|
2005. szeptember 10-re a MÁV Nosztalgia
Kft. Zólyomba (Zvolen) hirdetett utat, az ottani
gőzmozdonyverseny rendezvényéhez kapcsolódóan. A
kirándulás kapásból két érdekességgel szolgált.
Vontatójárműként az 1961-ben épült, a szajoli MOL
(ex Áfor) telepről átigazolt, A25 016 (avagy
"Nagybobó") szerepelt - a Ganz-MÁVAG DVM7-1
típusának három megépült példányából az egyetlen
fennmaradt képviselő. A Párkány-Csata-Ipolyság
útvonal pedig azért számít különlegesnek, mert
Ipolyság-Zólyom között, a szlovák 153-as vonal
nagyobbik szakaszán jelenleg nincs menetrend szerinti
személyforgalom.
A Bobó mögött az ABak 201089, a 4252
(étkező/szalon), valamint az Aa 1078 képviselte a
vontatott járműveket. Történészi vénával
rendelkezők fejébe valószínűleg vér tolul, de
ezúttal nem a történelmi egyneműség, hanem
éppenhogy a szinesség oldaláról célszerű nézni,
és úgy mindjárt a helyén van minden... |
|
Párkányban (Sturovo) és Ipolyságon (Sahy)
egyaránt menetirányt kell váltani, sőt, majd
Zólyomban (Zvolen) is. Az első körüljárás
Párkányban reggel 8 órakor - a felvételen Szob
illetve Csata (Cata) felé nézünk. |
|
Az 5902-es vonatszámú lévai személy 8:19-es
érkezéséig mindenképpen "helybetopi" van.
Ennek megfelelően bíztató 8:20-as indulást írtak ki
- sajnos 8:43 lett belőle.
Késésünk a továbbiakban megállíthatatlanul
növekedett. |
|
Párkány szobi végénél az 1375-ös Szilit
jónéhányan lefotóztuk. |
|
Csatáig a lévai 152-es vonalon haladunk, amely
Párkány kezdőponttal szelvényszámozódik. A
párkányi fűtőház előtt 770 002 ácsorog nem túl
fényes állapotban...
|
|
Kőhídgyarmat (Kamenny Most nad Hronom) állomás 3
vágányos féllíra, az átmenő fővágány a harmadik.
Váltókörzetein 40 km/h engedélyezett, az átmenő
fővágány 60-as. A 8.7-es szelvényben fénysorompós
útátjáró. A vonal felépítménye betonaljas,
hézagnélküli, az egyenes szakaszokon általában 80-as
pályasebességű, az ívek a kis ívsugarak miatt
60-asok, 50-esek. A közlekedés állomástávolságú.
11.2-nél fény- és önműködő sorompós útátjáró,
közben ívkombináció.
|
|
Kéménd (Kamenin) mh. csatai peronvégénél (11.5)
fény- és önműködő sorompós útátjáró. 13.6-nál
70 km/h-s a nagyobb sugarú ív. 15.5-50-nél, Bény
(Bína) párkányi váltókörzeténél Csata felé
nézve balra iparvágány kiágazás silókhoz, nem
tűnik használatban lévőnek. Az állomás
háromvágányos féllíra, váltókörzetei a szokásos
"mellékvonali módon" 40-esek, az átmenő
fővágány 60-as.
|
|
Csata (Cata) állomáson Bardotkás
tolatós teherrel keresztezünk - ezúttal csak a
személyzetet szállító, kéttengelyes kocsi van rajta.
|
|
A 152-es vonal egyenesen halad tovább Léva (Levice)
felé, 153-asunk pedig jobb ívvel megcélozza Ipolyság
(Sahy) állomását. A vonal Csata kezdőponttal
szelvényszámozódik. A 60/40 hm/h-val igénybevehető
ívben (0.830) és a vége után (1.275) önműködő
sorompós ill. fénysorompós útátjáró. A
váltókörzettől kezdve, majd az egyenesekben beton magánaljakat
fektettek Hohenegger sínleerősítéssel, jelenleg már
sok fa és beton keresztaljas cserével. 1.4+50-nél
kisebb felsőpályás, 2.0-nál nagyobb alsópályás
rácsos acélhíd. Négy felsőpályás híd követi
egymást (3.1+80, 3.5+80, 4.2+50, 4.6) - az itt már
lelassuló, szétterülő Garam mocsaras vidéket
eredményez, néhány nyílt vízfolyással. Zalaba
megállóhely 4.8-nál található.
5.257-nél fénysorompós útátjáró - a berendezés
meghibásodott: folyamatos kürtjelzés mellett,
lépésben haladunk át. Ezt 60/40 km/h-s ív, 5.4-től
17 ezrelékes, 5.6-tól 16 ezrelékes emelkedő követi.
A felépítmény illesztéses, az ívekben a
magánaljakat beton, néhol vegyesen fa keresztaljak
váltják, ugyancsak Hohenegger leerősítéssel. Enyhe
fekszint- és irányhiba érezhető. 6.5-ben már csak 3
ezrelékkel emelkedünk, a dombtetőt 6.7-ben érjük el,
aztán lejtő jön. Merőlegesen átszeltük a Garam és
az Ipoly között húzódó, alacsony dombvonulatot. |
|
8.749-nél, Ipolypásztó (Pastovce) csatai
bejáratánál fénysorompós útátjáró. Ipolypásztó
állomás alak bejárati jelzős, 4 átmenő vágányos,
az átmenő fővágány a 3. Az 1. rakodó,
oldalrakodóval és rakodóterülettel, Ipolyság felé
kihúzó csonkában folytatódik. Valamennyi állomási
vágány betonaljas, Hohenegger sínleerősítésű. A
nyíltvonal egyenesekben továbbra is beton magánaljas,
szórványos beton és fa keresztaljas cserékkel, ívben
beton keresztaljas. 11.2-ben súlyos ágyazatszennyezés.
11.5-nél az ív 70/40-es. 60 km/h-t tartunk, kivéve az
erős emelkedőt, azt 40 km/h-val másztuk meg.
Ipolypásztó és Ipolyság között a szlovák-magyar
határ helyenként igen közel esik a vasúthoz.
|
|
Ipolybél (Bielovce) megálló csatai peronvégénél
(12.929) fénysorompós útátjáró. 13.2-től az
egyenesben újfent beton magánaljak Hohenegger
leerősítéssel, néhány keresztaljas cserével, ívben
beton keresztaljak. 14.6-nál 100 m hosszan magánaljak,
utoljára. 14.9-nél az ív faaljas, illesztéses, majd
faalj-betonalj jön vegyesen. Az egyenes eleje
illesztéses, azután hézagnélkülire vált, 70 km/h az
engedélyezett sebesség, enyhén ereszkedünk. 16.4-nél
felsőpályás híd. A pálya betonaljas,
hézagnélküli, Hohenegger sínleerősítéses,
kielégítő állapotú. Ívekben illesztéses,
helyenként faaljas ikerillesztésekkel.
|
|
Ipolyszakállos (Ipel'sky Sokolec) állomás alak
bejárati jelzős, háromvágányos féllíra. Az 1. vg.
(oldalrakodó, raktár, rakodóterület) GEO-s, Csata
felől betonaljas, tovább faaljas, az állomás mindkét
vége felé rövid kihúzóval (valószínűleg inkább
terelőcsonkaként). A 2. GEO-s, faaljas, a 3. az
átmenő fővágány. Az állomási területen 40 km/h, a
nyíltvonal mindkét végén 70-es. 18.1-nél és
18.3-nál egy-egy alsópályás rácsos acélhíd, az
első meglehetősen rozsdás. 19.1-ben nagyobb
(felsőpályás), 19.3-ban kisebb (alsópályás) híd,
az előbbi az Ipoly felett. Kb. a 17. km-től alacsony
dombok között pár ezrelékes emelkedők-lejtők
váltakoznak. 21.3-nál áteresz, azután szakaszosan
ágyazatpótlás világos, valószínűleg mészköves
anyaggal, közvetlenül a szennyezett régi ágyazatra
leszórva.
|
|
Ipolyvisk (Vyskovce nad Ipl'om) ex
állomás ex-váltókörzetei között 40 km/h. 3
vágányos féllíra lehetett, az 1. vágány mellett
oldalrakodóval, jelenleg csak a 3., átmenő fővágány
van meg. Az ipolysági ex-váltókörzettől 60-as a
nyíltvonal, 23.2-től 70-es. Erdős területre érünk,
folyamatosan, enyhén ereszkedünk, majd megint
emelkedő-lejtő váltakozik. Szakaszosan ágyazatot
pótoltak, még nem mindenhol terítették el. A
26.2-nél található ívben (illesztéses, és egy-egy
faalj is becsúszik) kerek táblás 40 km/h, 26.7-től
(szögletes) 70 km/h. Betonaljas, Hohenegger
sínleerősítésű a felépítmény. Hézagnélküli, de
jól látható, hogy eredetileg (iker)illesztésesként
fektették. Itt-ott ágyazatszennyezések mutatkoznak.
30.3-nál érünk a zólyomi vonal mellé, Ipolyságig
párhuzamosan halad a két vágány. |
|
Ipolyság (Sahy) csatai váltókörzete 31.1-nél
található. 9:46-ra esünk be az állomásra, a
Csata-Ipolyság menetrendszerinti forgalmat biztosító,
810 554-es motorkocsi mellé. Az állomás a
szlovák-magyar határ mellett fekszik, csatai
váltókörzeténél nem biztosított útátjáró, az
államhatárt jelző táblát közvetlenül a
szabványárok külső partjára állították. (A
váltóállító bódé mögötti, deszákból
összerótt illemhelyen évtizedekig talán csak
útlevéllel tehette le a fenekét a szolgálat...) Már
állomási területen, a váltókörzethez közel (31.2)
aszfaltút vezet a magyarországi oldal felőli
raktárakhoz, az útátjáró fény- és félsorompóval
biztosított.
|
|
Ipolyság Csata illetve Zólyom felől fény
bejárati jelzős, 7 átmenő vágánnyal rendelkezik. A
felvételi épülethez legközelebbi átmenő vágány a
zólyomi, a következő a csatai vonalban folytatódik.
Ez utóbbiból további két átmenő vágány ágazik a
felvételi épülettel szemközti oldalra (jobbra).
Előtte, az útátjáró magasságában is sínpár
ágazik jobbra, amely három vágányos teher
tároló-rakodót alkot - két szélső vágányuk, a
6.-7. között rakodóterület (használatban), a 7.
mellett oldalrakodó. A 6-ban vágányhídmérleg. A
végponti váltókörzetnél a felvételi épület
oldalán rövid kihúzó csonka, pályás munkagépek
állnak rajta. Ugyanezen az oldalon Zólyom felé rakodó
csonka, oldalrakodóval és raktárral,
rakodóterülettel, homlokrakodóval. Mindkettő a
zólyomi átmenőből ágazik, az előbbi a
váltókörzetnél, az utóbbi a felvételi épület
zólyomi oldalánál. A képen a végponti
(drégelypalánki) váltókörzet. A váltóállító
bódétól egyenesen folytatódik (folytatódna)
az Ipolysági Vasút, Drégelypalánk felé. Balra
iparvágány ágazik.
|
|
Állomási totál - a Bobó újabb körüljárására
sokan rákészültek különböző rendű és rangú
kameráikkal. |
|
A körüljárás pillanatai.
Az állomási vágányok betonaljasak, többségük GEO
sínleerősítésű, de találunk Hohenegger-eset is. A
váltók helyszíni állításúak. |
|
A felvételi épület. |
|
10:03-kor sikerül továbbindulnunk. Ipolyság
felé nézünk vissza, jobbra a csatai vonal marad el.
Ipolyság kezdőponttal szelvényszámozódó, zólyomi
vonalunk betonaljas, GEO-s, a másiknál újabb
fektetésű aljakkal. Egyenesben hézagnélküli, ívben
illesztéses, összességében jó állapotú a
felépítmény, 70 km/h a pályasebesség.
2.9-nél alsópályás, rácsos hídon szeljük át az
Ipolyt, 3.2-nél ártéri híd. A hidak között 60 km/h;
faaljas, GEO-s a vágány.
|
|
Gyerk (Hrkovce) ipolysági peronvégénél (5.0)
fény- és félsorompós útátjáró (a magyarországi
2-es út folytatásával, a 66-ossal (E77) találkozunk),
valamint fénysorompós 5.375-nél. Működnek, ennek
ellenére 15 km/h-val haladunk át, folyamatos
kürtjelzéssel. Friss ágyazatpótlás a széleken.
Jó minőségű a felépítmény, betonaljas, az
egyenesekben hézagnélküli, GEO-s. Az útátjárók
környezetében faaljas. Gyerk-Tompa között baloldalt
Transpetrol-os olajtároló telep terül el hosszan,
szögesdrót kerítéssel övezve, 7.2-ig. Enyhén
emelkedik a vonal.
|
|
Tompa (Tupá) állomás 4 vágányos, a 3. az
átmenő fővágány. Az 1. felhagyott rakodó
(oldalrakodóval, rakodóterülettel). Az állomási
vágányok betonaljasak, a váltókörzetek (a 152-es,
153-as vonal többi állomásának megfelelően)
faaljasak. 40-es ideiglenes lassújel az állomási
területen. A kezdőponti váltókörzetbe jobbról
iparvágány csatlakozik. Az egész objektum nem tűnik
használatban lévőnek, ehhez járul, hogy
(helyhezkötött) jelzőberendezést nem figyeltem meg. A
felvételi épületben "van élet", de nem
vasútüzemi célból, hanem magántulajdonként. A
nyíltvonal hézagnélküli, betonaljas, GEO-s, 70 km/h,
majd 400 m-rel feljebbtől 60 km/h engedélyezett. 9.7 -
10.2 között szennyezett ágyazat, azután friss
ágyazatpótlás.
|
|
Közvetlenül Szalatnya (Slatina) ipolysági
váltókörzete előtt (11.6-nál) nézünk vissza
Ipolyság felé, az ágyazat itt közepesen szennyezett.
Rövid faaljas szakasz jön a váltókörzetig. |
|
Szalatnya mrh. kis esőbeállója a zólyomi
végénél található.
Az 1. vágány (betonaljas, GEO-s) oldalrakodóval
rendelkezik, elszállításra váró rönkfát tárolnak
rajta. A váltókörzetek között 40 km/h. |
|
A Szalatnyát követő útátjáró után, 12.8
környékén belekóstolunk az első komolyabb
emelkedőbe: a párhuzamosan folyó, Korpona és Selmec
patakok közötti dombvonulat kiemelkedő, déli végét
így kerüljük meg, belépve a Selmec völgyébe. 13.1 -
13.6 között faaljas, GEO-s, illesztéses a
felépítmény, 13.6 után enyhe lejtő jön. 13.9-nél
megint faaljas - az ívekben következetesen faaljakat
alkalmaznak, az egyenesek betonaljasak,
hézagnélküliek. Az ívkombinációban 60/40 a
pályasebesség.
|
|
Gyűgy (Dudince) megálló 14.4-nél található, itt
hosszabb egyenes szakasz kezdődik, enyhe emelkedővel,
70 km/h pályasebességgel. |
|
Terény (Terany) megálló környezetében megtörik
az emelkedő. |
|
Udvarnok (Dvorniky) megálló. A Gyűgytől tartó,
hosszú egyenes végetér, az ív Zólyomhoz közelebb
eső részén, 19.1-ig 50 km/h, azután újfent 70 km/h. |
|
Hontteszér (Hontianske Tesare) állomás
alak bejárati jelzős (mindkét végén váltóállító
bódéval), szolgálat van. 4 átmenő vágányos, az 1.
vágány ipolysági végénél rövid kihúzó.
Valamennyi vágány betonaljas, a 3. (átmenő
fővágány) és a 4. Hohenegger sínleerősítésű, az
1. és 2. GEO-s. Az 1. vg. rakodó, oldalrakodóval,
raktárral, rakodóterülettel. "Vytkovice"
feliratú, szállítószalagos rakodóberendezést is
találunk az 1. vágány mellett, de ez ránézésre már
nincs használatban. A 4. vágányban a zólyomi
végénél nem használt akna, talán salakolás céljait
szolgálta valamikor. Az állomási területen 40 km/h.
Megállunk, írásbeli utasítás átvétele céljából
- Zólyomig ugyanezt tesszük valamennyi állomáson. |
|
Teszér után emelkedik a pálya, 60 km/h
engedélyezett. A Selmec völgye határozott formát
ölt, magasabb dombok jelennek meg mindkét oldalon.
24.4-nél az ív szokás szerint illesztéses, de
betonaljas. Az erdős részeken szakaszos
ágyazatszennyezés - nyilván a folyamatos
falevél-utánpótlás következménye. 25.8-50 és 27.1
között faaljas ívkombináció. 27.1-től Hohenegger
sínleerősítés, az eddigieknél határozottan régebbi
betonaljakon. Dömeháza (Domaniky) megálló
környékén az ágyazat meglehetősen szennyezett.
Zólyomi peronvégénél (27.985) fény- és önműködő
sorompós útátjáró. A szaporodó ívek miatt 70/40-es
a nyíltvonal.
|
|
Hontnémeti (Hontianske Nemce) állomás alak
bejárati jelzős, szolgálat van, állomási területen
40 km/h. 4 vágányos (valamennyi betonaljas,
Hohenegger-es), a 3. az átmenő fővágány. Ipolysági
váltókörzetéből kiágazás egy háromvágányos
tárolóhoz, kihúzóval az innenső végében. Beton
silók látszanak a felvételi épület magasságában,
kb. 100 méterrel mögötte.
|
|
A felvételi épület rendre Ipolyság
illetve Zólyom felől.
Az 1. vágány mellett oldalrakodó, zólyomi végénél
(30.1) rakodóterület, valamint a felvételi épület
ipolysági végétől nem messze két nagyméretű
acéltartály töltőberendezéssel, tölcsérszerű
alsórésszel - felhagyottnak látszanak. Rönkfa
feladás. A 4. vágány használaton kívüli. |
|
Az állomás 3 ezrelékes emelkedőben feküdt, a
zólyomi bejáratánál viszont erőteljes
magassággyűjtés veszi kezdetét, a kissugarú ív
30.3-ig 40, majd 150 m hosszan 30 km/h-s. Elhagyjuk a
Selmec völgyét, oldalvölgyön át közelítjük meg a
Zólyom felé kedvezőbb fekvésű, Korpona (Krupinica)
patakot, valamint Korpona (Krupina) települést. A 66-os
út is így tesz, a vasút mellett halad (pontosabban, a
vasút "utánozta le" a már régebben
ittlévő út vonalvezetését). A nyíltvonal
betonaljas, Hohenegger-es, egyenes szakaszokon
hézagnélküli, ívekben illesztéses.
|
|
31.833-nál fénysorompós útátjáró, fölötte a
(lombos-) erdős részen a szokásos ágyazatszennyezés.
Továbbra is 30-40 km/h-val emelkedünk, kissugarú ívek
követik egymást faaljakon, Hohenegger leerősítéssel,
kerek táblás 40 km/h-val. 33.525-nél fénysorompós
útátjáró (földút, de rosszul belátható helyen). Devicse
(Devicie) megállóhely (34.0) ívben fekszik, a domb
oldalában. Eddig tart az ívkombináció, nyitottabb
területre érünk, betonaljasra vált a felépítmény.
Némi aszimmetrikus fekszinthiba jelentkezik, majd
34.8-tól jobbak a pályaállapotok, friss
ágyazatpótlást veszünk észre. Az emelkedő
megtörik, 35.7-től ereszkedni kezdünk (a tábla 13
ezreléket jelöl), rézsút közelítve a Korpona
patakot. 60/40 km/h az alkalmazható sebesség.
|
|
Bozók (Bzovik) megálló ipolysági peronvégénél
(37.952) fénysorompós útátjáró. Laposabb a terep, a
lejtő "kisimul", ahogy beérünk az itt
szélesebben elterülő Korpona-völgybe. A
pályasebesség 70-es. Lakott területek környékén
és az útátjárókban (függetlenül attól, hogy azok
jelzőberendezései működnek) sok, szinte folyamatos
kürtjelzést használunk. A tevékenység valamelyik
írásbeli formájában nyilván megjelent, és utal
arra, hogy a vonalon a tehervonati közlekedés nem mutat
rendszerességet, ugyanakkor a vonal mentén gyalogosan
vagy közúti járművel közlekedők nincsenek
tekintettel a vasúti járművekre.
|
|
39.760-nál, Korpona (Krupina) ipolysági
váltókörzete előtt fénysorompós útátjáró.
Kihúzó csonka az állomás ipolysági
váltókörzetnél, a felvételi épület oldalán,
valamint ugyanitt homlokrakodós csonka. Tovább rakodó
csonka szintén a bal oldalon, amely az 1. átmenő
vágánnyal együtt rakodóterületet fog közre. Az 1.
átmenő zólyomi vége felé két oldalrakodó, az egyik
raktárral. 5 átmenő vágány, a 3. az átmenő
fővágány. Betonaljasak, Hohenegger
sínleerősítéssel; az átmenő fővágányban 1962-es
gyártású aljak találhatók. Az állomási területen
40 km/h. Fény bejárati jelzők. A zólyomi
váltókörzetnél az 1. vágányba tároló silóktól
iparvágány csatlakozik. Fénysorompós útátjáró
ennél a váltókörzetnél is (33.439). Ebből - és a
csökkenő szelvényszámozásból - levonható, hogy
vált a szelvényezés, most már Zólyom kezdőpontú.
|
|
33.3-ban híd a Korpona-patak felett, 33.123-nál
fény- és félsorompós útátjáró. Erős emelkedő
és ív, kerek táblás 40 km/h, illesztéses
felépítmény betonaljakon, Hohenegger
sínleerősítéssel. A képen Krupina Predmestie
megállóhelyen ("Korpona felső") járunk,
Korpona zólyomi előjelzőjétől nem messze. A
felvételi épület már magántulajdon.
|
|
30.8-nál kb. 150 m hosszú alagút kezdődik (mivel
a völgy oldala itt túl közel kerül a patakhoz), a
felső bejárat falán 1924-es évszám. |
|
30.0-nál 14 ezrelékkel emelkedik a vonal.
28.8-tól 70 km/h engedélyezett, 27.9-ig kerek táblás
40 km/h, a pálya illesztéses, betonaljas,
Hohenegger-es. |
|
27.6-nál látványos viadukt vezet át a Korpona
patak felett. Visszafelé fotómegállással
próbálkoztunk ezen a helyszínen - lentebb még
visszatérek rá... 27.0 környékén 14 ezrelékes,
26.1-nél 13 ezrelékes az emelkedő, itt 50 m-es
szakaszon GEO-s, betonaljas, viszonylag újonnan cserélt
a felépítmény. 60/40 a pályasebesség, majd
Bábaszék előtt 70-es.
|
|
Bábaszék (Babiná) mrh. területén 60 km/h, az 1.
vágánya mellett raktár, oldalrakodó. Az mrh. előtt
az emelkedő csökken, 8 ezrelék marad. Bábaszék után
megint erősebb emelkedő és ívkombináció jön,
illesztéses, betonaljas, Hohenegger-es pályán. |
|
Rövidebb-hosszabb szakaszokon friss
ágyazatpótlást látunk, a képen 23.2-es szelvény
környéke. Az illesztéseknél faaljak jelennek meg,
ikerként fektetve. 22.5-ig 10 ezrelékkel emelkedünk,
majd még nehezebb szakaszra érünk. |
|
Bozók Lehotka (Bzovska Lehotka) megállónál egy
rövid darabon hézagnélküli a pálya, azután újból
illesztéses, betonaljas. 70 km/h a pályasebesség. |
|
Szászpelsőc (Sasa Pliesovce) állomás korponai
előjelzőjénél az emelkedő megtörik, felérünk a
csúcspontra. A Korpona-patakot már elhagytuk, Zólyom
felé enyhe lejtőn folytatjuk utunkat. Az állomás
fény bejárati jelzős, 5 átmenő vágányos, az
átmenő fővágány a 3. Az 1. vágány - rakodó,
rakodóterülettel vp. felől, oldalrakodóval és
raktárral kp. felől, rönkfa feladással - korponai
végén rövid kihúzó, zólyomi végén homlokrakodós
csonka. Az 1. és 2. vg. között a felvételi
épületnél is építettek egy vágánykapcsolatot. A
4.-ből a zólyomi végnél angolváltóval kihúzó
csonka ágazik. Az 5. vg. GEO-s, a többi Hohenegger-es,
1962-es betonaljakkal. Az állomási területen 40 km/h.
|
|
A 60 km/h-t hamar elérjük a lejtőn,
sebességszabályozó fékezésekre van szükség. 17.2
után - manapság ritkaságszámba menően - hosszúsines
a felépítmény. 70 km/h, az íveknél kerek táblás
40-esek. 15.9-nél kisebb viadukt, majd illesztésesre
vált a pálya (ikerillesztés betonaljakon), 3
ezrelékkel ereszkedünk. 14.2-nél 100 m hosszan
szennyezett az ágyazat. Dobrá Niva zastávka
("Dobronya alsó") kp.-i peronvégénél
(13.342) fénysorompós útátjáró, a kép hátterében
az állomás előjelzője. A környéken az illesztések
hol beton-, hol faaljas ikerillesztések, 5 ezrelékes a
lejtő.
|
|
Dobronya (Dobrá Niva) állomás 4 átmenő
vágányos (Hohenegger leerősítéssel, betonaljakon), a
3. az átmenő fővágány. Fény bejárati, a 3. és 4.
vágányokról egyéni fény kijárati jelzők. Az 1.
átmenő oldalrakodós (raktárral), ebből a felvételi
épület zólyomi oldalánál "Megállj!"
táblával ellátott csonka ágazik, melynek az épület
felé homlokrakodós csonka meghosszabbítása van. Az
emeleten a parabolaantenna és a száradó ruhák
között jó kilátás nyílik vonatunkra...
|
|
9, majd 3 ezrelékkel ereszkedünk. Dobróváralja
(Podzamcok) megálló vp.-i peronvégénél (10.088)
fénysorompós útátjáró. 9 ezrelékes lejtő
következik.
|
|
Berezina (Breziny) állomás 4 átmenő vágányos,
az átmenő fővágány a 3. - a felvételi épülete (az
ívben, baloldalt látszik egy kis darabja) alaposan
elbújt a fák között. Az épülettel szemközti
oldalon ipartelep. A képen a 7.0-nál lévő kp.-i
váltókörzetre vethetünk pillantást, valamint a 2.
vágányból folytatódó, fűvel teljesen benőtt,
rövid kihúzóra. (Itt inkább terelőcsonka
szerepkörben, a lejtőben fekvő állomás és a
nyíltvonal lejtője miatt.) Jelzőberendezések
nincsenek, a felvételi épület kerítéssel körbevett. A
váltókörzet után erdősebb-hegyesebb terep jön, 8
ezrelékkel ereszkedünk. 70 km/h az engedélyezett
sebesség.
|
|
A 3.8-3.5 között fúrt alagút zólyomi bejáratán
1947-es évszám. Jelentős késésünk ellenére a
tervezett, visszatolásos fotómegállást megtartottuk.
A csapat egy része nehezen talált olyan helyet
magának, ahonnan megfelelő képet készíthetne,
ugyanakkor ne zavarna mindenki mást a fotózásban.
Végül úgy-ahogy elmúltak a problémák, a
kirándulás vezetőjének kézi ordibátor
készülékétől támogatva. (Az alap-poént, miszerint
a szerkezet csak a gyártó ország nyelvén (pl.
kínaiul) szólal meg, most nem sikerült produkálni...) |
|
A Bobó kibújik a barlangból... |
|
1.731-nél kp. felé nézve balra iparvágány
ágazik terelőcsonkával, fényjelzőkkel biztosítva.
Nincs használatban.
1.4-nél híd a Szalatna (a Garam mellékfolyója)
felett. |
|
Bal ívvel érünk a 160-as vonal mellé, egyúttal
Zólyom füleki váltókörzetéhez. Háttérben a vár.
Az ív 60/40-es, előtte az egyenes 70-es. "Végállomásunk",
a gőzmozdonyverseny helyszíne Zólyom-teher, amely a
160-as vonal mentén fekszik, a fűtőház mögött.
Ezért Zólyom-személyre érkezésünk után ismét
körüljárásra volt szükség, immár harmadszor.
|
|
Zólyom-teherre 12:35-kor sikerült beérnünk, a
tervezetthez képest erős másfél órás késéssel. A
felvételen a magyar versenyzőt, a MÁV Nosztalgia
szineiben szereplő 22,034-est látjuk. A gőzmozdonyok
között tébláboló nézők éberségét fenntartandó,
a menetrendszerinti forgalom természetesen nem áll le -
az R802 "Gemeran" gyorsvonat a Búvárjának
élénk kürtjelzései közepette vágja el a
visszavonulási útvonalakat. Baj nem történik, mert az
éberség csak a rendezők részéről hiányzik
- ők eléggé megkésve jönnek rá, mit is kellett
volna tenniük...
|
|
A gőzmozdonyok mellett más járművek
is emelték a rendezvény színvonalát: például a
300-as Búvár az abszolút hozzá nem illő, de
mókásan mutató szerelvénnyel... |
|
...vagy a Stadler licencben Ruttkán (Vrútky)
készült, Rowan-rendszerű könnyű dízelmotorvonat, a
840-es. |
|
Vonatunk - immár utasok nélkül -
kihúz az állomás füleki végébe. |
|
Zólyom-teher füleki végében, a dögsoron néhány
Dongó várja a lángvágót. Ez a példány - 770 105
(ex T669 0105)- azonban nagyon is működő. Nem a
prágai CKD építette, mivel az a CsME3-asokkal volt
ezidőtájt elfoglalva, hanem
"besegítésképpen" az SMZ Dubnica nad Váhom
1969-ben (ha jól vettem ki, 0711-es gyári számot
kapott). |
|
770 105 és 742 227 együtt. |
|
A négy versenyző közben felsorakozik a gyorsulási
futamhoz. A vendégek nemcsak a felvételi épület
környékén gyűltek össze, hanem a kép látószögén
kívül, balra elhelyezkedő gyalogosfelüljárót is
spontán terhelési próbának vetik alá. Az itt
szorongó tömeg érdekes perspektívából szemléli az
eseményeket, ugyanakkor az alattuk elrohanó gépek
alaposan beterítik őket füsttel - de ezt láthatóan
nem bánja senki. |
|
Rögtönzött egyveleg: 702 603 az
abszolút light dízelkategóriából - T678 0012 az
össze nem jött álmok közül - 199 413 pedig egy
hasznos kis fűtőházi eszköz, a 702-esre igencsak
emlékeztető alvázzal, "ha már lúd, legyen
kövér" jellegű sínfékkel a két tengelye
között. |
|
Nem látványosság, hanem a normál napi üzem
része a mindent túlélő James Bond-formáció: 736 007
dízel- és 210 007 villanygép, mögötte ráadásul -
ha minden igaz - akkumulátoros kocsival (010 009),
mindez felsővezeték alatt. Hogy tovább is érdekes
legyen, a vontatott járműveket közvetítőkocsi, majd
orosz önürítős kocsik képviselik. Túl messzire
nem juthattak, ugyanis a dízel fél óra múlva
visszajött, a Vasaló pedig - az akkus kocsitól
megszabadulva - szokásos fellelési helyén,
Zólyom-személyen tevékenykedett.
|
|
A kellemes külsejű, 134-es Laminátka, mögötte a
cseh 242 224. Hátrébb, a fűtőház oldalánál ott
ácsorog a kiégett vezérállású Búvár - elég
elszomorító látvány. Régebben kint állt a
felvételi épület felőli oldalon, azóta bevontatták.
Egy másik Búvár, 753 255 a vezérállásnál a régi
pályaszámtáblát viseli: T478 3255.
|
|
Hogyan lehet várat vasalóval kombinálni? Így... |
|
A gőzmozdonyokkal húzott-tolt ingavonat
Zólyom-személy és Zólyom-teher között közlekedett
a rendezvény ideje alatt, tisztességes
kihasználtsággal. |
|
A visszaindulás előtti percek Zólyom-személyen.
A tervezett, 16:00-s indulást sikerült tartani, ám ez
- mint később kiderült - nem sokat nyomott a latban. |
|
Berezina (volt) felvételi épületére ezúttal
rákészültem, de túl sokat nem nyertem - itt vagy a
vonatról leszállva kellene fotózni, vagy
motorosfűrészes akciót követően... (Ez utóbbit
talán mégse.) Nem sokkal ezután már előfordult, hogy
a Bobó motorfordulatszámának emelése ellenére nem
volt érezhető vonóerőkifejtés. Az eset
megismétlődése aggodalomra adott okot, ám a gyenge
emelkedő, majd a lejtő itt még jótékonyan
besegített. Szászpelsőc és Hontteszér
kivételével a funkcionáló állomások mindegyikén
megállunk, írásbelit kapunk.
|
|
Fotómegállás a viadukton. A helyszín a
jelenlévőknél jóval kevesebb vendéget képes
"eltartani": a viszonylag zárt helyen, magas
fáktól övezetten épült objektum talán az egyik
végén, a belső oldalon, valamelyik fáról (vagy
vasúti kocsi homlokátjárójából) volna igazán
érdekes. Másutt vagy az ív nem érvényesül eléggé,
vagy a korlát zavar - ahol a kettő bizonyos
egyensúlyban van, oda jó esetben ha tíz ember elfér. Néhány
utas előreindult - így aztán, a jobb fotópozíciót
egy rosszabbra cserélve, a többiek is előrehúzódtak.
Volt, aki át is ment a viadukton - harsány
kiáltozások (plusz ordibátor) hatására
futását szerencsére addig folytatta, míg kifutott a
képből.
|
|
A viadukt a vonatról: valamennyi látszik a kőből
épített szerkezetből. |
|
Körüljárás Ipolyságon.
A felvételi épületet ezúttal a párkányi/zólyomi
végéről szemlélhetjük meg. |
|
18:42-kor érkeztünk Csatára, 19:15-re (19:09
helyett) befutott mögöttünk a 6060-as számon
közlekedő, ipolysági szóló 810-es. Léváról
5908-as személyként, pontosan állt be a Bz (motor és
mellék), Párkány felől megjött az 5913-as személy
(ugyancsak motor és mellék). Azonban nemcsak a
keresztet kellett megvárnunk, hanem az 5908-as
lejutását Párkányba - a mellékvonalakon kiritkított
szolgálatok körülményei között egy különvonat
vagy nem késik, vagy így jár... |
|
A tervezett, 18:50-es párkányi
érkezés helyett tehát 19:55-ös csatai
indulásról lehetett szó, közben besötétedett. |
|
Mozdonyunk problémái egyre csak szaporodtak,
Rákospalota-Újpest alatt a gépezet feladta, bár a
hosszú gurulás után néhány másodpercre - utoljára
- még sikerült vonóerőt csiholni belőle.
Rákosrendező kezdőponti végénél az 1157-es Szili
várt ránk, azután betolt a Nyugati pályaudvarra. A
tervezett 20:22 helyett 22:10-kor jelentünk meg a 10.
vágányon. A kirándulás igazi csemegének
ígérkezett, és az is lett. A felmerült problémák
még növelték is az egyediségét, bár ezt a vendégek
kevésbé vasútbarát része talán másképp
értékelte. Sajnos beigazolódott, hogy - kevés
mozgással töltött évtizedekkel a háta mögött - a
Bobót hosszabb útra elvinni, vagyis kifejezett vonali
szolgálatra "kényszeríteni" kockázatos -
ennek nem szükségszerűen kell így lennie, de ezúttal
így volt.
|