felszálló, Alsóköröskényben (Dolné Krskany) 4 fel/2 le.

Nyitra vasútállomásának felvételi épülete ezúttal hátulnézetből szerepel a képen.

Az állomáson egy-egy ötkocsis, Búváros személyvonat áll Érsekújvár illetve Privigye felé, arrébb 742-es pihen kalauzkocsival. Komótos tempóban két, motor+mellék összeállítású szerelvényt alakítanak az 5065-ösünk járműveiből, motorkocsijaik egymással szembe néznek. Felújított, 812-es motorkocsi várja a menetrendben előírt időpontok közeledtét. A gyalogosfelüljáró tövében létesített bodega kinyitott, a padon ülve hárman bámulják a sörük lassan leülő habját. Egyszóval meglehetősen nyugodt ez a péntek reggeli, csúcs utáni időszak.

Búcsút intünk a vasútnak egy időre, ugyanis Kinorány (Chynorany) délelőtt menetrendszerinti személyszállító vonattal elérhetetlen. Marad a busz. A vasút szomszédságában települ a jelentős területű buszállomás, harminc kocsiállással. A vasútállomáshoz közelebbi oldalát a távolsági viszonylatok állásai szegélyezik, közülük kitüntetett helyet foglalnak a pozsonyiak.

A buszállomás zömén a helyközi állások osztoznak, egymással párhuzamos utak mentén.

Még egy kis vasúti idill, azután irány a gumikerekű világ.
A 10:45-kor Zsolnára közlekedő Karosa Irisbus kezdeti telítettsége 120%, sok fiatallal-diákkal. A nagytapolcsányi (Topolcany) leszállók után 80% utas marad, ehhez jön tizenöt felszálló, többségük igen szemrevaló diáklány. Az ablakon kívüli és az utastéren belüli látványosságok, valamint a busz kényelmesnek mondható berendezése és lendületes tempója kellemessé teszi az utazást.

Kinorányban (pontosabban, a falut épphogycsak érintő főúton létesített megállóban) négyen szállnak le, hatan fel.

A falun tíz perces sétával átvágva, megérkezem az állomás privigyei váltókörzeténél létesített, csapórudas sorompós útátjáróhoz. A 140-es vonalból itt ágazik ki - a képen balra - a trencséni 143-as, amellyel ezúttal közelebbről is megismerkedhetünk. Az állomás közvetlen közelében, frissen felújított épületben, CBA üzlet nyílt - érdemes belátogatni egy-egy hideg ital vagy valami harapnivaló beszerzése céljából.

A trencséni vonalon az ívben 60 km/h engedélyezett, a 140-es pedig ezen a szakaszon 80 km/h állandó lassújelet kapott. Kinorány (Chynorany) területén a másodrendű fővonalak, mellékvonalak állomásaira jellemző, 40 km/h sebesség engedélyezett.

Az állomás alak bejárati jelzős, féllíra, három teljes hosszúságú átmenővágánnyal és az elsőből a felvételi épület nyitrai oldalánál kiágazó, rövidebb átmenő rakodóval (mnellette oldalrakodó, rakodóterület és vágányhídmérleg - mindennek láthatóan nem veszik hasznát mostanság). A felvételi épülettel szemközti, utolsó vágánya a 140-es vonali átmenő fővágány, az előtte fekvő pedig a 143-asként folytatódik. A három, teljes hosszúságú átmenő hézagnélküli, a rakodóvágány illesztett. Az ágyazat enyhén illetve közepesen szennyezett, aminek itt elsősorban a pipacsok örülnek. A kezdőpont felé tekintve, jól látható a szomszédos Nagybossány (Bosany) állomás fény előjelzője.
A 143-as szelvényszámozása nem Kinorány, hanem Nagybossány (Bosany) kezdőpontú, így az útátjárónál már 3.2 értéket mutató követ veszünk észre, a bejárati jelző 3.3+70-re esik. Betonaljas, Hohenegger sínleerősítésű a felépítmény, az alátétlemezek a szélesebb, az aljhoz négy síncsavarral kapcsolódó fajták. Az ágyazatszennyezés (ideiglenes) eltüntetésének szokványos módszereként, itt is ágyazatpótlást alkalmaztak. Az ív illesztéses (iker-faaljas és lengő-betonaljas megoldás egyaránt előfordul). 3.5+50-nél ágyazatátvezetéses, beton áteresz egy kis patak felett.
3.7+60-nál csatlakozott egykor a ma már részlegesen elbontott, gazzal borított, 316-os számot viselő deltavágány Zsombokrétről (Zabokreky nad Nitrou). A kitérő helyén faaljakat találunk, Hohenegger leerősítéssel.
Az ex-deltavágányt elhagyva, Trencsén irányában 70 km/h alkalmazható. Az ágyazat enyhén-közepesen szennyezett, a folytatásban ugyancsak betonaljas, Hohenegger-es a felépítmény, de már a keskenyebbik, egy-egy síncsavaros alátétlemezzel és másik típusú aljjal. Eredetileg illesztett volt, utólag hegesztették össze termitvarratokkal.

4.0+90-nél a vasút fénysorompós útátjáróban metszi 64-es, Privigyére tartó főutat, majd a lapos domb pereméről enyhén ereszkedni kezd. 4.1-től 5.7-ig 80 km/h engedélyezett, azután az ívekre 70-es állandó lassújelet tűztek ki.

Visszaúton megszemlélhető a kinorányi sorompó szerkezete: a kezelő tartózkodójának közelsége miatt a kézi sorompómotor olyannyira helyből kezelt, hogy a meghajtásából a vonóvezetékes közvetítést teljesen el lehetett hagyni.

Az állványról leolvashatjuk az útátjáró helyét: 77.467. Mint tudjuk, a 140-es vonal szelvényszámozását illetően nem szabad bedőlni a térképnek: ez a hetvenhét és fél kilométer nem Érsekújvártól, hanem Tótmegyertől (Palárikovo) értendő.

A 143-as vonalat 1901-ben nyitották meg. Az állami vasúttársaság 2003. február 2-án - sok más mellékvonalhoz hasonlóan - felfüggesztette a személyszállítást, majd ugyanezen év június 15-től ismét felvette.

Délután negyed kettő körül szerény méretű, háromlábú "pók" keletkezik Kinorányban: az 5027-es számú, Nagytapolcsány-Privigye személy keresztezi az 5024-es, ellentétes viszonylatú vonatot, az előbbi végéről pedig leakad a 13:17-kor, 5411-es számon induló, trencséni személy. Huszonöt utas gyűlt össze a vonatokhoz, valamint négy, ZSR-logós ruhába öltözött, kaszákkal felszerelkezett pályamunkás.
Az 5027-es vonat élén a 750 365 pályaszámú gép szerepel, két termes és egy poggyászteres kocsi tartozik hozzá, illetve az 5411-es vonat szerelvénye. (Az ellenvonat a 750 092 vonóerejét élvezi, a "hosszú", vagyis két termes, poggyászteres, két termes összeállításban.)
A jellegzetes küllemű, jó öreg 850-es motorkocsi, és nem kevésbé jellegzetes mellékkocsija helyett manapság kénytelenek vagyunk beérni a 810-es felújított, villamos erőátvitelű változatával, a 811-essel és mellékkocsijaival. Változnak az idők és a járművek...
Az 5027-esről harmincöten szállnak le, közülük tizen sietnek az eddig lezárt, trencséni motorvonatra. Összeállítása: 811 026, 011 878, 011 642, 811 015. A 811-esek női egyéni neveket viselnek, így a 026-osban Olineckát, a 015-ösben Ludmilát (egy l-lel) tisztelhetjük. A hátsó két kocsi lezárva marad (belőlük lesz a Trencsénből visszaforduló, 5412-es vonat), az első kettőben 15% utas gyűlik össze.
Gyorsítás közben előjön a 811-es jellegzetessége, vagyis a motorkocsi alapváltozatától merőben idegen hanghatás: a dízelmotor zúgása, ötvözve a villamos hajtás egyre emelkedő sivításával.

4.6-nál az ív illesztéses. 5.2 és 5.4 között ágyazatpótlás, szakaszosan feljebb is. 7.3+50-ben fénysorompós útátjáró, 7.4-nél áteresz. Nagysándori (Ostratice) megállóhely korábban megálló-rakodó volt: a felvételi épülethez közelebb eső rakodóvágánya faaljas, Hohenegger-es, rakodóterülettel és oldalrakodóval. Hárman szállnak le. A váltókörzetekben 40 km/h, közöttük 60 km/h, a folytatásban a nyíltvonal 80-as. Amint majd megfigyelhetjük, a vonal megállói eredetileg mind megálló-rakodók voltak.

8.4+10-nél fénysorompós, 9.6+50-nél fény- és motoros sorompós útátjáró.

Ribény (Rybany) állomás fény bejárati jelzős, váltókörzetei 40-esek, közöttük 60 km/h engedélyezett. A kezdőponti váltókörzetből jobbra iparvágány ágazik, silós telephez. Valamennyi vágánya betonaljakon nyugszik, az első (oldalrakodóját és rakodóterületét Tüzép-telep tulajdonosa használja) GEO, a többi Hohenegger sínleerősítésű. A 3. az átmenő fővágány. Az 1. mellett, valamint az 1-2., 2-3., 3-4. között sk+15-ös keskenyperon húzódik. 10.3-nál, állomási területen (a kezdőponti váltókörzet mögött) motoros sorompós útátjáró. Szolgálat van. Ketten szállnak fel, hárman le.

A nyíltvonal 80 km/h-s, közepesen szennyezett ágyazattal. 11.9+70-nél fénysorompós útátjáró. Alsóneszte (Dolné Nastice) ugyancsak ex megálló-rakodó, a rakodóvágánya faaljas, Hohenegger-es, nagyméretű, betonburkolatú rakodóterülettel. A már megszokott módon, váltókörzetei 40-esek, közöttük 60 km/h-val haladhatunk. A többi mrh.-tól eltérően azonban, az utasperont és a felvételi épületet a végponti váltókörzet mögé telepítették. 2 felszálló, 1 leszálló. Kezdőponti peronvégénél (13.0+50) fénysorompós útátjáró.

Lapos dombok váltakoznak, amelyek között néhány ezrelékes emelkedőket hasonlóan enyhe lejtők követnek. A felépítmény néhány ívben illesztéses, egyébként utólagosan termithegesztett. Szórványosan szennyezett az ágyazat.

15.5+90-ben fénysorompós útátjáró, majd jobboldalt teher tároló jelenik meg, eleinte kissé lejjebb a vonal szintjénél, az állomás felőli végénél oldalrakodós csonkával. A tároló Bán kezdőponti váltókörzetébe csatlakozik, ahol nem biztosított útátjárót létesítettek.
Bán (Bánovce nad Bebravou) állomáson gyakorlatilag teljes utascsere történik, tizen szállnak fel. Első vágánya betonaljas, GEO-s, a második és negyedik Hohenegger-es. Az átmenő fővágány a harmadik (betonaljakon, Hohenegger sínleerősítéssel), végül az 5., 6. és 7. tehervonati fogadó-indító. A rakodóvágány (1.) rövidebb, mellette oldalrakodó, raktár, rakodóterület található. A kezdőponti váltókörzetnél két rakodó csonka ágazik belőle. Fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzők. Egyes vágányokban "VUS-62" aljakat fedezünk fel, akárcsak a megálló-rakodók felhagyott vágányainak némelyikében.
Bán végponti váltókörzetét szegecselt acél gerendahíd követi (17.0) a Bebrava folyócska felett. 17.1-nél nem biztosított útátjáró, majd felhagyott, részben elbontott vágány ágazik jobbra, érvénytelenített tolatásjelzővel határolva. 17.9-ben fénysorompós útátjáró. Felsőozor (Horné Ozorovce) ex mrh. használaton kívüli rakodóvágánya (1.) betonaljas, Hohenegger-es, oldalrakodója van. Egy utas száll fel.

Emelkedni kezdünk, az ex-mrh. után illesztett a felépítmény (vegyesen faaljas iker és betonaljas lengő módszerrel). Baloldalt erdővel borított dombvonulat tűnik fel, bár a terep szabdaltsága még mindig visszafogott. A folyócska nem rendelkezik határozott völggyel.

Bánruszkóc (Ruskovce) megállóhelyen (ex mrh.) 2 felszálló, 4 leszálló. Ezúttal balra ágazik az egykori rakodóvágány (betonaljakon, Hohenegger-rel), és ugyanitt húzták fel az egyszerű épületet is. A nyíltvonal 60-as állandó lassújellel folytatódik - ív miatt -, azután 80 km/h. Most már határozottan emelkedünk, 6-8 ezrelékekkel, szaporodnak az erdős területek. 25.1+50-nél áteresz, innen Bercsény bejáratig közepesen szennyezett az ágyazat.

A vonal egyik jellegzetessége a nagyszámú, nem biztosított útátjáró. Amelyeken rendszeres forgalom zajlik, azok az ex megálló-rakodók, állomások környezetében találhatók, így a váltókörzetekre kitűzött, 40-es lassújelek egyúttal az útátjárók biztonságát is növelik.

Bercsény (Svinná) bejáratnál 60 km/h-s az ív. Az ex-állomás váltókörzetei a szokásos módon 40-esek, az állomási terület 60-as. Három átmenővágányt látunk féllíra formában. Mindhárom betonaljas, az 1. GEO sínleerősítésekkel (rakodóvágány oldalrakodóval és rakodóterülettel), a 2. és az átmenő fővágány Hohenegger-es. Az 1.-ből a trencséni végénél rakodó csonka ágazik ki, közrefogják a rakodóterületet. A jelzőberendezéseket elbontották. Négyen szállnak le, ketten fel.

A nyíltvonal már csak 70-es - ezzel is aláhúzva a vonalvezetés dombvidékivé válását -, ugyanakkor Bercsénytől hézagnélküli. A Nyitra és a Vág folyók völgye közötti hegylánc gerince egyre közelebb kerül. 28.2-nél patakot szelünk át egy kisebb hídon. A Bebrava mellékfolyásainak völgyétől feljebb húzódó, hosszú domb derekán haladunk.

Trencianské Jastrabie ex mrh. rakodóvágánya faaljas, Hohenegger-es, oldalrakodóval. Váltókörzetei 40-esek, közöttük 60 km/h engedélyezett - mint az összes többi ex megálló-rakodónál. Ketten szállnak fel, heten le. 50 km/h állandó lassújel-elejét tűztek ki a váltókörzet után.

Egyre inkább megközelítjük a borult, esőfelhős térséget - néhány percre itt-ott el is ered az eső, szerencsére nem komoly.

Nekifogunk az emelkedő utolsó, egyben legmeredekebb szakaszának. A hegyláncot pontosan felettünk nyereg szakítja meg, amely lényegesen alacsonyabb a gerinc szintjénél, ám addig is számottevő szintkülönbséget kell leküzdenünk. Az 50-es jelzésű főút kissé lejjebb halad, de neki még onnan is elegendő az egyenes vonalvezetés a nyeregig. A vasútnak azonban magasságnyerésre van szüksége, amit a nyereg mindkét oldalán vonalkifejtéssel old meg.

A vonalkifejtés előtt kissugarú jobb, majd bal ív (50 km/h), folyamatos emelkedővel. Rövid, faaljas szakasz 31.2-nél, majd fénysorompós útátjáró 31.6-nál, azután 60 km/h alkalmazható. Az útátjárót is magába foglalóan, 100 méter hosszú a 30-as ideiglenes lassújel. Ezután, folytatva a bal ívet, a hegygerinccel párhuzamos irányt veszünk fel.

32.6-nál, a csúcsfordulóban fénysorompós útátjáró, itt jobboldalt kőbánya található. 35.0 magasságában, Barátszabadi bejárat előtt beérünk az erdőbe. Egy sárgával fogadnak - az utolsó pillanatban kizöldül.

Barátszabadi (Mnichova Lehota) állomás a nyeregnél létesült, két átmenővágánnyal, fény bejárati és egyéni fény kijárati jelzőkkel. A kp.-i váltókörzetet követően bal ívben, majd egyenesben fekszik, átmenő fővágánya a második. Vonatkereszthez aktívan felhasználják, így szolgálat is van. A váltók helyszíni állításúak, a kezelők számára egy-egy téglából készült tartózkodó áll rendelkezésre. A felvételi épület a végponti váltókörzethez közelebb helyezkedik el, ettől a váltókörzettől jobbra, terelőcsonkán keresztül bekötve háromvágányos tároló húzódik, kőrakodóval. Úgy tűnik, igen ritkán használják.

Az 1. vágány faaljas, a 2. betonaljas, mindkettő Hohenegger sínleerősítésű. Keresztezünk a motor+mellék összeállítású 5410-es személyvonattal, motorokcsija a Jana egyéni nevű 811 021-es, mellékkocsija pedig a 011 258-as. Kb. 60% utast visz.

Elindulunk lefelé, a háromvágányos tároló a vonalhoz képest mind magasabbra kerül. 37.6-nál áteresz, 37.8-tól 40.8-ig 40-es ideiglenes lassújel, amely kissé meghosszabbítja a 39.4+50-ig tartó, állandó 40-est. Az ívek meglehetősen kissugarúak, az illesztések enyhén könyökösek. A gerinccel közel párhuzamosan ereszkedünk.

Helyenként jól rálátni a hegyvonulat aljában, a Vág széles völgyében húzódó településekre, jobbra előtűnnek a Trencsént szegélyező panelházak. A Vág völgyének túloldalán a Fehér-Kárpátok határolják a horizontot és egyúttal Szlovákiát - ott már Csehország kezdődik. (Pontosabban, Morvaország. A csehszlovák időkből származik a vicc: milyen a morva himnusz? A csehszlovák himnusz cseh és szlovák népdalból áll. A kettő közötti szünet a morva himnusz.)

Szórványosan faaljas cserék fordulnak elő a betonaljas, Hohenegger sínleerősítésű felépítményben. 41.0-42.0 között, bal ívvel a hegyvonulat aljába érünk, ezen az oldalon azonban a magasságnyeréses szakasz nem veszi fel egy klasszikusabb vonalkifejtés alakját, mint Trencianské Jastrabie felől. 41.4 körül közepesen szennyezett az ágyazat, nyilván az erdőség hatása miatt.

42.5-nél található Cobolyfalu (Soblahov) megállóhely, ahol menetrend szerint nem állunk meg. A többi megálló-rakodótól eltérően, itt nincs külön rakodóvágány, azonban egy fűvel benőtt oldalrakodó-maradvány elárulja a többi mrh.-éhoz hasonló múltját.

45.0-nál hídon szeljük át a Trencsénbe tartó országutat. A lejtős pályaszakasz Tornyos kezdőponti váltókörzetéig tart, előtte, 45.3-nál ér véget az illesztéses szakasz, a sineket innentől utólagosan termithegesztették.

Tornyos (Trencianská Turna) állomás fény bejárati jelzős. Kezdőponti váltókörzetétől a kezdőpont felé jobboldalt rövid csonka húzódik, végponti irányban pedig iparvágány ágazik, fatelepre tart. A váltókörzetekben 40 km/h, az állomási területen 60 km/h alkalmazható.

Az 1. vágány kissé rövidebb, a kezdőponti váltókörzethez közelebb fekvő felvételi épületnél ágazik ki, oldalrakodó és rakodóterület van mellette. Az átmenő fővágány a harmadik, betonaljas, Hohenegger-es. Alacsony keskenyperon található a 2-3. és a 3-4. vágányok között. A 4. vágánytól jobbra csonkák tartanak a végponti váltókörzethez közelebb eső, használaton kívüli, kétállásos színhez. A végponti váltókörzetnél csapórudas sorompós útátjárót (46.5+50) létesítettek.

48.4+20-nál, már Trencsén város területén, fény- és motoros sorompós útátjáró, 49.1+30-nál út bújik át a vasút alatt.

Trencsén Alsóváros (Trencin Predmestie) megállóhelyen 6 felszálló, 9 leszálló. Ezúttal "valódi" megállóról van szó, nem megálló-rakodóról, mint a vonal egyéb helyein. A felépítmény innen illesztéses, általában iker faaljakon. 49.7-nél baloldalt összerombolt telepet látunk: eredetileg előregyártott betonelemekből rakták össze. Utána már feltűnik a Vág folyó, ugyancsak baloldalt. 50.3+50-nél a folyót, majd a vasútvonalat is átíveli az a híd, amelyen keresztül a 61-es jelű főút bejut a városba. 50.5-től felfelé 50 km/h-s állandó lassújelet tűztek ki.

50.8+50-nél ér mellénk a 120-as fővonal, mindkét vágánya betonaljas, GEO sínleerősítésű. Nem messze innen acélszerkezetű, rácsos hidakon kerül át a Vág túlsó oldalára.

A bejárati jelzőtől 40 km/h az alkalmazható sebesség a vonalunk vágányán, a váltókörzet után pedig 100 km/h.

3 perc késéssel érkezünk az első vágányra, ám a szomszéd peron felől ennél komolyabb problémák szele fújdogál. Ami ott áll, az R1503 számú, Zsolnáig közlekedő "Inovec" gyorsvonat lehetne, ámde nem az, hanem a több mint egy órát késő, R607 "Liptov".
Motorvonatunkat szét kell hogy akasszák, hogy az elülső fele 14:41-kor - csak munkanapokon, azaz ma is - nekivághasson a Trencsénhőlakig (Trencianská Teplá) hátralévő útnak. A hátsó fele helyben marad, azután 14:57-kor, 5412-es számon Kinorányt veszi célba. A gyorsnak néhány perc után sikerül elhagynia az állomást, Olinecka a mellékével azonban csúnyán ittragad - de ne szaladjunk ennyire előre.
Amikor az Interneten kerestem néhány támpontot Trencsén vasútállomásához, legelőször esős-viharos időben készült képek kerültek a szemem elé. Mármost, itt vagy mindig esik az eső, vagy csak akkor, ha az állomást fotózzák...
Trencsén (Trencin) állomás fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzős. A 120-as vonal felőli, két átmenő fővágánya az 5. és az 6., ezektől jobbra illetve balra egy-egy széles középperon helyezkedik el, perontetővel ellátva. A 3. átmenő amolyan "szervízvágány", utasperon nélkül. Szélesperon épült a felvételi épület melletti, 2. vágánynál - ebből az épület zsolnai oldalától a zsolnai váltókörzetig rövidebb, átmenő rakodóvágány (1.) húzódik, oldalrakodóval és raktárral. Valamennyi utasperont, illetve a felvételi épületet az állomás pozsonyi-kinorányi végéhez közelebb keressük. A második középperon két vágánya (6., 8.) között a zsolnai váltókörzettől csonka jön (7.) a peronig, a bal (Zsolna, azaz végpont felé nézve) szélen további négy sínpár (9.-12.) szolgálja a tehervonatokat.
Trencséntől Zsolna (Zilina) felé nagyon úgy tűnik, hogy jelenleg csak egy vágány használható a nyíltvonalon, mert "mindenki vár mindenkire". A felvételi épület mellett immár két vonat áll, amelyek közül az egyiknek el kellett volna mennie. Az utastájékoztató berendezés nem képes egyszerre két vonatot kiírni, ezért 5412-esünk az érdeklődő utasok számára egyelőre "láthatatlan", ehhez képest pontosan neki van több esélye az időben való indulásra.
Jelentős késéssel beesik az "Inovec" gyorsvonat, hogy első adandó alkalommal folytathassa útját. A trencsénhőlaki személy - tizenöt reménykedő utasával - legkorábban ezután indulhat. Egyelőre kihúz a zsolnai váltókörzetig, majd átáll a negyedikre - így az 1. vágányra legalább kiírható az 5412-es.
A kirándulás ezen részének egy csepp akciófilm-jelleget kölcsönözve, vonatos üldözéses jelenet következik. Fehéres füstpamacsot eresztve, motorkocsink 3 perc késéssel mozgásba lendül, ám a negyediken is tolatómozgásba kezd a trencsénhőlaki vonat szerelvénye - ahelyett, hogy menetrend szerint, már rég Trencsénhőlakon ácsorogna, utasaitól megszabadulva. Az elhúzódó műveletet a hátul ülő gyerekek nyilván élvezik - hazafelé igyekvő szüleik valószínűleg sokkal kevésbé.
Induló utasterhelésünk visszafelé 25%, Trencsén Alsóváros megállóhelyen heten szállnak fel. 44.0 körül a vasút két oldalán 3-4 méter magas karókra komlót futtatnak fel, óriási területen. Tornyos (Trencianská Turna) állomáson öten fejezik be utazásukat.
A leggyengébb láncszem, avagy a hegylánc legalacsonyabb pontja - a jobb oldali képen a nyereg, ahol a vasút (és a közút is) átbújik a túloldalra.
Barátszabadi (Mnichova Lehota) állomáson egy leszálló akad. Tolatós teherrel keresztezünk, élén a 742 389-es géppel, mögötte a kalauzkocsival. Néhány rakott négytengelyes kocsi mutatkozik, de az ív miatt egyelőre nem látni, hol a vonat vége.

Időközben a Vág völgyében gomolygó esőfelhők közül kiszabadulunk, idefenn és a hegylánc másik oldalán bíztatóbb az időjárási helyzet.

A tolatós teher rakott négytengelyesei az ív után is folytatódnak, úgy tizenöt van belőlük összesen. Ezt a durván ezer tonnát a 742-es - belevaló tolatógéphez illően - a fennálló tapadási viszonyok között fel tudná ugyan szenvedni a hegyre, bár jó korán el kellene indulnia, hogy idejében keresztezhessen a vonatunkkal. A minden időjárási körülményt figyelembe vevő, és egyébként sem túlzottan kihegyezett, itteni vasútüzem persze tológépet alkalmaz: a 071-es Bardotkát.

Az állomáson keresztülívelő, betonszerkezetű híd az 50-es főúthoz tartozik, amely szintén Trencsénből jön.

Trencianské Jastrabie-n 3 leszálló. Innen lefelé az első két ív illesztett, az egyenesek hézagnélküliek, 28.0-tól már az ívekben is utólagosan terminthegesztettek a vágánymezők. Bercsény (Svinná) trencséni váltókörzete előtt kb. 400 méter hosszan szennyezett az ágyazat, ez a közeli facsoport éppen idehulló leveleinek évről-évre kumulálódó hatása. Bercsény ex-állomáson ketten szállnak fel. A rakodóvágányán alkalmi használat nyomai láthatók - ez persze nem is indokolná az állomási szolgálatot.

Bánruszkócon (Ruskovce) kettő, Felsőozoron (Horné Ozorovce) három leszálló.

Bán (Bánovce nad Bebravou) végponti végénél hatalmas kéményt hagytak meg reklámhordozóként: ma már nem ont magából semmiféle füstöt, hanem a túloldalon települő cipőgyárat hirdeti. Az állomáson ezúttal hatan szállnak le, öten pedig fel. Keresztezünk a 811 021-es motorkocsival és a 011 258-as mellékkel képviselt, 5415-ös személlyel.

Az átmenő rakodóvágányból (1.) a kezdőponti váltókörzetnél rakodó csonka ágazik, amely az elsővel együtt rakodóterületet fog közre. Kissé fentebb homlokrakodó csonkát is belekötöttek. A környékbeli állomásokon előszeretettel alkalmazzák azt a kisiklasztósaru-fajtát, amelynek tömbjébe szükség esetén Megállj! tábla rúdja is beletűzhető. Az állomás kinorányi bejárata előtt gerendahídat fektettek át az itt több ágra szakadó Bebrava mellékfolyásán, a Radisán.

Alsónesztén (Dolné Nastice) 2 leszálló, Ribény (Rybany) állomáson 1 felszálló.

Nagysándori (Ostratice) trencséni váltókörzetén gyorsfékkel állunk meg, látható külső okok nélkül. Rövidesen begurulunk az ex megálló-rakodóra, ahol hatan várakoznak.

Kinorányba érkezésünkkor feltűnik a Pozsony-Privigye viszonylatú, péntekenként közlekedő, R1521 "Tribec" gyorsvonat: a két végén "Z" alakban felemelkedő, széles sárga sávval díszített, 750 183-as Búvár vontatja a hat fülkés kocsit. Mögötte befut a szintén Privigyére igyekvő, 5003-as személy, gépe a 750 201-es Búvár, két-két termes és egy poggyászteres kocsit húz. Huszan szállnak le róla, 10% utasterheléssel indul tovább.

A trencsénhőlaki állomásítású Ludmila egyelőre az 1. vágányon marad a mellékével, a vonatmozgások levonultával majd nyilván körüljár, hogy végül 17:25-kor, 5417-es személyvonatként hazamehessen.

Privigyéről közlekedő, 5008-as személyvonatomra negyedóra késést mond be az élőhangú utastájékoztató - Nyitrán ezzel együtt is laza lesz az átszállásom. A 15 perc 11-re csökkent, a szolgálat pedig igencsak az utolsó pillanatban varázsolt bejáratot a vonat elé. (A váltókörzet melletti épületből a hölgy nagyon ráérősen sétált ki, de mikor megfordulva, meglátta a távolból rákacsintó főfényszórót, kissé meglepetten szaladt a sorompóhoz, azzal villámgyors tekerésbe fogott.)

Meglehetősen csúnya felhők gyülekeznek a háttérben, de most még meg tudok lépni előlük. A vonatom késése a képnek sajnos nem tett jót: tíz perccel ezelőtt viharfelhős és napsütéses felvételre adódott volna lehetőség.

A személy összeállítása: 750 198, 21-19 418, 21-19 419, 82-40 114, 21-18 844, 21-18 674. Tizen szállnak le, tizenöten fel, telítettsége 10% alatti. Nagybossány (Bosany) és Nyitrakoros (Krusovce) kis utascseréi után Nagytapolcsányban tizenöten fejezik be utazásukat, harmincöten szállnak fel. Keresztezünk az 5005-ös személlyel (750 129, két termes, poggyászteres, két termes). A keresztre tervezett 8 perc jótékony hatással van késésünkre, és mivel a páratlan vonatnak 4 perccel elcsúsztatva szintén 8 perc tartózkodást szabtak, még amazt sem verjük el.
Kálmánfalváig (Kamanová) gyenge terítő hatás volt megfigyelhető az utasforgalomban, majd 8-10 fős, vegyes utascserék jönnek.

Nyitraegerszegen (Jelsovce) nincs utascsere, keresztezünk a késő 5055-ös személlyel (750 031 vontatja a szokásos, 2+1+2 kocsit). A várakozás hatására az immár teljesen lefaragott késésünk újfent megjelenik: 7 percet kapunk.

Csekej (Cakajvce) megállóhelyen egyelőre még a régi sorompókat kezelik - a két fény- és motoros sorompós szerkezet, valamint a vasút felől a fény útátjárójelző telepítése befejeződött, már csak a beüzemelés maradt hátra. Négyen szállnak le, ketten fel.

Sarlókajszán (Luzianky) hárman szállnak le - hasonló utascserék jellemzők Nyitráig, ahová +9 perccel érkezünk, tizenöt utassal.

Nyitra felvételi épületében - számos más szlovákiai állomás épületéhez hasonlóan - az utóbbi időben burjánzanak a kávéautomaták. Az egyiknél 7 koronáért forró banánkoktélt vásároltam, mert a kávé túl kézenfekvő lett volna. Sétálgattam az állomáson, várva, hogy a piszokforró ital, közepesen szőrös torok mellett elviselhetőre hűljön, aztán megláttam a két Búvár a gyalogosfelüljáró alatt -kompozíciót. A poharat viszont nem tudtam hová tenni. Végül a jobb oldali Búvár mellgerendáját neveztem ki poháralátétnek - hiába, egy mozdony, amilyen drága, olyan sokoldalú.
A Nyitráról 18:18-kor Érsekújvárra közlekedő, 5064-es személyt figyelmet érdemlően állították ki. Élén az előző felvétel jobb oldalán szereplő, 166-os Búvár, mögötte hat fülkés kocsi (20-48 036, 025, 037, 024, 009, 026) következik, vélhetően a Pozsony-Nyitra viszonylatú, Zr1733 "Nitran" sebesvonatból. Újabb, tehát közbesorozott Búvár (750 365) vezeti be a vonat második felét, a végén poggyászteres- (82-40 117) és két termeskocsival (21-18 673, 21-19 412).

Megvárjuk a szintén Búváros, 5057-es személyt (így egyszerre már négy 750-es tartózkodik Nyitrán), aztán a "duplavonatunk" elindul. Utazás céljából az elülső vonatrész első öt kocsija vehető igénybe, de még ez is túlméretezett ehhez a viszonylathoz.

Az utasterhelés 10% alatti. Mindkét gép vontat, a nyitrai induláskor az elülső gép vezére kissé le is marad, ami némi rángatásban nyilvánul meg. A továbbiakban már kialakul az összhang. 5-10 fős, vegyes utascserék, Komjáton (Komjatice) Búváros személlyel (5007) keresztezünk. Nagysurányban (Surany) tizen szállnak fel, tizenöten le.
Az érsekújvári érkezést követően a 166-os Búvár hamar távozik a formáció éléről, a többi egyelőre helyben marad.

Én is távozom - a szállodába.

Tovább a második nap eseményeire

Vissza az utazás főlapjára