|
Május 15-én, vasárnap busszal Oswiecim-be, vagyis
Auschwitz-ba utaztunk, megtekinteni az egykori
koncentrációs táborok helyén létesült múzeumokat.
A tárgyi, video- és fotó-emlékeket természetesen a
látogató közönség átlagára "lőtték
be", így kellőképpen elgondolkodtatóak, de nem
mennek el odáig, hogy a vendég valóban
szembesüljön valamelyik (bármelyik!)
szereplőcsoporttal. Közvetlen vasúti vonatkozása -
a három tábor között messze legnagyobb területű -
Brzezinka/Birkenau-nak van, a képen a fogadó állomást
látjuk, háttal a bejáratnak.
|
|
A felépítmény a bejáratnál.
Baloldalt sajátságos sínleerősítési megoldást
látunk, amely provizórikusan elfogadható, bár...
Jobboldalt a közvetlen leerősítés már inkább
korhű. |
|
A fogadó állomás 3 vágányos, egyalfás
féllíra, a vp.-i végén rövid kihúzóval (az
erdősáv előtt), valószínűleg csak körüljárás
céljából. Érdekes módon, éppenhogy a rövidebb
vágányok alkalmasak kirakodás (???)
végrehajtására. A két táborhoz (a laktanyából
átalakított eredetihez, valamint a síkságon
létesített, jóval inkább halálgyár-ízű
Birkenau-hoz) rendre Oswiecim állomás végponti
váltókörzetétől vp. felé nézve balra, valamint az
állomás utáni tárolóból jobbra egy-egy iparvágány
vezet. A Birkenau-i viszonylagos épségben maradt meg,
az Auschwitz-i viszont a becsatlakozásnál elbontott,
mivel a funkcióját vesztett vágányt még emlék
céljából is értelmetlen volt átvezetni egy forgalmas
közúton.
|
|
A képen látható 3 részes, EN57-1576
pályaszámú villamos motorvonat Kraków Plaszów-ra
közlekedik a 94-es vonalon, Spitkowice-n át -
délutáni vonatozáshoz tehát tökéletesen megfelelő.
14:10-kor indul, 43030 vonatszámon közlekedik. |
|
A felvételi épület az 1. vágány mellől. |
|
A Krakkó-környéki hálózat térképét
matricázták ki a kocsi egyik válaszfalára,
feltüntetve a zónás, időkorlátos- ill. havijegyek
alkalmazási lehetőségeit. Oswiecim a zónás
jegyekhez túl messze van, ezért négyfős,
"különutas" csapatunk viszonylati jegyeket
kap. Nyomdailag előkészített, gépi kiadású,
formátuma azonban eltér a távolsági vonatokra eddig
beszerzett jegyektől: hosszúkás, fekvő elrendezés
helyett kisebb, álló elrendezésű. Az operátor, a
"PKP Przewozy Regionalne" itt előnyomtatott,
míg a fekvő elrendezésű jegyeknél a kiadógép
nyomtatja, a papíron eredetileg csak a PKP logo
található meg.
|
|
Az EN57 utastere. |
|
A vezérállás. A jármű legnagyobb üzemi
sebessége a felirat szerint 110 km/h. A kezdeti
utasterhelés 10% alatt, indulás +8-cal. A menesztés
rádión történik - a szolgálattal nem rendelkező
helyeken a továbbiakban ugyanezt a módszert követi a
személyzet: a kalauz hölgy mobil adóvevővel
közlekedik, amely a mozdonyrádióval tartja a
kapcsolatot.
A vonal (száma 94-es) kétvágányú, villamosított.
UIC S49 sínrendszerű, faaljas, GEO
sínleerősítéssel, előbb illesztéses, majd
hézagnélküli. A szelvényszámozás csökkenő,
Kraków Plaszów kezdőpontú, Oswiecim 63.7-nél
fekszik. A közlekedés állomástávolságú.
|
|
Oswiecim kp.-i váltókörzetén 30-as lassújel, a
korlátozás a külön kitáblázott, újabb 30-assal
együtt, 62.4-ig tart. A bal vg.-ban 61.7-ig
felújítási munkálatok - vélhetőleg az ott meglévő
30 km/h megszüntetésére irányulóan -, ezért
helytelenben megyünk. A képen a Visztula
mellékfolyóján, a Sola-n átívelő híd. Ezt
követően 60 km/h, szennyezett ágyazat.
Dwory végponti váltókörzetén visszatesznek a
helyes vágányra. Az állomás fény bejárati, egyéni
fény kijárati jelzőkkel felszerelt, 5 vágányos, az
1. és 4. betonaljas, a többi faaljas. A kezdőponti
kijárat előtt ismétlőjelzőket helyeztek el, mivel
ívben fekszik ez a rész. Utascsere nincs. 25-ös
lassújel a kp.-i váltókörzeten, ahonnan jobbra (kp.
felé nézve!) villamosított vágány ágazik ki és
halad az 56.0 magasságában található, hosszan
húzódó gyártelephez (vegyipari üzemhez). 80 km/h-ra,
a pályasebességre gyorsulunk - egészen 55.4-ig, ahol
30-as lassújel kezdődik, 54.5-nél ér véget. Tovább
60 km/h.
|
|
Wlosienica megállóhelyen 4 felszálló. Az
51.5-nél lévő fénysorompós útátjárónál igen
vízzsákos a felépítmény.
|
|
Przeciszów állomás peronvégétől, 50.3-tól
30-as lassújel. Utascsere nincs az állomáson, amely
fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzős, 4
vágányos (szimmetrikus elrendezésű), a 4. vg.
betonaljas. Kezdőponti végénél fény- és
félsorompós útátjáró. A váltókörzettől 60 km/h.
49.0-tól a jobb vágány 1,5 km hosszan önzáró
szorítórugós sínleerősítésű. 48.3-nál ET22-438
által vontatott tehervonat jön a szomszéd vágányon.
46.5 magasságában igen szennyezett a bal vágány
ágyazata. 46.1-ben útátjáró, pontszerű 40-es
lassújel.
|
|
Zator állomáson 3 felszálló. Eredetileg 4
átmenő vágányos (plusz a felvételi épület felől
rakodó csonkavágány) állomás fényjelzőkkel,
jelenleg megállóként funkcionál, épületei
pusztulnak, szolgálat nincs, jelzői üzemen kívül
helyezve. 60 km/h továbbra is. |
|
A Skawa folyó hídja 44.6-nál. 44.1-nél és
43.4-nél fénysorompós útátjáró, 43.1-50-től
42.5-ig 30 km/h, majd jobbról (kp. felé nézve!) a
(most már) nem villamosított, Wadowice-i 103-as vonal
csatlakozik.
|
|
Spitkowice állomás vp. váltókörzeténél. |
|
Spitkowice. Itt nem az átmenő fővágányok közé
építettek utasperont, hanem az átmenők oldalára
egyet-egyet, ennek megfelelően a gyalogosfelüljáró is
hosszabb. Az állomás fény bejárati, egyéni fény
kijárati jelzős, 12 átmenő vágányos, a 3. és 4. a
két átmenő fővágány. Kb. 70 utas száll fel,
többségük iskolás csoporthoz tartozik. A kp.-i
váltókörzetből balra (kp. felé nézve!) ágazik ki a
103-as vonal folytatása, Trzebinia felé. A
felsővezeték tartóoszlopok még megvannak, a
"pókhálót" eltávolították - így
kellőképpen pusztulás-hangulatot áraszt, de ezalól
az alaphangulat alól maga a 94-es vonal sem kivétel.
Fokozásképpen, Spitkowice-tól a jobb vágányt
lezárták, és valószínűleg nem felújítás miatt.
Nemrég vonták ki a forgalomból, a növényzet
éppencsak megkezdte alattomos munkáját.
|
|
Spitkowice Kepki megálló: 2 felszálló, 1
leszálló. |
|
Ryczów állomáson 3 felszálló, 2 leszálló.
Szintén csak múlt időben állomás, ugyanúgy üzemen
kívül helyezett minden berendezése, mint a hasonló
elrendezésű Zator-nak. Az 1. vágányt itt már
elbontották. Az enyészetnek átadott eszközök
között ismétlőjelzőket is látunk, mivel ívben
fekszik az (ex)állomás. 36.4-től, Ryczów volt kp.-i
váltókörzetétől 36.0-ig 30-as lassújel, 35.2-nél
útátjáróban pontszerű 10-es. 34.8-nál áteresz
található, ez a jobb vágányban sínprovizóriumból
készült - kár, hogy nem sikerült lefényképeznem.
|
|
Pólwies megállóban 2 felszálló, 7 leszálló.
Ezután igen rossz állapotú az ágyazat, de továbbra
is 60 km/h-t tartunk. |
|
Brzeznica állomás, 1 felszálló. Fény bejárati,
egyéni fény kijárati jelzős, 4 vágányos, az 1. és
4. vg. betonaljas, az átmenő fővágányok pedig
faaljasak, GEO sínleerősítésűek. Szolgálat van. Tehervonat
tart Spitkowice felé. Ebben az ET22-206-osban az a
különleges, hogy a fényszórói átmeneti állapotot
türköznek. Már nem a "PKP classic" lámpák,
de még nem is a legújabban használatos,
süllyesztett-szögletes megoldás.
|
|
Brzeznica felvételi épülete. Innentől a jobb
vágány megint használható, "cserébe" az
állomás területén 30 km/h, majd 29.5-től 100 m
hosszan ugyanennyi.
|
|
A stabilan kifejlődő csőlátást enyhítendő,
röpke oldalpillantás: szükségvonókészülék a
vezérállás padlóján, amellyel a
Scharfenberg-jellegű vonó-ütközőkészülékkel
ellátott motorvonat csavarkapoccsal rendelkező
járműhöz kapcsolható, a jobb szélén lévő szemnél
fogva. |
|
Jaskowice, 3 felszálló.
A jobb vágány itt kedvezőbb állapotú, frissebb
ágyazatú. |
|
Wielkie Drogi állomás vp-i váltókörzeténél,
24.3-tól 30-as lassújel, a peron kp.-i végéig (23.8).
Utascsere nincs.
5 átmenő vágányos, az 1. és 2. részlegesen
elbontott, az 5. még megvan. Zator és Ryczów
mintájára, állomási mivoltától megfosztották,
fényjelzői az újrahasznosítást vagy az enyészetet
várják. |
|
Négyrészes EN71 jön Krakkó felől, a 22.6-nál. |
|
Zelczyna megállóhelyen 1 felszálló, 2 leszálló. |
|
Podbory Skawinskie állomás 6 átmenő vágányos
(mindegyiket használják), a 2. és 3. a két átmenő
fővágány. Fény bejárati, egyéni fény kijárati
jelzők. Utascsere nincs. A vp-i váltókörzetében
40-es lassújel. Felvételi épülete kerítéssel
elzárt, nem használható. Kp. váltókörzeténél
PS-00 jelű, felsővezetékes munkagépet látunk. A
jobb vágány innentől újfent használaton kívül
helyezett, de a jobb oldalán (kp. felé nézve a bal
szélen) egy harmadik, nem villamosított vágány is
húzódik, amelyen közlekednek. A bal vágányt nemrég
újították fel, friss ágyazati anyagával élesen
elüt a másik két sínpár fűbe temetett
látványától.
|
|
18.6+50-től 30-as lassújel, kissugarú ellenív
és/vagy épülő áteresz miatt. A jobb vágányt itt
meg is szakították, tehát vélhető, hogy nem mondtak
le róla végleg. Ezután 60 km/h, és a nem
villamosított vágány egy erőmű-szerű telep felé
fordul el. Skawina Zachodnia megállóban nincs
utascsere. Az épület alaposan lepusztult. 16.6-nál
jobbról (kp. felé nézve!) iparvágány csatlakozik.
|
|
Skawina állomás vp.-i váltókörzetén 20 km/h. 1
felszálló, 3 leszálló. Fény bejárati, egyéni fény
kijárati jelzők, 8 átmenő vágány, a 2. és 3. a
két átmenő fővágány. Csonkavágány a kp. felől a
felvételi épület oldalán. Az átmenők között
szigetperon, valamint az 1. vg. mellett is peron
található. 50-es lassújel a kp.-i váltókörzetén,
14.6-ig. A váltók állítása vonóvezetékes, a két
váltókörzetnél lévő tornyokból - a vonal többi
állomása is hasonló elrendezésű, a jelenben, vagy -
a megszüntetetteken - múlt időben. Skawina-tól
térközös a közlekedés, a jobb vágány használatban
van.
|
|
Az 50-es lassújel után a második szakasz jön a
vonalon, ahol nincs sebességkorlátozás, 90 km/h-ig
húzzuk fel, egészen 13.1-ig, ahonnan 50 km/h. 12.4-nél
vége a lassújelnek, viszont Kraków Sidzina megálló
következik 11.5-nél. 1 felszálló. 80 hm/h-ig sikerül
gyorsulni a soronkövetkező korlátozásig, 10.2-ig,
amely 60-as. 9.1-nél ez végetér, újból 80 km/h. |
|
Kraków Swoszowice állomáson nincs utascsere. 4
vágányos, az 1. vg. részlegesen elbontott, a 4.
ellenben ágyazatpótlást kapott. Fényjelzős ez az
állomás is. A kp-i váltókörzettől kissugarú
ellenív, illesztéses felépítmény. 6.1-50-nél
áteresz miatt 50 km/h, azután 80 km/h. |
|
Kraków Lagiewniki, kb. 30 leszálló, a zöm az
iskolás csoportból. 3.4-től 40-es lassújel.
|
|
Kraków Bonarka állomáson 1 leszálló. 8
vágányos féllíra, fényjelzőkkel. Szigetperon az
átmenő fővágányok között, a felvételi épülettel
átellenes oldalon. EN57-1171 tart Oswiecim felé. |
|
Kraków Krzemionki megállóhelyen 7 leszálló. |
|
Kraków Plaszów előtt, a főpályaudvarra tartó
vonal becsatlakozásánál.
A kép bal szélén, a hídon a rendező másik oldalára
tartó, a vonalunkból kiágazott vágányok láthatók;
balról a főpályaudvari, kissé távolabb,
párhuzamosan a Lobzów-tól kelet felé kerülő, a
rendezőre futó vágány. |
|
Kraków Plaszów, megérkezés, a késést
menetközben maradéktalanul sikerült eltüntetni. A
motorvonat az utasok leszállása után előrehúz. |
|
A másik oldalon EN71 érkezett Tarnów felől. |
|
IC indul Kraków Glówny irányába EU07-532-vel.
Megfigyelhetjük, hogy fényszóróit jóval
kompaktabbakra cserélték le (H3 halogén izzókkal). A
főfényszórónál a "kör
négyszögesítése" talán nem a legszerencsésebb
esztétikailag. |
|
ET22-742, a második képen a Wieliczka
felé tegnap kipróbált, ED72-010-essel együtt.
Fényszórói ugyancsak a legújabban szokásos,
halogénizzós-szögletes-süllyesztett kivitelűek, ami
alaposan megváltoztatja az egész homlok jellegét. |
|
PS-00 felsővezetékes munkagép, ugyanolyan, mint a
Podbory Skawinskie-nél megfigyelt. |
|
A felvételi épület hátulról. A környéken - külvárosi
állomás stílusban - több bodega található,
ahol hamburger, sült kolbász, zöldség és más cikkek
szerezhetők be. |
|
"Bevetésre" váró EU07-esek. A homlok
sárga festése 1987-től lett divatos jópár éven
keresztül, a nappali homlokfény használattal együtt,
miután akkoriban a PKP-nak több súlyos balesetet
sikerült zsinórban elkönyvelnie. Legutóbb megint
visszatértek a zöld különböző árnyalataihoz. |
|
Kraków Glówny-ra több lehetőség kínálkozik,
háromfősre fogyatkozott társaságunk végülis a
Lublin-ba közlekedő, 32100-as számú vonatot
választja. Utolsó kocsija egyhónapos fővizsgás,
fülkés 2. o., amelynek mellékhelyisége igen kellemes
meglepetést okoz. |
|
EU07-059 a vonat élén. A borult ég jól kiemeli
friss-zöld szineit. |
|
Indulás előtt a szomszéd vágányon
elég jó helyzetet foglaló, 1992-es gyártású,
EP09-024 kínálja fel magát néhány fotó erejéig. Az
alumíniumból készült, Pafawag gyári táblán külön
gyári szám nem szerepel, a PKP-s pályaszámot
találjuk egyedüli azonosítójelként. |
|
Az EP09 futóművének részlete. A széttartó
ingás megoldás szekunder rugólépcsővel kombinálva,
ellentétes dőlésszögű hidraulikus
lengéscsillapítóval, igencsak emlékeztet a "Nagy
Testvér" VL10, VL80 mozdonycsaládjaiban
alkalmazottakhoz. |
|
Plaszów gazdag járműkínálatából
még egy EU07, a 205-ös. |
|
EN71-037 szintén a főpályaudvarra tart
(vonatszáma 20, Tarnów-ból jön), de nem tágítunk
fűzöld szinekben pompázó mozdonyú vonatunktól.
(A "félbevágott úr" annyira megtetszett,
hogy nem volt szívem kivenni a képből.) |
|
Indulás utáni kapáslövés: ET22-999 mögött
EP09, EU07, ET22 sorakozik, munkára várva. |
|
Kraków Glówny Plaszów felőli váltókörzete,
jobboldalt a régi felvételi épülettel. |
|
SM42-886 - a gyenge fényben sajnos picit be is
mozdul, és csak azért hagyom meg, hogy bemutathassam a
szigetperonokat közrefogó vágány-párok közötti
"szervíz-vágányt", ahol körüljárások,
tolatómozgások bonyolíthatók az utasoktól elzártan. |
|
A régi felvételi épület árkádjai alatt. Ez a
Plaszów-i váltókörzethez közelebb helyezkedik el, de
már csak váróteremként, pénztárként vehető
igénybe. Az új "komplexum" a hátam
mögötti, tetővel rendelkező magasperonokból, és a
vágányokra merőleges aluljáróból áll. A tágas
aluljáróban büféket, pénztárakat, információs
pultokat alakítottak ki. |
|
ET22-742 újból feltűnik, ezúttal az
északabbra létesített tárolóról hozott
személykocsikat, aztán leakad, körüljár.
Esti városnézés következik családostul, kis időre
elszakadva a vasúttól. |
|
A "Cracovia" 22:30-as indulása előtt
visszaérkezünk a főpályaudvarhoz.
Esti hangulat a Plaszów felőli váltókörzetnél, a
régi felvételi épület oldaláról. |
|
A vonatot Plavec-ig EP07-410
továbbítja. A kocsik: elől a Nosztalgia-stokk, az
elején a 361-es, a végén a 309-es. A menetrendszerinti
kocsik élén a "Wars" feliratú lengyel
kusett, 70-80 091, majd (MÁV-os) 20-80 004, 20-80 011,
39-80 010, 20-80 000, végül a Bukarestig közlekedő
román fülkés: 51 53 21-80 002.
Muszyna-ra 43 perc késéssel érkezünk, a menetrend
jótékony hatásának köszönhetően +33-mal indulunk.
Plavec-ben is sikerül rövidre fogni, így +26 marad.
Lipany-ból sajnos csak 4:25-kor mozdulunk, ami +33.
Miskolcon +37-nél tartunk, a tolatást (román leakad;
20-17 017, 20-37 328, 20-37 058, 20-37 048 ránk akad)
hamar befejezik, ezzel +29. Pécel-Rákos között a bal
vágány lezárva felsővezeték karbantartás miatt, a
Keletibe érkezéskor +35 a "végeredmény".
Magyar szakaszon a vontatójármű szerepét V43 1039
alakította.
|
Összességében az út szervezése
maximálisan korrekt volt, a vendégek jól érezték
magukat. Én pedig egy-egy villanásnyira igen kellemesen
elmerültem a lengyel vasutak világában, amely
érdekes, gazdag, bár egyes vonalak pusztulása
elkeserítő méreteket ölt. Ez azonban valószínűleg
belátható időn belül nem megfordítható, mondhatni
"az élet rendje". A változáshoz vagy a
vasútnak kell változnia, vagy a környezeti
körülményeknek... |