|
Az utolsó nap reggelén elsétáltam Munkács
főteréig, ott taxiba szálltam, ellenőrizendő a
"fél-távolságért" fizetendő összeget -
nos, a tarifa tényleg útarányos, innen csak 5 grivnya. |
|
A 8:45-kor Lavocsnéba induló 6504-est ma ER2-349
alakította, némi várakozást követően a hegyekbe
tartó tehervonat VL11m-079 mozdonyával együtt kapom
le. |
|
Munkács felvételi épületének utascsarnoka, az
elmaradhatatlan "szupercsillárral".
A nagyobb állomásokon a távolsági és a helyi
személyforgalom létesítményei elkülönülnek
egymástól. Nagyvárosok pályaudvarain már külön
vágánycsoport áll az elővárosi-helyi közlekedés
rendelkezésére, külön pénztárakkal,
utascsarnokokkal. Itt Munkácson, bár a város nem
mondható nagynak, az elkülönülés végsősoron
teljes, ha azt vesszük, hogy a helyi vonatok az 1.
vágányon várják az indulás idejét, a távolságiak
pedig a másodikat használják, ha az 1. foglalt. A
távolsági pénztár és csarnok a képen látható - a
helyi egy kisebb épületben működik, a
gyalogosfelüljáró alatt. |
|
A (távolsági) felvételi épület az 1. vágány
mellől. |
|
Az ungvári 6519-es személy ma szintén D1-es, és
ha már az előbb az "elektricskát" VL11m-mel
együtt örökítettem meg, akkor ugyanezt megteszem ez
alkalommal is. Milyen jó, hogy félóránként akad
egy-egy tehervonat, a tűrhető hosszúságú
fajtából... |
|
D1-563 összesen 70 utassal indul Munkácsról. A
két kalauz beáll a hátsó motorkocsi utolsó
feljáróajtaja mellé és kéri a jegyeket. Érdekes
megoldás - hiszen van még további hét nyitott ajtaja
a motorvonatnak -, de beválik: az utasok nagy része
tényleg egy falu - egy ajtó játékot játszik. Átrakón
nyolcan szállnak fel; Várkulcsán tizen, Mezőterebesen
pedig harmincan szállnak le.
|
|
Speciális váltó Mezőterebesen: a fonódott
vágányban a normál nyomtáv a széleshez képest
jobbra van eltolva, ugyanakkor balról kötötték be.
Ezt a problémát vagy a képen látható módon lehet
megoldani, vagy egyszerűbben, de több sínanyaggal és
nagyobb helyigénnyel: pl. adott esetben a normál
vágány a széleset balról átszeli, azután
visszafordítjuk és jobbról bekötjük. Mezőterebes
mindkét végén a váltós megoldást alkalmazták,
másutt viszont az átszeléseset. |
|
Az első napon Sztrumkivkán találkoztam a
világoskék ER2-510-essel (az oldalára felfestett név
"Latorica"), ma Mezőterebesen. |
|
A másik fonódásos-kitérő az állomás végponti
(csapi) váltókörzeténél. A vágánytól baloldalt
"veszélyes hely eleje" tábla (gyakorlatilag:
lassúmenet eleje). |
|
Barkaszó állomáson néhány leszálló volt.
Ezzel a D1-essel ugyanúgy bánnak, mint a többivel:
nagyon óvatos gyorsításokkal max. 60 km/h, majd
kifuttatás. A segéd szoros barátságot ápol a
zseblámpával: együtt látogatják a motorkocsik
gépterét.Barkaszó rendezőn gurítanak, a fedett
kocsi éppen elindul lefelé a dombról, elhalad az
optikai érzékelő mellett.
|
|
A vérszegény tempó mellett is sikerült beérnünk
a kocsit, amint a harmadik pozíciónál lelassítják. |
|
Bátyú, VL11m-085, friss festéssel. |
|
D1-656 várakozik az állomás csapi végénél, hogy
6587-ként nemsokára Királyháza felé vegye az
irányt. Mögötte normálnyomtávú gázszállító
tartálykocsi kandikál. |
|
Szvoboda után, az eperjeskei fonódott vágány
kiágazásánál. A háttérben a használaton kívüli
megkerülővágány. |
|
A kaszás nem a mozdonyért jött Eszeny állomáson.
Az állomási vágányok mennyisége bizony eltúlzott a
jelenlegi forgalomhoz. |
|
Eszeny épülete. Az épülettel szemközti oldalon
rengeteg széles teherkocsi-forgóváz sorakozik a
tengelyátszerelőnél. |
|
Eszeny csapi váltókörzete után jön a híd,
mellettünk a vonalunk fonódott bal (szelvényszámozás
szerint nézve) vágánya. Távolabb a használaton
kívüli "megkerülővágány" vasbeton
gerendahídja, rajta a forgalmasabb múltat hirdető
felsővezeték-tartóoszlopok. |
|
Eszeny megálló ("Eszeny alsó"). Az
utasépület a másik oldalon található, a középperon
mögötti vágány (balra) normálnyomtávú. Minimális
utascserékkel fokozatosan kiürül a vonat.
|
|
Baloldalt távolodik és emelkedik a
Tiszaásványnál a vonalat hídon átszelő,
normálnyomtávú, használaton kívüli (Ungvár felé
már el is bontott) vágány. Jobboldalt a normál éppen
kiválik a fonódásból. |
|
Csap állomás, +5-tel érkezünk, 15 leszálló, 10
felszálló az utascsere - meg akik még a tizenötből
vissza fognak szállni, a büfé felkeresése után. Tengernyi
időm van a "Rétköz" IC-ig. Valami
"szervezettebb jellegű" nézelődéshez már
túl fáradt vagyok, ehelyett sétálgatok az állomás
különböző részein. Egy szolgálatos rendőr
érdeklődik a fotók készítésének célja felől, de
inkább csak kíváncsiságból. Majd kötelességtudóan
megkérdezi, hogy minden rendben van-e, igenlő
válaszomra jó szórakozást és jó utat kíván.
Jólesik, megköszönöm.
|
|
A gépi hangú utastájékoztató Pozsony-Kijev
gyorsvonatnak mondta be a 163 052-es szlovák villanygép
vontatta három kocsit. A két szlovák fülkés csak
idáig közlekedik, a harmadik kocsi Bécs-Lvov
viszonylatú, ukrán háló. |
|
VL10-1491 távolsági vonatot hozott Ungvárról,
lejár róla. Körüljárás helyett azonban az állomás
ágcsernyői végénél marad, és a vonatot egy VL11m
viszi tovább. |
|
Normálnyomtávú CsME3-3532. |
|
Türelmesen vártam, hogy a 163-as jobb pozícióba
kerüljön, de hiába, nem mozdult a perontető alól.
Erre legalább két oka volt: egyrészt itt állították
meg (a legkisebb távolságra egy ajtótól, ahonnan
élőszavas utasítást osztó embert lehetett várni),
másrészt a perontető valamit védett a tűző nap
ellen. |
|
Nem bírtam ki, hogy ne örökítsem meg a
galériáról M. Medveckij fantasztikus alkotását,
amelyet négyzetméterre készített. Mint minden
hasonló, politikai megrendelésre készített dolgot,
ezt is az előjele és nem az abszolút értéke szerint
szokás megítélni - ezért hát valakik csindadratta
közepette avatják fel, másvalakik szeretnék
megsemmisíteni. A valakik és a másvalakik nagyon
nyugodtan lehetnek azonos személyek.
Két, soknégyzetméteres műről van szó, a sarkában
lévő felirat alapján az egyik 1984-ben, a másik
1985-ben készült. A kisebbik a polgárháborúról és
az azt követő boldog békeidőkről regél, a
második a boldogságot szétromboló II.
Világháborúról, majd az újabb szebb jövő
korszakáról. Mindkettő középpontjában egy-egy
katona áll. Olyan jelenetet viszont egyáltalán nem
találunk, ahol az adófizető éppen adót fizet, alapot
szolgáltatva az egész bolhacirkuszhoz - talán mert egy
alattvalónak ez ebből a nézőpontból
kötelessége, vagy mi... |
|
A kék VL10-1491 csak idáig jött a távolsági
vonattal Ungvártól, Lvovig VL11m-027 lesz a
vontatójármű. |
|
CsME3-4177 közben visszahozza az 1. vágányra az
immár széles forgóvázakon guruló, Bécs-Lvov
hálókocsit, és rájár vele a Csap-Kijev kocsikra.
A tolatógép a fűtőházi tuningversenyeken minden
létező díjat elvihetne. A szokványos
"csicsázási" fogásokon túl, figyelmet
érdemelnek a csapágytokokra festett minták, az egyedi
pályaszámtábla, a fűtőház betonból öntött
logója. |
|
Végül megjelenik a vontatójármű, VL10-1477.
A RIC-es háló a szerényebb méreteivel viccesen mutat
a gép és a többi kocsi között. |
|
Záhony, avagy vissza a modellvasutak
közé. A "Rétköz" IC-t V43 1102
továbbítja, Csapról a 2162-es Csörgő hozta át. A
kocsik: 19-91 304, 20-70 051, 20-71 023, 20-70 055. Kb.
60 átlépő utas volt, Záhonytól 10% sincs az
utasterhelés. Kisvárdán kb. 100, Nyíregyházán kb.
50 felszálló. Debrecenbe félórás késéssel
érkezett a Kraszna IC Mátészalkáról (10-67, 88-67
és 3 db. 20-67-es kocsi), miután a 110-es vonal
hézagnélküli szakaszán sebességkorlátozást
rendeltek el a rendkívüli meleg miatt. A Keleti pu.-ra
31 perc késéssel futunk be.
|