Tiszaeszlár körül

 

A 117-es (Ohat-Pusztakócs - Nyíregyháza) és 109-es (Debrecen - Tiszalök) vonalakat felfedező, korábbi kirándulásom során - egy ballépésem folytán - ki kellett hagynom a Tiszalök-Görögszállás szakaszt. A mulasztás pótlásért kiáltott, ám valami más látnivalóval mégiscsak össze kellett kapcsolnom ezt a 18 kilométeres szakaszt. A "más látnivaló" április elején tálcán kínálta magát a rendkívüli tiszai árvíz képében, ígyhát a Tokaj-Rakamaz közötti ártéri hidak szemrevételezésével együtt kialakult az egynapos kiruccanás programja. 2006. április 9-én, vasárnap teljesítettem.
Útvonalam: Budapest - Rakamaz (80/100c) - Görögszállás (100c) - Tiszalök - Görögszállás (117) - Budapest (100c/80).
Vonatszámok: 530 "Rákóczi" (Miskolc Tiszai pu.) - 5612 (Rakamaz) - 5124 (Görögszállás) - 36415 (Tiszalök) - gyalog (Hajnalos) - 36414 (Görögszállás) - 5123 (Miskolc) - IC 501 "Hámor" (Budapest Keleti pu.)

A Keleti pályaudvarról reggel 6:15-kor induló, 530-as számú "Rákóczi" nemzetközi gyors szlovák kocsijai: (51 56) 19-41 077, 82-70 080, 20-41 793, 986, 774, 988, 801, vontatójárműve: V43 1055. A kezdeti utasterhelés átlagosan 50%, Rákoson 20 utas száll fel, Gödöllőn 12 fel/8 le, Hatvanban 15 le/8 fel, Vámosgyörkon 15 le/10 fel, Kál-Kápolnán 6 le/4 fel, Füzesabonyban 10 le/15 fel, Mezőkövesden 8 le/8 fel, Nyékládházán 9 fel/6 le, Miskolcon legalább 80 leszálló.
A fülkés kocsikat korán reggel többen is hálókocsinak használják, amihez jótékonyan hozzájárul az a csekélység, hogy ezekben a kocsikban továbbra is van függöny.

A Miskolc Tiszai pu.-ról Nyíregyházán át Szolnokra tartó, 5612-es személyvonat összeállítása: V43 1109, 20-07 797 20-37 201, 20-07 624, 20-06 010. A kezdeti telítettség átlagosan 50%, Felsőzsolcán hatan szállnak fel. A Sajó éppenhogy nem lép még ki a medréből: a télen bőségesen hullott hó látványos produkciókkal szolgál Európa-szerte.

A mai napon Magyarországon az országgyűlési választások első fordulója zajlik, ami pozitívan befolyásolhatja az utasterhelési mutatókat. Közvetlenül a szavazások miatt legfeljebb másodlagosan - elég sok szavazóhelyiséget nyitottak meg -, hanem ha az emberek egyszer kimozdulnak otthonról, beiktatnak némi rokonlátogatást. Legalábbis a beszélgetésekből ezt szűrtem le.

A 20-07 797-es kocsi nagyon szitál, bár ezzel sajnos a legkevésbé sincs egyedül a MÁV SzÜ járműállományában. Hernádnémeti-Bőcs előtt a folyó körülbelül a Sajó formáját hozza, amiben nincs semmi meglepő. A gátak mentett oldalán száz-kétszáz méteres sávot víz borít. Az állomáson hárman szállnak fel, négyen le. Tiszalúcon 5 leszálló és 6 felszálló, Taktaharkányban 8 le/5 fel, Taktaszadán kb. 10 fős utascsere, a létszám nem változik.

Szerencs állomáson tizenöt a leszállók és kb. húsz a felszállók száma. A kép hátterében a 35222-es vonatszámon Abaújszántóra közlekedő, motor+mellék+mellék+motor összeállítású Bz motorvonat látható.

Mezőzomborban 2 felszálló, 2 leszálló. Tarcalon 11 le/3 fel.

Tokaj állomáson tizen szállnak fel, öten le. A felvételi épület szerencsi oldalában a kiállított 424,353 gőzmozdony tekinthető meg.

Tokaj után irány a Nagy Víz: a Tisza jelenlegi medre és holtágai, valamint északon a Bodrog és holtágai által határolt, három-hat kilométer széles ártér most alaposan megtelt. Az északi oldalon, Tokaj közelében az ártéren épült házak cölöpökön nyugszanak, de még így sem kellene ugrania annak, aki a házból kilépve a vizen óhajtana járni, "hátha sikerül"-alapon. A telkek kerítésének a teteje sem látszik ki. Rakamazhoz közelebb hatalmas, egybefüggő vízfelületek mutatkoznak mindkét oldalon.

A vasúttal párhuzamos 38-as főút egyik ártéri hídja alatt most sajátságos vízi limbó-versenyt lehetne rendezni, de ez valahogy senkinek sem jut eszébe.

Rakamazon 15 felszálló és 8 leszálló - utóbbiak között szerény személyem. Azt terveztem, hogy az 5124-es vonat érkezéséig rendelkezésemre álló két órát az ártéri hidak szemrevételezésével töltöm.
Tokaj felé nézünk.
Az állomás fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzős, négy átmenő vágányos. Az átmenő fővágány a harmadik, 54-es sínrendszerrel, Skl-3 sínleerősítéssel, 1979-es gyártású LM betonaljakon. A 2. és 4. vágány 48-as sínrendszerű, GEO-s, 1966-os L aljakon. Az 1. (rakodóvágány - rakodóterülettel, oldalrakodóval, raktárral, vágányhídmérleggel, egykori élőrakodóval) pedig 48-as, keresztaljai 1966-os TU-k. Gyalogosfelüljáró a nyíregyházi váltókörzethez közelebb. A szerencsi váltókörzetből csonkavágány ágazott ki eredetileg (szintén 66-os TU aljakon), közrefogva az 1. átmenővel együtt a rakodóterületet. Jelenleg használaton kívüli, a bekötése elbontott. A szerencsi váltókörzet előtt, 230-50-nél fény- és félsorompós útátjáró található. Az útátjáró előtt az állomás felé 80-as lassúmenet eleje tábla.
220-50-től Tokaj irányában 40 km/h (ideiglenes) lassújelet tűztek ki a magas vízállás miatt, a vége Tokaj állomás előtt, az utolsó híd után található. 219+10-nél fény- és félsorompós útátjáró.

A 214-es szelvénykővel szemközt, az országút északi oldalán Nepomuki Szent János, jelenleg mint a Víz Őrzője. Az ártér laposabb fekvésű vidéke a szobor mögött pár méterrel ér véget, az út és a szobortól Rakamaz felé eső részek valamivel magasabban helyezkednek el. A település déli térsége azonban korántsincs ilyen jó helyzetben, ott bizony árvízkor szükség van az idejében telepített homokzsákokra, a nyúlgátat megerősítendő-magasítandó.

Baloldalt a Rakamazhoz legközelebb eső, a 210-212 szelvények közötti ártéri híd (becsületes neve Aranyos-híd) húzódik, mellette a 38-as főút párhuzamos ártéri hídja.

Nem sok kellene már ahhoz, hogy a víz felérjen a hídszerkezetig és elkezdje nyomni oldalról-alulról...

Az Aranyos-híd a vágányról nézve, Tokaj felé.

Mezőzombor-Nyíregyháza között az alépítmény két vágánynak készült, kivéve a Tokaj-Rakamaz állomásközt.

A település déli részén átvezető, régi út ártéri hídja a vasúttól - Tokaj felé nézve - balra vezet. A vasúthoz folyamatosan közelít, majd a második ártéri híd mögött metszi, beletorkollik az új 38-as útba. Egymás mellett tehát három híd fekszik: a régi és az új úté, közöttük a vasúté.
A Tokaj felé nézve második, kisebb ártéri híd a Görbe-híd nevet viseli, 208-50-nél található. Balra a vasúti, jobbra a közúti műtárgyat látjuk. Továbbsétálva a Hosszú-híd, azután a Kis-híd következne, de azokat - idő hiányában - most nem tudom felkeresni.
A vasúttól kezdőpont felé nézve balra (délre) a régi út ártéri hídja engedi át a Tisza errefelé tévedő vizeit - ebben a keresztmetszetben tehát ugyancsak három hidat létesítettek.

Ha már híd, akkor meg lehet próbálkozni a járműves fotóval. Ehhez megfelelő fotóállást kell találni, ki kell írtani a szemmagasságba kerülő, száraz kórókat (a művelet eltartott egy darabig, ha tudom előre, hogy ez lesz, hozom a bozótvágó késemet), azután már csak a várakozás marad.

Az 5125-ös személy (Nyíregyháza - Miskolc Tiszai pu.) 10 perc késéssel végre megjelent.

Időközben elbeszélgettem egy helyi sráccal, aki mesélt a múltkori árvízről, arról, ahogy pakolták a homokzsákokat, terítették ki a szigetelő fóliát a gátra, ahogy ennek a fóliának - a megélhetési bűnözés útját választók jóvoltából - másnapra lába kélt. (A gát szerencsére nem ázott át, így a település is megmenekült.) A mostani árvíz ezen a szakaszon kevésbé bizonyult kritikusnak, bár a vízállás így is ijesztőnek hatott, összemérve a hidaktól délre eső házak talajszintjével.

A TVK nevet viselő, 565-ös InterCity-t (Nyíregyháza - Miskolc Tiszai pu. - Budapest Keleti pu.) az Aranyos-hídnál látjuk. A sok hidat a megélhetési bűnözés útját választók orvhalászat céljaira használják: a hálókat a hidak között feszítik ki. A nemritkán tizes-huszas csoportban tevékenykedőkkel szemben a helyi polgárőrség nem sokat tehet, de mikor kevesebben jönnek, rendszerint zsákmány nélkül kénytelenek távozni, lógó és/vagy csöpögő orrokkal...

Alkalmi útitársam a településre érve a focipálya felé veszi az irányt, a fontos meccset játszó, helyi csapatot erősítendő a mai mérkőzésen. Én pedig visszasétálok az állomásra.

A Rakamazról 12:10-kor Nyíregyháza felé továbbinduló, 5124-es személyvonatot veszem igénybe Görögszállásig, 25 várakozó utas között. A vonat összeállítása: V43 1089, 20-37 070, 82-28 107, 20-17 009, 20-17 084. Utasterhelése 25%, Virányos megállóhelyen 1 felszálló, 2 leszálló akad.
Görögszállás tokaji bejárata, balról a 117-es vonal csatlakozik.
Görögszálláson négyen szállnak le velem együtt.

Az állomás fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzős. 6 átmenővágánnyal rendelkezik, a 3. az átmenő fővágány (54-es rendszerű, 1979-es gyártású sinekkel, GEO sínleerősítéssel, amelynek kengyelei a felvételi épülettől Nyíregyháza felé Skl-2 szorítórugókra váltanak), a 4. folytatódik 117-es vonalként Tiszalök felé. Az 1. rakodó, rakodóterülettel, oldalrakodóval, raktárral, két végén vágányzáró sorompókkal ellátva (mint Rakamazon). A harmadikat leszámítva a vágányok 48-as sínrendszerűek, közvetlen sínleerősítésűek, TU ill. 1E 61 aljakon.

Az 1. vágányon TVGnh 1223, darus pőrekocsikkal. A járműszekrény stílusa hasonlít az FVG sínbuszra, amelyet Jászkisér 2 példányban, ukrán megrendelésre gyártott, amolyan "szuperkönnyű" kategóriájú személyszállító járműként. (Az ukrán fél nem vette át.)

A 36415-ös személy Bzmot 207, az 596-os mellékkel. 22 perc késéssel érkezik: ezt a görögszállási tartózkodás csak részben fogja eltüntetni. Négy felszálló, négy leszálló, a telítettség 10%. A váltókörzet utáni ív felépítménye zúzottkő ágyazatú, 48-as sínrendszerű, faaljas, GEO sínleerősítésű, szórványos L és TU betonaljas cserékkel, illesztéses. Kissé szennyezett az ágyazat. 464-10-nél végetér a váltókörzettől (470) érvényes, 40 km/h sebességkorlátozás. A szelvényszámozás csökkenő (Polgár kezdőpontú - lévén az egykori Tiszapolgár-Nyíregyházai HÉV vonala), a szelvénykövek itt hasáb alakúak.

Az ív után fővonali, vissznyereményezett anyagból felújított pálya következik, igen impozáns minőségben. Természetesen a pályasebesség továbbra is 60 km/h - de legalább egy darabig lassújelek nélkül. Zúzottkő ágyazaton, L (LX, LM) betonaljakon, GEO sínleerősítéssel, 54-es sínrendszerrel, hézagnélküli a felépítmény. 2002-ben került sor az átépítésre hosszúsines technológiával, az ekkor kinyert "c" sineket Balatonfenyvesre, a kisvasútra szállították, felváltva egy szakaszon az ottlévő, még könnyebb és elhasználtabb anyagokat.

A képen a 453-as szelvény környékére nézünk vissza. Itt-ott új LM aljakat is beépítettek.

Bashalom megállóhelyen 1 felszálló, 1 leszálló.
A felépítmény felújításával együtt a csatlakozó létesítmények is megújultak. Többek között mindenütt SK+150 mm-es, aszfaltozott peronokat építettek, a pálya felőli oldalon két sor egymásra fektetett betonaljjal lezárva.
Tiszaeszlár megállóhelyen 1 felszálló, 2 leszálló. Itt és a vonalszakasz többi megállójában szintén a bashalomihoz hasonló peron készült.
A sík terepen hosszú egyenes szakaszok között egy-egy rövidebb ív fekszik, Tiszalökig több iránytöréssel lényegében megkerüljük Tiszaeszlár települést - sőt, Tokaj-Tiszalök között hatalmas félkört írunk le körülötte.

410-20-nál fénysorompós útátjáró (a vasút felől útátjárójelzőkkel biztosítva). A 406-os szelvényben egyetlen ponton fekszinthiba érzékelhető, ezt leszámítva végig jó a felépítmény minősége. 387 magasságától téglatest szelvénykövek is megjelennek. 384-nél az ív belső oldalán az ágyazatszél rövid szakaszon beton támfallal megtámasztott.

Kisfástanya megállóhelyen 6 leszálló, 9 felszálló utas. 366-30-nál fénysorompós útátjáró, 354-től kissé szennyezett az ágyazat 700 méteren át.
Hajnalos táblás (pontosabban, táblátlan) megállóhelyen nincs utascsere.
A senki földjén létesített megállóra később még visszatérünk - szó szerint is.
Tiszalök állomás, "bézé-show": baloldalt a 36415-ös vonat folytatja útját Ohat-Pusztakócsra, középen a debreceni IP 36605-öst menesztik - 3 percet kap tőlünk -, jobbra pedig Bzmot 383 áll két mellékkel. Utóbbi nemrég érkezett 36614-es számon, és majd 36625-nek fordul Debrecenbe. Vonatunkról szinte mindenki leszáll, egy részük az IP-vel folytatja útját.
Bőven van időm arra, hogy elgyalogoljak Hajnalos megállóhelyig, útközben közelről szemrevételezve a pályát. Bzmot 383 megteszi azt a "szivességet", hogy körüljár, így az előző kép jobb szélső szereplőjét az állomás görögszállási vége felől is motorkocsival az élen örökítem meg.
A Tiszavasvári/Görögszállás felőli váltókörzet, illetve a bejárati jelző a 117-es vonalról.
A 304-es szelvénynél végponti irányba nézünk. Az aljak között LX 70, LX 71, LX 72, LM 80, LM 91, LM 93, LM 95 jelűeket találunk, de a zöm LM 86, LM 87-es. A sinek többek között 1989-esek, állapotuk a másodfelhasználás körülményei közötti, mai terhelést figyelembevéve, hosszú szolgálati időt jósol.
Nem biztosított útátjáró 309-50-nél, a földút balra rövidesen elenyészik a szántón. Az útátjárót a felújításkor átépítették: kétoldalt lefelé fordított betonaljakat alkalmaztak, külső burkolóelemként aszfaltburkolatot terítettek, a belső burkolóelem gumibakos-betonlemezes megoldású. Hasonló módszert követtek a vonalszakasz egyéb helyein is.
Az előjelzőt 310-50-nél telepítették.
315-nél Görögszállás felé nézünk: enyhe lejttörés tapasztalható itt az egyébként közel sík tájon. Távolabb bevágásban szeli át a vasút a keresztező alacsony, hosszúkás és keskeny dombot, amely természetes képződménynek túl váratlan, egykori földsáncnak vagy hasonlónak viszont túl nagy.

Itt is van nem biztosított útátjáró (a fényképezés helyéhez képest a hátam mögött), az út majorsági épületekhez vezet.

Ránézésre kutya viselhette egykor a szétszóródott alváz/szekrényváz elemeket (320-as szelvény).
Tetőtől és belső berendezésektől megfosztott házmaradványok Tiszalök-Újtelep szélén, a 324-es szelvénnyel szemközt. Kezdek csodálkozni, hogy mi értelme van Hajnalos megállóhelynek, amikor ott nincs semmi, ellenben a település az orrom előtt fekszik, több mint egy kilométerre Hajnalostól. Nem sokkal később erre is megkapom a választ.
334+30, nem biztosított útátjáró Hajnalos megállóhely előtt (Tiszalök felé nézünk). 334+50-nél áteresz.
A megálló a 336-ban található, és már várakozik itt egy utas. Néhány szót váltunk, kiderül, hogy Tiszalök-Újtelepen lakik családjával, szociális alapon juttatott házban. A telepen még jópár sorstársa él hasonló módon és körülmények között. Néhányan abból próbálnak további pénzeket szerezni, hogy felgyújtják a házukat, hátha a biztosító fizet. (Beszélgetőpartnerem nem tervez ilyesmit, örül, hogy fedél van a feje felett.) Hajnalos a nevét a helyi TSz-ről kapta, de abból már csak néhány rogyadozó épület maradt, egyetlen család lakik ott. Az Újtelepiek kérték (a MÁV-ot? Tiszalök várost?), hogy a megálló ne itt legyen, mert - főleg télen - nehéz idáig kigyalogolni, de egyelőre a kérés süket fülekre talált. Érthető, hogy miért: a MÁV fizető utast innen nem szerez, és Tiszalök kasszája sem Újtelepből fog gyarapodni.
A megállóban régen épület állt, az utastárs szavai szerint "télen még fűtöttek is". A peron mögött valóban kiszélesedik az alépítmény, ott lehetett egy házalap. Iparvágány nyomai után kutatok, amely a TSz felé vezethetett, de ilyesmit nem találok. Egy rövid rakodóvágány viszont elférne, tehát mrh.-ként minden további nélkül el tudom képzelni Hajnalos múltját.

A 36414-es 10 perc késéssel érkezik - nyilván a késő 36415-ös hatására. Bzmot 376, mellékkel, telítettsége 10%. Kisfástanyán 2 leszálló és 4 felszálló, Tiszaeszláron 10 fel/2 le, Bashalmon 9 felszálló. Görögszállásra már csak +3-mal érkezünk be.

Görögszálláson az 5123-as személy bent áll, de meg kell várnia a Miskolc felől érkező, keresztező 5114-est. V43 1022 után ugyanazokat a kocsikat látjuk viszont, amelyek az 5612-es vonatban szerepeltek délelőtt.

Tizennégyen szállnak át a tiszalöki Bz-ről a miskolci vonatra, amelyen ezzel együtt 20% utasterhelés alakul ki.

Megérkezik Miskolc felől az 5114-es személy, ezután már indulhatunk.

Virányoson ketten szállnak le.
Rakamazon tizenöt a felszállók, ugyanennyi leszállók száma, és időközben már javában folyik a meccs a vasútról jól látható focipályán - reméljük, délelőtti beszélgetőpartnerem sikeresen szerepel. (Hajrá Rakamaz!)

Rakamaz-Tokaj között ezúttal a Tokaj felé nézve bal (déli) oldalt fotózom a 197-es szelvény magasságában. Petőfi a maga idejében valami hasonlót láthatott feljebb ("Ott, hol a kis Túr siet beléje"), amikor szembesült a folyó szeszélyeivel: "S tengert láttam, ahogy kitekinték". Itt, hol a nagyobb Bodrog siet beléje, szintén jópár fürdőkád megtölthető lenne abból az olvadékvízből, amit hó formájában néhány hete tapostam Kárpátalján.
A Tisza jelenlegi medrét Tokaj felől gát határolja, amely ha nem lenne, bizony Tokajt feljebb kellene költöztetni a Kopasz-hegy oldalába.
A hidakon 40 km/h sebességkorlátozás van érvényben.
Tokaj állomás a 424,353-as kiállítási tárggyal.

35 utas várakozik, de a vonatunkra csak tizenöten kíváncsiak (nyolc leszálló mellett), a többiek Nyíregyháza felé utaznak (V43 1362 húzza a keresztező nyíregyi személyt).

Tarcalon 8 leszálló és 12 felszálló, Mezőzomborban 7 fel/3 le, Szerencsen 8 leszálló/15 felszálló.

Szerencs állomáson menetrend szerint 12 percet tartózkodunk (15:37/15:49). Sátoraljaújhely felé jelenleg a Bodrog veszélyezteti a vasutat (és a környéket általában), ezért részleges buszos pótlást hirdettek. Ugyanakkor remot Csörgővel az élen mégis előkerül néhány kocsi (5223-as vonat?), amelyeket Miskolcra továbbítunk. Ezért kihúzunk a miskolci váltókörzet elé, mögöttünk a Csörgő a kocsiktól megszabadulva, hasonlóképpen tesz, végül rázárunk a kocsijaira. A művelet időigénye, megtoldva a Csörgős vonat késésével, +5 percet generál.

Taktaharkányban 30, Tiszalúcon 25 felszálló, Hernádnémeti-Bőcsön 15 fel/4 le. A Szerencsen kapott kocsik: 19-37 019, 20-37 325, 20-37 319, 19-37 004, 29-05 006, 20-06 015.

Miskolcról eredetileg az 5201-es gyorssal terveztem a hazajutást, de az IC 501-re (i 17:05) csodálatosképp (vasárnap délután!) még pár perccel indulás előtt is volt helyjegy. A gép a már megismert V43 1022, a kocsik: 10-67 006, 88-67 003, 20-67 073, 082, 066, 068, 083. Utasterhelése 100% körüli.

Vissza a főlapra