|
2005.03.13-án folytattam a szlovákiai
"márciusi hónézőt". Útvonalam: Budapest
- Szob (70) - Érsekújvár (130) - Privigye (140) -
Felsőstubnya (145) - Zólyom (171) - Nagysurány (150) -
Tótmegyer (130) - Szob (130) - Budapest (70).
Vonatszámok: EC 174 (Érsekújvár) - Os 5031 (Nyitra) -
Os 5063 (Nagytapolcsány) - Os 5043 (Privigye) - Os 5625
(Felsőstubnya) - Os 7505 (Zólyom) - R 810 (Tótmegyer)
- Os 4247 (Érsekújvár) - EC 175 (Budapest).
Az EC 174 összeállítása hátulról előre: 19-91
300, 10-91 100, 88-91 104, 21-91 308, 21-91 324, 20-91
116, 20-91 106, 21-91 103, 21-91 320, 350 007.
Utasterhelés bőven 10% alatt.
|
|
Párkányban 11 felszálló, 2 leszálló. Érsekújváron
5 utas szállt le, 40 fel. Az erősen ellenfényes
helyzetben lévő vonat pontosan érkezett és indult
tovább.
(A leírásban a szlovákiai
településneveket általában a magyar megfelelőjükkel
említem, zárójelben a szlovák elnevezést
szerepeltetem.)
|
|
Átmenetileg dolognélküli Laminátka, a háttérben
éppen az EC 174 utolsó kocsijai tűnnek el. |
|
A 8:25-kor Nyitrára induló, 5031-es személyvonat
mozdonya (CKD gyári száma 9197, sz.év: 1974).
A vonat összeállítása: (50 56) 82-40 114, 21-08 219,
21-08 253, 750 201.Induló utasterhelés 15%. Az
Érsekújvár kezdőponttal szelvényszámozódó vonal
Bánkeszi (Bánov) állomásán - 2 vágányos,
fényjelzős - 3 leszálló, 5 felszálló.
Nagysurányban (Surany) 13 le/4 fel, Bardotkás tolatós
teherrel (üzemi kocsi + 1 teherkocsi) keresztezünk.
|
|
A 140-es számú vonal egyvágányú, minősége
hasonló az Érsekújvár-Nagysurány közöttihez,
emelkedő szelvényszámozású. (Nagysurány felvételi
épület kb. 8.7-nél van - érsekújvári és
tótmegyeri kezdőponttal egyaránt kijön, csakhogy a
tótmegyeri szakasz előbb épült, így ott sejthető a
kezdőpont.). A végponti váltókörzetből (a
végpont szelvényszámozás szerint értendő!)
balra iparvágány ágazik silókhoz, a kerítésig
villamosított. Ondrohó (Ondrochov) megállóban 3
leszálló (fénysorompós útátjáró van a
megállóban). Komját (Komjatice) 3 le/1 fel, az
állomás 5 vágányos, a 3. az átmenő fővg., az 1-2.
faaljas, a 4. betonaljas GEO-s, az 5. faaljas, kp. felé
kihúzó csonka folytatása járhatatlan. Alak bejárati,
közös alak kijárati jelzők, mindkét végén
csapórudas sorompók, szolgálat van (váltóállító
tornyokban is).
Nagykér (Vel'ky Kyr, a képen) megállóban 4 le/2
fel, fénysorompós útátjáró itt és előtte másik
kettő. A fénysorompós útátjárók a környéken
fény fedezőjelzősek.
|
|
Berencs (Branc) megállóban 2 le/1 fel. Eredetileg
kétvágányos állomás lehetett, a 2. vg. helye mellett
oldalrakodó romjai látszanak. Nyitraivánka (Ivanka
pri Nitre) előtt iparvágány balról 25.9 körül, majd
26.5-nél, a kp. váltókörzetnél, terelőcsonkával
még egy. 1 leszálló, 2 felszálló. Az állomás 5
vágányos, az 1-2. vg. és a 4-5. GEO-s, betonaljas, a
3. az átmenő fővg. Fény bejárati jelzős.
Keresztezzük az 5002-es személyvonatot, 750 150-essel
az élén.
|
|
A felvételen Nyitraivánka épülete. Az állomás
vp. váltókörzete után jobboldalt 4 vágányos teher
tároló. 28.4-nél ez visszacsatlakozik, majd két
iparvágányban folytatódik egy-egy gyártelephez.
Alsóköröskényben (Dolné Krskany) 4 le- és 2
felszálló utas. 31.0-nál iparvágány közelít
balról (gyárteleptől), párhuzamosan halad, 31.8-nál
mégegy gyártelepet felfűz. Fénysorompós
útátjárók a megállónál és azután.
|
|
Nyitra, az 5063-as nagytapolcsányi személyvonat
gépe. A 9:13-kor induló vonat összeállítása: 82-40
364, 21-19 300, 21-19 454, 750 166; kezdeti utasterhelés
10% alatt. (A Búvár CKD-s gyári száma 9162, sz. éve
1974.) |
|
Nyitra felvételi épülete. Az állomás
alakjelzős. A vp. váltókörzet után 80-as a
pályasebesség, a szelvényszámozás folytatólagos.
"Nyitra felső" (Nitra zastávka) megállóban
6 fel/4 leszálló. Molnos (Mlynárce) megállóig
húzódóan, jobboldalt a vonallal párhuzamosan futó,
majd ferdén jobbra eltávolodó, gyártelepekhez vezető
iparvágányok. A vágányok részben felszedve, a
gyártelepek pusztulnak. Közvetlenül Molnos előtt
eredetileg visszacsatlakozott az iparvágány
(fényjelzőkkel biztosítva), de ma már elbontott. A
megállóban 1 felszálló.
|
|
Sarlókajsza (Luzianky) állomás területén 60
km/h, kp. váltókörzeténél jobbról csatlakozik az
aranyosmaróti (Zlaté Moravce) vonal, amely betonaljas,
GEO-s. A saját szelvényszámozása szerint 32.7-nél
van a váltókörzet, tehát valószínűleg
Aranyosmarót kezdőponttal szelvényszámozódik. 6
leszálló, 2 felszálló. Az állomás fényjelzős,
szolgálat van, 10 vágányos (betonaljas, GEO
sínleerősítésekkel, az 1. vg. rövid, vp. végén
kihúzó csonkában végződik). A 3. vg. folytatódik
egyenesen Nagytapolcsány felé, az 5. pedig a balra
elforduló leopoldovi vonalban folytatódik. |
|
Sarlókajsza után 100-as a nyíltvonal, a
szelvényszámozás folytatólagos. Csekej (Cakajovce)
megállóban 6 leszálló, szolgálat van a két
csapórudas sorompó kezelése végett. Tovább 90-es a
pályasebesség az ívben, az ív végétől, 43.9-es
szelvényt követően 100-as.
Lajosfalu (Jelsovce) állomás alak bejárati jelzős,
az állomás területén 60 km/h, a váltókörzetek
40-esek. 3 vágányos féllíra (a 2. betonaljas GEO-val,
a 3. faaljas vegyesen GEO/közvetlen), szolgálat van. 3
felszálló, 2 leszálló. Vp. váltókörzet után
újból 100 km/h.
|
|
Vicsap Apáti (Vycapy-Opatovce), 1 leszálló, aki
azután elmerült a menetrend tanulmányozásában. |
|
Lovászi (Koniarovce) állomás előtti ív 70-es, az
állomás területe 40-es. Alak bejárati jelzős,
csapórudas sorompó mindkét végén, szolgálat van. 7
vágány, a 2. az átmenő fővg., valamennyi állomási
vágány Hohenegger sínleerősítésű, betonaljas. Az
1. vg. rövid, a felvételi épület vp. oldalától
kezdődik. Tároltnak tűnő, fedett és nyitható
tetejű kocsik állnak. A vp. váltókörzethez jobbról
vágány csatlakozik az állomás melletti telepről. 1
felszálló. A nyíltvonal 100-as. Nyitrapereszlényen
(Presel'any nad Nitrou) 4 felszálló. Kámánfalun
(Kamanová) 2 felszálló, a megállóhely eredetileg
megálló-rakodó vagy 2 vágányos állomás lehetett: a
felvételi épület kp. végénél téglából készült
oldalrakodó maradványai látszanak.
|
|
A 140-es vonal Nyitráig síkságon vezetett, azután
széles völgybe jutunk a Nyitra folyó mentén:
kétoldalt alacsony dombok, távolabb feltűnik a
hegyvonulat. Vámosújfalu (Mytna Nová Ves)
megállóhelyen 1 le/3 fel. Ludány (Ludanice)
állomás fény bejárati jelzős, áll. ter. 40 km/h. 2
leszálló, 4 felszálló. 4 vágányos, a 3. az átmenő
fővg., az 1. az itt szokásos rövid rakodó. A 2. és
4. vg. Hohenegger sínleerősítésű, faaljas. Kp.
végén egymásután két csapórudas sorompó,
szolgálat van. Még további kb. 3 vágányt
megszüntettek a felvételi épülettel szemközt, ott
oldalrakodó romjai figyelhetők meg. A felvételi
épület felől tágas rakodóterület
térvilágítással, majd az 1. vg.-hoz rövid
oldalrakodó. Vp. váltókörzet után iparvágány
jobbra, az ipartelepen T211-es álldogál egyetlen
kocsival.
|
|
Chrabrany, jellegzetes kétszintes megoldással, ahol
a vágány a második szinttel van egyvonalban. Kár,
hogy vizesedik az épület. Ketten szállnak fel. A
megálló két végében egy-egy fénysorompós
útátjáró. |
|
Érkezés Nagytapolcsányra. Az állomás fény
bejárati jelzős, több mint 10 vágányos, az 1-4.
vg-ok rendelkeznek (keskeny) utasperonnal. Balról
iparvágány jön az állomás melletti gyártól, vp.
váltókörzetbe csatlakozik, jobbról hasonló a
helyzet.
|
|
A felvételi épület. Ezen az oldalon, tovább vp.
felé (a képen mögöttünk) két raktár található,
egy-egy raktári vágánnyal. |
|
Két Bardotka a felvételi épülettel szemközti
oldalon, mögöttük elmaradhatatlan 721-es. |
|
A Privigyére 10:35-kor induló, 5043-as
személyvonat szerelvénye ugyanaz, mint Nyitrától.
Kezdeti utasterhelés 10%. A váltókörzet után 80-as
a pályasebesség, iparvágányok ágaznak jobbra a
sörgyárhoz. A szelvényszámozás folytatólagos (a
sörgyár 70.0 magasságában található).
|
|
Koros (Krusovce): 2 leszálló (a képen a harmadik
személy az egyik utasra várt). Bossány (Bosany)
állomás alak bejárati jelzős, kp.
váltókörzeténél jobbról iparvágány, csapórudas
sorompó, áll. ter. 40 km/h. 3 felszálló, 2
leszálló. 7 vágányos, az átmenő fővg. a 3.,
rakodóterület és raktár van a felvételi épület
oldalán, a másik oldalon romos raktárépület.
Végponti végén mindkét oldalra iparvágány
kiágazás, baloldalt kihúzó csonka. Az egyik telepen
jópár dízelmozdony, zömében a kisebbekből valók -
ez a telep 76.0-nál ér véget.
|
|
Chynorany, ahol kereszt történt... |
|
...jobboldalt ezzel a Búváros (750 164) vonattal
(5004-es érsekújvári személy)... |
|
...baloldalt, az épület felől pedig egy igazi
klasszikusba botlunk, a Trencsénről érkezett, és majd
ugyanoda visszainduló 850 006-osba, ... |
|
...amely ráadásul még klasszikusabb
mellékkocsijával hívta fel magára a figyelmet. Az
állomás alak bejárati jelzős, 4 vágányos (az 1.
rövid rakodó a szokásos módon). 4 leszálló, 2
felszálló utas. Az 1-2. vg. faaljas, GEO-s, a 4.
betonaljas, GEO-s.
A balra elágazó 143-as vonal 60-as pályasebességű.
Az elágazás valójában egy delta, de a 143-asról a
140-es végpontja felé csatlakozó (használaton
kívüli) deltaág Zsombokrétről (Zabokreky nad Nitrou)
jön, egy darabig párhuzamosan haladva a 140-es
vonallal.
|
|
Zsombokrét alak bejárati jelzős, szolgálat van, 4
felszálló, 1 leszálló. Az állomás 5 vágányos, a
3. az átmenő fővg. a 140-es vonalra. Az 1. vágány a
rövid rakodó (kp. végén), a 2. betonaljas,
Hohenegger-es, a 4-5. hó alatt van, nyilván nem
használják sűrűn. A vp.-nál és azután 300 m-rel
csapórudas sorompók. |
|
Nagybelic (Vel'ké Bielice) alak bejárati jelzős,
áll. ter. 40 km/h, kp. végén csapórudas sorompó, 6
vágányos. Az 1. raktári (közvetlen sínleerősítés
faaljon), a 2. betonaljas, GEO-s, a 3. átmenő fővg., a
4. betonaljas (szokatlan típus: az alj felső része
középen meglehetősen elvékonyodik) Hohenegger-rel. A
vp. váltókörzet előtt balra pályás telephez ágazik
egy vágány, majd visszacsatlakozik. További
iparvágány a baloldalt elterülő, nagyméretű
gyártelephez, ami már Simony (Partizánské)
település területén fekszik. A gyár épületein
jelenleg számos logo virít, nyilván privatizáció,
darabolás és ehhez hasonlók történtek itt. Az
állomás után 80 km/h, a szelvényszámozás Nagybelic
kezdőpontú. (Az 1910-es, Gönczy-féle térképen még
csak idáig vezet a vasút. A folytatás nyilván más
kivitelezésében készült.)
|
|
Simony (Partizánské) megállóhelyen 6 leszálló,
2 felszálló. A kép látószögén kívül, balra
ugyan találunk épületet, de sajnos innen
fotózhatatlan, nagyon bent van a fák között. A
környék némi "szocialista nagyvállalati
miliőt" hordoz. "Simony felső"
(Partizánské zastávka) kis épülete viszont minden
szocreált nélkülöz, egyszerű földszintes házikó.
Egyetlen leszálló utas mutatkozik.
A völgy folyamatosan szűkül, a hegyek mindkét
oldalon már csak párszáz méternyire húzódnak a
vasúttól. Érdekes, hogy egymást érik az állomások,
ami részben az elágazásnak, részben nyilván a
gyártelepnek köszönhető. Nomeg fentebb a
hegyoldalakban végzett bányászkodásnak is.
|
|
Nagyugróc (Vel'ké Uherce) állomás kp.
váltókörzeténél jobbról iparvágány, a
váltókörzetek között 40 km/h, alak bejárati
jelzős, szolgálat van. 2 felszálló, 1 leszálló. 4
vágány, a 3. az átmenő fővágány, az 1.
raktári-rakodó (rönkfa feladás, fatelep, ide
csonkavágány is kiépült vp. váltókörzetből), a 2.
és 4. Hohenegger-es, betonaljas. A nyíltvonal 80-as.
|
|
Oszlány (Oslany) állomás alak bejárati jelzős, a
területén 40 km/h, előtte baloldalt bányászkodás
történik egy hegyoldalban. Kp-nál balról, a
bányától iparvágány, jobboldalt a hídat követően
két csonkavágány ütközőbakja, azután ezen az
oldalon részlegesen felszedett vágányok nyomait
látjuk. Legalább 5 vágányos (plusz a kezdőponti
maradványok), ebből 2 használt. 1 leszálló. A bal
oldali, használaton kívüli vágányok közül az egyik
kihúzó csonkában végződik vp-nál. |
|
Bisztricsány (Bystricany) állomás 40-es, fény
előjelzős alak bejáratival, szolgálat van. 1
felszálló. Kp-nál jobboldalt kihúzó csonka. Vp.
felé az 1. rakodóvg-ról (amely mellett ömlesztettáru
rakodót létesítettek) alak kijárati jelző is van. Az
1-2. vg-ok faaljas, GEO-sak, a 3. az átmenő
fővágány. Az állomás utáni ellenívben 75 km/h,
majd 80 km/h a pályasebesség.
|
|
Nemeskosztolány (Zemianske Kostol'any) fényjelzős
egyéni kijáratikkal, szolgálat van. 6 felszálló. Az
1. vg. raktári-rakodó. A 2. betonaljon GEO, a 3.
átmenő fővg., a 4. GEO-s a keskeny felsőrészű
betonaljjal, az 5-6. szintén betonaljas, GEO-s. Balra
iparvágány ágazik a vp. váltókörzetből.
Csapórudas sorompó a vp. végén. Jobbra ugyancsak
vágánykiágazás, hűtőtornyokkal rendelkező,
kiterjedt telephez, amely Novákig (Nováky) ér a
vasúttól nem messze. A telepen kék színű,
valószínűleg saját tulajdonú 740-es vagy 742-es
dízelgép, jópár ömlesztettáru szállító kocsi
társaságában.
|
|
Novák (Nováky) állomás előtt a jobboldali telep
iparvágánya visszacsatlakozik. Az állomáson 40 km/h,
fény előjelzők, alak bejárati jelzők. Számos
tárolt kocsi, különböző jellegűek. A felvételi
épület oldalán, kp-nál 2 csonkavágány. Az állomás
7 vágányos, a 7. faaljas, GEO-s, a többi betonaljas,
GEO-s. 2 leszálló, 3 felszálló. A vp. végén
csapórudas sorompó, jobbra iparvágány fatelephez,
balra másik iparvágány, párhuzamosan halad a
vonallal, majd 21.9-nél elfordul, a vasúttól nem
messze fekvő telepre. Az állomáson jobboldalt 721
027 várakozik néhány teherkocsival.
|
|
Novák felvételi épülete |
|
Kós (Kos) - végre egy megálló az
állomás-sorozatot megszakítandó. 3 felszálló, 1
leszálló. 24.7-nél jobbról két használaton
kívüli iparvágány közelít, 2 vágányos tárolóban
folytatódnak kb. 25.2-ig, ami már Privigye (Prievidza)
teher előjelzőjénél található. Privigye teher
fényjelzős egyéni kijáratikkal, 12 vágányos. Vp.
végénél jobbra két vágány ágazik, amelyek a
145-ös vonal itteni deltaágát alkotják; a
Felsőstubnya felőli elágazás alakjelzős, ami jól
látszik innen.
|
|
Privigye állomás a felüljáróról. Maga a
felüljáró igen elmés: akadálymentesnek
találtatott ki, ezért lépcső helyett csigavonalban
lehet feljutni a fémből és betonból álló szerkezet
két végén, alig körülményesen. Kezdőpont felé
nézünk. Baloldalt a felvételi épület, jobbra a
körfűtőház. Fény bejárati jelzők, 3 vágányról
egyéni fény kijáratik. 40-es az állomási terület.
|
|
A végponti váltókörzet jóval egyszerűbb,
Prónára (Nitrianské Právno) visz a jobbra
elkanyarodó, majd a panelházaknál bal ívvel az
eredeti irányba visszaforduló, 40-es pályasebességű,
jelenleg csak tehervonatok által használt, 144-es vonal
(betonaljas, GEO-s, illesztéses). Innen fény bejárati
jelzőt találunk, kijárati nincs. |
|
A felvételi épület mögötti vágányon érdekes
relikviák ácsorognak. (A tartálykocsin még a CSD
felirat virít, de a tábla jobb felső sarkában SAP R/3
kódot akkor is muszáj volt adni neki... :))) ) |
|
A 140-es és a 145-ös vonal elágazása, Privigye
állomás kezdőponti váltókörzetének elején.
Egyenesen a Privigye teher, majd Nagytapolcsány, Nyitra,
Érsekújvár felé vezető 140-es vonalat látjuk, balra
pedig a felsőstubnyai 145-ös fordul el. |
|
A fűtőház bejáratánál ez a Bardotka pihen... |
|
...az idilli hangulatot árasztó kompozíció
mögött.
A "nosztalgiakocsit" (na nem a pirosat - a
zöldet) a fűtőháziak talán amolyan szolgálati
helyiségnek használják, ahonnan most bővérű
hahotázások hallatszottak ki. |
|
Kinéztem az elágazás környékére:
Felsőstubnyáról érkezik a deltán az 5606-os
vonatszámot viselő Bz. 5625-ként fordul, többek
között most azért, hogy felsegítsen a nap
csúcspontjára, legalábbis tengerszint feletti
magasság tekintetében. |
|
A párhuzamosok a végtelenben összetartanak...
A bal oldali Nyitrára indul (5006), jobboldalt pedig
két szerelvény áll egymás mögött: hátrébb még
egy Búvárral, további kocsik sorakoznak. Ez itt elől
valószínűleg a pozsonyi R 720 "Bojnice"
gyorsvonat lesz. |
|
Eddig elmulasztottam bemutatni az állomás
felvételi épületét - most bepótolom. Az időnként
felerősödő havaseső, dara, hózápor Nyitra óta
kísér, szerencsére éppen alábbhagyott. |
|
A 14:22-kor induló, 5625-ös felsőstubnyai
személyvonat összeállítása: 810 626, 011 667.
Induló utasterhelése 40%, sok diákkal, akik nyilván
iskolából igyekeznek haza, a Privigye feletti falvakba. |
|
A panoráma-szolgáltatást vettem igénybe a
mellékkocsi végében. Búcsúzóul a Búvár-párost a
hátsó ablakon kihajolva, "csokorban" is
megörökítettem. A felsőstubnyai deltaág (majd maga
a 145-ös vonal) Privigye kezdőponttal
szelvényszámozódik. A teher felől érkező deltaág
kétvágányú, és az alakjelzőkkel, valamint
Felsőstubnya felől fényjelzővel biztosított
elágazás után is két vágány megy tovább, aztán
1.6-nál a jobb vágány ipartelepek felé fordul.
Balról iparvágány csatlakozik az elágazást
követően. A vonal faaljas, GEO sínleerősítéses,
illesztéses. Rögtön "eltalálunk" egy
völgyet, az emelkedés megkezdődik (4.0 környékén
már 5 ill. 7 ezrelék), 50 km/h a pályasebesség, 30-as
és 40-es ívekkel. 5.5-nél 14,5 ezrelékes emelkedő.
6.0 után szélesebb helyre jutunk, az emelkedés
megtörik, 6.8-nál 9 ezrelék, majd 7.4 után újból 14
ezrelék, 50-es pályasebességgel.
|
|
Hrenóc (Chrenovec) fény előjelzős, alak bejárati
jelzős. 6 leszálló, 3 felszálló utas. 3 vágányos,
a "hóhelyzet" alapján ebből a 2. (átmenő
fővg.) és 3. használt, a raktári-rakodó
(oldalrakodóval) nem, vagy ritkán. Szolgálat van, bár
"sétálós" (egy személy mozog a felvételi
épület és a váltóállító tornyok (itt: bódék)
között). Keresztezünk a 810 625 motorból és 011 903
mellékből álló 5622-es vonattal. Az állomás után
folytatódik az emelkedés, az ív 40-es. 11.3-nál
30-as, majd megint 40-es az ívsorozat egy-egy szakasza.
|
|
Jalovec 3 felszálló, 2 leszálló. Csapórudas
sorompó miatt szolgálat van. |
|
Raztocno eredetileg 2 vágányos állomás volt, a
felvételi épület előtti vágány megszűnt. 7
leszálló. A képen Raztocno felett nézünk a vonat
mögé. Innen kezdve a szelvénykövek már nem
látszanak ki a hóból. Kb. 200 m-es alagúton haladunk
át, ezután 15 ezrelékkel emelkedünk.
|
|
A 15.7 körül lévő alagút után kb. 1 km-rel jön
a Handlová alatti viadukt. A kisváros alsó széle a
kép látószögén kívül, jobbra található, és
innen nyúlik felfelé. |
|
Enyhén megkopott Handlová állomás felvételi
épületének szocreál burkolata. A privigyei
váltókörzetnél jobbra iparvágány kiágazás,
T238-as, kéttengelyes dízelgép áll az állomással
párhuzamos ipartelepen. 16 leszálló, 8 felszálló. Az
állomás fényjelzős (egyéni kijáratikkal), 6
vágányos, láthatóan mindegyiket használják.
Területén 40 km/h, majd felette 60-as jön, 13
ezrelékes emelkedővel. A vasút szinte teljesen
megkerüli a kisvárost, a felső vége felett újabb
viadukt következik. A viadukt után megszűnt 2
vágányos állomás nyomai mutatkoznak (az épület még
áll), a volt állomás felsőstubnyai végétől kb. 500
m hosszú alagútba visz a vasút (egyenes, azután jobb
ív). Jön a következő alagút, kb. 200 m, bal ívvel,
rá 500 m-rel viadukt bal ívvel, alagút bal ívvel.
|
|
Remata megálló, a legutóbb említett alagút
szája még látszik a fák között. 2 leszálló - természetesen
szánkóval felszerelkezve. A megállót egyenes viadukt
követi, rá 300 m-rel hosszú alagút jobb ívvel majd
egyenessel - ez a hegygerincet áttörő alagút. A
viadukt felső végénél 11.7-es szelvény-értéket
véltem látni, az alagútnál alacsonyabbat - vagyis itt
már Felsőstubnya kezdőponttal szelvényszámozódik a
vonal. Hó nélkül persze egyszerűbb volna a helyzet,
így viszont Handlová tűnik annak a pontnak, ahol a
kétféle számozás összeér. |
|
A főgerinc-alagút stubnyai bejárata után
közvetlenül Szklenó (Sklené pri Handlovej) fény
előjelzőjét telepítették. Az állomás fényjelzős,
egyéni kijáratikkal. Most teljesen behavazott, csak
két vágányt tettek járhatóvá (a hó alatt 4
vágányosnak látszik, a 3. az átmenő fővágány). 8
leszálló, 2 felszálló. |
|
"Fenyőfa-fal" néhányszáz méteren
keresztül... |
|
...végül kiérünk az enyhén emelkedő
fennsík-szerű képződményre. Elől jobbra már
Felsőstubnya (Horná Stubn'a) következik, de ahhoz,
hogy az igencsak kiszámított fekvésű állomásra
megérkezzünk, előbb még szükség van néhány
"piruettre". Az állomás alatt kijutunk a
ruttkai végén túlra, jobb ívvel a ruttkai vonal
felett áthaladunk egy hídon, bebújunk a jobb ívű
alagútba... |
|
...kibújunk belőle... |
|
...és már itt is vagyunk. Nem éppen egy alföldi
megoldás, de hát mit lehet tenni?... 24 leszálló
hagyja el a vonatot, többen közülük a 7506-os,
Ruttkára (Vrutky) közlekedő személyt várják.
|
|
Sajnos a kép nem tudja visszaadni a valós
hangulatot. A hóbuckák szinte körbeveszik ezt a kis
teraszt, amely a vágányok felől a Bufet
feliratot viseli. Betonból készült padokra lehet
leülni, ülve ki se látunk a hóból. A középre
erősített hangszóróból zenés rádióadó műsora
szól. Leültem, menten olyan érzés kerített
hatalmába, mintha legalábbis a Holdon hallgatnám a
rádiót... |
|
Két hóbucka közül kikukkantva - az induló
7506-os. |
|
A Bz mint 5608-as, Privigyére gurul vissza a lenti
oldalon. |
|
Felsőstubnya felvételi épülete hátulról - pont
olyan, mint valami mesefilmben. |
|
Zólyom felől 7508-as számon érkezett a 851-es (4
tengelyes kocsival); nem úszta meg a fotósorozatot. :) |
|
|
Befutott a "hótörő menet", vagyis a
Zólyomra 16:37-kor tovább közlekedő 7505-ös. A
vágányok között a hó megtömörödött, és nagyon
kellemes magasperonokat képez - kár, hogy csak
időszakosan...
|
|
A 7505-ös összeállítása: 21-08 197, 82-40 372,
21-19 435, 754 003. 15 leszállója volt, 15%
utasterheléssel folytatja útját. A csatlakozó
privigyei 5611-es - 3 átszállóval - késik 8 percet,
így a 16:37-ből is automatikusan 16:45 lesz. Turcek-en
6 felszálló, Kremnické Bane-n 4 leszálló. Itt két
vágány van többé-kevésbé kiásva a hóból.
|
|
Körmöcbányán (Kremnica) 15 felszálló, 10
leszálló. |
|
Karvaly (Jastrabá), 2 felszálló. Bartos
(Bartosová Lehotka) 3 felszálló, az állomáson
jóhénány Interfrigo feliratú, 2 tengelyes
hűtőkocsi.
|
|
Ókörmöckénél még lőttem egy képet indulás
előtt (az épület a másik oldalon van), aztán már
komolyan beindult a sötétedés. Utascsere nem volt. Trnava
Hora 9 felszálló, 1 leszálló; Hronska Dubrava-n 14
le/3 fel.
|
|
Zólyom. A kép - a peron szerény lehetőségein
belül - készülhetett volna jobb helyről is, de
helyezkedni nem jutott időm: a gépnek sürgős
fűtőházba mehetnékje támadt, állvánnyal
bíbelődni nem lehetett már, az erőteljes
szürkületben pedig örültem, hogy ennyi összejött... Bő
másfél órám van a sűrűsödő sötétségben.
Lövök néhány "Búvár este" és hasonló
képet, a peronokon sétálgatva megnézem a Zólyom
teher felől dupla Bardotkával beérkező, kb. 35 db.
rakott Tds kocsiból álló vonat 773 002-es tológéppel
való ellátását (nyilván Körmöcbányára lesz az
esti levezető hegymászás), konstatálom, hogy a 4-es
peron mögött a 210 007-esnek sikerül elgázolnia
egy személyt (rendőrök, mentő, miegymás).
Aztán csak-csak eltelik az idő, megérkezik az R 810
"Horehronec" a következő összeállításban:
754 055, 20-48 007, 20-41 426, 20-48 024, 20-41 802,
82-70 006, 19-38 003. A 263 004-es géppel megy tovább.
Kb. 50 leszálló, kb. 70 felszálló. Utasterhelés 50%,
plusz a 10 percet késő Zr 1822-ről átszállnak kb.
80-an. Kisebb utascserék után Léván kb. 30 fel-, kb.
15 leszálló, Nagysurányban 15 fel/10 le, Tótmegyeren
10 fel/4 le.
|
|
Tótmegyer (Palárikovo) állomás esti fényben. A hiányos
térvilágításnak köszönhetően, a vonatot fotózva
ennyi se lett volna... :))) A 21:40-kor induló,
4247-es személyvonat a 20-41 970-es kocsiból áll
(utaslétszám 6 fő), plusz két lezárt kusettből
(59-41 122 és 123), amelyek két vonatszámon ma még
lecsorognak Párkányba. A vontatójármű a 072-es
Laminátka.
|
|
Érsekújvár, 263 008. Ugyanezen a vágányon állt
a 263 003, hogy majd a két kusettet egy fülkéssel
megtoldva, 22:46-kor elvigye azokat Párkányba. Az EC
175-ös a 001-es Gorillával jön, 20 leszálló után
alig marad rajta utas, közülük hárman Párkányig
utaznak.
|