|
2005.03.05-én szlovákiai utazást tettem,
elsősorban jó kis havas képek készítésének
reményében, egyúttal meglátogattam a szlovák 152-es
vonalat (Párkány-Léva) is.
Útvonalam: Budapest - Hatvan (80) - Somoskőújfalu (81)
- Fülek (164) - Zólyom (160) - Léva (150) - Párkány
(152) - Budapest (306/70).
Vonatszámok: 5500/5800 (Somoskőújfalu) - Os 6304
(Fülek) - R 802 (Zólyom) - R 832 (Léva) - Os 5906
(Párkány) - EC 171 (Budapest). |
|
Az 5500/5800 összeállítása hátulról előre:
20-07 504, 402, 533 (somoskői rész), 20-17 496, 29-05
072, 20-37 041 (egri rész), V43 1017. Egy kis hó, ami
megadja az alaphangot: 20-07 533 homlokátjáró ajtaja a
kocsi reggeli "előéletét" mutatja.
Induló utaslétszám hátul 40%, az egri részben
70%. Rákoson 10 felszálló, Gödöllőn 45 le/30 fel,
Aszódon 15 le/10 fel.
|
|
Hatvanban 20 felszálló, 30 leszálló utas. A
szétakasztást követően az első három kocsi a
Szilivel továbbindul.
|
|
M41 2123, a somoskői rész gépe Hatvantól. A
párás idő nem a legkellemesebb, viszont a
hótakaróval együtt most különösen kedvez a
"szines mozdony jellegtelen háttérrel"
típusú képeknek, amelyekből sikerült néhányat
gyártanom utam során. Az utasok elsősorban a
somoskői részen fogyatkoztak, így Hatvanból szűk 20%
telítettséggel indulunk tovább.
|
|
A folytatás: Selyp 4 fel/6 le, Pásztó 14 fel/10
le, Nagybátony 10 fel/6 le. Kisterenye állomáson 6
felszálló, 3 leszálló akadt. Zagyvapálfalván 8
leszálló.
|
|
Salgótarján külső, a bal oldalon a 2112-es
Csörgőbe akad a tekintetünk.
3 utas szállt le.Salgótarjánban 20 leszállót
számoltam, 3 felszálló mellett.
Salgótarján után jellemzően az ívkombinációk
illesztésesek, az egyenesek pedig hézagnélkülinek
tűnnek, de itt a dombok között már egyenesből van
kevesebb. 40 km/h sebességkorlátozás az 1270-es
szelvénytől - vagyis a megállót követő
útátjárót fedező fényjelzőtől kezdve -
Somoskőújfalu kp. váltókörzetéig.
|
|
Somoskőújfalu, Csörgő-Dongó kompozíció. Az
állomás 8 vágányos, fényjelzős (egyéni
kijáratikkal a 2.-6. vg-okról). Végponti vége
bevágásban, jobb ívben fekszik, váltókörzete előtt
csatlakozik be az 1. (raktári) vg-ba jobbról,
védőcsonkával, angolváltó segítségével két
iparvágány (használaton kívülinek tűnnek, bár a
hótakaró miatt az általános állapotuk nem
megfigyelhető). Vélhetőleg a bevágás miatt az 5., de
különösen a 6.-8. vágányok rövidebbek.
|
|
A 770-es immár Csörgő nélkül. Fülekre viszi a
tartálykocsikat, amelyekkel még találkozunk. |
|
A felvételi épület a felüljáróról fotózva. |
|
810 402 alakítja a 6304-es, Fülekig közlekedő
személyvonatot (i 10:13). Kezdeti utasterhelése 9 fő.
A vp. váltókörzettől 40 km/h sebességkorlátozás,
illesztéses pálya - szlovák oldalon ugyanez 60-assá
válik (6 tengelyes járműnek 40 km/h). |
|
Sátorosbánya (Siatorska Bukovina) megállóban 5
felszálló. Szolgálat van, csapórudas sorompók
kezelése céljából (a másodikat feljebb, az 1373-as
szelvényben találjuk). A vonal továbbra is
hegyoldalban kanyarog, bár innen Fülekig már enyhén
lejt. Ragyolc (Radzovce): 3 felszálló. Csapórudas
sorompó, hozzátartozó szolgálattal. Jelenleg
megálló, de a felvételi épület gyanúsan távol
helyezkedik el, és felszedett, egymásra halmozott
sínmezőkkel is találkozunk. Legalább 3 vágányos
állomás volt ez a múltban. 1246-tól lassújel,
ezúttal nem láttam az értékét, de ha emlékeim még
igazak, akkor 30-as. Belina megállóban 1 leszálló.
Fénysorompós útátjáróval rendelkezik, ehhez képest
itt is van szolgálat.
|
|
A lassújelnek köszönhetően, kimért tempóban
érkezünk Fülek bejárathoz. 1454-nél ér mellénk
jobbról a 160-as vonal, közvetlenül a váltókörzet
előtt. A képen 6304-es vonatunk Füleken.
|
|
Az állomás losonci végében, Losonc felé nézve
jobbra található színből kijár 771 022. |
|
A mozdonyszín mellett álló, 198-as
Bardotka nagyon fotogénnek bizonyult és jól pózolt...
|
|
Fülek állomás, a losonci váltókörzet felől.
Hátam mögött kb. 200 m-re található az állomást
elkerülő, a kép nézőpontja szerint balra forduló
vágány kiágazása. A 323-as vonalszámmal rendelkező
elkerülő a Gömörsid (Síd) utáni elágazástól
szelvényszámozódik.
Az állomás fényjelzős (egyéni kijáratikkal), az
elkerülővágány is fényjelzőkkel biztosított.
Losonc felé a pálya 100-as, 49-es sínrendszerű,
GEO-s, hézagnélküli. Eredetileg illesztéses volt,
erről több helyütt is iker faaljak árulkodnak
(fentebb, a Krivány oldalában megmaradt illesztésesnek
- a sok kissugarú ívet nem vállalták be). |
|
Losoncról kisebb tehervonat érkezik 773 006-ossal.
A háttérben fénysorompós útátjáró található,
mögötte baloldalt - a vonat takarásában - pedig
"Fülek alsó" megálló (Fil'akovo zastávka)
széles, földszintes épülete. |
|
Úgy tűnik, a 736-osok párban kiválóan
tehereznek. A vonat Feled (Jesenské) irányából jött
az elkerülővágányon át, 70 körüli tempóban. A
porhó, amit a menetszél felvert, végül rajtam
landolt, de egyáltalán nem bántam... |
|
A Somoskőről már ismert tartálykocsikat a 721
021-es vette kezelésbe, rátolta a magasoldalfalú és
más kocsikból formálódó szerelvény végére... |
|
...az elejére pedig ráállt a fotogén Bardotka.
Megvárja, míg a "Gemeran" gyorsvonat beesik
az állomásra, és máris indulhat Felednek. |
|
Totál az állomás Somoskői végéről (az oszlop
kikerülésére nem volt lehetőség).
Jobboldalt egyenesen (majd enyhén jobbra) halad a
somoskői vonal, hogy azután alámerüljön a völgybe.
A 160-as pedig leír egy nagy ívet, közel 180 fokban
visszafordul (látszik a háttérben, a párásság
ellenére is), kb. 500 m távolságban elhalad az
állomás hosszában, becsatlakozik az
elkerülővágányba, végül megcélozza a kép
látószögén kívül, balra fekvő, az állomás
tengelyére majdnem merőleges völgyet. |
|
Az R 802 "Gemeran" gyorsvonat
összeállítása hátulról: 20-41 171, 21-38 047, 11-38
001, 82-40 214, 29-40 008, 20-41 832, 20-48 026, 754 033.
Utasterhelése Fülektől jóindulattal 20%, 10
felszállóval. Losoncon 6 leszálló, 18 felszálló. Lónyabányán
(Lovinobana) haladunk át, miközben lekapom a 773-ast,
melynek rendeltetése: hegymászó felszerelés
(tológép a tehervonatokhoz).
|
|
Megkezdődik a nagyüzemi ívgyártás a Krivány
oldalában. Vámosfalva (Mytna) után 80-as a
pályasebesség, 6 tengelyesnek 70-es.
Ez a Píla előtti ív (felette, balra található az
1948-as évszámot viselő, azóta felhagyott (kikerült)
alagút)... |
|
...ez meg pár ívnyivel feljebb van. |
|
Krivány állomáson hárman szállnak le, ellenben
80 fős síelő diákcsoport várakozik: vonatunk
utolsó, (eddig) lezárt kocsiját célozzák meg. Az
utasok és a felszerelés mennyisége nem csekély,
emellett egyáltalán nem sietnek. Az eredmény +7-es
indulás. A Stadler&Ruttka kooprodukcióban
készült 840 005-öst keresztezzük, a Rowan-rendszerű
jármű most a 6209-es, Losoncig közlekedő
személyvonatot adja.
|
|
Ugyanitt megelőzzük a Füleken lefotózott
tehervonatot a 736-os párossal. A végében
természetesen 773-as tológép volt. A továbbiakban
100-as a pálya, 6 tengelyes járműnek 80-as (ívesebb
részeken 70/40). 2014-nél, az útátjáróban 40-es
lassújel.
|
|
Vígl'as bejárat. |
|
Zólyomban a leszállás után közvetlenül kaptam
le az induló 840 003-ast (Zsolnáig közlekedő Zr
1842). A "Gemeran"-t kb. 25 utas hagyja el (a
síelő csoport marad, vélhetően Pozsonyig), a
felszállók száma 10 alatti. |
|
Gépcsere: 033-as Búvár el (felfestett egyéni
beceneve: "Beátka")... |
|
...a Pershing-ek "leghercegnőbbikének"
jeles képviselője, 263 012 pedig megjelenik a
folytatáshoz.
Nekem most van bő két órám a "Slatina"-ig,
ígyhát sétálok kicsit. |
|
Az állomás lévai végét fénysorompós
útátjáró szeli át, itt várakoztam valami kapásra.
Sajnos csak ennyire (721 212) tellett. A felvételi
épület felőli oldalon, fent hosszan végignyúló
betonkerítésen a vége felé van egy ajtó, ahonnan
kiválóan be lehet tekinteni az állomást
"majdnem-felülnézetből". Kisvártatva dupla
736-os jött teherrel, valószínűleg
Körmöcbányáról, csakhogy pontosan a hétágra sütő
Nap irányából, ígyhát az egyébként érdekesnek
ígérkező fotó elmaradt. |
|
Visszasétáltam, a felvételi épülettel szemben
épp egy MUV vágánygépkocsi állt meg néhány
pályás emberrel a "fedélzetén", akik
besiettek az épületbe melegedni. |
|
Ez a Laminátka (240 121) lesz az R 832
"Slatina" gyorsvonat gépe. |
|
A 721-esek mellett a 210 007-es is kiveszi részét
az állomási tolatós feladatokból. A következő
hétvégén, március 13-án este 3/4 7 körül, a 4.
peron mögött - lépésben haladva - elgázol egy
igencsak figyelmetlen személyt. A képen a 750 185-ös
Búvár látható mögötte.
|
|
A 007-es Vasaló a másik oldaláról, a 2-es
peronról nézve. |
|
A 121-es Laminátka ezúttal már a
"Slatina" élén (i 15:12).
A kocsik hátulról előre: 19-48 003, 20-41 451, 20-48
029, 20-41 437, 20-41 456, 20-48 019. Utasmennyiség 10%
alatt. |
|
840 005 visszajött Losoncról, következő
feladatként mint 7508-ös személyvonat, elugrik
Ruttkára, az attraktív körmöcbányai vonalon át.
Mi ezzel szemben a Garam völgyében fogunk legurulni. |
|
Hronska Dubrava-n nincs utascsere,
Garamszentkereszten (Ziar nad Hronom) 3 felszálló. Zsarnócán
kereszt az 5739-es számú személlyel, 1 felszálló és
3 leszálló utas.
|
|
Újbánya, kitérőbe megyünk és keresztezzük az R
831 "Dumbier"-t. 4 leszálló, 1 felszálló.
(A felvételi épület - mint a Zsarnócai - itt is a
másik oldalon található, de korábbi utazásom során
ezeket már megmutattam. Csakúgy, mint a 150-es vonalra
végig jellemző, kissugarú ívekkel tarkított
vonalvezetést, amely bizony megmutatkozik a
menetidőkön, az alkalmazott villanygépek minden
igyekezete és gyorsulóképessége ellenére.) |
|
Garamkovácsi (Kozárovce), 2 felszálló. |
|
Léva: 15 felszálló, 10 leszálló. A
"Slatina" (bal oldali) továbbindul, mozdonya a
mellette álló személyvonat gépével együtt jól
mutat. Ha a bal szélen látható szerelvényen álló
gép (ugyancsak "mert ez műanyag" jeligével)
nem lenne annyira távol, még jobb lenne...
|
|
Lévai Laminátka-páros. |
|
Léva felvételi épülete.
Az állomás 11 vágányos (plusz a csatai végénél egy
homlokrakodós csonka), az 1. raktári vg-on kívül mind
villamosított. Pályás telep a csatai végen, a
felvételi épülettel szemközti oldalon. Fényjelzős,
egyéni kijáratikkal. A jelenlegi fővonal
Nagysurányhoz visz, kissugarú ívvel jobbra tart a
váltókörzetet követően; a Csata-Párkány felé
haladó vágány pedig rövid ív után, egyenesen
folytatja útját a sík terepen. |
|
A 17:03-kor induló 5906-os, Léva-Párkány
személyvonat szerelvénye: 810 504-es motor, 011 645-ös
mellék. A váltókörzet utáni ív 70-es
pályasebességű, majd az egyenesben 90-es tábla
következik. A szelvényszámozás Párkány kezdőpontú
(ex Garam-Ipolyvölgyi HÉV "garamvölgyi"
ága). Az induló utasterhelés 10 fő, ebből 3
hajléktalan a mellék
"panoráma-szolgáltatását" veszi igénybe -
így én kénytelen vagyok időnként érdekes
illatokat szagolni, ha látni akarom a pályaelemeket. A
felépítmény illesztéses, betonaljas (GEO
sínleerősítéssel), jó minőségű.
Dolná Sec megállóban 2 leszálló. Kis épülettel
rendelkezik, ami ránézésre már magánlakás.
|
|
Tekovsky Hrádok állomás fény előjelzős és alak
bejárati jelzős, 40-es lassújel van kitűzve
váltókörzettől váltókörzetig. Kihúzó csonka a
lévai végén, 4 vágány (az 1. és a 4. rövidebb, a
felvételi épületig tart - az épület viszonylag jó
állapotú, bár vizesedik), a 3. az átmenő fővg.
Szolgálat van, utascsere nincs. Nagysalló (Tekovske
Luzany) állomás ugyancsak 4 vágányos, az 1. raktári,
a 3. az átmenő fővg., az előzőhöz hasonlóan fény
előjelzős, alak bejárati jelzős, 40-es lassújellel.
2 leszálló, 3 felszálló, szolgálat van. Kihúzó
csonka a párkányi végén.
Zseliz (Zeliezovce) állomás jelzőberendezése az
előzőek analógiájára készült. A lévai
váltókörzete előtt kb. 150 m-rel iparvágány balra
(Párkány, azaz szelvényszámozásilag kp. felé
nézve!). 40-es ez az állomás is. Csapórudas sorompó
a lévai végénél, szolgálat van. 5 vágány, a 3. az
átmenő fővg. 4 felszálló, 3 leszálló utas. A
párkányi váltókörzeténél iparvágányok ágaznak
balra, 3 vágányos tárolóhoz - a vasút menti,
jelentősebb méretű gyártelepen. A nyíltvonal itt
70-es ív miatt, az ív végétől újfent 90-es.
Garamdamásd (Hronovce) megállóban leszáll a 3
hajléktalan; a megállót követően, az útátjáró
után 200 m hosszan 60-as lassújel.Az utazás
egészen egyhangú-álmosító: a Bz nyomja a 70-es
tempót a nagyrészt egyenes, 90-es pályán, közben
kétoldalt a hómezőn megtermett nyulak szaladgálnak a
vonat elől, elképesztő mennyiségben.
Oroszka (Pohronsky Ruskov) állomás fény
előjelzős, alak bejáratis ("kiszögelve"),
40-es, kihúzó csonkák Léva és Párkány felől, 6
vágány, iparvágány kiágazás a lévai
váltókörzetnél balra. 2 leszálló, 4 felszálló.
Szolgálat nincs. Az állomás vágánytengelyugrásos,
Párkány felől a 3., Léva felől a 4. áll egyenesben.
|
|
Csata és Oroszka alak bejárati jelzői mellé
fényjelzők vannak telepítve, szemlátomást az
alakjelzők leváltása céljából. Csata 8 vágányos,
a 4. a lévai, a 3. az ipolysági vágány (Párkány
felől ez utóbbi áll egyenesben). Egyállásos
mozdonyszínt is látunk itt. Szolgálat van, a
felszállók száma 3. A képen Csata felvételi
épülete.
|
|
Keresztre várva Csatán az egyre mélyülő
szürkületben. A kereszt az 5911-es lévai
személyvonat, ugyancsak Bz motor+mellék
összeállításban.
Jobban megnézve a pályát, az itt hézagnélküli, 24
m-es darabokból termittel hegesztve, a varratoknál
kopás miatt kimélyülve. Lehet, bár nem mondom
biztosra, hogy feljebb, Lévánál is ez a helyzet. (A
hajléktalanok jelenléte és szaga megnehezítette a
behatóbb tanulmányozást, no meg a szürkület is
ellene játszott.)Bény "felső" (Bína
zastávka) tmh-n 3 felszálló, 1 biciklivel. A
megállóban lévő útátjáró után 80-as a
pályasebesség, majd kissugarú ívkombinációban
(dombokat kerülgetve) 40-es ill. 70-es. Bény állomás
4 vágányos, feltűnően rövid, a 3. az átmenő fővg.
Szolgálat nincs, jelzőberendezés nincs, az épület
pusztul, 6 leszálló. Az állomásokon továbbra is
mindenütt 40 km/h. A folytatásban megint
ívkombináció (80 és 70 km/h). Kéménd (Kamenin)
megállóban 1 felszálló, 1 leszálló, csapórudas
sorompó miatt van szolgálat. Ez eredetileg 2 vágányos
állomás volt, a raktárit megszüntették. 70 km/h-s
ívkombinációk a nyíltvonalon, egyenesekben 80-as a
pálya. Kőhídgyarmat (Kamenny most nad Hronom) 3
vágányos féllíra, szolgálat nincs, jelzőberendezés
sincs, és ez is igen rövid állomás.
|
|
Párkány előjelzőnél lévő ív 70-es, majd 50
km/h-s ív jön. A fűtőház mögötti útátjáróban
10 km/h. A motorkocsi néhány perc múlva körüljár,
mert 18:53-kor 5913-ként még visszamegy Lévára a
"nyúlzavaró expressz".
|
|
Cseh 242 278 - kár, hogy az oldalsó fényszórója
túl erősen világított... |
|
...mint ahogy ez a 263-as (008) is mindenféle
bántó fényekkel volt övezve, több
próbálkozásomból még ez a szög bizonyult a
legkedvezőbbnek. |
|
Semmi sem lehet tökéletes, még egy
utastájékoztató berendezés kezelése sem... :))) |
|
Az EC 171-ről 10 utas száll le Párkányban, 2
száll fel. Az utasterhelés 10% alatti.
A vonat összeállítása hátulról előre: 21-91 305,
21-91 328, 20-91 102, 21-91 325, 21-91 111, 88-91 101,
10-91 104, 350 004.Végül: EC 171 a Nyugati 10.
vágányán.
|