Amikor legutóbb jártam a Sajó
völgyében végighúzódó iparvidéken, még működtek
a komplexumok, munkahelyet, ugyanakkor kétes
minőségű levegőt biztosítva az ottlakóknak.
Tisztában voltam vele, mit fogok látni ma, 2005.
június 4-én - de közelről és saját szemmel
mégiscsak más, ütősebb. |
|
Útvonalam: Budapest - Miskolc (80) - Ózd (92) -
Bánréve - Sajólénártfalva (92/313) - Kazincbarcika
(313/92) - Rudabánya - Kazincbarcika (95) - Miskolc (92)
- Budapest (80).
Vonatszámok: IC 560 "TVK" (Miskolc) - 5412
(Ózd) - 5415 (Bánréve) - 6354 (Sajólénártfalva) -
6355 (Bánréve) - 5413 (Kazincbarcika) - 35316
(Rudabánya) - 35313 (Kazincbarcika) - 5423 (Miskolc) -
IC 521 "Zemplén" (Budapest Keleti pu.)A
"TVK" IC összeállítása hátulról előre:
19-91 307, 88-81 012, 20-70 070, 054, 067, V43 1036.
Induló utasterhelése 100%.
|
|
Miskolcon a Csörgő-páros egyenesen a
lencsém elé érkezett. |
|
A Miskolcról 9:25-kor Ózdra közlekedő, 5412-es
személyvonat vontatójárműve M41 2194, kocsijai: 20-37
329, 20-17 495, 20-07 758 - alig 15% utas foglal helyet
bennük. Gömöri felé a deltavágány L betonaljas, a
Bajcsy-Zsilinszky utat átszelő hídon vegyesen faaljas
és L-es.
|
|
Miskolc-Gömörin 7 leszálló (vagyis ők városi
közlekedési eszköznek használták a vonatot - vagy
csak most ébredtek fel). Az állomás lényegében
féllíra: a Miskolc Rendezőről jövő vágányok az
1-ben és 2-ben folytatódnak, a Tiszai pu-i delta a jobb
vágányba csatlakozik. Fény bejárati, egyéni alak
kijárati jelzők. Az 1. és 2. vágány L betonaljas.
További három átmenő és egy csonka a felvételi
épülettel szemközti oldalon. A felvételi épület
oldalán, az állomás bánrévei vége felé két
rakodó csonkavágány (oldalrakodóval, raktárral),
tárolt kocsikkal (túlnyomórészt magasoldalfalú
nyitott kocsik várják a mindent lezáró, fehér S
betűt). Peron a felvételi épület mentén, sóderral
felszórt szélesperon az 1. és 2. vágányok között.
A szélesperon után, az 1-ből átmenő vágány
ágazik, azaz a rendezői jobb vágány folytatása ezt
figyelembe véve a 3. A vp.-i végén (25+50-nél), a
két rakodó csonka mögött kombiterminál vágányai,
portáldaruval. Tárolt kocsik itt is. Ugyanezen az
oldalon, a vp.-i váltókörzet után kihúzóvágány,
fűvel benőve. |
|
A pálya villamosított (vasbeton felsővezeték
tartóoszlopokkal), kétvágányú, hézagnélküli, LM
betonaljakal rendelkező, 54-es sínrendszerű.
Állomástávolságú közlekedés, a pályasebesség 100
km/h. A szelvényszámozás Miskolc kezdőpontú,
téglatest szelvénykövekkel, felváltva a páros és
páratlan oldalon, abszolút korrekt módon. A 46-os
szelvénytől baloldalt hatalmas területen, jobb időket
megélt rakodóvágányok (minimum 10 vágány)
darupályával, itt-ott fényjelzőkkel - rájuk már
nincs szükség. A vágánycsoport mindkét vége a 92-es
vonalba csatlakozik, fényjelzőkkel biztosítva; a
váltóállító tornyokon Miskolc Repülőtér felirat
szerepel. Miskolc Repülőtér vp.-i végére (57-es
szelvény) nézünk vissza, maga a repülőtér ebből a
nézőpontból baloldalt, a kép látószögén kívül
terül el. Alaphangulat-beállítási célból, a vasút
mindkét oldalán részlegesen vagy teljesen felhagyott,
romos és romosabb épületegyüttesek.
|
|
62+50-nél (Szirmabesenyő megállóhely előtt) és
a 91-es szelvénynél (Sajókeresztúr megálló felett)
fény- és félsorompós útátjáró. Sajóecseg
állomás miskolci váltókörzeténél balról
használatban lévő vágány csatlakozik. Fény
bejárati, egyéni fény kijárati jelzők, 8 átmenő
vágány, szolgálat van. 3 leszálló utas. Az 1.
vágány U betonaljas, a 2. T-s, 3. és 4. (átmenő
fővágányok) L-es, Skl-3 sínleerősítéssel, a többi
L-es, GEO-val. Tárolt kocsik, a három szélső vágány
használaton kívül (Megállj! táblával megjelölve).
A végponti végénél szakállas sorompó, a
váltóállító toronyból kezelik. A tornanádaskai
94-es vonal jobbra ágazik el, a bejáratnál vegyesen
faaljas és TU betonaljas a felépítménye.
|
|
Remotorizált Dácsia Sajóecsegen. |
|
Folyamatosan, enyhén emelkedünk a Sajó széles,
lapos völgyében. 117-nél (a képen előtte járunk)
fény- és félsorompós útátjáró. A bal vágány
Skl-3 sínleerősítésű a nyíltvonalon is, a jobb
GEO-s. 156-ban (Sajószentpéter-Piactér megálló
bánrévei peronvége) és 161-30-ban fénysorompós
útátjáró, utóbbit félsorompó egészíti ki, és
itt kissugarú ellenív található. 152 és 163
(Sajószentpéter kp.-i bejárat) között 80-as
lassújel. Jó állapotú, kétvágányú,
villamosított vonal, 54-es sínrendszerrel - szinte
ellenpontja az általa nem is olyan régen még
kiszolgált "ipari polip" hátramaradt
hullatömegeinek.
|
|
Sajószentpéteren 7 leszálló. 7 átmenő
vágányos az állomás, a felvételi épülettel
szemközt az üveggyár épület-torzója pusztul, a
mellette húzódó két vágány (8. és 9.) felszedett.
Az 1. vg. TU betonaljas, a 2.-4. vágányok L-esek, az 5.
faaljas, a 6. TU-s, a 7. L-es. A 2.-6. vágányok
villamosítottak. Csapórudas sorompós útátjáró a
kp.-i végén. A bánrévei végénél két rakodó
csonka, az egyik homlokrakodós. Ennél a végénél,
állomási területen, nem használt vágány balra.
Fény bejárati, közös fény kijárati jelzők. |
|
Idáig tartott a nagyon jó világ, kezdődik a
kevésbé jó, de még mindig impozáns állapotú,
villamosított, egyvágányú szakasz. A második
vágány helyett a Berente-rendezőre vezető,
villamosított sínpár ágazik ki a kép látószögén
kívül, jobbra. Balra használatban lévő vágány
ágazik, a BorsodChem telepéhez. 188+50-nél
pontszerű lassújel (60 km/h?) útátjáróban.
|
|
Berentei látkép: tárolt, selejtezett kocsik
sokszáz méteren keresztül, mozgásnak semmi nyoma. A
rendező 204 magasságában kezdődik, a 92-es vonal
szelványszámozása szerint.
A másik oldalon, a vegyipar képviselőjének telephelye
üdítő színfolt: viszonylag rendezett, és nemcsak a
sok tartálykocsi mutatja, hogy működik. |
|
Kazincbarcika alsó megállóhelyen 3 leszálló. A
berentei vágány itt már újból a 92-es vonal mellett
halad; faaljas, GEO sínleerősítésekkel, használatban
van. Alsó barcikai végénél (227-60) fény- és
félsorompós útátjáró. A berentei vágányban
ugyanitt leszerelt alakjelzők árbocai.
|
|
Baloldalt a berentei vágány, Miskolc felé
nézünk. |
|
Kazincbarcika. Miskolci végén baloldalt kihúzó:
rajta tárolt kocsik, mellette fémhulladék telep.
Miskolc felől alak bejárati jelzők, jobbról a
rudabányai 95-ös vonal csatlakozik. 7 átmenő
vágány. Tárolt kocsik a jobb oldalon is. Az 1.
vágány rakodó, oldalrakodóval, raktárral,
vágányhídmérleggel, TU betonaljas. A 2. és 3. LM-es,
közöttük szélesperon. A 4. és 5. L-es (LM vagy LX
vélhetően), a többi (6., 7., 8.) vegyesen faaljas és
TU betonaljas. Lassújel az állomási területen.
Útátjáró csapórudas sorompóval a vp.-i végén
(251-50), kihúzóvágány a jobb oldalon. A felvételi
épülettel szemközt rakodóterület. Felsővezeték a
2.-6. vágányok felett van. A 3. és a 4. felett
egyaránt kétlábú Y-tartók - tehát eredetileg
számítottak a kétvágányúsításra. A végponti
végén közös fény kijárati, fény bejárati jelző,
fedezőjelző funkcióban. 3 leszálló, 5 felszálló.
M62 223-ast látjuk teherkocsikkal. A drót elfogy,
Ózdig a "szép időkben" is meg kellett
elégedni a jó állapotú, egyvágányú, nem
villamosított vonallal.
|
|
Sajókaza eredetileg kb. 4 vágányos állomás volt,
most már csak az átmenő fővágánnyal
találkozhatunk, a többire az elterített zúzottkő és
a váltókörzeti, cserélt vágányszakaszok
emlékeztetnek. A felvételi épület és a
raktárépület még áll. 2 leszálló, 3 felszálló.
Bánrévei végén (284-es szelvény) fénysorompós
útátjáró.
|
|
Vadna megálló miskolci peronvégénél, 302-30-nál
fénysorompós útátjáró. 2 leszálló. A 312-nél
található Sajó-híd acélszerkezetű, alsópályás.
Az eddigi vágánytengelytől jobbra térünk el, vagyis
a jelenlegi hidat a régi mellett építették.
324-50-nél fénysorompós útátjáró, 340-30-ban
(Dubicsány megálló - ahol haladunk - miskolci
peronvégénél) félsorompóval kiegészített
fénysorompók. A Sajó-völgy kissé összeszűkül,
jobboldalt közelebb kerülünk a dombokhoz.
|
|
Putnok állomás kp.-i végén csapórudas sorompós
útátjáró. 4 leszálló, 5 felszálló utas. Kereszt
az 5437-es személyvonattal - vontatójárműve, az M41
2181 kormos kinézetét illetően pedig majd a
magyarázatot is látni fogjuk hamarosan. 9 átmenő
vágány, az átmenő fővágány a 3., Skl-3
sínleerősítéssel, 1980-as gyártású LM
betonaljakon, 54-es sinekkel. Az 1. vg. (rakodó
használaton kívül, vágányhídmérleggel) U-s, a 2.
vegyesen faaljas és LM-es, GEO-val. A 4. 54-es
sínrendszerű, LM-es, GEO-s. Az 5., 6. faaljas, GEO
sínleerősítéssel. A hatodikból állomási területen
ágazik kp. felé nézve jobbra az egri 87-es vonal. A 7.
vágány faaljas közvetlen leerősítéssel, helyenként
U betonaljas, a 8. tisztán U-s. A 8-ból állomási
területen kp. és vp. felé is egy-egy felhagyott
iparvágány ágazik.
Miskolci végén, a felvételi épülettel szemközt
szénrakodó vasúton, mellette fatelep közúton
kiszolgálva. A szénrakodóhoz az 5. vágányból
továbbvezetett sínpár fut. Tüzép telep a felvételi
épület oldalában, az egykori raktárból kialakítva,
az ex oldalrakodót is magába foglalva. A vp.-i végén
csapórudas sorompó, kihúzóvágány; valamint
részlegesen felszedett vágány ágazik balra, alapokig
elbontott épület mellé. Fény bejárati jelzők,
szolgálat van.
|
|
Putnok után az alépítmény szélesebb, baloldalt
további vágánynak adhat helyet - ezt megerősítendő,
a fűben zúzottkő-foltok is előtűnnek. 431-nél
fényjelzőkkel biztosított, terelőcsonkás, U
betonaljas, 48-as sínrendszerű, használaton kívüli
vágány ágazik jobbra. Pogonyipuszta megállóhelyen
3 leszálló. A fény- és félsorompós útátjárót
433-ban fény fedezőjelzők biztosítják.
|
|
Bánréve előtt, a deltánál (442). Az ózdi ág
felhagyott, alakjelzőkkel volt egykor biztosítva. |
|
Bánréve állomás fény bejárati, közös fény
kijárati jelzős, szolgálat van. Miskolci végén
jobboldalt kihúzó csonka, rövid kihúzó a bal oldalon
is, valamint csapórudas sorompós útátjáró. Az 1.
vágány rövid rakodó (az állomás kp.-i felén
építették, a felvételi épület előtt végetér),
oldalrakodóval, raktárral, vágányhídmérleggel. A 2.
LM betonaljas (1987-es gyártású aljakkal, Skl-3
sínleerősítéssel), a 3. és a 4. szintén (GEO-val).
Peron a felvételi épület előtt húzódó 2. vágány
mellett, szélesperon a 3.-4. vágányok között. A
szélesperon építésekor megszüntettek egy átmenő
vágányt - rövid csonkavágányok emlékeztetnek rá az
állomás mindkét váltókörzeténél. Bánréve
vágánytengelyugrásos: Miskolc felől az elbontott
vágány lenne az átmenő fővágány,
Sajólénártfalva (Lenartovce) felől pedig a jelenlegi
3.
Az 5. vágány vegyesen faaljas és TU-s, a 6. és 7.
TU-s, a 8. és 9. faaljas, GEO-s, a 10. és 11. TU-s. A
két szélsőt nem használják, és láthatóan a 9. is
lassanként erre a sorsra jut.
A szélesperonon a 2. és 4. vágányszámot találjuk -
vagyis a rövid rakodót nem számítják bele, viszont
az elbontott sínpárt igen. A 2. vágányból a
felvételi épület lénártfalvai végénél
használaton kívüli, részlegesen elbontott rakodó
csonka ágazik. |
|
Csörgőnk körüljár, hogy Ózd felé
folytathassuk utunkat - a menetrendben 10 percet
biztosítottak a műveletre. Nyolc utas száll le, kettő
fel. |
|
A folytatás Bánréve kezdőponttal
szelvényszámozódik, L betonaljakon, hézagnélküli
felépítménnyel. Az ívben GEO (40-es lassújel van
kitűzve), azután Skl-3 sínleerősítés. A felhagyott
delta faaljas, GEO-s, erről a végéről is
alakjelzőkkel volt biztosítva, terelőcsonkával
csatlakozott 14+30-nál. A felvételen a Sajó-híd,
Bánréve felé visszanézve Bánrévei Vízmű tmh.
előtt. A híd után GEO sínleerősítések. Vízmű
ózdi peronvége felett elbontott vágány csatlakozott
balról, talán a közelben lévő villanytelephez
vezetett.
|
|
Sajónémeti mh.-n 4 felszálló. Az ózdi végében
(41-es szelvény) fénysorompós útátjáró;
kisméretű épület található a bal oldalon. 53-50-nél
(Center alsó, ahol áthaladunk) fénysorompós
útátjáró.
|
|
A Center alsó melletti telepen nem látok
termelésre utaló jeleket. |
|
Center állomás területén lassújel. Fény
bejárati jelzők, a kp.-i végében váltóállító
torony, szolgálat van. A 3. az átmenő fővágány, az
1. rakodó (félig elbontott oldalrakodóval), a 2.
faaljas GEO-s. A negyediket (faaljas, közvetlen
leerősítéssel) követően 6 vágányos teher tároló
(TU aljakon), pusztulásra ítélve. |
|
Center ózdi vége. 76-nál balra újabb tároló,
használaton kívül. A baloldalt végighúzódó
iparvágányon BoBó igyekszik salakos kocsival,
mögötte magasoldalfalú kocsikkal - gyenge
emlékfoszlányt mutatva az iparvölgy szebb
napjaiból.
Az iparvágány bemegy a működés jeleit mutató,
második gyártelepre, majd a 88-10-nél található
fénysorompós útátjáró mögött összesen három
vágány (közülük az egyik nem használt) jön ki
onnan, csatlakozik egybe és közelít a vonalhoz.
|
|
Ózd alsón 2 leszálló. 96-nál az iparvágány
újból eltávolodik. 107-től 40 km/h lassúmenet eleje
- kissé vízzsákos a pálya -, itt megint
visszaközelít az iparvágány. Oldalrakodó
maradványai láthatók. Ózd előtt kissugarú
ívkombináció (alátámasztandó a 40-es lassújelet),
a betonaljak végére "sarkantyút" szereltek,
a keresztirányú ellenállás növelésére. 113+30-nál
(Ózd bánrévei váltókörzeténél) csapórudas
sorompós útátjáró. Az iparvágány párhuzamosan
halad, befut az állomás oldaláig terjeszkedő
gyártelepre, kerítés mögött folytatva útját.
|
|
Ózd állomás fény bejárati jelzős,
szolgálat van. Tizen szállnak le a vonatról.
5 átmenő vágányt találunk, az átmenő fővágány a
2. Az 1. rakodó (vegyesen TU-s és faaljas), raktárral,
oldalrakodóval, rakodóterülettel. A 2. és 3. L-es, a
4. TU-s, az 5. T-s. A váltókörzetben egy kivételével
betonaljasak a kitérők. A bánrévei végén, a
felvételi épület felőli oldalon rakodó csonka
ágazik ki, az 1. vágánnyal együtt fogják közre a
mészkőzúzalékkal felszórt rakodóterületet.
A felvételi épület váróterme belső terének
kiképzése az új dizájn szerinti, keverve a régi
épület nem teljesen sima falaival. Az épületet a
117-es szelvénykővel szemben találjuk, a vp.-i
váltókörzethez közelebb. |
|
IP 5405 indul Miskolcra 10:52-kor, Btzx 802 + Bzmot
404 összeállításban. A bal oldalt és a hátteret a
gyártelep uralja. A helyiek elmondták, hogy éveken át
természeti csoda részesei lehettek, mert sorra minden
tárgynak lába kélt - a lábat növesztett és a
kerítésen átugráló fémalkatrészek, berendezési
tárgyak a vasúti közlekedést is komolyan
veszélyeztették. Újabban a telep őrszemélyzete
előbb üt és csak azután kérdez - ennek hatására
úgy-ahogy normalizálódott a helyzet.
|
|
A bánrévei váltókörzet felett remek
gyalogosfelüljáró ível át. Jelenleg nem
használják, lépcsőit lent belepte a növényzet.
Egy-két mozgó lépcsőfokot leszámítva nem tűnik
különösebben életveszélyesnek, bár rendszeres
használata felületes ránézésre is ellenjavallott.
Ám még mindig jobb állapotú, mint eggyel lejjebb
épített párja, amelynek korlátjai a vashulladék
átvevőnél végezték - korántsem az
elhasználódásuk vagy felesleges mivoltuk okán. Bánréve
felé nézünk.
|
|
Csörgőnk a felüljáróról.... |
|
...és peronszintről. Igazán fotogén
ez a 2194-es.
11:15-kor indulunk vissza Bánrévére, 10% alatti
utasterheléssel. Ózd alsón kettő, Centeren egy
felszálló. |
|
Center gyártelepének épületeiből egyszercsak a
képen látható gőzfelhő tört elő, minden
résen-nyíláson dőlt kifelé - valamilyen ijesztőbb
színnel megfestve simán beleillett volna egy
másodosztályú katasztrófafilmbe. Center alsón
nincs utascsere, Sajónémetin 4 leszálló, 1
felszálló, Bánrévei Vízműnél nincs utascsere.
Bánrévén tizen várnak a vonatra.
|
|
A Barcikán látott M62 223 már itt
tevékenykedik Bánrévén.
A 2194-es Csörgő körüljár, majd kevés füsttel és
vonatjában kevés utassal, továbbáll Miskolcra. |
|
Sajólénártfalvára (Lenartovce) a 306-os Bz visz
át 12:44-kor - addig van időm körülnézni. |
|
Bánréve felvételi épülete hátulról. |
|
Bardotka jön Sajólénártfalváról
néhány teherkocsiért, de majd csak 14:30
magasságában indul vissza. |
|
A Szergejjel szalasztásos rendezésbe
kezdenek. A meleg és a tűző Nap a legkevésbé sem
zavar a látványos műveletsor figyelemmel
kísérésében - igaz, én itt és most egyszer nézem,
szórakozásból, míg a tolatásban résztvevők
sokadszor csinálják, a napi kenyerükért.
Bánréve lénártfalvai végében a váltók helyszíni
állításúak, a szolgálat tartózkodóhelye
kisméretű épületben van. |
|
A Bz-ben egyedüli utasként foglalok helyet. A
szelvényszámozás Sajólénártfalvára folytatólagos,
csakhogy a határponttól kezdve valamivel kisebb
értékeket mutat, a bejáratnál 454-es számot viselő
követ látunk. A szlovák 160-as vonal számozása innen
Fülek felé folytatólagos, Rozsnyóra viszont
Lénártfalva kezdőpontú. Ígyhát csak arra lehet
gondolni, hogy az a mintegy 2 km-rel hibádzó, 454-es
érték Miskolc-Gömöritől értendő, a magyar oldalon
pedig később átszámozták Miskolc Tiszaitól.
|
|
Bz-parádé. Az első amolyan "bal
lépcső" alakzat, füleki (jobbra) és pelsőci
(középen) 810-esekkel kiegészítve - vagyis létrejön
egy hármas kereszt. Kár, hogy az utasok igen kevéssé
méltányolják a forgalomszervezési szempontból
korrekt megoldást: senki sem száll át.
A jobb oldali képen megvártam, amíg a továbbinduló
szlovák Bz a mienk mellé ér - így jól kivehetők a
homlok apró eltérései, "a megrendelő
kívánsága szerint". |
|
Újra Bánrévén. |
|
Az 5422-es számon szereplő ózdi személy jött
közben, a 2181-es Csörgővel. Jobbra a háttérben a
223-as Szergej. |
|
Apró módosítás következett az útvonaltervben,
így előbb értem Putnokra. A "talált" időt
az állomás és a 87-es (Eger-Putnok) vonal itteni
végének tanulmányozásával töltöttem. |
|
Putnok miskolci vége felé nézünk: jobbra fordul
el az egri vonal, a 6. vágányból ágazik állomási
területen. Az ívben mindjárt 20-as lassújel
díszeleg, amolyan előétel gyanánt. A 87-es
vonal szelvényszámozása Eger kezdőpontú. Putnoktól
a 690-es szelvényig faaljas, GEO sínleerősítésű,
48-as sínrendszerű a felépítmény, onnan kp. felé
pedig közvetlen sínleerősítések faaljon, 34,5-ös
sinekkel. A 689-es szelvénynél rövid szakaszon 1948-as
gyártású, B betonaljakat fektettek. A szabadtéri
betonaljmúzeumot itt-ott 1977-es TU-k és 1981-es TX-ek
rondítják össze kissé. Tovább ismét faaljak,
közvetlen sínleerősítés, 686-nál megint betonaljas
szakasz. A faaljakban 1973-as, 1975-ös, 1980-as évet
jelző szögek. |
|
Az előjelzőtől nem messze - a 688-as
szelvénykőnél ,- a Sajó ártéri hídjánál nézünk
Eger (bal kép) illetve Putnok (jobb kép) irányába. |
|
Az ártéri híd a 687-688 szelvénykövek között.
Az állomáshoz közelebb, a Sajón egymás mellett
vezették át a vasutat és a közutat. A hídszerkezetek
eltérőek, a pillérek közösek.Közvetlenül az
egri vonal kiágazását követően, a csapórudas
sorompó előtt fénysorompós útátjárót is
találunk, amelynek fénysorompói csak piros villogó
fényekkel rendelkeznek, fehérrel nem.
|
|
A Btzx 802 + Bzmot 404 páros a következő körét
futja Ózdra mint 5404-es InterPici. |
|
Érkezik az 5413-as vonat, a legutóbb Ózdon
látott, 2181-es Csörgővel az élén. Kocsijai: 20-07
737, 20-06 013, 20-07 514.
Négyen szállnak le róla, tizennyolcan fel - 20%
utasterhelés alakul ki. |
|
Dubicsány megállóhelyen 2 leszálló, 2
felszálló. |
|
Vadna megálló, 1 felszálló és 1 leszálló. A
kép jobb felső sarkában M41 2181
égéstermék-kompozíciója. Sajókazán 7 felszálló
utas.
|
|
Kazincbarcika, 16 felszálló, 10
leszálló.
M41 2181 induláskor hozza a formáját ködösítés-ügyileg.
Mellette jobbra a 320-as Bz rudabányai útitársam lesz
hamarosan. |
|
Az előkenő szivattyú éles hangja a Szergejhez
csalt. Titkon reméltem, hogy ami most következik,
amiatt a 2181-es Csörgő sírva fut vissza a receptért,
de nem. A motor beindult, a kipufogógáz nem felszállt,
hanem kiesett a Szergejből - amiben nincs semmi
különleges -, mennyisége és szine azonban az
érdektelenség határain belül maradt. A végponti
váltókörzeten keresztül átállt az átmenő
fővágányra, azután gépmenetben Miskolc felé
távozott. |
|
Miskolcról az 5424-es személyvonat
élén M41 2194 jön, a soronkövetkező ózdi fordulót
teljesítve. Négy átszálló gyalogol a rudabányai
320-as Bz-hez, velük együtt a kezdeti utasterhelés 7
fő. |
|
A rudai 95-ös vonal szelvényszámozása
Kazincbarcika kezdőpontú, téglatest alakú köveket
használtak a jelöléshez. TU betonaljak, zúzottkő
ágyazat, illesztéses felépítmény, 48-as
sínrendszer. 30-as lassújellel kezdünk, az ívet
követően jön a Sajó-híd, majd 100 m-nyi szakaszon L
betonaljak. A barcikai deltavágány még itt-ott
kiütközik a növényzetből, U betonaljakkal
rendelkezik, alakjelzőkkel volt biztosított. Rögtön a
kitérő után ártéri híd következik (alsópályás
acélhíd ez is, mint az előző). A 25-ös szelvény
környékén szórványos aljcserék L betonaljakkal.
35-nél (Szuhakálló-Múcsony kp.-i váltókörzetében)
jobbról magas töltésre épített, kihúzó csonka
csatlakozik, részben felszedve. A váltókon 15 km/h.
Szuhakálló-Múcsony ex-állomás környékén a
képen látható volt a leg-"ex-felvételi
épület-kinézetűbb" ház (valójában
a régi felvételi épület), a vp.-i
váltókörzethez közelebb épült. Az állomási
vágányok jobbára megvannak, pusztulnak. A fűben 8
átmenő vágányt vélek felfedezni, az átmenő
fővágány a 3. Az 1. mellett oldalrakodó, raktár.
Két utas száll le a ma már csak megállóként
funkcionáló helyen. Vp.-i végén csapórudas sorompós
útátjáró, emiatt az egykori váltóállító
toronyban szolgálat van. Az állomás alak bejárati
jelzős volt.
|
|
Az elbontott feketevölgyi
vonal kiágazásánál alakjelzők rozsdás árbocai
meredeznek. Maga a kiágazás az 54-es szelvénynél
lehetett, itt rövid szakaszon L betonaljakat fektettek a
felépítménybe. 72+40-nél csapórudas sorompó. Izsófalva
megállóhelyen 1 leszálló. Eredetileg egyértelműen
ez is állomás volt, épülete szolgálati helyként
funkcionál a sorompó miatt. A 79+80-nál újabb
szolgálati hely, két csapórudas sorompó (80+30,
81+50) kezelésére. 83-tól 84+70-ig és 88+50-től
90-ig 20 km/h lassúmenet, köztük 30 km/h. A
lassújeleket nem biztosított, nem belátható
útátjáróknál tűzték ki.
|
|
A felépítmény továbbra is TU betonaljas. 93-94
között, Ormosbánya kp.-i bejáratnál 20-as lassújel,
a szokásos miatt. Ormosbánya ex-állomás,
valószínűleg itt állt a felvételi épület. A
vágányzat a szuhakállóihoz hasonlóan, lassan-lassan
eltűnik a feltörő növények között. Alak bejárati
jelzős volt. A gazban 4 átmenő vágányt sejtek
baloldalt, oldalrakodóval, jobboldalt (amerre a képen
nézünk) további két átmenő vágánynak van hely,
itt oldalrakodó, raktár található. TU betonaljas ill.
közvetlen sínleerősítésű, faaljas szakaszok
láthatók az állomási vágányokból. A végponti
váltókörzet viszonylag ép, a kezdőponti kevésbé.
Utascsere nincs. A végponti váltóállító torony két
csapórudas sorompó miatt szolgálati helyként
fenntartva.
|
|
122-től U betonaljak, szórványos TU aljcserékkel.
(Valószínűleg a vonal 1949-es meghosszabbításának
eredeti aljait látjuk, míg a lenti szakaszon, 1912.
óta már le kellett cserélni a felépítményt.) Rudabánya
állomás előtti ipartelep, amely már nem szennyezi a
levegőt, igaz, munkát sem ad többé.
134-nél alak főjelző árboc, ez volt
"Rudabánya-komplexum" eleje. Tovább jobbról
vágánykapcsolat kihúzóvágányhoz, amely a vp. felé
4 vágányként folytatódik. Ezt balra három kiágazó
vágány követi, alak kijárati jelzőkkel.
Természetesen minden használaton kívül, pusztuló
állapotban. A váltókörzeten 15 km/h. A
vágánycsoportok Rudabánya kp.-i váltókörzete előtt
100 m-rel érnek véget, baloldalt vágánykapcsolatot
építettek. Jobbra már csak két vágány fut a
növényzetben elveszve, kissé lentebb; ezek végét nem
látom.
|
|
A Bz Rudabánya állomáson, a kezdőpont felé
nézünk. Az állomás 3 átmenő vágánnyal
rendelkezik, valamint csonkával a kezdőponti
végénél. Az 1. vágány rakodó, raktárral,
oldalrakodóval, használaton kívül. Alakjelzők a
kp.-i végén, itt szolgálati hely található. Az
állomási vágányok vegyesen faaljasak és U
betonaljasak, vp. felé TU betonaljasak.
A kp.-i váltókörzetnél egy vágány egyenesen
folytatja útját töltésre kapaszkodva, az állomás
pedig tőle balra, alatta fekszik.
|
|
A felvételi épület, illetve ami
megmaradt belőle. Az alkalmi erőművészek célja
inkább a rombolás, mintsem az építőanyagok
széthordása volt, mert a kivert üvegtáblák, levert
vakolat, ötletszerűen áttört válaszfalak a
legkevésbé sem egy tervszerű beszerzésre
utalnak. |
|
Visszafelé 8 utas száll fel. A képen a kezdőponti
váltókörzetnél vagyunk, vp. felé nézünk. Balra
lefelé az állomás, egyenesen a töltésen
továbbhaladó sínpár. Mögöttünk nem sokkal érnek
véget az egykori tároló/indító vágányok. Ormosbányán
nincs utascsere, Izsófalván 8 felszálló, 2
leszálló, Szuhakálló-Múcsonyban nincs utascsere.
|
|
A Feketevölgy bányatelepi
kiágazáshoz tartozó alak főjelző árboca. A végpont
felé nézünk, maga a kiágazás a háttérben
található, a szárnyvonal balra tartott. |
|
Szuhakálló-Múcsony átmenő fővágánya, az
egyetlen, használatban álló vágány. |
|
Betonaljas kitérő Szuhakálló-Múcsony kezdőponti
váltókörzetében. Még az utolsó pillanatokban is
megadták a módját - pedig a rudabányai
érckitermelés, és vele a vonal végét sokaknak
látniuk kellett volna. (Na persze: a vasutasok
nem foglalkoznak bányászattal, ahogy a bányászok sem
a vasúttal. Aki pedig mindkettővel, az igazából
egyikkel sem...) |
|
A 95-ös vonal kiágazása Kazincbarcikán - Miskolc
illetve Rudabánya felé nézünk. |
|
Délutánra a Csörgős vonatokat Bz váltja fel: a
motor+mellék+mellék+motor összeállítású 5416-os
személyvonat Ózdra tart. |
|
Kazincbarcika régi felvételi épületében jelenleg
a szolgálat székel. A 17:49-kor Miskolcra induló,
5423-as személyvonat mozdonyvontatású, a 2194-es
Csörgő a reggel kipróbált, három kocsival (20-37
329, 20-17 495, 20-07 758), 15% utassal, Kazincbarcikán
8 felszállóval. Kazincbarcika alsón és Berentén
nincs utascsere.
A 072-es Szergej Sajószentpéteren várakozik, itt 4
felszálló és 3 leszálló akad.
Sajószentpéter-Piactér megállónál 1 felszálló, 1
leszálló. Tovább a bal vg.-ban hullámos sínkopás.
Sajóecseg bejáratnál a szomszéd vágányon ózdi
személy jön, a változatosság kedvéért a 2163-as
Csörgővel. 7 felszálló, 2 leszálló. Gömörin hatan
szállnak le.
|
|
A "Zemplén" IC Miskolcon.
Összeállítása hátulról előre: 20-67 067, 066, 073,
88-67 003, 10-67 015, V43 1041. 20 leszálló, kb. 100
felszálló, átlagos utasterhelés ezzel 70%.
Füzesabonyban 8 felszálló. Budapest Keleti
pályaudvarra pontosan érkezünk. |