|
Erre a hétvégére a szlovák 160, 150 vonalak
bejárását terveztem. A művelet budapesti indulással
nem megy egy nap alatt, mert vagy túl korán indulnak a
lehetséges vonatok, vagy túl későn érkeznek - tehát
választanom kellett egy közbenső indulási vagy
érkezési pontot. Választásom Miskolcra esett és a
péntek esti IC528-asra, amelyre 1 órával az indulás
előtt már csak az 1. o-n jutott hely.
A képen látható Szilinek mindehhez semmi köze sem
volt, csupán jó helyen állt.
Két nappal korábban Miskolc térségében (is) vihar
tombolt, jégesővel mixelve. Hasonló időjárást
ígértek ennek a napnak a délutánjára - ez
szerencsére csak részlegesen teljesült, Emőd előtt
szaladt bele a vonat a sűrű esőbe, jég nélkül.
Miskolcra érve már csak egy átlagos borult idő
maradt. |
|
Az éjszakát a "MÁV MTM Szálló" nevű
helyen töltöttem, a földszinti luxuslakosztályok
egyikében (3-as szoba). Ezek az emeletiektől annyiban
különböztek, hogy tartalmaztak mosdókagylót is, 300
HUF/fő/éj felárért. A folyosón lévő vizesblokk
ablakai belső udvarra nyílnak, ahol keskenynyomközű
gőzös van kiállítva - ehhez sajnos sem este, sem
másnap hajnalban nem volt elég fény. |
|
Az útiterv a vonatszámok tükrében: Miskolc -
Kassa (5310/Os7202) - Szepsi (Os6422) - Galánta (R802) -
Párkány (R873) - Budapest (EC171).
Az 5310 hátulról előre: (MÁV) 20-27 107, 20-17 496,
19-05 004, 81-27 038, (ZSSK) 20-41 935, 945,
vontatójármű a V43 1367. Induló utasterhelés
minimális, Szikszóig 2...6 fős utascserék - itt
kereszt: V43 1027, 2 Bhv, Bp, Bo. Tovább 3...7 fős
utascserék Forró-Encsig, ahol 13 le/5 fel; a Cracovia
(V43 1257-tel) ennél jóval népszerűbb, mintegy
harmincan várnak rá. Hidasig folytatódik a 2...7 fős
trend, végül 19 leszálló, a két szlovák kocsiban
fentmarad (velem együtt) 3 utas. |
|
Az időjárás sajnos egyre romlik, Hidasban
elkezdett csöpörögni az eső, éppen azután, hogy a
Szili mv-je nekiállt ablakot mosni. A vágány elején
(tovább egyenesen) 362 003 ácsorgott (Skoda gy.sz.
8631, sz.év 1989)... |
|
...mellette kettővel pedig ez a PKP kocsi. |
|
Majd érkezett az Os7201-es a 362 016-os géppel,
rázárt a PKP kocsira, a gép leakadt, az 1367-es Szili
távozott, a két Pershing egymás után elfoglalta
helyét a személyvonat élén, végül a két szlovák
kocsival előrehúzott útlevélvizsgálathoz.
Indulás 7:32-kor, a 362-esek munkamegosztásra
rendezkedtek be: a 016-os vontatott, a 003-as - a borult,
esős időre tekintettel - fűtött.
Újfent eljátszásra került egy gyenge elővárosi
jelleg: Kechnec 0, Sena 1 felszálló, Gynov 5 fel, Cana
8 fel, valamint egy nagy vekni friss kenyér a kallernek,
Geca 7 fel, Valaiky 4 fel/1 le, Barca 1 fel. (Egyébként
a 169-es vonal a 369.7-es szelvényben ágazik ki a
190-esből, ami 94.5 az utóbbi szerint (pár m
eltéréssel). A 169-es szelvényszámozása a határpont
felé csökken, a "túloldali" 90-es viszont
Felsőzsolcától, azaz jóval közelebbről kezdődik -
az persze nyilvánvaló, hogy a 169-esé az
"eredetibb".) |
|
Kassán ezúttal nem volt sok időm, ha jó akartam
lenni a Turna nad Bodvou-ig közlekedő Bz-re: 19 perc,
amelyből 2 perc elveszett a bejáraton való
ácsorgással. Továbbá terveztem egy kis
SKK-utánpótlást a menetrendet stb.-t árusító hely
oldalában lévő ATM segítségével. Az Os6422 a 812
026-os motorból és a 011 856-os mellékből állt, 40%
kezdeti utasterheléssel (zömében a motorkocsiba
koncentrálódva).
A Bz-t eredetileg azért terveztem be, hogy Szepsi-ig
(azaz Moldava nad Bodvou, ahol a "Gemeran" is
megáll, vagyis be lehet várni) legyen lehetőségem egy
kis panoráma-szolgáltatásra, ezáltal jobban körül
tudjak nézni a Vasmű környékén. Sajnos a terv csak
részben vált be, az egyre erősödő eső miatt.
Enyickén 12 leszálló. A széles pu. a 7.1-től jön
(Zólyom felé nézve baloldalt), jobboldalt pedig a
normál a Vasmű felé fokozatosan távolodik. A drót
8.2-ig tart. A szélesen (a normál USS feliratú
742-eseihez hasonlóan szintén sárga villogóval
felszerelt) 77x-ek dolgoznak. A drót ott ugyancsak a 8.2
magasságában fogy el (a 160-as szelvényszámozása
szerint nézve). A Vasmű nagyjábóli közepe 9.8-nál;
10.8 környékén a normál felett fedett
szállítószalagok ívelnek át, így jut el az anyag a
széles kocsikból a rendeltetési helyére. 12.0 körül
van a széles vonal vége. Barcától a Vasműig 6-7
ezrelékes emelkedők jellemzők, ezután ugyanekkora
lejtő jön.
A képen Hutniky megálló, 1 leszálló akadt. A Vasmű
bejáratánál lévő kék táblák arra figyelmeztetnek,
hogy az alkoholt itt el lehet felejteni... |
|
Velká Idán 14 leszálló, 1 felszálló. Az
állomás kassai végéről ágazik ki baloldalt egy
normál teherpu, vagyis a Vasmű vége magasságában.
Maga a 160-as vonal 49-es sínrendszerű, betonaljas,
GEO-val. Hézagnélküli, bár az építést követő
első időkben (nemcsak a fektetéskor) illesztéses
lehetett, a (volt) illesztéseknél itt-ott 1-1 faaljjal.
A pályasebesség 100, az ívek viszont az esetek
többségében ennyit nem tesznek lehetővé (90, 80
stb.). Ez a 160-as, sőt, a 150-es vonalat is végig
jellemzi, annyi kiegészítéssel, hogy a hegyibb
szakaszokon több 60-as, 70-es lassújelet találunk az
ívekben, 6 tengelyes járművek számára esetenként
még alacsonyabb sebességeket írnak elő. Ugyancsak
végigkíséri a (két) vonalat az állomástávolságú
közlekedés, fényjelzőkkel.
Cestice - 4 leszálló. Ezelőtt nem egész 1 km-rel,
18.5-től a pálya kétvágányú, 22.1-ig (Cecejovce),
ami éppen elég a repülő kereszthez (nagyseb.
kitérőkkel); a demonstráció nem is marad el, egy
Búváros vonat (Zr 1823, "Ipel")
segítségével. Mokrance-ben 3 leszálló, végül
Szepsiben rajtam kívül még ketten szállnak le. |
|
Szepsi 7 vágányos, a felvételi épülettel szemben
oldalrakodó, mellette rakodóterület. A 2. vg. a
kiágazó 168-asban folytatódik, a 3. az átmenő fővg.
Ahogy a többi állomás is, fényjelzős.
A váróteremben a képen látható intenzív élet
folyik. |
|
Az állomás Zólyom felőli vége. Az előtérben a
jobbra kiágazó 168-as, baloldalt pedig a 160-as
folytatása. |
|
Fél tíz körül kiadós zivatar kerekedett, amely
szerencsére elállt a Gemeran érkezéséig. A
zivatarfelhők Hidasnémeti irányában távolodtak,
érdekes hátteret adva a 033-as Búvárnak. A vonat
telítettsége 30%, a poggyászteres kocsi jó
szolgálatot tesz egy biciklis társaságnak. Szepsiben
rajtam kívül még kettő utas száll fel.
A Gemeran kocsijai hátulról előre: 20-48 036, 20-41
645, 20-41 146, 82-48 022, 11-38 024.
31.5-től megint kétvágányú a pálya Turna nad
Bodvou-ig (ahonnan a 2. vágány iparvágányként megy
tovább egy (cement?)gyárhoz), repülő kereszt
történik két 736-os (vélhetőleg a jól ismert
001+002) vontatta teherrel.
A baloldalt lévő hegyláncban (Gömör-Tornai-karszt
csúcsa) mészkőbányászat nyomai. (A MÁV 94-es vonal
itteni becsatlakozását még meg kell nézni a
"túloldalról" - első ránézésre a
cementgyári iparvágány folytatása kellene hogy
legyen...) |
|
40.5-től újfent kétvágányú, itt kezd
felkapaszkodni a vasút a völgy jobb oldalán, az
elején mindjárt 11 ezrelékkel. Előtte, 40.1-nél
(Dvorníky-Zádiel megálló) a hely szűk, kiválóan
alkalmas arra, hogy a hegyről lefutó vizek itt
gyűljenek fel. Az éppenhogy elállt eső nagyon jól
megmutatta a problémás keresztmetszetet: párszáz
méteren át sínkoronáig ért a sáros víz, amely
vonatunkat rövid megállásra kényszerítette (a mv.
nyilván rádión értekezett a további teendőkről).
Az összeszedett 8 perc késést Zólyomig csak részben
(érkezés +5-tel) sikerült ledolgozni.
Felfelé 60 km/h körüli tempó. Hrhov-nál ágyazatos
géplánc egy 745-össel. 10, 11, 12 ezrelékes emelkedő
folyamatosan, a völgy oldalában. 55.1-ig tart a 2.
vágány, 55.3-tól jön a főgerincet áttörő alagút,
amelynek egyharmadától tovább már lejt a pálya. Az
alagút végétől 1 km-re lévő Lipovniknál a
soronkövetkező nagyseb. kitérővel megint két
vágány.
Rozsnyón leszáll a 15 fős biciklis társaság, öten
felszállnak. Tovább egyvágányú a vonal, valamint
változik a szelvényszámozás: az eddigi, Barca elág
kezdőpontút felváltja egy csökkenő, Lenartovce
kezdőpontú (ahol Rozsnyó 43.5 körüli értékű).
Slavec jaskyna felett jobboldalt kőbányászkodás
jelei.
A képen Pelsőc és 750 184, amely vagy a 6265, vagy a
6405 szerelvényével szerepel... |
|
...mögötte 812 020 egy mellékkel (előtérben a
810 474), amely szintén esélyes mint 6265. Látható
volt még két vörös-sárga festésű 721-es, valamint
egy enyhén rozsdásodó daru. Itt és Tornal'a-n 10 fő
alatti utascserék.
A vonatunk névadó területének nevét viselő Gemer
megálló a 18.0-nál található. |
|
Lenartovce, bánrévei elág. Bal szélen a
bánrévei vonal bejárati jelzője, előrébb Bánréve
állomás előjelzője, távolabb a lenartovcei
előjelző, a háttérben Bánréve.
Tovább új szelvényszámozás, emelkedő kb. 46.0-tól
(vagyis Miskolc kezdőponttal). Cíz kúpele
eredményezett 3 leszállót.
51.3-tól ismét van második vágány, Dubovec
megállóig (59.7). |
|
Feled (Jesenské) - 6 felszálló, 6 leszálló, az
1. vg-n 812 010 (vélhetőleg a 7640 szerepében,
Brezno-Halny felé).
A folytatásban kétvágányú a pálya, Feled
állomáson anyagos kocsik, sínmezők. |
|
Feledet követően a bal vágány újnak vagy
felújítottnak tűnik - összefüggésben a fent
írtakkal. 69.7-nél egy faaljon elkövetett, jópár
éve működőnek kinéző kitérővel elfogy, ezért
inkább a másodikra (felújítás) tippelek. |
|
Blhovce előjelzője látszik a távolban - ezen az
állomáson is anyagos kocsik találhatók. A terep innen
szabdaltabbá válik, egymást követik az ívek, majd
kissé kisimul a táj. |
|
Sid megálló kis épülete épp kicsúszott a
képből...
Nem sokkal ezt követően a 323-assal jelölt, csak
teherforgalomra fenntartott vonal jobbra kiágazik Fülek
felé, a 160-as pedig továbbmegy egyenesen... |
|
...hogy azután jobb ívvel találkozzon a somoskői
vonallal, amely a bejárat előtt "alámerül",
és az enyhén lejtős fennsíkon végighúzódva,
becélozza a lefutó hegyoldalt. A pálya, amelyen egykor
pl. a Polonia közlekedett, nem különösebben
szívderítő állapotú, amit ráadásul a nyári
növényzet lesajnáló újságcikk-képmellékleti
magasságokba is emelhetne... |
|
Füleken 20 felszálló. A 770/771-esek és egy
frissen festett Bardotka (751 198) között nem túl
meggyőző kapáslövéssel megörökített 773 007. A
fűtőháznál a háttérben egy Búvár is felsejlett.
Losoncon újabb adag felszálló (mintegy 20-as
létszámban), valamint 742 123, Bardotkák,
feltámadást váró Bz mellékek. |
|
Lovinobana, ahonnan kétvágányú a vonal és
elindul a soronkövetkező hegymászás. |
|
Píla feletti ívkombináció, a régi alagút (rajta
lent 1948-as évszám, a felső bejárata már szinte
teljesen benőtt) után "egy ívnyivel".
Kilométereken át ezt látjuk, egy méter egyenes
nélkül. A pálya hosszú szakaszon illesztéses,
később hézagnélküli szakaszokkal, de ott is
egyértelmű, hogy eredetileg illesztéses volt
(ikerillesztéssel, az aljpárt átölelő, széles
alátétlemezzel). |
|
A "hegytető" Podkriván megállónál, a
188.6-os szelvényben van. Kriván felé már lejt, de a
tehervonatok tológépei eddig persze még elmennek. A
képen 773 010 mint toló, a vonat elején két Bardotka.
A könyök pedig egy török (vagy arab?) kinézetű
srácé. Ketten utaztak, valószínűleg Kassától, és
igen megütköztek, amikor kiderült számukra, hogy
ivóvizet Zólyomig nem fognak beszerezni ezen a vonaton,
márpedig meglehetősen szomjasak voltak...
Kriván állomáson nyolcan szálltak fel. A második
vágány itt szűnik meg - egy időre.
Stozok állomás losonci végéből (200.0) iparvágány
ágazik jobbról.
Apropó szelvényszámozás: az emelkedő számozás és
Zólyom = 218 km aránylag könnyű feladatnak tűnik: a
kezdőpont Budapest (MÁV 80-81 vonalakon keresztül). |
|
Viglas bejárat meglépése...
Zvolenska Slatina után, Slatinka nevű helytől újból
van második vágány. Innen már látható Zólyom
széle, az enyhén lejtős, fennsík-szerű képződmény
végében. A 211.1-es szelvényben, vagyis Zólyom-teher
losonci vége előtt megjelenik a drót. |
|
Zólyom-teher, félretolt Búvár-roncs. Ránézésre
ez egy vezérálláson keletkezett tűz eredménye. |
|
Zólyom, ahol 30 felszálló és kb. ugyanennyi
leszálló akadt. Kiváló vontatójárművünk, a 754
033 "mandátuma" eddig tartott. Érkezés után
beszaladtam némi ásványvízért, hogy a fennmaradó 2
és fél órában ne jussak török barátaink
szomjúhozó sorsára. |
|
A 150-es vonali "útikalauz", a 263 003 az
előző képen még a jelző mögött, jobbra
ólálkodik, itt készen áll a folytatásra. Neki
voltaképpen most egyszerű dolga van a Búvárhoz
képest, hiszen "csak" le kell szaladnia a
Garam völgyében.
A szelvényszámozás Zólyom után folytatólagos.
Hronska Dubrava-n 15 felszálló, aholis vált a
szelvényszámozás: kb. 65 km-től visszafelé (hiszen
az "eredeti folytatás" megy tovább
Körmöcbányára), vagyis Léva kezdőponttal. A vonal
ezen a szakaszon 80-as, és helyenként illesztéses. |
|
Garamszentkereszten két 210-es is megmutatja magát:
013 (a képen távolabb), valamint 019 egy akkumulátoros
kocsival. 10 felszálló. Innen Zsarnócáig
kétvágányú a pálya, 100 km/h, az ívekben 80, 90. |
|
Rudno n. Hronom környékén ilyen erdős a táj, sok
kissugarú ívvel, lassújelekkel (50-es, 60-as, sőt,
egy rövid 40-es is becsúszik). |
|
Újbányán 10 felszálló, valamint kereszt a 133-as
Laminátka (Skoda gy.sz. 6095, sz.év 1969.) által
vontatott "saját magunkkal" (R 803
"Gemeran" Kassa felé). +1-gyel érkezett és
sikerült +3-mal továbbindulnia.
Garamkovácsiban 2 leszálló és Nyitrából származó
önürítős kocsik. 80-as pályasebesség a 9.0-ig (ez
egy mező közepén elterülő nagy vörös betonépület
- ami valami energetikai bigyó - magasságában
található), onnan tovább 100-as. |
|
Léva, a háttérben a 019-es Laminátkával. 10
felszálló, 8 leszálló utas. Itt található a 221-es
számot viselő daru. A Csata felé tartó vonal (152) az
állomást követően 90-es; a 150-es pedig innen
emelkedő szelvényszámozású, Léva kezdőponttal. A
jobb ívet követően néhány km-nyi egyenes jön,
ahonnan végig látható a Börzsöny. |
|
Az egyenesből dombos vidékre visz a vasút,
15.0-tól igen tipikus "dombkerülgető"
vonalvezetéssel. A képen a Besa állomás utáni
fázishatár, elkapva a legmegfelelőbb ívben a
legmegfelelőbb pillanatot, a leeresztett szedős
átgurulást. 80-as pályasebesség, 25.9-nél egy
útátjáróban 40-es lassújel. |
|
Podhajská-n láttam ezt a Laminátkát, itt
ugyancsak 10 körüli felszálló volt, ugyanennyi
leszállóval. |
|
Zsitvafödémes, a bejárat előtt. Az állomáson 2
felszálló. |
|
A folytatásban csökkenő szelvényszámozás,
Nagysurány kezdőponttal. |
|
Nagysurányban 12 felszálló, 15 leszálló. Az
előző utamon igénybevett Os5728 ezúttal a 810 555
volt.
A Nagysurány-Tótmegyer szakaszt Tótmegyer
kezdőponttal szelvényezték (Nagysurány = 8 km). |
|
Galánta - 5 leszálló, 8 felszálló (előtte
Vágsellyén 3 felszálló). Képen az Os4564 vonatot
alkotó 560-as, amely Nagyszombatig közlekedik. |
|
A felirata szerint pozsonyi vasúti geodéziai
jármű, Galántán. |
|
240 067 teherrel igen impozáns tempóban döngetett
át az állomáson Pozsony felé, majd a háttérben
álldogáló 742 052-re lettem figyelmes: jól
megfotóztam mind a négy sarkáról. |
|
A Sturovcan pontosan érkezett a 113-as
Laminátkával. Utasterhelése 50%, ebből Érsekújvár
után szokás szerint alig marad valami.
Összeállítása hátulról előre: 19-41 073, 20-41
641, 770, 951, 956. |
|
Érkezés Párkányba. |
|
Nem sokkal később érkezett ez a "jövet-menet
Laminátkás" vonat. A hátul hidegen cipelt
gépről (240 135) rövid tanakodás után kihozták,
hogy megy a fűtőházba, helyét a 113-as foglalta el. A
másik gép ugyancsak leakadt, az Amicus-ra várva, amely
ezúttal az 1349-es Szilivel jött. |
|
Az EC171-est a 001-es Gorilla vitte. Az Amicus
Szilije előtte gépmenetben elindult haza,
Rákospalota-Újpestnél előztük. A Nyugatiban kb.
80-an szálltak le a Hungáriáról. |