|
2004.10.24-én Ács felé indultam. Célom a
legkevésbé sem vonalbejárás volt, hanem az
Ács-Nagyszentjános állomásközben végzett
pályafelújítás, valamint ezen okból ott
tevékenykedő, igen szines vontatójármű-állomány
megtekintése. A "szines" szó úgy értendő,
hogy nem MÁV-tulajdonú.
Az elvégzendő munkák intenzitását, azok
szállítási igényét, a kint dolgozó járművek
hovatartozását, összetételét és mennyiségét ne
állítsuk szembe és ne vonjunk le ebből messzemenő,
akár a vasúti kereteken is túlmutató
következtetéseket, főként ne most mindjárt. Majd
máskor és máshol... :)))Tehát, az odautat a képen
látható Szili vontatta 942-es, Győrig közlekedő
gyorsvonaton tettem meg. Ez megáll Ácson (aminek
üzleti szükségességét ne akarjuk felmérni ezen a
helyen), tehát éppen jó nekem.
|
|
Komárom. A GySEV V43 322 nemrég történt
balesetének "szenvedő alanyai" közül az
"eggyé vált", két magasoldalfalú kocsi még
el nem szállított maradványai. A hozzánk közelebb
eső kocsi közelebbi végében, az eredetileg
szállított fémhulladék tetején egy kevés plusz
hulladék keletkezett, amely a baleset pillanatáig mint
forgóvázkeret funkcionált. |
|
A fűtőház elé vontatott V43 322 roncsa,
ponyvával letakarva. |
|
A 942 gépe Ácson. Más szögből vagy távolabbról
szinte reménytelen volt fotózni, a szembesütő Nap
miatt (a vágány másik oldalán pedig kerítés
határolja be a lehetőségeket). |
|
A magánjárművek egyike, Wiebe géplánccal.
Megérkezésem (9:31) és távozásom (12:41) között
nem láttam mozogni, visszaútban (14:25) ugyanebben a
helyzetben pihent, de ez most megint nem tartozik ide...Lényeg,
hogy a fotó kedvéért az állványt a pőrekocsikra
kellett helyeznem, lévén másképp meglehetősen útban
voltak.
|
|
A kocsikról lemászva ilyen felvételre adódott
lehetőség. |
|
Kiértem az állomás végponti váltókörzetéhez.
A bal vágány áll felépítménycsere alatt, az abban
található, egyik tolatóváltó szép vízzsákot
fejleszt maga alatt - pedig réginek egyáltalán nem
mondható.
...de ezt sem illik feszegetni jólfésült
elbeszélésünkben... |
|
...inkább gyönyörködjünk a tájban és vessünk
egy pillantást a munkaterületre.
A bal vágány az ágyazatból kibontva, de még a
helyén. Csend, nyugalom - a munkák az állomásköz
másik végében, Nagyszentjánosnál zajlanak, az új
pályaelemek fektetésével a 119x szelvények
környékén járnak. |
|
A jobb vágány friss, 2004-es gyártású, UIC 60-as
sinekkel, Skl-14 sínleerősítéssel, a divatosabbik
geometriájú (de az ismertetőkben ugyanúgy a Vossloh
14-esként emlegetett) szorítórugóval. |
|
Miután pályaépítéssel kapcsolatos mozgásnak
semmi jele, egy ideig vonali fotók készítésével
szórakoztattam magamat, azzal, hogy ha megunom,
visszaballagok az állomásra és nézek valami
személyvonat-félét Nagyszentjánosra. A bejárati
jelző előtti felsővezeték-tartóoszlop két oldalát
néztem ki mint "állványállító helyet".
Remekül rá lehetett látni a bejárati jelzőre
(mármint a jobb vágányéra), továbbá a
használatból kivont bal vágány eszményi
lehetőséget teremtett az "oszlopmentes"
fotók készítéséhez. Egy kis gyomírtás, és máris
készen állt a "vadászles"...
Az időpontok és az összeállítás alapján, egy
Veneziát (EN 241) látunk a képen, 1047 003-assal.
Megjegyzem, előtte a Wiener Walzer (EN 467) is megvolt
1047 010-essel, de addig-addig engedtem közel magamhoz,
míg végül lemaradt a képről a bal ütközője...
:)))
|
|
Ez pedig, ha jól sejtem, a 947-es gyors... |
|
...utána 10 perccel a 917-es vonatszámmal ellátott
Répce IC, a 8-as Bikával. |
|
A páratlan irány határozottan erősebb volt, Bp.
felől csak EC 24-re (Liszt) futotta, az ÖBB 023-as
Taurus-ával. |
|
Gigant-fanok előnyben... |
|
...azután győri inga, a 9415, gépe a V43 1279. |
|
Az első RoLá-mat (V63 049) elszúrtam, a
másodiknál (1047 006) azért már észnél voltam. |
|
Értelemszerűen a Szili húzta a remot Dácsiát,
csak az állomásra való begurulás közben leengedte az
áramszedőjét. |
|
1047 007 a 912-es Claudius IC-vel. |
|
A felhozatalt illetően nem volt okom panaszra, az is
igaz persze, hogy az 1-es vonalon ennek nem is kellene
másképp lennie. Elindultam visszafelé, az állomásra. Ez
itt a vasútépítők reklámjának helye...
|
|
Hátulról Avala (794) közeledett, az 5-ös
Milkával. |
|
A peron előtt 922 akadt horogra, a 150-es Giganttal. |
|
A Bp. felől érkező tehervonat kitérőbe ment,
megvárni a szemből jövő vonatokat. Leeresztett
szedővel gurult végig a Gigant az állomási
vágányon. |
|
GySEV-es Szili a Szombathely-Szerencs viszonylatú
594-es gyorssal. A mellette már bent álló 9425-ös
személyt (V43 1283, tolt menetben) előzi. |
|
Formabontásként Szilis RoLa Győr felől. |
|
GySEV 1047 502 konténervonattal Bp. felől. Másnap
reggelre már nem így néz ki, sajnos - a vezérállás
súlyosan sérül egy közúti teherjárművel történő
ütközés következtében, Wampersdorf-Grammatneusiedl
között.
|
|
Nagyszentjánosra ezzel a személyvonattal (9422, ha
minden igaz) megyek. |
|
Kiérve a helyszínre, a prágai illetőségű
"EZ" felsővezetékeseinek
"játékszerei" fogadnak. |
|
Az előző napi Kolbászfesztivál-különvonat 20-as
NOHAB-ja szintén a pályaépítés kapcsán tartózkodik
errefelé. Azzal végképp ne foglalkozzunk itt és
most, hogy ki kinek milyen alapon milyen tulajdonú
mozdonyt ad kölcsön. Itt áll egész nap és kész...
illetve... izé... ezzel az "egész nappal" se
foglalkozzunk. Szóval, szép, na.
|
|
Átkukkantunk a "résen" - az EZ
szerelvényének másik végén található jármű. |
|
Mondhatni, a nap egyik főszereplője: M61 019,
vadonatúj - a képek készítésekor talán kétnapos -
festéssel. Dozátoros kocsikat vontatna, de momentán
nincs rá szükség, lévén az egyik "kék
Szergej", hasonló kocsik élén, éppen kint
tevékenykedik.
A területre kivitt mozdonyokkal meg a munkaszervezéssel
kapcsolatos kérdéseket ne itt és ne most
feszegessünk, hányszor leírtam már... :))) |
|
Minden egyes dozátoros kocsin ezt a táblát
találjuk, lényegében a használati utasítással.
Nem azért van minden kocsin ilyen tábla, mert a
dolgozó az egyik kocsitól a másikig haladva elfelejti
a kezelés fortélyait, és fel kell frissíteni,
hanem... De ne feszegessük ezt sem, mert nem idetartozó
körülmény... |
|
Elégedjünk meg a NOHAB szelíd domborulataival -
hogy úgy mondjam, bájaival -, melyeket a friss külső
erőteljesen kiemel. |
|
Napsütésben talán még frissebbnek hatna az a
festék - de mindent ugye nem kívánhatunk. |
|
Ha NOHAB, akkor a másik mosópornak sem szabad
lemaradnia, már csak a rend kedvéért sem... Ehhez
azonban egy kis gyaloglásra van szükség adott esetben:
ott van a vonat vége, célpontunk meg a másik végén.
És nem árt tempózni, mert mindez, ha lassan is, mozog,
hiszen azért van kint, hogy fokozatosan megszabaduljon
terhétől - a hogyant illetően lásd a használati
utasítást, fentebb. |
|
A C-kapoccsal rögzített, ideiglenes hevederektől
előre már az új felépítményt látjuk, persze még a
szabályozás, tömörítés előtti állapotában. |
A rövid sétát végül siker
koronázza. Ráadásul ott érem be, ahol nem zavar a
növényzet, kényelmesen lehet állványt állítani. |
|
|
|
A szakaszos, lassú mozgás közben bőven van idő
szemből lefényképezni. |
|
Végül búcsút intek a vezérnek és az
anyagosvonatnak... |
|
...illetve egy képet lövök még a zúzottkő
terítéséről. |
|
A bal vágány vadonatúj elemei... |
|
...és a jobb vágány nem sokkal régebbijei. Jól
látszik ugyanazon szorítórugó típus eltérő
geometriájú, két változata közötti különbség. |
|
A 7-es Bika közben megfordult (915, Claudius IC). |
|
Totál Nagyszentjános állomásról, a kezdőponti
váltókörzet vonalából. |
|
A felvételi épület. |
|
Visszatérünk a narancssárga témához. Ez az
aluljáró lépcsőjéről készült. |
|
Ez pedig összecsukott állvánnyal, térdelve,
ellenőrizendő, hogy a lefényképezendő objektum ott
látszik-e, ahol látszania kell.
És még mondja valaki, hogy imádkozni azért mégse
kéne egy NOHAB előtt... |
|
A 048-as Gigant mögött komplett ingaszerelvény
van, vezérlőkocsistul: 9414. |
|
Ez pedig itt 943 akar lenni. |
|
"Végetért a móka mára"-alapon, a
9413-as személlyel elhagyom a helyszínt. |
|
Miután van "némi" tartózkodása,
kényelmesen elballagok a végébe, lekapni a Szilit.
Remélhetőleg ezzel a pályaszámmal mindig szerencsét
hoz a rajta dolgozónak. |
|
Még egy kép a felsővezetékesek
csodajárművéről. |
|
Az anyagosvonat közben megszabadult anyagától, de
amíg vonatunk el nem távozik innen, nem tud bemenni az
állomásra, átadandó a terepet a NOHAB-os részlegnek. |
|
Hazafelé kapáslövés a komáromi fűtőház
előtti csendéletről, középpontban újabb
magán-járművel (A26 103) - neki ezen a napon úgy
tűnik, nem jutott feladat.
(Nehogy valaki - itt és most - elkezdjen polemizálni a
polemizálnivalókról! Majd máskor... :))) ) |