|
Ezen a "nevezetes" napon (9/11) két
magyarországi mellékvonalat állt szándékomban
felkeresni: 153 és 152.
Útvonal: Bp. Keleti - Kiskőrös (150) - Kalocsa (153) -
Kiskőrös (153) - Fülöpszállás (150) - Kecskemét
(152) - Bp. Nyugati (140-100).
Vonatszámok: Kiskőrös (7902) - Kalocsa (37912) -
Kiskőrös (37915) - Fülöpszállás (késett 795) -
Kecskemét (37816) - Budapest (761).A 7902
összeállítása hátulról előre: 20-17 487, 20-17
485, 20-07 616, 20-07 754, V43 1002. Induló
utasterhelés 60%.
|
|
Elég gyengén sikerült kapáslövés Fradiban egy
mozdonyvonatra. Lényeg, hogy az elől lévő, 1119-es
Szilivel még találkozunk a mai napon. Itt 17
felszálló akadt, Pesterzsébeten 20 (2 leszállóval).
|
|
Kunszentmiklós-Tass, 6 felszálló, 25 leszálló. A
2. vg-n bent állt V43 1198 személykocsikkal,
keresztként érkezett V43 1114-essel a 7917, utána
(ezek szerint pici késéssel) Bzmot 167 mint 33717.
Utóbbiról átsietett vonatunkra 1 átszálló utas. Az
1. vg-n két BoBó állt (az egyik a 067), közöttük
BDzx. |
|
Szabadszállás, 15 leszálló, 2 felszálló. |
|
Fülöpszállás, 12 felszálló, 10 leszálló. A
képen a vp. végéből kiágazó 152-es vonal. |
|
Soltszentimre, 12 fel/3 le. |
|
Csengőd, 9 fel/7 le. (Tabdi: 2 le.) Csengőd és
Tabdi között 40-esnek tűnő lassújel (sajnos nem
láttam a táblát). |
|
Kiskőrös: 60 leszálló, 5 felszálló utas. |
|
Vonatunk Kiskőrösön. |
|
A folytatás: 37912, amely Bzmot 299-ből áll. A
7902-ről 10 átszállót számoltam össze, az induló
utasterhelés 32 fő. |
|
A bejáraton állt egy darabig ez a tehervonat V43
1210-essel, aztán a 7902 távozását követően haladt
az állomáson. |
|
Bekukkantunk a Bz vezérállásába a nyitvahagyott
ajtó mögül... Kezdetben 60 km/h, az útátjárók
behatási pontjainál a sineken cikkcakk felhegesztés.
Zúzottkő ágyazat, a szelvényszámozás Kiskőröstől
emelkedő. Az 54-es szelvénytől 40-esnek tűnő
lassújel. Ezután - érzésre - szakaszosan rövid
sinek, 24 m-re összehegesztve.
|
|
Kecel állomás, ahol 7 utas szállt le. Az állomás
alakjelzős (csak bejáratikkal), 3 vágányos, 1. vg. U
betonaljas, 3. vg. faaljas. |
|
Kecel után (vp. váltókörzetet követően) újból
60 km/h. Kecel-Szilos Hbf-on nincs utascsere. A 174-es
szelvénynél megszűnt megálló nyomai. A 192-estől
20-as lassújel. |
|
Indulás előtti kapáslövés Öregcsertő
épületére. Az állomás 3 vágányos féllíra,
jelenleg effektíve megállóhelyként funkcionál,
miután már nincs, ami keresztezzen - bár szolgálat
van... A 2. és 3. vágányok (a 3. csonka) betonaljasak,
közvetlen sínleerősítéssel (több típus vegyesen).
Fényjelzős (fény bejárati, közös fény kijárati).
A vp. váltókörzetnél, a 2. vg-ból rövid
homlokrakodó csonka ágazik ki. A lassújel a
váltókörzettől (213-as szelvény) véget ér, újból
60 km/h. Sem itt, sem Szakmáron nincs fel/leszálló.
Szakmárt követően a híd 10-es, majd (248-as
szelvénytől) 20-asban folytatódik a lassújel. |
|
Szakmár megállóhely. A 20-as lassújel Kalocsa
bejárat előttig, a 296-os szelvényig tart.
|
|
A végállomásig velem együtt 25 fő utazott.
Kalocsa állomás alak bejárati jelzővel rendelkezik,
az 1. vg. vegyes aljakkal (fa és többféle beton) 48-as
sínrendszerű, a 2., 3. vg. szintén vegyesfelvágott,
részben 1989-es betonaljakkal, a 4. vg. faaljas, a
felvételi épület magasságában jobbra ágazik ki
belőle egy vágány, amely eltűnik a gazban, azután
pedig talán egy volt szín felé (ami már nincs meg)
ágaznak vágányok. Beltéri kép, Kalocsa
vasútállomás felvételi épülete. A festett minták,
az ajtók-ablakok és tokok faragása igen egyedivé
teszi - kár, hogy itt-ott vizesedik az épület, ami
már határozottan meglátszik a vakolaton is. A
pénztárfülke ablakán A/4-es papírra tollal, kézzel
ráírva, hogy jegykiadás a vonaton - semmi hímzés,
semmi faragás... :)))
|
|
Az állomásépület a vágányok felől. Végponti
oldalában, a kerítés mellett ABmot rozsdásodik. |
|
Totál a zöldbemerült ütközőbak környékéről. |
|
Az egykor szebb napokat látott vasúti terület (a
felvételi épülettel átellenes oldal, kp. felé
nézünk). |
|
37915-ként fordulunk, kezdeti utasterhelés 10 fő. Visszafelé
nem bizonyult különösebben bölcs dolognak megiratni
Budapestig egy űrjegyet, a hátralévő útvonal
feltüntetésével, mert minden kaller
"kiszúrt" (- Újságírónak tetszik lenni? -
Megkérdezhetem, miért járja a mellékvonalakat? -
Errefelé ám sokkal nagyobb forgalom is van, csak most
tudja, a hétvége - és így tovább).
|
|
Öregcsertő épülete a másik oldaláról. Kecel-Sziloson
5 leszálló (család). Kecelen a vp. váltókörzetbe
ágazik egy iparvágány jobbról, valamilyen
siló-féleségek felől.
|
|
Újból Kiskőrösön. |
|
Kiskőrös, állomási vágány részlete
"kedvenc" közvetlen, GEO kengyeles
sínleerősítésemmel, amely a környék több
állomásán is megfigyelhető. |
|
A kisvasút (148) szintbeni keresztezése a 153, 150
vonalakkal. Vp. felé nézünk, közelebb a 153-as vonal,
keresztben fut a kisvasút. |
|
Itt jól megfigyelhető a vágánymegszakítás
nélküli átszelés szerkezetének egy részlete,
valamint a kisvasúti járművek nyomkarimájának
"munkája" (vízszintesen a nagyvasúti sín,
keresztező irányon a kisvasúti). |
|
A Bz (most mint 37914) tisztességes tempóra
gyorsulva (nem sokáig...) a keresztezésen való
áthaladás előtti pillanatban, a 153-asban folytatódó
vágányon. |
|
Az átszelésnél a kisvasúti pálya is
54-es sineket tartalmaz. Ebből két
"fokozatban" (48-as közbensővel), azaz két
behegesztett átmeneti sín segítségével áll elő az
eredeti, könnyebb sínrendszer felé az átmenet. |
|
Az "utolsó pillanat", ezúttal Szilivel
és a 150-es vonallal (7914-es vonat). |
|
Az Avala késése túljutott a türelmem határán,
ezért otthagytam a "lesállást" és a
kisvasút mentén visszagyalogoltam. A képen kissé
felázott, préselt fából készített szigetelt
illesztés hevederei a kisvasúti pályában (egy
tolatásjelzőhöz tartozik). |
|
A harmadik átszelés, amelynél nem alkalmaznak
vágánymegszakítás nélküli konstrukciót. A normál
vágány az állomás vp. váltókörzetéből ágazik
ki, majd keresztezi a kisvasutat és jobb ívet
követően, párhuzamosan fut vele. Balról közrefogja
még egy kisvasúti csonkavágány, pusztulásra ítélt
járművekkel. |
|
A nagyvasút felől mozgolódás zaja támad:
átgázolva a jó magasra nőtt füvön, lekapom a reggel
már látott 1119-est. |
|
Vissza a susnyásba...
Ezek a kisvasúti kocsik lassan eggyé válnak a
növényzettel. Általában 1989-es fővizsga dátumok
vannak rajtuk. |
|
Érdekes készülék. Az innenső végén van egy
szabvány csavarkapocs, annál fogva mozgatható lenne -
de alatta kisvasúti pálya található, és ha jól
láttam, görgőket nem szereltek a konzoljaira,
egyszerűen a sineken áll. Velem egyvonalban ér véget
a normál nyomtávú vágány, tehát közvetlenül az
"állvány" előtt - azaz pl. a kisvasúti
kocsikat, felgördítve a tetejére, egészen közel
lehet engedni a nagyvasúti kocsi végéhez. |
|
Valaki vicces kedvében volt és a bárcát
átrámolta a kisvasúti kocsira... |
|
A kisvasúti állomás váltókörzete, tovább az
ütközőbakkal. |
|
Eredetileg a 7903-assal terveztem Fülöpszállás
megközelítését, mert az Avalát (795) igénybe véve
túl kevés időm jutott volna az állomás
érdekességeinek megszemlélésére. Megérkezik az
Avala, csekélyke 51 perces késéssel - így viszont
éppen jó nekem. (Továbbá változatosság: nem kell az
1002-es Szili szolgáltatásait másodszor is
igénybevennem a mai napon. :))) ) Átlagos utasterhelés
40%, Kiskőrösön 7 felszálló.
|
|
Helyet foglalok ebben a szerb kocsiban (61 72 10-70
602-5). Sokáig nem maradok benne, előremegyek, hogy
addig is "dokumentálhassam" a kocsik egy
részét. Tehát, az összeállítás előlről
hátrafelé: V43 1338, (51 81) 21-70 514, 21-70 540
(2xÖBB), (61 72) 10-70 602, 20-70 604, 87-70 601, 10-70
604 (4xJZ), 017 02802 (RZD-Mszk.), 032 02835 (UZ).
|
|
Kereszt Fülöpszálláson, azaz "Avalák"
(a páros a már ugyancsak látott, V43 1114-essel). A
mienkről 2 utas szállt le. |
|
Ezt az Fc-s Szilit (1351) jól megtalálta valami
fújkáló fenomén - a páros Avala után indult 13 db.
üres 4 tengelyes pőrekocsival (Smmps). |
|
Íme az elsüllyedt Atlantisz. Látható, hogy a
régi kultúrák is alkalmaztak már 25 kV-os
szigetelőporcelánokat...
(Duna-völgyi-főcsatorna Fülöpszállásnál, az
állomás mögött. Meglepően tiszta a vize, el is
időztem a partján egy kicsit.) |
|
A hely "kötelező képe": ilyen táblát
nem ismerek, de a MÁV még ezalól is mentesül... :))) |
|
Egykori motorpótlókhoz - vízdarupótló. |
|
Teljesül az ősi mondás: "Ha messze a
sínvéged, toldd meg a varratot egy lépéssel." |
|
Az 1205-ös Szili Kelebia felé indul mérsékelt
méretű konténervonattal (huszonegynéhány kocsi). Az
1002-es Szilivel Budapest felé tartó, 7903-ast
keresztezte. |
|
A karbantartást végző különítmény UDJ-je és
TVGnh-ja. |
|
Enyhén gonosz kérdés: ezt a táblát (a forgalmi
iroda falán van, a vágányok felé) vajon ki
finanszírozta?
Stilizált ABmot- (BCmot-) féleséget látunk rajta, a
homlokrészén MÁV-emblémával (reklám helye). A
képzőművész ráadásul a Ganz egykori
sikertermékéből légpárnás járművet álmodott... |
|
A MÁV-nál a dolgok többnyire fordítva vannak,
például a virág a cserép körül nő. |
|
+2-vel megjön a nap további részének
főszereplője, Bzmot 213 (most még mint 37813). |
|
7916 érkezik V43 1213-assal az élén. |
|
Az élvezetek halmozása fényszórókkal és
zártárcsával. Díszletként szökőkúthajú kislány
(aki azután kizárólag az anyja ölében volt hajlandó
utazni, amit viszont a hölgy egy idő után nem tartott
annyira jó ötletnek, nyilván elzsibbadásilag). A
vonat 8 fő utassal indul. A szelvényszámozás
Kecskemét kezdőpontú, a
"szokásos-mellékvonali", hasáb alakú
kövekből (Kalocsa felé ellenben többnyire olyan
hasábok, amelyek felső része lapátszerűen
kiszélesedik, a számértéket ide írják,
vízszintesen). Fülöpszállás vp. váltókörzettől
40 km/h. A déli deltaág fényjelzőkkel biztosított, a
150-es vonal felé 20-as lassújel előjelzőt látok
(talán a 150-be való becsatlakozásra vonatkozik).
|
|
Uzovicstelep (nincs utascsere) esőbeállója, ahol a
megállóhely nevének önkiszolgáló feltűntetését
az írásbeliség fejlődésének folyamatában
szemlélhetjük. Az esőbeállótól vp. felé rövid
második vágány, mrh-szerűen, a vp. váltóján
csúccsal szemben 10 km/h. |
|
Izsák: szolgálat van, fény bejárati jelzők,
közös fény kijárati (utóbbi nem biztos, de úgy
tűnt, fényjelzőhöz tartozó volt az adott oszlop),
vp. váltókörzetbe ill. -ből ágazik egy-egy vágány,
rakodókhoz vezetve. Az állomás 4 vágányos (az
átmenő fővg. a 2. - csak ezt használják), faaljas,
valamint közvetlen sínleerősítéses betonaljas
vg-okkal rendelkezik. 2 leszálló, 1 felszálló. |
|
Agárdytelep, 1 felszálló. Előtte balról ágazik
be egy iparvágány, majd balra kiágazik egy (itt:
Kecskemét felé nézve!), palackozó üzem-féleséghez.
Utóbbi a 291-es szelvénynél védőcsonkával,
fényjelzővel biztosítva, visszacsatlakozik. |
|
Ágasegyházi tanyák mh. esőbeállója alig
szélesebb a nevét jelző táblánál, utascsere nincs. Ágasegyháza.
Szolgálat van, fény bejárati, közös fény kijárati
jelzők, fénysorompós útátjáró. 14 felszálló
(abszolút rekord a vonalon - úgy tűnik, a település
erősen Kecskemétre gravitál, és akadnak, akik a
vasutat választják). A vágányzat vegyesen faaljas és
többfajta betonaljas.
|
|
Köncsög megálló, nincs utascsere. |
|
Ballószög, itt sincs utas.
(Sok évvel ezelőtt írtam egy kis karcolat-félét
(valamilyen falusi drámáról szólt, akkoriban ez volt
a slágertéma), a főhős születési helyét
kellőképpen félreeső településre gondoltam tenni -
a térképet böngészve itt lyukadtam ki. Immár
elmondhatom, hogy a valóságban is jártam
Ballószögön...) |
|
Helvécia fény bejárati, közös fény kijárati
jelzős, 3 vágányos (a 2. az átmenő fővg.). Az 1.
és 3. vg. faaljas, közvetlen sínleerősítéssel. A
90-es szelvényben lévő útátjáró behatási
pontjainál cikkcakk felhegesztés a sín
futófelületén. Balról (Kecskemét felé nézve!)
használaton kívüli iparvágány a 70-es szelvényben,
10-es lassújel a kitérője miatt (tovább újra 40-es).
|
|
Kecskemét alsó, 8 leszálló. |
|
Vonatunk megérkezik Kecskemét állomásra. |
|
761, az elejében a nyíregyi résszel (7601) és a
csili-vili V43 1007-essel.
A beérkező vonatról 25 fő száll le, a 7601-re kb.
30, a budapesti részre kb. 40 utas száll fel. |
|
A 7601 távozása után a "maradékra"
rájárt V43 1009. Közben Kiskunfélegyházáról 7031
érkezik, V43 1223 + Bhv + By összeállításban. A
761 utasterhelése 60%. Nagykőrös 25 fel/5 le, Cegléd
15 fel/35 le, KöKi 80 le, Zugló 40 le.
Összeállítása hátulról: 20-17 493, 20-17 474, 20-17
475, 20-17 443, 19-37 077, 20-37 170, V43 1009.
|