"Évbúcsúztató"

 

Az év utolsó előtti napján, 2004.12.30-án meglátogattam a Borsodi-Mezőség két zsákvonalát, 88-ast és a 89-est. Derült, csapadékmentes az időjárás már reggeltől, ami részben képes ellensúlyozni a rövid nappalok hatását.

Útvonalam: Budapest - Miskolc - Nyékládháza (80) - Tiszapalkonya Erőmű - Hejőkeresztúr (89) - Mezőcsát - Nyékládháza (88) - Miskolc - Budapest (80).
Vonatszámok: Ex 512 (Miskolc) - 35015 (Tiszapalkonya Erőmű) - 35034 (Hejőkeresztúr) - 35115 (Mezőcsát) - 35126 (Nyékládháza) - 35016 (Miskolc) - IC 561 (Budapest).

Az Ex 512 összeállítása hátulról előre: 19-37 019, 29-05 010, 061, 054, 047, 060, V43 2244.

Az "Expressz" az új menetrendben új termékként jelentkezett (nem az egykori expresszvonatok utódjaként!), előbb kötelező, majd lóhalálában átkommunikálva, fakultatív helybiztosítással. Tehát, az ilyen vonatokban alkalmazott kocsikat el kellett látni kocsiszámok és ülőhely-foglalás megjelenítésére képes alkalmatosságokkal, továbbá nem hiányozhat az ülőhelyek számozása sem. A foglalás jelzését alapvetően gyűjtőívekkel (kocsinkénti lapok) oldják meg.
Lássuk, milyen sikerrel történt mindez. Az 1.o.-ként funkcionáló 19-37-es előterében az ablakra ragasztották az A/4-es papírlapot befogadó sineket (bal kép, felül). A papírlap tanúsága szerint a kocsi az előző napi 514-es expresszben (Keleti pu. i: 11:15) közlekedett és egyetlen utas váltott ide helyjegyet. A bal képen, középen kocsiszám-tartó sínt örökítettem meg (nem az 1. o. kocsiból). Lent a sebtében 2. o.-ra "átcimkézett", 29-05-ös (Bp) kocsi ülőhelyszámozását látjuk, a csomagtartó külső élére ragasztva. Ugyanitt ülőhelyfoglaltságot jelző műanyagsineket is elhelyeztek. A jobb oldali kép a 29-05-ös kocsik egyikének utastéri ajtajára erősített, foglaltságjelző lapot mutatja. A lap a mai napon 519-es számmal Miskolcról érkezett vonat (Keleti pu. é. 7:47) 21-es kocsijának egyetlen ülőhelyfoglalásáról tanúskodik. A többi kocsiban nem találtam semmilyen "cetlit".
A bakra beszorított V43 1365-öst valamilyen okból sürgősen ki kellett szabadítani, ezért 8:45-kor kihúzás, 8:55-kor betolás következett, az akkor még igen mérsékelt számú utassal a fedélzeten.
Egy gyors és - sajnos - ellenfényes Taurus-kép, aztán vissza a vonatunkhoz.

A kezdeti utasterhelés elől 30%, hátul vélhetően több. Gödöllőn 30 felszálló, 8 leszálló utas, Hatvanban 15 fel/20 le. Vámosgyörk 12 fel/4 le, Kál-Kápolna 10 fel/8 le, Füzesabony 22 fel/20 le, Mezőkövesd 6 fel/30 le.

Nyékládházán 2 felszálló és 15 leszálló utas.
Az állomást a mai napon először, de nem utoljára látjuk.
Megérkeztünk Miskolcra.
A Kandó Kálmán téren némi használtcikk-felhozatal jelentkezett a Bengálik hűlt helyén.

Bő egy órám lévén, sétáltam kicsit.

A Tiszai és a Gömöri pu. közötti deltaágban, a kissugarú ív miatt, vezetősín és nyomkarimakenő berendezés található. Ezt a mechanikusan működő típust (megjegyzem, BNV-nagydíjas volt) elkezdték innen-onnan leszerelni, helyette a vonalfelújítások alkalmával újabb modellt használnak. Amaz szerkezetileg és telepítés szempontjából egyaránt jóval bonyolultabbnak tűnik, elektromos energiát igényel (amit telepített napcellákkal és akkumulátorokkal elégítenek ki), de bízzunk benne, hogy ezzel több munkahelyet ad, gazdaságot élénkít, és utolsó sorban még eredeti céljának is jobban megfelel.
A Vörösmarty és Kisfaludy utcák felüljárói kellemes megfigyelőhelyeket biztosítanak.
Először a Bzmot 400 + 404 összeállítás deltázott be a fűtőházhoz, majd az 5422-es ózdi személy jött, élén a 2155-ös Csörgővel.
A másik felüljáróról az induló 565-ös "TVK" IC-nek lehetett utánalőni.
Vissza a deltavágányhoz....
...aztán irány a Tiszai pu.
A 35015-ös, Miskolc - Tiszapalkonya Erőmű viszonylatú (12:40-kor induló) szamélyvonat összeállítása: V43 1307, 20-07 520, 82-07 322. Induló utasterhelés szűk 30%.
Nyékládháza másodszor, 20 leszálló és 8 felszálló utassal.
A kiágazó vonal egyvágányú, 48-as sínrendszerű, L aljas GEO sínleerősítésekkel, villamosított, térközbiztosítással rendelkezik. A szelvényszámozás Nyékládháza kezdőpontú. Hejőkeresztúrig a lassújelkimutatás szerint a 6-10 szelvényekben van egy 60-as lassújel, ehhez képest a 32-től is 60 km/h-tartunk (kitáblázva nem láttam).
Hejőkeresztúr, 10 leszálló és 5 felszálló. Az állomás fényjelzős, egyéni kijáratikkal. Az 1.-2. vg. U betonaljas, a 3. (átmenő fővg., palkonyai) L, a 4. (mezőcsáti) szintén, az 5. pedig TU-hoz hasonló szerkezetű, de más típusú (az alátétlemeznél jobban kiemelkedő) betonalj.

A palkonyai vonal Hejőkeresztúr kezdőponttal szelvényszámozódik, a folytatásban inkább 60, mint 80 km/h a vonat sebessége.

Nagycsécs megállóhely. Az egyetlen leszálló utas megjegyezte: "-Szép pályaudvarunkat fotózza?"

A 70-es szelvénytől illesztéses a felépítmény. A 78-asban iparvágány kiágazás jobbra (Tiszapalkonya felé nézve értendő), villanytelep-jellegű helyre vezet. Sajószöged mh. a nagycsécsihez hasonló esőbeállóval rendelkezik, 2 felszálló utasa van.

Tiszaújváros hejőkeresztúri végénél jobbra villamosított kihúzó csonka, a váltókörzet előtt 40 km/h. Az állomás ugyancsak fényjelzős, egyéni kijáratikkal. 9 vágányos, a 3. az átmenő fővg. (Az 1. és 2. vg. faaljas, a 3. L, 4. T, 5. L, 6. és 7. TU, a két szélső is annak tűnik.)
20 leszálló utas.

A Bzmot 399-ből kiállított, 35004-es InterPici Miskolc felé indul.

Tiszaújváros palkonyai váltókörzetében 20-as lassújel. Jobbról (Palkonya felé nézve) iparvágány, a TVK mellől. Balra (137-es szelvény) ugyancsak iparvágány, a Tisza II. Hőerőműhöz. A vonal kétvágányúként folytatódik, pontosabban, a TVK másik iparvágánya (vegyesen faaljas, U-s, L-es) egy darabig a vonal mellett halad, villamosítva. A 143-as szelvényben fordul jobbra és bemegy a kerítésen túlra - kivert üvegű, lepusztult őrtorony mellett -, de a drót már előbb véget ér, a 139-ben. A 144-ben következik Tiszapalkonya Erőmű állomás váltókörzete.

A képen Tiszapalkonya Erőmű felvételi épülete mellől a szelvényszámozás szerinti végpont felé nézünk. 5 leszálló volt. Az állomás 4 vágányos féllíra (1. vg. L, 2., 3., 4. vg. T aljas). Fényjelzős, egyéni kijárati jelzőkkel. Az erőművi végén, a váltókörzeten túl tolatásjelzők. Itt vágány ágazik jobbra (Tiszai Finomító), valamint két vágány egyenesen halad tovább (Tiszapalkonya Hőerőmű), a kerítés előtt végetér a drót. Az 1. vg. mellett az erőművi véghez közel, Tiszaújváros felé felállítottak egy főjelzőt, a személyszállító vonatok indítása céljából.

Vonatunk és a felvételi épület.
A 153-as szelvénykő található kb. abban a magasságban, ahol állok.
Az épület előtti vár-makett, közelebbről. Többnyire olyan helyeken szokás ez, ahol valóban van vár, az állomási makett azt mintázza. Ez vajon minek lehet a makettje?
A 35034-ként forduló kompozíció a vezérlőkocsi felől.

Úgy határoztam, hogy Tiszaújvárosig visszagyalogolok, ami bőven belefér a fordulóidőbe.

A szelvényszámozás szerinti kezdőponti váltókörzet, amely - a kijárati jelzők és a vonatszámok tanúsága szerint - végponti. (Az egyértelműség kedvéért nevezzük Tiszaújváros felőlinek.)
Tiszaújváros palkonyai bejárata. Jobboldalt látjuk a Tisza II. Hőerőműhöz vezető iparvágány kiágazását (tolatásjelzővel). A baloldalt haladó vágány a Tiszapalkonya Erőmű váltókörzete előtt elforduló TVK iparvágány - közvetlenül a váltókörzet előtt itt is tolatásjelzőt találunk.
Az egykori torony maradványai ma hajléktalanok és macskák céljait szolgálják. Ugyanebben a magasságban a másik oldalon, a töltés mellett-alatt, mintegy száz méter hosszan, fóliából és deszkákból összerótt hajléktalan-telep sejlik fel a fák között. Egy-egy "ottlakó" tűnik fel, szatyrokkal a kezében.
A felvételi épület és magányos remot Dácsia.
A Dácsia közelebbről.
Kiváló kis bunker - a másikat az állomás palkonyai végénél találtam, ugyanezen az oldalon. Ennek az ajtaja kissé nyitva, előtte szemét tornyosul.

Az állomáson folyamatosan gyülekezik a nép a 35034-es vonathoz, kb. kétharmaduk diák. Végül 70-en szállnak fel (82-en várakoztak, ebből 12 kísérő rokon stb.), Palkonyáról 1 utas jön.

Sajószögeden 6 felszálló, előtte a 105-ös szelvénynél 20-as lassújel előjelző, nem teljesen érthető funkcióval (nem láttam utána lassújel elejét). Nagycsécsen 1 felszálló.

A 35034-es vonat Hejőkeresztúron, a lenyugvó Nap fényében.
4 felszálló, 6 leszálló utast számoltam.
Bunkerből itt sincs hiány, méghozzá igazi formatervezett darabot látunk.
A felvételi épület.
A karácsonyi-szilveszteri hangulatvilágítás közelebbről, most még kikapcsolt állapotban. Hamisítatlan vasutas-fíling... :)))
A tiszapalkonyai vonal első szelvényköve. A mezőcsáti "igazi" mellékvonal (ex Miskolc-Mezőcsáti HÉV), a palkonyait pedig 1955-ben vette használatba a MÁV, az Ózd-Miskolc-Leninváros ipari tengely déli szállítási szárnyaként.
A Nap már éppen vízszintesen süt, mikor megérkezik a Bzmot 335-ből és az 564-es mellékből álló, 35115-ös vonat, 20% utasteheléssel. Ketten szállnak le róla.

A vonal szelvényszámozása folytatólagos, Nyékládházától. A pályasebesség 40 km/h. A váltókörzet után kezdetben a TU-szerű (de más típusjelű) aljakat figyelhetjük meg, szórványos L aljcserékkel és néhol még U aljakkal is. Az 55-ös szelvénytől (útátjáró) 30-as lassújel (a lassújel vége fordítva van kitáblázva). Az előjelzőnél TM aljak, aztán az 59-től (M30-as felüljárója alatt) faaljak GEO-val, néhol közvetlen leerősítéssel, nem túl tiszta ágyazattal. Illesztéseknél kezdetben két-két L alj. 65+50-től L betonaljak, a lassújel végetér. A felépítmény jobb, de továbbra is sok az irányhiba.

Hejőszalonta táblás megállóhely, 3 leszálló. A tábla kicsit még előrébb található, a kép látószögén kívül, a hullámlemez építmény pedig a gumikerekes konkurrenciáé.
A megálló eredetileg mrh. lehetett, a váltókörzetek még megvannak. A peronnál TM aljak, majd a 77-estől faalj GEO-val. 85-től 90+50-ig 30-as lassújel, a 85-nél a tábla a zúzottkövön hever, az oszlopa sehol - nyilván alumíniumból készült, a helyi gyűjtögetők nagy örömére. A sebességkorlátozás végétől TU aljak, illesztéseknél itt-ott faaljas vagy L-es. 100-as szelvény magasságában néhány méteren tiszta faalj. 104-ben alak előjelző rozsdás árboca, 109-nél alak bejárati jelző maradványai.
Hejőbába-Hejőpapi, illetve az, ami mára megmaradt belőle. Eredetileg 3 vágányos állomás (1. vg. rakodó, rövidebb, a 2. az átmenő fővg.), a váltókörzetei még megvannak, rozsdásodó vágányzáró sorompókkal. Az alakjelzők hozzá tartoztak (a másik végén hasonló a kép). Itt négyen szálltak le. A váltókörzetek között a megmaradt vágány L aljas, aztán faaljak GEO-val. 131+50 után TU-s, ezen belül a 134-137 között vegyesen L és TU. 147-149 között jobboldalt (Mezőcsát felé nézve) kavics, zúzottkő depó. (A helyiek állítása szerint szó van arról, hogy az új tulajdonos a szállításokhoz igénybeveszi a vasutat. Egyelőre nem.) 149 után faaljak GEO-val, 160-tól szórványos TM-es cserék.
Igrici mrh, használaton kívülinek tűnő rakodóvágánya nyíltvonali őrzés nélküli váltókkal rendelkezik. Az esőbeálló éppen naplementével turbósított, de utascsere ennek ellenére sincs. A kép látószögén kívül jobbra, kéttengelyes fedett kocsi szekrénye alakít valami elhagyatott raktárt. Ezután TM és L aljak jönnek keverve (úgy tűnik, L aljak szórványos TM aljcserékkel), 172-től folyamatosan L, benne 182-185 között faaljak GEO-val. 196-tól szennyezett ágyazat.
Mezőcsát előtt alak előjelző és bejárati jelző nyomai fedezhetők fel. A váltókörzet előtt fénysorompós útátjáró. Jobbra "gyanúsan" eltávolodó kihúzó csonka (később a helyi erőktől megtudom, hogy 2 állásos fűtőház volt itt valaha, fordítókoronggal, vízdaruval 375-ösök számára, amelyek a Dácsiák korszaka előtti időkben tanyáztak errefelé).

11 utas szállt le.

A fotón a (szelvényszámozás szerinti) végponti vég felől látjuk az állomást. 4 vágányos, a 2. és 3. vg. L, az 1. és 4. faaljas.

A gazba belevesző kihúzóvágány az állomás végponti végén. A jobb oldali épület raktár lehetett.

Az 1. vágány homlokrakodó csonkában végződik, a 4. pedig iparvágányként folytatja útját az állomás melletti Tüzép telepig.

Vonatunk az oldalrakodó tetejéről a motorkocsi körüljárása után. A raktár működik, a helyi erők említenek némi árufeladást - ami persze a "szép idők" árnyékának sem nevezhető.
A felvételi épület mögött a konkurrencia figyel. Amint egy utasnak kinéző élőlény a közelébe merészkedik, azonnal kinyitja az ajtaját és lecsap rá... :)))
Indulás előtti fotó a felvételi épületről...
...és vonatunkról, a korábbi helyről.
Vissza 10%-os telítettséggel indulunk. (A tucatnyi hős utas nyilván kijátszotta az állomás előtt strázsáló busz éberségét...) Igriciben leszáll, Hejőszalontán felszáll egy-egy utas. Hejőkeresztúron 2 leszálló, a fenyőfán már égnek a "hangulatfények".
Nyékládháza harmadszor, díszkivilágításban.

A 35016-os vonatot - nem meglepően - ugyanaz a "minimalizált" ingaszerelvény alkotta, mint egy kanyarral korábban. Utasterhelése 15%, Nyékládházán 15 felszálló.

Megérkezés Miskolcra.
Az "Avas" IC Miskolcon, indulás előtt.
Miskolcról 75%-osan telítve indult, Füzesabonyban jellemzően inkább leszálló utasok akadnak, a telítettség 70% alá ment. Összeállítása hátulról előre: 20-71 022, 020, 016, 88-71 008, 10-71 008, 19-91 314 (nemrég átalakítva, 3 db. 2. o. fülkével), V43 1371.

Végül egy "szőkenős" vicc:
Szőke nő vitatkozni kezd a másik szőke nővel, hogy az a helyén ül. Megmutatják jegyeiket egymásnak, kiderül, hogy a vitatkozó jegye a 17-es kocsiba szól, a vonat másik végébe (de azonos sorszámú ülésre, mint amelyre leülni szándékozik). Vitatkozó szőke nő kifogásolja, hogy a 17-es kocsi elsőosztályú, de neki másodosztályú a jegye - abba a kocsiba tehát nem szólhat.
A "vicc" pontosan így esett meg - az utasoknak még szokniuk kell a "vegyes" Avmz-t...

Vissza a főlapra