|
2005.02.19-én a délnyugati végekre látogattam:
ezúttal a 61-es (Szentlőrinc-Sellye) vonal, valamint a
60-as (Nagykanizsa-Pécs) kimaradt szakasza volt az
elsődleges cél.
Útvonalam: Budapest - Szentlőrinc (40) - Sellye (61) -
Középrigóc (62) - Nagykanizsa (60) - Budapest (30).
Vonatszámok: 8002 (Szentlőrinc) - 38214 (Sellye) -
38135 (Barcs) - 8915 (Gyékényes) - 8234 (Nagykanizsa) -
851 (Budapest).Szili-kötelék a Déli pályaudvaron,
reggel 8:25-kor. Az alakzat valamivel szabályosabb lesz
így, ha megvárjuk, míg középen a 4612-es
székesfehérvári személy elindul.
|
|
8002-es vonatunk (Bp. Déli pu. i: 7:55) jobboldalt
található. Összeállítása hátulról előre: 20-57
046, 036, 049, 061, 82-28 100, 20-17 370, 311, 387, 317,
379, V43 1063. Kezdeti utasterhelés 75%, beleszámítva
a kerékpárszállító 82-28-asban helyet foglaló,
közel 40 fős vasútbarát különítményt, akik a
kaszói kisvasúthoz igyekeznek, Dombóváron a 8224-es
vonatra átszállva.
Kelenföldön kb. 80 felszálló, Érd felső 6 le/5 fel,
Pusztaszabolcs 6 le/3 fel, Szabadegyháza 5 le/2 fel,
Sárosd 5 le. |
|
Nagylókon kereszt Ex 827/837-essel. 6 felszálló, 1
leszálló. |
|
Sárbogárdon kb. 80 leszálló és 5 felszálló
akad. Simontornya: 20 le/6 fel, Tolnanémedi 10 le/4
felszálló.
|
|
Pincehelyen 35 leszállóból és 5 felszállóból
áll az utascsere. Keszőhidegkút-Gyönk 12 leszálló,
Szakály-Hőgyész 8 le/2 fel. |
|
Dombóváron mintegy 120..140 leszálló, beleértve
a vasútmániás-fórumos csoportot. A jobboldalt álló
8224-es személy terven felül kapott 40 felszálló
vasútbarátot, ami a férőhelykapacitásának negyede.
Ezzel a vonat kezdeti utasterhelése nem lehetett
csekély, Kaposvártól pedig egy darabon igencsak
teltházasnak ígérkezett. De térjünk vissza a
8002-esre...
|
|
Kaposszekcsőn és Vásárosdombón 3-3 felszálló,
Sásdon 8 fel/6 le, Godisán 6 le, Szatina-Kishajmáson 4
fel. A képen Abaliget, keresztre várva. 2 leszálló
utas.
|
|
A túloldalon áthalad a kereszt, a V43 1075 vontatta
IC 817-es ("Misina"). Innen már pontosan
indulunk tovább. +4...+6 környékén mozgott a vonat
késése Dombóvárig, aztán csökkent, Abaligeten pedig
éppenhogy sikerült beesni az IC előtt. Hetvehelyen 3
leszálló, Bükkösdön 4 felszálló, Cserdi-Helesfán
2 le/4 fel.
|
|
Szentlőrinc "alulnézetből". |
|
A 38214-es személyvonat, amely Bzmot 187 szólóban,
székesfehérvári eredetre utaló iránytáblákkal az
előtéri csomagtartóján. Kezdeti utasmennyiség 50%. A
61-es vonal szelvényszámozása Szentlőrinc
kezdőpontú, a pályasebesség 60 km/h.A kiágazásnál,
a 11-es szelvényig egy 40-es lassújel, benne a
10-esnél pontszerű 20 km/h körüli (táblát nem
láttam). Bár a szóló Bz miatt a részletek nem
látszanak, a felépítmény illesztéses, helyenként
valószínűleg rövidebb darabokból 24 m-esre
összehegesztett sinekből. Téglatest alakú
szelvénykövek, zúzottkő ágyazat.
|
|
Királyegyháza-Rigópuszta megálló, ahol 3
leszálló utas volt. A pálya innen jobb minőségű. |
|
Gyöngyfa-Magyarmecske, 1 leszálló. |
|
Sumony állomás váltóin sebességkorlátozás, 3
leszálló. Az állomás 2 vágányos, az 1. rakodó,
vegyesen L és T betonaljakkal. A felvételi épület
felső szintjét egyértelműen lakják vagy
használják, a váróhelyiség is nyitva van, viszont
forgalmi szolgálatot nem láttam - így a váltók is az
"őrzés nélküli" kategóriába eshetnek. |
|
Okorág-Kárászpuszta, utascsere nincs. Megjegyzem,
ha a Szentlőrinc-Szlatina-Nasici HÉV prominensei
annakidején (1895.) alkalmaztak volna komoly
PR-szakembereket, azok a vonal gazdaságosságát
kiválóan indokolták volna a kettős nevű
megállókkal, mondván, átlagos esetben egy megálló
egy falut szolgál ki, de nekik ezt minimális
beruházással (hosszabb névtábla) sikerült
megduplázniuk.
|
|
Kákics, 1 felszálló.
(Fénysorompós útátjáró, közvilágítás - van itt
minden...) |
|
Megérkezés Sellyére, a leszállók pontos száma
21 fő. Az állomás 5 vágányos, az 1.
(raktári-rakodó) faaljasnak tűnik a hó alatt, a
2-3-4. L betonaljas (a 2. a szentlőrinci, a 3. a
villányi átmenő), az 5. közvetlen
sínleerősítésűnek tetszik - tavasszal majd az is
kiderül, hogy ezen belül micsoda... :)))
Alak bejárati jelzőkkel rendelkezik, a
szentlőrinci/villányi végénél csapórudas sorompós
útátjáró található.
|
|
Idilli környezet, oszlopmentes
térvilágítással. (Látszik, hogy itt gondolkodtak a
tervezők és előre tudták, hogy a fotósokat zavarnák
az oszlopok...) |
|
Tájékozódásképpen: egyenesen a 61-es vonal
Szentlőrincre, jobbra a 62-es Harkány, Villány felé.
Az állomás másik végén egyenesen az egykori HÉV
vonal szlatinai folytatásának maradványai
(Drávasztára felé), nyugatra a (még)
működő "Nagy Burma", Középrigócra. |
|
A továbbra is Bzmot 187-ből álló, barcsi 38135
(i: 12:06) elől, mögötte a másik irányba induló,
szentlőrinci 38215 (Bzmot 164).
A Burma-utazás velem együtt 5 utassal indul, plusz 3
határőrrel. A két vasutast is beleszámítva eléggé
lehangoló az arány, pedig ez csak a kezdet.Az
állomás barcsi végénél a felhagyott drávasztárai
vonal szelvénykövei is elárulják
"hovatartozását". A 704-es szelvényben
végetér a 40-es lassújel, elérjük a 60 km/h
pályasebességet. (Megjegyzem, a 62-es vonal
szelvényezésére még figyelmet kell majd fordítani:
Villány jó 10 km-rel hibádzik (kevesebb), nem lehet a
vonal kezdőpontja. Pélmonostor (Beremend-Petárdán
át) már sokkal hihetőbb... A szelvénykövek
téglatest alakúak.)
|
|
Bogdásán nincs utascsere (a megálló beton
esőbeállója mellett fából készült pad és
érdekes, faragott névtábla található). 782-ben
fénysorompós útátjáró, a behatási pontoknál
cikkcakk felhegesztéssel a sínkoronán. A képen
önkiszolgáló sorompókezelés Drávafokon. A
jegyvizsgáló leszáll az útátjáró előtt, elsétál
a "tekerőhelyig", letekeri a sorompót,
megvárja, míg a vonat lassan áthalad, a sorompót
feltekeri és visszaszáll. 2-3 perc szükséges a
művelethez, viszont leépíthető így a - más
funkcióit már korábban elvesztett - állomási
szolgálat. A helyi utasok ismerik a szokást, az első
megállásnál megtörténik az utascsere - Drávafok
állomásnak tehát még a maradványai is feleslegesek
ebből a szempontból. A 4 "valódi" utas
leszáll. Az állomás 2 vágányos, alak bejárati
jelzős (persze "kiszögelve"). Az állomási
váltókon sebességkorlátozás.
|
|
Drávafok váltókörzetét követően kezdődik a
40-es pályasebességű szakasz, erősen elméleti
síkon, mert a gyakorlatban 20-as. (A 2004-es
lassújelkimutatásban Drávafok kiz. - Középrigóc
kiz. nincs is kirészletezve. Minek...)
843-847 között 10 km/h. (A 20-as száguldást
meg-megszakító 10-esek azért vannak, mert már a
Francia Akadémia is kinyilatkoztatta - 200 évvel
ezelőtt -, hogy a 30 km/h feletti tartós sebesség
ártalmas az emberi szervezetre. Ez pedig egy
hangsúlyozottan utasbarát vonal...)Vitézipuszta
előtt, 848+50-ben fénysorompós útátjáró (nehogy a
napi 3, átszáguldó vonatpár bajt okozzon).
Vitézipusztán nincs utascsere. 865-50 után, 866-ig
újabb "pihentető" 10-es lassújel.
|
|
Teklafalu megálló, utascsere nincs. A település a
másik oldalon található, ott van a betonaljakból
készült peron és a tábla is. A képen látható
objektum talán a kultúrváró, de az is lehet,
hogy kombinált busz-vasúti váróhelyiség, a
közlekedési szövetségek jegyében. 881+30 és 883
között 10 km/h.
|
|
Nagy-burmai látkép a Kétújfalu előtti
útátjárótól Sellye felé nézve.
Itt is önkiszolgáló sorompótekerés történik,
utascsere nincs. |
|
Szörény - végre akad egy felszálló.
Zádoron nincs utascsere. |
|
Kastélyosdombó - szintén utascsere nélkül. 989-990
környékén néhány T betonalj hever a pálya mellett,
de láthatóan nem mostanában kerültek ide. (Hamvába
holt aljcsere-ötlet?) 993-tól kezdődik az erdős
rész, először csak a jobb oldalon, aztán 996-tól
baloldalt is. 999-ben fénysorompós útátjáró
(ezúttal jogosabban: az erdő korlátozza a vonal
beláthatóságát).
Drávatamási tm.-en nem állunk meg (a másik két
vonatpár szolgálja ki). 1038-50 után 10 km/h - mert
már olyan rég volt utoljára -, 1042-50-ig. 1043-ban
fénysorompós útátjáró, aztán megszűnik a 20 km/h
(az elvi 40 km/h érvénybe lép).
|
|
Középrigócon nincs utascsere. A 60-as vonal itt
Nagykanizsa felé emelkedő szelvényszámozású,
Középrigóc kb. 615-nél található. Ez Pécs
kezdőponttal nem jön ki (4,5 km-rel több). Az 1857-ben
épült, Mohács-Pécs vonal végpontja
Pécs-Külváros, aztán 1868-ban megépül a
Pécs-Barcs. Ennek kezdőpontja éppen lehetne
Pécs-Külváros, de egyfelől így sem jön ki,
másfelől ha én a mohácsi vonalat a pécsi szén
hajóra rakása céljából építem, akkor nekem a
"világ közepe" a bányáknál Pécsbánya-Rendező
lesz, semmi más... Középrigóc alakjelzős, 3
vágányos, a 3. közvetlen sínleerősítéses, az 1. a
sellyei, a 2. a pécsi (szentlőrinci) átmenője. A
barcsi végén jókora hóember díszeleg... A barcsi
vonal 80-as pályasebességű, illesztéses.
|
|
Barcs felső, macskával. A macska a
betűk közül nagy biztonsággal választotta ki azt,
amely pihenésre a legalkalmasabb. (Ezzel a módszerrel
akár olvasni is meg lehetne tanítani...) Utascsere
nincs. Barcs felé nézve 1 km-rel ezután iparvágány
kiágazás balra. A barcsi bejárat előtt 500 m-rel
(pontos szelvényszámot nem tudok mondani) közel
pontszerű, 20-as lassújel. |
|
Megérkezés Barcsra. Az állomás alakjelzős, 7
vágányos (kijárati jelzője az 1-6. vágányoknak
van). További két teher tárolóval rendelkezik
mindkét oldalán (a felvételi épület pécsi vége
mögött ágaznak ki, az állomás pécsi végéig): a
felvételi épülettel szemközt 2 vágány, a felvételi
épület oldalán 1 vagy 2 vágány (a hótól
bizonytalan a láthatóság), "Megállj"
táblával az elején, járhatatlan.
Az 5. vágány U betonaljas, a 6. és 7. hóval lepett,
nem megfigyelhető. A 4. TM-es, a 3. (átmenő fővg.)
faaljas GEO-val, a 2. faaljas, vegyesen GEO és
közvetlen, az 1. TM-es (1987-es gyártású aljak), ez
utóbbi 54-es sínrendszerű. |
|
A felvételi épület szemből. |
|
A gumikerekes közlekedési ág kellemes küllemű
járműveket vonultatott fel... |
|
...talán ennek köszönhető, hogy - balról jobbra
olvasva legalábbis - elsődlegesen autóbuszállomással
van dolgunk, a Pécs-Barcsi Vasút egykori
végállomásán... |
|
Raktárépület a felvételi épület oldalában, az
állomás gyékényesi vége felé. Érdekessége, hogy
nem oldalrakodós, hanem öt vágány ágazik szét
előtte egymás után, enyhén ráfordulnak az épület
hossztengelyére, kombinált homlok- és oldalrakodó
csonkavágányokat alkotva. A rakodórámpa ennek
megfelelően ferde öblöket képez. A vágánycsoport
elején egy "Megállj" tábla jelzi a szebb
idők elmúlását. Az épülettel szemközt
található még egy raktár, amely faszerkezetű.
Mellette vezet a - Murakeresztúr felé nézve - balra
elágazó iparvágány. Párszáz méterre silók
találhatók, de maga a vágány igen gyanúsan
irányozza meg azt a vonalat a Dráva túlpartján, amely
Verőcére (Virovitica) vezet.
|
|
A 8915-ös gyékényesi személy (Barcs i: 14:27)
összeállítása: MDmot 3006, 20-05 040, 021, a végén
a 014-es vezérlővel. Utasterhelése 35%, Barcson 8
felszálló. Bár a vonat tökéletes helyzetből volt
fotózható (ami miatt kénytelen voltam a másik
oldalról felszállni), állványról, épp a döntő
pillanatban sikerült lemerülnie a fényképezőgépben
lévő akkunak... Ez van. A mai 60-as vonalnak ez a
szakasza Murakeresztúr kezdőponttal
szelvényszámozódik, továbbra is 80-as
pályasebességű, illesztéses. Péterhida-Komlósdon 12
leszálló.
|
|
Babócsa állomás 3 vágányos, az 1. vg. rövid
kihúzó csonkában folytatódik. Fény bejárati,
közös fény kijárati jelzők, szolgálat van. 12
leszálló utas itt is. |
|
Vízváron 3 leszálló, 1 felszálló. Az állomás
4 vágányos, a 3. az átmenő fővg., az 1. a
raktári-rakodó (faalj, GEO), a 2. és 4. ugyancsak
faaljas, GEO sínleerősítéssel. Gyékényesi
váltókörzetéből jobbra iparvágány ágazik, itt
csapórudas sorompó található. Fény bejárati
jelzőket láttam. Gyékényes felé mintegy 300 m-rel
kijjebb még egy csapórudas sorompó található. |
|
Bélavár, 1 leszálló. 419-420 között 10 km/h
lassújel. |
|
Somogyudvarhelyen nincs utascsere. Az épület
elhelyezkedéséből, a terület jellegéből egykori
állomás sejlik fel, talán 3 vágánnyal. Fény
fedezőjelzőkkel biztosított fénysorompós
útátjárókat láthatunk ezen a környéken - például
Somogyudvarhelynél. |
|
Berzence: 4 leszálló, 6 felszálló. Az állomás 3
vágányos féllíra, a 3. az átmenő fővágány
(Somogyudvarhely éppen ilyen elrendezésű lehetett).
Fény bejárati, közös fény kijárati jelzők. Az 1.
vg. rakodó, U betonaljakkal, a 2. faaljas, GEO-val.
Szolgálat van. |
|
Gyékényes két épülete közül az egyik
(kisebbik), elsősegélyhellyel, forgalmi irodával,
horvát vasúti képviselettel. A falon két tábla,
horvátul és magyarul köszöntenek Magyarországon. |
|
A Barcson tökéletes helyzetben lévő MD fényképe
helyett, némi fajdalomdíjul a vezérlős vége... |
|
...és a motorkocsi. Jó félóra múlva, 16:02-kor
fordul 8916-ként, de máris rákerült a zártárcsa. |
|
A tartalék éppen munka nélkül: M40 235. |
|
A 8915-ös ma csak Gyékényesig közlekedik, ezért
a Kaposvárról érkező 8234-est kell igénybevennem
Nagykanizsáig. Vontatójárműve V43 1070, két kocsija
20-17 268 és 258, utasterhelése 30%. A 60-as vonal
Gyékényes-Murakeresztúr közötti szakasza
egyvágányú, L betonaljas, 48-as sínrendszerű,
hézagnélküli, villamosított. Térközös
közlekedés. (Ha a 41-es és 30-as vonalak, valamint
horvátországi folytatásuk kölcsönösen
egyenszilárdságú volna, akkor erre a szakaszra ebben a
formájában talán szükség sem volna...)
|
|
Zákányon 2 felszálló, 1 leszálló. Eredetileg
kb. 4 vágányos állomás lehetett, jelenleg az
átmenőn kívül a raktári-rakodóvágány
felépítményi anyaga figyelhető meg. |
|
Őrtilos: 3 leszálló, 1 felszálló. 3 vágányos
az állomás, fényjelzős, a helyi divat szerint
féllíra, a 3. az átmenő fővg. Ívben fekszik,
murakeresztúri végében a 2. vg. nagysebességű
kitérővel csatlakozik vissza. Az átmenő fővg. nem
rendelkezik peronnal. Területén csapórudas sorompós
az útátjáró. Tovább 100 km/h a pályasebesség. |
|
Belezna, 1 felszálló. A 22-es szelvénynél,
Murakeresztúr előtt néhány vízzsák látható. A
vonal közvetlenül a Mura gátja mellett fut.
|
|
A 8-as szelvénynél ágazik el a delta Kotor felé
mutató ága. Egy kezdő térközjelzőt látunk
Gyékényes felé, Keresztúr felől pedig alakjelzőket.
A deltavágány Murakeresztúr állomás után
következő, tehervonati tároló Kotor felőli végéhez
csatlakozik. A tároló kanizsai végéhez ér be a 60-as
vonalat alkotó deltaág nagysebességű kitérővel, és
a váltókörzet után jön közvetlenül Murakeresztúr
állomás. 8 leszálló, 2 felszálló. Tehervonat élén
horvát dízelgép pöfög, de sajnos abszolút nincs
fotóhelyzetben. Az állomás kanizsai végénél
egyetlen fényjelzőt látok Nagykanizsa felé, ami
inkább egy kezdő térközjelzőnek tűnik (csak a
hátoldaláról láttam, menetközben). Fény bejárati
jelző figyelhető meg. Térközös közlekedés,
hézagnélküli pálya. A szelvényszámozás
Nagykanizsától folytatólagos, hiszen az ex Déli
Vasút vonalán járunk.
|
|
Fityeház táblás megállóhelyen 1 leszálló.
Bajcsa forgalmi kitérő 2284-2277 között fekszik, 2
vágányos, fényjelzős. Nagykanizsa állomás
felvételi épületének falán fehér kő domborművet
látunk, a falról már-már lepottyanó vonatra
várakozó hölgyeket és urakat ábrázol.
|
|
"Kihagyhatatlan" kép. Ha jól sejtem, ez a
8221-es gyékényesi személy. |
|
A 851-es Nagykanizsán, indulás előtt.
Összeállítása hátulról előre: 20-37 089, 005,
82-28 125, 20-57 091, 053, 065, 097, V63 014. Induló
utasterhelés 10% alatt. Zalakomáron 1 felszálló.
Balatonszentgyörgyön a somogyszobi Bz-ről (38916) 1
átszálló utas; az M62 180, vfk., 1. o. (2. o-ra
átcimkézve), 2. o., kerékpárszállító
összeállítású celliről (8801) 15 átszálló.
Balatonmáriafürdőn 10 felszálló, Balatonfenyves 8
fel/1 le, Fonyód 15 fel/3 le, Balatonboglár 10 fel
(kereszt a 856 Maestral-lal), Balatonlelle 7 fel/3 le,
Balatonszemes 4 fel/2 le, Balatonszárszó 6 fel/4 le,
Balatonföldvár 12 le/3 fel, Zamárdi 8 fel/1 le.
Zamárdi felsőn kitérőbe járunk, kereszt az IC
846-ossal. Siófok 30 fel/4 le, indulás +5-tel a
Zamárdi felsői eset miatt. Székesfehérváron MDmot
3004 látható, Btx 011-gyel záródó szerelvényével.
25 fel/6 leszálló utas. Martonvásár kp-nál
helytelenbe megyünk, Tárnokon "egyenesen"
folytatjuk Érd felső felé. Kelenföldön 10
leszálló. |
|
Megérkezés a Déli pályaudvarra, pontosan. |