"Ácsi anziksz"

 

2004.10.24-én Ács felé indultam. Célom a legkevésbé sem vonalbejárás volt, hanem az Ács-Nagyszentjános állomásközben végzett pályafelújítás, valamint ezen okból ott tevékenykedő, igen szines vontatójármű-állomány megtekintése. A "szines" szó úgy értendő, hogy nem MÁV-tulajdonú.
Az elvégzendő munkák intenzitását, azok szállítási igényét, a kint dolgozó járművek hovatartozását, összetételét és mennyiségét ne állítsuk szembe és ne vonjunk le ebből messzemenő, akár a vasúti kereteken is túlmutató következtetéseket, főként ne most mindjárt. Majd máskor és máshol... :)))

Tehát, az odautat a képen látható Szili vontatta 942-es, Győrig közlekedő gyorsvonaton tettem meg. Ez megáll Ácson (aminek üzleti szükségességét ne akarjuk felmérni ezen a helyen), tehát éppen jó nekem.

Komárom. A GySEV V43 322 nemrég történt balesetének "szenvedő alanyai" közül az "eggyé vált", két magasoldalfalú kocsi még el nem szállított maradványai. A hozzánk közelebb eső kocsi közelebbi végében, az eredetileg szállított fémhulladék tetején egy kevés plusz hulladék keletkezett, amely a baleset pillanatáig mint forgóvázkeret funkcionált.
A fűtőház elé vontatott V43 322 roncsa, ponyvával letakarva.
A 942 gépe Ácson. Más szögből vagy távolabbról szinte reménytelen volt fotózni, a szembesütő Nap miatt (a vágány másik oldalán pedig kerítés határolja be a lehetőségeket).
A magánjárművek egyike, Wiebe géplánccal.
Megérkezésem (9:31) és távozásom (12:41) között nem láttam mozogni, visszaútban (14:25) ugyanebben a helyzetben pihent, de ez most megint nem tartozik ide...

Lényeg, hogy a fotó kedvéért az állványt a pőrekocsikra kellett helyeznem, lévén másképp meglehetősen útban voltak.

A kocsikról lemászva ilyen felvételre adódott lehetőség.
Kiértem az állomás végponti váltókörzetéhez.
A bal vágány áll felépítménycsere alatt, az abban található, egyik tolatóváltó szép vízzsákot fejleszt maga alatt - pedig réginek egyáltalán nem mondható.
...de ezt sem illik feszegetni jólfésült elbeszélésünkben...
...inkább gyönyörködjünk a tájban és vessünk egy pillantást a munkaterületre.
A bal vágány az ágyazatból kibontva, de még a helyén. Csend, nyugalom - a munkák az állomásköz másik végében, Nagyszentjánosnál zajlanak, az új pályaelemek fektetésével a 119x szelvények környékén járnak.
A jobb vágány friss, 2004-es gyártású, UIC 60-as sinekkel, Skl-14 sínleerősítéssel, a divatosabbik geometriájú (de az ismertetőkben ugyanúgy a Vossloh 14-esként emlegetett) szorítórugóval.
Miután pályaépítéssel kapcsolatos mozgásnak semmi jele, egy ideig vonali fotók készítésével szórakoztattam magamat, azzal, hogy ha megunom, visszaballagok az állomásra és nézek valami személyvonat-félét Nagyszentjánosra.

A bejárati jelző előtti felsővezeték-tartóoszlop két oldalát néztem ki mint "állványállító helyet". Remekül rá lehetett látni a bejárati jelzőre (mármint a jobb vágányéra), továbbá a használatból kivont bal vágány eszményi lehetőséget teremtett az "oszlopmentes" fotók készítéséhez. Egy kis gyomírtás, és máris készen állt a "vadászles"...

Az időpontok és az összeállítás alapján, egy Veneziát (EN 241) látunk a képen, 1047 003-assal. Megjegyzem, előtte a Wiener Walzer (EN 467) is megvolt 1047 010-essel, de addig-addig engedtem közel magamhoz, míg végül lemaradt a képről a bal ütközője... :)))

Ez pedig, ha jól sejtem, a 947-es gyors...
...utána 10 perccel a 917-es vonatszámmal ellátott Répce IC, a 8-as Bikával.
A páratlan irány határozottan erősebb volt, Bp. felől csak EC 24-re (Liszt) futotta, az ÖBB 023-as Taurus-ával.
Gigant-fanok előnyben...
...azután győri inga, a 9415, gépe a V43 1279.
Az első RoLá-mat (V63 049) elszúrtam, a másodiknál (1047 006) azért már észnél voltam.
Értelemszerűen a Szili húzta a remot Dácsiát, csak az állomásra való begurulás közben leengedte az áramszedőjét.
1047 007 a 912-es Claudius IC-vel.
A felhozatalt illetően nem volt okom panaszra, az is igaz persze, hogy az 1-es vonalon ennek nem is kellene másképp lennie. Elindultam visszafelé, az állomásra.

Ez itt a vasútépítők reklámjának helye...

Hátulról Avala (794) közeledett, az 5-ös Milkával.
A peron előtt 922 akadt horogra, a 150-es Giganttal.
A Bp. felől érkező tehervonat kitérőbe ment, megvárni a szemből jövő vonatokat. Leeresztett szedővel gurult végig a Gigant az állomási vágányon.
GySEV-es Szili a Szombathely-Szerencs viszonylatú 594-es gyorssal. A mellette már bent álló 9425-ös személyt (V43 1283, tolt menetben) előzi.
Formabontásként Szilis RoLa Győr felől.
GySEV 1047 502 konténervonattal Bp. felől.

Másnap reggelre már nem így néz ki, sajnos - a vezérállás súlyosan sérül egy közúti teherjárművel történő ütközés következtében, Wampersdorf-Grammatneusiedl között.

Nagyszentjánosra ezzel a személyvonattal (9422, ha minden igaz) megyek.
Kiérve a helyszínre, a prágai illetőségű "EZ" felsővezetékeseinek "játékszerei" fogadnak.
Az előző napi Kolbászfesztivál-különvonat 20-as NOHAB-ja szintén a pályaépítés kapcsán tartózkodik errefelé.

Azzal végképp ne foglalkozzunk itt és most, hogy ki kinek milyen alapon milyen tulajdonú mozdonyt ad kölcsön. Itt áll egész nap és kész... illetve... izé... ezzel az "egész nappal" se foglalkozzunk. Szóval, szép, na.

Átkukkantunk a "résen" - az EZ szerelvényének másik végén található jármű.
Mondhatni, a nap egyik főszereplője: M61 019, vadonatúj - a képek készítésekor talán kétnapos - festéssel. Dozátoros kocsikat vontatna, de momentán nincs rá szükség, lévén az egyik "kék Szergej", hasonló kocsik élén, éppen kint tevékenykedik.
A területre kivitt mozdonyokkal meg a munkaszervezéssel kapcsolatos kérdéseket ne itt és ne most feszegessünk, hányszor leírtam már... :)))
Minden egyes dozátoros kocsin ezt a táblát találjuk, lényegében a használati utasítással.
Nem azért van minden kocsin ilyen tábla, mert a dolgozó az egyik kocsitól a másikig haladva elfelejti a kezelés fortélyait, és fel kell frissíteni, hanem... De ne feszegessük ezt sem, mert nem idetartozó körülmény...
Elégedjünk meg a NOHAB szelíd domborulataival - hogy úgy mondjam, bájaival -, melyeket a friss külső erőteljesen kiemel.
Napsütésben talán még frissebbnek hatna az a festék - de mindent ugye nem kívánhatunk.
Ha NOHAB, akkor a másik mosópornak sem szabad lemaradnia, már csak a rend kedvéért sem... Ehhez azonban egy kis gyaloglásra van szükség adott esetben: ott van a vonat vége, célpontunk meg a másik végén. És nem árt tempózni, mert mindez, ha lassan is, mozog, hiszen azért van kint, hogy fokozatosan megszabaduljon terhétől - a hogyant illetően lásd a használati utasítást, fentebb.
A C-kapoccsal rögzített, ideiglenes hevederektől előre már az új felépítményt látjuk, persze még a szabályozás, tömörítés előtti állapotában.
A rövid sétát végül siker koronázza. Ráadásul ott érem be, ahol nem zavar a növényzet, kényelmesen lehet állványt állítani.
A szakaszos, lassú mozgás közben bőven van idő szemből lefényképezni.
Végül búcsút intek a vezérnek és az anyagosvonatnak...
...illetve egy képet lövök még a zúzottkő terítéséről.
A bal vágány vadonatúj elemei...
...és a jobb vágány nem sokkal régebbijei. Jól látszik ugyanazon szorítórugó típus eltérő geometriájú, két változata közötti különbség.
A 7-es Bika közben megfordult (915, Claudius IC).
Totál Nagyszentjános állomásról, a kezdőponti váltókörzet vonalából.
A felvételi épület.
Visszatérünk a narancssárga témához. Ez az aluljáró lépcsőjéről készült.
Ez pedig összecsukott állvánnyal, térdelve, ellenőrizendő, hogy a lefényképezendő objektum ott látszik-e, ahol látszania kell.
És még mondja valaki, hogy imádkozni azért mégse kéne egy NOHAB előtt...
A 048-as Gigant mögött komplett ingaszerelvény van, vezérlőkocsistul: 9414.
Ez pedig itt 943 akar lenni.
"Végetért a móka mára"-alapon, a 9413-as személlyel elhagyom a helyszínt.
Miután van "némi" tartózkodása, kényelmesen elballagok a végébe, lekapni a Szilit. Remélhetőleg ezzel a pályaszámmal mindig szerencsét hoz a rajta dolgozónak.
Még egy kép a felsővezetékesek csodajárművéről.
Az anyagosvonat közben megszabadult anyagától, de amíg vonatunk el nem távozik innen, nem tud bemenni az állomásra, átadandó a terepet a NOHAB-os részlegnek.
Hazafelé kapáslövés a komáromi fűtőház előtti csendéletről, középpontban újabb magán-járművel (A26 103) - neki ezen a napon úgy tűnik, nem jutott feladat.
(Nehogy valaki - itt és most - elkezdjen polemizálni a polemizálnivalókról! Majd máskor... :))) )

Vissza a főlapra