|
2005.02.13-án a 78-as vonal felső szakaszát
látogattam meg.
Útvonalam: Budapest - Aszód (80) - Balassagyarmat -
Ipolytarnóc (78) - Salgótarján (busszal) -
Hatvan (81) - Budapest (80).
Vonatszámok: 33502 (Balassagyarmat) - 33614
(Ipolytarnóc) - Nógrád Volán 76-os járat
(Salgótarján) - 5803 (Hatvan) - 15003 (Budapest).A
kirándulás viszonylag rövid, kényelmesen belefér egy
napba, koránkelésre nincs szükség. A Keletiben a
nemhogy pontosan, de egy perccel korábban érkező Tisza
(629)...
|
|
...valamint a névtelenített (Liszt-mentesített)
EC 24 volt megfigyelhető. |
|
Az egyes vágányokra érvényes zónaidő, Murphy
által támogatott változatban. |
|
33507-es vonatszámon befut történetünk egyik
főszereplője, a 9:45-kor Balassagyarmatra visszainduló
formáció, amelyet többen egyszerűen csak "Palóc
IC"-nek becéznek. (Bár átszállás nélküli
kapcsolatot teremt Balassagyarmat és Budapest között,
a járműválasztás erre a célra korántsem ideális.
Kivéve, ha az utasok zöme nem utazik végig...) |
|
Összeállítása ebből a nézőpontból
hátrafelé: Bzmot 310, Bzx 680, 678, Bzmot 313.
Kezdeti utasterhelés hátul 30%, elől 10%. Pécel
bejáraton 5 perc ácsorgás - nyilván utasvédelem
miatt (hatvani inga gyorsít a másik vágányon).
Gödöllőn 4 leszálló, 2 felszálló. (Egy
középkorú, igen tájékozatlanul viselkedő hölgy
már Rákosnál készülődött a gödöllői
leszállásra, a péceli bejáratnál csak az
önműködő ajtók mentették meg a bal vágányra való
leérkezéstől és a valószínű
következményektől...) |
|
Aszódon most éppen V46 042 alakítja a - leginkább
tolómozdonyként használatos - tartalék szerepét.
Pályaszámtábláján matricázottak a karakterek,
fekete alapjukról furcsán verődik vissza a fény. 12
leszálló, 5 felszálló utas.
|
|
Menetirányváltásra van szükség, amelyre 4 perc
áll rendelkezésre. A vezér előresétál a nemrég
lehullott ónos esőtől igen-igen csúszós peronon, és
ha épségben megérkezik, akkor folytatható a menet,
fel a 78-as vonalon. Indulás +4-gyel (még a péceli
eset miatt). Iklad-Domony: 2 leszálló, Galgamácsa: 2
fel-, 4 leszálló utas. Galgagyörkön 5 felszálló,
Püspökhatvanban 3 fel/5 le, Acsa-Erdőkürt állomáson
3 fel/1 le. Utóbbi helyen kereszt a 33517-es vonattal,
amely Bzmot 242 szólóban (5 felszállója volt). Itt
már csak 1 perc a késésünk, a nálunk korábban
továbbinduló keresztet el se verjük.
|
|
A 2 vágányos Galgaguta állomáson 1 fel/6 le.
A képen látható Nógrádkövesd állomáson nincs
utascsere. |
|
Becske alsón nem állunk meg, Magyarnándor
állomáson 8 le/4 fel, kereszt: Bzmot 292 szólóban
(33515), itt már pontosak vagyunk. Mohorán 2
felszálló, Szügyön 2 fel/3 le. |
|
Balassagyarmaton a szomszéd vágányon áll a
33614-es személyvonat képébe öltöztetett Bzmot 334
szólóban. Az átszállásra 2 perc áll rendelkezésre
(i 12:00), ami adott esetben elegendő. Induló
utasterhelés 8 fő, plusz 1 kutya az előtérben,
intenzív odőrje bármelyik oroszláncsaládot zavarba
hozná. Ipolytarnóc felé a szelvényszámozás
emelkedő, Balassagyarmat 587 magasságában található
- vagyis a Csata kezdőpontú, egykori "Ipolysági
Vasút" (Garam-Ipolyvölgyi HÉV vonala)
folytatása. Az ipolytarnóci vágányhoz annak a
számozása szerint 610-nél közelít a galgamácsai
vágány, majd a gyarmati bejáratig egymás mellett
futnak.
|
|
Egy kis balassagyarmati totál: Drégelypalánk felé
nézünk. A folytatásban 40 km/h a pályasebesség.
Zúzottkő ágyazat, illesztéses felépítmény, a
hótól persze most nem látni a részleteket, de a
szóló Bz-ből egyébként sincs lehetőség komolyabb
szemlélődésre. (Nyári állapotok alapján,
Balassagyarmatnál faaljak látszottak, mint nagyrészt a
környék többi vonalán.) A 660-as szelvénynél
fénysorompós útátjáró a 22-es főúton keresztül.
|
|
Őrhalom: 1 leszálló, valamint 3 felszálló (nő,
két kisgyerekkel). Hugyagon nincs utascsere.
A szelvénykövek téglatest alakúak ("fővonali
típusúak"). 716-tól érezhetően több az
irányhiba, de nincs lassújel. 747-ben (útátjáról)
20 km/h lassúmenet. |
|
Szécsény alak bejárati jelzős, az útátjáróban
csapórudas sorompó. 4 vágányos (1. rakodó, 2.
átmenő fővg.), a felvételi épülettel szemközt
rakodóterület, valamilyen siló, rönkfa feladás. 1
leszálló, 2 felszálló. A 3. vágányra érkezünk; a
képen látható 343-as Bz motor (33615) a 2. vágányon
állt. Beérkezésünk után továbbindult. Motorkocsink
pedig utánament és átállt erre a vágányra, aztán
újból beállt a peron mellé. Tehát lezaljott egy
olyan kereszt, ahol a kissé hólepte váltók közül
csak egyet kellett használni - nevezzük
"takarékos keresztnek". Hátránya is van
természetesen: továbbindulás +6-tal. |
|
Ludányhalászi mh-n nincs utascsere, az épület
meglehetősen lepusztult. 826-ban fénysorompós
útátjáró. Az Ipoly itt igen széles völgyének a
(folyásirány szerint nézve!) bal oldalán kanyarog a
vonal, lapos dombháton. 847-nél balra tehenészet - a
teheneken kívül igen sok borjú figyelhető meg. A
nagykürtösi vonal balról csatlakozik be
Nógrádszakál kp. végénél; szelvényszámozása
Nógrádszakál kezdőpontú. Alak bejárati jelzők. Az
állomás 3 vágányos féllíra, 1 felszálló, 3
leszálló. A felvételi épület külsőleg jó
állapotú. 899-től 20-as lassújel. Az Ipoly völgye
most szűkebb, a vonalat kissugarú ívkombináció
tarkítja, de a sebességkorlátozás nem ennek, hanem
inkább az általános pályaviszonyoknak szól.
Ráróspusztán nincs utascsere, ellenben van csapórudas
sorompó - a kezelőjét a képen láthatjuk (az arca
túlságosan szembeötlött, így kitakartam). 921-30
-nál végetér a lassújel. 930-ban (útátjáró)
közel pontszerű, 20-as sebességkorlátozás.
|
|
Ráróspuszta után újból kiszélesedik a völgy. Litkén
3 felszálló (hölgy, két kisgyerekkel). Eredetileg 2,
esetleg 3 vágányos, alak bejárati jelzős állomás
volt. 986-nál fénysorompós útátjáró, Ipolytarnóc
állomás kp. váltókörzeténél csapórudas sorompó.
|
|
Ipolytarnóc állomás, nemzetiszínű
zászlórúddal. 5 vágányosnak tűnik, bár a hó
kissé zavar az áttekintésében. Az 1. vg. rakodó
(oldalrakodóval, a litkeihez nagyon hasonló
raktárépülettel), a 2-t használják személyvonatok
fogadására és indítására, a 3. az átmenő
fővágány. Alak bejárati jelzők, a váltók
helyszíni állításúak. |
|
Hómezőben kis Bz... |
|
...még havasabb mezőben még kisebb Bz.
2 perc tartózkodás után visszaindult. Nekem ennyi idő
kevés volt, hiszen a határpontot meg akartam nézni -
ígyhát búcsút intettem neki. |
|
Miután személyforgalom Losonc felé nincs, a
"magad uram" a megoldás. Íme a határpont. A
magyarországi oldalon látható egy lassújel vége
tábla, a túloldalon előhúzzák a cilinderből a 60-as
pályasebességet, anélkül persze, hogy a
felépítmény jellege megváltozott volna.
(Természetesen mindent meg lehet indokolni, mint ahogy
mindennek az ellenkezőjét is, tehát vegyük úgy, hogy
nem írtam semmit... :))) ) Láthatóan van itt
(teher)forgalom, bár nem túl gyakran. (Nagykürtös
tehervonattal való elérése tűnik logikus célnak.)
|
|
"Sajnos" a menetrendet nem vonalbejáró
vasútbarátokra méretezték, én pedig nem rendeltem
különvonatot. Ezért a gumikerekes megoldást
választottam, a 14:50-kor induló, Salgótarjánba
15:40-kor érkező buszjáratot. (A kép hátterében
található vegyesbolt-italbolt komplexum utóbbi
részén igen jóféle dolgokat mérhetnek, ugyanis fél
órán belül két Rongyláb Joe is kijött
onnan...) A busz Litke-Karancskeszin át közlekedik,
Egyházasgerge zsáktelepülésről sem megfeledkezve. 10
utassal indul, Karancskeszi elején 80%-on, végén
100%-on jár az ülőhelyfoglaltság (sok köztük a
diák) - tehát elég tipikus, Salgótarjánra
gravitáló elővárosi a járat jellege.
Karancslapujtőn és Karancsalján néhány leszállót
látok, de így is közel 100%-on érkezünk meg
Tarjánba, 5 perc késéssel.
|
|
Salgótarján nem-állomás Hatvan felől
nézve. Baloldalt a 81-es vonal vágánya, jobbra a
zagyvarakodói iparvágány, utóbbi leginkább az idáig
közlekedő ingavonatok számára nyújtja egy második
vágány lehetőségét. |
|
A kiállított, III. 175 gőzmozdony a peron elején. |
|
A somoskői végénél lévő útátjáró
környéke: balra a 81-es, jobbra a zagyvarakodói. |
|
Tolt menetben megérkezett Hatvanból az 5824-es
ingavonat, M41 2172, 3 db. Bhv és vezérlő
összeállításban. |
|
Somoskőújfalu felől pedig megjelenik az 5803-as,
amely Hatvanban egyesül az egri 5503-as gyorsvonattal.
Utasterhelése a végállomástól 10% alatti. Innen
16:26-kor indul, legalább 150 utas vár rá, zömmel
diákok. Összeállítása: M41 2144, 20-07 783, 504,
533, 794.Salgótarján külsőn 2 felszálló, 6
leszálló. Hívójelzéssel indulunk. Pásztón kereszt
Csörgős személlyel (5816, vezérlőkocsija csődöt
mondhatott), az utasterhelés itt már 75% körüli.
|
|
Az 5803-as Hatvanban. Talán látszik, hogy a másik
végére már ráállt egy Dácsia: ez fogja
átállítani a kocsikat az egri gyors végére. |
|
Megérkezik az egri vonat a "duplán
szolnoki" V43 1246-ossal és 4 fülkés kocsival.
Én azonban nem ezzel folytatom utamat, hanem a miskolci
15003-assal. Na nem a 10 perc különbség miatt (Keleti
pu-ra ennyivel korábban, 18:42-kor érkezik), pusztán a
változatosságért. Az 5803-ról azonban kb. 20% utas
pontosan a 10 percre vadászva száll át. A 15003
összeállítása hátulról előre: 20-07 819, 800, 802,
733, 803, 799, 80-07 314, V43 1371 - vagyis egy komplett
ingaszerelvény, csak éppen nem tolt menetben. Alkalmi
gyorsvonatnak (vasárnap közlekedik) végülis
megteszi. Utasterhelése Hatvantól kb. 80%, Gödöllőn
40 le/6 fel. Pécelre hívóval járunk be (a
fénysorompó üzemképesnek tűnik a végponti
útátjáróban); a kijárat már gyorsításra ingerlő.
A Keletibe pontosan érkezünk.
|