"Délnyugat, 1. rész"

 

2005.02.19-én a délnyugati végekre látogattam: ezúttal a 61-es (Szentlőrinc-Sellye) vonal, valamint a 60-as (Nagykanizsa-Pécs) kimaradt szakasza volt az elsődleges cél.
Útvonalam: Budapest - Szentlőrinc (40) - Sellye (61) - Középrigóc (62) - Nagykanizsa (60) - Budapest (30).
Vonatszámok: 8002 (Szentlőrinc) - 38214 (Sellye) - 38135 (Barcs) - 8915 (Gyékényes) - 8234 (Nagykanizsa) - 851 (Budapest).

Szili-kötelék a Déli pályaudvaron, reggel 8:25-kor. Az alakzat valamivel szabályosabb lesz így, ha megvárjuk, míg középen a 4612-es székesfehérvári személy elindul.

8002-es vonatunk (Bp. Déli pu. i: 7:55) jobboldalt található. Összeállítása hátulról előre: 20-57 046, 036, 049, 061, 82-28 100, 20-17 370, 311, 387, 317, 379, V43 1063. Kezdeti utasterhelés 75%, beleszámítva a kerékpárszállító 82-28-asban helyet foglaló, közel 40 fős vasútbarát különítményt, akik a kaszói kisvasúthoz igyekeznek, Dombóváron a 8224-es vonatra átszállva.
Kelenföldön kb. 80 felszálló, Érd felső 6 le/5 fel, Pusztaszabolcs 6 le/3 fel, Szabadegyháza 5 le/2 fel, Sárosd 5 le.
Nagylókon kereszt Ex 827/837-essel. 6 felszálló, 1 leszálló.
Sárbogárdon kb. 80 leszálló és 5 felszálló akad.

Simontornya: 20 le/6 fel, Tolnanémedi 10 le/4 felszálló.

Pincehelyen 35 leszállóból és 5 felszállóból áll az utascsere. Keszőhidegkút-Gyönk 12 leszálló, Szakály-Hőgyész 8 le/2 fel.
Dombóváron mintegy 120..140 leszálló, beleértve a vasútmániás-fórumos csoportot. A jobboldalt álló 8224-es személy terven felül kapott 40 felszálló vasútbarátot, ami a férőhelykapacitásának negyede. Ezzel a vonat kezdeti utasterhelése nem lehetett csekély, Kaposvártól pedig egy darabon igencsak teltházasnak ígérkezett.

De térjünk vissza a 8002-esre...

Kaposszekcsőn és Vásárosdombón 3-3 felszálló, Sásdon 8 fel/6 le, Godisán 6 le, Szatina-Kishajmáson 4 fel.

A képen Abaliget, keresztre várva. 2 leszálló utas.

A túloldalon áthalad a kereszt, a V43 1075 vontatta IC 817-es ("Misina"). Innen már pontosan indulunk tovább. +4...+6 környékén mozgott a vonat késése Dombóvárig, aztán csökkent, Abaligeten pedig éppenhogy sikerült beesni az IC előtt.

Hetvehelyen 3 leszálló, Bükkösdön 4 felszálló, Cserdi-Helesfán 2 le/4 fel.

Szentlőrinc "alulnézetből".
A 38214-es személyvonat, amely Bzmot 187 szólóban, székesfehérvári eredetre utaló iránytáblákkal az előtéri csomagtartóján. Kezdeti utasmennyiség 50%.

A 61-es vonal szelvényszámozása Szentlőrinc kezdőpontú, a pályasebesség 60 km/h.A kiágazásnál, a 11-es szelvényig egy 40-es lassújel, benne a 10-esnél pontszerű 20 km/h körüli (táblát nem láttam). Bár a szóló Bz miatt a részletek nem látszanak, a felépítmény illesztéses, helyenként valószínűleg rövidebb darabokból 24 m-esre összehegesztett sinekből. Téglatest alakú szelvénykövek, zúzottkő ágyazat.

Királyegyháza-Rigópuszta megálló, ahol 3 leszálló utas volt. A pálya innen jobb minőségű.
Gyöngyfa-Magyarmecske, 1 leszálló.
Sumony állomás váltóin sebességkorlátozás, 3 leszálló. Az állomás 2 vágányos, az 1. rakodó, vegyesen L és T betonaljakkal. A felvételi épület felső szintjét egyértelműen lakják vagy használják, a váróhelyiség is nyitva van, viszont forgalmi szolgálatot nem láttam - így a váltók is az "őrzés nélküli" kategóriába eshetnek.
Okorág-Kárászpuszta, utascsere nincs.

Megjegyzem, ha a Szentlőrinc-Szlatina-Nasici HÉV prominensei annakidején (1895.) alkalmaztak volna komoly PR-szakembereket, azok a vonal gazdaságosságát kiválóan indokolták volna a kettős nevű megállókkal, mondván, átlagos esetben egy megálló egy falut szolgál ki, de nekik ezt minimális beruházással (hosszabb névtábla) sikerült megduplázniuk.

Kákics, 1 felszálló.
(Fénysorompós útátjáró, közvilágítás - van itt minden...)
Megérkezés Sellyére, a leszállók pontos száma 21 fő.

Az állomás 5 vágányos, az 1. (raktári-rakodó) faaljasnak tűnik a hó alatt, a 2-3-4. L betonaljas (a 2. a szentlőrinci, a 3. a villányi átmenő), az 5. közvetlen sínleerősítésűnek tetszik - tavasszal majd az is kiderül, hogy ezen belül micsoda... :)))
Alak bejárati jelzőkkel rendelkezik, a szentlőrinci/villányi végénél csapórudas sorompós útátjáró található.

Idilli környezet, oszlopmentes térvilágítással. (Látszik, hogy itt gondolkodtak a tervezők és előre tudták, hogy a fotósokat zavarnák az oszlopok...)
Tájékozódásképpen: egyenesen a 61-es vonal Szentlőrincre, jobbra a 62-es Harkány, Villány felé. Az állomás másik végén egyenesen az egykori HÉV vonal szlatinai folytatásának maradványai (Drávasztára felé), nyugatra a (még) működő "Nagy Burma", Középrigócra.
A továbbra is Bzmot 187-ből álló, barcsi 38135 (i: 12:06) elől, mögötte a másik irányba induló, szentlőrinci 38215 (Bzmot 164).
A Burma-utazás velem együtt 5 utassal indul, plusz 3 határőrrel. A két vasutast is beleszámítva eléggé lehangoló az arány, pedig ez csak a kezdet.

Az állomás barcsi végénél a felhagyott drávasztárai vonal szelvénykövei is elárulják "hovatartozását". A 704-es szelvényben végetér a 40-es lassújel, elérjük a 60 km/h pályasebességet. (Megjegyzem, a 62-es vonal szelvényezésére még figyelmet kell majd fordítani: Villány jó 10 km-rel hibádzik (kevesebb), nem lehet a vonal kezdőpontja. Pélmonostor (Beremend-Petárdán át) már sokkal hihetőbb... A szelvénykövek téglatest alakúak.)

Bogdásán nincs utascsere (a megálló beton esőbeállója mellett fából készült pad és érdekes, faragott névtábla található). 782-ben fénysorompós útátjáró, a behatási pontoknál cikkcakk felhegesztéssel a sínkoronán.

A képen önkiszolgáló sorompókezelés Drávafokon. A jegyvizsgáló leszáll az útátjáró előtt, elsétál a "tekerőhelyig", letekeri a sorompót, megvárja, míg a vonat lassan áthalad, a sorompót feltekeri és visszaszáll. 2-3 perc szükséges a művelethez, viszont leépíthető így a - más funkcióit már korábban elvesztett - állomási szolgálat. A helyi utasok ismerik a szokást, az első megállásnál megtörténik az utascsere - Drávafok állomásnak tehát még a maradványai is feleslegesek ebből a szempontból. A 4 "valódi" utas leszáll. Az állomás 2 vágányos, alak bejárati jelzős (persze "kiszögelve"). Az állomási váltókon sebességkorlátozás.

Drávafok váltókörzetét követően kezdődik a 40-es pályasebességű szakasz, erősen elméleti síkon, mert a gyakorlatban 20-as. (A 2004-es lassújelkimutatásban Drávafok kiz. - Középrigóc kiz. nincs is kirészletezve. Minek...)
843-847 között 10 km/h. (A 20-as száguldást meg-megszakító 10-esek azért vannak, mert már a Francia Akadémia is kinyilatkoztatta - 200 évvel ezelőtt -, hogy a 30 km/h feletti tartós sebesség ártalmas az emberi szervezetre. Ez pedig egy hangsúlyozottan utasbarát vonal...)

Vitézipuszta előtt, 848+50-ben fénysorompós útátjáró (nehogy a napi 3, átszáguldó vonatpár bajt okozzon). Vitézipusztán nincs utascsere. 865-50 után, 866-ig újabb "pihentető" 10-es lassújel.

Teklafalu megálló, utascsere nincs. A település a másik oldalon található, ott van a betonaljakból készült peron és a tábla is. A képen látható objektum talán a kultúrváró, de az is lehet, hogy kombinált busz-vasúti váróhelyiség, a közlekedési szövetségek jegyében.

881+30 és 883 között 10 km/h.

Nagy-burmai látkép a Kétújfalu előtti útátjárótól Sellye felé nézve.
Itt is önkiszolgáló sorompótekerés történik, utascsere nincs.
Szörény - végre akad egy felszálló.
Zádoron nincs utascsere.
Kastélyosdombó - szintén utascsere nélkül.

989-990 környékén néhány T betonalj hever a pálya mellett, de láthatóan nem mostanában kerültek ide. (Hamvába holt aljcsere-ötlet?) 993-tól kezdődik az erdős rész, először csak a jobb oldalon, aztán 996-tól baloldalt is. 999-ben fénysorompós útátjáró (ezúttal jogosabban: az erdő korlátozza a vonal beláthatóságát).
Drávatamási tm.-en nem állunk meg (a másik két vonatpár szolgálja ki). 1038-50 után 10 km/h - mert már olyan rég volt utoljára -, 1042-50-ig. 1043-ban fénysorompós útátjáró, aztán megszűnik a 20 km/h (az elvi 40 km/h érvénybe lép).

Középrigócon nincs utascsere. A 60-as vonal itt Nagykanizsa felé emelkedő szelvényszámozású, Középrigóc kb. 615-nél található. Ez Pécs kezdőponttal nem jön ki (4,5 km-rel több). Az 1857-ben épült, Mohács-Pécs vonal végpontja Pécs-Külváros, aztán 1868-ban megépül a Pécs-Barcs. Ennek kezdőpontja éppen lehetne Pécs-Külváros, de egyfelől így sem jön ki, másfelől ha én a mohácsi vonalat a pécsi szén hajóra rakása céljából építem, akkor nekem a "világ közepe" a bányáknál Pécsbánya-Rendező lesz, semmi más...

Középrigóc alakjelzős, 3 vágányos, a 3. közvetlen sínleerősítéses, az 1. a sellyei, a 2. a pécsi (szentlőrinci) átmenője. A barcsi végén jókora hóember díszeleg... A barcsi vonal 80-as pályasebességű, illesztéses.

Barcs felső, macskával. A macska a betűk közül nagy biztonsággal választotta ki azt, amely pihenésre a legalkalmasabb. (Ezzel a módszerrel akár olvasni is meg lehetne tanítani...) Utascsere nincs. Barcs felé nézve 1 km-rel ezután iparvágány kiágazás balra. A barcsi bejárat előtt 500 m-rel (pontos szelvényszámot nem tudok mondani) közel pontszerű, 20-as lassújel.
Megérkezés Barcsra. Az állomás alakjelzős, 7 vágányos (kijárati jelzője az 1-6. vágányoknak van). További két teher tárolóval rendelkezik mindkét oldalán (a felvételi épület pécsi vége mögött ágaznak ki, az állomás pécsi végéig): a felvételi épülettel szemközt 2 vágány, a felvételi épület oldalán 1 vagy 2 vágány (a hótól bizonytalan a láthatóság), "Megállj" táblával az elején, járhatatlan.
Az 5. vágány U betonaljas, a 6. és 7. hóval lepett, nem megfigyelhető. A 4. TM-es, a 3. (átmenő fővg.) faaljas GEO-val, a 2. faaljas, vegyesen GEO és közvetlen, az 1. TM-es (1987-es gyártású aljak), ez utóbbi 54-es sínrendszerű.
A felvételi épület szemből.
A gumikerekes közlekedési ág kellemes küllemű járműveket vonultatott fel...
...talán ennek köszönhető, hogy - balról jobbra olvasva legalábbis - elsődlegesen autóbuszállomással van dolgunk, a Pécs-Barcsi Vasút egykori végállomásán...
Raktárépület a felvételi épület oldalában, az állomás gyékényesi vége felé. Érdekessége, hogy nem oldalrakodós, hanem öt vágány ágazik szét előtte egymás után, enyhén ráfordulnak az épület hossztengelyére, kombinált homlok- és oldalrakodó csonkavágányokat alkotva. A rakodórámpa ennek megfelelően ferde öblöket képez. A vágánycsoport elején egy "Megállj" tábla jelzi a szebb idők elmúlását.

Az épülettel szemközt található még egy raktár, amely faszerkezetű. Mellette vezet a - Murakeresztúr felé nézve - balra elágazó iparvágány. Párszáz méterre silók találhatók, de maga a vágány igen gyanúsan irányozza meg azt a vonalat a Dráva túlpartján, amely Verőcére (Virovitica) vezet.

A 8915-ös gyékényesi személy (Barcs i: 14:27) összeállítása: MDmot 3006, 20-05 040, 021, a végén a 014-es vezérlővel. Utasterhelése 35%, Barcson 8 felszálló. Bár a vonat tökéletes helyzetből volt fotózható (ami miatt kénytelen voltam a másik oldalról felszállni), állványról, épp a döntő pillanatban sikerült lemerülnie a fényképezőgépben lévő akkunak... Ez van.

A mai 60-as vonalnak ez a szakasza Murakeresztúr kezdőponttal szelvényszámozódik, továbbra is 80-as pályasebességű, illesztéses. Péterhida-Komlósdon 12 leszálló.

Babócsa állomás 3 vágányos, az 1. vg. rövid kihúzó csonkában folytatódik. Fény bejárati, közös fény kijárati jelzők, szolgálat van. 12 leszálló utas itt is.
Vízváron 3 leszálló, 1 felszálló. Az állomás 4 vágányos, a 3. az átmenő fővg., az 1. a raktári-rakodó (faalj, GEO), a 2. és 4. ugyancsak faaljas, GEO sínleerősítéssel. Gyékényesi váltókörzetéből jobbra iparvágány ágazik, itt csapórudas sorompó található. Fény bejárati jelzőket láttam. Gyékényes felé mintegy 300 m-rel kijjebb még egy csapórudas sorompó található.
Bélavár, 1 leszálló. 419-420 között 10 km/h lassújel.
Somogyudvarhelyen nincs utascsere. Az épület elhelyezkedéséből, a terület jellegéből egykori állomás sejlik fel, talán 3 vágánnyal. Fény fedezőjelzőkkel biztosított fénysorompós útátjárókat láthatunk ezen a környéken - például Somogyudvarhelynél.
Berzence: 4 leszálló, 6 felszálló. Az állomás 3 vágányos féllíra, a 3. az átmenő fővágány (Somogyudvarhely éppen ilyen elrendezésű lehetett). Fény bejárati, közös fény kijárati jelzők. Az 1. vg. rakodó, U betonaljakkal, a 2. faaljas, GEO-val. Szolgálat van.
Gyékényes két épülete közül az egyik (kisebbik), elsősegélyhellyel, forgalmi irodával, horvát vasúti képviselettel. A falon két tábla, horvátul és magyarul köszöntenek Magyarországon.
A Barcson tökéletes helyzetben lévő MD fényképe helyett, némi fajdalomdíjul a vezérlős vége...
...és a motorkocsi. Jó félóra múlva, 16:02-kor fordul 8916-ként, de máris rákerült a zártárcsa.
A tartalék éppen munka nélkül: M40 235.
A 8915-ös ma csak Gyékényesig közlekedik, ezért a Kaposvárról érkező 8234-est kell igénybevennem Nagykanizsáig. Vontatójárműve V43 1070, két kocsija 20-17 268 és 258, utasterhelése 30%.

A 60-as vonal Gyékényes-Murakeresztúr közötti szakasza egyvágányú, L betonaljas, 48-as sínrendszerű, hézagnélküli, villamosított. Térközös közlekedés. (Ha a 41-es és 30-as vonalak, valamint horvátországi folytatásuk kölcsönösen egyenszilárdságú volna, akkor erre a szakaszra ebben a formájában talán szükség sem volna...)

Zákányon 2 felszálló, 1 leszálló. Eredetileg kb. 4 vágányos állomás lehetett, jelenleg az átmenőn kívül a raktári-rakodóvágány felépítményi anyaga figyelhető meg.
Őrtilos: 3 leszálló, 1 felszálló. 3 vágányos az állomás, fényjelzős, a helyi divat szerint féllíra, a 3. az átmenő fővg. Ívben fekszik, murakeresztúri végében a 2. vg. nagysebességű kitérővel csatlakozik vissza. Az átmenő fővg. nem rendelkezik peronnal. Területén csapórudas sorompós az útátjáró. Tovább 100 km/h a pályasebesség.
Belezna, 1 felszálló.

A 22-es szelvénynél, Murakeresztúr előtt néhány vízzsák látható. A vonal közvetlenül a Mura gátja mellett fut.

A 8-as szelvénynél ágazik el a delta Kotor felé mutató ága. Egy kezdő térközjelzőt látunk Gyékényes felé, Keresztúr felől pedig alakjelzőket. A deltavágány Murakeresztúr állomás után következő, tehervonati tároló Kotor felőli végéhez csatlakozik. A tároló kanizsai végéhez ér be a 60-as vonalat alkotó deltaág nagysebességű kitérővel, és a váltókörzet után jön közvetlenül Murakeresztúr állomás. 8 leszálló, 2 felszálló. Tehervonat élén horvát dízelgép pöfög, de sajnos abszolút nincs fotóhelyzetben.

Az állomás kanizsai végénél egyetlen fényjelzőt látok Nagykanizsa felé, ami inkább egy kezdő térközjelzőnek tűnik (csak a hátoldaláról láttam, menetközben). Fény bejárati jelző figyelhető meg. Térközös közlekedés, hézagnélküli pálya. A szelvényszámozás Nagykanizsától folytatólagos, hiszen az ex Déli Vasút vonalán járunk.

Fityeház táblás megállóhelyen 1 leszálló. Bajcsa forgalmi kitérő 2284-2277 között fekszik, 2 vágányos, fényjelzős.

Nagykanizsa állomás felvételi épületének falán fehér kő domborművet látunk, a falról már-már lepottyanó vonatra várakozó hölgyeket és urakat ábrázol.

"Kihagyhatatlan" kép. Ha jól sejtem, ez a 8221-es gyékényesi személy.
A 851-es Nagykanizsán, indulás előtt. Összeállítása hátulról előre: 20-37 089, 005, 82-28 125, 20-57 091, 053, 065, 097, V63 014. Induló utasterhelés 10% alatt. Zalakomáron 1 felszálló. Balatonszentgyörgyön a somogyszobi Bz-ről (38916) 1 átszálló utas; az M62 180, vfk., 1. o. (2. o-ra átcimkézve), 2. o., kerékpárszállító összeállítású celliről (8801) 15 átszálló. Balatonmáriafürdőn 10 felszálló, Balatonfenyves 8 fel/1 le, Fonyód 15 fel/3 le, Balatonboglár 10 fel (kereszt a 856 Maestral-lal), Balatonlelle 7 fel/3 le, Balatonszemes 4 fel/2 le, Balatonszárszó 6 fel/4 le, Balatonföldvár 12 le/3 fel, Zamárdi 8 fel/1 le. Zamárdi felsőn kitérőbe járunk, kereszt az IC 846-ossal. Siófok 30 fel/4 le, indulás +5-tel a Zamárdi felsői eset miatt. Székesfehérváron MDmot 3004 látható, Btx 011-gyel záródó szerelvényével. 25 fel/6 leszálló utas. Martonvásár kp-nál helytelenbe megyünk, Tárnokon "egyenesen" folytatjuk Érd felső felé. Kelenföldön 10 leszálló.
Megérkezés a Déli pályaudvarra, pontosan.

Vissza a főlapra