|
A 2005.04.16-i napot két zsákvonalnak szenteltem:
129 (Murony-Békés) és 126 (Kisszénás-Kondoros). 400
kilométert vonatoztam és 40 kilométert buszoztam a
kiszemelt 14 kilométer kedvéért... Útvonalam:
Budapest - Hatvan (80) - Szolnok (82) - Murony (120) -
Békés (129) - Békéscsaba (busszal) -
Kondoros (busszal) - Kisszénás (126) -
Mezőtúr (125) - Budapest (120).
Vonatszámok: 5500 (Hatvan) - 577 (Murony) - 37714
(Békés) - Kőrös Volán 788-as járat
(Békéscsaba) - Kunság Volán 316-os járat
(Kondoros) - 30713 (Kisszénás) - 37325 (Mezőtúr) -
7403 (Budapest).
A Keleti pu-ról 7:15-kor induló 5500/5800-as gyors
összeállítása hátulról előre: 20-07 783, 794, 764,
20-17 405, 20-37 201, 29-05 072, 20-37 041, V43 1017. Az
egri rész utasterhelése hátul 100%, elől 80%,
átlagosan 90% felett; a somoskői részé 90% körül.
|
|
Rákoson 20 felszálló, Gödöllőn 20 fel/20 le,
Aszódon 5 fel/15 le. Hatvanba +1-gyel érkezünk
(utasvédelmi okokból Pécel és Isaszeg bejáraton
veszett el néhány perc), itt 30 a leszállók és kb.
25 a felszállók száma. Vagyis a heringjárat-jelleg
tovább is fennmarad. Hatvan, az 5800-asra vár a
leendő gépe, M41 2106.
|
|
Az egri rész (5500) indulás előtt. |
|
Ideje felszállni a következő vonatomra. Az
Miskolc-Lökösháza között közlekedő, középen két
román kocsit továbbító, 577-es gyorsvonat
összeállítása hátulról előre: 20-80 025, 51 53
21-80 033, 51 53 21-80 013, 19-80 001, V43 1255. Az
utasterhelés erősen változó: az 1. o. kocsiban 40%, a
két románban 80%, a végében 25%. |
|
Pusztamonostoron keresztezzük az 5707-es vonatot,
V43 1242-vel az élén. Késése miatt, az erederi
koreográfiától eltérően, mi várunk a keresztre. Jászberényben
10 fel- és 60 leszálló, továbbindulás +8-cal, a
pusztamonostori fejlemények miatt.
|
|
Jászboldogháza-Jánoshida, 6 feszálló és 5
leszálló utas. A késést sikerül +11-re növelni. |
|
A 120-as vonalon érkezik a képen
látható IC Újszász bejárat előtt, majd le is előz.
Az állomáson 15 felszálló, 2 leszálló, késésünk
+12. |
|
Szolnok, a fűtőház előtti, szokásos hétvégi
dologtalan-sereglet. Ezúttal azonban vendégművészt
látunk a sok villanygép közé szorítva: a Csörgők
30 éves évfordulójára az eredeti színterv szerint
visszafestett M41 2143-ast. (Konkrétan ez a mozdony
már nem viselte anno a régi szineket, a visszafestése
sem múlt el kisebb botrányok nélkül - lásd még:
"nagyvállalati működésmodell" -, de
összességében üdítő a különlegessége.) 50
felszálló, 20 leszálló jelentette az utascserét
Szolnokon. Az IC 602 mögött indulunk, +11-gyel.
|
|
Szajolon 3 fel/8 le, Tiszatenyőn 3 fel/5 le,
Pusztapón 3 fel/1 le. A képen Kétpó, itt 4
felszállót és 10 leszállót számoltam.
|
|
Csugar állomáson 1 leszálló. Mezőtúron 8 fel-
és 20 leszálló. A majdani 37322-es vonat
motorkocsiját látjuk, a többit - két mellékkocsit -
kissé hátrébb hagyta.
Nagylaposon 3 fel/2 le, Gyomán 6 fel/8 le.
|
|
Háttérben a gyomai Kőrös-híd, előttünk a
megcsúszott töltés következtében közelebb hozott
vágány - a megoldás egy ideje tartja magát, egészen
addig, amíg a jobb szélen a szádfalak el nem engednek
a korróziótól... |
|
Csárdaszálláson 3 fel/4 le, Mezőberényben 4
fel/5 le. A késés már szinte teljesen elkopott, 1 perc
maradt. |
|
Murony állomás, ahol rajtam kívül egy személy
szállt le. A békési Bzmot 169 már bent áll. Az
állomás 6 vágányos, a 3. és a 4. a két átmenő
fővágány. A felvételi épület vp. végénél raktár
található, mögötte ágazik ki a 2-ból a rövidebb 1.
vg., oldalában rakodóterülettel. Az 1. vg. TM
betonaljas, a 2., 3., 5. vg-ok L-esek, a 6. pedig a kp.
végén L-es, a felvételi épülettől T-s.
|
|
A felvételi épület, valamint a
békési Bz az épülettel együtt. |
|
A 129-es vonal kezdete, a második képen
a háttérben Murony bejárati jelzője. Az itteni
néhány L-es aljcserétől eltekintve, a vonal 48-as
sínrendszerű, faaljas, GEO sínleerősítésű,
illesztéses, zúzottkő ágyazatú. A pályasebesség 50
km/h. |
|
9 perc késéssel érkezik a 732-es számú
"Pannonia" nemzetközi gyorsvonat. Ez a 9 perc
még bőven elviselhető, nem úgy, mint a két héttel
ezelőtti 50 perc, amely a tervezett kirándulásról
való lemondást jelentette. Bár ezúttal nem a
Pannoniát választottam, de inkább csak az érdekesség
kedvéért, hiszen továbbra is ez a vonat a helyzet
kulcsa: ha túl sokat késik, Békésen nem érem el a
buszt, és akkor mindennek lőttek. Az átszállók
száma 9, így a szóló Bz utasterhelése 10 fő.
Indulás +4-gyel.
|
|
A vonal Murony kezdőponttal szelvényszámozódik.
52...59 között T és L aljak kiszállítva
aljcseréhez, néhány TU társaságában. A város
széle 65-nél tűnik fel, 69-nél útátjáró
következik, 10-es lassújellel, amely a kp.
váltókörzetre is kiterjed. Békés állomáson
szolgálat és jelzők nincsenek, a kaller ad
visszajelentést Muronyra. 4 vágány, a 2. az átmenő
fővg., valamennyi vágány faaljas, GEO
sínleerősítésű. Az 1. vg. raktári-rakodó,
oldalrakodóval. A felvételi épülettel szemközti,
jobb oldalon rakodóterület.
Jobbra Tüzép telep, ahonnan iparvágány vezet a vp.
váltókörzethez. Nagyon ritkán, vagy az utóbbi
időben egyáltalán nem használt.
|
|
A kezdőpont, valamint az ütközőbak
felé nézve. Az utóbbi képen a háttérben, jobbra
található az autóbusz állomás. |
|
Eredetileg a 123-as Hajdú Volán járattal
(Debrecen-Szeged) terveztem a Békéscsabára jutást, de
ez a Békés-Békéscsaba helyközi előbb érkezett.
Utaslétszáma innen 16 fő, a városon belül még
felszállnak négyen. Közben előz a Hajdú Volán
busza, amely egyébként a kifüggesztett menetrenden nem
szerepelt - lévén hogy azt a Kőrös Volánnál
nyomtatták... Az utasok zöme Békéscsabán, a
városon belül fogy el, a végállomásig alig 30%
marad.
|
|
Kinéztem az állomásra, a felvételi épület
sajnos továbbra is némi vakolathiánnyal
küzd.
Járművekből semmi említésre méltó felhozatal nem
mutatkozott... |
|
...csupán a kishatárforgalom kellékei adtak valami
bágyadt színfoltot a nagy mozdulatlanságban. |
|
A Kunság Volán 316-os járata,
Békéscsaba-Kecskemét viszonylattal. Ezt veszem
igénybe Kondoros megközelítéséhez. Indulás
12:41-kor, +6-tal, utasterhelés 70%.
|
|
"Kondoros, autóbusz váróterem", ahol a
buszt otthagytam. 8 le- és 6 felszálló volt.
Megirányoztam a vasútállomást. Ez itt messzebb esik,
mint Békésen, a falu meglehetősen nagy, de azért
könnyű kitalálni az irányt. |
|
Kondoros állomás, a kezdőponti váltókörzet
felől. Majd később vesszük szemügyre, először kis
gyaloglás következik a vonalon. |
|
Kisétáltam a 42-es szelvénykőig.
Visszanézünk a végpont felé, a háttérben a falu,
valamint a sínpár végében az 1300 m-re lévő Bz. |
|
Pillantás ugyanonnan a kezdőpont, Kisszénás
irányába. A vonal végig egyenes, Kisszénás előtt
jobb (kp. felé nézve!) ívvel csatlakozik a 125-ös
vonalba. |
|
Részletek a felépítményről.
Összességében egyáltalán nem rossz a minősége -
más mellékvonalakhoz hasonlítva -, így a két korhadt
alj nem jellemző, inkább csak érdekesség.
Tehát: 48-as sínrendszer, illesztéses, faaljak, GEO
sínleerősítés. Az aljak vegyesen az 50-es, 60-as,
70-es évekből. A frissebbek között több 1977-est
fedeztem fel. 40+50-nél, 32-nél, 23+30-nál nem
biztosított útátjárók. |
|
Szelvénykövek a vonalról. Kondoros közelében a
többség hasáb alakú (lásd: bal oldali); az egész
km-eket jelölő kőnek (középső) ez a fajtája
többfelé előfordul, nemcsak erre. A végpontnál
néhány kő téglatest alakú, "fővonali"
(lásd: jobb oldali), a 40-es szelvénytől Kisszénásig
ezek dominálnak. |
|
A raktárépület és a felvételi épület, a
kezdőponti vég felől. A kettő között WC - sajnos
most elmulasztottam a "tesztet". Az állomás
3 vágányos, a 2. az átmenő fővg., az 1.
raktári-rakodó, raktárral, oldalrakodóval,
állatrakodóval, kp. felé rakodóterülettel - jelenleg
már mindez használaton kívüli. Ezen az oldalon sóder
depó, valamint közúti teherjármű telep található.
A 3. vg. rövidebb, vp. felé, az oldalrakodó vonala
mögött ágazik. Az ütközőbaknál további, kisebb
sóder/homok depó. Jelzők nincsenek, a váltók
helyszíni állításúak. Kp. felé az 1. és 3.
vágányban vágányzáró sorompó, vp. felé az 1.-ben
kisiklasztósaru. A kaller ad visszajelentést
Kisszénásra, a vonat itt-tartózkodása közben
időszakos jegypénztárt üzemeltet a forgalmi
irodában.
|
|
Mondhatni, "a vonal életének utolsó
jelei" - ki tudja, meddig még. |
|
A kellemes állapotú felvételi épület. |
|
Az ütközőbak a kihúzóval, amelyet a legutóbbi
időkben rakodónak használtak: sódert, homokot
rakodtak itt. Baloldalt egy sóderkupac szélét látjuk. |
|
Emelt szintű szolgáltatás: kellemes hőfokú,
friss ivóvíz. |
|
Egy-egy érdekes kőpárkány található a
felvételi épület ajtói felett. |
|
"Szilanizált ma már?" Felirat
a forgalmi irodában, amely egyúttal időszakos
jegypénztár.
|
|
Feliratok a felvételi épület oldalán. Volt olyan
is, amely MÁV személyszállítási kedvezményekre
hívta fel a figyelmet. Az utasterhelés 2 fő, vagyis
rajtam kívül akadt "valódi" utas. Az
életkora révén azonban nem kell jegyet vásárolnia.
Elmesélte, hogy egész életét itt élte le, és
amióta az eszét tudja, igénybeveszi a vasút
szolgáltatásait. Fiatalabb korában nem gondolta volna,
hogy "különvonattal" fog Kisszénásra járni
- mivelhogy többnyire egyedül utazik a motorkocsiban.
Akkoriban (30-as évek) a környékbeli gazdaságok
terményeit, vágóállatait szállították vasúton,
és természetesen a falu, a tanyák lakói is vonattal
jártak. Általában harminc-ötven leszállót lehetett
számlálni Kondoroson.
|
|
A képen Kisszénás Hauptbahnhof, az épület
mellett a Kondorostól utazó idős úr. Az állomás 4
vágányos, továbbá Szarvas felől egy csonka. Az 1.
vg. vegyesen L betonaljas és faaljas, a 2. vg. (amely a
kondorosiban folytatódik) faaljas GEO-val, szórványos
L aljcserékkel, a 3. vg. (125-ös átmenő fővágánya)
ugyanez, és a 4. sem különbözik. Alak bejárati és
közös alak kijárati jelzők (vp. felé a 125 és 126
vonalakra külön-külön), szolgálat van
("sétálós", az épület és a két
váltóállító torony (bódé) között). |
|
A Bz és az épület. |
|
Bz-találkozó: balra a kondorosi, jobbra a
beérkezett 37325-ös vonat motorkocsija. Ez utóbbi a
Bzmot 206, a 625-ös mellékkel, utasterhelése 25%. A
125-ös vonalat korábban leírtam már. (Kisszénás
után kb. 50-50%-ban faaljas GEO-val és L, T, TU
betonaljas, a szelvényszámozás ezen a szakaszon
Szarvas kezdőpontú, téglatest szelvénykövekkel.
Szarvashoz közelebb több a faalj. Mellékvonalhoz
képest összességében jó állapotú. 60 km/h, és
ezen a részen nincs is lassújel, a Kőrös-hidat
kivéve.)
|
|
Nagyréten nincs utascsere. Csabacsűdön áthaladunk
(3 vg., alak bejárati jelzők, szolgálat van),
Csabacsűd felsőn 3 felszálló, 4 leszálló. Siratón
nincs utascsere. Sirató utáni tájkép, a 39-es
szelvénynél.
|
|
Cigiszünet Szarvason, keresztre várva. 8
felszálló, 9 leszálló utas. A kereszt a 37314-es
vonat: Bzmot 261, mellékkel. A 125-ös felső szakasza
(ex Tiszavidéki Vasút vonala) Mezőtúr kezdőponttal
szelvényszámozódik. Továbbra is 48-as sínrendszer,
faaljak GEO sínleerősítéssel, aljcserék L, T
betonaljakkal.
|
|
Halászlakon nincs utascsere. A Kőrös-híd
Halászlaknál: 20 km/h sebességkorlátozás van rajta.
Pusztabánrévén 7 felszálló, előtte a 120-as
szelvénytől 88+50-ig tisztán betonaljas (L, T) a
felépítmény. Tovább vegyesen faalj-betonalj,
szabályos szakaszokba (kb 15-15 m) rendezve, ezen belül
76...65 között tisztán betonaljas.
|
|
Mivel már 5 és fél órája nem találkoztam az
1255-ös Szilivel, ezt az áldatlan állapotot a 7403-as
gyorsvonat segítségével gyorsan be kellett
pótolnom... :)
Összeállítása: V43 1255, 39-80 015, 20-37 159, 20-37
158, 39-80 005, 20-80 031, 20-30 051. Utasterhelés 40%. |
|
Hattyúk tava, avagy a Tisza részlegesen elöntött
ártere Szajolnál. |
|
Szolnok, az IC 613 "Cívis" érkezése a
szomszéd vágányra. |
|
Vonatunk Szolnokon. 12 a leszállók, 10 a
felszállók száma. Újszászon 15 felszálló és 5
leszálló, Nagykátán 30 felszálló és 4 leszálló
volt.
|