"Kalocsa és Fülöpszállás"

Ezen a "nevezetes" napon (9/11) két magyarországi mellékvonalat állt szándékomban felkeresni: 153 és 152.
Útvonal: Bp. Keleti - Kiskőrös (150) - Kalocsa (153) - Kiskőrös (153) - Fülöpszállás (150) - Kecskemét (152) - Bp. Nyugati (140-100).
Vonatszámok: Kiskőrös (7902) - Kalocsa (37912) - Kiskőrös (37915) - Fülöpszállás (késett 795) - Kecskemét (37816) - Budapest (761).

A 7902 összeállítása hátulról előre: 20-17 487, 20-17 485, 20-07 616, 20-07 754, V43 1002. Induló utasterhelés 60%.

Elég gyengén sikerült kapáslövés Fradiban egy mozdonyvonatra. Lényeg, hogy az elől lévő, 1119-es Szilivel még találkozunk a mai napon.

Itt 17 felszálló akadt, Pesterzsébeten 20 (2 leszállóval).

Kunszentmiklós-Tass, 6 felszálló, 25 leszálló. A 2. vg-n bent állt V43 1198 személykocsikkal, keresztként érkezett V43 1114-essel a 7917, utána (ezek szerint pici késéssel) Bzmot 167 mint 33717. Utóbbiról átsietett vonatunkra 1 átszálló utas. Az 1. vg-n két BoBó állt (az egyik a 067), közöttük BDzx.
Szabadszállás, 15 leszálló, 2 felszálló.
Fülöpszállás, 12 felszálló, 10 leszálló. A képen a vp. végéből kiágazó 152-es vonal.
Soltszentimre, 12 fel/3 le.
Csengőd, 9 fel/7 le. (Tabdi: 2 le.) Csengőd és Tabdi között 40-esnek tűnő lassújel (sajnos nem láttam a táblát).
Kiskőrös: 60 leszálló, 5 felszálló utas.
Vonatunk Kiskőrösön.
A folytatás: 37912, amely Bzmot 299-ből áll. A 7902-ről 10 átszállót számoltam össze, az induló utasterhelés 32 fő.
A bejáraton állt egy darabig ez a tehervonat V43 1210-essel, aztán a 7902 távozását követően haladt az állomáson.
Bekukkantunk a Bz vezérállásába a nyitvahagyott ajtó mögül...

Kezdetben 60 km/h, az útátjárók behatási pontjainál a sineken cikkcakk felhegesztés. Zúzottkő ágyazat, a szelvényszámozás Kiskőröstől emelkedő. Az 54-es szelvénytől 40-esnek tűnő lassújel. Ezután - érzésre - szakaszosan rövid sinek, 24 m-re összehegesztve.

Kecel állomás, ahol 7 utas szállt le. Az állomás alakjelzős (csak bejáratikkal), 3 vágányos, 1. vg. U betonaljas, 3. vg. faaljas.
Kecel után (vp. váltókörzetet követően) újból 60 km/h. Kecel-Szilos Hbf-on nincs utascsere. A 174-es szelvénynél megszűnt megálló nyomai. A 192-estől 20-as lassújel.
Indulás előtti kapáslövés Öregcsertő épületére. Az állomás 3 vágányos féllíra, jelenleg effektíve megállóhelyként funkcionál, miután már nincs, ami keresztezzen - bár szolgálat van... A 2. és 3. vágányok (a 3. csonka) betonaljasak, közvetlen sínleerősítéssel (több típus vegyesen). Fényjelzős (fény bejárati, közös fény kijárati). A vp. váltókörzetnél, a 2. vg-ból rövid homlokrakodó csonka ágazik ki. A lassújel a váltókörzettől (213-as szelvény) véget ér, újból 60 km/h. Sem itt, sem Szakmáron nincs fel/leszálló. Szakmárt követően a híd 10-es, majd (248-as szelvénytől) 20-asban folytatódik a lassújel.
Szakmár megállóhely.

A 20-as lassújel Kalocsa bejárat előttig, a 296-os szelvényig tart.

A végállomásig velem együtt 25 fő utazott. Kalocsa állomás alak bejárati jelzővel rendelkezik, az 1. vg. vegyes aljakkal (fa és többféle beton) 48-as sínrendszerű, a 2., 3. vg. szintén vegyesfelvágott, részben 1989-es betonaljakkal, a 4. vg. faaljas, a felvételi épület magasságában jobbra ágazik ki belőle egy vágány, amely eltűnik a gazban, azután pedig talán egy volt szín felé (ami már nincs meg) ágaznak vágányok.

Beltéri kép, Kalocsa vasútállomás felvételi épülete. A festett minták, az ajtók-ablakok és tokok faragása igen egyedivé teszi - kár, hogy itt-ott vizesedik az épület, ami már határozottan meglátszik a vakolaton is. A pénztárfülke ablakán A/4-es papírra tollal, kézzel ráírva, hogy jegykiadás a vonaton - semmi hímzés, semmi faragás... :)))

Az állomásépület a vágányok felől. Végponti oldalában, a kerítés mellett ABmot rozsdásodik.
Totál a zöldbemerült ütközőbak környékéről.
Az egykor szebb napokat látott vasúti terület (a felvételi épülettel átellenes oldal, kp. felé nézünk).
37915-ként fordulunk, kezdeti utasterhelés 10 fő.

Visszafelé nem bizonyult különösebben bölcs dolognak megiratni Budapestig egy űrjegyet, a hátralévő útvonal feltüntetésével, mert minden kaller "kiszúrt" (- Újságírónak tetszik lenni? - Megkérdezhetem, miért járja a mellékvonalakat? - Errefelé ám sokkal nagyobb forgalom is van, csak most tudja, a hétvége - és így tovább).

Öregcsertő épülete a másik oldaláról.

Kecel-Sziloson 5 leszálló (család). Kecelen a vp. váltókörzetbe ágazik egy iparvágány jobbról, valamilyen siló-féleségek felől.

Újból Kiskőrösön.
Kiskőrös, állomási vágány részlete "kedvenc" közvetlen, GEO kengyeles sínleerősítésemmel, amely a környék több állomásán is megfigyelhető.
A kisvasút (148) szintbeni keresztezése a 153, 150 vonalakkal. Vp. felé nézünk, közelebb a 153-as vonal, keresztben fut a kisvasút.
Itt jól megfigyelhető a vágánymegszakítás nélküli átszelés szerkezetének egy részlete, valamint a kisvasúti járművek nyomkarimájának "munkája" (vízszintesen a nagyvasúti sín, keresztező irányon a kisvasúti).
A Bz (most mint 37914) tisztességes tempóra gyorsulva (nem sokáig...) a keresztezésen való áthaladás előtti pillanatban, a 153-asban folytatódó vágányon.
Az átszelésnél a kisvasúti pálya is 54-es sineket tartalmaz. Ebből két "fokozatban" (48-as közbensővel), azaz két behegesztett átmeneti sín segítségével áll elő az eredeti, könnyebb sínrendszer felé az átmenet.
Az "utolsó pillanat", ezúttal Szilivel és a 150-es vonallal (7914-es vonat).
Az Avala késése túljutott a türelmem határán, ezért otthagytam a "lesállást" és a kisvasút mentén visszagyalogoltam. A képen kissé felázott, préselt fából készített szigetelt illesztés hevederei a kisvasúti pályában (egy tolatásjelzőhöz tartozik).
A harmadik átszelés, amelynél nem alkalmaznak vágánymegszakítás nélküli konstrukciót. A normál vágány az állomás vp. váltókörzetéből ágazik ki, majd keresztezi a kisvasutat és jobb ívet követően, párhuzamosan fut vele. Balról közrefogja még egy kisvasúti csonkavágány, pusztulásra ítélt járművekkel.
A nagyvasút felől mozgolódás zaja támad: átgázolva a jó magasra nőtt füvön, lekapom a reggel már látott 1119-est.
Vissza a susnyásba...
Ezek a kisvasúti kocsik lassan eggyé válnak a növényzettel. Általában 1989-es fővizsga dátumok vannak rajtuk.
Érdekes készülék. Az innenső végén van egy szabvány csavarkapocs, annál fogva mozgatható lenne - de alatta kisvasúti pálya található, és ha jól láttam, görgőket nem szereltek a konzoljaira, egyszerűen a sineken áll. Velem egyvonalban ér véget a normál nyomtávú vágány, tehát közvetlenül az "állvány" előtt - azaz pl. a kisvasúti kocsikat, felgördítve a tetejére, egészen közel lehet engedni a nagyvasúti kocsi végéhez.
Valaki vicces kedvében volt és a bárcát átrámolta a kisvasúti kocsira...
A kisvasúti állomás váltókörzete, tovább az ütközőbakkal.
Eredetileg a 7903-assal terveztem Fülöpszállás megközelítését, mert az Avalát (795) igénybe véve túl kevés időm jutott volna az állomás érdekességeinek megszemlélésére.

Megérkezik az Avala, csekélyke 51 perces késéssel - így viszont éppen jó nekem. (Továbbá változatosság: nem kell az 1002-es Szili szolgáltatásait másodszor is igénybevennem a mai napon. :))) ) Átlagos utasterhelés 40%, Kiskőrösön 7 felszálló.

Helyet foglalok ebben a szerb kocsiban (61 72 10-70 602-5). Sokáig nem maradok benne, előremegyek, hogy addig is "dokumentálhassam" a kocsik egy részét.

Tehát, az összeállítás előlről hátrafelé: V43 1338, (51 81) 21-70 514, 21-70 540 (2xÖBB), (61 72) 10-70 602, 20-70 604, 87-70 601, 10-70 604 (4xJZ), 017 02802 (RZD-Mszk.), 032 02835 (UZ).

Kereszt Fülöpszálláson, azaz "Avalák" (a páros a már ugyancsak látott, V43 1114-essel). A mienkről 2 utas szállt le.
Ezt az Fc-s Szilit (1351) jól megtalálta valami fújkáló fenomén - a páros Avala után indult 13 db. üres 4 tengelyes pőrekocsival (Smmps).
Íme az elsüllyedt Atlantisz. Látható, hogy a régi kultúrák is alkalmaztak már 25 kV-os szigetelőporcelánokat...
(Duna-völgyi-főcsatorna Fülöpszállásnál, az állomás mögött. Meglepően tiszta a vize, el is időztem a partján egy kicsit.)
A hely "kötelező képe": ilyen táblát nem ismerek, de a MÁV még ezalól is mentesül... :)))
Egykori motorpótlókhoz - vízdarupótló.
Teljesül az ősi mondás: "Ha messze a sínvéged, toldd meg a varratot egy lépéssel."
Az 1205-ös Szili Kelebia felé indul mérsékelt méretű konténervonattal (huszonegynéhány kocsi). Az 1002-es Szilivel Budapest felé tartó, 7903-ast keresztezte.
A karbantartást végző különítmény UDJ-je és TVGnh-ja.
Enyhén gonosz kérdés: ezt a táblát (a forgalmi iroda falán van, a vágányok felé) vajon ki finanszírozta?
Stilizált ABmot- (BCmot-) féleséget látunk rajta, a homlokrészén MÁV-emblémával (reklám helye). A képzőművész ráadásul a Ganz egykori sikertermékéből légpárnás járművet álmodott...
A MÁV-nál a dolgok többnyire fordítva vannak, például a virág a cserép körül nő.
+2-vel megjön a nap további részének főszereplője, Bzmot 213 (most még mint 37813).
7916 érkezik V43 1213-assal az élén.
Az élvezetek halmozása fényszórókkal és zártárcsával. Díszletként szökőkúthajú kislány (aki azután kizárólag az anyja ölében volt hajlandó utazni, amit viszont a hölgy egy idő után nem tartott annyira jó ötletnek, nyilván elzsibbadásilag).

A vonat 8 fő utassal indul. A szelvényszámozás Kecskemét kezdőpontú, a "szokásos-mellékvonali", hasáb alakú kövekből (Kalocsa felé ellenben többnyire olyan hasábok, amelyek felső része lapátszerűen kiszélesedik, a számértéket ide írják, vízszintesen). Fülöpszállás vp. váltókörzettől 40 km/h. A déli deltaág fényjelzőkkel biztosított, a 150-es vonal felé 20-as lassújel előjelzőt látok (talán a 150-be való becsatlakozásra vonatkozik).

Uzovicstelep (nincs utascsere) esőbeállója, ahol a megállóhely nevének önkiszolgáló feltűntetését az írásbeliség fejlődésének folyamatában szemlélhetjük. Az esőbeállótól vp. felé rövid második vágány, mrh-szerűen, a vp. váltóján csúccsal szemben 10 km/h.
Izsák: szolgálat van, fény bejárati jelzők, közös fény kijárati (utóbbi nem biztos, de úgy tűnt, fényjelzőhöz tartozó volt az adott oszlop), vp. váltókörzetbe ill. -ből ágazik egy-egy vágány, rakodókhoz vezetve. Az állomás 4 vágányos (az átmenő fővg. a 2. - csak ezt használják), faaljas, valamint közvetlen sínleerősítéses betonaljas vg-okkal rendelkezik. 2 leszálló, 1 felszálló.
Agárdytelep, 1 felszálló. Előtte balról ágazik be egy iparvágány, majd balra kiágazik egy (itt: Kecskemét felé nézve!), palackozó üzem-féleséghez. Utóbbi a 291-es szelvénynél védőcsonkával, fényjelzővel biztosítva, visszacsatlakozik.
Ágasegyházi tanyák mh. esőbeállója alig szélesebb a nevét jelző táblánál, utascsere nincs.

Ágasegyháza. Szolgálat van, fény bejárati, közös fény kijárati jelzők, fénysorompós útátjáró. 14 felszálló (abszolút rekord a vonalon - úgy tűnik, a település erősen Kecskemétre gravitál, és akadnak, akik a vasutat választják). A vágányzat vegyesen faaljas és többfajta betonaljas.

Köncsög megálló, nincs utascsere.
Ballószög, itt sincs utas.
(Sok évvel ezelőtt írtam egy kis karcolat-félét (valamilyen falusi drámáról szólt, akkoriban ez volt a slágertéma), a főhős születési helyét kellőképpen félreeső településre gondoltam tenni - a térképet böngészve itt lyukadtam ki. Immár elmondhatom, hogy a valóságban is jártam Ballószögön...)
Helvécia fény bejárati, közös fény kijárati jelzős, 3 vágányos (a 2. az átmenő fővg.). Az 1. és 3. vg. faaljas, közvetlen sínleerősítéssel.

A 90-es szelvényben lévő útátjáró behatási pontjainál cikkcakk felhegesztés a sín futófelületén. Balról (Kecskemét felé nézve!) használaton kívüli iparvágány a 70-es szelvényben, 10-es lassújel a kitérője miatt (tovább újra 40-es).

Kecskemét alsó, 8 leszálló.
Vonatunk megérkezik Kecskemét állomásra.
761, az elejében a nyíregyi résszel (7601) és a csili-vili V43 1007-essel.
A beérkező vonatról 25 fő száll le, a 7601-re kb. 30, a budapesti részre kb. 40 utas száll fel.
A 7601 távozása után a "maradékra" rájárt V43 1009. Közben Kiskunfélegyházáról 7031 érkezik, V43 1223 + Bhv + By összeállításban.

A 761 utasterhelése 60%. Nagykőrös 25 fel/5 le, Cegléd 15 fel/35 le, KöKi 80 le, Zugló 40 le. Összeállítása hátulról: 20-17 493, 20-17 474, 20-17 475, 20-17 443, 19-37 077, 20-37 170, V43 1009.

Vissza a főlapra