|
2004.11.06-án Somogyországot kerestem fel,
elsősorban a 38, 37 vonalak iránt érdeklődve.
Útvonalam: Budapest - Dombóvár (40) - Somogyszob (41)
- Nagyatád (38) - Somogyszob (38) - Balatonszentgyörgy
(37/30) - Budapest (30).
Vonatszámok: 8002 (Dombóvár) - 8224 (Somogyszob) -
38935 (Nagyatád) - 38914 (Balatonszentgyörgy) - IC 843
(Budapest).A 8002 összeállítása hátulról előre:
20-57 073, 060, 084, 034, 027, V43 1066. Induló
utasterhelés 90%, Kelenföldön 60 felszálló.
|
|
Az utasmennyiség Sárbogárdig közel változatlan
marad, onnan 80% Sárbogárdon kapáslövés készült
erről a nagyon tetszetős küllemű Bz-ről - sajnos
túl közel került már, ezért választhattam a
pályakotró vagy a kürtök "levágása"
között.
|
|
Dombóvár: a beérkezett pécsi vonattól (vp. felé
nézve) jobbra, a szigetperon másik oldalán álló
8224-es gyékényesi személy. Kb. 80 leszálló akad a
8002-ről, ebből 15-en szállnak át a 8224-esre.
Utóbbi összeállítása: V43 1170, 20-17 271, 20-57
096; 30% utassal indul.
|
|
Dombóvár alsóig a pálya L betonaljas,
illesztéses, a sebesség 40 km/h. Alsón az állomási
vágányok faaljasak ill. T betonaljak találhatók
bennük, itt-ott vízzsákosak. 15 felszálló, valamint
kereszt egy tehervonattal, amely Pécs felé folytatja
útját a deltán. A végponti váltókörzetet
követően L aljak, hézagnélküli pálya, az első
ívben napelemes nyomkarimakenő berendezés. A
váltókörzet utántól a 22-es szelvényig 20-as, 22-23
között 40-es lassújel, majd 60 km/h. (A
szelvényszámozás Dombóvár kezdőpontú.) Pörgetett
vasbeton felsővezeték tartóoszlopok, sok ív (és sok
ismétlőjelző, az oszlopok miatti letakarás
következtében), helyenként vízzsákos a vágány. A
70-es szelvény környékén laza aljvégek.
|
|
Kapospulán nincs utascsere, Attalán 2 leszálló. Csoma-Szabadi
állomás fényjelzős (Kaposvárig térközös
közlekedés, fényjelzős állomások), az 1. vg.
(rakodó) U aljakkal, a 2-3-4 L, az 5. pedig TU. 4
leszálló. Oldalt több vágányos rakodó
portáldaruval, nem tűnik gyakran használtnak. Itt a
112-es Púpos található, odébb üzemi kocsik és
vágánymezők.
A 100-103 szelvényekben 40-es, 125+30-nál, az
útátjáróban 20-as lassújel. A közöttük lévő
"kitöltő" területeken 60-asok vannak
kitűzve. Nagyberkiben 5 felszálló.
|
|
Baté állomás, 1 fel/1 leszálló. 4 vg., a 2. az
átmenő fővg., a 2-3-4 L-es (1964-es gyártású
aljak), az 1. nem megállapítható (miután nem
"emeli ki" a sínt, U vagy faalj lehet).
Kereszt a Bzmot 420-ból és 411-ből álló IP
827-essel. Az állomási vágányok egy részén, a vp.
felé eső 1/3-ban lassújelek. A 178-as szelvény
környékén igen komoly vízzsákok. Szórványosan laza
aljvégek továbbra is jellemzőek.
|
|
Kaposhomok: 2 fel/1 leszálló utas. 201-202 között
fényjelzővel biztosított, terelőcsonkás kiágazás
jobbra (Taszári reptér?). |
|
Taszár állomás kp. váltókörzetétől 40-es
lassújel; az állomás 4 vágányos, a 3. az átmenő
fővg. A 2-3-4 L aljakkal rendelkezik, az 1. (rakodó,
amely a felv. ép. magasságáig tart) U-s. 2
felszálló, 3 leszálló. A rakodóterületen rönkfát
látunk. A 230-astól az útátjáróig, kb. 150 m
hosszban ágyazatpótlás és vágányszabályozás
nyomai. (Az útátjáróban korábban meglévő
lassújelet "foltozták"?)
|
|
Kaposszentjakabon 5 fel/4 le, itt csatlakozik be a
35-ös vonal. A váltókörzettől 40-es lassújel,
288-293 között ágyazatpótlás. A kép
Kaposszentjakab után készült.
|
|
Kaposvár kp-i végénél M40 301, M41 2149, V43 1062
alkotja a látnivalókat. 25 leszálló, kb. 80
felszálló. Amíg a felszálló utasok megrohamozzák
a vonatot, gyorsan leugrom lekapni a
Státuszszimbólumot. A szigetelőporcelánokkal a
háttérben kissé úgy hat, mintha sürgősen
fodrászati beavatkozásra lenne szüksége...
A gépi hangú utastájékoztató kifejezetten
felhívja a figyelmet arra, hogy a vonatunk
kerékpárszállító kocsit továbbít. Nos, ezt én
eddig nem vettem észre, és akárhogy is nézem,
továbbra sem találok a két kocsi között ilyesmit.
Pécs felé viszont, a 1062-es Szili által vontatott
8807-es járatban tényleg virít egy
kerékpárszállító, annál azonban ezt nem közli a
hangos. Nem baj, fő, hogy darabra rendben vagyunk. :)))
(Megjegyzem, a menetrend azt erősíti meg, amit látok,
és nem azt, amit hallok.)
|
|
A folytatásban, a kaposvári állomási ívtől a
316-os szelvényig faaljas a pálya, majd újból L
betonaljak. 321-ben végetér a 40-es lassújel; 327-nél
fordul el a 36-os vonal. A 335-ös szelvényben, az
útátjárónál 20 km/h. Itt (és a továbbiakban)
fedezőjelzőket látunk a fénysorompós útátjáróknál.
Ezután hallatlan 80 km/h-s "száguldás" veszi
kezdetét, egészen a 363-asig, ahonnan 300 m hosszú
60-as sebességkorlátozás jön. Kaposújlakon 4 fel-
és 1 leszálló, kissé előrébb feltűnik az első
alakjelző, egy előjelző képében.
Kaposmérő kp. váltókörzete előtt laza aljvégek.
Viszonylag új, betonaljas kitérők, a kp.
váltókörzet után kb. 100 m-nyi Skl-3
sínleerősítés. Az állomás alakjelzős (bejárati,
kijárati egyaránt van), 4 vágányos, a 3. az átmenő
fővg., az 1. vg. U aljas, a 2. TU, a 3-4 L. 18
leszálló, 2 felszálló. Az 1. vg-ból a váltókörzet
mögött vágány ágazik ki, használaton kívüli
gyártelephez vezet. Az állomási területen 60-as
lassújel.
A 407-ben lévő útátjáró is fedezőjelzős,
ezután szokatlan kialakítású, szögletes, kerek
kivágásokkal rendelkező, vasbeton felsővezeték
tartóoszlopok következnek. Kaposfő felvételi
épülete érdekes, íves-árkádos kialakítású, itt
nincs utascsere. 435-től 40 km/h lassújel. Az oka a
437-ben látható: nemrég keletkezett
alépítmény-berogyás, áteresz felett. A
kijavításáig a teherforgalom szünetel a vonalon. A
munkálatok éppen a közelebbi szemrevételezés
fázisában tartanak: egy mikrobuszos különítmény
veszi górcső alá a helyzetet... 441-nél
vízzsák-sorozat, a lassújel a 442-ben ér véget.
A képen Kiskorpád felvételi épületét látjuk.
Betonaljas kitérők, alak bejárati és kijárati
jelzők fogadnak. 4 vágány, a 3. az átmenő fővg., az
1-2 TU aljas, 3-4 L-es. Kp. váltókörzetből kiágazás
egy rakodóterülethez, amely láthatóan használatban
van. 8 leszálló, kereszt a 1011-es Szilivel (gm.) Az
állomás vp. végénél nem használt vg. ágazik ki.
|
|
486-488 között szórványos aljcserék (LM).
Jákó-Nagybajom állomáson betonaljas kitérők, alak
bejárati és kijárati jelzők. A helyi divatnak
megfelelően, ez is 4 vg., a 3. az átmenő fővg., az
1-2 TU betonaljakkal, a 3-4 L. Kiegészítőként rakodó
csonka, amely a vp. váltókörzetből ágazik. 12
leszálló, 2 felszálló.515-ösben
dezintegrálódott kutya. 535-545 között szakaszosan
laza aljvégek, néhol szennyezett ágyazat, vízzsákok.
556 után hasonló a kép. 569-nél szórványos LM-es
aljcserék.
|
|
Kutason 15 leszálló, 4 felszálló utas.
Fénysorompós útátjáró, 60-as lassújel az
útátjáróban 588-ig. Beleg állomáson betonaljas
kitérők, 3 vg. (1. TU, 2-3 L, a 2. az átmenő fővg.),
alak bejárati-kijárati jelzők. 17 leszálló, 1
felszálló. Az állomás vp. felén egy negyedik
vágány is található, amely a váltókörzet után
rövid kihúzó csonkában ér véget. 620-tól 623-ig 60
km/h lassújel, oka a 622-ben lévő fénysorompós
útátjáró. 627+50-től megint lassújel, 20 km/h, 50 m
hosszú. 635-től 655 körülig ágyazatpótlás,
659-től 660-ig a változatosság kedvéért lassújel,
60-as.
|
|
Ötvöskónyi peronja előtt sorozatban vízzsákok.
8 leszálló. Miután csapórudas sorompó van a
megállót követő útátjáróban, a kis épülethez
sorompótekerő szolgálat tartozik. 685-686 között
60-as lassújel, ugyanakkor a környéken a töltés két
oldalán a szabványárok szépen rendbentartott.
707-nél közelít a 37-es vonal (TU aljak), 708-nál
látjuk meg a nagyatádi 38-ast, faaljakon.
|
|
Somogyszob fényjelzős (egyéni kijáratikkal), 7
vágányos, a 4. az átmenő fővg. 1-2 vg. TU aljakkal,
3-4-5 L, 6-7 TU. Rönkfa feladás. 15 leszálló, kb.
ugyanennyi felszálló.
Kereszt a V43 1069 vontatta 8237-essel; a peronon állók
többsége rá vár. 8224-es vonatunk pedig a
kijáratra... |
|
A 38935 számú nagyatádi személy Bzmot 236
szólóban, 24 utassal. A 8237-ről - amely 5 fülkés
kocsit és egy kerékpárszállítót tartalmaz - nincs
átszálló. Az egykori Somogyszob-Barcs vonal
megmaradt szakasza Somogyszob kezdőponttal
szelvényszámozódik, hasáb alakú,
"mellékvonali" szelvénykövekkel. A 32-es
szelvénynél útátjáró található, itt 40 km/h
körüli sebességre lassítunk (amennyire láttam, nincs
kitáblázva), egyébként 60 km/h. Nagyatád előtt
fénysorompós útátjáró, közvetlenül az állomás
előtti pedig csapórudas.
|
|
Nagyatád, a zöldbe burkolózó felvételi
épülettel. Előtte az integető úr abszolút
szándékosan maradt a képben (így akarta);
Somogyszobon mosolyogva meg is jegyezte: "maga itt
fényképezget, fényképezget?"... :))) Az
állomás fény bejárati, közös fény kijárati
jelzős. Kp. váltókörzet előtt jobbról iparvágány
(konzervgyár). 4 vágányos, 1. vg. (rakodó) faaljas
közvetlen leerősítéssel, 2. vg. vegyesen faaljas
közvetlennel és TU betonaljas, 3. vg. (átmenő fő)
faaljas GEO-val, 4. vg. TU. Rönkfa feladás
(ott-tartózkodásom alatt éppen rakodtak).
|
|
A végpont felé nézünk: az egykori barcsi
folytatás némi vágányzattal és tolatásjelzővel
képviseltetve. |
|
Ezenkívül még megtalálható egy 84-es feliratú
szelvénykő, majd következik a végponti
váltókörzet. |
|
Kompozíció épületből, motorkocsiból és
gazkupacból. |
|
A Bz közelebbről - sajnos ez a vége árnyékban
van. |
|
Az ember lassan úgy érzi, hogy a Ganz motorkocsik
örök életűek... A kopottas külső még direkt jól
is áll neki itt a "kertben".
|
|
Somogyszob felé nézünk. A lassújel a
kezdőpontnál is így van kitűzve: ezáltal válik a
80-as pályasebességű vonal effektíve 60-assá. A
visszaúton az utasterhelés 9 fő.
|
|
Újra Somogyszobon. Vonatunk Keszthelyig azonos
vonatszámmal közlekedik tovább, de gyakorlatilag mint
új vonat: szinte teljes utascsere, 21 perc várakozás,
ezalatt átállás egy vágánnyal beljebb,
megerősítés. |
|
A felvételi épület vp-i oldalában kiállított
375,1522-esre erősített tábla.
(A vasútbarátság tehát komoly múltra tekint vissza -
na de kik azok a "somogyszobi vasútbarátok"?
Ha a táblát alaposabban megnézzük, fent jobbra egy
sütkérező, vasútbarát legyet veszünk észre.) |
|
Maga a kiállítási tárgy. |
|
A felvételi épület: egyszerű, mégis szokatlan
kompozíció. A restiben szokatlanul olcsó szendvics
kapható. |
|
Immár az 523-as mellékkel együtt. Utasmennyiség a
motorkocsiban 25%, a mellékben 4 utas. A 37-es vonal
szelvényszámozása csökkenő, a kezdőpont
Balatonszentgyörgy, Somogyszob kb. 590-nél van. Hasáb
alakú szelvénykövek, a hiányok a felül íves,
téglatest alakú kövekkel pótolva. 583-ig zúzottkő
ágyazat, TU aljas, majd faaljas. 582-től kavicsos
ágyazat kezdődik, faalj, GEO, szórványosan betonaljas
(T, L) és faaljas aljcserék. 567+50 - 565 között
(ív) zúzottkő, faaljak. 560-ig 50-es lassújel, ettől
kezdve 40-es. 557-ben (útátjáró) zúzottkő pótlás.
535-től zúzottköves a felépítmény, több
aljcserével (TU leginkább). 531-50 és 529+50 között
10-es lassújel.
|
|
Segesd mh., bennehagyva a kép jobb szélén a Bzx
ajtajának gumija.
5 leszálló, 2 felszálló. 520-ban (útátjáró) 20-as
lassújel, ezután előfordulnak közvetlen
sínleerősítések is, faaljon. 510-ben van a 40-es
lassú vége és egy másik 50-es eleje. 497-től
ágyazatpótlás az aljvégeknél, 492-493 között
(másutt is) szennyezett ágyazat. |
|
Felsőbogátpuszta (483) tmh., 1 felszálló. Innen
már dominál a közvetlen sínleerősítés faaljon,
szórványos aljcserék továbbra is. 479-ben
fénysorompós útátjáró. A "kanyargós"
rész előtt és után hosszú egyenesek. |
|
Böhönye állomás fény bejárati jelzős
("kiszögelve"), 2 leszálló, 2 felszálló
utas. Váltókörzetekben 10 km/h (nincs kitűzve). 3
vágány, az 1. és 3. rakodó, a 2. az átmenő fővg.
Az 1. vg. rövid kihúzóban végződik, egy
raktárépületig. A felvételi épület felől,
kiegészítésképpen homlokrakodós csonka. A TU-s 3.
vg. kivételével a többi faaljas. 410-től sok a
betonalj, de a darabokból 24 m-re összehegesztett
sinekre tekintve az irányhiba is sok. 394-nél
útátjáró viszonylag friss ágyazatpótlással,
azután inkább faaljas. 363-tól jobb a pálya
minősége, GEO faaljon. A vonalvezetés
"hullámvasút-szerű": a vonalra nem teljesen
merőleges, pár méter magas, hullám-alakú dombhátak
között alacsonyabban fekvő területek. 348 után
számos közvetlen sínleerősítéses alj mutatkozik,
szórványos aljcserék TU-val. 328-as szelvényt
követően megint rövid darabokból hegesztett sinek,
326-tól túlteng a GEO.
Mesztegnyő állomás fényjelzős, közös
kijáratival, váltókörzetben 10 km/h (nincs kitűzve).
3+1 vg., az 1. rakodó, a 2. az átmenő fővg., a
"+1" a kisvasúti rakodó. A kp.
váltókörzetből vágány ágazik egy olajátfejtőnek
kinéző helyre.
A mesztegnyői kisvasút (vég)állomásáról sajnos nem
készült jó "kapáslövés". Néhány
kisvasúti kocsira magasan rönkfát halmoztak fel. A
továbbiakban a közvetlen sínleerősítés jellemző,
faaljon, 278-tól szórványos aljcserék L-lel.
|
|
267-nél megszűnt megálló peronja látszik,
265-nél sok aljcsere L-lel. 229 után, a hídig
szennyezett ágyazat. Marcali állomás fényjelzős
(kp.-i végén közös kijárati is van), 3 vg. (2.
átmenő fővg. faaljas, az 1. rakodó U-s ill. faaljas,
a 3. TU-s), továbbá egy rakodó csonka. 9 felszálló,
1 leszálló. Keresztezzük a Bzmot 221 + Bzx 624
összeállítású 38915-öt, amelyre nyolcan várnak és
heten szállnak le róla, telítettsége 30% körüli.
Nem mondhatni, hogy a szolgálat egész nap az
irodában ül: sorompótekerés az épület előtt, séta
a helyszíni állítású váltóhoz - mindezzel együtt
a keresztre kiszabott idő optimistának tűnik. A
kereszt kis késése és a "technológiai idő"
miatt +6-tal indulunk tovább.
A kp-i váltókörzetnél vágányok ágaznak
fatelephez és tároló silókhoz. A kp-i bejáratnál
(217) ér véget a hosszú 50-es sebességkorlátozás
(40-es veszi át a helyét), a 212-i (fénysorompós)
útátjáróban ágyazatpótlást látunk. 208
magasságában még egy telephelyet fűz fel az
iparvágány, itt tartálykocsik állnak. 206-tal szemben
ér véget, ütközőbakban.
|
|
197 - 195 között és 192-nél sok aljcsere TU-val
és T-vel, tovább szórványosan, közvetlen
sínleerősítéses faaljak között. 165-ben
fénysorompós útátjáró. 154-50: vágánykiágazás,
amely Kéthely eredeti állomási mivoltát bizonyítja.
A váltón 10 km/h. Az immár megállóvá
egyszerűsödött helyen nincs utascsere. Eredetileg 2
vágányos állomás volt, az egyik oldalon
rakodóterülettel - az 1. rakodóvg. részlegesen
felszedve, a két kitérő még a helyén. |
|
Kéthely után. |
|
Balatonújlak tmh., nincs utascsere. Fénysorompós
útátjáró. 102-nél fogja keresztezni a vasutat az
épülő M7-es, a földmukák előrehaladott
állapotúak, valamint betonozzák a felüljárót. Ezen
a részen szinte tisztán faaljas a pálya, közvetlen
sínleerősítésekkel. A 40-es lassú a 90-es
szelvényben ér véget, ezután megint 50-es jön (a
kp.-nál látjuk kitáblázva). Balról (kp. felé
nézve!) iparvágány, 78-50 a kiágazás helye, a
fővonaltól kihúzott felsővezeték pedig a 79-ig tart.
|
|
Balatonkeresztúr fény bejárati, közös fény
kijárati jelzős, 3 vg. (mindhárom faaljas, közvetlen
leerősítéssel), az 1. vg. véget ér a felvételi
épületnél. 6 leszálló, 1 felszálló. Rögtön az
állomás mögött, a 69-es szelvénynél érünk a 30-as
vonal mellé. A 30-as szelvényben található a 30-37
nyíltvonali elágazás, terelőcsonkával.
|
|
Balatonberényben 6 le/2 felszálló. A
felvételen: megérkezés Balatonszentgyörgyre, ahol 7
leszálló akad, 3 felszálló mellett.
|
|
Balatonszentgyörgy, WC-teszt. Az eredmény nem
rossz, és örvendetes, hogy ez a fajta
szabványberendezés egyre több helyen köszön vissza.
Reméljük, kellően idő- és vandál-állónak bizonyul
majd. |
|
Miközben a restiben beszereztem némi élelmet,
jellegzetes zajokra lettem figyelmes. A zajforrás
szerencsére bevárta az IC-t, ígyhát semmi sem
akadályozott meg abban, hogy közelebbről
becserkésszem. |
|
A gyári tábla természetesen nem stimmel a
pályaszámhoz - ami a legkevésbé sem zavaró, hiszen a
másik oldalán rombusz alakú táblát figyelhetünk
meg. Lényeg, hogy darabra megvannak... :))) |
|
|
Luganszk szépe pózolt egy kicsit... |
|
Megérkezett az IC keszthelyi része V43 1152-vel. |
|
A Szilire zártárcsa kerül, átáll a másik
vágányra, majd gm-ben el. |
|
A kanizsai rész az 1149-essel... |
|
...itt pedig már a kettő együtt. Az
utaskihasználtság 20%, Kelenföldig 30%-ra emelkedik, a
Délire 15% marad.
Fonyódon M62 104, kővonattal.
|
|
Az 1. o. kocsi szerepét a 002-es ARp alakítja. A
képen az egykori "komfortkocsi" belső tere. |
|
A fa ablakkeret alatt jobbra dugalj a kétcsatornás
rádióhoz, balra a pincér hívására szolgáló gomb.
(Működőképességükről nem győződtem meg.) |
|
Búcsúfotó a Déliben. A vonat összeállítása
hátulról előre: 20-67 059, 056 (eddig a keszthelyi
rész), 84-35 002, 88-67 001, 20-67 057, 20-67 029, V43
1149.
|