"Lepsénynél még megvolt..."

 

...a 49-es, lentebb pedig a 48-as vonal (Dombóvár-Lepsény, Pincehely-Tamási). Ez azonban már csak múlt idő (a felhagyott vonalak felépítménye egyre komolyabb folytonossági hiányokat mutat), így a híres kabaréjelenet idézett mondását ezúttal egy rövid, félnapos utazás apropóján használjuk.

Útvonal: Budapest - Hajmáskér (30/20) - Lepsény (27) - Budapest (30).
Vonatszámok: 9002 (Hajmáskér) - 39615 (Lepsény) - 855 (Budapest).

A Déli pu-n, a vonatunk mellett két vágánnyal, az 1179-es Szilire leszünk figyelmesek.

Ez pedig 9002-esünk - a számokat most mellőzve -, két termes 2. o. (By), egy kerékpárszállító, négy fülkés 2. o. és egy fülkés 1. o. összeállításban, V43 1237-essel.
Napfürdőző játékosok.
Helyet foglalok a mozdony utáni By-ban. Az induló utasterhelés átlagosan 20%, elől 10% alatt. Kelenföldön 15 felszálló, Székesfehérváron 3 leszálló és 20 felszálló utas. Indulás után akad egy negyedik leszálló, aki miatt a vonat leintésre kerül, a lassú helyzetfelismerő képességgel megáldott utastárs szerencsére nem a kerekek alatt végzi. Az állomás végponti végéhez araszolgatván, ezt még egy vészfékhúzás is megtoldja.
Várpalota állomás (10 leszálló, 5 felszálló), amely előtt vontatójárművünk fokozatosan vontatott járművé vált.
"Nahát, de megszaporodtak itt a lassújelek az utóbbi időben" - gondoltam éppen magamban, ám hamarosan tisztázódott, hogy nem a mocsár nyert újabb teret a nem is oly rég állékonyabbá erőszakolt vonalszakasszal szemben, hanem jólfésült küllemű V43-asunk kiáltott némi sürgős karbantartásért.
Az eset következtében jól fizető (?) tehervonat ítéltetett kényszerű tartózkodásra, csak azért, hogy a pénztemető jelleggel közlekedő 9002-esünk továbbmehessen. (Na persze, a konfliktusmentesség - ahogy egykori parancsnokom mondta sorkatona koromban: gondprobléma (így, egyben) ne legyen - sok pénzt megér, főként, ha mások állják... :))) )

Az állomási személyzet - kis tanácstalanságot követően - rendezte sorait és gondolatait. A gondolatrendezés tetemes része jól hallatszott a hangos utastájékoztatón keresztül, ugyanakkor tényleges utastájékoztatásra (várható indulási időpont és ehhez hasonlók) természetesen nem került sor. Ígyhát, legalább ennyiben megvalósult a veszteséges személyszállítást illető takarékosság...
A 046-os Gigant először a Sziliért jött.

A beteget elviszik.
A felvételi épület falán lévő emléktábla ("A Magyar Nyugoti Mozdonyvasut ... 125. évfordulójára ...") alatt csap nélküli ("-Azt már ellopták" - így az állomási személyzet), kő ivókutat veszünk észre. Hasonlót Hajmáskér állomáson is láthatunk.
Továbbindulás a Giganttal az élen 11:11-kor, vagyis +46-tal.

Pétfürdőn két összekapcsolt remot Dácsia várakozik: 1316 és 131x (ahol x=9?).

Megérkezés Hajmáskér állomásra 11:26-kor (+47), az árnyékosabbik...
...és a naposabbik oldalról nézve.

Itt összesen 5 fős utascsere történik.

Az eredetileg majd' egyórás csatlakozási időm alaposan megfogyatkozott az 1237-es problémái miatt, ezért a rakodó, valamint a lőtéri út elejének (hja, a régi szép emlékek... :))) ) megtekintéséről lemondok, maradnak az állomási látnivalók.

Egy kis Sziliparádé.

Az állomás megszokott alakjelzői. Furcsának tűnne nélkülük, bár tény, hogy érdekes színfoltot jelentenek - így, 2004. végén Európában - egy fővonalon...
A jobb oldali pénztárablakon található felirat szerint, a jegykiadás az állomás melletti boltban történik, ebben az időszakban pedig ott sem.
Hajmáskér állomás felvételi épülete.
Megérkezik a 39615-ös személy, Bzmot 330 képében. A motorkocsit az előző utazás (2004.11.06.) során láthattuk Sárbogárdon: akkor túl közel állt a fényképezés helyéhez, így csak kürtök nélkül fért bele a képbe. Ezúttal bőven ad alkalmat megfelelő beállítású fotók készítéséhez.
Miután a késett 9002-eshez Veszprémben csatlakoznia kell, 11 perc késéssel jelenik meg. Az utasterhelése 20% sincs (9 fő).

A 27-es vonal szelvényszámozása Hajmáskér kezdőpontú. Az állomás utáni ívben L aljak. A szelvénykövek téglatest alakúak, felül ívesek, de a fővonalakon találhatókhoz képest vékonyabbak. A pályasebesség 50 km/h, a 26 - 52 szelvények között 30-as lassújel. Sóly megállóhelyen nincs utascsere.

Vilonya-Királyszentistván megállónál ágazik el, alakjelzővel biztosítva, a Fűzfő-Gyártelepi iparvágány. 1 leszálló, 3 felszálló. A lassújel ezután ér véget.
Papkeszi állomás fényjelzős, közös kijáratival, 5 vágányos (1: TM aljak, 2: TU, a 4-5 a felvételi épületig tartó tárolóvágányok, TM aljakkal, jó, újszerű állapotban). 2 felszálló, 1 leszálló. A vp-i (szelvényszámozás szerint, tehát a csajági végi) váltókörzetnél balra iparvágány kiágazás (nyilván a peremartoni telephez).

Berhida: 2 le/1 felszálló utas (a 11 percből eddig 2 percet sikerült faragni). Tovább egy szakaszon enyhén dombvidéki a vonalvezetés.

Küngös előtt a fénysorompós útátjáró behatási pontjainál cikkcakk felhegesztés a sínkoronán. Küngösön 3 leszálló. A megállónál csatlakozik be jobbról egy vágány, iparteleptől vezet. A váltón 10 km/h (nincs kitáblázva). A 199-nél lévő útátjáróban 10-es lassújel (a 2004-es kimutatás szerint még 20-as...).
Csajág-felső, 1 felszálló.

Csajág bejárat előtt :22-kor jelenünk meg (:17-kor kellene beérkeznünk az állomásra). A :25-ös indulás jótékony hatásával tehát - ha a 29-esen közlekedő, csatlakozó vonat nem "akarja" majd másképp - a 9002-es vonat okozta gondok nyomtalanul eltűnnek...

Motorkocsink Csajág állomáson.
A 2184-es Csörgő érkezik 4 db. By kocsival és indul tovább Székesfehérvár irányába, szerencsére időben - tehát pontos indulásunk most már szinte garantált. Igaz, utascsere nem történt - sem ezzel a vonattal, sem nélküle.

A szelvényszámozás folytatólagos (a 27-es vonal számozása szerint a csajági felvételi épület előtt a 218-ast találjuk). Csajág vp. váltókörzet után, a 29-es korrekció előtti nyomvonala és a kőhíd, ebből a nézőpontból, sokkal jobban látszik, mint a 29-esről.

Balatonfőkajár előtt fénysorompós útátjáró, ugyancsak cikkcakk felhegesztéssel. A megállóban 5 leszálló, 2 felszálló.

Lepsény előtt, az előjelzőt követően jobbról iparvágány. 295-20-nál van a bejárati jelző.

Lepsény. A villámkezű kalauz gyorsabb volt nálam, ígyhát a zártárcsa már felkerült a Bz innenső végére. A 6 leszálló utas hamar odébbállt.
A cukorrépa-szezonnak köszönhetően, az 1222-es remot Dácsia álldogált a rakodóterületen, rakodás alatt álló szerelvény mellett.
Ha nem is mind a négy sarkából, de megnézzük innen-onnan...
Totál a felvételi épületről, a 330-as Bz-vel mint speciális díszlettel.
Megjött a Maestral (855) az 1154-es Szilivel, szerencsére a nevében szereplő szél nélkül. A kocsik előlről hátrafelé: 20-57 097, 20-57 090, 19-37 066, 39-80 002, 20-80 022, (51 78) 20-70 031, 017 03818 - az utolsó értelemszerűen egy messzi-messzi galaxisból, annak fővárosa környékéről.
20 felszálló vár rá, az utasterhelés velük (velünk) együtt 70% körüli.
Székesfehérvár bejáratnál.
Menetközben lebeszéltem magamat arról, hogy a Keletiig utazzak: Kelenföldön leszálltam.
A Maestral utolsó kocsija, a Zágráb-Moszkva között közlekedő 017 03818 RIC háló (RZD-MSzK) legutóbb idén augusztus 30-án kapott KR-2 szintű karbantartást, a felirata alapján.
Gyors kép a GySEV-es Sziliről, azután irány haza.

Vissza a főlapra