|
Leendő gépünk, L45H-098 körüljár.
A társaság nagy része addig az étteremben múlatja az
időt. |
|
A kocsi (SDZ 0409), amelyben helyet foglalunk. J.
Weitzer gyártmány, de nem Arad, hanem Graz, 1903.
Felújítva 2000-ben a "Zselvoz" által.
Felirata alapján étkezőkocsi, a belső tere valóban
ilyen jellegű, de most nem akként funkcionál. |
|
Még egy portré gépünkről. Amerre tart, vp.
felé, a váltókörzet egyik kitérője
csonkavágányban folytatódna (a felvételi épület
oldalán), de az még nem épült meg. |
|
A 098 és mögötte a 3. vg-n álló 096 fentről... |
|
...és még fentebbről. 14:00-kor elindultunk,
100% utaskihasználtsággal. A közút keresztezését
("önkiszolgáló" csapórudas sorompóval)
követően megállóhely, belegyógyított nagyvasúti
kocsival mint váróteremmel, aztán a vonal ráfordul a
hegyvonulat aljára és megkezdődik a
magassággyűjtés.
|
|
Végig 17...20 ezrelékes emelkedővel kapaszkodunk a
csúcspontot jelentő vízválasztó-alagút (807 m)
felé. |
|
Viadukt, amelyen néhány perccel ezelőtt
áthaladtunk. |
|
Balra a völgy a patakkal, úttal és a 600 mm-es
kisvasúttal; feljebb jobboldalt a vonalunk már bejárt
része. Középen pedig valami bogár repül el éppen a
fényképezőgépem optikája előtt... :))) |
|
A 41. sz. alagút bejárata.
Számos alagút csak a bejáratoknál kibetonozott, a
belső részeken szabadon van hagyva a kőzet. |
|
Jatare állomás felett két "emelettel". |
|
A 098-as körüljár Sargan Vitaszi állomáson.
Érkezés 14:47-kor, visszaindulás 7 perc tartózkodás
után.
A hátam mögött, balra háromállásos szín épül,
valószínűleg irodaként szolgáló toldalékkal - az
épület jelenleg "szerkezetkész". |
|
Felhasználásra váró abroncsok Sargan-on. Visszafelé
megállunk a "hivatalos" megállóhelyeken,
valamint a "kilátóhelyeken". Utóbbiak
szintén megálló-szerűen funkcionálnak, használt
nagyvasúti aljakból kialakított peronnal és
kilátóterasszal.
|
|
A már lefotózott rész egy kicsit más szögből,
az egyik kilátóhelyről. |
|
Jatare állomás. 15 perc tartózkodás, közben
lehet vízesést nézni, esetleg ételt-italt vételezni. |
|
Gépünk a fák mögül, felülről. Hosszú(nak
tűnő) percekig kellett várnom, mire a népek
elszállingóznak - addig egyesek csak ide-oda
mászkáltak, többen fotóztatták magukat vele stb. |
|
Golubici: ál-állomás, Emir Kusturica legújabb
filmjének díszlete. |
|
Bekukkantunk...
Nem igazán váróteremhez vagy állomásfőnöki
irodához hasonló a látvány - nyilván egy kicsit a
filmben találjuk magunkat. |
|
Nagyon meggyőző, de ez is díszlet. |
|
A 600 mm-es kisvasút alsó végállomására
letekintve. |
|
Emlékpark a "Sargani Nyolcas"
újjáépítésének résztvevői tiszteletére - kis
parkocska Mokra Gora felvételi épülete
mögött-mellett, ezzel az emléktáblaként
oda-applikált kompozícióval. A sínleerősítések
stimmelnek: valóban pontosan ezek jutnak szerephez a
vonalon. |
|
...valamint a sínszeges közvetlen leerősítéssel
is találkozunk, a Mokra Gora-i szín előtti
vágányban.
Dr. Milan Markovic "vasútilag megörökítve"
egy ilyen típusú alátétlemezen. |
|
A környék térképe. Sajnos az üvegre úgy
sütött rá a nap, hogy bármilyen szögből fotózva
csillogott. Némi színkorrekcióval azért ki lehetett
hozni a jellegzetes részeket, amelyeket különböző
színű nyilakkal jelöltem meg:
- sárga: Mokra Gora állomás, azaz a jelenlegi
alsó végállomás. A vasút a fekete csík,
alatta (a nyíl fején keresztül) az országút
halad. Balra van a bosnyák határ.
- zöld: 600 mm-es kisvasút alsó végállomása
(magát a vasútvonalat a jobbra-lefelé
kanyargó sárga csík jelzi).
- piros: a "Nyolcas" közepe.
- kék: Sargan Vitaszi állomás, a jelenlegi
felső végállomás.
|
|
Mokra Gora bejárati jelzője.
Láthatóan tervbe van véve a vonal továbbépítése
Bosznia irányában - és épül is. |
|
Az ikerillesztés alatti aljpárt összefogó
szerkezet. Hasonló, ívben az oldalirányú
ellenállást növelő szerkezeteket helyeznek fel a
vonal további szakaszain is, az elemeket nemrég
szállíthatták ki. |
|
18 órakor visszaindultunk "Raketa"
buszunkkal Pozegára, az út most is egy órát tartott,
belegázolva közben néhány Zastava-tulajdonos
lelkivilágába. Kocsijaink a lenyugvó Nap fényében
Pozega állomáson, immár átállítva egy olyan
vágányra, ahol nincsenek (annyira) útban.
|
|
Egy elmaradt fotó Pozega állomás felvételi
épületéről. |
|
A Kennedy folyamatosan dolgozott, hol az állomáson
végzett tolatási feladatot, hol a környéket járta be
néhány kocsival a háta mögött.
Vacsora (nagyon finom!), kaki-pisi (vákuumos WC),
zuhanyozás (egész jó a zuhanyzófülke!), fogmosás,
alvás.A Belgrádból reggel 8:20-kor induló Avalát
(344/795) kellett elérnünk, persze nem
"kötelezően" Belgrádban. A 840-es, Pozegára
1:23-kor érkező és 1:40-kor továbbinduló vonat lett
tervezve ebből a célból, amely Bar-Szabadka
viszonylatú, Szabadkára 8:07-kor érkezik. Mármint
menetrend szerint. A valóságban 2:19-kor indulunk
(bevárva a vagy 40 percet késő keresztet, a 461-esből
és 11 kocsiból álló 9611-et), miután a mi 461-esünk
(méghozzá a 001!), ezúttal aránylag finoman bánva
különítményünkkel, besorozta azt a vonat elejébe.
Kalenic állomáson (3 vágányos) forgalmi okból
állunk meg 2:37-kor: keresztre várunk, amely 2:50-kor
halad 461-essel, 9 személykocsival és egy
autószállítóval. Kosjeric-re érkezünk 3:01-kor
(+66). Valjevo 3:50/3:52 (+70/+72), Lajokovac 4:13/4:15
(+66/+68), Lazarevac 4:26 (+67) - érdekes az erőművi
iparvágány felsővezetéke. 60 km/h, majd egy szakaszon
30 km/h. Az ezt követő állomás után kb. 2 km-en
cserélt felépítmény (Skl-14), 100 km/h, azután
újból 60 km/h, kissugarú ívkombinációkkal (a
dombvidéki rész miatt). Barajevo Centar megállónál
20 km/h, majd 40. Bela Reka állomás előtt hosszabb
alagút, szintén 40 km/h, az állomástól cserélt
felépítmény (Skl-14), de a sebesség 60 km/h. Néhány
rövidebb alagutat követően leereszkedünk a (kp. felé
nézve!) jobbról közelítő, Mladenovac-i
(egyvágányú, villamosított) vonalhoz - Resnik-nél
csatlakozik be (váltókörzet 40-es). Ezután már a
Pozarevac-i vonal következik felettünk merőlegesen,
jobbról (kp. felé!) viadukton átvezetve. A mi vonalunk
ugyanakkor alagútba megy. 5:35-kor haladunk
Kosutnjak-on. Beograd Centar-on (5:39, haladunk) még van
mit építeni: a jelzők a helyükön, a peronok
szerkezetkészek, de a vágányok zöme hiányzik. Novi
Beograd-ra 5:50-kor érkezünk (+92), 5:53-kor indulunk
tovább.
|
|
Az újvidéki híd előtt reggel 7:50-kor. A híd
közös közúti-vasúti (20-as sebességkorlátozással
mindkét műfaj számára), igencsak palacknyak-effektust
okozva a környéken - és még így is sokkal jobb
persze, mint a háború idején lehetett. |
|
Az ideiglenes hídszerkezet maradványai. |
|
A túlsó parton, visszanézve a vonat végére. (Az
utolsó kocsi egy autószállító.) |
|
Újvidék állomás 441-602-essel, érkezés
+131-gyel. Ehhez nem kis mértékben hozzájárult a
pályaépítés 30 km/h körüli lassújele, amely ezek
szerint nem (kellően) tükröződik a menetrendben.
Egy új festésű 441.7 is befutott Szabadka felől,
négy egész kocsival. |
|
Figyelemfelkeltő sínszál az állomási
vágányban: Thyssen 1930. |
|
8:04-kor elindulunk, ami +102-t jelent: a hosszabb
tartózkodásból való faragás lehetősége most jól
jön.
Érdekes a kijárati jelző indiánmintás árboca (csak
ez az egy ilyen). Jellegzetes, hogy a kijárati jelző
tövében a törpe tolatásjelző is
"megszólalt".Az állomást követő jobb
(Szabadka felé nézve!) ív után jön a teherpu., itt
sok LW-hez hasonló, új betonalj van felhalmozva. A
Ferenc József-csatorna hídja 20-as.
|
|
Topolya állomás épülete.
Az Újvidék-Szabadka szakaszon Verbászig 80 km/h,
azután leginkább 60 km/h a sebesség. |
|
Szabadka bejárat előtt alakjelző biztosít egy
kiágazó iparvágányt. |
|
Szabadka bejárat. |
|
9:49-kor, 102 perces késéssel esünk be. A képen
461-001 a meglehetősen csúnyán besütő napfényben.
|
|
A másik irányban már jóval kedvezőbb a helyzet,
ahol ez a 412-es (032) áll. |
|
1971-ben gyártott elektropucerájunk
szemből. |
|
A 412-es forgóvázának képei. Himbagerenda és
szekunder rugózás, praktikusan elhelyezett
lengéscsillapítókkal... |
|
...ágytokbekötés, homoktartály, sebességmérő
adója, valamint az Indusi-elvű vonatbefolyásoló
vevőmágnese... |
|
...és egy totál a szerkezetről. |
|
A fűtőház felé haladva Szilit (1122) fedeztünk
fel. Később mégegy átjött, tehervonattal. |
|
441-748 a fűtőház előtt... |
|
...mögötte 661-247. |
|
A rögtönzött fűtőházlátogatásból végülis
nem lett semmi. Az "illetékesek" hosszas
tanakodás után úgy döntöttek, hogy nem fotózhatunk,
további tanakodás után pedig úgy, hogy nem is
mehetünk be. A megörökített, részben még
működőképes...
|
|
...valamint kevésbé működőképes 642-esek és
643-asok mutatták, hogy a dízelfronton bizony a helyzet
nem túl rózsás. Ezt megerősítette két helyi vasutas
is - akik szerint a fűtőházban nincs sok látnivaló,
de ha be akarunk menni, legközelebb hozzunk valami
papírt, mert a helyiek féltik a feneküket minden
szélfuvallattól. |
|
A járműfelvonulásból persze nem maradhatott ki az
Ezüst Nyíl sem (B 812-121). |
|
Szabadka állomás élete az eresz alatt. |
|
A felvételi épület kívülről. Tettünk egy kört
a városban, majd vissza, mert közeledett kiváló
Avalánk, és annak védőszárnyai alatt szándékoztuk
megtenni a maradék utat. |
|
Kocsijaink egy helyi példánnyal, amely azután
ugyancsak az Avala végére került. |
|
Az Avala +5-tel befutott.
A tolatási műveletet ez a 642 végezte, enyhén beteg
motorhangok és feltűnően fehér füst kíséretében. |
|
A már látott 441-748 tehervonat élére áll és
várja az indulást Újvidék felé. (Ha jól tudom, a
441.7 140 km/h áttételezésű. Ígyhát nem igazán
tehervonatozni való...) |
|
Totál az állomás Újvidék felőli végéről
nézve, középen egy kukaéretté alakított
személykocsi. |
|
Villamosmozdony-kompozíció: 461-001 és 441-748.
(Kár, hogy eléálltak...)
Ha vontatómotorok szerint nézzük, akkor ugye pontosan
egy egész hatvanhat század elektropucerájjal
van dolgunk. :))) |
|
12:17-kor sikerül elindulnunk (+12), elől kiváló
újdonsült mozdonyunk, 441-703. |
|
Az 1122-es Szili közben ráállt egy tehervonat
élére. |
|
Az első magyar felsővezeték tartóoszlop. |
|
Kelebia bejárat meglépése, 12:25. +11-gyel
érkezünk. |
|
V63 039 napfürdőzik, a 7902-vel jött, néhány
perc késéssel. |
|
Az Avala vége a két vendégjátékossal. |
|
441-703-asunk gm-ben visszamegy Szabadkára. |
|
13:02-kor (+17) sikerül elindulnunk. (Az
útlevélvizsgálat viszonylag hamar véget ért. Ettől
függetlenül, késett vonatunk kezelése a legkevésbé
sem a késés csökkentése irányában zajlott - mint
azt ki- (pontosabban, be-) küldött tudósítónk,
teljesen jogosan, megjegyezte.) Az indulást követően
tervezett kapáslövések történtek először a
felvételi épületre az egyik oldalon, majd a 053-as
Szöcskére a másikon.
Az út eseménymentesen zajlott, Bösztörön
kereszteztük "önmagunkat", közben pedig
megpróbáltuk felélni a megmaradt ételféleségeket -
a mennyiség okán meglehetősen gyér sikerrel...
|
|
Ferencváros, bejárat. Elől a két ÖBB kocsi,
mögöttük a szerbek, a kép bal szélébe belóg egy
darab az RZD egyik RIC jelűjéből (by Moszkvai Vasút,
mivel 017-essel kezdődik a pályaszáma), utána az
ukrán, végül a kocsijaink, az eléjük kapcsolt
szabadkai "bónusszal": összesen 11. |
|
Kapáslövés a Fradiban ácsorgó V43 1310-esre. |
|
Keleti bejárat előtt. |
|
Az oszlop mögött állt a "Mindegy". |
|
15:44-kor, azaz +25-tel érkeztünk. Egy Szöcske
jelent meg mögöttünk két autószállítóval, nem
teljesen világos szándékkal (illetve a szándék
világos volt, de az autószállítók nélkül...).
Vontatójárművünk Kelebiától: V43 1198. Az út
remekül sikerült, a technikai, szervezési, ellátási
feltételek kifogástalan szintű biztosítása
birtokában maximálisan a látnivalókra lehetett
koncentrálni. A MÁV Nosztalgia csapatát mindezért
köszönet illeti.
|