A 117-es (Ohat-Pusztakócs -
Nyíregyháza) és 109-es (Debrecen - Tiszalök)
vonalakat felfedező, korábbi kirándulásom során -
egy ballépésem folytán - ki kellett hagynom a
Tiszalök-Görögszállás szakaszt. A mulasztás
pótlásért kiáltott, ám valami más látnivalóval
mégiscsak össze kellett kapcsolnom ezt a 18
kilométeres szakaszt. A "más látnivaló"
április elején tálcán kínálta magát a rendkívüli
tiszai árvíz képében, ígyhát a Tokaj-Rakamaz
közötti ártéri hidak szemrevételezésével együtt
kialakult az egynapos kiruccanás programja. 2006.
április 9-én, vasárnap teljesítettem. |
|
Útvonalam: Budapest - Rakamaz (80/100c) -
Görögszállás (100c) - Tiszalök - Görögszállás
(117) - Budapest (100c/80).
Vonatszámok: 530 "Rákóczi" (Miskolc Tiszai
pu.) - 5612 (Rakamaz) - 5124 (Görögszállás) - 36415
(Tiszalök) - gyalog (Hajnalos) - 36414
(Görögszállás) - 5123 (Miskolc) - IC 501
"Hámor" (Budapest Keleti pu.) A Keleti
pályaudvarról reggel 6:15-kor induló, 530-as számú
"Rákóczi" nemzetközi gyors szlovák
kocsijai: (51 56) 19-41 077, 82-70 080, 20-41 793, 986,
774, 988, 801, vontatójárműve: V43 1055. A kezdeti
utasterhelés átlagosan 50%, Rákoson 20 utas száll
fel, Gödöllőn 12 fel/8 le, Hatvanban 15 le/8 fel,
Vámosgyörkon 15 le/10 fel, Kál-Kápolnán 6 le/4 fel,
Füzesabonyban 10 le/15 fel, Mezőkövesden 8 le/8 fel,
Nyékládházán 9 fel/6 le, Miskolcon legalább 80
leszálló.
A fülkés kocsikat korán reggel többen is
hálókocsinak használják, amihez jótékonyan
hozzájárul az a csekélység, hogy ezekben a kocsikban
továbbra is van függöny.
|
|
A Miskolc Tiszai pu.-ról Nyíregyházán át
Szolnokra tartó, 5612-es személyvonat
összeállítása: V43 1109, 20-07 797 20-37 201, 20-07
624, 20-06 010. A kezdeti telítettség átlagosan 50%,
Felsőzsolcán hatan szállnak fel. A Sajó éppenhogy
nem lép még ki a medréből: a télen bőségesen
hullott hó látványos produkciókkal szolgál
Európa-szerte. A mai napon Magyarországon az
országgyűlési választások első fordulója zajlik,
ami pozitívan befolyásolhatja az utasterhelési
mutatókat. Közvetlenül a szavazások miatt legfeljebb
másodlagosan - elég sok szavazóhelyiséget nyitottak
meg -, hanem ha az emberek egyszer kimozdulnak
otthonról, beiktatnak némi rokonlátogatást.
Legalábbis a beszélgetésekből ezt szűrtem le.
|
|
A 20-07 797-es kocsi nagyon szitál, bár ezzel
sajnos a legkevésbé sincs egyedül a MÁV SzÜ
járműállományában. Hernádnémeti-Bőcs előtt a
folyó körülbelül a Sajó formáját hozza, amiben
nincs semmi meglepő. A gátak mentett oldalán
száz-kétszáz méteres sávot víz borít. Az
állomáson hárman szállnak fel, négyen le.
Tiszalúcon 5 leszálló és 6 felszálló,
Taktaharkányban 8 le/5 fel, Taktaszadán kb. 10 fős
utascsere, a létszám nem változik. Szerencs
állomáson tizenöt a leszállók és kb. húsz a
felszállók száma. A kép hátterében a 35222-es
vonatszámon Abaújszántóra közlekedő,
motor+mellék+mellék+motor összeállítású Bz
motorvonat látható.
|
|
Mezőzomborban 2 felszálló, 2 leszálló. Tarcalon
11 le/3 fel. Tokaj állomáson tizen szállnak fel,
öten le. A felvételi épület szerencsi oldalában a
kiállított 424,353 gőzmozdony tekinthető meg.
|
|
Tokaj után irány a Nagy Víz: a Tisza jelenlegi
medre és holtágai, valamint északon a Bodrog és
holtágai által határolt, három-hat kilométer széles
ártér most alaposan megtelt. Az északi oldalon, Tokaj
közelében az ártéren épült házak cölöpökön
nyugszanak, de még így sem kellene ugrania annak, aki a
házból kilépve a vizen óhajtana járni, "hátha
sikerül"-alapon. A telkek kerítésének a teteje
sem látszik ki. Rakamazhoz közelebb hatalmas,
egybefüggő vízfelületek mutatkoznak mindkét oldalon. A
vasúttal párhuzamos 38-as főút egyik ártéri hídja
alatt most sajátságos vízi limbó-versenyt lehetne
rendezni, de ez valahogy senkinek sem jut eszébe.
|
|
Rakamazon 15 felszálló és 8 leszálló
- utóbbiak között szerény személyem. Azt terveztem,
hogy az 5124-es vonat érkezéséig rendelkezésemre
álló két órát az ártéri hidak
szemrevételezésével töltöm. |
|
Tokaj felé nézünk.
Az állomás fény bejárati, egyéni fény kijárati
jelzős, négy átmenő vágányos. Az átmenő
fővágány a harmadik, 54-es sínrendszerrel, Skl-3
sínleerősítéssel, 1979-es gyártású LM
betonaljakon. A 2. és 4. vágány 48-as sínrendszerű,
GEO-s, 1966-os L aljakon. Az 1. (rakodóvágány -
rakodóterülettel, oldalrakodóval, raktárral,
vágányhídmérleggel, egykori élőrakodóval) pedig
48-as, keresztaljai 1966-os TU-k. Gyalogosfelüljáró a
nyíregyházi váltókörzethez közelebb. A szerencsi
váltókörzetből csonkavágány ágazott ki eredetileg
(szintén 66-os TU aljakon), közrefogva az 1.
átmenővel együtt a rakodóterületet. Jelenleg
használaton kívüli, a bekötése elbontott. A
szerencsi váltókörzet előtt, 230-50-nél fény- és
félsorompós útátjáró található. Az útátjáró
előtt az állomás felé 80-as lassúmenet eleje tábla. |
|
220-50-től Tokaj irányában 40 km/h (ideiglenes)
lassújelet tűztek ki a magas vízállás miatt, a vége
Tokaj állomás előtt, az utolsó híd után
található. 219+10-nél fény- és félsorompós
útátjáró. A 214-es szelvénykővel szemközt, az
országút északi oldalán Nepomuki Szent János,
jelenleg mint a Víz Őrzője. Az ártér laposabb
fekvésű vidéke a szobor mögött pár méterrel ér
véget, az út és a szobortól Rakamaz felé eső
részek valamivel magasabban helyezkednek el. A
település déli térsége azonban korántsincs ilyen
jó helyzetben, ott bizony árvízkor szükség van az
idejében telepített homokzsákokra, a nyúlgátat
megerősítendő-magasítandó.
|
|
Baloldalt a Rakamazhoz legközelebb eső, a 210-212
szelvények közötti ártéri híd (becsületes neve
Aranyos-híd) húzódik, mellette a 38-as főút
párhuzamos ártéri hídja. Nem sok kellene már
ahhoz, hogy a víz felérjen a hídszerkezetig és
elkezdje nyomni oldalról-alulról...
|
|
Az Aranyos-híd a vágányról nézve, Tokaj felé. Mezőzombor-Nyíregyháza
között az alépítmény két vágánynak készült,
kivéve a Tokaj-Rakamaz állomásközt.
|
|
A település déli részén átvezető, régi út
ártéri hídja a vasúttól - Tokaj felé nézve - balra
vezet. A vasúthoz folyamatosan közelít, majd a
második ártéri híd mögött metszi, beletorkollik az
új 38-as útba. Egymás mellett tehát három híd
fekszik: a régi és az új úté, közöttük a
vasúté. |
|
A Tokaj felé nézve második, kisebb ártéri híd a
Görbe-híd nevet viseli, 208-50-nél található. Balra
a vasúti, jobbra a közúti műtárgyat látjuk.
Továbbsétálva a Hosszú-híd, azután a Kis-híd
következne, de azokat - idő hiányában - most nem
tudom felkeresni. |
|
A vasúttól kezdőpont felé nézve balra (délre) a
régi út ártéri hídja engedi át a Tisza errefelé
tévedő vizeit - ebben a keresztmetszetben tehát
ugyancsak három hidat létesítettek. Ha már híd,
akkor meg lehet próbálkozni a járműves fotóval.
Ehhez megfelelő fotóállást kell találni, ki kell
írtani a szemmagasságba kerülő, száraz kórókat (a
művelet eltartott egy darabig, ha tudom előre, hogy ez
lesz, hozom a bozótvágó késemet), azután már csak a
várakozás marad.
|
|
Az 5125-ös személy (Nyíregyháza - Miskolc Tiszai
pu.) 10 perc késéssel végre megjelent. Időközben
elbeszélgettem egy helyi sráccal, aki mesélt a
múltkori árvízről, arról, ahogy pakolták a
homokzsákokat, terítették ki a szigetelő fóliát a
gátra, ahogy ennek a fóliának - a megélhetési
bűnözés útját választók jóvoltából - másnapra
lába kélt. (A gát szerencsére nem ázott át, így a
település is megmenekült.) A mostani árvíz ezen a
szakaszon kevésbé bizonyult kritikusnak, bár a
vízállás így is ijesztőnek hatott, összemérve a
hidaktól délre eső házak talajszintjével.
|
|
A TVK nevet viselő, 565-ös InterCity-t
(Nyíregyháza - Miskolc Tiszai pu. - Budapest Keleti
pu.) az Aranyos-hídnál látjuk. A sok hidat a
megélhetési bűnözés útját választók orvhalászat
céljaira használják: a hálókat a hidak között
feszítik ki. A nemritkán tizes-huszas csoportban
tevékenykedőkkel szemben a helyi polgárőrség nem
sokat tehet, de mikor kevesebben jönnek, rendszerint
zsákmány nélkül kénytelenek távozni, lógó
és/vagy csöpögő orrokkal... Alkalmi útitársam a
településre érve a focipálya felé veszi az irányt,
a fontos meccset játszó, helyi csapatot erősítendő a
mai mérkőzésen. Én pedig visszasétálok az
állomásra.
|
|
A Rakamazról 12:10-kor Nyíregyháza felé
továbbinduló, 5124-es személyvonatot veszem igénybe
Görögszállásig, 25 várakozó utas között. A vonat
összeállítása: V43 1089, 20-37 070, 82-28 107, 20-17
009, 20-17 084. Utasterhelése 25%, Virányos
megállóhelyen 1 felszálló, 2 leszálló akad. |
|
Görögszállás tokaji bejárata, balról a 117-es
vonal csatlakozik. |
|
Görögszálláson négyen szállnak le velem
együtt. Az állomás fény bejárati, egyéni fény
kijárati jelzős. 6 átmenővágánnyal rendelkezik, a
3. az átmenő fővágány (54-es rendszerű, 1979-es
gyártású sinekkel, GEO sínleerősítéssel, amelynek
kengyelei a felvételi épülettől Nyíregyháza felé
Skl-2 szorítórugókra váltanak), a 4. folytatódik
117-es vonalként Tiszalök felé. Az 1. rakodó,
rakodóterülettel, oldalrakodóval, raktárral, két
végén vágányzáró sorompókkal ellátva (mint
Rakamazon). A harmadikat leszámítva a vágányok 48-as
sínrendszerűek, közvetlen sínleerősítésűek, TU
ill. 1E 61 aljakon.
|
|
Az 1. vágányon TVGnh 1223, darus pőrekocsikkal. A
járműszekrény stílusa hasonlít az FVG sínbuszra,
amelyet Jászkisér 2 példányban, ukrán megrendelésre
gyártott, amolyan "szuperkönnyű"
kategóriájú személyszállító járműként. (Az
ukrán fél nem vette át.) A 36415-ös személy Bzmot
207, az 596-os mellékkel. 22 perc késéssel érkezik:
ezt a görögszállási tartózkodás csak részben fogja
eltüntetni. Négy felszálló, négy leszálló, a
telítettség 10%. A váltókörzet utáni ív
felépítménye zúzottkő ágyazatú, 48-as
sínrendszerű, faaljas, GEO sínleerősítésű,
szórványos L és TU betonaljas cserékkel,
illesztéses. Kissé szennyezett az ágyazat. 464-10-nél
végetér a váltókörzettől (470) érvényes, 40 km/h
sebességkorlátozás. A szelvényszámozás csökkenő
(Polgár kezdőpontú - lévén az egykori
Tiszapolgár-Nyíregyházai HÉV vonala), a
szelvénykövek itt hasáb alakúak.
|
|
Az ív után fővonali, vissznyereményezett
anyagból felújított pálya következik, igen impozáns
minőségben. Természetesen a pályasebesség továbbra
is 60 km/h - de legalább egy darabig lassújelek
nélkül. Zúzottkő ágyazaton, L (LX, LM) betonaljakon,
GEO sínleerősítéssel, 54-es sínrendszerrel,
hézagnélküli a felépítmény. 2002-ben került sor az
átépítésre hosszúsines technológiával, az ekkor
kinyert "c" sineket Balatonfenyvesre, a
kisvasútra szállították, felváltva egy szakaszon az
ottlévő, még könnyebb és elhasználtabb anyagokat. A
képen a 453-as szelvény környékére nézünk vissza.
Itt-ott új LM aljakat is beépítettek.
|
|
Bashalom megállóhelyen 1 felszálló, 1
leszálló.
A felépítmény felújításával együtt a csatlakozó
létesítmények is megújultak. Többek között
mindenütt SK+150 mm-es, aszfaltozott peronokat
építettek, a pálya felőli oldalon két sor egymásra
fektetett betonaljjal lezárva. |
|
Tiszaeszlár megállóhelyen 1 felszálló, 2
leszálló. Itt és a vonalszakasz többi megállójában
szintén a bashalomihoz hasonló peron készült.
A sík terepen hosszú egyenes szakaszok között egy-egy
rövidebb ív fekszik, Tiszalökig több iránytöréssel
lényegében megkerüljük Tiszaeszlár települést -
sőt, Tokaj-Tiszalök között hatalmas félkört írunk
le körülötte.410-20-nál fénysorompós
útátjáró (a vasút felől útátjárójelzőkkel
biztosítva). A 406-os szelvényben egyetlen ponton
fekszinthiba érzékelhető, ezt leszámítva végig jó
a felépítmény minősége. 387 magasságától
téglatest szelvénykövek is megjelennek. 384-nél az
ív belső oldalán az ágyazatszél rövid szakaszon
beton támfallal megtámasztott.
|
|
Kisfástanya megállóhelyen 6
leszálló, 9 felszálló utas. 366-30-nál
fénysorompós útátjáró, 354-től kissé szennyezett
az ágyazat 700 méteren át. |
|
Hajnalos táblás (pontosabban, táblátlan)
megállóhelyen nincs utascsere.
A senki földjén létesített megállóra
később még visszatérünk - szó szerint is. |
|
Tiszalök állomás, "bézé-show":
baloldalt a 36415-ös vonat folytatja útját
Ohat-Pusztakócsra, középen a debreceni IP 36605-öst
menesztik - 3 percet kap tőlünk -, jobbra pedig Bzmot
383 áll két mellékkel. Utóbbi nemrég érkezett
36614-es számon, és majd 36625-nek fordul Debrecenbe.
Vonatunkról szinte mindenki leszáll, egy részük az
IP-vel folytatja útját. |
|
Bőven van időm arra, hogy elgyalogoljak Hajnalos
megállóhelyig, útközben közelről szemrevételezve a
pályát. Bzmot 383 megteszi azt a
"szivességet", hogy körüljár, így az
előző kép jobb szélső szereplőjét az állomás
görögszállási vége felől is motorkocsival az élen
örökítem meg. |
|
A Tiszavasvári/Görögszállás felőli
váltókörzet, illetve a bejárati jelző a 117-es
vonalról. |
|
A 304-es szelvénynél végponti irányba nézünk.
Az aljak között LX 70, LX 71, LX 72, LM 80, LM 91, LM
93, LM 95 jelűeket találunk, de a zöm LM 86, LM 87-es.
A sinek többek között 1989-esek, állapotuk a
másodfelhasználás körülményei közötti, mai
terhelést figyelembevéve, hosszú szolgálati időt
jósol. |
|
Nem biztosított útátjáró 309-50-nél, a földút
balra rövidesen elenyészik a szántón. Az
útátjárót a felújításkor átépítették:
kétoldalt lefelé fordított betonaljakat alkalmaztak,
külső burkolóelemként aszfaltburkolatot terítettek,
a belső burkolóelem gumibakos-betonlemezes megoldású.
Hasonló módszert követtek a vonalszakasz egyéb
helyein is. |
|
Az előjelzőt 310-50-nél telepítették. |
|
315-nél Görögszállás felé nézünk: enyhe
lejttörés tapasztalható itt az egyébként közel sík
tájon. Távolabb bevágásban szeli át a vasút a
keresztező alacsony, hosszúkás és keskeny dombot,
amely természetes képződménynek túl váratlan,
egykori földsáncnak vagy hasonlónak viszont túl nagy. Itt
is van nem biztosított útátjáró (a fényképezés
helyéhez képest a hátam mögött), az út majorsági
épületekhez vezet.
|
|
Ránézésre kutya viselhette egykor a
szétszóródott alváz/szekrényváz elemeket
(320-as szelvény). |
|
Tetőtől és belső berendezésektől megfosztott
házmaradványok Tiszalök-Újtelep szélén, a 324-es
szelvénnyel szemközt. Kezdek csodálkozni, hogy mi
értelme van Hajnalos megállóhelynek, amikor ott nincs
semmi, ellenben a település az orrom előtt fekszik,
több mint egy kilométerre Hajnalostól. Nem sokkal
később erre is megkapom a választ. |
|
334+30, nem biztosított útátjáró Hajnalos
megállóhely előtt (Tiszalök felé nézünk).
334+50-nél áteresz.
A megálló a 336-ban található, és már várakozik
itt egy utas. Néhány szót váltunk, kiderül, hogy
Tiszalök-Újtelepen lakik családjával, szociális
alapon juttatott házban. A telepen még jópár
sorstársa él hasonló módon és körülmények
között. Néhányan abból próbálnak további
pénzeket szerezni, hogy felgyújtják a házukat, hátha
a biztosító fizet. (Beszélgetőpartnerem nem tervez
ilyesmit, örül, hogy fedél van a feje felett.)
Hajnalos a nevét a helyi TSz-ről kapta, de abból már
csak néhány rogyadozó épület maradt, egyetlen
család lakik ott. Az Újtelepiek kérték (a MÁV-ot?
Tiszalök várost?), hogy a megálló ne itt legyen, mert
- főleg télen - nehéz idáig kigyalogolni, de
egyelőre a kérés süket fülekre talált. Érthető,
hogy miért: a MÁV fizető utast innen nem szerez, és
Tiszalök kasszája sem Újtelepből fog gyarapodni. |
|
A megállóban régen épület állt, az utastárs
szavai szerint "télen még fűtöttek is". A
peron mögött valóban kiszélesedik az alépítmény,
ott lehetett egy házalap. Iparvágány nyomai után
kutatok, amely a TSz felé vezethetett, de ilyesmit nem
találok. Egy rövid rakodóvágány viszont elférne,
tehát mrh.-ként minden további nélkül el tudom
képzelni Hajnalos múltját. A 36414-es 10 perc
késéssel érkezik - nyilván a késő 36415-ös
hatására. Bzmot 376, mellékkel, telítettsége 10%.
Kisfástanyán 2 leszálló és 4 felszálló,
Tiszaeszláron 10 fel/2 le, Bashalmon 9 felszálló.
Görögszállásra már csak +3-mal érkezünk be.
|
|
Görögszálláson az 5123-as személy bent áll, de
meg kell várnia a Miskolc felől érkező, keresztező
5114-est. V43 1022 után ugyanazokat a kocsikat látjuk
viszont, amelyek az 5612-es vonatban szerepeltek
délelőtt. Tizennégyen szállnak át a tiszalöki
Bz-ről a miskolci vonatra, amelyen ezzel együtt 20%
utasterhelés alakul ki.
|
|
Megérkezik Miskolc felől az 5114-es személy,
ezután már indulhatunk. Virányoson ketten szállnak
le.
Rakamazon tizenöt a felszállók, ugyanennyi leszállók
száma, és időközben már javában folyik a meccs a
vasútról jól látható focipályán - reméljük,
délelőtti beszélgetőpartnerem sikeresen szerepel.
(Hajrá Rakamaz!)
|
|
Rakamaz-Tokaj között ezúttal a Tokaj felé nézve
bal (déli) oldalt fotózom a 197-es szelvény
magasságában. Petőfi a maga idejében valami hasonlót
láthatott feljebb ("Ott, hol a kis Túr siet
beléje"), amikor szembesült a folyó
szeszélyeivel: "S tengert láttam, ahogy
kitekinték". Itt, hol a nagyobb Bodrog siet
beléje, szintén jópár fürdőkád megtölthető
lenne abból az olvadékvízből, amit hó formájában
néhány hete tapostam Kárpátalján. |
|
A Tisza jelenlegi medrét Tokaj felől
gát határolja, amely ha nem lenne, bizony Tokajt
feljebb kellene költöztetni a Kopasz-hegy oldalába.
A hidakon 40 km/h sebességkorlátozás van érvényben. |
|
Tokaj állomás a 424,353-as kiállítási
tárggyal. 35 utas várakozik, de a vonatunkra
csak tizenöten kíváncsiak (nyolc leszálló mellett),
a többiek Nyíregyháza felé utaznak (V43 1362 húzza a
keresztező nyíregyi személyt).
|
|
Tarcalon 8 leszálló és 12 felszálló,
Mezőzomborban 7 fel/3 le, Szerencsen 8 leszálló/15
felszálló. Szerencs állomáson menetrend szerint 12
percet tartózkodunk (15:37/15:49). Sátoraljaújhely
felé jelenleg a Bodrog veszélyezteti a vasutat (és a
környéket általában), ezért részleges buszos
pótlást hirdettek. Ugyanakkor remot Csörgővel az
élen mégis előkerül néhány kocsi (5223-as vonat?),
amelyeket Miskolcra továbbítunk. Ezért kihúzunk a
miskolci váltókörzet elé, mögöttünk a Csörgő a
kocsiktól megszabadulva, hasonlóképpen tesz, végül
rázárunk a kocsijaira. A művelet időigénye,
megtoldva a Csörgős vonat késésével, +5 percet
generál.
|
|
Taktaharkányban 30, Tiszalúcon 25 felszálló,
Hernádnémeti-Bőcsön 15 fel/4 le. A Szerencsen kapott
kocsik: 19-37 019, 20-37 325, 20-37 319, 19-37 004, 29-05
006, 20-06 015. Miskolcról eredetileg az 5201-es
gyorssal terveztem a hazajutást, de az IC 501-re (i
17:05) csodálatosképp (vasárnap délután!) még pár
perccel indulás előtt is volt helyjegy. A gép a már
megismert V43 1022, a kocsik: 10-67 006, 88-67 003, 20-67
073, 082, 066, 068, 083. Utasterhelése 100% körüli.
|