"Palócgulyás"

 

2005.02.13-án a 78-as vonal felső szakaszát látogattam meg.
Útvonalam: Budapest - Aszód (80) - Balassagyarmat - Ipolytarnóc (78) - Salgótarján (busszal) - Hatvan (81) - Budapest (80).
Vonatszámok: 33502 (Balassagyarmat) - 33614 (Ipolytarnóc) - Nógrád Volán 76-os járat (Salgótarján) - 5803 (Hatvan) - 15003 (Budapest).

A kirándulás viszonylag rövid, kényelmesen belefér egy napba, koránkelésre nincs szükség. A Keletiben a nemhogy pontosan, de egy perccel korábban érkező Tisza (629)...

...valamint a névtelenített (Liszt-mentesített) EC 24 volt megfigyelhető.
Az egyes vágányokra érvényes zónaidő, Murphy által támogatott változatban.
33507-es vonatszámon befut történetünk egyik főszereplője, a 9:45-kor Balassagyarmatra visszainduló formáció, amelyet többen egyszerűen csak "Palóc IC"-nek becéznek. (Bár átszállás nélküli kapcsolatot teremt Balassagyarmat és Budapest között, a járműválasztás erre a célra korántsem ideális. Kivéve, ha az utasok zöme nem utazik végig...)
Összeállítása ebből a nézőpontból hátrafelé: Bzmot 310, Bzx 680, 678, Bzmot 313.
Kezdeti utasterhelés hátul 30%, elől 10%. Pécel bejáraton 5 perc ácsorgás - nyilván utasvédelem miatt (hatvani inga gyorsít a másik vágányon). Gödöllőn 4 leszálló, 2 felszálló. (Egy középkorú, igen tájékozatlanul viselkedő hölgy már Rákosnál készülődött a gödöllői leszállásra, a péceli bejáratnál csak az önműködő ajtók mentették meg a bal vágányra való leérkezéstől és a valószínű következményektől...)
Aszódon most éppen V46 042 alakítja a - leginkább tolómozdonyként használatos - tartalék szerepét. Pályaszámtábláján matricázottak a karakterek, fekete alapjukról furcsán verődik vissza a fény.

12 leszálló, 5 felszálló utas.

Menetirányváltásra van szükség, amelyre 4 perc áll rendelkezésre. A vezér előresétál a nemrég lehullott ónos esőtől igen-igen csúszós peronon, és ha épségben megérkezik, akkor folytatható a menet, fel a 78-as vonalon. Indulás +4-gyel (még a péceli eset miatt).

Iklad-Domony: 2 leszálló, Galgamácsa: 2 fel-, 4 leszálló utas. Galgagyörkön 5 felszálló, Püspökhatvanban 3 fel/5 le, Acsa-Erdőkürt állomáson 3 fel/1 le. Utóbbi helyen kereszt a 33517-es vonattal, amely Bzmot 242 szólóban (5 felszállója volt). Itt már csak 1 perc a késésünk, a nálunk korábban továbbinduló keresztet el se verjük.

A 2 vágányos Galgaguta állomáson 1 fel/6 le.
A képen látható Nógrádkövesd állomáson nincs utascsere.
Becske alsón nem állunk meg, Magyarnándor állomáson 8 le/4 fel, kereszt: Bzmot 292 szólóban (33515), itt már pontosak vagyunk. Mohorán 2 felszálló, Szügyön 2 fel/3 le.
Balassagyarmaton a szomszéd vágányon áll a 33614-es személyvonat képébe öltöztetett Bzmot 334 szólóban. Az átszállásra 2 perc áll rendelkezésre (i 12:00), ami adott esetben elegendő. Induló utasterhelés 8 fő, plusz 1 kutya az előtérben, intenzív odőrje bármelyik oroszláncsaládot zavarba hozná.

Ipolytarnóc felé a szelvényszámozás emelkedő, Balassagyarmat 587 magasságában található - vagyis a Csata kezdőpontú, egykori "Ipolysági Vasút" (Garam-Ipolyvölgyi HÉV vonala) folytatása. Az ipolytarnóci vágányhoz annak a számozása szerint 610-nél közelít a galgamácsai vágány, majd a gyarmati bejáratig egymás mellett futnak.

Egy kis balassagyarmati totál: Drégelypalánk felé nézünk.

A folytatásban 40 km/h a pályasebesség. Zúzottkő ágyazat, illesztéses felépítmény, a hótól persze most nem látni a részleteket, de a szóló Bz-ből egyébként sincs lehetőség komolyabb szemlélődésre. (Nyári állapotok alapján, Balassagyarmatnál faaljak látszottak, mint nagyrészt a környék többi vonalán.) A 660-as szelvénynél fénysorompós útátjáró a 22-es főúton keresztül.

Őrhalom: 1 leszálló, valamint 3 felszálló (nő, két kisgyerekkel). Hugyagon nincs utascsere.
A szelvénykövek téglatest alakúak ("fővonali típusúak"). 716-tól érezhetően több az irányhiba, de nincs lassújel. 747-ben (útátjáról) 20 km/h lassúmenet.
Szécsény alak bejárati jelzős, az útátjáróban csapórudas sorompó. 4 vágányos (1. rakodó, 2. átmenő fővg.), a felvételi épülettel szemközt rakodóterület, valamilyen siló, rönkfa feladás. 1 leszálló, 2 felszálló. A 3. vágányra érkezünk; a képen látható 343-as Bz motor (33615) a 2. vágányon állt. Beérkezésünk után továbbindult. Motorkocsink pedig utánament és átállt erre a vágányra, aztán újból beállt a peron mellé. Tehát lezaljott egy olyan kereszt, ahol a kissé hólepte váltók közül csak egyet kellett használni - nevezzük "takarékos keresztnek". Hátránya is van természetesen: továbbindulás +6-tal.
Ludányhalászi mh-n nincs utascsere, az épület meglehetősen lepusztult. 826-ban fénysorompós útátjáró. Az Ipoly itt igen széles völgyének a (folyásirány szerint nézve!) bal oldalán kanyarog a vonal, lapos dombháton. 847-nél balra tehenészet - a teheneken kívül igen sok borjú figyelhető meg. A nagykürtösi vonal balról csatlakozik be Nógrádszakál kp. végénél; szelvényszámozása Nógrádszakál kezdőpontú. Alak bejárati jelzők. Az állomás 3 vágányos féllíra, 1 felszálló, 3 leszálló. A felvételi épület külsőleg jó állapotú.

899-től 20-as lassújel. Az Ipoly völgye most szűkebb, a vonalat kissugarú ívkombináció tarkítja, de a sebességkorlátozás nem ennek, hanem inkább az általános pályaviszonyoknak szól. Ráróspusztán nincs utascsere, ellenben van csapórudas sorompó - a kezelőjét a képen láthatjuk (az arca túlságosan szembeötlött, így kitakartam). 921-30 -nál végetér a lassújel. 930-ban (útátjáró) közel pontszerű, 20-as sebességkorlátozás.

Ráróspuszta után újból kiszélesedik a völgy.

Litkén 3 felszálló (hölgy, két kisgyerekkel). Eredetileg 2, esetleg 3 vágányos, alak bejárati jelzős állomás volt. 986-nál fénysorompós útátjáró, Ipolytarnóc állomás kp. váltókörzeténél csapórudas sorompó.

Ipolytarnóc állomás, nemzetiszínű zászlórúddal. 5 vágányosnak tűnik, bár a hó kissé zavar az áttekintésében. Az 1. vg. rakodó (oldalrakodóval, a litkeihez nagyon hasonló raktárépülettel), a 2-t használják személyvonatok fogadására és indítására, a 3. az átmenő fővágány. Alak bejárati jelzők, a váltók helyszíni állításúak.
Hómezőben kis Bz...
...még havasabb mezőben még kisebb Bz.
2 perc tartózkodás után visszaindult. Nekem ennyi idő kevés volt, hiszen a határpontot meg akartam nézni - ígyhát búcsút intettem neki.
Miután személyforgalom Losonc felé nincs, a "magad uram" a megoldás. Íme a határpont. A magyarországi oldalon látható egy lassújel vége tábla, a túloldalon előhúzzák a cilinderből a 60-as pályasebességet, anélkül persze, hogy a felépítmény jellege megváltozott volna. (Természetesen mindent meg lehet indokolni, mint ahogy mindennek az ellenkezőjét is, tehát vegyük úgy, hogy nem írtam semmit... :))) )

Láthatóan van itt (teher)forgalom, bár nem túl gyakran. (Nagykürtös tehervonattal való elérése tűnik logikus célnak.)

"Sajnos" a menetrendet nem vonalbejáró vasútbarátokra méretezték, én pedig nem rendeltem különvonatot. Ezért a gumikerekes megoldást választottam, a 14:50-kor induló, Salgótarjánba 15:40-kor érkező buszjáratot. (A kép hátterében található vegyesbolt-italbolt komplexum utóbbi részén igen jóféle dolgokat mérhetnek, ugyanis fél órán belül két Rongyláb Joe is kijött onnan...)

A busz Litke-Karancskeszin át közlekedik, Egyházasgerge zsáktelepülésről sem megfeledkezve. 10 utassal indul, Karancskeszi elején 80%-on, végén 100%-on jár az ülőhelyfoglaltság (sok köztük a diák) - tehát elég tipikus, Salgótarjánra gravitáló elővárosi a járat jellege. Karancslapujtőn és Karancsalján néhány leszállót látok, de így is közel 100%-on érkezünk meg Tarjánba, 5 perc késéssel.

Salgótarján nem-állomás Hatvan felől nézve. Baloldalt a 81-es vonal vágánya, jobbra a zagyvarakodói iparvágány, utóbbi leginkább az idáig közlekedő ingavonatok számára nyújtja egy második vágány lehetőségét.
A kiállított, III. 175 gőzmozdony a peron elején.
A somoskői végénél lévő útátjáró környéke: balra a 81-es, jobbra a zagyvarakodói.
Tolt menetben megérkezett Hatvanból az 5824-es ingavonat, M41 2172, 3 db. Bhv és vezérlő összeállításban.
Somoskőújfalu felől pedig megjelenik az 5803-as, amely Hatvanban egyesül az egri 5503-as gyorsvonattal.
Utasterhelése a végállomástól 10% alatti. Innen 16:26-kor indul, legalább 150 utas vár rá, zömmel diákok. Összeállítása: M41 2144, 20-07 783, 504, 533, 794.

Salgótarján külsőn 2 felszálló, 6 leszálló. Hívójelzéssel indulunk. Pásztón kereszt Csörgős személlyel (5816, vezérlőkocsija csődöt mondhatott), az utasterhelés itt már 75% körüli.

Az 5803-as Hatvanban. Talán látszik, hogy a másik végére már ráállt egy Dácsia: ez fogja átállítani a kocsikat az egri gyors végére.
Megérkezik az egri vonat a "duplán szolnoki" V43 1246-ossal és 4 fülkés kocsival. Én azonban nem ezzel folytatom utamat, hanem a miskolci 15003-assal. Na nem a 10 perc különbség miatt (Keleti pu-ra ennyivel korábban, 18:42-kor érkezik), pusztán a változatosságért. Az 5803-ról azonban kb. 20% utas pontosan a 10 percre vadászva száll át.

A 15003 összeállítása hátulról előre: 20-07 819, 800, 802, 733, 803, 799, 80-07 314, V43 1371 - vagyis egy komplett ingaszerelvény, csak éppen nem tolt menetben. Alkalmi gyorsvonatnak (vasárnap közlekedik) végülis megteszi. Utasterhelése Hatvantól kb. 80%, Gödöllőn 40 le/6 fel. Pécelre hívóval járunk be (a fénysorompó üzemképesnek tűnik a végponti útátjáróban); a kijárat már gyorsításra ingerlő. A Keletibe pontosan érkezünk.

Vissza a főlapra