|
Zivatarokat ígérő időjárás-előrejelzést
olvastam a 2005. július 9-i hétvégére, ígyhát
többnapos elképzeléseimet egyelőre félre kellett
tennem. Debrecen térségére, szombatra még úgy-ahogy
bíztatót tudtak írni, tehát felkerestem a két
zsákvonalat, a létavértesit és a nagykerekit. Útvonalam:
Budapest - Debrecen (120/100) - Létavértes - Debrecen
(107) - Apafa - Debrecen (100) - Nagykereki - Debrecen
(106) - Budapest (100/120). Vonatszámok: IC 620
(Debrecen) - 36822 (Létavértes) - 36835 (Debrecen) -
6134 (Apafa) - 6125 (Debrecen) - 36724 (Nagykereki) -
36713 (Debrecen) - IC 621 (Budapest Keleti pu.)
A Keleti pu.-ról 7:05-kor induló IC 620-632
(Rétköz-Kraszna) összeállítása hátulról előre:
10-67 006, 88-67 002, 20-67 076, 069, 063 (idáig a
szalkai rész), 19-91 304, 20-70 060, 20-71 023, V43
1199. Utasterhelés a 2. o.-n 100%, az 1. o.-n 80%.
Debrecenben kb. 100 leszálló, és a korábban
tapasztaltakhoz képest kevesebb, csak kb. 20
felszálló.
|
|
Debrecen: a 620-as "Rétköz"
IC továbbindul Záhony-Csap felé. A peron végén
ottmarad a mátészalkai rész, IC 632
"Kraszna" néven - M41 2154 veszi kezelésbe. |
|
Ma lazára méreteztem az
átszállásokat: úgyis rámegy az egész napom a
kirándulásra, akkor meg minek siessek. Lehetőségem
volt a fotótémának ígérkező helyeknél várakozni,
például a 2153-as Csörgő meglehetősen dinamikus
körüljárásba kezdett. Rövid gyorsítás, azután a
vezér visszazárt, a gép meg elgurult az állomás
végéig. |
|
E város kiváló szülötte egy teljesen
másik város állomásán kiállított gőzmozdonyra
alkalmazta a "Helyi Menő Csávó" kifejezést
- nos, akkor íme 326,136, avagy a debreceni HMCs. :) |
|
Majdnem jól fotózható a mozdony oldalról is -
azért a korlát kicsit útban van... |
|
A felvételi épület, előtte létavértesi vonatom
MD szerelvénye. Összeállítása hátulról előre:
MDmot 3032, 20-05 075, 20-05 076, 27-05 025 - tehát tolt
menetben fog közlekedni. |
|
A kocsikon 2005.07.04-i, szolnoki fővizsga dátum
olvasható. A festés tetszetős, bár közelebbről
megnézve a járműveket, a költségvetésből
sokmindenre nem tellett. Az utastér válaszfalairól
tessék-lássék módon távolították el a graffitit,
ugyanakkor a csomagtartók alsó polcai közé
elválasztó üveglap került, tömítő szilikongumival
rögzítve, amely több helyütt a pálcarácsokra folyt
le. |
|
MDmot 3025 és MDmot 3027 a
fűtőháznál.
A 106-os és 107-es vonalakat a helyiek elmondása
szerint kizárólag MD motorvonatokkal szolgálják ki.
Ezzel a terület méltán megkaphatja az
"Emdésziget" elnevezést, egyikeként a mind
kisebb és kevesebb szigetnek, ahol a tartalékaik
végén járó, könnyű építésű, a korrózióra
fokozottan érzékeny járművek még megfordulnak. |
|
Az induló utasterhelés 15%. A vonal (ex
Debrecen-Derecske-Nagylétai HÉV) szelvényszámozása
Debrecen kezdőpontú, téglatest szelvénykövekkel
végezték a jelölést, végig jobboldalt. Zúzottkő
ágyazat, illesztéses felépítmény faaljakkal. A 7-es
szelvénytől 20-as lassújel, itt új LM betonaljakkal
aljcserét hajtottak végre, de az ágyazat feledhető
állapotú. A 11+30-nál fény- és félsorompós
útátjáró, végetér a lassúmenet. A 18-asnál
megszünt megállóhely (nyilván a repülőtéré)
peronja. A 21+50-nél balra ágazik a repülőtér
használaton kívüli iparvágánya, L betonaljakon.
Kissé odébb repülőgép fedezék-szerű halmokhoz tart
a vágány. 28+50-től 40 km/h. Faaljak, GEO
sínleerősítés, szórványos aljcserék L
betonaljakkal. Itt-ott használt, de újrabetétezett L
betonaljakat szállítottak ki aljcseréhez. A 30-as
szelvényél baloldalt felhagyott oldalrakodó és
homlokrakodó ütközik ki a fűből. A
sebességkorlátozás a 47-esig tart. Szepeshalom tmh.
(48-as szelvény), nincs utascsere. Eggyel lejjebb Szepes
tmh. ugyanilyen rozsdás táblával rendelkezik, csak
már a menetrendben sem szerepel. Debreceni
peronvégétől (81-es szelvény) 40 km/h, amelynek a
83-asban van vége.
|
|
Mikepércs tmh., utascsere itt sincs. 110-111
között szórványosan új LM aljak. 119+40-nél,
Sáránd kp.-i előjelző mögött fény- és
félsorompós útátjáró.
|
|
Sáránd állomás fény bejárati jelzős,
szolgálat van. Az 1. vágány faaljas, közvetlen
sínleerősítésű, "c" sínrendszerű
rakodó, rakodóterülettel, oldalrakodóval, kisméretű
raktárral. A 2. vágány (Nagykereki felé folytatódik)
T betonaljas, a 3. az átmenő fővágány (Létavértes
felé) ugyancsak T aljakon, a 4. U betonaljas.
Nagymennyiségű használt T, L, TU betonaljat, sőt,
romos állapotú U-kat is felhalmoztak a
rakodóterületen és a felvételi épülettel szemközti
területeken. Baloldalt, az állomás végponti
végénél pályás telep működik, mellette használt
betonaljak és kitermelt, selejt faaljak, valamint új
faaljak sorakoznak. 1 leszálló utas.
|
|
A létavértesi 107-es vonal bal ívvel,
a nagykereki 106-os enyhe jobb ívvel folytatja útját.
Utóbbi közutat szel át, fénysorompós
útátjáróval. Ennek biztosítását az állomás fény
bejárati jelzője, illetve kezdőpont felől a
fedezőjelzőként telepített, fény főjelző látja
el. A létai vonal szelvényszámozása folytatólagos; a
128-as szelvénykőtől (vp.-i váltókörzet vége)
20-as lassújel, 135-ig. A zúzottkő ágyazat ezen a
részen igen vékony, alóla kilátszik a sóder. A
sárándi váltókörzettől húzódó, TU (köztük
néhány L) aljakkal fektetett szakasz 134+50-nél adja
át a helyet a faaljaknak, 142-nél sok aljcserét (TM,
L) látunk.
Hajdúbagos megállóhelyen 2 felszálló, 9 leszálló.
Itt is különféle betonaljakat halmoztak fel a vágány
mellett, bár jóval kevesebbet, mint Sárándon. Az
épület elhelyezkedése állomási (vagy mrh.) múltat
sejtet, két vágánnyal. |
|
159-től 179+50-ig L és TU betonaljak, 185 és
195+50 között L betonaljak. Ezután újra faaljas,
vegyesen GEO-s és közvetlen sínleerősítésű a
pálya. A 200-as szelvénytől 40-es lassúmenet,
209-10-nél fénysorompós útátjáró. Hosszúpályi
ex-állomáson 3 felszálló, 13 leszálló utas. Két
vágánnyal rendelkezik (funkcionálisan inkább
megálló-rakodóhely lehetett), első vágánya faaljas,
közvetlen sínleerősítésű, "c"
sínrendszerű, használaton kívüli, mellette egykori
rakodóterület.
216+40-ben fénysorompós útátjáró, a lassú
végetér. 240+30-tól 242-ig L betonaljas szakasz, majd
faaljak, szórványos L aljcserékkel. 240-10-nél
(Monostorpályi kp.-i váltókörzet előtt)
fénysorompós útátjáró.
|
|
Monostorpályi Hosszúpályihoz hasonló, de az 1.
vágány (és az - ezúttal földszintes - épület) az
átmenőtől balra helyezkedik el. Szintén csak múlt
időben állomás, a rakodóvágánya "c"
sínrendszerű, közvetlen sínleerősítéses,
faaljakon. 5 leszálló. 256 és 258 között 40 km/h,
szennyezett ágyazat. A pálya faaljas (GEO és
közvetlen egyaránt előfordul), szórványos
aljcserékkel (leginkább TM). 266+50 és 283+50 között
tisztán L betonaljak, majd vegyesen közvetlen és GEO
sínleerősítés faaljon. 294 környékén szórványos
aljcserék új LM aljakkal. 304+80-ban fénysorompós
útátjáró, itt néhány alj cserélt (L). Tovább
tisztán faaljas felépítmény, GEO
sínleerősítésekkel.
|
|
Létavértes állomáson kilencen szállnak le.
3 vágányos, az átmenő fővágány a középső, L
betonaljakon. Az 1. és a 3. vágány faaljas, vegyesen
közvetlen és GEO sínleerősítéssel. Az 1. mellett
tágas rakodóterület található, a kezdőponthoz
közelebb az élőrakodó kőépítménye még
elviselhető állapotú. A kezdőpont felől rögzített
alak bejárati jelző. |
|
Létavértes, felvételi épület. Az állomás
végponti végéhez közelebb helyezkedik el, kb.
327+50-nél, rendezett állapotú, a felső szintjét
lakják. |
|
A végpont felé nézünk - az átmenő fővágány
ütközőbakban végződik, a 3. vágányból rövid
kihúzó ágazik és tűnik el a fűben. A 2. és a 3.
között nagyobb a távolság, egy további vágány is
befér ide. |
|
A motorkocsi az egyik és a másik
oldalról - éppen motorindításkor. |
|
Visszafelé hat utassal kezdünk, Monostorpályiban
öten szállnak fel, Hosszúpályiban 6, Hajdúbagoson 8
felszálló. Sárándon összezárunk a Nagykerekiről
érkezett MD-vel (36715), amelynek 20% az
utas-telítettsége.
Jobbra a háttérben a 36714-es vonatszámon,
Nagykerekire közlekedő MD távolodik tolt menetben a
024-es vezérlővel az élén, hátul a 3027-es
motorkocsival.
|
|
Impozáns a dupla-MD az ívben - még a csökkentett,
négyrészes egységekkel is. Mikepércsen és
Szepeshalmon nincs utascsere.
|
|
Ma másodszor, de korántsem utoljára érkezem
Debrecen állomásra.
Bő két óra múlva indul a nagykereki vonat - ezt az
időt eredetileg az állomás becserkészésére
kívántam fordítani, csakhogy az égre pillantva, a
reményem szó szerint elúszott: az eddig elkerült eső
most megjelent és egyre inkább rákezdett. Elővettem a
"B tervet", az idő vonaton való
"elégetését". A 105, 108, 109 vonalak
sziesztáztak, maradt a 100-as, ahol a közeli Apafát
választottam csak úgy-célpontul. |
|
A debreceni váróterem falán szocreál beütésű
alkotás, hangsúlyozva a település mezővárosi
gyökereit. Teszteltem a mellékhelyiséget. A WC-s
néni a lépcsőfordulóban ült egy asztal mögött,
vele szemben kissé koszos, fehér blézerben, alkohollal
simított arcvonású nő próbált beszédbe elegyedni
vele. Szaggatott, érthetetlen félmondatait hangos
böfögések szinesítették, én pedig azon
gondolkodtam, hogy vajon kivárjam-e, míg lehányja
az asztalt, felajánlva a nap offtopic fotótémáját.
Nem vártam ki.
|
|
A felvételi épület a város felől. |
|
Üres önürítős (Fals sorozatú) kocsikkal
érkezik a Szili - később Apafánál megszámolhattam,
52 kocsit cipelt. Egészen fel kellett húznia a
kijárati jelzőig, hogy beférjen a vége. |
|
Püspökladányról jön a 6134-es személyvonat,
összeállítása: V43 1091, 20-57 019, 20-57 048, 20-37
366, 20-17 456. 100% feletti utasterheléssel érkezik,
jó 70 százalékuk utazik idáig, a felszállókkal
együtt 50%-on indul tovább, 13:25-kor.
Debrecen-Csapókerten 5 felszálló, 3 leszálló.
Apafán - ahol ketten szállnak le - már majdnem kijutok
az esőzóna alól, de az éppen erre tart, ezért egyre
jobban elered. A vonatról két tele szatyorral és
valami babakocsi-féleséggel, erősen ittas úr landolt,
aki a továbbiakban szatyrai társaságában üldögélt
a peronon, időnként felordított, talán az esőt
szidalmazva. Az önürítős kocsikkal közben ideért a
Szili. Baj nem történt, szatyros emberünk valami
isteni sugallatra félrehúzódott az utolsó fél
percben. (Ha kellőképpen cinikus lennék,
elmondhatnám: ez a fotótéma sem jött be.)
|
|
Debrecenbe a 6125-ös személyvonat vitt vissza,
amely öt fülkés 2. o. kocsiból és V43 1088-ból
állt. Utasterhelése 10% alatti, négyen szállnak fel;
Csapókerten négy a felszállók, öt a leszállók
száma. A zuhogó esőből hamarosan átérek a felhő
túloldalára, ahol alig csöpörög. A Püspökladányba
továbbinduló vonatra jó ötvenen várakoznak. |
|
A 14:50-kor Nagykereki állomásra közlekedő,
36724-es személyvonat a délelőtt már látott, MDmot
3020, 20-05 086, 20-05 084, 27-05 028 járművekből
áll. Szintén friss fővizsgás kocsik, élénk
szineiket alaposan kiemeli az elvonuló zivatarzóna. Az
induló utasterhelés 30%.
|
|
A felvételi épület egy másik nézőpontból, a
kezdőponthoz közelebbről fotózva. Btx 027 .....
MDmot 3038 összeállításban a 6616-os, füzesabonyi
személyvonatot látjuk; 14:49-es indulása a
gyakorlatban szinte egybeesik a mienkkel. A kezdőponti
váltókörzet előtt beérjük, de a rövid párhuzamos
menetet a 7-es szelvénynél díszelgő lassújelünk -
és persze eltérő útirányunk - megszakítja.
|
|
Mikepércsen nincs utascsere, Sárándon 9
leszálló, 1 felszálló. A képen a kezdőpont felé
nézünk.
|
|
MDmot 3027 húzza mellékkocsijait Nagykerekiből,
36725-ös vonatszámon. |
|
A keresztező vonatok egymás mellett a
vezérlőkocsik felől.
Az egykor Nagyváradig (Oradea) kiépített, ma
Nagykerekinél végetérő, 106-os vonal
szelvényszámozása Sáránd kezdőpontú. Téglatest
szelvénykövek jobboldalt. Zúzottkő ágyazat, faaljak
(szórványos alcserék, leginkább L betonaljakkal),
illesztéses felépítmény. 3+50-nél fénysorompós
útátjáró. 30 és 44+50 között tisztán betonaljas,
T és L aljakkal. |
|
A 63-as szelvénytől, vagyis Derecske kp.-i
váltókörzetétől 20 km/h, előtte 61+80-nál
fénysorompós útátjáró. Az állomás fény bejárati
jelzős, 3 átmenő vágányos, szolgálat nincs. Az 1.
vágány 34,5-ös sínrendszerű, faaljas, közvetlen
sínleerősítésű rakodó, oldalrakodóval, fából
épült raktárral, rakodóterülettel, élőrakodóval,
használaton kívül. Az átmenő fővágány a 2., ez TU
betonaljas. A 3. faaljas, közvetlen, 34,5-ös. Kp. felé
kihúzó ágazik belőle, mellette rakodóterület. A 4.
vágány csonka, T betonaljas, a végponti
váltókörzettől húzódik. A 20-as lassú a vp.-i
váltókörzettől, 68-tól végetér. Se felszálló,
se leszálló. A nem túl bizalomgerjesztő WC női
részlegének érdekes módon magasabb az ajtófélfája
(igaz, cserébe a férfi részlegen ajtó egyáltalán
nincs).
|
|
Derecske-Vásártér megálló épülete, pusztuló
állapotban. A WC itt is figyelemreméltó: lécekből
összerótt budi, teljesen hiányzó ajtóval
és hátfallal, részlegesen hiányos oldalfallal. (Az igénybevevőnek
így nem kell attól tartania, hogy lemarad a
vonatról...) 2 felszáló, 1 leszálló utas.
|
|
86+50-nél és 91+50-nél fénysorompós
útátjárók, ahol lassítunk és folyamatos
kürtjelzés mellett haladunk át (nem figyeltem, hogy ez
a fénysorompók működési zavarának köszönhető-e,
vagy egyszerűen csak itt szeretnek a helyiek
közút-vasút erőpróbát tartani). 116-os szelvény,
Sáránd felé nézünk vissza.
|
|
150-es szelvénytől 20-as lassúmenet. 151+70-nél
fénysorompós útátjáró, 154-től (Konyár bejárat)
végetér a 20-as, 40-es következik. Konyár állomás
alak bejárati jelzős (rögzített), 3 vágányos
féllíra, meglehetősen rövid. Szolgálat már nincs,
Pocsaj-Esztár hasonló helyzetével együtt ezt most
még csak írásbeli rendelkezésen tudatják a mv.-kkel.
Az 1. és 2. vágány egyaránt faaljas, GEO-s, az 1.
rakodóvágány, rakodóterülettel. Az átmenő
fővágány a harmadik, L betonaljakon.
Rekordmennyiségű, 23 leszálló.
|
|
Konyár vp.-i váltókörzetét ív követi, ennek
végéig, 164-ig tart a 40 km/h. A 160-as szelvénykő
többfunkciós, a tolatási határjelző szerepét is
betölti, a megfelelő felfestéssel. 165+50 és 190
között tisztán L betonaljak, majd megint faaljak, GEO
sínleerősítéssel, szórványos aljcserék.
213+60-nál fénysorompós útátjáró. Ezután számos
cserélt alj - fa és beton is előfordul. Konyári
Sóstófürdő megálló épülete, romokban. Nincs
utascsere.
227-től 229-ig 20-as lassújel, ívben -
valószínűleg az állapota indokolja a korlátozást,
mert a geometriája biztosan nem. 238-241 között
szintén 20-as, az előbbihez hasonló ívben.
|
|
Pocsaj-Esztár állomás fény bejárati jelzős, 3
vágányos féllíra. A végpont felé fény
fedezőjelző. A szolgálattal pontosan ugyanaz a
helyzet, mint Konyáron. Az 1. vágány TM-es
(oldalrakodó, rakodóterület, élőrakodó -
használaton kívül), a 2. L-es, a 3. az átmenő
fővágány. A végponti váltókörzetbe jobbról,
mezőgazdasági gépállomástól iparvágány
csatlakozik. Itt még - Konyárral ellentétben - a 2.
vágányt nem túl rég hagyták fel. 25 leszálló,
Konyárt túlszárnyalva.
277-20-nál, vagyis az állomás vp.-i váltókörzete
után fénysorompós útátjáró, 277-től 40-es
lassújel. (A vége elvileg a 280-nál található, de a
táblát nem láttam.)
|
|
A végponti bejárattól nem messze nézünk vissza
Pocsaj-Esztárra. A 286-os szelvényben fekszik a
Berettyó feletti acélhíd, két pillérrel. A 300-as
szelvénytől, ívben 40-es lassújel jön, a vége a
302-esben található.
Faaljak, vegyesen közvetlen és GEO
sínleerősítéssel. Szórványos aljcserék, többnyire
L betonaljakkal, illesztéseknél
vízzsák-megszüntetés nyomai alacsony
költségvetéssel, kérdéses időtartamra.
|
|
327-től, Kismarja kp.-i váltókörzetétől 20
km/h. Kismarja állomás alak bejárati jelzős
(rögzített), két vágányos. A faaljas, GEO-s
rakodóvágány (oldalrakodóval, raktárral,
rakodóterülettel) és az átmenő fővágány között
jelentős terület van, itt további vágánynak lehetett
helye. A váltókörzetek, és a rakodóterületnél
mindkét vágány térvilágítással rendelkezik. 6
leszálló, 5 felszálló.
331-től, a végponti váltókörzettől vége a
20-asnak, 40-es lassúmenet következik 336+80-ig, a
végponti előjelzőig.
|
|
Totál a végponti bejárattól, Pocsaj-Esztárhoz
hasonló beállításban. 340-341 között 20 km/h. 346
környékén sok aljcsere TM-mel, L-lel, TU-val. Haszált
L-ek kiszállítva, további aljcseréhez.
358-tól 368-ig 30-as lassú (benne szennyezett
ágyazatú szakaszok), 361-nél fénysorompós
útátjáró. Szórványos aljcserék 375 környékén L
betonaljakkal, később faaljakkal.
|
|
383-tól 20-as lassújel, a 384-nél található
Nagykereki állomás rögzített alak bejárati jelzője.
A váltókörzetnél lassúmenet vége tábla. Nagykereki
négy vágányos. Az 1. vágány (oldalrakodóval,
raktárral) "c" sínrendszerű, TU betonaljas,
a 2. az átmenő fővágány újrabetétezett T aljakkal,
a 3. vágány L-es, majd TU-s. A 4. fűvel erősen
benőtt, valamilyen közvetlen sínleerősítésű itt a
felépítmény. A felvételi épület oldalán halmokba
rakott betonaljak, nyilván aljcseréhez kiszállítva.
Szolgálat nincs.
Nyolcan szállnak le, visszafelé pedig velem együtt
öt utassal kezdünk.
|
|
A végpont felé nézünk. A váltókörzet után 100
méterrel földkúp következik, az egykori nagyváradi
folytatás töltése szemmel jól követhető a
váltókörzet végéhez kisétálva. |
|
A végponti váltókörzetnél elhelyezkedő
felvételi épület, fákkal övezve. |
|
A kezdőponti váltókörzettől nézünk a végpont
irányába. |
|
Visszafelé Kismarján 9 felszálló, 1 leszálló;
Pocsaj-Esztáron 7 felszálló; Konyári Sóstófürdőn
1 le/2 fel, Konyáron 4 le/14 fel; Derecske-Vásártéren
5 le; Derecskén 4 fel/3 le. A képen a Berettyó
folyót a 286-os szelvénynél átszelő hidat látjuk.
Az eredeti mellett épült, a végponti oldalról jól
látszik a pályában, hogy (vp. felé nézve) balra
térünk (a kezdőpont felől ív "tompítja" a
láthatóságot).
|
|
Sárándon hatan szállnak fel.
Dupla MD-vel keresztezünk, amelyek itt szétakadnak; az
első mint 36816 vonat (a 3032-es motorkocsival)
Létavértesre, a második mint 36746 (MDmot 3027-essel)
Nagykerekire tart. |
|
Érkezés Debrecenbe, ha jól számolom, negyedszer.
Enyhe "emdémérgezéses" tünetekkel (amely
tünetek korántsem negatív jellegűek) oldalgok el az
aluljáró irányába. |
|
Az orosz követség Debrecenben települ, a szovjet
befolyástól korántsem mentes, ideiglenes kormányt is
itt alakították meg a háború végén, de hogy
mindennek ilyen kihatása legyen az állomás
utastájékoztató berendezésére, az bizony
talányos... :) |
|
A fűtőházi dizájn-tuningnak ezt a szintjét már
nehéz megugrani. Ha erről a gépről valaki modellt
készít, igen korán keljen a festéséhez.. :) |
|
A 17:45-kor induló Várda IC összeállítása
előlről hátra: V43 1142, 19-91 301, 88-81 012, 20-70
069, 066, 051. Utasterhelés az 1. o. kocsiban 15%, a
dohányzó 2. o.-ban 10%, a másik kettőben rendre 60%
és 30%. Hajdúszoboszló, Püspökladány, Szolnok
állomások ezen gyakorlatilag nem változtatnak. |