"Zsákvonalak"

 

A 2005.04.16-i napot két zsákvonalnak szenteltem: 129 (Murony-Békés) és 126 (Kisszénás-Kondoros). 400 kilométert vonatoztam és 40 kilométert buszoztam a kiszemelt 14 kilométer kedvéért...

Útvonalam: Budapest - Hatvan (80) - Szolnok (82) - Murony (120) - Békés (129) - Békéscsaba (busszal) - Kondoros (busszal) - Kisszénás (126) - Mezőtúr (125) - Budapest (120).
Vonatszámok: 5500 (Hatvan) - 577 (Murony) - 37714 (Békés) - Kőrös Volán 788-as járat (Békéscsaba) - Kunság Volán 316-os járat (Kondoros) - 30713 (Kisszénás) - 37325 (Mezőtúr) - 7403 (Budapest).

A Keleti pu-ról 7:15-kor induló 5500/5800-as gyors összeállítása hátulról előre: 20-07 783, 794, 764, 20-17 405, 20-37 201, 29-05 072, 20-37 041, V43 1017. Az egri rész utasterhelése hátul 100%, elől 80%, átlagosan 90% felett; a somoskői részé 90% körül.

Rákoson 20 felszálló, Gödöllőn 20 fel/20 le, Aszódon 5 fel/15 le. Hatvanba +1-gyel érkezünk (utasvédelmi okokból Pécel és Isaszeg bejáraton veszett el néhány perc), itt 30 a leszállók és kb. 25 a felszállók száma. Vagyis a heringjárat-jelleg tovább is fennmarad.

Hatvan, az 5800-asra vár a leendő gépe, M41 2106.

Az egri rész (5500) indulás előtt.
Ideje felszállni a következő vonatomra. Az Miskolc-Lökösháza között közlekedő, középen két román kocsit továbbító, 577-es gyorsvonat összeállítása hátulról előre: 20-80 025, 51 53 21-80 033, 51 53 21-80 013, 19-80 001, V43 1255. Az utasterhelés erősen változó: az 1. o. kocsiban 40%, a két románban 80%, a végében 25%.
Pusztamonostoron keresztezzük az 5707-es vonatot, V43 1242-vel az élén. Késése miatt, az erederi koreográfiától eltérően, mi várunk a keresztre.

Jászberényben 10 fel- és 60 leszálló, továbbindulás +8-cal, a pusztamonostori fejlemények miatt.

Jászboldogháza-Jánoshida, 6 feszálló és 5 leszálló utas. A késést sikerül +11-re növelni.
A 120-as vonalon érkezik a képen látható IC Újszász bejárat előtt, majd le is előz. Az állomáson 15 felszálló, 2 leszálló, késésünk +12.
Szolnok, a fűtőház előtti, szokásos hétvégi dologtalan-sereglet. Ezúttal azonban vendégművészt látunk a sok villanygép közé szorítva: a Csörgők 30 éves évfordulójára az eredeti színterv szerint visszafestett M41 2143-ast. (Konkrétan ez a mozdony már nem viselte anno a régi szineket, a visszafestése sem múlt el kisebb botrányok nélkül - lásd még: "nagyvállalati működésmodell" -, de összességében üdítő a különlegessége.)

50 felszálló, 20 leszálló jelentette az utascserét Szolnokon. Az IC 602 mögött indulunk, +11-gyel.

Szajolon 3 fel/8 le, Tiszatenyőn 3 fel/5 le, Pusztapón 3 fel/1 le.

A képen Kétpó, itt 4 felszállót és 10 leszállót számoltam.

Csugar állomáson 1 leszálló.

Mezőtúron 8 fel- és 20 leszálló. A majdani 37322-es vonat motorkocsiját látjuk, a többit - két mellékkocsit - kissé hátrébb hagyta.

Nagylaposon 3 fel/2 le, Gyomán 6 fel/8 le.

Háttérben a gyomai Kőrös-híd, előttünk a megcsúszott töltés következtében közelebb hozott vágány - a megoldás egy ideje tartja magát, egészen addig, amíg a jobb szélen a szádfalak el nem engednek a korróziótól...
Csárdaszálláson 3 fel/4 le, Mezőberényben 4 fel/5 le. A késés már szinte teljesen elkopott, 1 perc maradt.
Murony állomás, ahol rajtam kívül egy személy szállt le. A békési Bzmot 169 már bent áll.

Az állomás 6 vágányos, a 3. és a 4. a két átmenő fővágány. A felvételi épület vp. végénél raktár található, mögötte ágazik ki a 2-ból a rövidebb 1. vg., oldalában rakodóterülettel. Az 1. vg. TM betonaljas, a 2., 3., 5. vg-ok L-esek, a 6. pedig a kp. végén L-es, a felvételi épülettől T-s.

A felvételi épület, valamint a békési Bz az épülettel együtt.
A 129-es vonal kezdete, a második képen a háttérben Murony bejárati jelzője. Az itteni néhány L-es aljcserétől eltekintve, a vonal 48-as sínrendszerű, faaljas, GEO sínleerősítésű, illesztéses, zúzottkő ágyazatú. A pályasebesség 50 km/h.
9 perc késéssel érkezik a 732-es számú "Pannonia" nemzetközi gyorsvonat. Ez a 9 perc még bőven elviselhető, nem úgy, mint a két héttel ezelőtti 50 perc, amely a tervezett kirándulásról való lemondást jelentette. Bár ezúttal nem a Pannoniát választottam, de inkább csak az érdekesség kedvéért, hiszen továbbra is ez a vonat a helyzet kulcsa: ha túl sokat késik, Békésen nem érem el a buszt, és akkor mindennek lőttek.

Az átszállók száma 9, így a szóló Bz utasterhelése 10 fő. Indulás +4-gyel.

A vonal Murony kezdőponttal szelvényszámozódik. 52...59 között T és L aljak kiszállítva aljcseréhez, néhány TU társaságában. A város széle 65-nél tűnik fel, 69-nél útátjáró következik, 10-es lassújellel, amely a kp. váltókörzetre is kiterjed.

Békés állomáson szolgálat és jelzők nincsenek, a kaller ad visszajelentést Muronyra. 4 vágány, a 2. az átmenő fővg., valamennyi vágány faaljas, GEO sínleerősítésű. Az 1. vg. raktári-rakodó, oldalrakodóval. A felvételi épülettel szemközti, jobb oldalon rakodóterület.

Jobbra Tüzép telep, ahonnan iparvágány vezet a vp. váltókörzethez. Nagyon ritkán, vagy az utóbbi időben egyáltalán nem használt.

A kezdőpont, valamint az ütközőbak felé nézve. Az utóbbi képen a háttérben, jobbra található az autóbusz állomás.
Eredetileg a 123-as Hajdú Volán járattal (Debrecen-Szeged) terveztem a Békéscsabára jutást, de ez a Békés-Békéscsaba helyközi előbb érkezett. Utaslétszáma innen 16 fő, a városon belül még felszállnak négyen. Közben előz a Hajdú Volán busza, amely egyébként a kifüggesztett menetrenden nem szerepelt - lévén hogy azt a Kőrös Volánnál nyomtatták...

Az utasok zöme Békéscsabán, a városon belül fogy el, a végállomásig alig 30% marad.

Kinéztem az állomásra, a felvételi épület sajnos továbbra is némi vakolathiánnyal küzd.
Járművekből semmi említésre méltó felhozatal nem mutatkozott...
...csupán a kishatárforgalom kellékei adtak valami bágyadt színfoltot a nagy mozdulatlanságban.
A Kunság Volán 316-os járata, Békéscsaba-Kecskemét viszonylattal. Ezt veszem igénybe Kondoros megközelítéséhez.

Indulás 12:41-kor, +6-tal, utasterhelés 70%.

"Kondoros, autóbusz váróterem", ahol a buszt otthagytam. 8 le- és 6 felszálló volt.
Megirányoztam a vasútállomást. Ez itt messzebb esik, mint Békésen, a falu meglehetősen nagy, de azért könnyű kitalálni az irányt.
Kondoros állomás, a kezdőponti váltókörzet felől. Majd később vesszük szemügyre, először kis gyaloglás következik a vonalon.
Kisétáltam a 42-es szelvénykőig.
Visszanézünk a végpont felé, a háttérben a falu, valamint a sínpár végében az 1300 m-re lévő Bz.
Pillantás ugyanonnan a kezdőpont, Kisszénás irányába. A vonal végig egyenes, Kisszénás előtt jobb (kp. felé nézve!) ívvel csatlakozik a 125-ös vonalba.
Részletek a felépítményről. Összességében egyáltalán nem rossz a minősége - más mellékvonalakhoz hasonlítva -, így a két korhadt alj nem jellemző, inkább csak érdekesség.
Tehát: 48-as sínrendszer, illesztéses, faaljak, GEO sínleerősítés. Az aljak vegyesen az 50-es, 60-as, 70-es évekből. A frissebbek között több 1977-est fedeztem fel. 40+50-nél, 32-nél, 23+30-nál nem biztosított útátjárók.
Szelvénykövek a vonalról. Kondoros közelében a többség hasáb alakú (lásd: bal oldali); az egész km-eket jelölő kőnek (középső) ez a fajtája többfelé előfordul, nemcsak erre. A végpontnál néhány kő téglatest alakú, "fővonali" (lásd: jobb oldali), a 40-es szelvénytől Kisszénásig ezek dominálnak.
A raktárépület és a felvételi épület, a kezdőponti vég felől. A kettő között WC - sajnos most elmulasztottam a "tesztet".

Az állomás 3 vágányos, a 2. az átmenő fővg., az 1. raktári-rakodó, raktárral, oldalrakodóval, állatrakodóval, kp. felé rakodóterülettel - jelenleg már mindez használaton kívüli. Ezen az oldalon sóder depó, valamint közúti teherjármű telep található. A 3. vg. rövidebb, vp. felé, az oldalrakodó vonala mögött ágazik. Az ütközőbaknál további, kisebb sóder/homok depó. Jelzők nincsenek, a váltók helyszíni állításúak. Kp. felé az 1. és 3. vágányban vágányzáró sorompó, vp. felé az 1.-ben kisiklasztósaru. A kaller ad visszajelentést Kisszénásra, a vonat itt-tartózkodása közben időszakos jegypénztárt üzemeltet a forgalmi irodában.

Mondhatni, "a vonal életének utolsó jelei" - ki tudja, meddig még.
A kellemes állapotú felvételi épület.
Az ütközőbak a kihúzóval, amelyet a legutóbbi időkben rakodónak használtak: sódert, homokot rakodtak itt. Baloldalt egy sóderkupac szélét látjuk.
Emelt szintű szolgáltatás: kellemes hőfokú, friss ivóvíz.
Egy-egy érdekes kőpárkány található a felvételi épület ajtói felett.
"Szilanizált ma már?"

Felirat a forgalmi irodában, amely egyúttal időszakos jegypénztár.

Feliratok a felvételi épület oldalán. Volt olyan is, amely MÁV személyszállítási kedvezményekre hívta fel a figyelmet.

Az utasterhelés 2 fő, vagyis rajtam kívül akadt "valódi" utas. Az életkora révén azonban nem kell jegyet vásárolnia. Elmesélte, hogy egész életét itt élte le, és amióta az eszét tudja, igénybeveszi a vasút szolgáltatásait. Fiatalabb korában nem gondolta volna, hogy "különvonattal" fog Kisszénásra járni - mivelhogy többnyire egyedül utazik a motorkocsiban. Akkoriban (30-as évek) a környékbeli gazdaságok terményeit, vágóállatait szállították vasúton, és természetesen a falu, a tanyák lakói is vonattal jártak. Általában harminc-ötven leszállót lehetett számlálni Kondoroson.

A képen Kisszénás Hauptbahnhof, az épület mellett a Kondorostól utazó idős úr. Az állomás 4 vágányos, továbbá Szarvas felől egy csonka. Az 1. vg. vegyesen L betonaljas és faaljas, a 2. vg. (amely a kondorosiban folytatódik) faaljas GEO-val, szórványos L aljcserékkel, a 3. vg. (125-ös átmenő fővágánya) ugyanez, és a 4. sem különbözik. Alak bejárati és közös alak kijárati jelzők (vp. felé a 125 és 126 vonalakra külön-külön), szolgálat van ("sétálós", az épület és a két váltóállító torony (bódé) között).
A Bz és az épület.
Bz-találkozó: balra a kondorosi, jobbra a beérkezett 37325-ös vonat motorkocsija. Ez utóbbi a Bzmot 206, a 625-ös mellékkel, utasterhelése 25%.

A 125-ös vonalat korábban leírtam már. (Kisszénás után kb. 50-50%-ban faaljas GEO-val és L, T, TU betonaljas, a szelvényszámozás ezen a szakaszon Szarvas kezdőpontú, téglatest szelvénykövekkel. Szarvashoz közelebb több a faalj. Mellékvonalhoz képest összességében jó állapotú. 60 km/h, és ezen a részen nincs is lassújel, a Kőrös-hidat kivéve.)

Nagyréten nincs utascsere. Csabacsűdön áthaladunk (3 vg., alak bejárati jelzők, szolgálat van), Csabacsűd felsőn 3 felszálló, 4 leszálló. Siratón nincs utascsere.

Sirató utáni tájkép, a 39-es szelvénynél.

Cigiszünet Szarvason, keresztre várva. 8 felszálló, 9 leszálló utas.

A kereszt a 37314-es vonat: Bzmot 261, mellékkel. A 125-ös felső szakasza (ex Tiszavidéki Vasút vonala) Mezőtúr kezdőponttal szelvényszámozódik. Továbbra is 48-as sínrendszer, faaljak GEO sínleerősítéssel, aljcserék L, T betonaljakkal.

Halászlakon nincs utascsere.

A Kőrös-híd Halászlaknál: 20 km/h sebességkorlátozás van rajta.

Pusztabánrévén 7 felszálló, előtte a 120-as szelvénytől 88+50-ig tisztán betonaljas (L, T) a felépítmény. Tovább vegyesen faalj-betonalj, szabályos szakaszokba (kb 15-15 m) rendezve, ezen belül 76...65 között tisztán betonaljas.

Mivel már 5 és fél órája nem találkoztam az 1255-ös Szilivel, ezt az áldatlan állapotot a 7403-as gyorsvonat segítségével gyorsan be kellett pótolnom... :)
Összeállítása: V43 1255, 39-80 015, 20-37 159, 20-37 158, 39-80 005, 20-80 031, 20-30 051. Utasterhelés 40%.
Hattyúk tava, avagy a Tisza részlegesen elöntött ártere Szajolnál.
Szolnok, az IC 613 "Cívis" érkezése a szomszéd vágányra.
Vonatunk Szolnokon. 12 a leszállók, 10 a felszállók száma.

Újszászon 15 felszálló és 5 leszálló, Nagykátán 30 felszálló és 4 leszálló volt.

 

Vissza a főlapra