"Déli végeken"

 

2005.07.16-án még mindig túl nagy volt az eső valószínűsége Borsod térségében, ezért a Tornanádaska-Torna gyaloglást halasztanom kellett. Elővettem hát az elemeknek kevésbé kitett, másik régi útitervemet, a Pécs-környékit, amely másfél napos, tekintettel a "csillagpontos" utazások időigényére.

Útvonalam: Budapest - Pécs (40) - Pélmonostor - Pécs (65/66) - Pécsvárad - Pécs (64) - Komló (40/47) - Budapest (47/40). Vonatszámok: IC 816 (Pécs) - 8110 (Pélmonostor) - 8117 (Pécs) - 38014 (Pécsvárad) - 38015 ( Pécs) - 8806 (Godisa) - 38636 (Komló) - 38613 (Dombóvár) - 8003 (Bp. Déli pu).

Az IC 816 összeállítása hátulról előre: 10-67 001, 88-67 008, 20-67 000, 012, 011, 019, 51 50 21-80 005 (bosnyák kocsi), 39-30 025, V43 1208.

Történetünk lényegi része szombaton kezdődik, Pécsett.
A "státuszszimbólum" hajnali fél ötkor a fűtőháznál - ilyen megvilágításban még nem láttam...
A Pélmonostorra (Beli Manastir) és Mohácsra közlekedő 8110+38840 személyvonatok (Pécs i: 4:58) motor+mellék összeállítású Bz-k: a pélmonostori Bzmot 209, Bzx 588, a mohácsi Bzmot 166, Bzx 597.

A kezdeti utasterhelés 10% alatti.

Indulásunk előtt érdekes formáció (38819-es személyvonat) érkezik Mohácsról: MDmot 3030 vontat két Ao kocsit. Tovább szinesítendő, a végén Bz motor foglalt helyet, de a kép készítése előtt gyorsan leakadt.

Pécs-Külvárosig kétvágányú a felépítmény, a 64-es vonal (Pécs-Külváros felé nézve jobb oldali) vágánya illesztéses, a 65-ösé hézagnélküli, L betonaljakon. Pécs-Külvároson nincs utascsere, a pécsbányai váltókörzeténél csapórudas sorompós útátjáró. Az állomást követően, a 27-es szelvénynél vágánykiágazás balra (használaton kívüli), 23+40 és 22 között 40-es lassú. A 64-es vonal közben már töltésre kapaszkodik, 20-50 magasságában bújunk át alatta. 14-nél vágánykiágazás jobbra darus rakodóhoz, előtte jobbra és balra egy-egy kiágazás. Egyik sem látszik használatban lévőnek.

Jobb ívvel, a 3-as szelvénynél érjük el Pécsbánya-Rendező északi váltókörzetét, ahol lassújel (40?) található.

A képen: napfelkelte Pécsbánya-Rendezőn.

Egy felszálló akad. A végpont felé közös fény kijárati, fény bejárati jelzőt látunk. A váltókörzetnél lassújel vége, mindkét oldalon kihúzó, a jobb oldaliba vágány csatlakozik. A szelvényszámozás a továbbiakban emelkedő, Pécsbánya-Rendező kezdőpontú (hiszen az elsőként megépült, Pécs-Mohács összeköttetés szénvonatait itt állították össze, majd továbbították a Dunához).

A 21...29-es szelvények között, ívben illesztéses pálya L aljakon (továbbra is 80 km/h) - a vonalon a kisebb sugarú ívek illesztettek. 58-20-ban és 65-10-ben fénysorompós útátjárók, fény fedezőjelzőkkel biztosítva. 68-nál 60 km/h lassújel, ez Pécsudvard ex kezdőponti váltókörzetének helye - az egykori állomás 3 vágányából csak az átmenő fővágány maradt meg, amely faaljas (vegyesen GEO és közvetlen sínleerősítésű), helyenként TU betonaljakkal. A 77-ben lévő, ex vp. váltókörzet után megszűnik a lassúmenet, folytatódik az L betonaljas, hézagnélküli pálya. Utascsere nem volt.

Szőkéd megállóhelyen 3 felszálló. Feltűnően hosszú a peronja - legalábbis mai szemmel. Kp.-i peronvégénél, 114+40-ben fénysorompós útátjáró.

Áta állomás 3 vágányos, alak bejárati jelzős, területén 60 km/h a középen húzódó, átmenő fővágányon. Az 1. és 2. vg. faaljas, GEO-s (szórványosan közvetlen sínleerősítésűvel), a 3. faaljas, közvetlen.

Kitérőbe járunk, keresztezendő a Szarajevó felől érkező 819-essel. Ketten szállnak le.

A távolban feltűnik a 819-es: M41 2197, bosnyák kocsival és MÁV-os AB-vel. Kellemes 21 perccel sikerül elvernie bennünket.

A nyíltvonal L betonaljas, hézagnélküli. Kistótfalu megálló kp.-i peronvégénél, 184-ben csapórudas sorompó, emiatt a megálló épületében szolgálat tevékenykedik. 1 felszálló, 1 leszálló. 197+50-nél vágánykiágazás jobbra, a sínpár használaton kívüli, részlegesen elbontott - valójában Vokány állomás hosszú 2. vágánya volt. Vokány eredetileg 3 vágányos féllíra fény bejárati jelzőkkel, rövidebb rakodóvágánnyal (1.), amelynek kiágazása előtt (202+60) csapórudas sorompó található. A 2. vg. TM betonaljas. Szolgálat van, a sorompó miatt. 2 felszálló. 216-226 között három ív illesztéses, a negyedik hézagnélküli.

Palkonya megállóhely kezdőponti peronvégénél (254) csapórudas sorompó, szolgálat itt is van. Az elrendezés alapján sejthető egy mrh. vagy kétvágányos állomási múlt. 2 felszálló. 262+50: fénysorompós útátjáró (fény fedezőjelzővel). Villánykövesd megálló kp.-i peronvégénél (285+40) szintén csapórudas sorompó, újabb szolgálati hellyel, 2 leszállóval.

Villány állomás kp.-i bejárati jelzője mögött, 300-tól 40 km/h lassúmenet, innen faaljas, vegyesen GEO és közvetlen sínleerősítésű a pálya. 300+50-nél, a kp.-i váltókörzet előtt csapórudas sorompós útátjáró. Az állomás 9 vágányos: az 1. rövid rakodó a felvételi épület vp.-i végénél (kihúzó csonkával), a 2. Magyarbóly felé folytatódik, a 3. a mohácsi átmenő. A kp.-i végén baloldalt jelenleg sínanyag hever. Az állomási vágányok faaljasak, szórványos TU aljcserékkel. 3 felszálló, a mohácsi rész leakad.

Magyarbóly felé fény főjelzőt telepítettek, ez vélhetően a 320-nál lévő fénysorompós útátjáró fedezőjelzője. 326+50-nél terelőcsonkás, alakjelzőkkel biztosított kiágazás jobbra - a 62-es vonalé. A szolgálati hely a kitérőnél található.

Magyarbóly állomás kp.-i váltókörzete előtt híd a Karasica folyócska felett (362), majd csapórudas sorompós útátjáró (363). Itt faaljas a felépítmény. Az állomás 5 átmenő vágányos, az átmenő fővágány a 3., L betonaljakon. Az 1. rakodóvágányból (oldalrakodóval, raktárral, vágányhídmérleggel) a felvételi épület vp.-i végénél befelé, a 3. felé ágazik a rövidebb 2. vágány. Ez eredetileg végigérhetett, az 1. és 3. közötti szélesperon építésekor kurtíthatták meg. Fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzők, szolgálat van. Az 1., 2. és 4. vágány U, az 5. T betonaljas. (A 4.-ben egészen pontosan nem is U, hanem még B betonaljak találhatók, 1956-os gyártásúak.)

A képen Magyarbóly felvételi épülete. Pélmonostor (Beli Manastir) felé három átlépő utassal indulunk tovább.

A folytatásban is L-es, hézagnélküli a felépítmény. 374-nél balról vágány csatlakozik. 379+30-nál fénysorompós útátjáró, 429-nél horvát 45-ös lassúmenet előjelző, 433+50 a határpont. A horvát oldalon csökkenő szelvényszámozás, a határ 32.2-re esik, vagyis Eszék (Osijek) a kezdőpont. Betonaljas, hézagnélküli pálya, a Karasicát 29.6-nál szeljük át újból. 28.9-nél fénysorompós útátjáró, 28.8-nál balról (kp. felé nézve!) iparvágány közelít, majd párhuzamosan halad Pélmonostor vp.-i váltókörzetéig. 27.4-nél 40-es lassúmenet előjelző (ez az állomási területre vonatkozik), 27.3-tól faaljas, GEO-s, hézagnélküli, jó állapotú a felépítmény.

Pélmonostor állomás 7 átmenő vágányos, az átmenő fővágány a 3. A 4. vágány vp.-i folytatása rövid kihúzó, azután töltés-maradvány látszik, amely elhelyezkedés alapján a beremendi vonalé volt. Az 1. vágány rakodó (oldalrakodóval, raktárral, rakodóterülettel), a vp.-i váltókörzetnél rakodó csonka ágazik belőle. Az állomási vágányok faaljasak, GEO sínleerősítéssel, kivéve az ötödiket, amely faaljas, Dna4 rugalmas sínszeges. Kp. felé nézve balról, állomási területen (kp.-i végéhez közelebb) felhagyott iparvágány csatlakozik homlokrakodó csonkába, majd az 1.-be, faaljas, sínszeges (közvetlen leerősítésű, kisfelületű alátétlemezzel). Az állomás kp.-i végén az 1.-ből oldalrakodó csonka ágazik, mellette raktárépülettel, ezeket sem használják. A 2. vg. rövid kihúzóban folytatódik; a kp.-i váltókörzetet követően a nyíltvonal betonaljas, GEO-s, hézagnélküli, 49-es sínrendszerű.
Az állomáson semmiféle pályamenti jelző nem látható.
Kifogtam a környék legvaskalaposabbnak számító határőrét (a nevét nem jegyeztem meg), aki először leültetett, mert csak úgy volt hajlandó útlevélvizsgálatot tartani (az iskolában nyilván ezt verték a fejébe), azután kijelentette, hogy itt nem fényképezhetek, mert ez határ. Nem volt kedvem a két dolog között összefüggéseket keresni, főleg nem az ő logikája (?) alapján: bólintottam, hogy persze, tényleg ez a határ, és folytattam a fotózást akkor, amikor odébbállt.

A váltókörzettől 400 m-t gyalogolok a kezdőpont felé, ahol földút keresztezi a vasutat, nem biztosított útátjáróban. Közben helyi motorvonat érkezik Eszékről, 7121-es alkotja.

Eszék felé nézünk, a vonal egyenesen halad tovább, kettévágva a Haljevo Suma nevű erdőt. (Hátam mögött nem sokkal 40-es sebességkorlátozás előjelző, majd Pélmonostor eszéki váltókörzete előtt életbe lép a 40 km/h.)

Innen még száz méternyit jutok előre a vasúttal párhuzamos földúton. A magas növényzet annyira nedves a harmattól, a talaj pedig annyira sáros az utóbbi napok esőzéseitől, hogy nem tanácsos továbbmenni, legalábbis megfelelő ruházat nélkül. A kiskőszegi (Batina) vonal becsatlakozásának megtekintése tehát - egyelőre - elmarad.

Tízperces pélmonostori tartózkodást követően a motorvonat visszaindul, 7:18-kor jelenik meg az útátjárónál.

Sajnos Kennedy-s tehervonatnak se híre, se hamva, ígyhát visszaballagok, kerülgetve a jókora pocsolyákat. A képen látható, pár méternyi növénysávon átvágni felér egy zuhanyozással...

Az új felvételi épület mögött buszállomás, mellette vendéglátóipari létesítmény, azután tér némi zöldterülettel.

Ez pedig saccra ez a régi felvételi épület, az újtól kissé a kp. felé.

A motorvonat újabb fodulót tett, aminek köszönhetően Pélmonostoron a Bz-vel együtt is lefotózhattam.
Kis kuriózum: Dna4 rugalmas sínszeges sínleerősítés az 5. vágányban. Az általam bejárt szakaszon másutt nem láttam.
Az eszéki személyvonat a napsütötte végéről.

Visszafelé is három az átlépő utasok száma.
Pélmonostor környékén megfigyelhető, hogy az ágyazati anyagba sok mészkövet kevertek - ez hosszú távon általában nem szerencsés, ugyanakkor a környéken nyilván olcsón bányászható.

Magyarbóly, a 116-os Szergej pélmonostori tehervonat élén. Mondhatni, festőien szakadt ez a gép...
A 62-es vonal kiágazása Villány előtt (Magyarbóly felé nézünk). A hajnalihoz képest kedvezőbb fényviszonyok miatt, a pályát és az állomásokat inkább most fotózom.

Villányban 10 felszálló, 1 leszálló.

Villánykövesden 3 felszálló, Palkonyán 1 felszálló és 5 leszálló. 225-nél, az íves, illesztett szakaszon egyes illesztéseknél vízzsákos a pálya.
Vokányban nincs utascsere, Kistótfalu megállóban 6 felszálló.
Áta állomáson nincs utascsere. Szőkéd megállóhelyen 5 felszálló, Pécsudvardon 12 felszálló és 4 leszálló.
Pécs-Külváros pécsbányai váltókörzete: jobboldalt felfelé tart a pécsváradi vonal.
Pécs, a hajnalihoz képest valamivel jobb megvilágításban. Az új felüljáró pedig kiváló lehetőségeket tartogat úgy fotózás, mint felhőtlen (jelenleg szó szerint) nézelődés céljaira.
A 9-es Gigantot nem lehet kihagyni, ha már ennyire kínálkozik...

Némi reggeli (vagy tízórai?) után folytatom kirándulásomat a 38014-es pécsváradi személlyel, amely - rövid fűtőházi tartózkodást követően - megint a 209-es Bz az 588-as mellékkel, sőt, a személyzet is változatlan. Miután Pécsváradon nemrég megszünt a szolgálat, diszkusszió indul a "ki akaszt Pécsváradon" témában, aztán rövid úton megoldódik. 11:25-kor, 30% telítettséggel hagyjuk el az állomást.

A 64-es vonal (ex Pécs-Bátaszéki HÉV) Pécs kezdőponttal szelvényszámozódik, a vágány L aljai közé némi T is vegyül. A 4-es szelvényben végetér a 40-es lassúmenet. Pécs-Külvároson 4 felszálló, a váltókörzet után TU betonaljak, itt-ott frissebb TU-geometriájú (TF?) aljcserével.

29+50-nél jutunk a hídra, a 65-ös vonal felett. 30+30-nál fény- és félsorompós útátjáró, ezt 150 m hosszan faaljas, közvetlen sínleerősítésű pályaszakasz követi, azután újból TU.

Pécs-Gyárvároson 1 felszálló. A peronnál 100 m hosszú faaljas szakasz, tovább TU, szórványosan TF aljcserékkel.

40-nél jobbra és balra egy-egy vágánykiágazás, 41-nél a bevágásban a Széchenyi-aknai vonal halad át felettünk. 47-nél félig elbontott, terelőcsonkával csatlakozó, eredetileg alakjelzőkkel biztosított vágány jobbról.

Pécsújhegy megállóban nincs utascsere, a pécsváradi peronvégénél (50-es szelvény) fénysorompós útátjáró. 53-50-től faaljas, közvetlen sínleerősítéses a felépítmény (előtte a hídon L-es, GEO-s). 58+50-ben (Pécs felső bejárati jelző mögött) fénysorompós útátjáró, 60-tól sóder ágyazat, de csak az állomás kp.-i váltókörzetéig.

A vonalvezetés tipikusan dombvidéki, sok ívvel, bevágásos szakaszokkal. 40 km/h-t tartunk.

Pécs felső állomás 4 vágányos, az 1. (rakodóvágány, oldalrakodóval és rakodóterülettel) vegyesen L és T betonaljas, a 2. (átmenő fővg.) faaljas, közvetlen, a 3. TU-s, a 4. (Megállj! tábla kitűzve) vegyesen U-s és TU-s. Szolgálat van. Alak bejárati jelzős, mindkét végén közös fény kijáratival, útátjáró fedezőjelző szerepkörben. Utascsere nincs.

69+30-nál fénysorompós útátjáró - vp. felől az állomás alak bejárati jelzője, az állomás felől fény fedezőjelző biztosítja. 72-30-ig TU betonaljak, tovább "c" sínrendszer, faaljak, közvetlen leerősítés. A 75-ös szelvénytől újra 48-as sinek, 79-nél rövid TU-s szakasz, 80-tól GEO faaljakon. 82+50 után "c" sinek, faaljas, közvetlen sínleerősítéses pálya, az ívben ismét 48-as.

Pécs-Vasas eredetileg 4 vágányos állomás volt, alak bejárati jelzőkkel, a jelzők árbocai még megvannak. Végponti végén közös alak kijárati jelző árboca - jelenleg már csak a futónövények céljait szolgálja. Az 1. vg. rövid rakodó, a 2. az átmenő fővágány (faaljas, közvetlen), a 3. és 4. U-s (kezdenek elmerülni a fűben). Egyetlen felszálló van a megállóként funkcionáló, egykor szebb és szenesebb napokat látott helyen. Tovább 48-as rendszerű, faaljas, közvetlen (néhol GEO) leerősítésű a felépítmény, szórványos faaljas cserékkel. 105-107 között "c" sinek, 115+80-nál fénysorompós útátjáró, a sinek a sok ív miatt folyamatosan 48-asok, 121-ig.

Vasas-Hirden 3 leszálló, 2 felszálló utas. Vp.-i peronvégénél csapórudas sorompós útátjáró, emiatt szolgálat is van. Ugyanitt balról használaton kívüli vágány csatlakozik, eredetileg alakjelzőkkel volt biztosítva. 129-50-től 10 km/h, 129-nél felhagyott vágánykiágazás balra (Hosszúhetény-bányához). A lassúmenet vége táblát nem látom, de vélhetően csak az elágazásra vonatkozik a sebességkorlátozás. "c" sínrendszer, faaljaak, közvetlen sínleerősítés, 137-től darabokból 24 m-esre hegesztett sinek. 150-től jól láthatóan lejt a vonal a dombháton. 154+50-nél fénysorompós útátjáró, a környezetében súlyos ágyazatszennyezés. 167 és 169-50 között (Hosszúhetény kp.-i bejárattól a váltókörzetig) 30-as lassújel. Hosszúhetényben nincs utascsere. Eredetileg alak bejárati jelzős, két vágányos, meglehetősen rövid állomás volt. 199+50-nél, azaz Dombay-tó végponti peronvégénél fénysorompós útátjáró. Előtte az ívben és az útátjáróban 48-as sinek. 3 felszálló, 10 leszálló.

218-nál jobbról iparvágány, Pécsvárad - most már rögzített - bejárati alakjelzőjével biztosítva. 221-30 és 223-50 között TU betonaljak, 48-as sinek, majd faaljak.

Pécsvárad állomás 3 vágányos, az 1. rakodó (oldalrakodóval, raktárral) TU és TM, majd L aljakon, a 2. az átmenő fővágány (GEO, faaljak), a 3. vágány TU-s. A 3-ból kp.-nál jobbra iparvágány vezet az állomás melletti fatelephez. 20 leszálló.

A 225-30-nál található felvételi épület szemből.
Szolgálat már nincs, az úriember nem szolgálattevőként ácsorog az ajtónál. A raktárépület mellett busz várja a továbbutazókat, 38034-es járatszámon szerepel.
A megszünt szakasz felé, Bátaszék irányába nézünk. Ha hinni lehet a terveknek, menetrendváltástól már idáig sem járnak majd a vonatok.
Visszafelé 20 utassal kezdünk.
Dombay-tó megállóban 8 felszálló.
A vonal utasforgalmának nem elhanyagolható részét - kedvező időjárás esetén - a tó mellett pihenők adják.
Hosszúhetény ex állomás. Az alak bejárati jelzők árbocai még megvannak.
Felszálló, leszálló nincs a falutól kedvezőtlenül távol eső helyen.
A 155-ös szelvényben lévő útátjárónál nézünk vissza, Pécsvárad felé. Háttérben a Mecsek keleti csúcsai a Zengővel.
Hosszúhetény-bányai elágazás - balra a felhagyott vonal.
Vasas-Hirden 2 felszálló, 2 leszálló.
Jobbra az épület mögött az útátjárónál kiágazó, használaton kívüli vágány.
Pécs-Vasas WC-je, diszkrét növényzettel a bejárati ajtók előtt.
Utascsere nem volt.
Pécs-Vasas kezdőponti bejárata, az alakjelző maradványai. A jobb oldali képen Pécs felső felvételi épülete. Sem itt, sem Pécsújhegyen, sem Pécs-Gyárvároson nincs utascsere.
Pécs-Külváros, utascsere nélkül.
Rögtönzött MD-fesztivál Pécsett (balra a gyékényesi 8915-ös indul)...
...valamint alkalmi villanygép-show, jobbra a Szombathelyre és Sárbogárdra közlekedő, 8806-os vonatom, amelyet Godisáig fogok igénybevenni. Összeállítása hátulról előre: 82-28 123, 20-37 154, 155, 336, 164, 146, 20-05 059, 29-05 029, V43 1117. A kezdeti utasterhelés az első két, Sárbogárdra tartó kocsiban 10%, hátrébb ennyi sincs. Szentlőrinctől (23 leszálló) szinte üresen futunk.
Bükkösdön kitérőbe járunk (a bécsi IC 982 Corvinus előz), nyolcan szállnak le.

Godisán egyetlen felszálló utas mutatkozik, a leszállókat egyedül képviselem. Az állomás 6 átmenő vágánnyal rendelkezik, a pécsi átmenő fővágány a 3. (54-es sínrendszer, 1975-ös LX aljak); a komlói a 2. (1989-es LM aljakon) folytatása. Az 1. vg. közvetlen sínleerősítésű, részletesebb vizsgálatához el kellene távolítani a rárakódott talajt. Kihúzó csonkában ér véget a pécsi váltókörzetnél. A 4.-6. faaljas, közvetlen leerősítésű (szórványos TM aljcserékkel), a 6-on tárolt magasoldalfalú kocsik. Az 1. vágányon is tárolt kocsik állnak. Fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzők, valamennyi vágány villamosított.

Godisa, a 47-es vonal kiágazásánál.
Balra a komlói, jobbra-egyenesen a pécsi vonal, mögöttem az állomás.
Szerelvénymenetben megérkezik a Bz Dombóvárról. A 16:17-kor Kolmóra induló személyvonat összeállítása: Bzmot 251, Bzx 515.
A Pécsre közlekedő, 16:12-kor érkező 8066-os vonatról heten szállnak át, velük együtt 9 fő a kezdő létszám.

A vonal Godisa kezdőponttal szelvényszámozódik. Végig T betonaljas, 48-as sínrendszerű, annak köszönhetően, hogy az egykori Bakóca-Felsőmindszent-Komlói HÉV vonalát a "nagy széncsaták" idejében - pontosabban egy kevés fáziskéséssel, a 60-as évek elején - megerősítették.

A 4-es szelvénytől Komló kp.-i váltókörzetéig 40/60-as "emeletes" lassújel. A 8-asnál fénysorompós útátjáró (ezt még Godisa bejárati jelzője fedezi). Ívben illesztéses, majd hézagnélküli a pálya. 25-től 100 m hosszan ágyazatszennyezés.

Bodolyabér megállóhelyen 1 leszálló.

Téglatest szelvényköveket alkalmaznak, az egész km-eket jelző kövek a nagyméretű, lecsapott tetejű hasáb fajták. Magyarhertelend megállóban (59-es szelvény) 6 felszálló. Magyarszék alak bejárati jelzős. Két vágánnyal rendelkezik (az átmenő fővg. a 2.), mindkettő T betonaljas - funkcionálisan keresztezőhely lehetett. Utascsere nincs. Korábbi időkben további két vágány tartozott hozzá a felvételi épület oldalán, az 1. vg. rakodó volt, oldalrakodóval és raktárral. A vp.-i váltókörzet után, 93+50-nél csapórudas sorompós útátjáró - ezért a végpont felé közös alak kijáratival is ellátták. A sorompó miatt szolgálat van.

Magyarszéket követően, a 100-as szelvénytől illesztéses a felépítmény, de továbbra is T betonaljas. Szakaszosan szennyezett az ágyazat, ám összességében kielégítő a pályaállapot, főként a mai forgalomhoz. 108 után egy-egy U betonaljat látunk a T-k között, valamint aljcsereként néhány L fordul elő.

Mecsekpölöskén 5 felszálló, 5 leszálló. A kezdőponti peronvége előtt, 118-nál fénysorompós útátjáró. Folyamatosan emelkedünk a Kaszárnya-patak völgyében.

Mecsekjánosi alak bejárati jelzős. Kezdőpont felé kihúzó csonkája van, U betonaljas, rövid rakodóvágányban folytatódik. Csapórudas sorompós útátjáró a végponti végénél, ezért szolgálat is van. Egy második csapórudas sorompó található a 157-es szelvényben, a vp.-i előjelző mögött. 2 leszálló.
162-nél jobbra elbontott vágányzat, egyéni alak kijárati jelzőkkel - ez Komló-teher kezdőponti kijárata lehetett. 173-nál baloldalt darus rakodótól felhagyott vágány jön, jobbra Komló teher egykori vágánya pedig kissé távolabb és magasabban helyezkedik el. A bal oldali vágány helyenként úgy néz ki, mintha kivetődési kísérleteket folytattak volna rajta - össze-vissza hajlott. Komló teher magasságában szintén portáldaru figyelhető meg. A bal oldali vágány terelőcsonkával a bejárat előtt 300 m-rel csatlakozott be (elbontott). 182-nél csatlakozik a jobb oldali vágány, 183-nál fény- és félsorompós útátjáró. Komló kp.-i váltókörzete előtt közvetlenül csapórudas sorompós útátjáró.

Komlón kb. huszan szállnak le. Kb. 50 várakozó számolható össze a visszaútra, nagyobbik felük diákcsoport.

Komló állomás, a végpont felé nézünk.
Alak bejárati jelzős, 5 átmenő vágányos (valamennyi U betonaljas), a kezdőpontnál jobbról iparvágány csatlakozik, majd - a képen is láthatóan - jobbra vágányok ágaznak. Az átmenő fővágány a 2. Az 1. vg. mellett oldalrakodó, és ebből vp. felé rakodó csonka ágazik. Kp. felé alak főjelzőt látunk, amelyet a Komló teherről visszacsatlakozó vágány miatt telepíthettek.
A motorkocsi körüljárt, Godisa felé néz.

Visszafelé Mecsekjánosin nincs utascsere, Mecsekpölöskén 2 leszálló.

Magyarszék, 6 leszálló.
Jól látható az állomás nevének egykori folytatása: "...-Sikonda Gyógyfürdő". (A névváltoztatás valószínűleg annak köszönhető, hogy a távol eső Sikondát - és a gyógyfürdőt - az utóbbi időben nem jellemző, hogy vasúton közelítenék meg.)
Magyarhertelenden 2 felszálló, Bodolyabéren nincs utascsere. Godisán heten szállnak fel (valamennyien busszal érkeztek), és 38613-as számon közlekedő vonatunk folytatja útját Dombóvárig.
Sásdon 12 felszálló és 39 leszálló (a diákcsoport idáig utazott), Vásárosdombón 8 le- és 6 felszálló, Kaposszekcsőn 9 leszálló.
Dombóvár állomáson már igencsak kerülget a zivatarzóna, de ott-tartózkodásom ideje alatt megúszom az esőt.
8003-as vonatom 2 perc késéssel, 17:59-kor érkezik, harmincan várnak rá. Összeállítása hátulról előre: 82-28 102, 20-57 146, 060, 089, 034, V43 1161. Utasterhelése 30%, kiemelkedő utascserék nélkül ez a végére 50%-ra növekedett.

Vissza a főlapra