"Márciusi hó, 1. rész"

 

2005.03.05-én szlovákiai utazást tettem, elsősorban jó kis havas képek készítésének reményében, egyúttal meglátogattam a szlovák 152-es vonalat (Párkány-Léva) is.
Útvonalam: Budapest - Hatvan (80) - Somoskőújfalu (81) - Fülek (164) - Zólyom (160) - Léva (150) - Párkány (152) - Budapest (306/70).
Vonatszámok: 5500/5800 (Somoskőújfalu) - Os 6304 (Fülek) - R 802 (Zólyom) - R 832 (Léva) - Os 5906 (Párkány) - EC 171 (Budapest).
Az 5500/5800 összeállítása hátulról előre: 20-07 504, 402, 533 (somoskői rész), 20-17 496, 29-05 072, 20-37 041 (egri rész), V43 1017.

Egy kis hó, ami megadja az alaphangot: 20-07 533 homlokátjáró ajtaja a kocsi reggeli "előéletét" mutatja.

Induló utaslétszám hátul 40%, az egri részben 70%. Rákoson 10 felszálló, Gödöllőn 45 le/30 fel, Aszódon 15 le/10 fel.

Hatvanban 20 felszálló, 30 leszálló utas.

A szétakasztást követően az első három kocsi a Szilivel továbbindul.

M41 2123, a somoskői rész gépe Hatvantól. A párás idő nem a legkellemesebb, viszont a hótakaróval együtt most különösen kedvez a "szines mozdony jellegtelen háttérrel" típusú képeknek, amelyekből sikerült néhányat gyártanom utam során.

Az utasok elsősorban a somoskői részen fogyatkoztak, így Hatvanból szűk 20% telítettséggel indulunk tovább.

A folytatás: Selyp 4 fel/6 le, Pásztó 14 fel/10 le, Nagybátony 10 fel/6 le.

Kisterenye állomáson 6 felszálló, 3 leszálló akadt. Zagyvapálfalván 8 leszálló.

Salgótarján külső, a bal oldalon a 2112-es Csörgőbe akad a tekintetünk.
3 utas szállt le.

Salgótarjánban 20 leszállót számoltam, 3 felszálló mellett.
Salgótarján után jellemzően az ívkombinációk illesztésesek, az egyenesek pedig hézagnélkülinek tűnnek, de itt a dombok között már egyenesből van kevesebb. 40 km/h sebességkorlátozás az 1270-es szelvénytől - vagyis a megállót követő útátjárót fedező fényjelzőtől kezdve - Somoskőújfalu kp. váltókörzetéig.

Somoskőújfalu, Csörgő-Dongó kompozíció.

Az állomás 8 vágányos, fényjelzős (egyéni kijáratikkal a 2.-6. vg-okról). Végponti vége bevágásban, jobb ívben fekszik, váltókörzete előtt csatlakozik be az 1. (raktári) vg-ba jobbról, védőcsonkával, angolváltó segítségével két iparvágány (használaton kívülinek tűnnek, bár a hótakaró miatt az általános állapotuk nem megfigyelhető). Vélhetőleg a bevágás miatt az 5., de különösen a 6.-8. vágányok rövidebbek.

A 770-es immár Csörgő nélkül. Fülekre viszi a tartálykocsikat, amelyekkel még találkozunk.
A felvételi épület a felüljáróról fotózva.
810 402 alakítja a 6304-es, Fülekig közlekedő személyvonatot (i 10:13). Kezdeti utasterhelése 9 fő.
A vp. váltókörzettől 40 km/h sebességkorlátozás, illesztéses pálya - szlovák oldalon ugyanez 60-assá válik (6 tengelyes járműnek 40 km/h).
Sátorosbánya (Siatorska Bukovina) megállóban 5 felszálló. Szolgálat van, csapórudas sorompók kezelése céljából (a másodikat feljebb, az 1373-as szelvényben találjuk). A vonal továbbra is hegyoldalban kanyarog, bár innen Fülekig már enyhén lejt.

Ragyolc (Radzovce): 3 felszálló. Csapórudas sorompó, hozzátartozó szolgálattal. Jelenleg megálló, de a felvételi épület gyanúsan távol helyezkedik el, és felszedett, egymásra halmozott sínmezőkkel is találkozunk. Legalább 3 vágányos állomás volt ez a múltban. 1246-tól lassújel, ezúttal nem láttam az értékét, de ha emlékeim még igazak, akkor 30-as. Belina megállóban 1 leszálló. Fénysorompós útátjáróval rendelkezik, ehhez képest itt is van szolgálat.

A lassújelnek köszönhetően, kimért tempóban érkezünk Fülek bejárathoz. 1454-nél ér mellénk jobbról a 160-as vonal, közvetlenül a váltókörzet előtt.

A képen 6304-es vonatunk Füleken.

Az állomás losonci végében, Losonc felé nézve jobbra található színből kijár 771 022.
A mozdonyszín mellett álló, 198-as Bardotka nagyon fotogénnek bizonyult és jól pózolt...
Fülek állomás, a losonci váltókörzet felől. Hátam mögött kb. 200 m-re található az állomást elkerülő, a kép nézőpontja szerint balra forduló vágány kiágazása. A 323-as vonalszámmal rendelkező elkerülő a Gömörsid (Síd) utáni elágazástól szelvényszámozódik.
Az állomás fényjelzős (egyéni kijáratikkal), az elkerülővágány is fényjelzőkkel biztosított. Losonc felé a pálya 100-as, 49-es sínrendszerű, GEO-s, hézagnélküli. Eredetileg illesztéses volt, erről több helyütt is iker faaljak árulkodnak (fentebb, a Krivány oldalában megmaradt illesztésesnek - a sok kissugarú ívet nem vállalták be).
Losoncról kisebb tehervonat érkezik 773 006-ossal.
A háttérben fénysorompós útátjáró található, mögötte baloldalt - a vonat takarásában - pedig "Fülek alsó" megálló (Fil'akovo zastávka) széles, földszintes épülete.
Úgy tűnik, a 736-osok párban kiválóan tehereznek. A vonat Feled (Jesenské) irányából jött az elkerülővágányon át, 70 körüli tempóban. A porhó, amit a menetszél felvert, végül rajtam landolt, de egyáltalán nem bántam...
A Somoskőről már ismert tartálykocsikat a 721 021-es vette kezelésbe, rátolta a magasoldalfalú és más kocsikból formálódó szerelvény végére...
...az elejére pedig ráállt a fotogén Bardotka.
Megvárja, míg a "Gemeran" gyorsvonat beesik az állomásra, és máris indulhat Felednek.
Totál az állomás Somoskői végéről (az oszlop kikerülésére nem volt lehetőség).
Jobboldalt egyenesen (majd enyhén jobbra) halad a somoskői vonal, hogy azután alámerüljön a völgybe. A 160-as pedig leír egy nagy ívet, közel 180 fokban visszafordul (látszik a háttérben, a párásság ellenére is), kb. 500 m távolságban elhalad az állomás hosszában, becsatlakozik az elkerülővágányba, végül megcélozza a kép látószögén kívül, balra fekvő, az állomás tengelyére majdnem merőleges völgyet.
Az R 802 "Gemeran" gyorsvonat összeállítása hátulról: 20-41 171, 21-38 047, 11-38 001, 82-40 214, 29-40 008, 20-41 832, 20-48 026, 754 033. Utasterhelése Fülektől jóindulattal 20%, 10 felszállóval. Losoncon 6 leszálló, 18 felszálló.

Lónyabányán (Lovinobana) haladunk át, miközben lekapom a 773-ast, melynek rendeltetése: hegymászó felszerelés (tológép a tehervonatokhoz).

Megkezdődik a nagyüzemi ívgyártás a Krivány oldalában. Vámosfalva (Mytna) után 80-as a pályasebesség, 6 tengelyesnek 70-es.
Ez a Píla előtti ív (felette, balra található az 1948-as évszámot viselő, azóta felhagyott (kikerült) alagút)...
...ez meg pár ívnyivel feljebb van.
Krivány állomáson hárman szállnak le, ellenben 80 fős síelő diákcsoport várakozik: vonatunk utolsó, (eddig) lezárt kocsiját célozzák meg. Az utasok és a felszerelés mennyisége nem csekély, emellett egyáltalán nem sietnek. Az eredmény +7-es indulás.

A Stadler&Ruttka kooprodukcióban készült 840 005-öst keresztezzük, a Rowan-rendszerű jármű most a 6209-es, Losoncig közlekedő személyvonatot adja.

Ugyanitt megelőzzük a Füleken lefotózott tehervonatot a 736-os párossal. A végében természetesen 773-as tológép volt.

A továbbiakban 100-as a pálya, 6 tengelyes járműnek 80-as (ívesebb részeken 70/40). 2014-nél, az útátjáróban 40-es lassújel.

Vígl'as bejárat.
Zólyomban a leszállás után közvetlenül kaptam le az induló 840 003-ast (Zsolnáig közlekedő Zr 1842). A "Gemeran"-t kb. 25 utas hagyja el (a síelő csoport marad, vélhetően Pozsonyig), a felszállók száma 10 alatti.
Gépcsere: 033-as Búvár el (felfestett egyéni beceneve: "Beátka")...
...a Pershing-ek "leghercegnőbbikének" jeles képviselője, 263 012 pedig megjelenik a folytatáshoz.
Nekem most van bő két órám a "Slatina"-ig, ígyhát sétálok kicsit.
Az állomás lévai végét fénysorompós útátjáró szeli át, itt várakoztam valami kapásra. Sajnos csak ennyire (721 212) tellett. A felvételi épület felőli oldalon, fent hosszan végignyúló betonkerítésen a vége felé van egy ajtó, ahonnan kiválóan be lehet tekinteni az állomást "majdnem-felülnézetből". Kisvártatva dupla 736-os jött teherrel, valószínűleg Körmöcbányáról, csakhogy pontosan a hétágra sütő Nap irányából, ígyhát az egyébként érdekesnek ígérkező fotó elmaradt.
Visszasétáltam, a felvételi épülettel szemben épp egy MUV vágánygépkocsi állt meg néhány pályás emberrel a "fedélzetén", akik besiettek az épületbe melegedni.
Ez a Laminátka (240 121) lesz az R 832 "Slatina" gyorsvonat gépe.
A 721-esek mellett a 210 007-es is kiveszi részét az állomási tolatós feladatokból. A következő hétvégén, március 13-án este 3/4 7 körül, a 4. peron mögött - lépésben haladva - elgázol egy igencsak figyelmetlen személyt.

A képen a 750 185-ös Búvár látható mögötte.

A 007-es Vasaló a másik oldaláról, a 2-es peronról nézve.
A 121-es Laminátka ezúttal már a "Slatina" élén (i 15:12).
A kocsik hátulról előre: 19-48 003, 20-41 451, 20-48 029, 20-41 437, 20-41 456, 20-48 019. Utasmennyiség 10% alatt.
840 005 visszajött Losoncról, következő feladatként mint 7508-ös személyvonat, elugrik Ruttkára, az attraktív körmöcbányai vonalon át.
Mi ezzel szemben a Garam völgyében fogunk legurulni.
Hronska Dubrava-n nincs utascsere, Garamszentkereszten (Ziar nad Hronom) 3 felszálló.

Zsarnócán kereszt az 5739-es számú személlyel, 1 felszálló és 3 leszálló utas.

Újbánya, kitérőbe megyünk és keresztezzük az R 831 "Dumbier"-t. 4 leszálló, 1 felszálló. (A felvételi épület - mint a Zsarnócai - itt is a másik oldalon található, de korábbi utazásom során ezeket már megmutattam. Csakúgy, mint a 150-es vonalra végig jellemző, kissugarú ívekkel tarkított vonalvezetést, amely bizony megmutatkozik a menetidőkön, az alkalmazott villanygépek minden igyekezete és gyorsulóképessége ellenére.)
Garamkovácsi (Kozárovce), 2 felszálló.
Léva: 15 felszálló, 10 leszálló.

A "Slatina" (bal oldali) továbbindul, mozdonya a mellette álló személyvonat gépével együtt jól mutat. Ha a bal szélen látható szerelvényen álló gép (ugyancsak "mert ez műanyag" jeligével) nem lenne annyira távol, még jobb lenne...

Lévai Laminátka-páros.
Léva felvételi épülete.
Az állomás 11 vágányos (plusz a csatai végénél egy homlokrakodós csonka), az 1. raktári vg-on kívül mind villamosított. Pályás telep a csatai végen, a felvételi épülettel szemközti oldalon. Fényjelzős, egyéni kijáratikkal. A jelenlegi fővonal Nagysurányhoz visz, kissugarú ívvel jobbra tart a váltókörzetet követően; a Csata-Párkány felé haladó vágány pedig rövid ív után, egyenesen folytatja útját a sík terepen.
A 17:03-kor induló 5906-os, Léva-Párkány személyvonat szerelvénye: 810 504-es motor, 011 645-ös mellék.

A váltókörzet utáni ív 70-es pályasebességű, majd az egyenesben 90-es tábla következik. A szelvényszámozás Párkány kezdőpontú (ex Garam-Ipolyvölgyi HÉV "garamvölgyi" ága). Az induló utasterhelés 10 fő, ebből 3 hajléktalan a mellék "panoráma-szolgáltatását" veszi igénybe - így én kénytelen vagyok időnként érdekes illatokat szagolni, ha látni akarom a pályaelemeket. A felépítmény illesztéses, betonaljas (GEO sínleerősítéssel), jó minőségű.

Dolná Sec megállóban 2 leszálló. Kis épülettel rendelkezik, ami ránézésre már magánlakás.

Tekovsky Hrádok állomás fény előjelzős és alak bejárati jelzős, 40-es lassújel van kitűzve váltókörzettől váltókörzetig. Kihúzó csonka a lévai végén, 4 vágány (az 1. és a 4. rövidebb, a felvételi épületig tart - az épület viszonylag jó állapotú, bár vizesedik), a 3. az átmenő fővg. Szolgálat van, utascsere nincs. Nagysalló (Tekovske Luzany) állomás ugyancsak 4 vágányos, az 1. raktári, a 3. az átmenő fővg., az előzőhöz hasonlóan fény előjelzős, alak bejárati jelzős, 40-es lassújellel. 2 leszálló, 3 felszálló, szolgálat van. Kihúzó csonka a párkányi végén.
Zseliz (Zeliezovce) állomás jelzőberendezése az előzőek analógiájára készült. A lévai váltókörzete előtt kb. 150 m-rel iparvágány balra (Párkány, azaz szelvényszámozásilag kp. felé nézve!). 40-es ez az állomás is. Csapórudas sorompó a lévai végénél, szolgálat van. 5 vágány, a 3. az átmenő fővg. 4 felszálló, 3 leszálló utas. A párkányi váltókörzeténél iparvágányok ágaznak balra, 3 vágányos tárolóhoz - a vasút menti, jelentősebb méretű gyártelepen. A nyíltvonal itt 70-es ív miatt, az ív végétől újfent 90-es. Garamdamásd (Hronovce) megállóban leszáll a 3 hajléktalan; a megállót követően, az útátjáró után 200 m hosszan 60-as lassújel.

Az utazás egészen egyhangú-álmosító: a Bz nyomja a 70-es tempót a nagyrészt egyenes, 90-es pályán, közben kétoldalt a hómezőn megtermett nyulak szaladgálnak a vonat elől, elképesztő mennyiségben.

Oroszka (Pohronsky Ruskov) állomás fény előjelzős, alak bejáratis ("kiszögelve"), 40-es, kihúzó csonkák Léva és Párkány felől, 6 vágány, iparvágány kiágazás a lévai váltókörzetnél balra. 2 leszálló, 4 felszálló. Szolgálat nincs. Az állomás vágánytengelyugrásos, Párkány felől a 3., Léva felől a 4. áll egyenesben.

Csata és Oroszka alak bejárati jelzői mellé fényjelzők vannak telepítve, szemlátomást az alakjelzők leváltása céljából. Csata 8 vágányos, a 4. a lévai, a 3. az ipolysági vágány (Párkány felől ez utóbbi áll egyenesben). Egyállásos mozdonyszínt is látunk itt. Szolgálat van, a felszállók száma 3.

A képen Csata felvételi épülete.

Keresztre várva Csatán az egyre mélyülő szürkületben. A kereszt az 5911-es lévai személyvonat, ugyancsak Bz motor+mellék összeállításban.
Jobban megnézve a pályát, az itt hézagnélküli, 24 m-es darabokból termittel hegesztve, a varratoknál kopás miatt kimélyülve. Lehet, bár nem mondom biztosra, hogy feljebb, Lévánál is ez a helyzet. (A hajléktalanok jelenléte és szaga megnehezítette a behatóbb tanulmányozást, no meg a szürkület is ellene játszott.)

Bény "felső" (Bína zastávka) tmh-n 3 felszálló, 1 biciklivel. A megállóban lévő útátjáró után 80-as a pályasebesség, majd kissugarú ívkombinációban (dombokat kerülgetve) 40-es ill. 70-es. Bény állomás 4 vágányos, feltűnően rövid, a 3. az átmenő fővg. Szolgálat nincs, jelzőberendezés nincs, az épület pusztul, 6 leszálló. Az állomásokon továbbra is mindenütt 40 km/h. A folytatásban megint ívkombináció (80 és 70 km/h). Kéménd (Kamenin) megállóban 1 felszálló, 1 leszálló, csapórudas sorompó miatt van szolgálat. Ez eredetileg 2 vágányos állomás volt, a raktárit megszüntették. 70 km/h-s ívkombinációk a nyíltvonalon, egyenesekben 80-as a pálya. Kőhídgyarmat (Kamenny most nad Hronom) 3 vágányos féllíra, szolgálat nincs, jelzőberendezés sincs, és ez is igen rövid állomás.

Párkány előjelzőnél lévő ív 70-es, majd 50 km/h-s ív jön. A fűtőház mögötti útátjáróban 10 km/h.

A motorkocsi néhány perc múlva körüljár, mert 18:53-kor 5913-ként még visszamegy Lévára a "nyúlzavaró expressz".

Cseh 242 278 - kár, hogy az oldalsó fényszórója túl erősen világított...
...mint ahogy ez a 263-as (008) is mindenféle bántó fényekkel volt övezve, több próbálkozásomból még ez a szög bizonyult a legkedvezőbbnek.
Semmi sem lehet tökéletes, még egy utastájékoztató berendezés kezelése sem... :)))
Az EC 171-ről 10 utas száll le Párkányban, 2 száll fel. Az utasterhelés 10% alatti.
A vonat összeállítása hátulról előre: 21-91 305, 21-91 328, 20-91 102, 21-91 325, 21-91 111, 88-91 101, 10-91 104, 350 004.

Végül: EC 171 a Nyugati 10. vágányán.

Vissza a főlapra